Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR712893
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR712893/1
Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2023 van de gemeente Breda
Geldend van 03-01-2024 t/m heden
Intitulé
Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2023 van de gemeente Breda1. Inleiding
De gemeenteraad heeft op 21 december 2023, de verordening ex art 213 GW voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Breda vastgesteld (Controleverordening gemeente Breda 2023), waardoor het bij de controle te hanteren kader in hoofdlijnen is vastgesteld. Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet uw Raad echter nog een aantal zaken nader regelen. Met dit controleprotocol stelt uw Raad nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2023.
1.1 Doelstelling
Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringtoleranties voor de controle van de jaarrekening 2023 van de gemeente Breda.
1.2 Wettelijk kader
De Gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een controleverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor de te hanteren goedkeurings- en rapportering toleranties. Tevens zal de Raad duidelijk moeten vaststellen welke wet- en regelgeving onderdeel vormt van het normenkader als basis voor de rechtmatigheidsverantwoording van het college en de controle hiervan door de accountant.
1.3 Procedure
In de verordening ex artikel 213 Gemeentewet is in artikel 4, lid 3, de volgende zinsnede opgenomen:
“Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek overleg plaats tussen de accountant en een (vertegenwoordiging van) de raad, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de concerncontroller, de interne auditor en het hoofd financiën”.
Dit overleg wordt onder andere vorm gegeven in de Auditcommissie.
2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid en rechtmatigheid SISA-regelingen)
Zoals in art 213 GW is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:
- •
de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;
- •
de getrouwe weergave van de rechtmatigheidsverantwoording van het college;
- •
de baten en lasten, alsmede de balansmutaties met betrekking tot specifieke uitkeringen als bedoeld in artikel 17 van de Financiële-verhoudingswet rechtmatig tot stand zijn gekomen;
- •
het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);
- •
de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet alsmede de uitgangspunten en standpunten van de commissie Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de aanwijzingen en beroepsvoorschriften van het NBA bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.
3. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringtoleranties
De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening, waaronder de rechtmatigheidsverantwoording en de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statistische deelwaarnemingen en extrapolaties.
3.1 Goedkeuringstoleranties
In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) zijn de minimumeisen voor de te hanteren goedkeuringstoleranties bij de controle van de jaarrekening voorgeschreven. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming en de strekking van de controleverklaring. Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren (professional judgement). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook hierop plaats.
Onder goedkeuringstolerantie wordt verstaan: het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed.
In het hierna opgenomen schema zijn de goedkeuringstoleranties opgenomen zoals vast te stellen voor controlejaar 2023. Deze komen overeen met het wettelijk minimum:
Goedkeuringstoleranties en strekking controleverklaring accountant: |
||||
Goedkeuringstolerantie |
Goedkeurend |
Beperking |
Oordeelonthouding |
Afkeurend |
Fouten |
≤1% |
>1% <3% |
- |
≥ 3% |
Onzekerheden |
≤3% |
>3% <10% |
≥ 10 % |
- |
3.2 Rapporteringstolerantie
De rapporteringtolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van de wettelijke minimumeisen. De accountant richt de controle in rekening houdend met de door de raad vastgestelde rapporteringtolerantie om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde onrechtmatigheden, die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen. Voor de rapporteringtolerantie stelt de raad als maatstaf dat de accountant elke fout of onzekerheid rapporteert vanaf € 500.000,-.
3.3 Toleranties voor specifieke onderdelen jaarrekening
Voor een aantal specifieke onderdelen van de jaarrekening gelden andere tolerantiegrenzen.
Specifieke uitkeringen (SiSa)
Single information, single audit (SiSa) betekent eenmalige informatieverstrekking, eenmalige accountantscontrole: SiSa is de manier waarop de gemeente aan het Rijk of in enkele gevallen aan de provincie verantwoordt of en hoe ze de specifieke uitkeringen of het provinciaal middel hebben besteed. Hiervoor zijn aparte rapporteringstoleranties van toepassing die door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Bzk) zijn vastgelegd in de ‘Nota verwachtingen accountantscontrole SISA’.
Wet normering topinkomens (WNT)
Voor de naleving van deze wet zijn aparte toleranties van toepassing die door het ministerie van Bzk zijn vastgelegd in het ‘controleprotocol Wet normering topinkomens ‘.
4. Begrip getrouwheid en rechtmatigheid
In de jaarrekening legt het college verantwoording af over negen criteria die kunnen worden onderscheiden in getrouwheid en rechtmatigheid. Het begrip getrouwheid omvat zes criteria die tot uitdrukking komen in de balans en het overzicht van baten en lasten. De financiële rechtmatigheid omvat 3 criteria. Deze criteria komen tot uitdrukking in de rechtmatigheidsverantwoording van het college.
Criterium |
Toelichting |
Verantwoording college |
Oordeel accountant |
Calculatie |
Juiste berekening van de gepresenteerde bedragen |
Balans en overzicht van baten en lasten |
Getrouwheid |
Valutering |
juistheid van het tijdstip van betaling en van de verantwoording van verplichtingen |
||
Adressering |
de juistheid van de adressering van de rechthebbende waar een financiële stroom naar toe is gegaan |
||
Volledigheid |
de volledigheid van alle opbrengsten die verantwoord zouden moeten zijn |
||
Aanvaardbaarheid |
de financiële beheershandelingen passen bij de activiteiten van de gemeente en er is een aanvaardbare tegenprestatie in relatie tot de kosten overeengekomen |
||
Levering |
de levering heeft plaatsgevonden (ook wel aangeduid als ‘prestatielevering’) |
||
Begroting |
de financiële handelingen passen binnen het kader van de geautoriseerde begroting |
Rechtmatigheids-verantwoording |
|
Voorwaarden |
voorwaarden in wet- en regelgeving worden nageleefd, zoals subsidievoorwaarden |
||
M&O |
De juistheid en volledigheid van gegevens die door derden zijn verstrekt wordt getoetst met het oog op het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen |
||
Getrouwheid |
|||
Rechtmatigheid |
Voor een nadere toelichting op de begrippen getrouwheid en rechtmatigheid in relatie tot de accountantscontrole bij gemeenten en provincies wordt aanvullend verwezen naar ondermeer de NBA en VNG (website) publicaties inzake rechtmatigheid en accountantscontrole en in het bijzonder de ‘Kadernota rechtmatigheid 2023’ van de commissie BBV.
De rechtmatigheidsverantwoording van het college omvat de 3 rechtmatigheidscriteria begroting, voorwaarden en m&o. Deze criteria zijn nader uitgewerkt in de financiële verordening 2023. In de financiële verordening is ook aangegeven dat indien sprake is van afwijkingen of onduidelijkheden die uitgaan boven de verantwoordingsgrens, het college zich hierover zal verantwoorden en dit nader zal toelichten in de paragraaf bedrijfsvoering. In de financiële verordening is de verantwoordingsgrens bepaald op 1% van de lasten van de begroting inclusief dotaties reserves. Dit komt overeen met de goedkeuringstolerantie van de accountant. Voor 2023 komt dit op basis van de begroting inclusief wijzigingen op een bedrag van ongeveer € 8,4 miljoen.
Om tot de rechtmatigheidsverantwoording te komen betreffende het voorwaardencriterium is alle actuele wet- en regelgeving in kaart gebracht en opgenomen in het in de bijlage bij dit controleprotocol opgenomen normenkader. Ook de accountant gebruikt dit normenkader bij de controle van de jaarrekening inclusief rechtmatigheidsverantwoording om tot een getrouwheidsoordeel te komen. Indien de accountant op basis van zijn controlewerkzaamheden vaststelt dat de door het college opgestelde rechtmatigheidsverantwoording geen getrouw beeld geeft, kan dit effect hebben op de strekking van de controleverklaring.
5. Reikwijdte accountantscontrole getrouwheid en rechtmatigheid
De accountantscontrole 2023 omvat de jaarstukken van de gemeente Breda. De jaarstukken bestaan uit meerdere onderdelen, die niet allemaal met dezelfde diepgang worden gecontroleerd.
De programmaverantwoording en de paragrafen worden getoetst op aansluiting met de jaarrekening. De door de accountant af te geven controleverklaring (getrouwheid) heeft betrekking op bovenstaande onderdelen van de jaarrekening:
- -
Balans en toelichting
- -
Overzicht van baten en lasten inclusief toelichting
- -
Rechtmatigheidsverantwoording
- -
WNT-bijlage
- -
SISA-bijlage
- -
Bijlage Taakvelden
Daarnaast geeft de accountant in de verklaring een oordeel ten behoeve van het Rijk over de rechtmatigheid van de specifieke uitkeringen (zoals verantwoord in de SISA-bijlage).
6. Rapportering door de accountant
Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:
6.1 Planningsfase
Naar aanleiding van de planningsfase wordt er door de accountant een controleplan opgesteld waarin de controleaanpak van het betreffende verantwoordingsjaar is verwoord. Dit controleplan wordt met de auditcommissie van de raad afgestemd.
6.2 Interimcontrole
In de tweede helft van het jaar wordt de zogenaamde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van de interim controle wordt een boardletter uitgebracht aan het college van Burgemeester en Wethouders, Auditcommissie en de Gemeenteraad.
6.2 Accountantsverslag
Overeenkomstig de Gemeentewet wordt omtrent de controle van de jaarrekening een Accountantsverslag uitgebracht aan de Gemeenteraad, in afschrift aan het College van Burgemeester en Wethouders. In het Accountantsverslag wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer. Het accountantsverslag gaat in op de belangrijkste bevindingen uit de controle van de jaarrekening van de gemeente Breda. Tevens wordt er een oordeel afgegeven of de jaarrekening (zie hiervoor) een getrouw beeld geeft en wordt een oordeel gegeven over de rechtmatige totstandkoming van de in de SISA bijlage verantwoorde transacties.
De geconstateerde fouten of onzekerheden, die de rapporteringtolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het Accountantsverslag.
6.3 Controleverklaring
In de controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven. Deze controleverklaring is bestemd voor de Gemeenteraad, zodat deze de door het College van Burgemeester en Wethouders opgestelde jaarrekening kan vaststellen.
Ondertekening
Bijlagen: 1. Normenkader 2023 : Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole (Normenkader);
Product/ Activiteit |
Externe regelgeving |
Interne regelgeving |
Datum vaststelling / laatste herziening Raad |
Algemeen |
|||
Algemeen overkoepelende regelgeving |
Gemeentewet |
Algemene Plaatselijke Verordening 2018 |
|
|
Grondwet |
|
|
|
Burgerlijk wetboek |
|
|
|
Wet bescherming persoonsgegevens |
|
|
|
Wet controle op rechtspersonen |
|
|
|
Archiefwet |
|
|
|
Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beschikken |
|
|
|
Algemene wet bestuursrecht |
|
|
|
Wet dualisering gemeentebestuur |
|
|
|
Wet openbaarheid van bestuur |
|
|
|
Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden |
|
|
|
Besluit proceskosten bestuursrecht |
|
|
|
Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering |
|
|
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
|
|
Regelingen raad en college B&W |
Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden |
Verordening van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent rechtsposities (Verordening rechtspositie raads- en burgerraadsleden Breda 2019) |
|
|
Rechtspositiebesluit wethouders |
Verordening rechtspositie raads- en burgerraadsleden Breda 2019 |
|
|
Rechtspositiebesluit burgemeesters |
Verordening op de fractieondersteuning 2006 |
|
|
Wijzigingsbesluit rechtspositiebesluit burgemeesters, enz. |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent spelregels gemeenteraad Spelregels gemeenteraad Breda 2021 |
|
Wijzigingsbesluit rechtspositiebesluiten gemeente- en provinciebestuurders |
Verordening van de gemeentelijke rekenkamer |
|
|
Bezoldigingsbesluit burgemeester/secretaris |
Verordening op de auditcommissie gemeente Breda 2020 |
|
|
Regeling rechtspositiebesluit burgemeesters |
|
|
|
Regeling rechtspositie wethouders |
|
|
|
Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers |
|
|
|
Wet verkorting duur voortgezette uitkering APPA |
|
|
Veiligheid en handhaving |
Wet veiligheidsregio’s |
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant |
|
|
|
Controleverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023 |
|
|
|
Financiële verordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023 |
|
|
|
Treasurystatuut Veilgheidsregio Midden- en West-Brabant 2021 |
|
|
Regeling budgetbeheer Veiligheidsregio Midden- en West Brabant 2021 |
|
|
|
Beleidsnota investeren, waarderen en afschrijven vaste activa Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2021 |
|
|
Besluit veiligheidsregio’s |
Verordening op speelautomatenhallen en speelautomaten Breda |
|
Wet op de kansspelen |
|
|
|
Speelautomatenbesluit 2000 |
|
|
|
Drank- en Horecawet |
Drank en horecaverordening Breda 2014 |
|
|
Besluit eisen inrichtingen Drank- en Horecawet |
|
|
|
Winkeltijdenwet |
|
|
|
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (bibob) |
|
|
|
Wetboek van strafrecht |
|
|
Financieel beheer en bedrijfsvoering |
|||
Algemeen financieel |
Financiële verhoudingswet |
Financiële Verordening gemeente Breda 2023 2023 |
2023 |
|
|
Financieel beleid 2023 2023 |
2023 |
|
Besluit financiële verhouding |
Controleverordening gemeente Breda 2023 2023 |
2023 |
|
Wijzigingsbesluit Besluit financiële verhouding 2001 (vaststellen en wijzigen enkele verdeelmaatstaven) |
Verordening 2021 voor periodiek onderzoek door het college naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door het college gevoerde bestuur, van de gemeente Breda |
Belasting Onroerend Zaak Belastingen |
Wet waardering onroerende zaken |
Verordening onroerende-zaakbelastingen Breda 2023 |
|
|
Uitvoeringsbesluit Wet waardering onroerende zaak |
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking West Brabant |
|
|
Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken |
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen Breda 2023 |
|
|
Uitvoeringsbesluit onderbouwing en uitvoering waardebepaling Wet WOZ |
|
|
|
Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet WOZ |
|
|
|
Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
|
|
|
Besluit basisregistraties adressen en gebouwen |
|
|
Ondernemers-bijdrage |
Wet op de bedrijveninvesteringszones; |
Verordening bedrijven-investeringszone Steenakker 2022-2026 |
|
|
|
Verordening bedrijven-investeringszone Breda-Oost 2022-2026 gemeente Breda |
|
|
|
Verordening bedrijven-investeringszone Hazeldonk 2020-2024 |
|
|
|
Verordening bedrijven-investeringszone eigenaren Haagdijk 2018-2022 |
|
|
|
Verordening bedrijven-investeringszone eigenaren Haagdijk-Tolbrugstraat 2019-2023 |
|
|
|
Verordening bedrijven-investeringszone eigenaren Wilhelminastraat 2018-2022 |
|
|
Besluit decentralisatie en integratie-uitkeringen |
|
|
|
Wijzigingsbesluit verdeelmaatstaven gemeentefonds 2000 |
|
|
|
Regeling aanvullende uitkering gemeentefonds |
|
|
|
Regeling informatieverstrekking Sisa |
|
|
|
Wet BDU verkeer en vervoer |
|
|
|
Besluit BDU sociaal, integratie en veiligheid |
|
|
|
Uitvoeringsregeling brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid |
|
|
|
Mededingingswet |
|
|
|
Besluit markt en overheid |
|
|
|
Besluit accountantscontrole decentrale overheden |
|
|
|
Regeling meet- en rekenregels verdeelmaatstaven provinciefonds en gemeentefonds |
|
|
|
Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten |
|
|
|
Wijzigingsbesluit Gebundelde doeluitkering |
|
|
|
Kadernota Rechtmatigheid |
|
|
Subsidie-verstrekking |
|
Algemene subsidieverordening Breda 2017 |
|
|
|
Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017 |
|
Treasury |
Wet financiering decentrale overheden |
|
|
|
Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden |
|
|
|
Wet op het Financieel Toezicht (Wft) |
|
|
|
Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden |
|
|
|
Wet Houdbare Overheids- Financiën |
|
|
|
Regeling schatkistbankieren decentrale overheden |
|
|
|
Besluit leningen decentrale overheden |
|
|
Belastingen en fiscaliteiten |
Algemene wet inzake rijksbelastingen |
|
|
|
Invorderingswet 1990 |
|
|
|
Uitvoeringsregeling invorderingswet 1990 |
|
|
|
Wet op de vennootschapsbelasting 1969 |
|
|
|
Wet op belastingen van rechtsverkeer |
|
|
|
Wet op de omzetbelasting 1968 |
|
|
|
Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting 1968 |
|
|
|
Wet op het BTW-compensatiefonds |
|
|
|
Uitvoeringsregeling BTW-compensatiefonds |
|
|
|
Uitvoeringsbesluit BTW-compensatiefonds |
|
|
|
Regeling nadere regels kwijtschelding provinciale, gemeentelijke en waterschapsbelastingen |
|
|
Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid |
Ambtenarenwet |
|
|
|
CAO gemeenten |
||
|
CAO WsW |
||
|
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) |
|
|
|
Uitvoeringsbesluit WNT |
|
|
|
Controleprotocol Wet Normering Topinkomens |
|
|
|
Werkloosheidswet |
|
|
|
Pensioenwet |
|
|
|
Wet op de loonbelasting 1964 |
|
|
|
Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen |
|
|
|
Loonheffingen, loon, vrijgesteld loon en vergoedingen en verstrekkingen |
|
|
|
Arbeidsomstandighedenwet |
|
|
|
Wet financiering sociale verzekeringen |
|
|
|
Wet inkomstenbelasting 2001 |
|
|
|
Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB) |
|
|
|
Wet Deregulering beoordeling arbeidsrelaties(DBA) |
|
|
|
|
|
|
Inkopen en aanbesteding |
EU- aanbestedingsregels en richtlijnen |
|
|
|
Aanbestedingswet 2012 ( in werking per 1 April 2013) |
|
|
|
Gewijzigde aanbestedingswet 2012 ( in werking per 1 juli 2016) |
|
|
|
Aanbestedingsreglement Werken 2012 |
|
|
Leges, heffingen en belastingen |
|||
Publiekservice |
Wet rechten burgerlijke stand |
|
|
|
Wet Gemeentelijke Basisregistratie Personen |
Beheerregeling voor de gemeentelijke basisregistratie personen Breda 2016 |
|
|
Besluit gemeentelijke basisregistratie Personen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening Breda 2023) |
|
|
Paspoortwet |
|
|
|
Besluit paspoortgelden |
|
|
|
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 |
|
|
|
Legesbesluit akten burgerlijke stand |
|
|
|
|
|
|
|
|
Verordening bedrijven-investeringszone eigenaren en gebruikers Ginneken 2019-2023 |
|
Riolering en reiniging |
Waterwet |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van rioolheffing (Verordening rioolheffing Breda 2023) |
|
|
Gemeentewet , wijzigingswet Gemeentewet, (verankering en bekostiging van gemeentelijke watertaken) |
|
|
Afvalstoffenheffing |
Gemeentewet |
Verordening afvalstoffenheffing Breda 2023 |
|
|
Wet milieubeheer |
|
|
|
Wet belastingen op milieugrondslag |
|
|
Precario-belasting |
Gemeentewet |
Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting 2023 |
|
Toeristen-belasting |
Gemeentewet |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van toeristenbelasting (Verordening toeristenbelasting Breda 2023) |
|
Honden-belasting |
Gemeentewet |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van hondenbelasting Verordening hondenbelasting Breda 2019 |
|
ijkbezorgings-rechten |
Gemeentewet |
|
|
|
Wet op de lijkbezorging |
|
|
|
Besluit op de lijkbezorging |
|
|
Markt- en reclamegelden |
Gemeentewet |
Verordening markt- en reclamegelden Breda 2023 |
|
|
|
Standplaatsenbeleid Breda 2015 |
|
|
|
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Binnenstad Breda (Verordening reclamebelasting Binnenstad Breda 2023) |
|
|
|
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Prinsenbeek (Verordening reclamebelasting Prinsenbeek 2023) |
|
|
|
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Ulvenhout (Verordening reclamebelasting Ulvenhout 2023) |
|
Parkeerbeheer en mobiliteit |
Wet Mulder administratiefrechtelijke heffingen |
Parkeerverordening Breda 2023 |
|
|
Wegenwet |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van parkeerbelastingen (Verordening parkeerbelastingen Breda 2023) |
|
|
Wegenverkeerswet 1994 |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent het aanwijzen van gebieden die bestemd zijn voor het parkeren door vergunninghouders op zowel belanghebbende- als parkeerapparatuur plaatsen Aanwijzingsbesluit parkeren versie 2023-07 |
|
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
Herijking parkeer- en stallingsbeleid 2004 |
|
|
Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen |
Wegsleepverordening 2019 |
|
|
Reglement Verkeersregels en verkeerstekens (RRV) |
|
|
|
Wet personenvervoer 2002 |
|
|
|
Besluit wegslepen van voertuigen |
|
|
|
Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften |
|
|
|
Wet houdende regels met betrekking tot enkele specifieke uitkeringen aan provincies en gemeenten op het terrein van Verkeer en Waterstaat |
|
|
Havengelden |
Gemeentewet |
Verordening havengelden Breda 2023 |
|
|
|
|
|
Ruimte en Economie |
|||
Ruimtelijke ordening algemeen |
Wet ruimtelijke ordening |
Structuurvisie Breda 2030 |
|
|
Invoeringswet ruimtelijke ordening |
|
|
|
Besluit ruimtelijke ordening |
|
|
|
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
|
|
|
Besluit omgevingsrecht |
|
|
|
Crisis- en herstelwet |
|
|
|
Besluit uitvoering crisis en herstelwet |
|
|
|
Reparatiewet BZK op het terrein van het wonen |
Nota grondbeleid 2014 |
|
Ruimtelijke ontwikkeling |
Wet voorkeursrecht gemeenten |
Vaststelling Nota Grondbeleid 2014 |
|
|
Besluit voorkeursrecht gemeenten |
Grondprijzen Breda 2022 |
|
|
|
Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Breda 2008 |
|
|
Onteigeningswet |
|
|
Wonen, bouwen, economie |
Huisvestingswet 2014 |
Huisvestingsverordening 2022 |
|
|
Wet bevordering eigenwoningbezit |
Verordening Starterslening Breda 2022 |
|
|
Leegstandswet |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening Breda 2023) |
|
|
Bouwbesluit 2012 |
Verordening op de logeer- en kamerverhuurinrichtingen |
|
|
Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek |
Nota Evenementenbeleid Breda 2020 |
|
|
Besluit locatiegebonden subsidies 2005 |
|
|
Erfgoed |
Erfgoedwet |
Erfgoedverordening Breda 2022 |
|
|
Besluit archeologische monumentenzorg |
|
|
Milieubeheer |
Wet Bodembescherming |
|
|
|
Besluit bodemkwaliteit |
|
|
|
Besluit financiële bepalingen bodemsanering |
|
|
|
Wet vervoer Gevaarlijke Stoffen |
|
|
|
Convenant Stimulering Schone Vrachtauto’s en Milieuzonering |
|
|
|
Wet natuurbescherming |
|
|
|
Wet geluidhinder |
|
|
|
Besluit Geluidhinder |
|
|
|
Wet inzake de luchtverontreiniging |
|
|
Onderwijs, gezondheidszorg, cultuur en sport |
|||
Onderwijs |
Wet op het Primair Onderwijs |
Verordening tegemoetkoming bekostiging leerlingenvervoer Breda 2023 |
|
|
Wet op het Voortgezet Onderwijs |
|
|
|
Wet op de expertisecentra |
|
|
|
Leerplichtwet 1969 |
|
|
|
Wet educatie en beroepsonderwijs |
|
|
|
Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek |
|
|
|
Wet op het onderwijstoezicht |
|
|
|
Experimentenwet onderwijs |
|
|
|
Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2011–2018 |
|
|
|
Besluit bekostiging WPO |
|
|
Volksgezondheid |
Wet publieke gezondheid |
|
|
|
Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen |
|
|
|
Wet toelating zorginstellingen |
|
|
Kinderopvang |
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. |
|
|
|
Regeling Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. |
|
|
Cultuur |
Wet op het specifieke cultuurbeleid |
|
|
|
Mediawet 2008 |
|
|
Sociaal Domein |
|||
Jeugdhulp |
Jeugdwet 2015 |
Verordening Jeugdhulp Gemeente Breda 2020 |
|
|
Besluit jeugdwet |
|
|
Sociaal Domein |
|||
Maatschappelijke ondersteuning |
Wet Maatschappelijke ondersteuning 2015 |
Verordening maatschappelijke ondersteuning Breda 2021 |
|
|
|
Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Breda 2021 |
|
Kredietbank |
Wet Gemeentelijke schuldhulpverlening |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent gedragstoezicht financiële ondernemingen (Bankreglement Breda 2020) m.i.v. 01-07-2020 |
|
|
Wet op het consumenten krediet (Wck) |
|
|
|
Besluit kredietvergoeding |
|
|
Product/ Activiteit |
Externe regelgeving |
Interne regelgeving |
Datum vaststelling / laatste herziening Raad |
SW-bedrijf |
Wet Sociale Werkvoorzieningen |
Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken wet sociale werkvoorziening (PGB WSW) |
|
|
Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken 2015 |
|
|
Werk en Inkomen |
Participatie |
Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Breda 2019 |
|
|
Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ |
Verordening tot tweede wijziging van de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ en verrekening bestuurlijke boete bij recidive Participatiewet 2015 |
|
|
Besluit participatiebudget |
Re-integratieverordening Participatiewet Breda 2015 |
|
|
|
Nadere regels Re-integratie Participatiewet Breda 2015 |
|
|
Regeling participatiebudget |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de individuele inkomenstoeslag (Verordening Individuele Inkomenstoeslag Participatiewet Breda 2020) |
|
|
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
Verordening Individuele Studietoeslag Participatiewet Breda 2015 |
|
|
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers(IOAW) |
|
|
|
Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004 |
|
|
|
Reglement op de commissie sociale zekerheid |
|
|
|
Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen |
|
|
|
Wet houdende nieuwe regeling terugvordering en verhaal van kosten en bijstand |
|
|
|
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 |
|
|
|
Regeling uitkeringen gemeenten Bbz 2004 voor de uitvoeringsjaren 2012 en volgende |
|
|
|
Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften Bbz 2004 |
|
|
|
Besluit SUWI |
|
|
|
Regeling SUWI |
|
|
Inburgering |
Wet inburgering |
|
|
|
Besluit inburgering |
|
|
|
Regeling inburgering |
|
|
|
Regeling inburgering oudkomers G30 2006 |
|
|
|
Regeling inburgering allochtone vrouwen G31 |
|
|
|
Regeling opvang asielzoekers |
|
|
|
Vreemdelingenwet 2000 |
|
|
|
Vreemdelingenbesluit 2000 |
|
|
Covid-19 regelgeving |
|||
Participatie |
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers |
|
|
Aanvullende subsidieregelingen |
|
|
|
|
|
Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning Wijk – en Dorpscentra COVID-19 – 2021) |
|
|
|
Tijdelijke Subsidieregeling tegemoetkoming vrijwilligersorganisaties Jeugd COVID-19) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In onderstaande tabel zijn de SiSa-regelingen opgenomen die gelden voor 2023, zoals bekend per 15 september 2023. Het is mogelijk dat gedurende het jaar regelingen komen te vervallen of nieuwe regelingen van toepassing zijn. Deze worden verwerkt in het toetsingskader van betreffende SiSa-regelingen.
SISA-regelingen |
|||
Ministerie |
Code |
Regeling ( hyperlink naar regeling) |
Ingangsdatum |
Justitie en Veiligheid |
A16 |
Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne |
|
|
A17 |
Regeling specifieke uitkering voorkomen georganiseerde en ondermijnende jeugdcriminaliteit 2022 |
|
Financiën |
B2 |
Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek |
|
|
C9 |
Besluit Woningbouwimpuls 2020 |
|
Binnenlandse Zaken |
C12 |
NSP 2- Besluit ruimtelijke ordening |
|
|
C31 |
Regeling vaststelling regels verstrekken eenmalige specifieke uitkering aan gemeenten huisvesting kwetsbare doelgroepen |
|
|
C32 |
Regeling specifieke uitkering ventilatie in scholen |
|
|
C47 |
Regeling specifieke uitkering herstructurering volkshuisvesting |
|
|
C55 |
Regeling specifieke uitkering energiearmoede |
1-1-2022 |
|
C62 |
Regeling specifieke uitkering kwijtschelding gemeentelijke belastingen |
|
|
C68 |
Regeling specifieke uitkering vergunninghouders |
|
|
C85 |
Stimuleringsregeling flex en transformatiewoningen |
|
|
C92 |
Regeling specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid |
|
Onderwijs Cultuur en Wetenschap |
D1 |
Besluit regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten |
|
|
D8 |
Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid |
|
|
D10 |
Uitvoeringsbesluit WEB ( volwassenen educatie) |
|
|
D11 |
Regeling specifieke uitkering extra financiële middelen RMC-functie |
|
|
D12 |
Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2020–2024 |
|
|
D12A |
Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2020–2024 |
|
|
D14 |
Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19-gerelateerde onderwijsvertragingen |
|
|
D19 |
Regeling specifieke uitkering tijdelijke onderwijshuisvesting ontheemden |
|
|
D21 |
Specifieke uitkering impuls jongerencultuur |
|
|
D22 |
Regeling specifieke uitkering voor de voorschoolse educatie aan ontheemde peuters |
|
Infrastructuur en Milieu |
E21 |
Regeling specifieke uitkering circulaire ambachtscentra |
|
|
E44 |
Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027 |
|
|
E53 |
Regeling specifieke uitkering Schone Lucht Akkoord |
|
|
E58 |
Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem overbruggingsjaar 2021 |
|
|
E84 |
Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2022–2023 |
|
Klimaat en Energie |
F28 |
Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid |
|
Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
G2 |
Participatiewet |
|
|
G3 |
Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 |
|
|
G4 |
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers |
|
|
G10 |
Regeling inburgering 2021 |
|
|
G12 |
Regeling specifieke uitkering kwijtschelding schulden SZW in verband met de hersteloperatie toeslagen |
|
|
G13 |
Regeling specifieke uitkering onderwijsroute |
|
Volkshuisvesting, Wonen en Samenleving |
H4 |
Regeling specifieke uitkering stimulering sport |
|
|
H8 |
Regeling Sportakkoord en leefstijlinterventies 2020–2022 |
|
|
H12 |
Specifieke uitkering lokale preventieakkoorden en preventieaanpakken |
|
|
H14B |
Regeling specifieke uitkering opzet expertisecentra jeugdhulp 2020 |
|
|
H16/25 |
Regeling specifieke uitkering zwembaden en ijsbanen COVID-19 |
|
|
H30 |
Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026 ( SPUK Breed) |
|
|
H35 |
Regeling specifieke uitkering IZA-doelen 2023–2026 |
|
|
|
Regeling specifieke uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden |
Wijzigingen regelgeving 2023
Datum inwerking-treding |
Oude regelgeving (vervallen) |
Nieuwe regelgeving |
Datum inwerking- treding |
Algemene Plaatselijke Verordening 2018 |
Algemene Plaatselijke Verordening 2018 |
||
Controleverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2021 |
Controleverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023 |
||
Financiële verordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2021 |
Financiële verordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2023 |
||
Drank en horecaverordening Breda 2014 |
Drank en horecaverordening Breda 2014 |
||
Financiële Verordening gemeente Breda 2022 |
Financiële Verordening gemeente Breda 2023 |
|
|
Financieel beleid 2022 |
Financieel beleid 2023 |
|
|
Controleverordening gemeente Breda 2018 |
Controleverordening gemeente Breda 2023 |
|
|
Beleidskader reserves en voorzieningen 2016-2020 Details: BBV 2016-44886 |
- |
|
|
Risicomanagementbeleid 2012-2016 gemeente Breda Details: BBV-2012-39979 |
- |
|
|
Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017 wijzigingen 2021 (college) |
Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Breda 2017 |
||
Drank en horecaverordening Breda 2014 |
Drank en horecaverordening Breda 2014 |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent spelregels gemeenteraad Spelregels gemeenteraad Breda |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent spelregels gemeenteraad Spelregels gemeenteraad Breda 2021 |
||
Verordening op de heffing en invordering van leges 2022 |
Verordening op de heffing en invordering van leges 2023 |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening Breda 2022) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening Breda 2023) |
||
Verordening onroerende-zaakbelastingen Breda 2022 |
Verordening onroerende-zaakbelastingen Breda 2023 |
||
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking West Brabant |
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking West Brabant |
||
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen Breda 2021 |
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen Breda 2023 |
||
Verordening bedrijven-investeringszone Breda-Oost 2022-2026 gemeente Breda |
Verordening bedrijven-investeringszone Breda-Oost 2022-2026 gemeente Breda |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van rioolheffing (Verordening rioolheffing Breda 2022) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van rioolheffing (Verordening rioolheffing Breda 2023) |
||
Verordening afvalstoffenheffing Breda 2022 |
Verordening afvalstoffenheffing Breda 2023 |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de precariobelasting (Verordening precariobelasting Breda 2022) |
Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting 2023 |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van toeristenbelasting (Verordening toeristenbelasting Breda 2022) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van toeristenbelasting (Verordening toeristenbelasting Breda 2023) |
||
Verordening markt- en reclamegelden Breda 2022 |
Verordening markt- en reclamegelden Breda 2023 |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Binnenstad Breda (Verordening reclamebelasting Binnenstad Breda 2022) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Binnenstad Breda (Verordening reclamebelasting Binnenstad Breda 2023) |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Prinsenbeek (Verordening reclamebelasting Prinsenbeek 2023) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Prinsenbeek (Verordening reclamebelasting Prinsenbeek 2023) |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Ulvenhout (Verordening reclamebelasting Ulvenhout 2022) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van reclamebelasting Ulvenhout (Verordening reclamebelasting Ulvenhout 2023) |
||
Parkeerverordening Breda 2022 |
Parkeerverordening Breda 2023 |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van parkeerbelastingen (Verordening parkeerbelastingen Breda 2022) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van parkeerbelastingen (Verordening parkeerbelastingen Breda 2023) |
||
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent het aanwijzen van gebieden die bestemd zijn voor het parkeren door vergunninghouders op zowel belanghebbende- als parkeerapparatuur plaatsen Aanwijzigingsbesluit parkeren versie 2022-09 Aanwijzigingsbesluit parkeren 2022-04 Aanwijzingsbesluit parkeren versie 2022-02 Aanwijzingsbesluit parkeren versie 2022-01 |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent het aanwijzen van gebieden die bestemd zijn voor het parkeren door vergunninghouders op zowel belanghebbende- als parkeerapparatuur plaatsen Aanwijzigingsbesluit parkeren versie 2023-07 Aanwijzingsbesluit parkeerbelastingen 2022 Aanwijzigingsbesluit parkeerbelasting 2022 |
||
Verordening havengelden Breda 2022 |
Verordening havengelden Breda 2023 |
||
Huisvestingsverordening 2015 |
Huisvestingsverordening 2022 |
||
Verordening Starterslening Breda 2019 |
Verordening Starterslening Breda 2022 |
||
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening Breda 2022) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Breda houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening Breda 2023) |
||
Erfgoedverordening Breda 2022 |
Erfgoedverordening Breda 2023 |
||
Verordening leerlingenvervoer gemeente Breda 2008 |
Verordening tegemoetkoming bekostiging leerlingenvervoer Breda 2023 |
||
Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning Wijk- en Dorpscentra COVID-19 – 2021 |
- |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl