Nota vergunningen evenementen 2025

Geldend van 08-01-2025 t/m heden

Intitulé

Nota vergunningen evenementen 2025

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN

besluit vast te stellen

Nota vergunningen evenementen 2025

Voorwoord

In Groningen is altijd wat te doen. Het hele jaar door zijn er evenementen in de stad en de dorpen. Van groot tot klein, van Eurosonic tot de buurtbarbecue, van wereldberoemde

acts in het Stadspark tot Toeterpop in Onnen, Groningen heeft iedereen wat te bieden.

Bij al deze evenementen – meer dan vijfhonderd per jaar - zijn heel veel Groningers betrokken: als bezoeker, als maker, als organisator, als vrijwilliger of als ondernemer. Er ko- men ook steeds vaker en steeds meer bezoekers van buiten Groningen. We zijn trots dat zoveel mensen naar Groningen komen voor al die evenementen. Tegelijkertijd betekent dit dat we na moeten denken over hoe we het groeiende aantal bezoekers een fijn en veilig bezoek in Groningen kunnen garanderen, en hoe we daarbij ook rekening houden met de omwonenden en de omgeving.

Voor ons als gemeente ligt de prioriteit bij het mogelijk maken van mooie en gezellige evenementen, die tegelijkertijd de veiligheid en het welzijn van bezoekers en omwonenden garanderen. Organisatoren van evenementen zijn hier in de eerste plaats verantwoordelijk voor, maar als gemeente spelen wij daarbij ook een cruciale rol, samen met de lokale hulpdiensten en de Veiligheidsregio Groningen.

In deze Nota vergunningen evenementen 2025 staan de procedures en spelregels die van toepassing zijn om een evenement veilig te organiseren en de overlast die wordt ervaren van evenementen te beperken. Met deze afspraken kunnen we samen werken aan een

gemeente waar iedereen zich thuis voelt, waar leven en beleven hand in hand gaan.

afbeelding binnen de regeling

M. van ’t Veld

Burgemeester van Groningen

1. Waarom deze nota?

Groningen is een levendige gemeente, waar evenementen in alle soorten en maten worden georganiseerd. In de stad, de wijken en de dorpen zijn allerlei organisatoren actief die zich richten op de vele doelgroepen die we rijk zijn. In het evenementenseizoen zijn er wekelijks tientallen evenementen. Deze dragen bij aan een bruisende stad, maar kunnen ook impact hebben op bewoners. Daarom is het nodig om duidelijke kaders te hebben, waar- mee veiligheid en welzijn van bezoekers, deelnemers en de omgeving zo goed mogelijk worden geborgd.

De Nota vergunningen evenementen is een uitwerking van de Toekomstvisie Evenementen die de raad op 4 oktober 2023 heeft vastgesteld.

In deze nota staan de geactualiseerde voorwaarden en voorschriften die gesteld worden om een evenement te organiseren. Hierdoor ontstaat zoveel mogelijk uniformiteit. Tegelijkertijd zijn evenementen er in vele vormen, waardoor vaak maatwerk nodig is. Uitgangs- punt bij elk evenement is dat de organisator verantwoordelijk is voor een veilig en goed verloop van het evenement.

Locatieprofielen

Voor de meest gebruikte evenementenlocaties gelden specifieke voorschriften die zijn vastgelegd in een locatieprofiel. De locatieprofielen stellen (ruimtelijke) kaders voor ver- gunningverlening. Hierin worden de mogelijkheden en richtlijnen voor gebruik van deze locaties geregeld. Het gaat bijvoorbeeld om het aantal dagen dat er geluidsevenementen georganiseerd mogen worden en de faciliteiten die aanwezig zijn. Door vastlegging van deze spelregels kan beter gestuurd worden en is verduidelijkt wat de mogelijkheden zijn bij het plannen en inrichten van een evenement. De locatieprofielen staan op de website van de gemeente Groningen1.

2. Definities en afkortingen

APVG 2021:

Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021

Besloten feest:

feest dat alleen toegankelijk is voor genodigden en niet toegankelijk is voor publiek

Bgbop:

Besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen Wet 

Wet Bibob:

Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur gebied

Binnenstad:

binnen de Diepenring, inclusief water

Binnenstad-plus:

binnenstad aangevuld met gedeelten Westerhavengebied, Damsterplein, Ossenmarkt,

Noorderplantsoen

Collectieve festiviteitendag:

door het college aangewezen dag waarop in gelegenheden (meestal horecabedrijven) bij activiteiten die vooral binnen plaatsvinden meer geluid geproduceerd mag worden dan normaal is toegestaan

Confetti:

kleine snippers van plastic of papier te gebruiken en/of te verspreiden in de open lucht

Coördinatieoverleg:

overleg met hulpdiensten, GHOR, afdeling mobiliteit & verkeer en andere stakeholders waarbij geadviseerd wordt over de evenementenaanvraag

Dorpsfeest:

feest in (of in de directe omgeving van) een dorp, veelal door vrijwilligers uit het dorp georganiseerd, die het feest organiseren uit naam van een stichting of vereniging, vóór de inwoners van het dorp

Evenement:

een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak

Geluidsevenement:

meestal muziekevenement, waarbij het geluid de hoofdactiviteit is van het evenement

GHOR:

Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio Informeel

IVO:

Voorbereidingsoverleg

Jaarplanning grote evenementen:

Planning waarbij organisatoren van grote evenementen met voorrang een plaats en datum kunnen reserveren

Leges:

kosten die in rekening worden gebracht voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een evenementenvergunning

Locatieprofiel:

vastgesteld profiel voor een veelgebruikte evenementenlocatie waarin specifiek de richtlijnen en mogelijkheden voor die locatie zijn vastgelegd

Modal split:

verdeling van zich verplaatsende personen/goederen over de gebruikte vervoerswijzen

Stilteweekend:

aangewezen weekend en locatie waarin het niet mogelijk is een groot geluidsevenement te organiseren

3. Aanvraag evenementenvergunning

Een evenement is een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Dit staat in artikel 2:15 van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen (hierna: APVG). Het organiseren van een evenement is verboden, tenzij hiervoor een vergunning is verleend. Als er minder dan 300 bezoekers zijn (en voor het gebied binnen de Diepenring 100 bezoekers) en het evenement aan een aantal voorwaarden voldoet, kan een melding genoeg zijn.

Afhankelijk van de grootte van het evenement, de impact op de omgeving en het soort evenement worden de volgende fases in het traject van de vergunningverlening doorlopen:

1.Vooroverleg (initiatieffase)

2.Reservering jaarplanning grote evenementen (initiatieffase)

3.Indienen aanvraag evenementenvergunning (vergunningsfase)

4.Categorisering evenement

5.Adviestraject

6.Vergunnen evenement

7.Voorbereiden evenement

8.Evaluatie evenement

3.1. Vooroverleg

Informeel Voorbereidingsoverleg (IVO)

Voorafgaand aan programmering van een nieuw groot evenement met meer dan 20.000 bezoekers, maar ook bij grootschalige evenementen zoals Koningsnacht en -dag, is het belangrijk voor zowel gemeente als organisator om in een vroeg stadium richtinggevende uitspraken te doen over de haalbaarheid en een versnelde risicoanalyse uit te voeren. Hiermee wordt voorkomen dat evenementen geagendeerd worden die uiteindelijk niet vergund kunnen worden. Om die reden is bij grootschalige nieuwe evenementen, voorafgaand aan plaatsing op de jaarplanning, een IVO verplicht. Voor grote nieuwe evenementen met 2.000-20.000 bezoekers kan een IVO ook gewenst zijn.

Een IVO verloopt als een vergunningstraject ‘light’ en wordt ter advisering ingebracht bij het coördinatieoverleg met de hulpdiensten, de afdeling mobiliteit & verkeer en andere betrokken stakeholders. Daar kunnen alle relevante partijen vanuit hun perspectief een advies geven over het betreffende evenement. Er wordt een impactanalyse gemaakt waarin beschreven wordt onder welke voorwaarden het evenement georganiseerd kan worden.

Turbo-procedure bij grootschalige nieuwe evenementen

Het komt voor dat versneld duidelijk moet worden of een evenement passend is en de mogelijkheid moet krijgen om georganiseerd te worden. Dit is het geval als er kans is op een uniek evenement, zoals een concert van een wereldster. Er wordt dan op korte termijn een multidisciplinair turboteam samengesteld. De adviezen over programmering en veiligheid worden verzameld. Het turboteam adviseert de burgemeester/het college.

3.2. Reservering jaarplanning grote evenementen

Voor grote evenementen waar meer dan 2.000 bezoekers komen stelt het college jaarlijks de Jaarplanning grote evenementen vast. Met een aanmelding voor een plek op de jaarplanning kunnen organisatoren met voorrang een locatie en datum reserveren.

Doelen van het vaststellen van de jaarplanning zijn:

  • (

    het bieden van betere voorbereidingsmogelijkheden van parate diensten (politie, brandweer, GHOR) en inzet van (gemeentelijk) personeel;

  • (

    het bieden van een betere dienstverlening aan organisatoren van evenementen door het creëren van de mogelijkheid om met voorrang een locatie en datum te reserveren;

  • (

    het bieden van een betere dienstverlening aan bewoners en ondernemers door tijdig en duidelijk te communiceren over waar en wanneer welk evenement plaatsvindt;

  • (

    spreiden van evenementen, in plaats en tijd.

Let op: Het betreft een reservering van datum en locatie.

Het volledige vergunningentraject moet doorlopen worden.

Voor de grootste evenementen (> 20.000 bezoekers) wordt in het voorjaar in een eerste ronde een voorlopige jaarplanning vastgesteld. In het najaar wordt de definitieve jaarplanning voor alle evenementen > 2.000 bezoekers vastgesteld.

afbeelding binnen de regeling

Eerste ronde jaarplanning grote evenementen: evenementen > 20.000 bezoekers

Organisatoren van evenementen met meer dan 20.000 bezoekers krijgen de mogelijkheid om in een vroegtijdig stadium met voorrang een locatie en datum te reserveren in de eerste ronde van de jaarplanning. Ook evenementen die een grote impact hebben op de openbare ruimte (bijv. grote hardloopevenementen) kunnen in aanmerking komen voor een vroegtijdige reservering. De aanmelding dient voor 1 maart van het jaar voorafgaand aan het evenement ingediend te worden. De voorlopige jaarplanning wordt in het voorjaar vastgesteld.

Definitieve jaarplanning grote evenementen: evenementen > 2.000 bezoekers

Voor de overige beschikbare plekken wordt in het najaar een tweede ronde gehouden. Organisatoren van grote evenementen met meer dan 2.000 bezoekers of evenementen die een grote impact hebben op de openbare ruimte (bijv. wijkkermissen) kunnen voor 1 oktober van het voorafgaande jaar een reservering indienen voor een locatie en datum. De definitieve jaarplanning grote evenementen wordt in december vastgesteld.

Afwegingskader jaarplanning

De volgende situaties kunnen invloed hebben op de overweging welk evenement met voorrang een plaats krijgt toegewezen op de jaarplanning:

  • (

    meerdere grote evenementen worden voor (bijna/deels) dezelfde locatie of datum aangemeld voor de jaarplanning;

  • (

    er zijn meer aanvragen vooreenreservering dan op grond vanhetlocatieprofiel/Omgevingsplan mogelijkis;

  • (

    er zijn, gelet op de druk op de omgeving, te veel evenementen op of rond een bepaalde locatie en tijdsperiode aangemeld.

In dat geval moet een keuze gemaakt worden. Afweging vindt plaats op grond van een afwegingskader, zowel op het gebied van veiligheid (hulpdiensten)/balans als op het gebied van programmering.

Afwegingskader veiligheid/balans

Veiligheid:

is er voldoende inzet mogelijk van hulpdiensten?

Veiligheid/programmering:

passen evenement en locatie bij elkaar? (locatieprofiel)

Balans:

zijn evenementen, gelet op de belasting, goed verspreid qua tijd en locatie?

Het afwegingskader programmering wordt in een aparte beleidsregel toegevoegd.

Stilteweekenden

Evenementen brengen plezier maar kunnen ook tot overlast leiden voor omwonenden. Om de overlast enigszins te beperken wijzen we jaarlijks in een aangewezen gebied tijdens het evenementenseizoen één weekend per maand aan waarin het niet mogelijk is een geluidsevenement te houden. Bij uitzondering kan hiervan gemotiveerd afgeweken worden (bijv. bij onverwachte gebeurtenissen zoals een huldiging van FC Groningen). De stilteweekenden worden tegelijk met de definitieve jaarplanning vastgesteld.

Aanmelding Martinikerk voor de jaarplanning

In de Martinikerk vinden geregeld concerten plaats. Om samenloop met een concert te voorkomen krijgt de Martinikerk maximaal zes dagen per kalenderjaar waarop geen samenloop gewenst is met geluidsevenementen op de Grote Markt.

3.3. Indienen aanvraag evenementenvergunning

De aanvraag om een evenementenvergunning vindt plaats middels een digitaal aanvraagformulier. Daarbij wordt een duidelijke plattegrond en een programma gevraagd van het evenement. Afhankelijk van de grootte, risicoklasse en/of specifieke kenmerken van het evenement wordt aanvullende informatie van een organisator gevraagd, zoals een verkeersplan, geluidsplan, veiligheidsplan, draaiboek, (technische) tekeningen en op- en af- bouwplannen.

Leges

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een evenementenvergunning wordt leges in rekening gebracht. De aanvrager betaalt ook leges als de vergunning niet wordt verleend of als het evenement wordt geannuleerd. Voor een klein evenement, waarvoor een melding voldoet, wordt geen leges in rekening gebracht. Daarnaast wordt geen leges geheven indien de aanvraag van de vergunning betrekking heeft op straat- en wijk- feesten, kinderactiviteiten en de buitenspeeldag.

Voor actuele legestarieven wordt verwezen naar de Verordening op de heffing en invordering van leges.2

Indieningstermijnen

In artikel 2:17 APVG 2021 staat voor welke termijn voorafgaand aan een evenement een aanvraag moet worden ingediend. Dit is vanwege:

  • (

    het borgen van voldoende tijd voor een zorgvuldige belangenafweging van de bij de aanvraag betrokken partijen;

  • (

    de planning van (extra) inzet van politie, brandweer, ambulancedienst en/of gemeente;

  • (

    het kunnen opstellen van passende voorschriften en deze op te leggen.

Als een aanvraag te laat wordt ingediend kan deze niet in behandeling genomen worden.

3.4. Categorisering evenement

Er zijn vier categorieën: 0-, A-, B- en C-evenement. De adviesplicht van de diverse adviseurs is afhankelijk van de categorisering van het evenement. Daarbij wordt onder andere gekeken naar het risico op het gebied van open-bare orde en veiligheid, de impact op de omgeving en de eventuele gevolgen voor het verkeer.

0-evenement: dit kleine evenement, zoals een buurtfeest, valt binnen de uitzondering van de vergunningplicht voor evenementen. Als een evenement aan de voorwaarden voldoet uit artikel 2:19 van de APVG kan volstaan worden met een melding. De toestemming is verleend als binnen 10 werkdagen geen bericht van de gemeente is ontvangen;

A-evenement (regulier evenement): voor dit evenement is geen operationele voorbereiding door een of meer hulpdiensten noodzakelijk;

B-evenement (aandacht evenement): voor dit evenement is een operationele voorbereiding en uitvoering door een of meer hulpdiensten voorstelbaar;

C- evenement (risicovol evenement): voor dit evenement is voorbereiding en uitvoering door een of meer openbare orde en veiligheidsdiensten noodzakelijk.

De categorie waarin een evenement valt is bepalend voor de indieningstermijn van de aanvraag en het

vervolgtraject.

3.5. Adviestraject

Classificeren van het risicoprofiel3van het evenement

Zodra een aanvraag en bijbehorende plannen binnen zijn gekomen start de directie Veiligheid met het inschat- ten van de risico’s. Hulpdiensten en gemeentelijke adviseurs werken hieraan mee. Evaluaties, ervaringen bij vergelijkbare evenementen of activiteiten op dezelfde locatie worden hierbij betrokken. Om een beeld te vormen wordt er gekeken naar:

  • (

    activiteitenprofiel type evenement, tijdstippen, showelementen, etc.;

  • (

    publieksprofiel type bezoekers, aantal bezoekers, leeftijd, gebruik alcohol/drugs, etc.; eventuele

  • (

    ruimtelijk profiel geluidsoverlast, parkeer- of verkeershinder, verblijfplaats bezoekers, type ondergrond, etc.;

  • (

    organisatieprofiel bij complexere evenementen (ervaring met organisatie en evenement.

Om de risico’s van een evenement te kunnen inventariseren en analyseren dient de organisator een draaiboek in. De afdeling die de aanvragen om een evenementenvergunning in behandeling neemt toetst op de thema’s veiligheid, brandveiligheid, gezondheid en verkeer. Zij winnen hiervoor advies in bij de politie, Veiligheidsregio Groningen, brandweer, de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en de afdeling mobiliteit en verkeer van de gemeente Groningen. Deze partijen stellen per evenementenaanvraag een risicoanalyse op. De risicoanalyse is gebaseerd op verschillende indicatoren die een organisator moet uitwerken in een draai- boek dat onderdeel is van de vergunningaanvraag. Het bijgeleverde activiteitenprofiel, publieksprofiel, ruimtelijk profiel en eventueel organisatieprofiel worden beoordeeld.

Integrale afweging aanvraag

De vergunningsvoorwaarden zijn erop gericht om een evenement veilig te laten verlopen, overlast te voorkomen/ beperken en de bij de aanvraag betrokken belangen te beschermen. Naast het advies vanuit de directie Veiligheid wordt ook advies ingewonnen bij de directies Stadsontwikkeling, Stadsbeheer, Directie Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) en andere betrokken interne en externe adviseurs. Zij adviseren over het verlenen of weigeren van de evenementenvergunning op het gebied van veiligheid, balans, verkeer, reiniging en groen. Op basis van het totaal aan adviezen wordt een integrale afweging gemaakt bij het beoordelen van een aanvraag.

Weigeringsgronden

In de artikelen 1:5, 1:10 en 2:18 APVG 2021 staan de gronden op basis waarvan een evenementenvergunning kan worden geweigerd.

Art. 1:5 APVG 2021 Samenloop

Het bevoegde bestuursorgaan kan een aanvraag voor een vergunning of ontheffing op grond van deze verordening afwijzen indien:

tegelijkertijd voor dezelfde plaats reeds een vergunning of ontheffing krachtens deze verordening is verleend of daarvoor reeds een volledige aanvraag was binnengekomen en;

de verschillende activiteiten of handelingen waarvoor een vergunning of ontheffing is gevraagd of verleend redelijkerwijs niet tegelijkertijd op dezelfde plaats kunnen worden gehouden of uitgevoerd.

Art. 1:10 APVG 2021 Weigeringsgronden

Een vergunning of ontheffing kan door het daartoe bevoegde gezag worden geweigerd in het belang van:

  • (

    openbare orde

  • (

    openbare veiligheid

  • (

    volksgezondheid

  • (

    bescherming van het milieu

Het bevoegde bestuursorgaan of het bevoegd gezag kan, onverminderd het elders in deze verordening bepaalde een vergunning of ontheffing weigeren, indien de aanvrager voorschriften, verbonden aan een eerdere vergunning voor een soortgelijke activiteit of beperkingen waaronder zo’n vergunning of ontheffing is verleend, niet heeft nageleefd en het vermoeden gerechtvaardigd is dat indien de gevraagde vergunning of ontheffing wordt verleend, hij ook daaraan verbonden voorschriften of beperkingen waaronder zij zou worden verleend, niet zal naleven.

Artikel 2:18 APVG 2021 Weigeringsgronden vergunning

Onverminderd de weigeringsgronden genoemd in artikel 1:10, kan een aanvraag om vergunning als bedoeld in artikel 2:16, eerste lid, geweigerd worden indien:

  • (

    de aard en het karakter van de locatie zich verzetten tegen het houden van het evenement;

  • (

    het evenement niet bijdraagt aan het ontstaan van een gevarieerd programma van evenementen;

  • (

    een evenement waarvan de aanvangsdatum op het moment van de indiening van de aanvraag meer dan 12 maanden in de toekomst is gelegen

Onverminderd het bepaalde in artikel 1:10 weigert de burgemeester een vergunning voor:

  • (

    Een vechtsportevenement als bedoeld in artikel 2:15, tweede lid, onder f, als de organisator of

  • (

    de aanvrager van de vergunning van slecht levensgedrag is;

  • (

    aanvragen voor meerdere kalender jaren

Naast de weigeringsgrond in artikel 1:10 b, kan een aanvraag om vergunning als bedoeld in artikel 2:15, eerste lid, geweigerd worden indien deze niet binnen de in artikel 2:17 gestelde termijn is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.

Toelichting weigeringsgronden art. 2:18 APVG 2021

Aard en karakter van de locatie verzetten zich tegen het houden van het evenement

In de locatieprofielen evenementen staat welk soort evenement past bij welke locatie. Daarnaast wordt deze af- weging ook gemaakt voor locaties waar geen locatieprofiel geldt.

Besloten feesten

Onder een besloten feest verstaan we een feest dat alleen toegankelijk is voor genodigden en niet toegankelijk is voor publiek. Hoewel besloten feesten geen voor publiek toegankelijke activiteiten zijn, zijn ze soms wel aan te merken als een evenement in de zin van de APVG. Voorbeelden zijn een bruiloft, verjaardag of lustrumfeest in de openbare ruimte. We zien dat dit soort feesten relatief voor veel overlast kunnen zorgen en, gelet op het besloten karakter, op minder draagvlak kunnen rekenen.

De openbare ruimte is primair bestemd voor gebruik door eenieder. Dit verenigt zich slecht met het karakter van een besloten feest. We zijn daarom terughoudend met het toestaan van dergelijke feesten in de openbare ruimte (uitgezonderd buurt- en straatfeesten die ook een besloten karakter hebben). Bij het afwegen van belangen weegt het belang van de organisator en de bezoekers van een besloten feest minder zwaar dan van een voor publiek toegankelijk evenement. Een besloten feest kan daarom (gedeeltelijk) geweigerd worden indien de belangen van de omgeving zwaarder wegen dan van het privé-initiatief.

Evenement draagt niet bij aan een gevarieerd programma

Voorbeeld: er wordt een aanvraag ingediend voor meerdere losse dagen van exact hetzelfde evenement (bij- voorbeeld een themamarkt of kooroptreden). In het nog te ontwikkelen afwegingskader wordt hieraan richting gegeven.

Toelichting Wet Bibob

Indien er indicaties zijn dat door het afgeven van een evenementenvergunning criminele activiteiten gefaciliteerd worden, kan bij de toetsing van de aanvraag voor het evenement een onderzoek ingesteld worden op grond van de Wet Bibob. Indien hiertoe wordt besloten wordt aan de aanvrager een Bibob vragenformulier verstrekt. Dit vragenformulier moet volledig en voorzien van alle bijlagen worden ingeleverd. Het niet compleet of onjuist aanleveren, kan leiden tot een buitenbehandelingstelling of weigering van de aanvraag om een evenementen- vergunning. Op grond van de uitkomsten van het onderzoek kan besloten worden de evenementenvergunning te verlenen, te weigeren of in te trekken.

Meeliften bij evenementen

Op dagen dat (middel) grote evenementen worden gehouden, worden in principe geen vergunningen verleend voor andere evenementen in de buurt, omdat dit regelmatig gepaard gaat met overlast. Daarnaast is het onwenselijk in het kader van een totaalafweging voor een bepaalde locatie, bijvoorbeeld als het gaat om crowdmanagement. Dit maakt de communicatiestructuur, in het belang van de veiligheid, complexer, wat onwenselijk is.

Om de gevolgen van meeliften bij evenementen te beperken geldt het volgende:

  • (

    Voor zover initiatieven, zoals het plaatsen van tappunten en verkoop van etenswaren, onderdeel zijn van het hoofdevenement moeten deze in de vergunningaanvraag van dit evenement worden meegenomen;

  • (

    Hiervoor kan een uitzondering gemaakt worden als er geen veiligheidsrisico’s zijn en de organisator van het hoofdevenement hiermee akkoord gaat.

3.6. Vergunnen evenement

Besluit op aanvraag

De burgemeester besluit of de aanvraag om een evenementenvergunning in behandeling wordt genomen, wordt toegekend of geweigerd. De aanvrager ontvangt per post of per e-mail het besluit. Er wordt naar gestreefd om uiterlijk vier weken voor aanvang van het evenement een besluit te nemen op de aanvraag. In de evenementenvergunning staan de voorwaarden waaronder het evenement gehouden kan worden (zie hoofdstuk 4 voor de voorwaarden).

Publicatie aanvragen evenementenkalender

Op de website van de gemeente Groningen wordt wekelijks een update gepubliceerd van de evenementenkalender. Hierop staan de vergunningaanvragen voor A-, B-, en C-evenementen.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Binnen zes weken nadat het besluit is afgegeven kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen. Om sneller een voorlopig oordeel van de rechter te krijgen kan een voorlopige voorziening worden ingediend bij de rechtbank.

3.7. Voorbereiden evenement

Doorleefsessie

In de voorbereiding op een risico-evenement kan het noodzakelijk zijn een doorleefsessie te houden met de gemeente, de organisator, uitvoerders en de operationeel leidinggevenden van de hulpdiensten (politie, brand- weer, GHOR). Doel is om voorafgaand aan het evenement een operationele afstemming te verzorgen aan de hand van relevante incidentscenario’s die in het draaiboek beschreven staan.

Schouw

Voor, tijdens en na de op- en afbouw van een evenement waarbij intensief gebruik gemaakt is van het evenemententerrein vindt een schouw plaats. Samen met de organisator wordt het terrein nagelopen om te bepalen of het schoon en schadevrij is opgeleverd. Wanneer schade is geconstateerd of het terrein niet schoon is opgeleverd wordt de schade verhaald op de organisator. Eventuele kosten die de gemeente heeft gemaakt om het terrein schoon te maken na afloop van een evenement, worden ook verhaald op de organisator.

Toezicht en handhaving

Tijdens het evenement wordt toezicht gehouden en gehandhaafd op de voorschriften die zijn gesteld in de evenementenvergunning (zie hoofdstuk 5).

3.8. Evaluatie evenement

Het B- en C- evenement (en indien wenselijk het A-evenement) wordt in veel gevallen samen met de organisator en de adviseurs tijdens een coördinatieoverleg geëvalueerd. Daarbij worden de signalen van bezoekers, omwonenden, ondernemers en ketenpartners betrokken. Beoordeeld wordt of de getroffen maatregelen effectief zijn geweest. Zowel successen als verbeterpunten worden met elkaar gedeeld. De aandachtspunten worden meegenomen naar een eventuele volgende editie van het evenement.

4. Voorschriften evenementenvergunning

4.1. Veiligheidsplan B- of C- evenement

De vergunningverlener bepaalt op basis van het aantal bezoekers en de risico-inschatting of een veiligheidsplan vereist is voor een B- of C-evenement. Dit veiligheidsplan is onderdeel van de vergunningaanvraag. Voor de in- houd van een Veiligheidsplan verwijzen we ook naar het Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid4 en naar bijlage 1.

Hierop kunnen nadere gegevens en uitwerkingen worden gevraagd indien dit ter beoordeling en besluitvorming noodzakelijk is. Dit kan onder andere zijn:

  • (

    een risico-inventarisatie, analyse en maatregelen op het thema grensoverschrijdend gedrag;

  • (

    een risico-inventarisatie, analyse en maatregelen op het thema toegankelijkheid (zie ook de Routekaart Toegankelijke Festivals5)

4.2. Verkeer, mobiliteit en logistiek

De bezoekers- en vervoersstromen bij evenementen kunnen impact hebben op de directe omgeving, zeker als het gaat om een groot aantal bezoekers of de stremming van wegen. Ook kan verhoogde parkeerdruk ontstaan. De organisator treft maatregelen om de bereikbaarheid voor bezoekers en voor hulpdiensten te waarborgen en de gevolgen voor het overige verkeer te beperken.

We verwachten van organisatoren dat zij hun verkeers- en mobiliteitsplannen op de mobiliteitsvisie af- stemmen. Dit betekent dat organisatoren, met name bij evenementen in de stad, erop inzetten dat bezoekers zoveel mogelijk te voet, per fiets of met het OV, eventueel via P+R, naar het evenement reizen.

De organisator zorgt voor de inzet van gecertificeerde verkeersregelaars. Verkeersregelaars moeten vooraf worden aangesteld. Door middel van een verkeersplan geeft de organisator aan welke maatregelen getroffen worden, waaronder ook een hekken- posten- en bordenplan. Het verkeersplan wordt getoetst door het Verkeersbureau van de gemeente, politie en VRG en, indien nodig, besproken in een coördinatie-overleg.

  • Ziebijlage 2 voor een nadere uitwerking van de eisen op het gebied van verkeer, mobiliteit en logistiek.

Aandacht voor cyberveiligheid

Cyberveiligheid wordt steeds belangrijker in de huidige maatschappij. Naast de vele voordelen die de diverse toepassingen hebben zijn er nadelen. Als deze infrastructuur uitvalt of verstoord wordt kunnen er risico’s ontstaan voor een veilig en ordelijk verloop van een evenement.

Ingezet wordt op het bewust maken van de organisatoren. Door na te denken over welke infrastructuur kwetsbaar is en welke risico’s zich kunnen voordoen, wordt duidelijker wat er nodig is om de digitale infrastructuur veilig te houden.

Optimaliseren sociale veiligheid

Het is belangrijk dat iedereen zich veilig voelt tijdens een evenement. Zo zijn er bezoekers die overlast ervaren van grensoverschrijdend gedrag. Grensoverschrijdend gedrag tolereren we niet. Om die reden wordt gestimuleerd dat de organisator van aandachtsevenementen in de planvorming maatregelen opneemt om de sociale veiligheid van bezoekers te optimaliseren en grensoverschrijdend gedrag op het evenemententerrein te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van een Safe Space.

Verder kan verwezen worden naar de nieuwe Wet seksuele misdrijven6 waarin slachtoffers van seksueel geweld en - grensoverschrijdend gedrag strafrechtelijk beter beschermd worden.

4.3. Volksgezondheid

De voorzieningen die nodig zijn om medische veiligheid en gezondheid te garanderen vallen onder de verant- woordelijkheid van de organisator. De GHOR (geneeskundige hulporganisatie in de regio) is een belangrijke adviseur op het thema volksgezondheid bij evenementen. Het advies wordt gemaakt op basis van de verwachte reguliere zorgvragen en een inschatting van de zorg gerelateerde veiligheidsaspecten. Vervolgens kunnen gerichte maatregelen worden getroffen voor geneeskundige zorg tijdens evenementen. Deze gerichte maatregelen vertalen zich bijvoorbeeld in vergunningvoorschriften over:

  • (

    inzet van het type en aantal EHBO’ers;

  • (

    aantal toiletvoorzieningen;

  • (

    maatregelen in verband met specifieke doelgroepen, zoals minder validen;

  • (

    maatregelen in verband met het voorkomen van gehoorschade;

  • (

    maatregelen in verband met drugs- en/of alcoholgebruik;

  • (

    maatregelen in verband met het voorkomen van infectie(ziekten);

  • (

    bereikbaarheid voor hulpverlening aan omwonenden.

Voorkomen gehoorschade

Als bezoekers en personeel worden blootgesteld aan geluidsdruk kunnen zij gehoorschade oplopen. Gestimuleerd wordt om bij geluidsevenementen bezoekers in de gelegenheid te stellen om gehoorbescherming te kunnen kopen.

Voorkomen gebruik drugs

Drugsgebruik kan ernstige problemen op het gebied van gezondheid en veiligheid opleveren.

Bij evenementen waarbij het vermoeden bestaat dat er soft- of harddrugs op de evenementenlocatie worden meegenomen, kan de organisator verplicht worden actief maatregelen te nemen dit te bestrijden. Voorbeelden hiervan kunnen zijn fouilleren en surveilleren

Samen met organisatoren van evenementen worden maatregelen getroffen om het middelengebruik onder jon- geren en jongvolwassenen te beperken. Zie hiervoor ook het Preventie- & handhavingsplan middelengebruik 2024-20277.

4.4. Geluid

Bij het formuleren van de grenswaarden voor geluid hanteren we de volgende principes:

  • (

    het is mogelijk om een – op zijn minst – redelijke balans te creëren tussen het belang van de organisator en de bezoekers enerzijds en de belangen van de omgeving anderzijds;

  • (

    waarbij het voor organisatoren van belang is dat een bepaald geluidsniveau kan worden behaald, zodat de beleving van het evenement van voldoende kwaliteit blijft, en;

  • (

    waarbij het voor de omgeving van belang is om geen onaanvaardbare hinder te ervaren of aan te grote gezondheidsrisico’s te worden blootgesteld;

  • (

    bij een evenement met overwegend dancemuziek (zoals house, techno, hardcore) wordt de muziekproductie maximaal 11 uur aansluitend en tot max. 23.00 uur toegestaan, tenzij anders in het Omgevingsplan of het locatieprofiel is vermeld;

  • Zie verderbijlage 3.

4.5. Communicatie

De organisator is verantwoordelijk voor een heldere informatievoorziening naar omwonenden, ondernemers en overige belanghebbenden. Goede communicatie draagt bij aan het draagvlak voor het houden van evenementen.

Organisatoren zijn verplicht minimaal twee weken voor opbouw van het evenement de omgeving op de hoogte te stellen van:

  • (

    data en tijden waarop het evenement wordt gehouden

  • (

    data en tijden waarop het evenement wordt op- en afgebouwd

  • (

    de geplande activiteiten

  • (

    consequenties voor voetgangers, fietsers en autoverkeer, waaronder locaties en tijden van stremmingen en locaties en tijden van parkeerbeperkingen

  • (

    een telefoonnummer en/of e-mailadres waarop de organisator tijdens het evenement bereikbaar is voor vragen en/of opmerkingen

4.6. Bescherming groen

Ter bescherming van het groen worden voorschriften aan de vergunning verbonden. Schade aan groenvoorzieningen, bomen, vijvers, etc. moet zoveel mogelijk voorkomen worden. In bepaalde gevallen kunnen activiteiten of zelfs het gehele evenement worden geweigerd.

Voorschriften hebben o.a. betrekking op:

  • (

    het nemen van preventieve maatregelen om bodemverontreiniging te voorkomen, zoals controle op lekkages, gebruik van lekbakken, vloeistofdichte vloeren, visuele controle van de bodem en bodem beschermende voorzieningen;

  • (

    het gebruik van bodem beschermende maatregelen, zoals het toepassen van drukverdelers voor zware

  • (

    objecten, kort gemaaid gras, opgebonden/ gesnoeide struiken;

  • (

    boom beschermende maatregelen.

Regen(achtig weer) tijdens een evenement kan gevolgen hebben voor de schade aan de ondergrond en het park. Een evenement op een drassige ondergrond kan meer schade veroorzaken dan op een droge ondergrond. De organisator is verantwoordelijk voor het treffen van maatregelen om het park zo min mogelijk te beschadigen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van rijplaten en-of loopplanken. Vooraf moet een op- en afbouwplan opgesteld worden waarin ook een slechtweerscenario is meegenomen.

Tussen het houden van B- en C-evenementen in parken kan een herstelperiode voor het groen noodzakelijk zijn.

Voor parken waar geen locatieprofiel is opgesteld wordt deze herstelperiode bepaald door de directie Stadsbeheer. Een herstelperiode is minimaal drie weken.

4.7. Schoonmaak

De organisator is verantwoordelijk voor de schone oplevering van het evenemententerrein en de directe omgeving daarvan. In de aanvraag werkt de organisator uit hoe hiervoor wordt gezorgd. In de vergunning worden hierover voorschriften opgenomen. Als het evenemententerrein niet of onvoldoende schoon wordt achtergelaten worden de kosten van het opruimen op de vergunninghouder verhaald.

Verbod oplaten ballonnen en gebruik confetti

Op grond van art. 4:5a van de APVG 2021 is het verboden ballonnen op te laten. Ook het gebruik van confetti is niet toegestaan. Onder confetti wordt verstaan kleine snippers van plastic of papier te gebruiken en/of te verspreiden in de open lucht. Met deze regel wordt beoogd zwerfafval tegen te gaan en dierenleed te voorkomen.

4.8. Overige regelgeving en maatregelen

Omgevingswet

Met ingang van 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. In het Omgevingsplan zullen de gebruiksregels voor evenementen die op een locatie zijn toegestaan opgenomen worden. Echter, de meeste gebruiksregels staan nog in de gemeentelijke verordeningen.

In de bestaande planologische regels (bestemmingsplannen) zijn voor bepaalde locaties regels over o.a. aantal bezoekers, aantal evenementen en gebruiksregels opgenomen. Totdat het Omgevingsplan is vastgesteld gelden deze regels.

In het Omgevingsplan, dat gebiedsgericht zal worden uitgerold over de gemeente, komen de gebruiksregels over evenementen die op een locatie zijn ingepast of nog ingepast moeten worden. Het Omgevingsplan moet voldoen aan de instructieregels uit het Besluit kwaliteit leefomgeving. De gebruiksregels zorgen ervoor dat evenementen aanvaardbaar zijn op de locatie.

In sommige gevallen is een omgevingsvergunning buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) nodig. Deze vergunning is nodig als:

  • (

    Het evenement niet binnen de regels van het Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) op die locatie past;

  • (

    Het evenement een zodanig effect op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving heeft, dat deze ruimtelijk moet worden ingepast.

Ook na de inwerkingtreding van de Omgevingswet blijven voor evenementen gemeentelijke verordeningen van belang.

Regels over activiteiten die de fysieke leefomgeving wijzigen of waarvoor instructieregels gelden, komen in het Omgevingsplan. In de overgangsfase blijven deze regels uit de APVG, van kracht. Voor eind 2031 moeten de regels worden omgezet naar het Omgevingsplan

Regels die vooral de openbare orde en veiligheid betreffen en niet over de fysieke leefomgeving gaan mogen niet in het Omgevingsplan worden opgenomen en blijven onderdeel van de APVG.

Omgevingsvergunning

Wanneer een evenement in een gebouw plaatsvindt en de activiteit niet past binnen de regels van het Omgevingsplan dan dient er een aanvraag omgevingsvergunning voor het afwijken van regels in het Omgevingsplan te worden aangevraagd.

Gebruiksmelding

Wanneer een evenement in een gebouw plaatsvindt voor meer dan 50 personen, dient op grond van hoofdstuk 6.12.2 van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (Bbl), een melding brandveilig gebruik gedaan te worden. Deze melding dient ten minste vier weken voor het begin van het gebruik van het bouwwerk te worden gedaan. Deze moet worden moet minimaal vier weken voorafgaand aan het evenement worden ingediend. Voor het indienen van een gebruiksmelding is de informatie nodig die staat vermeld in artikel 6.8 van het Bbl.

Het aanvragen van een omgevingsvergunning en het indienen van een gebruiksmelding kunnen worden gedaan via het Omgevingsloket8

Natuur

Een evenement in een groene omgeving, zoals parken, plantsoenen en het buitengebied, kan gevolgen hebben voor de natuur. De organisatie is verantwoordelijk voor de naleving van de Omgevingswet (voorheen Wet na- tuurbescherming). De wet regelt het belang van natuur als onderdeel van de fysieke leefomgeving. Wanneer een evenement gevolgen heeft voor in het wild levende dieren, planten en hun directe leefomgeving stelt de organisator zich voorafgaand op de hoogte van de aanwezige natuurwaarden, de kwetsbaarheid ervan. Mogelijk moet hiervoor een quick scan gemaakt worden en/of een omgevingsvergunning strijdig gebruik worden aangevraagd. Bij de uitvoering van een evenement moeten negatieve effecten op dieren en planten zoveel mogelijk worden voorkomen, beperkt of ongedaan gemaakt worden. De provincie is bevoegd gezag.

Alcoholwet

Om op een evenement zwak alcoholhoudende drank (< 15%) te mogen schenken moet de burgemeester een ontheffing van artikel 35 van de Alcoholwet afgeven9. De tapontheffing wordt samen met de evenementenvergunning aangevraagd.

In de Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet10 zijn voorschriften aan de ontheffing verbonden die o.a. betrekking hebben op sociaal hygiënische-, openbare orde- en veiligheidsaspecten.

Het schenken van alcohol valt onder toezicht en handhaving van de Alcoholwet. Boa’s kunnen het terrein betreden en toezicht houden op de voorschriften in de ontheffing. De organisator van het evenement moet hier altijd medewerking aan verlenen. Een organisator is verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen voor verantwoord alcoholgebruik.

Dit betekent dat de organisator maatregelen moet nemen om zowel dronkenschap als het schenken aan minderjarigen te voorkomen.

Standaard voorschriften zijn:

  • (

    eindtijd van de tapontheffing is gelijk aan de eindtijd van het evenement, tenzij in de

  • (

    vergunning anders is vermeld;

  • (

    mobiele tappunten zijn verboden, waaronder ook de zogenaamde rugzaktap en navulslang,

  • (

    tenzij in de vergunning anders is vermeld;

  • (

    tappunten moeten altijd snel plaats kunnen maken voor hulpdiensten.

Duurzaamheid stimuleren

Groningen heeft de ambitie om evenementen zo duurzaam en ecologisch mogelijk te organiseren. Zo wordt gestimuleerd:

  • (

    dat bezoekers te voet, op de fiets of met het OV een evenement bezoeken;

  • (

    het gebruik van energiezuinige apparatuur;

  • (

    de scheiding van afvalwaterstromen;

  • (

    het aanbieden van duurzaam, plantaardig en lokaal voedsel.

Kennis over duurzaamheid op het gebied van energie, water, voeding, grondstoffen en transport wordt gestimuleerd op het platform GROENN: Groene Evenementen Noord-Nederland. Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van GROENN11.

Dieren bij evenementen

Groningen ontmoedigt stevig het gebruik van dieren bij evenementen. Zo geldt voor alle evenementen met dieren, dus ook de kleine, een vergunningsplicht. Mochten er toch dieren worden ingezet bij evenementen, dan gelden de landelijke voorschriften op het gebied van dierenwelzijn (Wet Dieren). Er kunnen aanvullende voorschriften worden opgelegd in verband met de hygiëne bij contact met dieren. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) zien toe op de naleving van wet- en regelgeving.

Evenementen in gebouwen

In een aantal situaties kunnen activiteiten in gebouwen ook onder de vergunningplicht voor evenementen vallen. Een evenementenvergunning kan vereist zijn als het gebouw regulier niet voor de beoogde activiteiten wordt gebruikt of wanneer een evenement zich deels binnen en deels buiten afspeelt.

Tijdelijk kamperen bij evenementen

Op grond van artikel 4:22 van de APVG 2021 is het verboden te kamperen buiten een kampeerterrein dat als zo- danig in het omgevingsplan is bestemd of mede bestemd. In combinatie met een evenement zou er behoefte kunnen bestaan aan tijdelijk kamperen buiten een regulier kampeerterrein. Dit wordt alleen toegestaan als:

  • (

    er in de omgeving geen geschikte alternatieven zijn;

  • (

    het kamperen ten dienste staat van het evenement;

  • (

    op grond van de APVG een ontheffing voor het verbod op kamperen is afgegeven.

Een tijdelijke kampeerlocatie wordt toegestaan voor de duur van het evenement aangevuld met maximaal één dag voorafgaand en één dag na het evenement.

Zondagswet

Het is verboden op zondag geluid te produceren dat op een afstand van meer dan tweehonderd meter van de geluidsbron hoorbaar is (art. 3 Zondagswet). Ook is het verboden op zondag voor 13:00 uur openbaar vertier te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen. De burgemeester is bevoegd om hiervoor een ontheffing te verlenen.

Ongeacht mogelijke ontheffingen is het op grond van de Zondagswet verboden om op zondag in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, zonder strikte noodzaak lawaai te maken waardoor de godsdienstbeoefening gehinderd wordt.

5. Specifiek beleid

5.1. Kermis

Het houden van een kermis is vergunningplichtig. Er is sprake van een kermis als er gezamenlijk minimaal vijf attracties staan. De regels die gelden voor kermissen staan in de Algemene verhuurvoorwaarden voor de kermis gemeente Groningen 201312.

Kermis in de binnenstad van Groningen

In de binnenstad van Groningen worden de Grote Markt en de Vismarkt gebruikt voor een kermis. Ook de Ossenmarkt kan als kermislocatie worden gebruikt. Gelet op de daarmee gepaard gaande belasting voor de omgeving en de overige belangen wordt maximaal twee keer per jaar een kermis in de binnenstad van Groningen gehouden, in mei en rond 28 augustus. Deze twee kermissen duren in totaal maximaal achttien dagen. In geval van aansluiting op een weekend kan dit verruimd worden naar maximaal eenentwintig dagen.

Kermis in wijken en dorpen

Gelet op de overlast die een kermis met zich mee kan brengen zijn per locatie (buiten de binnenstad van Groningen) maximaal zes dagen kermis per jaar toegestaan. Dit kan zowel één kermis van zes dagen zijn, maar ook twee kermissen met in totaal zes dagen. In een locatieprofiel kan een ander aantal dagen worden vastgesteld.

5.2. Vechtsportwedstrijden en -gala’s

Voor diverse vechtsportevenementen geldt een vergunningplicht (art. 2:15, tweede lid, onder f van de APVG). In het Aanwijsbesluit vergunningplichtige vechtsportwedstrijden13 – en gala’s staat welke vechtsportevenementen zijn aangewezen en aan welke voorschriften een organisator dient te voldoen.

5.3. Erotische evenementen

Voor het houden van erotische evenementen moet een vergunning worden aangevraagd (artikel 2:15, tweede lid onder g van de APVG). Onder een (expliciet) erotisch evenement wordt verstaan: een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak waarbij vertoningen van erotisch pornografische aard plaatsvinden, ofwel; een voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak waarbij aan het publiek de gelegenheid wordt geboden op fysieke wijze deel te nemen aan het erotische vermaak. In de Beleidsregel erotische evenementen14 zijn de specifieke te beschermen belangen en mogelijke voorschriften verder uitgewerkt.

5.4. Evenementen op het water

Activiteiten op het water moeten, naast de aanvraag van een evenementenvergunning, worden gemeld aan de bevoegde autoriteit. Voor de gemeente is dit het havenwezen, voor de provincie de scheepvaartinspectie en voor het rijk Rijkswaterstaat (RWS). Bij mogelijke hinder of gevaar voor de scheepvaart kan deze voorwaarden stellen aan het krijgen van toestemming of weigeren (Art. 1.23 Binnenvaartpolitiereglement).

Voor tips en adviezen over evenementen op of rond het water wordt verwezen naar de brochure ‘waterpret’. 15

Schaatstochten op natuurijs

Het organiseren van een schaatstocht is sterk weersafhankelijk en daardoor niet op een vaste datum van tevoren vast te leggen. Het komt voor dat pas op de avond (en soms zelfs in de vroege ochtend) voorafgaand aan de schaatstocht door de organisatie besloten kan worden of een tocht georganiseerd wordt. Er wordt soepel omgegaan met de indieningstermijn, onder voorwaarde dat het concept draaiboek vóór 1 november is toegezonden aan de directie Veiligheid. Vervolgens wordt een vergunning verleend waarbij nog geen datum wordt ingevuld.

5.5. Wielersportevenementen

Bij de meeste wielerevenementen is er sprake van lange routes door verschillende gemeenten en vele (dynamische) wegafsluitingen. Deze afsluitingen kunnen (grote) impact hebben op de mobiliteit in de gemeente en de regio. Het is de wegbeheerder die besluit of en onder welke voorwaarden een wielersportevenement kan plaats- vinden. Wanneer alle wegen binnen de gemeente Groningen liggen, moet een verklaring van geen bezwaar worden aangevraagd bij het verkeersbureau Stadsontwikkeling. Een evenementenvergunning is nodig voor het inrichten van de start- en finishlocatie(s).

6. Toezicht en handhaving

Aan de vergunning zijn voorschriften verbonden. De organisator is verantwoordelijk voor de organisatie van het evenement, in overeenstemming met de vergunningsaanvraag en de verleende evenementenvergunning. De gemeente houdt toezicht op en handhaaft de naleving van de vergunningsvoorwaarden.

Organisator is primair verantwoordelijk

De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor de organisatie van een goed en veilig evenement. Ie- der evenement moet voldoen aan de gestelde regels en normen op het gebied van openbare orde en veiligheid, fysieke en sociale veiligheid en overlast voor derden. Uit de vergunningaanvraag moet blijken op welke manier de organisator aan zijn verantwoordelijkheden invulling geeft. In de aanvraag staat de opzet van het evenement, de locatie, te plaatsen bouwwerken, het te verwachten aantal bezoekers, voorzieningen voor service en veiligheid (o.a. extra toiletten, hekwerken, EHBO, en inzet van beveiliging). Bij de vergunningverlening wordt op deze onderwerpen getoetst.

Als niet aan de gestelde spelregels wordt voldaan kan dit leiden tot het opleggen van maatregelen.

Zowel voor, tijdens als na een evenement wordt toezicht gehouden op de naleving van de gestelde regels uit de evenementenvergunning.

Verwezen wordt naar het nog vast te stellen Handhavingsbeleid Evenementen.

Onvoldoende vertrouwen in organisator

Wanneer een organisator telkens bepalingen uit de APVG 2021, regels uit het evenementenbeleid en/of de voor- schriften uit evenementenvergunning overtreedt, kan de burgemeester ook oordelen dat hij zijn vertrouwen in de desbetreffende organisator kwijt is. De burgemeester meent dan dat de organisator met zijn evenement een gevaar vormt voor de openbare orde en veiligheid, verkeersveiligheid, gezondheid en/of het woon-en leefklimaat. Dit geldt vooral wanneer het evenement van de betreffende organisator al heeft geleid tot incidenten en/ of tegen de organisator in de afgelopen drie jaar meerdere bestuurlijke waarschuwingen zijn opgemaakt en/ of maatregelen zijn genomen (zie “erfelijke belasting”) en/of de evenementenlocatie niet voldoende schoon is achtergelaten.

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de collegevergadering van 17 december 2024.

De burgemeester,

Mirjam van ’t Veld

De secretaris,

Christien Bronda

Bijlage 1. Veiligheid

Brandveiligheid

De Veiligheidsregio Groningen adviseert de burgemeester over brandveiligheid bij evenementen.

Bij de indiening van een vergunningaanvraag worden de volgende gegevens vanwege het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (hierna: Bgbop) in ieder geval aangeleverd:

  • (

    een situatieschets van het evenemententerrein met noordpijl, en;

  • (

    een plattegrond van het evenemententerrein met een maat- of schaalaanduiding, die alle objecten op die plaats bevat.

Bij een bouwsel met een verblijfsruimte die is bestemd voor meer dan 150 personen tegelijk, wordt de hoogste bezetting van die verblijfsruimte opgegeven, en bevat de plattegrond per verblijfsruimte:

  • a.

    de voor personen beschikbare oppervlakte; de gebruiksbestemming;

  • b.

    de opstelling van inventaris en van de in artikel 5.5 van het Bgbop bedoelde inrichtingselementen,

  • c.

    met aanduiding van de situering van, voor zover deze aanwezig zijn:

    • (

      brand- en rookwerende scheidingsconstructies;

    • (

      vluchtroutes;

    • (

      draairichting van doorgangen als bedoeld in artikel 4.16 van het Bgbop;

    • (

      nooduitgangen en vluchtroutes, met aanduiding van de breedte daarvan;

    • (

      vluchtrouteaanduidingen als bedoeld in artikel 4.15 van het Bgbop;

    • (

      noodverlichting als bedoeld in artikel 4.3 van het Bgbop;

    • (

      brandblusvoorzieningen als bedoeld in artikel 4.20 van het Bgbop, en

    • (

      brandweeringang als bedoeld in artikel 4.24 van het Bgbop

De aanduidingen zijn conform NEN 1413, indien deze norm daarin voorziet.

De Veiligheidsregio beoordeelt en adviseert over de indeling van het terrein en eventueel aanwezig tenten. Grote tenten moeten gecertificeerd zijn.

Bereikbaarheid

Indien er tijdens het evenement calamiteiten plaatsvinden is het van groot belang dat hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance) snel ter plaatse kunnen komen. Niet alleen dient het evenemententerrein zelf goed bereikbaar te zijn, ook voor omwonenden dient deze bereikbaarheid gegarandeerd te zijn.

Ten behoeve van de bereikbaarheid van de brandweer dient er ten opzichte van ieder (brand)risicovol object (zoals een tent/bakwagen) aanwezig te zijn op maximaal 40 meter: een vrije doorgangsruimte ter breedte van ten minste 3,5 meter, waarvan 3,25 meter verhard en vrije hoogte boven de kruin van de weg ten minste 4,2 meter vrije hoogte. Verder dient het evenemententerrein goed bereikbaar te zijn via een verbindingsweg.

Toegankelijkheid

Goede toegankelijkheid voor alle bezoekers van een evenement, waaronder mensen met een beperking, draagt bij aan een veilig evenement.

Eventuele voorwaarden hebben betrekking op:

  • (

    Goede aan- en afvoerwegen naar en op het evenemententerrein;

  • (

    Mogelijkheden voor vervoer voor minder validen;

  • (

    Aanwezigheid van een mindervalidentoilet;

  • (

    Lichtsignalen in (plaats van, of samen met, geluidssignalen) in geval van calamiteiten.

Drank niet in glas of plastic

Het uitschenken van dranken in glaswerk of ander scherfvormend materiaal is in beginsel niet toegestaan. Daarnaast is het gebruik van single use plastic niet toegestaan.

Veiligheidsplan

Voor C-evenementen, en op indicatie bij verhoogde risico’s mogelijk ook B-evenementen, is het aanleveren van een veiligheidsplan verplicht.

Hierin wordt opgenomen:

Gegevens organisatie

  • (

    naam organisatie;

  • (

    contactpersonen en telefoonnummer op- en afbouwfase;

  • (

    contactpersonen en telefoonnummer tijdens evenement.

Algemene gegevens evenement

  • (

    omschrijving/soort evenement; locatie;

  • (

    datum en tijden evenement; datum en tijd op- en afbouw;

  • (

    tijden voor openstelling publiek/bezoekers;

  • (

    het totaal aantal verwachte bezoekers en het maximumaantal bezoekers gelijktijdig;

  • (

    doelgroep/publieksprofiel;

  • (

    bijzonderheden publieksprofiel; kaartverkoop of gratis toegankelijk; eerdere edities;

  • (

    start en eindtijd programma (bij meerdaagse evenementen per dag); hoe wordt het terrein ingehekt?; laag/hoog, gezeild/ongezeild; bruto/netto oppervlakte.

Maatregelen tijdens het evenement

  • (

    afzettingen op het evenemententerrein;

  • (

    bij evenementen aan het water wordt omschreven welke veiligheidsmaatregelen er worden

  • (

    genomen ter voorkoming dat bezoekers te water raken;

  • (

    plaatsing van een fietsenstalling (mag geen hinder voor hulpdiensten geven);

  • (

    afvalplan;

  • (

    informatiepunt (o.a. gevonden voorwerpen, vermiste kinderen).

Geneeskundige maatregelen en gezondheidskundige richtlijnen

Tijdens het evenement ligt de coördinatie over de EHBO bij één teamleider. De EHBOvoorziening valt onder de verantwoordelijkheid van de organisator.

Inzet EHBO

  • (

    aantallen EHBO-ers;

  • (

    ingehuurde organisatie;

  • (

    contactgegevens coördinator;

  • (

    tijden van inzet;

  • (

    locatie EHBO-post (let op goede bereikbaarheid voor ambulance);

  • (

    niveau EHBO-ers (EHBO/EHBD/ALS/BLS).

Toiletvoorzieningen

De hoeveelheden en soort (man/vrouw) aan (mobiele units, plaskruizen, dixies).

Brandveiligheid

De verplicht gestelde voorschriften op het gebied van brandveiligheid zijn in de evenementenvergunning opgenomen. De organisator is ervoor verantwoordelijk dat alle betrokkenen, inclusief de door hem ingehuurde personen/instanties, de voorwaarden uit de vergunning te allen tijde in acht nemen.

De volgende aandachtspunten moeten in het veiligheidsplan opgenomen zijn.

Tijdelijke bouwwerken

  • (

    podia

  • (

    tribunes

  • (

    tenten

  • (

    (bak- en braad) kramen

Overige informatie (blusmiddelen (bekabeling

  • (

    elektrische installaties

  • (

    ruimteverwarmingstoestellen (heaters)

  • (

    aggregaten (eventueel incl. brandstofvoorraad)

  • (

    gasflessen

  • (

    vluchtroutes

Crisismanagement en organisatiestructuur tijdens het evenement en incident

Communicatieschema/organogram

  • (

    wie doet wat op welk moment?;

  • (

    uitwerking van reële scenario’s, zoals slecht weer, vechtpartij, ontruiming;

  • (

    hoe staan de verschillende organisatieonderdelen met elkaar in verbinding en met de diensten (telefoon, portofoon)?

De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijke gang van zaken op het evenemententerrein en is verplicht om een nauwkeurige plattegrond (op schaal) te maken van het evenemententerrein. De plattegrond moet zijn weergeven in een raster, zones of sectoren. Het is hierbij minimaal van belang om aan te geven:

  • (

    de locatie en afmetingen van aanwezige podia, tribunes en tenten;

  • (

    de locatie van de toiletten;

  • (

    de locatie van de EHBO-post(en);

  • (

    de locatie van de (mobiele)horeca/tappunten;

  • (

    de locatie waar hulpverleningsdiensten zich melden in het geval van een calamiteit;

  • (

    alle aanwezige hekken/afbakening;

  • (

    de vluchtroutes/calamiteitenroutes;

  • (

    nooduitgangen inclusief nummering (aan binnen- en buitenzijde);

  • (

    locaties van verlichtingsunits;

  • (

    versienummer/datum.

Plaatsing van constructies

Voor het plaatsen van tenten, een podium, tribunes en dergelijke constructies is toestemming nodig van de ver- gunningverlener. De constructies op evenementen zijn altijd bedoeld om tijdens het evenement te gebruiken.

Voorbeelden van evenementenconstructies zijn:

  • (

    overkappingen, zoals tenten en shelters

  • (

    podia, inclusief achterwanden met decoratie of geluidsystemen;

  • (

    VIP-decks en tribunes;

  • (

    tijdelijke trappen en bruggen.

Het is belangrijk dat deze constructies veilig zijn voor de gebruikers en bezoekers van het evenement. Daarom worden eisen gesteld aan de veiligheid van deze constructies. Tijdens een schouw van het evenemententerrein kunnen de constructies gecontroleerd worden.

Uitgangspunt is de richtlijn Constructieve Toetsingscriteria Evenementenvergunning van het centraal overleg bouwconstructies. De richtlijn is afgestemd met vertegenwoordigers uit de evenementenbranche en met de branchevereniging voor tentverhuurbedrijven. Hierin staat praktische informatie, bijvoorbeeld over beheersmaatregelen bij bepaalde windsnelheden.

Opbouw en berekening constructie

Bij de vergunningaanvraag moet van elke constructie een berekening worden gemaakt en tekeningen van elke opbouw. Meestal levert de leverancier de berekeningen en de tekeningen.

Verankering/ballast

Elk evenementenbouwwerk moet verankerd zijn in de grond om weerstand te kunnen bieden aan de wind. Het kan zijn dat het bouwwerk om die reden met ballast moet worden verzwaard. Van elke constructie is de ballast of verankering berekend en duidelijk op een tekening aangegeven. Deze berekeningen en tekeningen kunnen meestal bij de leverancier worden opgevraagd.

Documentenlijst

Alle documenten die bij de vergunningaanvraag horen, worden vermeld op een documentenlijst. Bij veranderingen wordt deze lijst aangepast.

Aanpassingen aan de constructie

Wanneer de opbouw van een constructie afwijkt van de aangeleverde berekening of tekening, levert de organisator nieuwe berekeningen en tekeningen aan van de aangepaste bouwwerken.

Ankertesten

Op de locatie kan de organisator ankertesten uitvoeren om te controleren of het bouwwerk stevig genoeg in de grond is verankerd. Het kan zijn dat de leverancier ankertesten op de locatie wil uitvoeren om het aantal ankers te verminderen ten opzichte van de oorspronkelijke constructie. Is dit het geval, dan moet dit uiterlijk drie dagen voordat het evenement plaatsvindt worden vermeld bij de gemeente.

Grondankers

Bij toepassing van grondankers moet van tevoren gecontroleerd worden of de grond hiervoor geschikt is. Denk hierbij aan los zand of natte veengronden. Ook moet een click-melding worden ingediend. Voetplaten met grondankers moeten altijd op het maaiveld staan. Bij voetplaten met meerdere ankers of ankergroepen, moet het zo- genoemde kluitgewicht gecontroleerd zijn. Let op dat de voetplaten sterk genoeg zijn om de volledige trekkracht over te brengen.

Beheersmaatregelen

De organisator stelt voor welke maatregelen worden genomen als de maximale belasting op een constructie bereikt wordt, bijvoorbeeld bij harde wind of een overschrijding van het aantal bezoekers op een bouwwerk. Als het KNMI een weerwaarschuwing geeft met codes geel, oranje of rood, treden krachtigere windvlagen op dan gebruikelijk. De organisator moet met de leverancier bespreken wat in dergelijke situaties een veilige grens is voor gebruik, bijvoorbeeld van het maximaal aantal bezoekers.

Deze grens kan resulteren in het buitengebruik stellen van het bouwwerk en het ontruimen van de omgeving. De grenzen die de organisator stelt, moeten vermeld zijn in het calamiteitenplan. De windsnelheid die minimaal aangehouden moet worden is 15 m/s, ofwel 6 BFT. De organisator dient tijdens het evenement voortdurend de weersomstandigheden in de gaten te houden. Als beheersmaatregel schrijft de organisator vaak voor om doeken en decor te verwijderen indien de windkracht boven het maximaal gestelde uitkomt.

Als de organisator de doeken en het decor niet kan verwijderen moet gezorgd worden voor een aangepaste berekening. Meestal is in dit soort situaties meer ballast nodig of zelfs een zwaardere constructie. De organisator dient daar rekening mee te houden. Videoschermen en ander hangend decor moeten aan de onderzijde geborgd zijn, zodat ze niet gaan slingeren. Dit kan bijvoorbeeld door spanbanden te gebruiken. Let op de voorwaarden die de leverancier aangeeft voor het gebruik bij hogere windsnelheden.

Stapelen van functies

Het is in beginsel niet toegestaan om meerdere gebruiksfuncties of bouwwerken te stapelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een bar onder een VIP-deck

  • een podium met daaronder een publieksroute of activiteit

Indien de organisator dit nodig acht, wordt hierover met een gemeentelijke constructeur overlegd, om te bepalen of toestemming mogelijk is.

Decor

Op podia staat vaak een decor. Let erop dat op de constructietekeningen het decor op de tekening of op afbeeldingen staat. Gestapelde zeecontainers moeten van ballast zijn voorzien. Deze ballast is afhankelijk van de hoog- te van de container, de plaats daarvan en de aangehouden maximale windsnelheid tijdens gebruik. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voor de andere constructies.

Horizontale borging

Masten en andere hoge objecten moeten aan de onderzijde voldoende horizontaal geborgd zijn om verschuiving te voorkomen.

Ballast

Ballast moet zodanig zijn aangebracht en gekoppeld dat deze volledig kan functioneren. Veelgemaakte fouten zijn:

  • de spanband is aan één kant van het blok bevestigd, zodat alleen de helft van het blokgewicht gemobiliseerd kan worden;

  • de ballast in een podium is te ver van de staander verwijderd;

  • bij de opbouw van het evenement moet de leverancier de volledige berekende en aangegeven ballast aan- brengen. Als ballastblokken belast worden door een schuine trekkracht, moet de leverancier bij de berekening van die ballast rekening houden met wrijving. De hoeveelheid ballast is al snel vrij groot.

Wind

De minimaal aan te houden windsnelheid is 15 m/s (6 Beaufort). Voor kleine overkappingen (kleiner dan 25 m2) en constructies die geen risico voor personen geven, kan de organisator eventueel een lagere waarde aanhouden. De bepaling van windbelasting gebeurt aan de hand van NEN-EN 1991-1-4. Groningen ligt in windgebied II.

Sneeuw

Wanneer de organisator tenten of hallen meerdere dagen opstelt in de winter, moet rekening worden gehouden met een gereduceerde sneeuwbelasting van 0,20 kN/m2. Daarnaast moet de organisator zicht houden op de beheersmaatregelen die in het tentboek zijn voorgeschreven.

Regulier voorkomende bouwwerken – geen gegevens vereist

Van een bouwwerk met een oppervlakte van 50 m2 of minder op een evenemententerrein hoeft de organisator de gemeente vooraf geen gegevens toe te sturen. Wel dient rekening geworden te houden met het volgende:

Veranker het bouwwerk met voldoende ballast, bijvoorbeeld een betonblok of waterbak, zoals beschreven is in het uitvoeringsprincipe. Deze verankering voorkomt het op- of wegwaaien van het bouwwerk. Voor het gebruik van grondankers is toestemming nodig van de gemeente;

  • (

    In het geval van een overdekt podium moet het bouwboek beschikbaar zijn op het evenemententerrein, zodat dit geraadpleegd kan worden indien nodig;

  • (

    De organisator moet een document hebben waarin staat tot welke windsnelheid het bouwwerk is berekend.

    Ook moet erin staan wat de organisator moet doen als deze windsnelheid wordt bereikt.

Podiumwagen/-trailer

Het certificaat van de wagen dient geldig te zijn moet door de organisator getoond kunnen worden aan een toezichthouder.

Regulier voorkomende bouwwerken – wel gegevens vereist

Voor de onderstaande bouwwerken moeten gegevens worden aangeleverd:

  • (

    overdekt podium dat groter is dan 25 m2;

  • (

    podium, als dit niet overdekt is en een vloerhoogte heeft van meer dan 2 meter;

  • (

    tribune, zowel overdekt als open;

  • (

    tent die groter is dan 50 m2;

  • (

    steigerwerken, bijvoorbeeld een toren, of een ander bouwwerk dat voor publiek toegankelijk is;

  • (

    gestapelde containers.

Standaard gegevens die de gemeente nodig heeft voor de advisering:

  • (

    Aanzichttekeningen met maatvoering;

  • (

    Plattegrondtekening met maatvoering, met de aan te brengen ballast in kg, en het principe van de verankering (zie tekening hieronder);

  • (

    Bouwboek van het bouwwerk (de constructieve tekeningen en berekeningen) en de afwijkingen ten opzichte van de bouwboek, zoals openingen, aanbouwen etc.;

  • (

    Beheersmaatregelen waarin wordt aangegeven:

    • tot welke windsnelheid het bouwwerk is berekend;

    • tot welke weersomstandigheden een veilig gebruik van het bouwwerk mogelijk is; vanaf

    • welk moment het object buiten gebruik wordt gesteld;

    • welke veiligheidsmaatregelen worden getroffen na het buitengebruikstellen van het bouwwerk;

    • wie de beheersmaatregelen uitvoert indien de grenswaarden wordt bereikt.

  • (

    Gegevens ondergrond: welk gebruik van voetplaten en spindels.

Bijlage 2. Verkeer, mobiliteit en logistiek

In het Nederlands Handboek Evenementen Veiligheid wordt het thema mobiliteit als volgt omschreven:

Alle bewegingen van personen, goederen en materialen van, op en naar het evenemententerrein moeten dusdanig worden georganiseerd en op elkaar afgestemd dat de verschillende stromen ongehinderd langs elkaar kunnen bewegen en opstoppingen en confrontaties worden voorkomen. Mobiliteit maakt een nadrukkelijk onderdeel uit van de organisatie van een evenement.”

Evenementen kunnen impact hebben op het verkeer in de omgeving. Vanwege het evenement kunnen wegen worden afgesloten en kan verkeer worden omgeleid. Of er ontstaat file of hoge parkeerdruk. De schaal van het evenement en de impact ervan op de omgeving dient in goede balans te zijn.

Voor mobiliteit en logistiek rondom evenementen wordt aangesloten bij de mobiliteitsvisie Groningen Goed op Weg. Groningen kent een hoog aandeel fietsgebruik (60%) in het totaal aantal verplaatsingen. Er zijn verschillen- de locaties in en rondom de binnenstad waar fietsen overdekt gestald kunnen worden. Het OV-netwerk, met het P+R-systeem, zorgt voor goede verbindingen tussen binnenstad en de randen van de stad. De keuze is gemaakt voor minder ruimte voor (auto)verkeer, rijdend maar ook geparkeerd.

STOMP-principe

Van organisatoren wordt verwacht dat zij hun verkeers- en mobiliteitsplannen op de mobiliteitsvisie afstemmen. Dit betekent dat bij evenementen organisatoren erop inzetten dat bezoekers en personeel zoveel mogelijk te voet, per fiets of met het OV, eventueel via P+R, naar het evenement reizen. Hiervoor geldt het STOMP-principe:

Stappen: alle vormen van lopen, waaronder ook mensen die minder mobiel zijn (goede toegankelijkheid);

Trappen: alle vormen van fietsen. Snor- en bromfietsen vallen hier ook onder;

Openbaar vervoer: regulier openbaar vervoer. Georganiseerd groepsvervoer valt in de volgende categorie; Mobiliteit als een Service (MaaS): alle soorten van mobiliteit waarbij niet van een eigen voertuig gebruik gemaakt wordt, zoals touringcars, pendelbussen, P+R, carpoolen, deelfietsen, deelscooters, deelauto’s, OV-fiets; Privéauto: ritten die met eigen auto gemaakt worden.

afbeelding binnen de regeling

Met name in de stad wordt stevig vastgehouden aan het STOMP-principe. In de buitengebieden, waar afstanden veelal groter zijn en de vervoerkeuzes beperkter, wordt soepeler omgegaan met het autoparkeren bij evenementen. Een belangrijk instrument om bezoekers richting de gewenste vervoersmethode te sturen is kaartverkoop en communicatie. Voor personeel moet duurzame mobiliteit onderdeel zijn van de bedrijfsvoering.

Afsluiten van wegen

Het afsluiten van een weg is niet zonder meer toegestaan, gezien de belangen van andere gebruikers (omwonenden, (zorg)instellingen, bedrijven, hulpdiensten, openbaar vervoer, taxi, etc.) en andere geplande afsluitingen.

Hieruit volgt de volgende richtlijn:

  • (

    afsluiting van erftoegangswegen is mogelijk, indien dit geen belemmeringen oplevert voor de bereikbaarheid van een buurt of wijk;

  • (

    afsluiting van gebiedsontsluitingswegen wordt niet toegestaan. Voor evenementen die een regionale of landelijke uitstraling hebben (zoals 4 Mijl van Groningen, Bevrijdingsfestival) kan een uitzondering worden gemaakt;

  • (

    stroomwegen zijn in beheer bij de Provincie Groningen of Rijkswaterstaat. Toestemming van genoemde wegbeheerders is vereist en vraagt de organisator in beginsel aan.

Het plannen van afsluitingen is een continu proces waarbij gekeken wordt naar stremmingen en omleidingen als gevolg van wegwerkzaamheden en evenementen. Daarbij wordt onderzocht welke wegwerkzaamheden en evenementen samen kunnen vallen en waar mogelijke conflicten voorkomen kunnen worden. Dit onderzoek vindt plaats over alle wegen in Groningen, ook het spoor en de vaarwegen. Een brede schakering van wegbeheerders is hierbij betrokken. Een voorbeeld van een conflict is dat een stremming aangevraagd wordt op een weg op het moment dat deze ook een actieve omleidingsroute is. Of dat een festival georganiseerd wordt op het moment dat er geen treinen rijden.

In principe geldt dat de partij die als eerste het meest concrete plan neerlegt om een weg af te sluiten, voor gaat. Voor het planningsproces is het noodzakelijk dat van een evenement minimaal bekend is wanneer (datum en tijd) het evenement plaatsvindt, of er een afsluiting noodzakelijk is en of er routes beschikbaar moeten blijven. Deze informatie kan in het planningsproces opgenomen worden, zodat rekening gehouden kan worden met het evenement.

Locatieprofiel

Op locaties waar een locatieprofiel geldt kunnen, in afwijking van deze nota, specifieke regels omtrent verkeer, logistiek en mobiliteit worden opgenomen.

Plannen

Een organisator van een groot evenement stelt op:

  • (

    een mobiliteitsplan

  • (

    een verkeersplan

In het communicatieplan staat op welke wijze met bezoekers, personeel en omgeving gecommuniceerd wordt over de bereikbaarheid van het evenement en de impact op de omgeving.

Het mobiliteits- en verkeersplan zijn onderdeel van de vergunningaanvraag. Het is mogelijk in de initiatieffase, voorafgaand aan indiening van de aanvraag, de kwaliteit en inhoud van de plannen te beoordelen.

Toetsing vindt plaats door het Bureau Verkeersmanagement, waarbij zij haar mobiliteitspartners raadpleegt (Rijkswaterstaat, provincie Groningen, Groningen Bereikbaar, OV-bureau, Qbuzz, NS, Arriva, Parkeerbedrijf en anderen). Welke partners exact om advies gevraagd wordt, hangt af van het type en de grootte van het evenement.

Mobiliteitsplan

Een organisator van een evenement met meer dan 2.000 bezoekers stelt een mobiliteitsplan op, waarin staat hoe de organisatie het verkeer en de logistiek van het evenement regelt.

In het mobiliteitsplan gaat de organisator in op de volgende verkeers- en vervoersstromen:

  • (

    bezoekers naar en van het evenemententerrein

  • (

    personeel naar en van het evenemententerrein

  • (

    VIP’s/artiesten naar en van het evenemententerrein

  • (

    goederen, materiaal en materieel

Per stroom geeft het mobiliteitsplan inzicht in:

  • (

    instroom: op welke wijze komen de verschillende doelgroepen naar het evenement (gemotiveerde inschatting van de modal split)? Welke afspraken met mobiliteitspartners (OV-bureau, Qbuzz, NS, Arriva, etc.) worden hierover gemaakt? Via welke routes zijn deze beschikbaar?

  • (

    parkeren: hoe wordt het parkeren van vrachtauto’s, auto’s, fietsers en andere wijzen van vervoer opgelost?

    Waar vindt het laden en lossen plaats? Hoe wordt het halen en brengen georganiseerd?

  • (

    uitstroom: op welke wijze verlaten de verschillende doelgroepen het evenement (modal split)? Welke afspraken zijn hierover met mobiliteitspartners gemaakt? Rijdt op dat moment bijvoorbeeld de trein nog.

Verkeersplan

Een organisator van een evenement met meer dan 200 bezoekers stelt een verkeersplan op. Afhankelijk van de locatie van het evenement kan van evenementen met minder dan 200 bezoekers ook een verkeersplan verlangd worden.

Een verkeersplan omvat de volgende onderdelen:

  • (

    bebordingsplan: op een duidelijke en actuele tekening staat waar afzettingen, parkeerverboden en omleidingsborden staan. Vermeld wordt welke partij de verkeersmaatregelen plaatst, in stand houdt en verwijdert. In een planning staat wanneer de bebording, stremhekken, bebakening en eventuele tijdelijke markering worden geplaatst of aangebracht en verwijderd;

  • (

    postenplan: op een duidelijke en actuele tekening staat waar verkeersregelaars staan, met status en instructie. Onderscheid wordt gemaakt in beroepsverkeersregelaars, evenementenregelaars, verkeersbrigadiers en servicemedewerkers (bijv. fiets- en parkeerstewards). Voorafgaand aan het evenement levert de organisator een inzetlijst van alle groepen aan waarbij vermeld wordt van welke organisatie(s) de medewerkers afkomstig zijn. Op basis van de inzetlijst stelt de gemeente de evenementenverkeersregelaars aan;

    • ontheffingenplan: op een duidelijke en actuele lijst staat welke ontheffingen de organisator nodig heeft, voor welke dagen en voor welke kentekens. Een ontheffing kan digitaal aangevraagd worden bij de gemeente16.

    • afspraken met de mobiliteitspartners (OV-bureau, Qbuzz, NS, Arriva, etc.)

Of een bebordingsplan, postenplan, ontheffingenplan en OV-afspraken noodzakelijk zijn, hangt af van het evenement. Is de inzet van verkeersregelaars bijvoorbeeld niet noodzakelijk, dan kan het onderdeel ‘postenplan’ komen te vervallen.

Het verkeersplan wordt opgesteld aan de hand van de richtlijnen CROW 96b, de Regeling Verkeersregelaars 2009, het Venstertijdenbeleid en Zero Emissie-beleid17 en de Richtlijn Tijdelijke Verkeersmaatregelen van de gemeente Groningen. De verkeersmaatregelen buiten het evenemententerrein sluiten aan op crowdmanagement maatregelen op het evenemententerrein.

Bijlage 3. Geluid

Eindtijden

Tenzij eindtijden zijn vastgelegd in een locatieprofiel, de APVG of het Omgevingsplan, gelden de volgende eindtijden. Hiervan kan gemotiveerd worden afgeweken.

Gemeente Groningen excl. binnenstad en binnenstad plus

Dagen

Eindtijd muziek

Eindtijd evenement

zondag t/m donderdag

23.00 uur

00.00 uur

vrijdag, zaterdag

00.00 uur

01.00 uur

Binnenstad (gebied binnen de Diepenring, inclusiefwater)

Dagen

Eindtijd muziek

Eindtijd evenement

zondag t/m woensdag

00.00 uur

02.00 uur

donderdag t/m zaterdag

01.00 uur

02.00 uur

Binnenstad Plus (gedeelten Westerhavengebied, Damsterplein, Ossenmarkt, Noorderplantsoen)

Dagen

Eindtijd muziek

Eindtijd evenement

Alle dagen

00.00 uur

01.00 uur

In afwijking van de hiervoor genoemde eindtijden hanteren we de volgendeeindtijden:

Type evenement

Eindtijd muziek

Eindtijd evenement

Dorpsfeest

01.00 uur

02.00 uur

KEI-week-activiteiten in de binnenstad

01.00 uur

02.00 uur

Evenementen in de binnenstad

op collectieve festiviteitendag

01.00 uur

02.00 uur

Koningsnacht en Koningsdag

in de binnenstad/binnenstad plus

Variabel

Variabel

Onder een dorpsfeest verstaan we: een in (of in de directe omgeving van) een dorp georganiseerd feest, veelal door vrijwilligers uit het dorp georganiseerd, die het feest organiseren uit naam van een stichting of vereniging, voor de inwoners van het dorp.

Geluidsnormen

Geluidsevenement

De grenswaarden zijn gebaseerd op hetgeen op die locatie is vastgelegd over evenementengeluid, zoals in een locatieprofiel of omgevingsplan. Wordt een geluidsevenement georganiseerd op een plek waarover in het omge- vingsplan of locatieprofiel geen kader omtrent evenementengeluid is opgenomen, dan geeft de adviseur milieu van de directie Stadsontwikkeling een advies over de grenswaarden voor het geluid (afstemmen SO). De maximum toegestane geluidsnorm wordt als vergunningsvoorwaarde opgenomen in de evenementenvergunning.

Wijze van meten

Paragraaf 6.2.1 (Geluid) Omgevingsregeling is van toepassing op het bepalen van het geluid door een activiteit. Voor de rekenmethodiek voor het meten van geluid wordt verwezen naar bijlage IVh. Omgevingsregeling.

Gemeten wordt op de meest belaste gevel van een geluidsgevoelige bestemming.

Bij evenementenlocaties op grote afstand van woningen en overige gelidgevoelige objecten geldt dat wordt ge- meten ter plaatse van het mengpaneel (Front Of House), op 50 meter van de grens van het evenemententerrein of op 15 meter van het podium.

Uitzondering Ellebogenbuurt en Poelestraat in Groningen

In de Ellenbogenbuurt en de Poelestraat in Groningen is op maximaal 7 dagen per jaar -na 20.00 uur- een hoge- re norm toegestaan op de gevel van omliggende woningen. Dit maakt geluidevenementen mogelijk, ondanks de nabijheid van woningen. De burgemeester stelt de aangewezen dagen jaarlijks vast.

Geluidsnormen bij overige evenementen

Evenementen waarbij geluid ondersteunend is aan het evenement kunnen toe met een lagere geluidsnorm. Vaak gaat het om sfeermuziek. Voorbeelden zijn een braderie of een sportevenement. Indien er binnen een afstand van 50 meter geen geluidgevoelige gevels zijn wordt 70 dB(A) en 85 dB(C) toegestaan op 50 meter van de grens van het evenemententerrein.

De vergunningverlener evenementen bepaalt of geluid het hoofdonderdeel van de activiteiten betreft.

Aantal muziekevenementen per locatie

De algemene regel luidt: Per locatie mag op maximaal 12 dagen per jaar een geluidevenement worden georganiseerd. Op evenementenlocaties waarvoor een locatieprofiel geldt kan dit aantal afwijken.

Bijlage 4. Binnenstad (plus) locaties

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 5. Overzicht betrokken partijen

Organisator

De aanvrager van een evenementenvergunning die primair verantwoordelijk is voor het veilig en ordelijk verloop van een evenement.

Veiligheidsregio Groningen (VRG)

De Veiligheidsregio ondersteunt de gemeente op de thema’s brandveiligheid (brandweer) en gezondheid (GHOR) in de beoordeling van de evenementenaanvraag.

Politie-eenheid Groningen

De politie adviseert en houdt toezicht op de openbare orde en veiligheidsaspecten van evenementen. De politie is verantwoordelijk voor ordehandhaving in het publieke domein en voor strafrechtelijke handhaving.

Directie Veiligheid

Deze directie voert vergunningprocedures uit, coördineert gemeentelijke samenwerking en voert regie op het evenementen- en vergunningenbeleid. Boa’s zien toe op de naleving van vergunningvoorschriften. Als overtredingen worden geconstateerd voer de directie (bestuurlijke)handhavingsmaatregelen uit.

Directie Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO)

Het team Evenementenmanagement is het eerste aanspreekpunt voor initiatiefnemers en organisatoren, ziet koppelkansen en jaagt ambities op het gebied van evenementen, zoals duurzaamheid, innovatie, economische ontwikkelingen en toegankelijkheid, aan.

Stadsbeheer

Deze directie adviseert over:

  • (

    het gebruik van de buitenruimte op en om het evenement;

  • (

    afval en schoonmaak;

  • (

    bescherming van de omgeving, waaronder de groenvoorziening Stadsbeheer houdt toezicht op het parkeren van fietsen.

Provincie Groningen

Bevoegd gezag inzake handhaving Omgevingswet op het gebied van ecologie.

Bevoegd gezag inzake meldingen en ontbrandingstoestemmingen op grond van het Vuurwerkbesluit.

Arriva, NS, Q-Buzz

Bij grote evenementen kan het nodig zijn dat de OV-partijen extra materieel inzetten in verband met verwachte bezoekersstromen.

 
  • 2.

    de Nota vergunningen evenementen 2021 in te trekken;

  • 3.

    de besluiten onder punten 1 en 2 en in werking te laten treden op 1 januari 2025;