Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR90740
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR90740/1
Regeling vervallen per 06-01-2014
Verordening Persoonsinformatievoorziening 2010
Geldend van 22-02-2011 t/m 05-01-2014
De raad der gemeente Spijkenisse;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 november 2010;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
besluit:
vast te stellen: de Verordening Persoonsinformatievoorziening 2010.
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
Wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening persoonsinformatievoorziening: de Verordening die betrekking heeft op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de gemeentelijke persoonsregistratie niet-ingezetenen en de GBA-V;
- c.
basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
gemeente van inschrijving: de gemeente waarbij een persoonslijst is opgenomen in de basisadministratie;
- e.
GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- f.
gemeentelijke registratie persoonsgegevens niet-ingezetenen: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens van niet-inwoners verzameld via de GBA-V en uit de basisadministratie van andere gemeenten en andere bronnen;
- g.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- h.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de basisadministratie is opgenomen;
- i.
niet-ingezetene: zij die niet hun werkelijke woonplaats, dit houdt in met een adres zijn ingeschreven in de basisadministratie van de gemeente Spijkenisse;
- j.
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
- k.
binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;
- l.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
- m.
autorisatiebesluit: het besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten aan de gemeente Spijkenisse;
- n.
authentiek gegeven: een in de basisadministratie en in de gemeentelijke registratie persoonsgegevens niet-ingezeten opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.
Artikel 2 Beheer van de basisadministratie en de gemeentelijke registratie persoonsgegevens niet-ingezetenen
-
1. De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisadministratie en in de gemeentelijke registratie persoonsgegevens niet-ingezetenen is burgemeester en wethouders.
-
2. Beheerder van de basisadministratie en de gemeentelijke registratie persoonsgegevens niet-ingezetenen is de functionaris die daarvoor in beheerregeling persoonsinformatie door de verantwoordelijke wordt aangewezen. [Red: vanaf 29-03-2011 is dit de Beheerregeling persoonsinformatievoorziening Spijkenisse]
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, regelt de verantwoordelijke de verstrekking van specifieke gegevens aan de binnengemeentelijke afnemers [Red: vanaf 25-04-2012 is dit tabel 3 [a]].
Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de basisadministratie
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder in de beheerregeling persoonsinformatievoorziening aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Burgerzaken/Publiekszaken [Red: vanaf 29-03-2011 is dit de Beheerregeling persoonsinformatievoorziening Spijkenisse];
- c.
met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA de door de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers [Red: vanaf 25-04-2012 is dit tabel 1 [c]].
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA regelt de verantwoordelijke welke gegevens en ten behoeve waarvan aan binnengemeentelijke afnemers systematisch worden verstrekt [Red: vanaf 25-04-2012 is dit tabel 2 [c]].
Artikel 6 Verplicht gebruik
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4 en 5 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de basisadministratie dan wel de verstrekking uit de basisadministratie voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de basisadministratie nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 Wet GBA kunnen voldoen.
Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, regelt de verantwoordelijke dat de daarin genoemde gegevens op verzoek aan derden worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad [Red: vanaf 16-11-2011 is dit tabel 4 [c]].
Artikel 8 Terugmeldplicht
-
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, de gemeentelijke persoonsregistratie niet-ingezetenen en het GBA-V, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.
-
2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.
-
3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het besluit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Artikel 9 De gemeentelijke persoonsregistratie niet-ingezetenen
-
1. De gemeentelijke persoonsregistratie niet-ingezetenen heeft tot doel de krachtens een besluit van de verantwoordelijk aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ten behoeve van hun wettelijke taken.
-
2. Rechtstreeks toegang tot de gemeentelijke registratie persoonsgegevens niet-ingezetenen hebben:
- a.
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Publiekszaken;
- b.
de door verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers [Red: vanaf 25-04-2012 is dit tabel 1 [c]].
- a.
-
3. De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de gemeentelijke persoonsregistratie niet ingezetenen, alsmede de verbanden tussen deze registratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente [Red: vanaf 25-04-2012 is dit tabel 2 [c]].
Artikel 10 Verstrekking uit de GBA-V
Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, regelt de verantwoordelijke de rechtstreekse toegang tot de in dat besluit vermelde gegevens in de GBA-V aan de binnengemeentelijke afnemers. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken [Red: vanaf 25-04-2012 is dit tabel 1 [c]].
Artikel 11 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 12 Protocolplicht
De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.
Artikel 13 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking gemeentelijke registratie niet-ingezetenen
-
1. Op de gemeentelijke persoonsregistratie niet-ingezetenen is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.
-
2. Verzoeken om de vastgelegde gegevens in de gemeentelijke persoonsregistratie niet-ingezetenen te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt, dienen te worden ingediend bij de verantwoordelijke.
-
3. De verantwoordelijke reageert binnen vier weken op dit verzoek. Een weigering is met redenen omkleed.
-
4. De verantwoordelijke kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 14 Slotbepalingen
De verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Spijkenisse 2002 wordt ingetrokken.
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening persoonsinformatievoorziening Spijkenisse 2010
De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor het beheer van de GBA.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Spijkenisse d.d. 10 november 2010
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl