Beleidsregels Carnaval

Geldend van 22-02-2025 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels Carnaval

Besluit van de burgemeester van de gemeente Maastricht over de Carnaval beleidsregels

Algemeen

De Mestreechter Vastelaovend is in de loop der jaren uitgegroeid tot een volksfeest. Het feest wordt voornamelijk spontaan in het stadscentrum gevierd. Er is sprake van vergunde traditionele publieksactiviteiten zoals het inhalen van de stadsprins, de optochten en het Zaate Herremeniekes konkours. Ook worden vergunningen verleend voor een groeiend aantal ‘ondersteunende’ horeca-activiteiten; plaatsing van tappunten, podia, muziek, optredens. Naast al die ‘vergunde’ activiteiten vindt het grootste deel van de Vastelaovend plaats zonder dat daarbij sprake is van vergunningen; het spontane volksfeest.

Sinds 2008 voert de gemeente Maastricht gericht beleid op het organiseren en realiseren van carnaval, dat zowel voor bezoekers van de stad als voor omwonenden veilig en ordelijk dient te verlopen. Dat is een collectieve verantwoordelijkheid van gemeente, horecaondernemers, de carnavalsverenigingen, de hulpdiensten en de carnavalsvierders. Tijdens carnaval 2023 is er toenemende drukte van bezoekers geconstateerd. Het was op momenten zo druk in de stad dat het treffen van aanvullende veiligheidsmaatregelen voor carnaval 2024 nodig bleek. In 2024 zijn er aanpassingen verricht met name op het gebied van veiligheid. Tevens trad in 2023 een Ministeriële Regeling in werking met betrekking tot het gebruik van kunststofproducten. Die regeling verplicht tot hergebruik of inzameling en hoogwaardige recycling van plastic bekers, die bij raamverkoop of verkoop via buitenbarren met carnaval verplicht zijn. De gemeenteraad van Maastricht heeft naar aanleiding van deze regeling en de pilot in 2024 met soft cups besloten tot het gebruik van hard cups bij open stadsbrede evenementen, waaronder carnaval.

Na de evaluatie van carnaval 2024 zijn voor 2025 de volgende punten geprioriteerd:

  • Carnavalskarren;

  • Crowd management;

  • Plastic;

  • Geluid.

De voorbereidingen voor carnaval 2025 zijn in goed overleg met het bestuur van Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Maastricht & Heuvelland (KHN), carnavalsvereniging De Tempeleers, hulpdiensten en diverse Maastrichtse horecaondernemers getroffen.

Uitgangspunten

Om het Carnavalsfeest 2025 zonder excessieve overlastsituaties en grote risico’s voor de veiligheid in de openbare ruimte te laten plaatsvinden is het noodzakelijk een aantal maatregelen te nemen en voorwaarden te stellen. Deze gelden voor het gebied binnen de singels. Dit gebied wordt begrensd door de Wilhelminasingel, Avenue Ceramique, J.F. Kennedysingel, Bisschopsingel, Hertogsingel, Statensingel, Maagdendries, Boschstraat (incl. Bassin), van Hasseltkade en Wilhelminabrug. Het gebied tussen de Wilhelminasingel en het Station en een deel van de Spoorweglaan wordt ook aangemerkt als gelegen binnen de singels.

Sommige onderwerpen zijn in afzonderlijk beleid opgenomen zoals meldingsplicht carnavalskarren, gebruik van hard cups bij grootschalige open evenementen, verordening collectieve en incidentele festiviteiten. Andere onderwerpen zijn in deze beleidsregels ondergebracht.

De navolgende items zijn uitgewerkt:

  • 1.

    Vergunningverlening

  • 2.

    Carnavalskarren/meldingen

  • 3.

    Terras

  • 4.

    Verkeer

  • 5.

    Service

  • 6.

    Communicatie

  • 7.

    Handhaving

1. Vergunningverlening

Ten aanzien van vergunningverlening is een proactieve aanpak gehanteerd. Dit betekent dat op voorhand inzichtelijk is gemaakt voor welke zaken een vergunning nodig is en wat wel en niet mogelijk is qua vergunningverlening. Bovendien wordt – daar waar nodig – vooroverleg gevoerd met aanvragers om ervoor te zorgen dat wat wordt aangevraagd juist en compleet is. Dit bespoedigt de uiteindelijke besluitvorming.

Deze proactieve aanpak heeft vooral tot doel om alle betrokken partners vooraf zoveel mogelijk duidelijkheid te verschaffen over wat wel en niet mogelijk is en welke voorwaarden hierbij gelden én hen ruimschoots vooraf te attenderen op het tijdig indienen van aanvragen voor vergunningen.

Voor alle opstallen op de openbare weg is een evenementenvergunning noodzakelijk (indieningstermijn bedraagt 8 weken). Voor raamverkoop zonder opstallen is een ontheffing ex artikel 35 Alcoholwet vereist (indieningstermijn bedraagt 4 weken).

Evenementenvergunningen carnaval

Op grond van artikel 9, lid 1 van de Evenementenverordening gemeente Maastricht is het verboden om zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

Vanwege het waarborgen van de beheersbaarheid en veiligheid in de openbare ruimte en het voorkomen van excessieve overlastsituaties tijdens het carnavalsfeest is een nadere uitwerking van het toetsingskader zoals dat wordt gehanteerd bij het verlenen van vergunningen in het kader van carnaval noodzakelijk. De navolgende uitgangspunten vormen deze nadere uitwerking.

A.Live-optredens

Gezien de complexiteit in beheersbaarheid van bezoekersstromen en de daarmee gepaard gaande risico’s in het kader van de bescherming van de openbare orde en veiligheid wordt in beginsel geen toestemming verleend aan live-optredens van artiesten en DJ`s.

De regel is dat er geen live-optredens zijn toegestaan.

In afwijking van die regel kan een evenementenvergunning voor live-optredens worden aangevraagd, mits:

  • er een vergunning voor een buitenbar of raamverkoop is aangevraagd of verleend;

  • de reguliere verkeerscirculatie niet wordt gehinderd;

  • in het kader van veiligheid en crowd-control de drukte het toelaat; er zijn plekken in de stad (bijvoorbeeld in de Platielstraat) waar live-optredens vanwege drukte niet zijn toegestaan;

  • niet op carnavalsdinsdag; op carnavalsdinsdag zijn live-optredens uitgesloten vanwege de traditie van Zaate Herremeniekes.

Elke aanvraag wordt afzonderlijk beoordeeld.

Aanvullend op voornoemde voorwaarden kunnen in de vergunning nog extra voorschriften worden opgenomen (o.a. veiligheid, locatie-specifieke maatregelen).

Podia, mits aangevraagd en verleend, waarbij Zaate Herremeniekes, kinderverkleedwedstrijden, korte presentaties van carnavalsgroepen met onversterkte muziek als activiteiten plaatsvinden, is onder voorwaarden toegestaan.

B.Geluid

Voor wat betreft geluid tijdens carnaval, afkomstig van of door de horeca, zijn de voorschriften terug te vinden in de Verordening collectieve en incidentele festiviteiten.

De navolgende voorschriften zijn in deze Verordening uitgewerkt:

  • Op carnavalsvrijdag en carnavalszaterdag (tussen 16.00 uur en 01.00 uur), carnavalszondag (tussen 12.00 uur en 02.00 uur), -maandag (tussen 12.00 uur en 02.00 uur) en -dinsdag (tussen 12.00 uur en 24.00 uur) gebruik te maken van geluidgevelboxen dan wel best beschikbare technieken (BBT), zoals line arrays of cardioïde basopstellingen.

  • Het maximale geluidsniveau van de geluidgevelboxen en de toegepaste BBT is maximaal 85 dB(A) (LAeq) en 95 dB(C) (LCeq) aan de gevel van het meest nabij gelegen geluidgevoelig object.

  • Indien binnen een afstand van 50 meter van de (horeca)inrichting meerdere gevelboxen of toegepaste BBT muziek produceren, mag slechts gebruik worden gemaakt van één muzieksignaal.

  • Indien gebruikte geluidsinstallaties die buiten aan een gevel van een inrichting zijn bevestigd of anderszins buiten zijn opgesteld, dan dienen deze te zijn voorzien van een verzegelde geluidslimiter.

  • De gebruiker van de gevelbox zal overleg moeten plegen met de omliggende collega’s binnen de genoemde straal, zodat de centrale, mechanische muziekgeluidproductie onder regie van één verantwoordelijke ondernemer plaatsvindt.

Op deze manier blijft gevelmuziek en muziek via BBT – mede ten behoeve van het zogeheten straatcarnaval – mogelijk, doch kunnen excessen voorkomen worden c.q. in voldoende mate worden beperkt. Het aanleveren van een geluidsplan kan onderdeel zijn van het verguntraject.

C.Opstallen (podia, luifels, tenten, trussconstructies)

Luifels, tenten, podia en trussconstructies worden alleen toegestaan, middels vergunning, op locaties waar de openbare orde en veiligheid niet in het geding komt;

Luifels, tenten, podia en trussconstructies dienen adequaat te zijn bevestigd en mogen de doorstroming van het publiek niet hinderen, de toegankelijkheid van de lokaliteit bemoeilijken of het cameratoezicht belemmeren.

Het gebruik van de openbare weg, óók tijdens carnaval, is één van de prioriteiten in het kader van het veiligheidsbeleid. Het toestaan van opstallen is dan ook sterk afhankelijk van de locatiespecifieke omstandigheden en de veiligheidssituatie ter plaatse.

Luifels, tenten, podia en trussconstructies dienen uiterlijk om 10.00 uur op de vrijdag voor carnaval te zijn opgebouwd.

In trussconstructies mag verlichting worden opgehangen, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • verlichting mag niet hinderlijk zijn (niet verblindend dan wel belemmerend voor cameratoezicht dan wel opzwepend voor publiek);

  • geen stroboscooplicht;

  • de verlichting mag uitsluitend naar beneden schijnen en niet hoger dan 45° kunnen draaien;

  • gebruik van luchtbel- en rookmachines is niet toegestaan;

  • bij (gedeelten van) opstallen boven de openbare weg dient een minimale vrije hoogte van 4,5 meter gerespecteerd te worden.

Wanneer in een trussconstructie zaken/objecten worden opgehangen die hier niet met naam zijn genoemd, maar die toch hinderlijk blijken te zijn voor het cameratoezicht, dan wel opruiend zijn voor het publiek, dan dienen deze – op eerste aanwijzing en/of bevel van politie of medewerkers van de gemeente (team handhaven) te worden verwijderd.

D.Tapgelegenheden, uitgiftebuffetten, gevelbuffetten en raamverkoop

Tijdens carnaval kiezen veel horecaondernemers ervoor om de tap-/verkoopmogelijkheden van drank uit te breiden. Daarbij kan een onderscheid worden gemaakt tussen de volgende mogelijkheden:

  • Gevelbuffet: een buitenbuffet met tapinstallatie gesitueerd direct aan de gevel van de horeca-inrichting op het zgn. gevelterras;

  • Tapgelegenheid: een buitenbuffet (niet op het gevelterras) met tapinstallatie, normaal gesitueerd op het zgn. straat- of pleinterras van de horeca-inrichting (m.u.v. Vrijthof-Oost waar is gekozen voor de ruimte onder de bomen aan de overzijde van de weg) in de directe nabijheid van de horeca-inrichting;

  • Raamverkoop: verkoop van dranken vanuit een raam van de horeca-inrichting (zonder gebruik van een uitgiftebuffet);

  • Uitgiftebuffet: een buitenbuffet zonder tapinstallatie gesitueerd direct aan de gevel dat uitsluitend dient voor het uitgeven van drank; deze dranken worden binnen in de horeca-inrichting getapt.

In principe wordt op het gevelterras de mogelijkheid geboden voor het plaatsen van een buffet aan de gevel als de fysieke ruimte dat toelaat. De keuze is aan de ondernemer of dit een uitgiftebuffet of een buffet voor raamverkoop betreft. Als algemene voorwaarde geldt dat de veiligheid niet in het geding mag zijn, de vrije doorgang voor hulpdiensten gegarandeerd moet zijn, de bereikbaarheid van gebouwen door de hulpdiensten gegarandeerd moet zijn en het cameratoezicht niet belemmerd wordt.

Daar waar de fysieke omstandigheden dat mogelijk maken mag een ondernemer daarnaast een extra bar plaatsen op het straat- of pleinterras. Een uitzondering is gemaakt voor bijv. Vrijthof-Oost. Daar mag de extra bar worden geplaatst aan de overzijde van de weg. Daarnaast wordt een uitzondering gemaakt voor de smalle straten en pleinen in de binnenstad (o.m. Platielstraat, Sint Amorsplein, Achter het Vleeshuis, Wolfstraat, Koestraat, oostzijde Grote Gracht, Kersenmarkt, OLV-plein en de Stokstraat). Daar is de ruimte beperkt voor buitentaps. Op die plekken wordt maatwerk geleverd rekening houdend met de benodigde doorgang voor de hulpdiensten. In principe zal op deze plekken vaak alleen raamverkoop (al dan niet met een smal uitgiftebuffet) zijn toegestaan.

Daar waar een gevelbuffet, een tapgelegenheid, een uitgiftebuffet of raamverkoop door middel van een vergunning en een ontheffing wordt toegestaan, dienen de toiletten binnen de horeca-inrichting steeds bereikbaar en herkenbaar open te zijn;

Bij het honoreren van een gevelbuffet, tapgelegenheid, uitgiftebuffet of raamverkoop gelden in ieder geval de volgende uitgangspunten:

  • De sluitingstijden voor buitenbuffetten zijn 1 uur eerder dan de sluitingstijden van de reguliere horeca;

  • Raamverkooppunten zijn uitsluitend toegestaan aan die zijde van de horeca-inrichting waar zich de hoofdingang bevindt;

  • De mogelijkheid van een uitgiftebuffet wordt, in het kader van de vergunningaanvraag steeds op basis van de locatiespecifieke omstandigheden beoordeeld;

  • De afmeting van een tapgelegenheid is maximaal 2,5 meter x 2,5 meter. Op grond van locatiespecifieke omstandigheden kan hiervan worden afgeweken;

  • De dissel van de tapgelegenheid mag de loop van het publiek niet beïnvloeden;

  • De kleppen van de tapgelegenheid mogen niet over de rijbaan openstaan;

  • Bij plaatsing van meerdere tapgelegenheden naast elkaar (op terrassen) dient bij de plaatsing voldoende rekening te worden gehouden met de zichtlijnen van de straatkant naar de gevels.

  • Op plekken waar de doorgang tussen opstal en gevel minder dan 5 meter is (waaronder in de Koestraat, Platielstraat, op de Kersenmarkt en op het Sint Amorsplein) dienen de hoekpunten van de bar te zijn afgerond en mogen luifels niet worden uitgeklapt en/of uitgeschoven.

Voorbeelden van wat is toegestaan:

A.GEVELBUFFET

afbeelding binnen de regeling

B1. TAPGELEGENHEID

afbeelding binnen de regeling

B2. TAPGELEGENHEID

afbeelding binnen de regeling

C. RAAMVERKOOP

afbeelding binnen de regeling

D. UITGIFTEBUFFET

afbeelding binnen de regeling

Gelet op de ervaringen en afspraken van voorgaande jaren gelden voor enkele locaties de volgende bijzondere voorwaarden:

  • Sint Amorsplein: om een adequate doorstroming te garanderen, dient de looplijn van de Platielstraat naar Achter het Vleeshuis te worden gewaarborgd.

  • Op deze locatie zal omwille van bovenstaande voorwaarden niet strikt de hand worden gehouden aan de eis dat de tapgelegenheid zich volledig binnen de eigen inrichting dient te bevinden (uiteraard wel zoveel als mogelijk).

  • Vrijthof: voor deze locatie kan vergunning worden aangevraagd voor een gevelbuffet en/of een tapgelegenheid met dien verstande dat de tapgelegenheid uitsluitend mag worden geplaatst aan de overzijde van de weg (tegenover de terrassen). De (uitslaande) kleppen van de tapgelegenheid mogen in dat geval niet over de rijbaan uitsteken. Tevens dient de opslag en alle voorzieningen die nodig zijn voor het functioneren van de tapgelegenheid op de tekening behorend bij de aanvraag om evenementenvergunning expliciet te worden weergegeven voor een volledige beoordeling.

  • In de vergunning kunnen voorwaarden worden opgenomen over het opbouwen van de installaties. De opbouw van de installaties is toegestaan vanaf de woensdag vóór carnaval, dagelijks tussen 07.00 en 24.00 uur. De opbouw mag niet tot overmatige geluidsoverlast leiden. Opbouw mag niet leiden tot belemmering van het winkelend publiek.

E.Glasverbod en regeling gebruik hard cups

In Maastricht is er tijdens carnaval sprake van een glasverbod in de openbare ruimte op basis van de APV. Dit betekent dat plastic verplicht is voor de buitenbuffetten, binnen de singels. Een uitwerking van de nieuwe regeling tot het gebruik van de hard cup is hier het gevolg van. We verwijzen voor de Beleidsregel gebruik herbruikbare hard cup plasticdrinkbeker naar Gemeenteblad 2024, 544586 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen.

Binnen de inrichting van de horecazaken hebben de ondernemers de vrijheid te kiezen voor kunststof of glas. Indien binnen in de horecazaak voor het gebruik van glas wordt gekozen, dient de uitbater van de horecazaak erop toe te zien dat het glas niet mee naar buiten wordt genomen.

2. Carnavalskarren/ Meldingssystematiek

De toenemende hoeveelheid karren is een verschijnsel dat bij carnaval hoort, maar het vormt – vanuit een oogpunt van veiligheid en beheersbaarheid – ook een nadrukkelijk zorgpunt. Aan de gemeente de taak om de carnavalsvierders bewust te maken van de gevaren, hun eigen verantwoordelijkheid en spelregels mee te geven over een verantwoord gebruik van de karren met als resultaat het gewenste gedrag.

Het gevolg is dat voor carnavalskarren met geluidsapparatuur een meldingssysteem is ingevoerd. Zo weten we vooraf hoeveel karren met geluid naar de stad komen. We kunnen de karrentrekkers actief benaderen om ze te wijzen op de veiligheids- en geluidsvoorschriften en we wijzen de grotere karren (tussen 4 en 15 m2) een standplaats toe. Carnavalskarren groter dan 15 m2 zijn, behoudens deelname aan de optochten, in de stad verboden. We verwijzen voor het totale overzicht van regels en voorschriften naar Aanwijzing en voorschriften meldingsplichtige carnavalskarren.

Mocht er desondanks een gevaarlijke situatie (dreigen te) ontstaan is de burgemeester op grond van artikel 172 lid 3 Gemeentewet bevoegd om bij verstoring van de openbare orde of bij ernstige vrees daarvan, bevelen te geven die noodzakelijk zijn voor de handhaving van de openbare orde.

De spelregels met betrekking tot een verantwoord gebruik van de carnavalskarren (tot 4 m² zonder geluid) luiden o.a.:

2.1 Carnavalskarren en doorstroming publiek/hulpdiensten Karvrijgebied

Bij het bouwen/ ontwerpen van de karren dient rekening te worden gehouden met de karakteristieke structuur van de Maastrichtse binnenstad. Er zijn veel smalle straatjes (vaak niet breder dan 3,5 meter). Zeker bij mooi weer en grote drukte kunnen karren van een grote omvang niet meer door deze straten. Kortom, de doorstroming komt in gevaar zowel voor de carnavalsvierders maar zeker ook voor de hulpdiensten. Hierdoor kunnen onveilige situaties ontstaan.

Om de doorstroming in de straten zo optimaal mogelijk te laten zijn, dient het aantal obstakels tot een minimum te worden beperkt. Sommige straten zijn zo druk, dat carnavalskarren in deze straten niet zijn toegestaan. Zodoende kan een goede doorstroming/bereikbaarheid steeds gegarandeerd blijven.

Het betreft de straten en pleinen zoals op onderstaand overzicht en kaart vermeld staan:

  • Vrijthof-Oost (pleinzijde achter de tapgelegenheden wel mogelijk)

  • Platielstraat

  • Sint Amorsplein

  • Achter het Vleeshuis

  • Leliestraat

  • Sporenstraat

  • Vijfharingenstraat

  • Heggenstraat

  • Minckeleerstraat

  • Wolfstraat

  • Kersenmarkt

  • Havenstraat

  • Plankstraat

  • Stokstraat

  • Koestraat

  • Cortenstraat

  • Kattenstraat

  • Stenenbrug

  • Pleintje Sint Pieterstraat/Stenenbrug

  • Mosae Forum

afbeelding binnen de regeling

2.2 Glasverbod, kunststof en afval afkomstig van carnavalskarren

In de algemene plaatselijke verordening (APV) artikel 2.68 is bepaald dat het verboden is in een door burgemeester en wethouders aangewezen gebied en binnen een door burgemeester en wethouders aangewezen periode drank in drinkgerei van glas dan wel in flessen van glas bij zich te hebben of met zich mee te voeren met het kennelijke doel dit in de openbare ruimte in dit gebied te nuttigen. Dit geldt voor alle carnavalsvierders, met of zonder carnavalskar. Het gebied is door het collegebesluit van 10 januari 2017 aangewezen. Het verbod geldt voor het gebied binnen de singels en omvat de navolgende straten: Wilhelminasingel, Avenue Ceramique, J.F. Kennedysingel, Hertogsingel, Bisschopsingel, Statensingel, Maagdendries, Boschstraat (incl. Bassin), Van Hasseltkade en Wilhelminabrug.

Kortom het gemeentelijk glasverbod in de openbare ruimte tijdens carnaval geldt ook voor de carnavalskarren. In het met de carnavalskarren afgesloten protocol is opgenomen dat geen glaswerk op de kar wordt meegenomen. Aanvullend gelden de volgende aandachtspunten:

  • Neem niet meer drank mee dan noodzakelijk;

  • Maak een voorziening op de carnavalskar voor het verzamelen van het afval; neem het mee naar huis of deponeer het in de daarvoor bestemde afvalbakken.

Doel is onveilige situaties/overlast situaties te voorkomen. Bovendien vermindert de afvalberg en kunnen daarmee de opruimkosten worden teruggedrongen.

3. Terras

Gelet op het bepaalde in artikel 6 lid 3 van de Terrasverordening gemeente Maastricht kan de burgemeester bij evenementen, manifestaties, demonstraties of bij (infrastructurele) werkzaamheden bepalen dat het terras tijdelijk voor de duur van het evenement/de activiteit of de werkzaamheden moet worden verwijderd;

Gezien carnaval in Maastricht vooral buiten op straat, op pleinen en in de openbare ruimte wordt gevierd, is het noodzakelijk dat het terras binnen de singels verwijderd wordt gedurende de carnavalsdagen;

Burgemeester bepaalt op basis van artikel 6 lid 3 van de Terrasverordening dat het terras gedurende de duur van carnaval moet worden verwijderd binnen de singels. Dat betekent dat in ieder geval vrijdag vanaf 12:00 uur tot woensdag 07:00 uur er geen terras is toegestaan tijdens carnaval. Voor het Hieringe biete concert op het OLV-plein blijft de maatregel van kracht tot woensdag 18:00 uur.

4. Verkeer

Om een optimale doorstroming en veiligheid van het verkeer te garanderen worden tijdens carnaval een aantal maatregelen ingesteld:

Taxiverkeer:

  • Taxiverkeer Boschstraat-Markt en Markt richting Vrijthof wordt geweerd.

  • De taxistandplaats Boschstraat (nabij standbeeld Minckelers) (zo t/m wo) en Vrijthof Noord (vr t/m wo) vervalt;

  • Alternatieve taxistandplaatsen: Op de Kommel-Statenstraat (vr t/m wo), Boschstraat tussen Sint Catharinastraat en Achter de Barakken (zo 10.00 t/m wo 7.00) en Sint Maartenslaan (Wyck) (vr t/m wo).

  • Keermogelijkheid taxi’s op de Boschstraat op plein voor de Sint Matthiaskerk. Water barriers zorgen voor waarborging doorgang voetgangers.

  • Tijdelijke taxistandplaats: de parkeerplaats voor bussen langs de Maasboulevard (Stadspark) (vr t/m zo).

Afsluiting Vrijthof:

  • Het Vrijthof en diverse wegen rondom het Vrijthof worden uit oogpunt van verkeersveiligheid afgesloten van vrijdag 28-2 17.00 uur t/m woensdag 5-3 12.00 uur

Busverkeer:

  • Busverkeer rijdt van vr t/m wo 12.00 niet over de Markt; de carnavalsroute gaat via de singels;

  • Tijdelijke bushalte op de Boschstraat (inclusief voorzieningen), waarbij tijdig duidelijk wordt gemaakt waar niet geparkeerd mag worden. Bovendien worden op de rijbaan bakens geplaatst.

Parkeren:

  • Parkeerverbod Vrijthof-west van vrijdag 28-2 9.00 uur t/m woensdag 5-3 9.00 uur in de parkeervakken;

  • Er wordt overleg gepleegd met Q-park over de bereikbaarheid van de parkeergarages, vooral voor abonnementhouders.

  • Bovendien wordt de Parkeergarage Vrijthof afgesloten van vrijdag 28-2 17.00 uur t/m woensdag 5-3 12.00 uur

  • Parkeerverbod fietsen en bromfietsen op het Onze Lieve Vrouweplein in de fietsenstalling aan de zuidzijde van de Onze Lieve Vrouwekerk van dinsdag 25-2 t/m woensdag 5-3. Dit t.b.v. de plaatsing van toiletboxen;

Maatregelen carnavalsoptocht:

  • Op zondag en maandag wordt op de Lage Barakken een parkeer- respectievelijk stopverbod ingesteld voor het opstellen van de carnavalsoptocht.

  • Tijdens de carnavalsoptocht op maandagmiddag wordt het taxiverkeer geweerd van de Markt-Noord, Kleine Gracht en Gubbelstraat.

  • Tijdens deze optocht is de taxistandplaats ingericht op de Boschstraat (tussen Sint Catharinastraat en Achter de Barakken) en dient op het plein voor de Sint Matthiaskerk te worden gedraaid;

Verkeersmaatregelen:

  • Eenrichtingsweg Sint Maartenlaan tussen Franciscus Romanusweg/Oeverwal en Sint Maartenspoort met uitzondering van (brom)fietsers;

  • Om de bereikbaarheid voor bewoners van een deel van de binnenstad te waarborgen, worden de uitneembare afzetpalen in de Bogaardenstraat tijdelijk verwijderd van vr t/m wo.

  • De Sint Pieterstraat wordt vanaf carnavalsvrijdag 16.00 uur afgezet voor alle gemotoriseerd verkeer. Gelijktijdig worden de eenrichtingswegen Achter de Molens en Witmakersstraat omgedraaid;

Aanvullend op bovengenoemde maatregelen worden er verkeersmaatregelen genomen in het gebied rondom het Vrijthof, de Markt, het Onze Lieve Vrouwenplein en de Pieterstraat. Hierbij moet gedacht worden aan het plaatsen van afzethekken met geslotenverklaringen en de inzet van verkeersregelaars.

5. Service

Door de gemeente wordt in aanvulling op de voorzieningen van de horeca op een aantal drukbezochte locaties toiletvoorzieningen geplaatst, inclusief de opstelplaatsen van de optochten. Daarnaast wordt in overleg met de GGD/GHOR een statische EHBO-post ingericht op het Vrijthof van waaruit een aantal mobiele units kunnen opereren.

In verband met carnaval vervalt de huisvuilronde op Aswoensdag. Ook particuliere organisaties die bedrijfsafval ophalen kunnen moeilijkheden ondervinden in verband met carnaval. De verantwoordelijkheid voor het op een juiste wijze afvoeren van bedrijfsafval ligt bij de ondernemer.

Na de Covid-epidemie zien we een toename in publiek dat in Maastricht carnaval komt vieren. Tevens zien we dat het gedrag van de bezoeker verandert. Omdat het op een aantal plekken in de stad op momenten erg drukt is worden diverse maatregelen getroffen. Een van de maatregelen betreft het inrichten van een (servicegerichte) eenrichting straat in de Platielstraat van zondag tot en met dinsdag. De instroom vindt plaats vanaf het Vrijthof ter hoogte van Bassilica en In den oude Vogelstruys. De uitstroom is mogelijk via het Sint Amorsplein en de Leliestraat. Daarnaast worden er in de Platielstraat dichtheidscamera`s geplaatst om inzicht te krijgen in de drukte en worden er informatieschermen geplaatst om bezoekers bij drukte te informeren.

6. Communicatie

Naast vergunningverlening en de diverse maatregelen op het gebied van crowdcontrol is communicatie in de meest brede zin van het woord een belangrijk instrument om carnaval op een veilige en verantwoorde manier te laten verlopen. Communicatie heeft enerzijds tot doel de carnavalsvierders bewust te maken van de spelregels en ze te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Anderzijds is communicatie een cruciaal hulpmiddel tijdens het evenement om de carnavalsvierders van andere informatie te voorzien (waar gebeurt wat, waar is het erg druk etc.). Communicatie volgt daarin altijd de inhoud, alleen duidelijke maatregelen hebben communicatief nut. Daarom wordt voorafgaand aan carnaval gecommuniceerd over de maatregelen via de pers en de eigen kanalen. Ook wordt de zogeheten maandcampagne (met filmpjes bij RTV Maastricht, News in English en Wat is Loos in Mestreech en advertenties in VIA Maastricht en De Nieuwe Ster) gebruikt om de belangrijkste maatregelen uit te lichten. Tijdens carnaval wordt gebruik gemaakt van social media (Facebook, Instagram) en tekstborden om mensen te wijzen op de maatregelen.

7. Handhaving

De wijze waarop invulling wordt gegeven aan zowel de preventieve als de repressieve handhaving, voorafgaand aan en tijdens carnaval, wordt jaarlijks uitgewerkt in een interne richtlijn handhavingsstrategie carnaval.

Afwijkingsmogelijkheid

Indien bijzondere omstandigheden dat rechtvaardigen, kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van bovenstaand.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 12 februari 2025.

De ‘Uitgangspunten Carnaval beleidsregels evenementenvergunningen Carnaval 2024’ komen te vervallen tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze beleidsregels.

Ondertekening

Vastgesteld te Maastricht op 12 februari 2025

De burgemeester van Maastricht,

W.A.G. Hillenaar