Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9892
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9892/1
Regeling vervallen per 01-10-2010
Beleidsregels automatische incasso gemeentelijke belastingen gemeente
Geldend van 17-01-2005 t/m 30-09-2010
Intitulé
Beleidsregels automatische incasso gemeentelijke belastingen gemeenteHet college van burgemeester en wethouders van de Gemeente ;
gelet op het bepaalde in
BESLUIT:
vast te stellen de volgende: Beleidsregelsautomatischeincassogemeentelijkebelastingen Gemeente Roosendaal.
Algemeen
De in de aanhef genoemde artikelen van de desbetreffende verordeningen bieden de mogelijkheid om in afwijking van de hoofdregel (betaling in twee termijnen) het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen gemeentelijke heffingen in 10 gelijke termijnen te betalen. Om hiervoor in aanmerking te komen dient echter wel door belastingschuldige een machtiging tot automatische incasso te zijn verleend.
De beleidsregels zijn opgesteld om een uniforme uitleg en toepassing op het gebied van automatische incasso te geven.
Artikel 1 Begripsbepalingen
Voor de toepassing van deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
belastingschuldige : natuurlijke- of rechtspersoon, welke is aangeslagen voor één ofmeer gemeentelijke belastingen van de Gemeente
- b.
incassant: : de Gemeente ;
- c.
machtigingskaart : door de Gemeente uitgegeven kaart waarmee
(groen) aanmelding voor automatische incasso plaatsvinden;
- d.
terugboekingskaart : door de Gemeente uitgegeven kaart
(geel) waarmee het laatst afgeschreven maandbedrag worden teruggevorderd;
- e.
intrekkingskaart : door de Gemeente uitgegeven kaart waarmee de (rood) automatische incasso worden beëindigd.
Artikel 2 Doel van de automatische incasso
1.De automatische incasso heeft tot doel de betaling van de aanslagen rioolafvoerrecht,( basis) afvalstoffenheffing en de hondenbelasting gedurende het belastingjaar te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen te incasseren;
2.Aanslagen welke worden opgelegd in een later jaar dan het kalenderjaar waarop zijbetrekking hebben, komen ook in aanmerking voor automatische incasso.
Artikel 3 Het aantal termijnen bij automatische incasso
Het aantal termijnen bij automatische incasso bedraagt 10.
Artikel 4 Deelname aan automatische incasso
Deelname aan automatisch incasso is op grond van de in de aanhef genoemde artikelen van de desbetreffende belastingverordeningen mogelijk indien het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen gemeentelijke heffingen ligt tussen de € 100,00 en € 3000,00.
Artikel 5 Aanmelding
- 1.
Aanmelding voor automatische incasso vindt enkel plaats door het invullen van een machtigingskaart en deze in te leveren bij, of toe te zenden aan de Gemeente ;
- 2.
De machtiging tot automatische incasso vooraf worden verleend of moet uiterlijkbinnen veertien dagen na dagtekening van het aanslagbiljet zijn ontvangen door de Gemeente ;
- 3.
Machtigingskaarten die niet binnen veertien dagen na dagtekening van het aanslagbiljetzijn ingediend, kunnen pas met ingang van de nog te verzenden aanslagbiljetten verwerkt worden.
Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging
De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten, welke na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar aan de belastingschuldige worden toegezonden.
Artikel 7 Stilzwijgende verlenging
De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.
Artikel 8 Tijdstip van afschrijving
- 1.
De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden;
- 2.
De eerste afschrijving zal plaatsvinden op de 28e dag van de maand volgende op demaand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elke van de volgende termijnen telkens een maand later.
Artikel 9 Ontbindende voorwaarden
De automatische incasso wordt beëindigd voor alle openstaande aanslagen:
- 1.
Indien twee van de tien termijnen niet zijn betaald doordat automatische incasso van debetaalrekening niet mogelijk blijkt, dan wel binnen één maand na afschrijving zijn gestorneerd;
- 2.
Indien de belastingschuldige zijn gewijzigde bank- of postbankrekeningnummer nietterstond aan de Gemeente Roosendaal doorgeeft;
- 3.
indien de belastingschuldige zonder geldige reden een termijnbedrag laat terugstorten;
Artikel 10 Overlijden
-
1. Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet;
-
2. De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van een intrekkingkaart.
Artikel 11 Echtscheiding
- 1.
Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet;
- 2.
Indien als gevolg van echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst nietmeer worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingschuldige terstond een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso wel plaatsvinden.
Artikel 12 Verhuizing
Verhuizing van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.
Artikel 13 Vermindering
Indien het bedrag van een aanslag om welke reden dan ook wordt verminderd, vindt deze vermindering plaats door een korting op de looptijd van de termijnen.
Artikel 14 Wijziging bank-of postbankrekeningnummer
Wijzigingen betreffende het bank- of postbankrekeningnummer dienen terstond te worden gemeld aan de Gemeente . Hiervoor dient opnieuw de machtigingkaart (groen) te worden ingevuld.
Artikel 15 Beëindiging incasso overeenkomst
1.De automatische incasso door de belastingschuldige te allen tijde worden opgehevendoor het inzenden van de intrekkingkaart;
2.Bij beëindiging van de automatische incasso, gelden de algemene betaaltermijnen. Indiendeze zijn verstreken dient het openstaande saldo binnen 10 dagen na datum van beëindiging van de automatische incasso te worden betaald.
Artikel 16 Overige
In de gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien beslist de invorderingsambtenaar.
11 januari 2005.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl