Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR98916
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR98916/1
Regeling vervallen per 20-12-2012
Handhavingsbeleid Wet Kinderopvang
Geldend van 27-04-2009 t/m 19-12-2012
Intitulé
Handhavingsbeleid Wet KinderopvangGemeente Bunschoten
Beslispunten
Stel bijgaande afwegingsmodellen vast ingevolge de Wet Kinderopvang.
Inleiding In 2005 is de Wet Kinderopvang in werking getreden. Vanaf dat moment waren gemeenten verplicht een handhavingsbeleid te formuleren en uit te voeren. Door middel van het vaststellen van 3 afwegingsmodellen handhaving voor dag-, buitenschoolse-, en gastouderopvang heeft Bunschoten hier inhoud aangegeven.
In 2008 zijn er nieuwe beleidsregels kwaliteit kinderopvang van kracht geworden en is het toetsingskader aangepast. Dit betekende dat ook het gemeentelijk handhavingsbeleid aangepast moest worden. De gemeenten in de regio Eemland (Amersfoort, Baarn, Soest, Leusden, Woudenberg, Bunschoten en Eemnes) hebben in samenspraak met de GGD Midden-Nederland (voorheen Eemland) een gewijzigd beleid ontwikkeld op het gebied van handhaving. De afwegingsmodellen per opvangvorm (dag-, buitenschoolse, en gastouderopvang) geven een overzicht van het handhavingsmiddel met de daarbij gehanteerde hersteltermijn en ook de mogelijke vervolgsancties met de daarbij mogelijke boetes.
Argumenten
De gemeente is verplicht een handhavingsbeleid te formuleren
De verantwoordelijkheid voor handhaving van de Wet kinderopvang ligt bij het college van burgemeester en wethouders.
Kanttekening
Nvt
Toetsing aan de Nota Aanbesteding/- inkoopbeleid
Nvt
Financiën
Nvt
Uitvoering
In een rapportage legt de GGD de bevindingen van de inspectie vast. Indien er overtredingen zijn geconstateerd is het 'advies voor handhaving' een onderdeel van het rapport. Op' basis hiervan wordt een traject uitgezet. Als uitgangspunt hierbij dienen de afwegingsmodellen handhaving. Echter in alle gevallen zal op basis van de feiten en omstandigheden het handhavingstraject worden gekozen. Maatwerk blijft dus gewenst. Het handhavingsbeleid wordt uitgevoerd door de afdeling burgerzaken.
Communicatie
De kindercentra worden geïnformeerd over dit besluit.
Handhavingsbeleid van de gemeenten in regio Eemland
In 2008 zijn de Wet Kinderopvang en de beleidsregels gewijzigd. Dit betekende dat ook het handhavingsbeleid aangepast moest worden.
De gemeenten in de regio Eemland (Amersfoort, Baarn, Soest, Leusden, Woudenberg, Bunschoten en Eemnes) hebben in samenspraak met de GGD Midden-Nederland (voorheen Eemland) een gewijzigd beleid ontwikkeld op gebied van handhaving. In dit document zijn de uitgangspunten beschreven. De afwegingsmodellen per opvangvorm geven een overzicht van het handhavingsmiddel met de daarbij gehanteerde hersteltermijn en ook de mogelijke vervolgsancties met de daarbij mogelijke boetes.
Inspectie en rapportage GGD
In een rapportage legt de GGD de bevindingen van de inspectie vast. Daarbij hoort ook een advies voor handhaving.
Er kan sprake zijn van 2 uitgangspunten:
- -
Niet handhaven;
- -
Handhaven conform handhavingsbeleid; hierbij rekeninghoudend met de verzwarende en verzachtende omstandigheden zoals aangegeven per domein.
Niet handhaven
Als een kindercentrum of gastouderbureau voldoet aan alle aspecten van de wet dan zal de GGD adviseren dat handhaving niet nodig is. De gemeente stuurt dan een brief naar het kindercentrum ter bevestiging. De GGD krijgt een kopie van deze brief.
Handhaven conform handhavingsbeleid
De GGD heeft tijdens de inspectie overtredingen geconstateerd en adviseert om te handhaven volgens gemeentelijk beleid.
In de rapportage is per overtreding aangegeven welke actie nodig is en welke hersteltermijn daarbij hoort. De gemeente stuurt het desbetreffende kindercentrum een brief met daarin vermeld:
- -
welke acties van hét kindercentrum worden verwacht;
- -
binnen welke termijn dit uitgevoerd moet worden;
- -
hoe de terugkoppeling naar gemeente en GGD moet plaatsvinden.
De hersteltermijn dient gerekend te worden vanaf de dagtekening in de brief van de gemeente.
De gemeente is verantwoordelijk voor controle van de hersteltermijnen.
Bevel GGD
Een GGD bevel wordt alleen toegepast als er sprake is van een situatie die direct gevaar voor de gezondheid en/of veiligheid van de kinderen opgeleverd.
In deze situatie vindt er naast het schrijven van het bevel volgens de voorgeschreven methode direct overleg met de gemeente plaats.
Controle hersteltermijnen en doorgevoerde verbeteringen
De gemeente is verantwoordelijk voor controle van de hersteltermijnen. Afhankelijk van de gevraagde verbetering kan besloten worden tot:
- -
papieren controle door gemeente of GGD;
- -
herinspectie in kindercentrum.
Bij een papierencontrole gaat het om documenten die ontbreken en/of onvolledig zijn. De gemeente kan aan de GGD vragen om een document opnieuw te beoordelen. Dit betreft dan een nader onderzoek dat op basis van een uurtarief in rekening wordt gebracht.
Voor andere overtredingen is een herinspectie in het kindercentrum nodig. De gemeente geeft hiertoe opdracht aan de GGD. Ook dit onderzoek wordt op basis van een uurtarief in rekening gebracht.
Tweede fase van handhavingsbeleid
Indien een kindercentrum of gastouderbureau na een aanwijzing de gevraagde verbeteringen niet uitvoert, kan de gemeente besluiten tot andere sanctiemaatregelen.
Het betreft dan een last onder dwangsom en/of een bestuurlijke boete. In sommige situaties is ook bestuursdwang mogelijk.
In de afwegingsmodellen is de hoogte van de bestuurlijke boetes per onderdeel opgenomen.
Afwegingsmodel Handhaving / Gastouderbureau
|
|
Prioritering |
Hersteltermijn |
Sanctie |
Fase 2 |
Boete (in €) |
1. Ouders |
|
|
|
|
|
2500 indien ontbreekt |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1. Reglement oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 Instelling oudercommissie |
Laag |
6 maanden |
Aanwijzing |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.1 Voorwaarden oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.2. Adviesrecht oudercommissie |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 Informatie voor ouders |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Personeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 Regels voor de verklaring omtrent het gedrag |
Hoog |
2 weken |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
3000 per ontbrekende VOG 2500 per VOG, als termijn van 2 mnd niet in orde is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2 Pedagogische kennis |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Veiligheid en gezondheid |
|
|
|
|
|
8000 indien deze documenten ontbreken |
|
3.1 Risico inventarisatie veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
4000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1 Beleid veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2. Uitvoering beleid veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2. Risico-inventarisatie gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.1. Beleid gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.2. Uitvoering beleid gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3 Protocol met Meldcode Kindermishandeling |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
8000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1000 |
|
4. Accommodatie en inrichting |
|
|
|
|
|
|
|
4.1 Aantal op te vangen kinderen door gastouder |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
1000 per extra kind |
5. Pedagogisch beleid en praktijk |
|
|
|
|
|
|
|
5.1. Pedagogisch beleidsplan |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
3000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1.1 Inhoud pedagogisch beleidsplan |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1.2 Pedagogische praktijk |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Kwaliteit gastouders en opvangwoning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1 Kwaliteit gastouders en opvangwoning |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
7. Kwaliteit gastouderbureau |
|
|
|
|
|
|
|
7.1 Kwaliteit gastouderbureau |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
2000 m.u.v. bezoekfrequentie. Per ontbrekend bezoek is de boete 1000 |
8. Klachten |
|
|
|
|
|
1500 indien dit ontbreekt |
|
8.1 Wet Klachtrecht |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
8.2 Klachtenregeling oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
In sommige situaties is het ook mogelijk om in de 2de fase van handhaving te kiezen voor de sanctie van bestuursdwang. In de onderstaande tabel is aangegeven voor welk item dit van toepassing is.
1. Ouders |
|
2de fase handhaving |
|
1.3.2 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor vraagouders, gastouders en personeel toegankeliike plaats |
Tevens bestuursdwang mogelijk |
Afwegingsmodel handhaving overige overtredingen Overige overtredingen |
|
Overtreding |
Boete |
art. 5:20 Awb, tegenwerken ambtenaar |
2.500 |
art. 45 Wko, starten zonder melding of binnen 8 weken termijn |
10.000 |
art. 47 lid 1 WKo, wijzigingen niet onverwijld melden |
500 |
art. 65 WKo, overtreding aanwijzing/bevel |
Zie de genoemde bedragen bij de desbetreffende bevelen/aanwijzingen afwegingsmodel handhaving kinderopvang |
art. 66, lid 1 of lid 2 Wko, exploitatieverbod |
10.000 |
|
|
Prioritering |
Hersteltermijn |
Sanctie |
Fase 2 |
Boete (in €) |
1. Ouders |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2500 (indien niet aanwezig) |
|
1.1. Reglement oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 Instelling oudercommissie |
Laag |
6 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.1 Voorwaarden oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.2. Adviesrecht oudercommissie |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
750 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 Informatie voor ouders |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Personeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 Regels voor de verklaring omtrent het gedrag |
Hoog |
2 weken |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
3000 per ontbrekende VOG 2500 per VOG, als termijn van 2 mnd. niet in orde is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2 Passende beroepskwalificatie |
Gemiddeld |
2-12 weken |
Aanwijzing |
3000 p.p. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3 Voorwaarden inzet van beroepskracht in opleiding |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
2000 p.p. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.4 Gebruik van de voorgeschreven voertaal |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
2500 |
|
|
|
|
|
|
|
3. Veiligheid en gezondheid |
|
|
|
|
|
8000 indien deze documenten ontbreken |
|
3.1 Risico inventarisatie veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
4000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1 Beleid veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2. Uitvoering beleid veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2. Risico-inventarisatie gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
4000 |
|
|
3.2.1. Beleid gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.2. Uitvoering beleid gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3 Protocol mbt Meldcode Kindermishandeling |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
8000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1000 |
|
4. Accommodatie en inrichting |
|
|
|
|
|
|
|
4.1 Binnenspeelruimte |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
2000 m.u.v. oppervlakte < 3m2 per kind. Dan boete van 4000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2 Slaapruimte |
Hoog |
3 maanden |
Aanwijzing |
2500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.3 Buitenspeelruimte |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
1000 m.u.v. oppervlakte < 2,5 m2 per kind. Dan boete van 2000 |
|
5. Groepsgrootte en leidster-kind-ratio |
|
|
|
|
|
|
|
5.1 Opvang in groepen |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
4000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2 Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1000 per kind |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.3. Beroepskracht-kind-ratio |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2000 per ontbrekende beroepskracht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.4 Inzet beroepskrachten in afwijking van de leidster-kind-ratio |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
|
2000 |
6. Pedagogisch beleid en praktijk |
|
|
|
|
|
3000 indien ontbreekt |
|
6.1 Pedagogisch beleidsplan |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
3000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1.1 Inhoud pedagogisch beleid |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
750 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.1.2 Pedagogische praktijk |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2 Sociaal-emotionele veiligheid |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.3 Persoonlijke competentie |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.4 Sociale competentie |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.5 Overdracht normen en waarden |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
7. Klachten |
|
|
|
|
|
1500 indien regelingen ontbreken |
|
7.1 Wet Klachtrecht |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2 Klachtenregeling oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
In sommige situaties is het ook mogelijk om in de 2de fase van handhaving te kiezen voor de sanctie van bestuursdwang. In de onderstaande tabel is aangegeven voor welke items dit van toepassing is.
1. Ouders |
|
2de fase handhaving |
|
1.3.3 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats. |
|
3. Veiligheid en gezondheid |
|
Tevens bestuursdwang mogelijk |
|
3.1.2.2 Risico's worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn. |
|
|
3.1.2.3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak. |
|
|
3.2.2.2 Risico's worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn. |
|
|
3.2.2.3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak. |
|
|
|
|
4. Accommodatie en inrichting |
|
|
|
4.1.4 De binnenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid. |
|
|
4.3.4 De buitenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid. |
|
Afwegingsmodel handhaving overige overtredingen Overige overtredingen |
|
Overtreding |
Boete |
art. 5:20 Awb, tegenwerken ambtenaar |
2.500 |
art. 45 Wko, starten zonder melding of binnen 8 weken termijn |
10.000 |
art. 47 lid 1 Wko, wijzigingen niet onverwijld melden |
500 |
art. 65 WKo, overtreding aanwijzing/bevel |
Zie de genoemde bedragen bij de desbetreffende bevelen/aanwijzingen in het afwegingsmodel handhaving kinderopvang |
art. 66, lid 1 of lid 2 Wko, exploitatieverbod |
10.000 |
Prioritering |
Hersteltermijn |
Sanctie |
Fase 2 |
Boete (in €) |
|
|
1. Ouders |
|
|
|
|
|
2500 indien reglement ontbreekt |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1. Reglement oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2 Instellen oudercommissie |
Laag |
6 maanden |
Aanwijzing |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.1 Voorwaarden oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.2. Adviesrecht oudercommissie |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3 Informatie voor ouders |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Personeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 Regels voor de verklaring omtrent het gedrag |
Hoog |
2 weken |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
3000 per ontbrekende VOG 2500 per VOG, als termijn van 2 mnd. niet in orde is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2 Passende beroepskwalificatie |
Gemiddeld |
2-12 weken |
Aanwijzing |
3000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3 Voorwaarden inzet van beroepskracht in opleiding |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.4 Gebruik van de voorgeschreven voertaal |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
2500 |
|
|
|
|
|
|
|
3. Veiligheid en gezondheid |
|
|
|
|
|
8000 indien deze documenten ontbreken |
|
3.1 Risico inventarisatie veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
4000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.1 Beleid veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1.2. Uitvoering beleid veiligheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2. Risico-inventarisatie gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
4000 |
|
|
3.2.1. Beleid gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.2. Uitvoering beleid gezondheid |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3 Protocol mbt Meldcode Kindermishandeling |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
8000 indien niet aanwezig |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
1000 |
|
4. Accommodatie en inrichting |
|
|
|
|
|
|
|
4.1 Binnenspeelruimte |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
2000 m.u.v. oppervlakte < 3 m2 per kind. Dan boete van 4000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2 Buitenspeelruimte |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
1000 m.u.v. oppervlakte < 2,5 m2 per kind. Dan boete van 2000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.3 Aanvullende eisen indien buitenruimte niet aangrenzend |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
1000 |
|
5. Groepsgrootte en leidster-kind-ratio |
|
|
|
|
|
|
|
5.1 Opvang in groepen |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
4000 indien kinderen niet in basisgroepen zijn opgenomen. 1000 per kind als groepsgrootte wordt overschreden. |
|
5.2. Beroepskracht-kind-ratio |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2000 per ontbrekende leerkracht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.3 Inzet beroepskrachten in afwijking van de leidster-kind-ratio |
Hoog |
1 maand |
Aanwijzing |
2000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Pedagogisch beleid en praktijk |
|
|
|
|
|
3000 indien reglement ontbreekt |
|
6.1 Pedagogisch beleid |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
750 |
|
6.1.1 Pedagogische praktijk |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2 Sociaal-emotionele veiligheid |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.3 Persoonlijke competentie |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.4 Sociale competentie |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6.5 Overdracht normen en waarden |
Gemiddeld |
3 maanden |
Aanwijzing |
|
1000 |
|
|
|
|
|
|
|
7. Klachten |
|
|
|
|
|
1500 indien regelingen ontbreken |
|
7.1 Wet Klachtrecht |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
Last onder dwangsom en/of boete |
500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2 Klachtenregeling oudercommissie |
Laag |
3 maanden |
Aanwijzing |
500 |
In sommige situatie is het ook mogelijk om in de 2de fase van handhaving te kiezen voor de sanctie van bestuursdwang. In de onderstaande tabel is aangegeven voor welke items dit van toepassing is.
1. Ouders |
|
2de fase handhaving |
|
1.3.3 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats. |
Tevens bestuursdwang mogelijk |
3. Veiligheid en gezondheid |
|
|
|
3.1.2.2 Risico's worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn. |
|
|
|
|
|
3.1.2.3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak. |
|
4. Accommodatie en inrichting |
|
|
|
4.1.3 De binnenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid. |
|
|
4.3.4. De buitenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid. |
Afwegingsmodel handhaving overige overtredingen Overige overtredingen |
|
Overtreding |
Boete |
art. 5:20 Awb, tegenwerken ambtenaar |
2.500 |
art. 45 Wko, starten zonder melding of binnen 8 weken termijn |
10.000 |
art. 47 lid 1 Wko, wijzigingen niet onverwijld melden |
500 |
art. 65 WKo, overtreding aanwijzing/bevel |
Zie de genoemde bedragen bij de desbetreffende bevelen/aanwijzingen in het afwegingsmodel handhaving kinderopvang |
art. 66, lid 1 of lid 2 Wko, exploitatieverbod |
10.000 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl