Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR98739
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR98739/1
Bijdrageregeling medisch afval 2011
Geldend van 01-01-2011 t/m heden
Intitulé
Bijdrageregeling medisch afval 2011Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;
gelet op artikel 10 van de Verordening afvalstoffenheffing van het betreffende kalender(belasting)jaar;
BESLUIT:
vast te stellen de
Bijdrageregeling medisch afval 2011
Artikel 1 Inleidende bepaling
Krachtens deze regeling wordt toegekend:
Een bijdrage in de afvalstoffenheffing onder de voorwaarden zoals in deze regeling genoemd.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
Deze regeling verstaat onder:
- a.
het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;
- b.
heffingsambtenaar: de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet en die belast is met het verwerken van de bijdrage;
- c.
medisch afval:
- -
incontinentiematerialen;
- -
materiaal gebruikt door nierdialysepatiënten;
- -
stomamateriaal.
- -
- d.
medische indicatie: een verklaring van een apotheek, gesteld op naam van de belanghebbende, waarmee het gebruik van materialen, genoemd in artikel 2, lid c, voor een periode langer dan drie maanden voldoende aannemelijk wordt gemaakt;
- e.
verklaring: een verklaring van een leverancier gesteld op naam van de belanghebbende, waarmee het gebruik van materialen, genoemd in artikel 2, lid c, voor een periode langer dan drie maanden voldoende aannemelijk wordt gemaakt;
- f.
belastingplichtige: degene op wiens naam de aanslag afvalstoffenheffing is gesteld;
- g.
belanghebbende: de belanghebbende ten behoeve van wie een medische indicatie is afgegeven;
- h.
bijdrage: een tegemoetkoming in de extra kosten, vanwege het aanbieden van medisch afval, afkomstig van een belanghebbende, aan de inzameldienst als bedoeld in artikel 2 van de Afvalstoffenverordening Gemeente Kampen 2010;
- i.
afvalstoffenheffing: de afvalstoffenheffing op grond van artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
- j.
aanvraag: een door een belanghebbende in te dienen verklaring die door een apotheker of door een leverancier van de materialen zoals genoemd onder artikel 2, lid c is verstrekt waarin de apotheker of de leverancier verklaart dat de aanvrager van de bijdrage in de afvalstoffenheffing gebruik maakt van dergelijke materialen. In deze door de aanvrager/aanvraagster van de bijdrage ondertekende verklaring, verklaart de aanvrager/aanvraagster dat hij of zij drie maanden of langer gedurende het voorgaande kalenderjaar gebruik heeft gemaakt van de materialen zoals genoemd in artikel 2, lid c.
Artikel 3 Algemene bepalingen
-
1. De heffingsambtenaar kan de belastingplichtige, op schriftelijke aanvraag, een bijdrage toekennen vanwege het aanbieden van medisch afval.
-
2. De bijdrage heeft betrekking op het vaste deel van de aanslag afvalstoffenheffing, als genoemd in artikel 2, lid i van deze regeling.
-
3. Het college geeft via de daartoe geëigende kanalen bekendheid aan de mogelijkheid tot het aanvragen van de in deze regeling bedoelde bijdrage.
-
4. Wanneer de belastingplichte in aanmerking komt voor kwijtschelding van afvalstoffenheffing vervalt het recht op gebruik van deze regeling.
Artikel 4 Aanvraag
-
1. De aanvraag als bedoeld in artikel 3, onder lid 1, dient te worden gedaan op een door de heffingsambtenaar voorgeschreven standaardformulier.
-
2. De aanvraag dient vóór 31 december van het lopende kalenderjaar te worden ingediend en heeft betrekking op het volgende belastingjaar.
-
3. De belastingplichtige is verplicht alle informatie te verstrekken die de heffingsambtenaar nodig acht voor het beoordelen van de aanvraag.
-
4. Indien de aanvrager van de in lid 3 bedoelde verplichting tot informatieverstrekking onvoldoende nakomt, verklaart de heffingsambtenaar hem in zijn aanvraag niet-ontvankelijk. Van deze beslissing doet de heffingsambtenaar zo spoedig mogelijk mededeling aan de aanvrager, onder terugzending van de ingediende bescheiden.
-
5. De heffingsambtenaar deelt zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.
-
6. De aanvraag hoeft niet ieder jaar opnieuw te worden ingediend. De heffingsambtenaar kan, wanneer dit nodig wordt geacht, verzoeken tot het opnieuw indienen van de aanvraag.
Artikel 5 Bijdrage
-
1. Een bijdrage in het vaste deel van de afvalstoffenheffing wordt toegekend indien:
de belastingplichtige een verklaring overlegt betreffende hemzelf en/of betreffende een belanghebbende die huisvesting heeft in het perceel waarvoor de belastingplichtige is aangeslagen.
-
2. De bijdrage bedraagt per belanghebbende per belastingjaar € 30,--.
Artikel 6 Verrekening
-
1. De toekenning van de bijdrage leidt niet tot het opheffen van de betalingsverplichting van de aanslag afvalstoffenheffing.
-
2. De bijdrage wordt uitgekeerd door middel van verrekening met de aanslag afvalstoffenheffing.
-
3. De uitkering van de bijdrage zal plaats vinden in het jaar waarin de aanslag afvalstoffenheffing wordt opgelegd.
-
4. De bijdrage wordt aan de belastingplichtige uitbetaald.
-
5. Indien de belastingplicht afvalstoffenheffing in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt de bijdrage als bedoeld in artikel 5 terug gevorderd voor zoveel twaalfde gedeelten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Artikel 7 Nadere regels
-
1. De Directeur bedrijfsvoering kan op advies van de heffingsambtenaar, in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende, afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing van deze regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
-
2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de heffingsambtenaar.
Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling kan worden aangehaald als “Afvalstoffenheffing - Bijdrageregeling medisch afval 2011”.
-
2. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.
Ondertekening
Kampen, 18 november 2010.
Burgemeester en wethouders van Kampen,
de secretaris
J.F. Goedegebure
de burgemeester
drs. mr. B. Koelewijn
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl