Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR97913
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR97913/4
Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009
Geldend van 10-11-2011 t/m 31-10-2012
Intitulé
Mandaatregeling gemeente Neder-BetuweDe burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe, elk voorzover het hun bevoegdheden betreft;
overwegende dat het wenselijk is een nieuwe mandaatregeling vast te stellen;
gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Delegatiebesluit gemeente Neder-Betuwe 2004;
B E S L U I T E N :
I. in te trekken de Mandaatregeling bestuursrecht gemeente Neder-Betuwe 2007 van 16 januari 2007 nr. 8;
II. aan de gemeentesecretaris/loco-gemeentesecretaris mandaat te verlenen om door
burgemeester en wethouders en door de burgemeester genomen besluiten namens hen te
ondertekenen. In dat geval moet uit het besluit blijken, dat het door het bestuursorgaan zelf is
genomen. De gemeentesecretaris/loco-gemeentesecretaris zijn niet bevoegd ondermandaat
te verlenen voor laatstbedoeld ondertekeningsmandaat;
III. aan de directieleden en afdelingsmanagers mandaat te verlenen om in naam van de burgemeester, burgemeester en wethouders, de gemeenteraad of de gemeente Neder-Betuwe besluiten, zoals in ieder geval bedoeld in artikel 1:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
a. voor te bereiden;
b. te nemen, in te trekken of te wijzigen;
c. te ondertekenen, en;
d. af te doen,
met betrekking tot bij of krachtens de wet gegeven bevoegdheden en aan de afdeling opgedragen taken zoals aangegeven in de bij dit besluit behorende mandaatlijst;
IV. dat het verleende mandaat, zoals bedoeld onder III. van dit besluit, zich niet uitstrekt tot:
a. het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende voorschriften;
b. het vaststellen, wijzigen of intrekken van besluiten van algemene strekking, met
uitzondering van verkeersbesluiten;
c. het beslissen op een bezwaar-, beroepschrift of klacht;
d. het vaststellen, wijzigen of intrekken van beleidsregels;
e. het nemen van een besluit, indien ter voorbereiding van dit besluit de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure van Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht is gevolgd, en zienswijzen of andere inspraakreacties zijn ingebracht;
V. aan de afdelingsmanagers/directieleden de bevoegdheid te geven ondermandaat te verlenen aan andere gemeenteambtenaren;
In het ondermandaatbesluit kunnen instructies worden gegeven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht dienen te worden genomen. Op ondermandaatbesluiten zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing. Het ondermandateren van bevoegdheden geschiedt schriftelijk. De medewerkers die worden gemandateerd door de afdelingsmanager, kunnen de ondergemandateerde bevoegdheden niet ondermandateren;
VI. In geval van afwezigheid van een afdelingsmanager worden de bevoegdheden
uitgeoefend door de gemeentesecretaris, loco-gemeentesecretaris of collega afdelingsmanager, met inachtneming van het bepaalde in deze mandaatregeling;
VII. Ingeval van uitoefening van (onder-)mandaat worden besluiten of uitgaande stukken
als volgt getekend:
a. “Namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe”, en/of;
b. “Namens de burgemeester van Neder-Betuwe”, gevolgd door;
c. functie-aanduiding: “de secretaris”, “de loco-gemeentesecretaris of directeur”, “de afdelingsmanager”, “de medewerker van de afdeling”, met vermelding van de naam van de afdeling;
d. handtekening van de mandataris, en tenslotte;
e. de voorletter(-s) en achternaam van mandataris;
VIII.. dat dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009;
IX te bepalen dat dit besluit algemeen bekend wordt gemaakt in de editie van de Rhenense Betuwse Courant van woensdag 27 mei 2009;
X te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 28 mei 2009.
Opheusden,
de burgemeester van Neder-Betuwe,
ir. C.W. Veerhoek
burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,
de secretaris, de burgemeester,
N.A. de Groot ir. C.W. Veerhoek
Artikel INTERNE INSTRUCTIE MANDAATREGELING INTERNE INSTRUCTIE MANDAATREGELING 2009
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe, elk voor zover bevoegd; overwegende dat het wenselijk is een interne instructie vast te stellen ten aanzien van de uitoefening van mandaat; gelet op artikel 10:6, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht; B E S L U I T E N : I. in te trekken de Interne instructie mandaatregeling bestuursrecht gemeente Neder-Betuwe 2007; II. een algemene instructie aan gemeenteambtenaren te geven voor de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden, zoals bedoeld in de Mandaatregeling gemeente
Neder-Betuwe 2009; III. dat de mandataris verplicht is, voordat hij van de gemandateerde bevoegdheden gebruik maakt, met het bestuursorgaan of de verantwoordelijke bestuurder te overleggen, en ter beoordeling voor te leggen of van de gemandateerde bevoegdheid gebruik kan worden gemaakt, indien:
a. de verwachting is gerechtvaardigd dat de uitoefening van de bevoegdheid grote financiële, juridische of politiek/bestuurlijke gevolgen krijgt of vermoedelijk zal krijgen;
b. er sprake is van mogelijke strijdigheid met vastgesteld beleid;
c. niet begrote financiële of andere belangrijke gevolgen zijn te verwachten of anderszins een aanmerkelijk beslag op financiële middelen is te verwachten;
d. het onderwerp betreft dat sterk in de publieke belangstelling staat of vermoedelijk zal staan en politiek gevoelig ligt;
e. door het nemen van een besluit door de mandataris de schijn van vooringenomenheid of belangenverstrengeling kan worden gewekt, en;
f. er twijfel bestaat of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet; III. dat dit besluit wordt aangehaald als: Interne instructie mandaatregeling gemeente
Neder-Betuwe 2009; V. te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 28 mei 2009. Opheusden, de burgemeester van Neder-Betuwe, ir. C.W. Veerhoek
burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,
de secretaris, de burgemeester,
N.A. de Groot ir. C.W. Veerhoek 5. ONDERMANDAATREGELING GEMEENTE NEDER-BETUWE 2009 De directieleden en managers van de afdelingen Middelen, Gemeentewinkel, Brandweer, Samenleving, Ruimte, Grondgebied, Financiën en Verunningverlening en handhaving, overwegende dat het wenselijk is dat directieleden en managers van afdelingen ondermandaat verlenen aan andere ambtenaren; gelet op het Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2009; B E S L U I T E N : I. ondermandaat, zoals bedoeld en omschreven in het Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2009, te verlenen aan ambtenaren in de functies zoals aangegeven in de bij dit besluit behorende mandaatlijst. II. dat bij de uitoefening van het ondermandaat, zoals bedoeld onder I., het Mandaatbesluit gemeente Neder-Betuwe 2009 in acht moet worden genomen. III. dat dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2009. IV. te bepalen dat dit besluit algemeen bekend wordt gemaakt in de editie van de Rhenense Betuwse Courant van 27 mei 2009 V. te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 28 mei 2009
Ondertekening
Opheusden, de algemeen directeur,
N.A. de Groot
_________________________________________________________________________________
de directeur,
mr. M.J.F. Verstappen
_________________________________________________________________________________
de afdelingsmanager Middelen of diens plaatsvervanger, mr. M.J.F. Verstappen
_________________________________________________________________________________ de afdelingsmanager Gemeentewinkel of diens plaatsvervanger, W.C. Roelandt _________________________________________________________________________________ de brandweercommandant of diens plaatsvervanger, P. van Ommen _________________________________________________________________________________ de afdelingsmanager Samenleving of diens plaatsvervanger, J.J. Straatman _________________________________________________________________________________
de afdelingsmanager Ruimte of diens plaatsvervanger, A.J. Hille _________________________________________________________________________________
de afdelingsmanager Grondgebied of diens plaatsvervanger, T.P. Eekhoutte _________________________________________________________________________________
de afdelingsmanager Financiën of diens plaatsvervanger, ………………. _________________________________________________________________________________
de afdelingsmanager Vergunningverlening en handhaving of diens plaatsvervanger, ……………….. _________________________________________________________________________________
Bijlage Bijlagen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl