Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR97693
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR97693/2
Regeling vervallen per 02-04-2014
MANDAATREGELING GEMEENTE LINGEWAARD
Geldend van 02-04-2014 t/m 01-04-2014
Intitulé
MANDAATREGELING GEMEENTE LINGEWAARDMANDAATREGELING GEMEENTE LINGEWAARD
Burgemeester en wethouders van Lingewaard
besluiten
de mandaatregeling gemeente Lingewaard met bijbehorende bijlagen 1a tot en met 8 vast te stellen vanwege onder meer organisatorische wijzigingen en gewijzigde regelgeving.
De bestaande mandaatregeling en beleidsregels, zoals vastgesteld op 30 juni 2009, en het mandaatbesluit in het kader van de Wabo, zoals vastgesteld op 6 oktober 2010, worden ingetrokken.
Het besluit treedt in werking op de dag van bekendmaking.
Bemmel, 12 april 2011
Burgemeester en wethouders van Lingewaard,
de secretaris, de burgemeester,
drs. E.R. Loenen H.H. de Vries
Bijlage 1a
BELEIDSREGELS BIJ GEBRUIK VAN MANDAAT
Artikel 1
De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als bedoeld in de bijlagen 2 tot en met 8 van dit besluit, tenzij:
- a.
de uitoefening van het mandaat ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente als bedoeld in artikel 169 lid 4 Gemeentewet;
- b.
advisering van andere afdelingen betreffende een te nemen besluit niet aansluit op het eigen afdelingsstandpunt;
- c.
de betreffende portefeuillehouder heeft aangegeven dat het te nemen besluit in een collegevergadering aan de orde moet komen vanwege het feit dat de te nemen beslissing politiekgevoelig ligt;
- d.
het te nemen besluit een afwijking van bestaand beleid zou zijn.
Artikel 2
De ondertekening van het krachtens mandaat genomen besluit geschiedt door de afdelingsmanager / de gemeentesecretaris namens burgemeester en wethouders van Lingewaard op de volgende wijze:
Namens burgemeester en wethouders van Lingewaard,
De afdelingsmanager/gemeentesecretaris……(naam afdeling i.v.t.),
……...naam afdelingsmanager/gemeentesecretaris.
Artikel 3
Bij afwezigheid van de gemandateerde kan het mandaat worden uitgeoefend door zijn of haar organisatorische plaatsvervanger.
Artikel 4
Ondermandaat van de gemandateerde bevoegdheden is mogelijk met instemming van de mandaatgever (het college). De instemming van de mandaatgever blijkt uit de kolom “mogelijkheid ondermandaat”. De gemandateerde (de afdelingsmanager) beslist telkens zelf over het daadwerkelijk geven van ondermandaat. Hij of zij moet hiertoe dus nog zelf besluiten. Bijlage 1b bevat een modelformulier voor het geven van ondermandaat.Voor de ondertekening bij ondermandaat worden de functie en naam van de afdelingsmanager/gemeentesecretaris vervangen door de functiebenaming en naam van de ondergemandateerde.
Artikel 5
De gemandateerde en de ondergemandateerde informeren de mandaatgever tenminste één keer per kwartaalover de krachtens mandaat genomen besluiten. Daarvoor dient gebruik te worden gemaakt van de als bijlage 1c toegevoegde overzichtslijst gemandateerde besluiten.
Artikel 6
De gemandateerde bevoegdheden hebben betrekking op afdoeningsmandaat, tenzij in het desbetreffende mandaat uitdrukkelijk vermeld staat dat het mandaat beperkt is tot ondertekeningsmandaat. In dat laatste geval is het besluit door het college genomen en ondertekent de gemandateerde slechts.
Bijlage 1b
FORMULIER ONDERMANDAAT
MACHTIGING
De manager van de afdeling <afdeling> van de gemeente Lingewaard:
-overwegende, dat het college van burgemeester en wethouders bij besluit van
<datum vaststelling mandaatlijst> onder meer zijn bevoegdheid tot het <onderwerp aangeven, bijv. het verlenen van een inritvergunning> heeft gemandateerd aan de manager van de afdeling <afdeling invullen>;
-dat volgens bijlage <bijlage> nummer <nummer> van het mandaatbesluit gemeente Lingewaard
de gemandateerde de instemming heeft van de mandaatgever om ondermandaat te verlenen aan de <teamleider of andere medewerker> van zijn of haar afdeling ter zake de hiervoor aangehaalde bevoegdheid.
besluit
ondermandaat te verlenen aan de heer/mevrouw <naam>, <functie> bij de gemeente Lingewaard, om namens burgemeester en wethouders <onderwerp, bijvoorbeeld inritvergunningen te verlenen>.
<Bemmel of Huissen invullen>,
De manager van de afdeling <afdeling invullen>,
<naam afdelingsmanager>
Bijlage 1c
OVERZICHTSLIJST GEMANDATEERDE BESLUITEN
Bijlage |
Nummer |
Omschrijving van het onderwerp |
Bijzonderheden |
Datum besluit |
xx |
xx |
xxx |
xxx |
xx |
xx |
xx |
xxx |
xxx |
xx |
Bijlage 1d
MANDAAT COLLEGE VAN B&W AAN MANAGER ……………………………………….
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Mogelijkheid Ondermandaat |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
x |
xx |
xxx |
xxx |
xx |
x |
x |
xx |
xxx |
xxx |
xx |
x |
Deze lijst dient ook digitaal aangeleverd te worden aan team JZ voor de jaarlijkse aanpassing van de mandaatlijsten.
Bijlage 2
MANDAATLIJST COLLEGE VAN B&W AAN AFDELINGSMANAGERS
Aandachtspunten (o.a. t.o.v. de vorige mandaatlijst):
- ·
ondermandaat voor een deel van de onderwerpen mogelijk voor andere medewerkers van de afdeling, omdat in de praktijk medewerkers van de afdeling vaak bepaalde handelingen verrichten en niet altijd de teamleider.
- ·
daarentegen kunnen een aantal andere bevoegdheden nu juist alleen maar worden ondergemandateerd aan de teamleider, zodat die toch meer zicht heeft op wat er binnen het team gebeurt.
- ·
afdelingsmanager en/of teamleiders zijn verantwoordelijk en dragen zorg voor tijdige besluitvorming, ook in geval van bezwaarafhandeling.
- ·
mandatering en ondermandatering van bevoegdheid ex. artikel 4:18 over de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen op een aanvraag of een bezwaar is in de lijst opgenomen als punt 8.
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Mogelijkheid Ondermandaat |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Vereenvoudigde wijze van afdoen bij onvolledige aanvraag. |
Hieronder valt ook het stellen van een termijn voor het aanvullen van een onvolledige aanvraag. |
Teamleiders |
Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
12-04-2011 |
2 |
Horen van aanvrager voor afwijzende beschikking. |
Ondermandaat ook voor medewerkers van de afdeling omdat die dit in de praktijk normaliter uitvoeren. |
Teamleiders en medewerkers van de afdeling |
Artikel 4:7 Awb |
12-04-2011 |
3 |
Horen van geadresseerde en van derde belanghebbende. |
Ondermandaat ook voor medewerkers van de afdeling omdat die dit in de praktijk normaliter uitvoeren. |
Teamleiders en medewerkers van de afdeling |
Artikel 4:8 Awb |
12-04-2011 |
4 |
Kennisgeving van nieuwe ofredelijke termijn. |
Teamleiders |
Artikel 4:14 Awb |
12-04-2011 |
|
5 |
Doorzendplicht bij toezending aan een onbevoegd bestuursorgaan. |
Met uitzondering van doorzending bezwaar – en beroepschriften (zie bijlage 3). |
Teamleiders |
Artikel 2:3Awb |
12-04-2011 |
6 |
Verzenden van voortgangsberichten aan betrokkene(n)bij de gemandateerde bevoegdheden. |
Dit geldt voor het verdagen van de termijn bij het geven van beschikkingen en het nemen van beslissingen op bezwaar. O.a. het nemen van een verdagingsbesluit, waarbij de afhandeling van het bezwaar met zes extra weken wordt verdaagd door de vakafdeling, dit ook in verband met de Wet Dwangsom. |
Teamleiders |
§ 4.1.3 Awb, Artikel 7:10 lid 3 Awb |
12-04-2011 |
7 |
Het voorbereiden en voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures. |
Hier valt ook onder de vertegenwoordiging bij de commissie voor bezwaarschriften en het ondertekenen van verweerschriften. Uitgezonderd is het nemen van een procesbesluit waarbij de gemeente of het gemeentebestuur als eisende partij in gerechtelijke procedures optreedt. Ondermandaat ook voor medewerkers van de afdeling omdat die dit in de praktijk normaliter uitvoeren. Uitgezonderd rechtsgedingen waarbij artikel 169 lid 4 Gemeentewet van toepassing is (zie ook beleidsregels bijlage 1a). N.B. Hieronder vallen niet gedingen of procedures die het bestuursorgaan burgemeester aangaan (zie afzonderlijke mandaatlijst van de burgemeester/bijlage 2). |
Teamleiders en medewerkers van de afdeling |
Artikel 160, eerste lid onder f Gemeentewet |
12-04-2011 |
8 |
Besluit nemen over de hoogte van de dwangsom |
Bij niet tijdige beslissing op een bezwaarschrift geldt een dwangsomregeling op grond van de Wet Dwangsom |
Teamleiders |
Artikel 4:18 Awb |
12-04-2011 |
Bijlage 3
MANDAATLIJST COLLEGE VAN B & W AAN SECRETARIS
Aandachtspunten:
- ·
De CAR-UWO is een heel uitgebreide regeling waarin nog wel eens veranderingen plaatsvinden. Door nu alle bevoegdheden in het kader van de uitvoering van de CAR-UWO, zonder expliciet alle artikelen apart te noemen, in een keer te mandateren (en voor een groot deel) te ondermandateren aan de afdelingsmanagers wordt voorkomen dat er gedurende het jaar onjuistheden hierover ontstaan.
- ·
In principe kan de secretaris alle bevoegdheden inzake uitvoering van de CAR-UWO ondermandateren aan de afdelingsmanagers, met uitzondering van al hetgeen is vermeld bij de nummers na nummer 1 in deze mandaatlijst. In die gevallen is geen ondermandaat mogelijk of is eventueel wel ondermandaat mogelijk maar dan aan teamleiders of de brandweercommandant.
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Mogelijkheid Ondermandaat |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Uitvoering CAR-UWO |
Uitvoering van de CAR-UWO kan worden ondergemandateerd aan de afdelingsmanagers, met uitzondering van alles vermeld bij de nummers in het vervolg van deze lijst. |
Afdelingsmanagers |
CAR-UWO |
12-04-2011 |
2 |
Bevoegdheid tot algemene regelgeving inzake personele aangelegenheden |
Hoofdstuk 1 CAR-UWO, artikel 1:4:1 |
12-04-2011 |
||
3 |
Treffen van een individuele regeling in die gevallen waarin de CAR-UWO niet of redelijkerwijs niet voorziet |
CAR-UWO |
12-04-2011 |
||
4 |
Aanstelling en arbeidsovereenkomst |
Hoofdstuk 2 CAR-UWO |
12-04-2011 |
||
5 |
Ontslag |
Hoofdstuk 8 CAR-UWO |
12-04-2011 |
||
6 |
Georganiseerd overleg in ambtenarenzaken |
Hoofdstuk 12 CAR-UWO |
12-04-2011 |
||
7 |
Klokkenluidersregeling |
Artikel 15.2 CAR-UWO |
12-04-2011 |
8 |
Vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer |
|
Afdelingsmanager VTH en brandweercommandant |
Hoofdstuk 19 CAR-UWO |
12-04-2011 |
9 |
Vergoeding piketdienst bij de brandweer |
|
Afdelingsmanager VTH en brandweercommandant |
Hoofdstuk 20 CAR-UWO |
12-04-2011 |
10 |
Verlenen van vakantie |
|
Afdelingsmanagers en teamleiders |
Artikel 6.1.1 lid 2 CAR-UWO
|
12-04-2011 |
11 |
Verzoek tot overschrijding van de arbeidsduur per jaar |
Toetsing aan het criterium van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. |
Afdelingsmanagers en teamleiders |
Artikel 6.2.2 lid 3 CAR-UWO |
12-04-2011 |
12 |
Bevoegdheid tot het verlenen van buitengewoon verlof |
|
Afdelingsmanagers en teamleiders |
Artikel 6.4.1 lid 1 CAR-UWO |
12-04-2011 |
13 |
Toestemming tot terugkeer in betrekking na ziekte. |
Met inachtneming van het advies van de bedrijfsarts |
Afdelingsmanagers en teamleiders |
Artikel 7.17 lid 1 CAR-UWO |
12-04-2011 |
14 |
Bepaling van de voor de ambtenaar geldende salarisschaal.
|
Op grond van de voor de betreffende functie (voorlopig) vastgestelde salarisschaal en met inachtneming van het gestelde in de lokale bezoldigingsverordening. |
Afdelingsmanagers |
Bezoldigingsverordening, 6, 2e lid |
12-04-2011 |
15 |
Vervroeging periodiekdatum. |
Toetsingscriterium is resultaat van personeelsbeoordeling; afstemming met diensthoofd vanuit oogpunt uniformiteit. |
Afdelingsmanagers |
Bezoldigingsverordening, 7, 3e lid |
12-04-2011 |
16 |
Handhaving persoonlijke toelage op grond van bijzondere omstandigheden.
|
|
Afdelingsmanagers |
Bezoldigingsverordening, 14, 2e lid |
12-04-2011 |
17 |
Bevoegdheid tot het opstellen van een functielijst inconveniëntentoelage.
|
|
Afdelingsmanagers |
Bezoldigingsverordening, 22 |
12-04-2011 |
18 |
Uitvoeringsregeling variabele werktijden |
|
Afdelingsmanagers en teamleiders |
Artikel 4.2 CAR-UWO |
12-04-2011 |
19 |
Vergoedingsregeling reiskosten in verband met dienstreizen |
|
Afdelingsmanagers en teamleiders |
Bezoldigingsregeling |
12-04-2011 |
20 |
Uitvoeren vastgesteld opleidingsplan |
|
Afdelingsmanagers |
Nota strategisch opleidingsplan |
12-04-2011 |
21 |
Opdracht geven tot het doen van voorschotbetalingen |
|
Afdelingsmanagers |
|
12-04-2011 |
22 |
Afhandelen van statistische opgaven |
|
Afdelingsmanagers en teamleiders |
CBS-wet |
12-04-2011 |
Bijlage 4
MANDAATLIJST COLLEGE VAN B&W AAN MANAGER BELEIDS- EN PROJECTONTWIKKELING (BPO)
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Mogelijkheid Ondermandaat |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Besluiten inzake jaarlijkse aanpassingen van huurbedragen van accommodaties. |
Teamleider |
Boek 7A Burgerlijk Wetboek en betreffende huurovereenkomst |
12-04-2011 |
|
2 |
Besluiten over verhuur van zaalruimte en sportaccommodaties. |
Binnen vooraf gefiatteerde kaders. |
Teamleider |
Boek 7A Burgerlijk Wetboek |
12-04-2011 |
3 |
Besluiten verlenen van opdracht tot controle bij kinderdagverblijven. |
Teamleider |
Hoofdstuk 4, par. 1 en 2 Wet Kinderopvang |
12-04-2011 |
|
4 |
Het nemen van besluiten naar aanleiding van adviezen van Hulpverlening Midden Gelderland. |
Hoofdstuk 4 Wet Kinderopvang |
12-04-2011 |
||
5 |
Bijhouden van register Kinderopvang. |
Hieronder vallen diverse handelingen zoals het opnemen en verwijderen van gegevens in het register. |
Teamleider |
Art. 45, 46 en 47 Wet Kinderopvang |
12-04-2011 |
6 |
Besluiten over laten vervallen van prognose-eis bij aanvraag huisvesting onderwijs. |
Indien prognose niet nodig is voor het beoordelen van de aanvraag. |
Teamleider |
Artikel 7 lid 3 Huisvestings- Verordening onderwijs |
12-04-2011 |
7 |
Besluiten over niet in behandeling nemen van huisvestingsaanvraag. |
Teamleider |
Artikel 7 lid 4 Huisvestings- Verordening onderwijs |
12-04-2011 |
|
8 |
Verstrekken van overzicht van ingediende huisvestingsaanvragen. |
-Mededeling welke aanvragen zijn ingediend en welke niet in behandeling zijn genomen. -Binnen wettelijk gestelde kaders. |
Teamleider |
Artikel 8 Huisvestings-verordening onderwijs |
12-04-2011 |
9 |
Voeren van overleg over de uitvoering van het huisvestingsprogramma onderwijs. |
Machtiging voor overleg over de wijze van uitvoering. |
Teamleider |
Artikel 15 Huisvestingsverordening onderwijs |
12-04-2011 |
10 |
Verlenen van toestemming voor verhuur en medegebruik van schoolgebouwen. |
Voor de verhuur van leegstaande lokalen van niet door de gemeente instandgehouden schoolgebouwen is op grond van artikel 108 WPO en art. 36 van de Huisvestingsverordening onderwijs de toestemming van het college van burgemeester en wethouders vereist. De activiteit betreft derhalve het al dan niet verlenen van die toestemming. |
Artikel 108 WPO en artikel 36 van de Huisvestingsverordening onderwijs. |
12-04-2011 |
|
11 |
Besluiten over opdrachten aan Marant. |
Opdrachten buiten de reguliere subsidie en over de jaren 2009. |
Teamleider |
Burgerlijk Wetboek |
12-04-2011 |
12 |
Het aangaan van optieovereenkomsten ten behoeve van de verkoop van bedrijfskavels op door de gemeente te ontwikkelen bedrijventerreinen |
Teamleider |
Artikel 6.4a Wro |
12-04-2011 |
|
13 |
Het aangaan van een planschadeovereenkomst, indien het bedrag niet hoger is dan €25.000,- |
Teamleider |
Artikel 6.24 lid 1 sub a en lid 4 Wro |
12-04-2011 |
Bijlage 5
MANDAATLIJST COLLEGE VAN B&W AAN MANAGER BEDRIJFSVOERING
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Mogelijkheid Ondermandaat |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Het voeren van correspondentie en het nemen van beslissingen op het gebied van aansprakelijkheid. Zowel voor de gemeente qq benadeelde als de gemeente qq aangesproken partij. |
Tot een maximum van € 250,-- per geval. |
Teamleider |
Gemeentewet Art 6:162 BW |
12-04-2011 |
2 |
Het beslissen op verzoeken om inlichtingen als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur. |
Met uitzondering van zaken die politiek gevoelig liggen (zie ook beleidsregels bijlage 1a). |
Teamleider |
Wet openbaarheid van bestuur |
12-04-2011 |
3 |
Het sturen van een verdaging van een beslissing op bezwaar of op een klacht. |
Bij een bezwaarschrift gebeurt dit tegelijkertijd met het sturen van de ontvangstbevestiging op een ingediend bezwaarschrift (zie nr. 7). |
Teamleider |
Art. 7:10 derde liden 9:11 tweede lid Awb |
12-04-2011 |
4 |
Het doorzendenbij toezending bezwaar- of beroepschrift aan onbevoegd bestuursorgaan of aan onbevoegde administratieve rechter, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de indiener. |
Teamleider |
Artikel 6:15 Awb |
12-04-2011 |
|
5 |
Het sturen van ontvangstbevestiging op een ingediend bezwaarschrift. |
Teamleider |
Artikel 6:14 eerste lid Awb |
12-04-2011 |
|
6 |
Het niet in behandeling nemen van een klacht. |
Teamleider |
Artikel 9:8 eerste lid Awb |
12-04-2011 |
|
7 |
In ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, postwissels en cheques. |
Teamleider |
Algemeen |
12-04-2011 |
|
8 |
Het beheer van de archiefbescheiden van de gemeente. |
-Voor zover binnen de grenzen van de bevelen/regels van B&W. -Voor zover de archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats. |
Teamleider |
Archief 32 Archiefwet 1995 en Archiefverordening 2003 |
12-04-2011 |
9 |
Gebruik gemeentelijk logo door lokale politieke verenigingen of afdelingen. |
Logo desgevraagd ter beschikking stellen aan lokale politieke verenigingen of afdelingen uit de gemeente Lingewaard indien de naam Lingewaard of gemeente Lingewaard daar onderdeel van uitmaakt en indien de partij waarvan zij onderdeel uitmaken op de plaatselijke kieslijst staan of hebben gestaan. |
Teamleider |
Auteurswet |
12-04-2011 |
10 |
Aangifte omzetbelasting bij de belastingdienst in het kader van de grondexploitatie. |
Teamleider |
Art. 1 en 2 Wet op de Omzetbelasting 1968 en art. 4 lid 5 richtlijn E.R. |
12-04-2011 |
|
11 |
Aangifte omzetbelasting bij de belastingdienst in het kader van de Algemene Dienst. |
Teamleider |
Art. 1 en 2 Wet op de Omzetbelasting 1968 en art. 4 lid 5 richtlijn E.R. |
12-04-2011 |
|
12 |
Aangifte compensabele omzetbelasting bij de belastingdienst. |
In het kader van de invoering van een BTW-compensatiefonds. |
Teamleider |
Art. 9 Wet op het BTW-Compensatiefonds |
12-04-2011 |
13 |
Het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van civiele vorderingen |
-Met inachtneming van de wettelijke mogelijkheden tot invordering op grond van het Burgerlijk Wetboek. -Tot een maximum van € 1.000,-- per vordering. |
12 |
||
14 |
Het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van gemeentelijke belastingen |
-Met inachtneming van de regels gesteld in de Leidraad Invordering gemeentelijke belastingen, inclusief eigen invulling, vastgesteld op 9 december 2003 door B&W. -Tot een maximum van € 1.000,-- per aanslag. |
Artikel 255 lid 5 Gemeentewet |
||
15 |
Het toekennen en weigeren van een Starterslening. |
Teamleider |
Art. 4 Verordening stimuleringsfonds startersregeling |
12-04-2011 |
Bijlage 6
MANDAATLIJST COLLEGE VAN B&W AAN MANAGER DIENSTVERLENING
- ·
in deze lijst is in verband met het overgangsrecht als gevolg van invoering van de Wabo een aantal nummers gehandhaafd (nrs. 87 tot en met 100), die van toepassing kunnen zijn op aanvragen van voor 1 oktober 2010.
- ·
bij nummer 86 mandateert het college de afdelingsmanager voor het afhandelen van bezwaren inzake besluiten zoals bedoeld bij de nummer 73 en 74 van deze lijst. Deze worden daarmee niet meer expliciet en apart voorgelegd aan het college.
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Mogelijkheid Ondermandaat |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunning. |
Het mandaat geldt alleen als de brieven/mededelingen zelf geen besluit inhouden |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
- |
12-04-2011 |
2 |
Besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag om omgevingsvergunning. |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikel 4.5 Awb |
12-04-2011 |
|
3 |
Beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 2.1 en 2.2 Wabo, zowel voorbereid met de reguliere alsook met de uitgebreide procedure. |
Het mandaat geldt alleen indien: -de aanvraag wordt voorbereid met de reguliere voorbereidingsprocedure (art. 3.7 Wabo); -de aanvraag wordt voorbereid met de uitgebreide voorbereidingsprocedure (art. 3.10 Wabo) en er geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingediend voor het tijdstip van de vergunningverlening. -geen negatief advies is uitgebracht of een vvgb niet wordt geweigerd. Beperkt ondertekeningsmandaat: -bij het weigeren van omgevingsvergunningen tot het bouwen van een bouwwerk waarop de uitgebreide voorbereidingsprocedure (art. 3.10 Wabo) van toepassing is. -bij het weigeren van omgevingsvergunningen tot wijziging of afbraak van gemeentelijke monumenten. -bij het weigeren van omgevingsvergunningen in gevolge artikel 2.1 lid 1 onder b Wabo (voorheen aanlegvergunning). Vereiste is dat de conceptbrief bij het voorafgaand voorstel voor het besluit door B&W was gevoegd en B&W met deze conceptbrief hebben ingestemd. |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikelen 2.4, 2.5, 2.10, 2.11, 2.12, 2.13, 2.14, 2.15, 2.16, 2.17, 2.18, 2.19, 2.20 en 2.20a Wabo Artikel 8.1.4 Bouwverordening juncto artikel 2.2 Wabo |
12-04-2011 |
4 |
Beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.6 Wabo (wijzigingsvergunning inrichtingen). |
Indien geen zienswijzen zijn ingediend c.q. geen negatief advies is uitgebracht of een vvgb niet wordt geweigerd. |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikel 2.6 Wabo |
12-04-2011 |
5 |
Beslissen tot het wijzigen (al dan niet ambtshalve) of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning. |
Indien geen zienswijzen zijn ingediend c.q. geen negatief advies is uitgebracht of een vvgb niet wordt geweigerd. Het mandaat is niet van toepassing indien de intrekking aan te merken is als sanctie. |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikelen 2.5, 2.29, 2.30, 2.31, 2.33 en 5.19 Wabo |
12-04-2011 |
6 |
Het vragen van adviezen. |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikel 2.26 Wabo en hoofdstuk 6 Bor |
12-04-2011 |
|
7 |
Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen (vvgb). |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikel 2.27 Wabo en hoofdstuk 6 Bor |
12-04-2011 |
|
8 |
Aanhouding van een beslissing op aanvraag omgevingsvergunning i.v.m. planologische procedure. |
Aanhouding ontstaat van rechtswege en de aanvrager moet hiervan in kennis worden gesteld. |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikel 3.3 Wabo |
12-04-2011 |
9 |
Aanhouding van een beslissing op aanvraag omgevingsvergunning i.v.m. slopen en nieuwbouw. |
Is in tegenstelling tot art 3.3. en 3.5 een besluit. Aanhoudingsbesluit moet vóór het einde van de beslistermijn bekend zijn gemaakt. |
Teamleider en bouwadviseur A |
artikel 3.4 Wabo |
12-04-2011 |
10 |
Aanhouding van een beslissing op aanvraag omgevingsvergunning i.v.m. exploitatieplan. |
Aanhouding ontstaat van rechtswege en de aanvrager moet hiervan in kennis worden gesteld. |
Teamleider en bouwadviseur A |
artikel 3.5 Wabo |
12-04-2011 |
11 |
Beslissen tot doorbreking van de aanhouding die is ontstaan als gevolg van een planologische procedure. |
Teamleider en bouwadviseur A |
artikel 3.3, lid 3 en lid 6 Wabo |
12-04-2011 |
|
12 |
Besluit tot verlengen beslistermijn met ten hoogste 6 weken. |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikel 3.9, lid 2 Wabo |
12-04-2011 |
|
13 |
Bekendmaken van rechtswege verleende omgevingsvergunning. |
Teamleider en bouwadviseur A |
artikel 3.9, lid 4 Wabo |
12-04-2011 |
|
14 |
Beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning wanneer sprake is van een vergunningvrij project. |
Teamleider, bouwadviseur A en milieuadviseur A |
artikelen 2.3 en 2.4 Bor |
12-04-2011 |
|
15 |
Verlenen/weigeren vrijstelling Bouwbesluit en Bouwverordening. |
Teamleider en bouwadviseur A |
Artikel 1.11, lid 1(vrijstellingsbepalingen) Bouwbesluit 2003, art. 2.1.5 t/m 2.5.30 Bouwverordening |
12-04-2011 |
|
16 |
Actualiseren van een omgevingsvergunning voor een inrichting |
Het mandaat is niet van toepassing indien tegen de voorgenomen wijziging/actualisering zienswijzen zijn ingebracht. |
Teamleider en milieuadviseur A |
Artikel 2.30 Wabo |
12-04-2011 |
17 |
Afhandelen van meldingen als gevolg van AMvB’s Wet milieubeheer. |
Teamleider en milieuadviseur A |
Artikel 8.40 en 8.41Wet milieubeheer |
12-04-2011 |
|
18 |
Opleggen van een maatwerkvoorschrift of een nadere eis als gevolg van AMvB’s Wet milieubeheer. |
Het mandaat is niet van toepassing indien naar aanleiding van het voornemen zienswijzen zijn ingebracht |
Teamleider |
Artikel 8.42 lid 1 Wet milieubeheer |
12-04-2011 |
19 |
Het nemen van een huisnummerbesluit. |
Teamleider, bouwadviseur, bouwadviseur A, medewerker grondgebied A |
Artikel 6 Wet BAG, Artikel 3 Verordening staatnaamgeving en huisnummering v/d gemeente Lingewaard |
12-04-2011 |
|
20 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor gebruik openbare weg. |
Hieronder vallen onder andere in- en uitritvergunningen |
Teamleider, medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Hfdst. 2, afd. 1, par. 5 APV Artikel 2.2 lid 1, onder e Wabo (uitritvergunningen) |
12-04-2011 |
21 |
Verlenen en weigeren kapvergunningen. |
Teamleider, medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 2.2, lid 1, onder g Wabo |
12-04-2011 |
|
22 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor reclame op onroerende zaken. |
Teamleider, medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 2.2, lid 1, onder h Wabo |
12-04-2011 |
|
23 |
Verlenen van opdracht tot het uitvoeren van akoestisch onderzoek, bodemonderzoek of ander specifiek milieuhygiënisch onderzoek aan externen. |
Voor zover het betreft onderzoek uit te voeren in het kader van een gemeentelijk plan, activiteit, etc. waarvoor al een bestuursbesluit c.q. –opdracht is genomen/geformuleerd. Mits het daartoe beschikbare begrotingsbudget toereikend is. |
Teamleider |
Woningwet, Wet geluidhinder, Wet bodembescherming, Wet milieubeheer en Wabo |
12-04-2011 |
24 |
Het melden van saneringen (Besluit Uniforme Saneringen) aan Gedeputeerde Staten. |
Indien de gemeente voornemens is om de bodem te saneren dan wel handelingen te verrichten ten gevolge waarvan de verontreiniging van de bodem wordt verminderd of verplaatst. |
Teamleider, Adviseur bodemkwaliteit & archeologie |
Artikel 39b Wet bodembescherming |
12-04-2011 |
25 |
Het melden aan Gedeputeerde Staten van onderzoeksgevallenofernstige gevallen van bodemverontreiniging. |
Teamleider, Adviseur bodemkwaliteit & archeologie |
Artikel 41Wet bodembescherming |
12-04-2011 |
|
26 |
Het behandelen van meldingen ingevolge het Bouwstoffenbesluit / Besluit bodemkwaliteit. |
Teamleider, Adviseur bodemkwaliteit & archeologie |
Artikel 11Bouwstoffenbesluit, Besluit bodemkwaliteit |
12-04-2011 |
|
27 |
Stellen van nadere eisen als gevolg van Bouwstoffenbesluit / Besluit bodemkwaliteit, |
Teamleider, Adviseur bodemkwaliteit & archeologie |
Artikel 12 lid 2, 15 Bouwstoffenbesluit, Besluit bodemkwaliteit, Wet bodem- en oppervlaktewateren-bescherming |
12-04-2011 |
|
28 |
Doen van melding ex artikel 28 Wet bodembescherming. |
Indien de gemeente voornemens is om de bodem te saneren dan wel handelingen te verrichten ten gevolge waarvan de verontreiniging van de bodem wordt verminderd of verplaatst. |
Teamleider, Adviseur bodemkwaliteit & archeologie |
Artikel 28 Wet bodembescherming |
12-04-2011 |
29 |
Verlenen van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten de inrichting. |
Teamleider. milieuadviseur A, bouwadviseur A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 10.63 lid 2 Wet milieubeheer en artikel 5.5.1 lid 2 APV |
12-04-2011 |
|
30 |
Het weigeren van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten de inrichting. |
Beperkt tot ondertekeningmandaat. Vereist is dat de conceptbrief bij het voorafgaand voorstel voor het besluit door B&W was gevoegd en B&W met deze conceptbrief hebben ingestemd. |
Teamleider |
Artikel 10.63 lid 2 Wet milieubeheer en artikel 5.5.1 lid 2 APV |
12-04-2011 |
31 |
Accepteren van een overig bewijsmiddel conform Bouwstoffenbesluit, Besluit bodemkwaliteit, Wet bodem- en oppervlaktewaterenbescherming. |
Teamleider, Adviseur bodemkwaliteit & archeologie |
Artikel 5 en 9 Bouwstoffenbesluit, Besluit bodemkwaliteit, Wet bodem- en oppervlaktewaterbescherming |
12-04-2011 |
|
32 |
Vaststelling van beoordeling c.q. toetsing van bodemonderzoeksopzetten, bodemonderzoeken, saneringsplannen monitoringsverslagen en evaluatierapporten evenals archeologische rapporten en akoestische rapporten in het kader van de Wet bodembescherming, Wabo, Wet milieubeheer, Woningwet, Wet op de archeologische monumentenzorg en de Wet Geluidhinder. |
Akoestische rapporten gemandateerd aan Teamleider |
Teamleider, Adviseur bodemkwaliteit & archeologie |
Wet bodembescherming, Besluit bodemkwaliteit, Wet milieubeheer, Woningwet, Wet op de archeologische monumentenzorg, Erfgoedverordening, Wet Geluidhinder en Wabo |
12-04-2011 |
33 |
Besluit tot toekennen subsidie voor gemeentelijke monumenten en het vaststellen van subsidie. |
Teamleider |
Artikel 19 Subsidieverordening monumenten en cultuurhistorische waarden Lingewaard 2007 |
12-04-2011 |
|
34 |
Het weigeren van subsidie voor gemeentelijke monumenten. |
-Beperkt tot ondertekeningmandaat. -Vereist is dat de conceptbrief bij het voorafgaand voorstel voor het besluit door B&W was gevoegd en B&W met deze conceptbrief hebben ingestemd. |
Teamleider |
12-04-2011 |
|
35 |
Verlenen/weigeren medewerking aan verzoeken tot verkoop groenstroken. |
Mits de waarde van de te verkopen groenstrook niet meer bedraagt dan € 15.000,-- en bij een voornemen tot weigering dient vooraf overleg plaats te vinden met de portefeuillehouder. |
Teamleider |
Artikel 6:213 e.v. Burgerlijk Wetboek Artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet |
12-04-2011 |
36 |
Verlenen/weigeren medewerking aan verzoeken tot verhuur van groenstroken. |
Bij een voornemen tot verhuur dient vooraf overleg plaats te vinden met de portefeuillehouder. |
Teamleider |
12-04-2011 |
|
37 |
Afwikkeling van verzoeken van eigendomsoverdrachten door verjaring. |
-Beperkt tot ondertekeningmandaat. -Beperkt tot verzoeken waaraan medewerking wordt verleend. |
Teamleider |
Boek 3 afdeling 3 BW (artikelen 3:99 tot en met 3: 106) en artikel 3:306 BW |
12-04-2011 |
38 |
Verlenen en weigeren van vergunningen o.g.v. de Drank- en Horecawet. |
Teamleider |
Artikel 3 Drank- en Horecawet |
12-04-2011 |
|
39 |
Verzoeken om justitiële gegevens bij de Centrale justitiële documentatiedienst. |
Bijvoorbeeld in verband met het nemen van een besluit op een aanvraag voor een vergunning op grond van de Drank- en Horecawet. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 9 - 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, artikel 13 en 31 Besluit justitiële gegevens |
12-04-2011 |
40 |
Verlenen en weigeren van loterijvergunningen o.g.v. de Wet op de kansspelen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 3 Wet op de Kansspelen |
12-04-2011 |
|
41 |
Beslissen op mededelingen t.a.v. kleine kansspelen o.g.v. de Wet op de kansspelen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 7c Wet op de Kansspelen |
12-04-2011 |
|
42 |
Verkeersbesluiten t.b.v. tijdelijke maatregelen. |
In het kader van vergunningverlening bij evenementen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Wegenverkeerswet 1994 |
12-04-2011 |
43 |
Verlenen of weigeren ontheffingen zwaar / bijzonder transport. |
NB voor ondermandaat aan niet-ondergeschikten, zoals de Rijksdienst Wegverkeer, is een aparte procedure vereist. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
RVV/WVR |
12-04-2011 |
44 |
Verlenen of weigeren ontheffingen Reglement Verkeersregels en verkeerstekens. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
RVV |
12-04-2011 |
|
45 |
Verlenen of weigeren van ontheffingen voor vervoer gevaarlijke stoffen. |
Betreft het laden en lossen op wegen die niet zijn aangewezen voor vervoer van gevaarlijke stoffen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 22 lid 1 Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
12-04-2011 |
46 |
Verlenen of weigeren van vergunningen m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. |
-Voor zover het textiel voor huis-aan-huis inzameling betreft -Inclusief het nemen van een verdagingsbesluit. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 2, 4 en 11 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
47 |
Het niet in behandeling nemen van aanvragen voor een vergunning m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. |
-Voor zover het textiel voor huis-aan-huis inzameling betreft -Inclusief het verlengen van de termijn als bedoeld in artikel 3 lid 2 van de Afvalstoffenverordening. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 3 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
48 |
Het intrekken of wijzigen van een vergunning m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke stoffen. |
-Voor zover het textiel voor huis-aan-huis inzameling betreft |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Artikel 6 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
49 |
Verlenen, weigeren, intrekken en wijzigen van ontheffingen (openstellen winkels). |
Het mandaat beperkt zich tot het verlenen van ontheffingen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Winkeltijdenwet |
12-04-2011 |
50 |
Aanwijzen van koopzondagen. |
Beperkt tot ondertekeningmandaat. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Winkeltijdenwet |
12-04-2011 |
51 |
Verdagen of aanhouden van een besluit op of het niet in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of ontheffing als gevolg van de APV. |
Teamleider |
Hfd. 1 art. 1.2 en 1.3. APV |
12-04-2011 |
|
52 |
Verlenen of weigeren van ontheffingen voor het opsporen van metalen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Art. 2.1.6.7b APV |
12-04-2011 |
|
53 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen in het kader van overlast en baldadigheid. |
Teamleider |
Hfd. 2 afd. 4 APV |
12-04-2011 |
|
54 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor afleveren en bezigen van vuurwerk. |
Het mandaat is niet van toepassing indien naar aanleiding van het voornemen zienswijzen zijn ingebracht. |
Teamleider |
Hfd. 2 afd. 6 APV |
12-04-2011 |
55 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor bordelen en sekswinkels. |
Binnen nader vast te stellen beleidskaders. |
Hfd. 3 APV |
12-04-2011 |
|
56 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor geluidhinder en licht. |
Teamleider |
Hfd. 4 afd. 1 APV |
12-04-2011 |
|
57 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor inzameling van goederen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Hfd. 4 afd. 2 APV |
12-04-2011 |
|
58 |
Verlenen en weigeren van kapvergunningen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Hfd. 4 afd. 3 APV |
12-04-2011 |
|
59 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor reclame op onroerende zaken. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
art. 4.4.2 APV |
12-04-2011 |
|
60 |
Verlenen en weigeren van parkeerontheffingen en vergunningen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Hfd. 5 afd. 1 APV |
12-04-2011 |
|
61 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor stoken van vuur. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
Hfd. 5 afd. 5 APV |
12-04-2011 |
|
62 |
Het verlenen of weigeren van vergunningen op het gebied van venten, collecteren en standplaatsen. |
Medewerker grondgebied A, adviseur vergunningen en omgeving |
H.5 afd. 2 APV |
12-04-2011 |
|
63 |
Het beslissen op aanvragen voor marktstandplaatsvergunningen. |
Binnen de kaders van het marktstandplaatsenbeleid. |
Adviseur vergunningen en omgeving |
Marktverordening |
12-04-2011 |
64 |
Uitvoering van huisnummering. |
Bouwadviseur A |
12-04-2011 |
||
65 |
Verlenen en weigeren van vergunningen voor het hebben van een grafbedekking. |
Medewerker backoffice, burgerzaken |
12-04-2011 |
||
66 |
Verlenen en weigeren van vergunningen voor het hebben van een grafkelder. |
Medewerker backoffice, burgerzaken |
12-04-2011 |
||
67 |
Aanschrijven rechthebbende op graf t.b.v. nakomen onderhoudsverplichting. |
Medewerker backoffice, burgerzaken |
12-04-2011 |
||
68 |
Verstrekken inlichtingen uit bevolkingsregister. |
Het betreft hier de uit de wet voortvloeiende informatieverstrekking. |
Medewerker burgerzaken A/B/C |
Hoofdstuk 2 en 3 Wet GBA |
12-04-2011 |
69 |
Het ambtshalve opnemen van gegevens op een persoonslijst. |
Medewerker burgerzaken A/B/C |
Artikel 83 GBA |
12-04-2011 |
|
70 |
Verstrekken inlichtingen uit kiezersregister. |
Medewerker burgerzaken A/B/C |
Kieswet |
12-04-2011 |
|
71 |
xx |
xx |
xx |
xx |
|
72 |
xx |
xx |
xx |
xx |
|
73 |
Beslissen inzake de weigering/verlening/terug- vordering en/of verhaal van: a.Algemene bijstand Wwb, loaw b.Bijzondere bijstand c.Categoriale verstrekking o.g.v. de Verordening Minimabeleid d.Toelagen en/of bijzondere tegemoetkomingen VVTV en ROA regeling e.WMO f.Wet Wij g.Vaststellen, uitzetten en afnemen van trajecten bij re-integratiebedrijven h.Voorschot algemene en bijzondere bijstand en overige verstrekkingen i.Instellen bijzonder recherche onderzoek j.Fiattering betaalopdrachten in het kader van diverse uitkeringsregelingen k.Het afboeken van openstaande vorderingen. Plaatsing en contractuele vastlegging WIW en ID plaatsen en overige vormen van gesubsidieerde arbeid. |
In de gevallen a t/m j ligt de bevoegdheid bij de medewerker (=casemanager en/of medewerker loket) De medewerker (=casemanager en/of medewerker loket) heeft middels ondermandaat in de gevallen a t/m j de ook ondertekeningsbevoegdheid. T.a.v. het ondermandaat ligt de bevoegdheid als er geen overeenstemming is tussen rapporteur (casemanagers) en toetser (kwaliteitsmedewerker) bij de teamleider resp. afdelingsmanager. Voor punt g ligt de bevoegdheid bij de medewerker (=casemanager en/of medewerker loket) tot een bedrag van € 5.000 aan trajectkosten. Indien het bedrag hoger is dan € 5.000 ligt de bevoegdheid bij de teamleider. T.a.v. punt i ligt de bevoegdheid bij de teamleider. T.a.v. punt k ligt de bevoegdheid bij de teamleider. T.a.v. punt g. ligt de bevoegdheid tot een bedrag van € 5.00 bij de casemanager, ligt het bedrag tussen € 5.00 en € 5.000 ligt de bevoegdheid bij de teamleider, is het bedrag hoger dan € 5.000 bij de teamleider/afdelingsmanager. Terugvordering en verhaal is uitbesteed aan Channock Chase. |
Casemanager zorg en inkomen, Casemanager werk en inkomen, Casemanager inburgering, Casemanager maatschappelijke ondersteuning (MO), Indicatiesteller MO, Kwaliteitsmedewerker Zorg, Werk en Inkomen, Medewerker Loket MO, Teamleider Sociaal en Welzijn |
Voor zover niet anders vermeld: artikel 10:1 Awb en artikel 43 loaw |
12-04-2011 |
74 |
Beslissen inzake de weigering/verlening/terugvordering van: a.algemene bijstand BBZ b.algemene bijstand IOAZ c.bedrijfskapitaal BBZ |
Terugvordering is uitbesteed aan de gemeente Arnhem (Bureau Zelfstandigen). |
Directeur Inwonerszaken gemeente Arnhem (Bureau Zelfstandigen) |
12-04-2011 |
|
75 |
ESF Subsidie aanvragen indienen |
Beleidsmedewerker Sociaal en Welzijn |
12-04-2011 |
||
76 |
Toezicht in het kader van artikel 76 Wwb (en aanverwante wetten) |
Casemanager Medewerker Loket MO Beleidsmedewerker Sociaal en Welzijn |
12-04-2011 |
||
77 |
Beslissen over termijn van: a.Orde ROF (rechtmatigheid onderzoeksformulier) b.Orde en/of hersteltermijn overige in behandeling en beheer bij afdeling S&W c.Aanvragen Bbz/loaz in behandeling/beheer bij de gemeente Arnhem |
De afhandeling van de BBZ/loaz is uitbesteed aan het Bureau Zelfstandigen van de gemeente Arnhem |
Medewerker controle, jaarrekening en verantwoording, Casemanager Zorg en Inkomen, Casemanager Werk en Inkomen, Medewerker loket MO |
Artikel 4:5 Awb |
12-04-2011 |
78 |
Beslissen betreffende inburgering nieuwkomers in het kader van de WIN evenals het geven van opdracht tot uitvoering van re-integratie aan re-integratie-bedrijven. |
Casemanager Inburgering |
WIN |
12-04-2011 |
|
79 |
a.Opdracht tot directe levering van genoemde WMO voorzieningen uit het kernassortiment (gemeentelijk standaardpakket) bij contractleverancier. b.Opdracht aan leverancier tot terugkoop c.q. vernietiging van WMO voorzieningen. |
Casemanager MO, Indicatiesteller MO, Medewerker loket MO |
WMO en art. 9 van de samenwerkingsovereenkomst gemeente RIO Overbetuwe WMO |
12-04-2011 |
|
80 |
Beslissen over een beschikkingsverklaring voor wettelijke schuldsanering in het kader van de Wet Schuldsanering natuurlijke personen (WSNP). |
Directeur Stadsbank Arnhem |
Art. 285 titel 3 Faillissementswet |
12-04-2011 |
|
81 |
Aangifte loonbelasting/premieheffing bij de Belastingdienst en aangifte premie ziekenfondswet (UWV-GAK) in het kader van de Wwb, loaw/z en overige uitkeringsregelingen. |
Medewerker controle, jaarrekening en verantwoording, Administratief medewerker financiën en control |
12-04-2011 |
||
82 |
Besluiten over aanvragen gemeentelijke tegemoetkoming kinderopvang. |
Hieronder vallen ook aanvragen op grond van sociaal-medische indicatie. |
Casemanager Werk en Inkomen, Medewerker Loket MO |
Par. 4 en 5 van de Verordening Wet kinderopvang |
12-04-2011 |
83 |
Aanwijzen en intrekken invalidenparkeerplaats ten behoeve van een belanghebbende. |
Casemanager MO, Casemanager Zorg en Inkomen, Indicatiesteller MO, Medewerker loket MO, |
Artikel 13 Wvw 1994, artikelen 85 en 86 RVV, Reglement gehandicaptenparkeerkaart |
12-04-2011 |
|
84 |
Verstrekken, wijzigen en weigeren van invalidenparkeerkaarten. |
Casemanager MO, Casemanager Zorg en Inkomen, Indicatiesteller MO, Medewerker loket MO |
Artikel 13 Wvw 1994, artikelen 85 en 86 RVV, Reglement gehandicaptenparkeerkaart |
12-04-2011 |
|
85 |
Besluiten over verzoeken inzake leerlingenvervoer. |
Medewerker loket MO, Medewerker leerplicht/leerlingenvervoer, Casemanager MO, Casemanager Zorg en Inkomen, Indicatiesteller MO |
Verordening leerlingenvervoer gemeente Lingewaard 2004 |
12-04-2011 |
|
86 |
Het afhandelen van bezwaarschriften inzake besluiten zoals vermeld bij de nummers 73 en 74 van deze mandatenlijst |
-Dit is alleen toegestaan indien het primaire besluit in ondermandaat is genomen door medewerkers in de functies zoals benoemd in deze lijst; -Er niet het voornemen is om contrair te gaan tegen het advies van de commissie voor de bezwaarschriften in. |
12-04-2011 |
||
Mandaten inzake bouw- en milieuaanvragen van vóór 1 oktober 2010 (invoering Wabo) |
|||||
87 |
Niet-ontvankelijk verklaren van bouwaanvragen. |
Teamleider |
Artikel 4:5 Awb Artikel 47 Woningwet |
12-04-2011 |
|
88 |
Aanhouden bouwaanvragen. |
Teamleider |
Artikel 50, 51, 52 en 56b Woningwet |
12-04-2011 |
|
89 |
Verdagen van de beslissing over een aanvraag om een (reguliere of gefaseerde) bouwvergunning. |
Teamleider |
Artikel 46 lid 2 Woningwet |
12-04-2011 |
|
90 |
Verlenen reguliere en gefaseerde bouwvergunningen. |
Het mandaat geldt alleen als er geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingediend voor het tijdstip van de vergunningverlening |
Teamleider, bouwadviseur A |
Artikel 40 lid 1, 44, 46 lid 1 Woningwet |
12-04-2011 |
91 |
Verlenen sloopvergunningen. |
Het mandaat geldt alleen als er geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingediend voor het tijdstip van de vergunningverlening |
Teamleider, bouwadviseur A |
Artikel 8.1.4 Bouwverordening |
12-04-2011 |
92 |
Besluiten op verzoeken om binnenplanse ontheffing. |
Het mandaat geldt niet als er tegen het ontwerp-besluit zienswijzen zijn ingediend. |
Teamleider |
Artikel 3.6 lid 1 onder c Wro |
12-04-2011 |
93 |
Besluiten op verzoeken om tijdelijke ontheffing. |
Het mandaat geldt niet als er tegen het ontwerp-besluit zienswijzen zijn ingediend. |
Teamleider |
Artikel 3.22 lid 1 juncto 3.24 Wro |
12-04-2011 |
94 |
Besluiten op verzoeken om ontheffing o.b.v. artikel 4.1.1. Bro. |
Het mandaat geldt niet als er tegen het ontwerp-besluit zienswijzen zijn ingediend. |
Teamleider |
Artikel 3.23 lid 1 juncto 3.24 Wro |
12-04-2011 |
95 |
Buiten behandeling laten van milieuvergunningaanvragen. |
Teamleider |
Artikel 4:5 Awb |
12-04-2011 |
|
96 |
Verlenen milieuvergunningen. |
Het mandaat is niet van toepassing indien tegen de gepubliceerde ontwerpbeschikking zienswijzen zijn ingebracht. |
Teamleider, bouwadviseur A |
Artikel 8.1 en 8.4 Wet milieubeheer. |
12-04-2011 |
97 |
Intrekking van milieuvergunningen op verzoek. |
Teamleider, bouwadviseur A |
Artikel 8.26 Wet milieubeheer |
12-04-2011 |
|
98 |
Het weigeren van reguliere en gefaseerde bouwvergunningen. |
-Beperkt tot ondertekeningmandaat. -Vereist is dat de conceptbrief bij het voorafgaande voorstel voor het besluit door B&W was gevoegd en B&W met deze conceptbrief hebben ingestemd. |
Teamleider |
Artikel 44 Woningwet |
12-04-2011 |
99 |
Het weigeren van sloopvergunningen. |
-Beperkt tot ondertekeningmandaat. -Vereist is dat de conceptbrief bij het voorafgaand voorstel voor het besluit door B&W was gevoegd en B&W met deze conceptbrief hebben ingestemd. |
Teamleider |
Artikel 8.1.6 Bouwverordening |
12-04-2011 |
100 |
Het weigeren van milieuvergunningen. |
-Beperkt tot ondertekeningmandaat. -Vereist is dat de conceptbrief bij het voorafgaand voorstel voor het besluit door B&W was gevoegd en B&W met deze conceptbrief hebben ingestemd. |
Teamleider |
Artikel 8.10 Wet milieubeheer |
12-04-2011 |
Bijlage 7
MANDAATLIJST COLLEGE VAN B&W AAN MANAGER OPENBARE RUIMTE (OBR)
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Mogelijkheid Ondermandaat |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Het aanbrengen van aanduidingsborden en huisnummerbordjes. |
Teamleider |
Verordening straatnaamgeving en huisnummering |
12-04-2011 |
|
2 |
Het verlenen/weigeren van toestemming tot het leggen van kabels en leidingen in gemeentegrond. |
Teamleider |
12-04-2011 |
||
3 |
Instemmen met plaatsen van telecommunicatievoorzieningen in en op gemeentegrond. |
Teamleider |
Telecommunicatie Verordening |
12-04-2011 |
|
4 |
Nemen van een verkeersbesluit ten behoeve van tijdelijke maatregelen (maximaal 3 maanden) t.b.v. aanpassingen infrastructuur. |
Teamleider |
WVW |
12-04-2011 |
|
5 |
Het wijzigen van de beslisruimte waarbinnen de Rijksdienst Wegverkeer ontheffing kan verlenen voor exceptionele transporten. |
Teamleider |
Art. 149 a en b WVW en art. 7.1 Voertuigreglement |
12-04-2011 |
6 |
Het verlenen van toestemming voor exceptionele transporten, die buiten de autonome beslisruimte van de Rijksdienst Wegverkeer vallen.
|
|
Teamleider |
Artikel 149 a en b WVW en art. 7.1 Voertuigenreglement |
12-04-2011 |
7 |
Het nemen van besluiten op aanvragen voor een vergunning m.b.t het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.
|
Met uitzondering van textiel voor zover het huis-aan-huisinzameling betreft (zie bijlage 6/afdelingsmanager Dienstverlening).Inclusief het nemen van een verdagingsbesluit. |
Teamleider |
Artikel 2, 4 en 11 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
8 |
Het niet in behandeling nemen van aanvragen voor een vergunning m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. |
Met uitzondering van textiel voor zover het huis-aan-huisinzameling betreft (zie bijlage 6/afdelingsmanager Dienstverlening).Inclusief het verlengen van de termijn als bedoeld in artikel 3 lid 2 van de Afvalstoffenverordening. |
Teamleider |
Artikel 3 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
9 |
Het intrekken of wijzigen van een vergunning m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. |
Met uitzondering van textiel voor zover het huis-aan-huisinzameling betreft (zie bijlage 6/afdelingsmanager Dienstverlening).
|
Teamleider |
Artikel 6 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
10 |
Het aanwijzen van inzamelaars voor het afzonderlijk inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. |
|
Teamleider |
Artikel 7 lid 2 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
11 |
Het aanwijzen van adressen en/of het aangeven van de frequentie van inzamelen m.b.t. huishoudelijk restafval en GFT-afval.
|
Voor zover het gaat om een afwijking van de vaste frequentie (eenmaal per week) en de vaste aanbiedplaats (bij elk perceel). |
Teamleider |
Artikel 10 lid 2 tot en met 8 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
12 |
Het vaststellen van de frequentie van inzameling m.b.t. de overige categorieën huishoudelijke afvalstoffen. |
|
Teamleider |
Artikel 10 lid 9 en 10 Afvalstoffenverorde- ning gemeente Lingewaard 2005 |
12-04-2011 |
Bijlage 8
MANDAATLIJST COLLEGE VAN B&W AAN MANAGER VEILIGHEID, TOEZICHT EN HANDHAVING
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Mogelijkheid Ondermandaat |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Aanwijzen van toezichthouders |
Artikel 5.11 Awb jo artikel 5.10 lid 3 Wabo |
12-04-2011 |
||
Brandweer |
|||||
2 |
Verlenen gebruiksvergunningen. |
Teamleider/ Brandweercommandant |
Artikel 2.11.1 Besluit brandveilig gebruik bouwwerken |
12-04-2011 |
|
3 |
Verlenen gebruiksvergunningen. |
Teamleider/ Brandweercommandant |
Artikel 2.1.1. Brandbeveiligings- Verordening |
12-04-2011 |
|
4 |
Verlenen omgevingsvergunning voor in gebruik nemen of gebruiken van een bouwwerk met het oog op de brandveiligheid |
Teamleider/ Brandweercommandant |
Artikel 2.1 lid d Wabo |
12-04-2011 |
|
5 |
Weigeren omgevingsvergunning voor in gebruik nemen of gebruiken van een bouwwerk met het oog op de brandveiligheid, |
Teamleider/ Brandweercommandant |
Artikel 2.13 Wabo |
12-04-2011 |
|
6 |
Eerste aanschrijving bij geconstateerde overtredingen gebruiksvergunningen. |
De eerste aanschrijving gaat vooraf aan besluitvorming over handhaving en betreft een constatering en een verzoek tot het in overeenstemming brengen met de vergunning. |
Teamleider/ Brandweercommandant |
Gemeentewet |
12-04-2011 |
Handhaving |
|||||
7 |
Bevelen van het staken van de bouw/gebruik/sloop dan wel dat voorzieningen worden getroffen, inclusief de bepaling dat het bevel geldt voor een rechtsopvolger. |
Het bevel dient achteraf schriftelijk te worden bevestigd en ondertekend te worden door de manager. Bij niet-spoedeisende gevallen dient vooraf overleg met de portefeuillehouder plaats te vinden. |
Toezichthouders |
Artikel 5.17 en 5.18 Wabo, Afdeling 5.3.1. Awb, artikel 125 Gemeentewet |
12-04-2011 |
8 |
Mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd. |
Enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd. |
Toezichthouders |
Afdeling 5.3.1. Awb, artikel 125 Gemeentewet |
12-04-2011 |
9 |
Houden van toezicht op de naleving van publiekrechtelijke regels en voorschriften |
Toezichthouders |
Titel 5.2 Awb |
12-04-2011 |
|
10 |
Handhaven op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Monumentenwet 1998, de Wet milieubeheer, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en op die wetten gebaseerde AMvB’s, ministeriele regelingen, richtlijnen en gemeentelijke verordeningen. Handhaving in het kader van publiek domein en bijzondere wetten |
Het mandaat betreft de waarschuwingsbrief en vooraankondiging last onder dwangsom |
Medewerkers van de afdeling |
Hoofdstuk 5 Awb Wet milieubeheer Wet Bibob Winkeltijdenwet Wet op de kansspelen Drank- en horecawet en andere bijzondere wetten 125 Gemeentewet |
12-04-2011 |
11 |
Intrekken van een verleende omgevingsvergunning op verzoek vergunninghouder |
Medewerkers van de afdeling |
Artikel 2.33, tweede lid en onder b Wabo |
12-04-2011 |
|
12 |
Intrekken van een verleende omgevingsvergunning zonder verzoek daartoe |
Artikel 2.33, tweede lid en onder a Wabo |
12-04-2011 |
||
13 |
Intrekken van een sloopvergunning op verzoek van de vergunninghouder |
Medewerkers van de afdeling |
Artikel 8.1.7 Bouwverordening |
12-04-2011 |
|
14 |
Intrekken van een sloopvergunning zonder verzoek daartoe |
Artikel 8.1.7 Bouwverordening |
12-04-2011 |
||
15 |
Spoedeisende last onder bestuursdwang. |
Artikel 5:31 Awb |
12-04-2011 |
||
16 |
Spoedeisende last onder dwangsom. |
Artikel 5:31 Awb jo 5:32 Awb |
12-04-2011 |
||
17 |
Besluiten over het opschorten van de looptijd van een last onder dwangsom tijdens bezwaar- en beroepsprocedures. |
Indien het opleggen van de last onder dwangsom het gevolg is van een verzoek om handhavend op te treden wordt geen toepassing gegeven aan de mandatering. |
Artikel 5:34 Aw. |
12-04-2011 |
|
Drank- en horeca |
|||||
18 |
Houden van toezicht op de naleving van de Drank- en horecawet |
Aan de toezichthouder belast met drank- en horecawet controles |
Drank- en Horecawet |
12-04-2011 |
|
BAG |
|||||
19 |
Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Geschillen omtrent de toepassing van dit mandaat worden aan het college voorgelegd |
Adviseur(s) handhaving (a) |
Artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
12-04-2011 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl