Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9768
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9768/1
Instructie voor de griffier van Zeist 2003
Geldend van 18-03-2003 t/m heden
Intitulé
Instructie voor de griffier van Zeist 2003Nr. 508
Instructie voor de griffier van Zeist 2003
De raad van de gemeente Zeist.
gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;
gelezen het voorstel van de voorzitter en de griffier van de raad d.d. 19 februari 2003 nummer rv 2003-006, zoals behandeld in de raadswerkgroep Dualisering op 18 februari 2003;
gezien het advies van de raadscommissie Bestuur d.d. 4 maart 2003;
Besluit vast te stellen de “Instructie voor de griffier van Zeist 2003”:
Artikel 1 Ondersteuning en informatie
-
1. De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad, zijn leden en de raadscommissies.
-
2. Hij draagt er desgevraagd of uit eigen beweging zorg voor dat de leden van de raad en de raadscommissies de informatie wordt verstrekt die zij in hun respectievelijke hoedanigheid behoeven. De informatie wordt mondeling, door inzage of in de vorm van een uittreksel of kopie of zo mogelijk digitaal verstrekt, waarbij zoveel mogelijk met de wens van de leden rekening wordt gehouden.
-
3. De griffier draagt er zorg voor dat de leden van de raad en de raadscommissies desgevraagd de nodige bijstand krijgen bij het formuleren van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties en overige in het Reglement van orde voor de raad voorziene bevoegdheden en initiatieven van de raadsleden.
Artikel 2 Voorbereiding vergaderingen raad en commissies
-
1. De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en is bevoegd aanwezig te zijn in de vergaderingen van de raadscommissies.
-
2. De griffier draagt zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van de raad en de raadscommissies. In dat kader is hij onder andere verantwoordelijk voor:
- a.
het concept vergaderschema met vergaderdata voor de raads- en commissievergaderingen;
- b.
het in concept opstellen van de voorlopige raads- en commissieagenda’s;
- c.
een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen van de raad en raadscommissies;
- d.
een tijdige verzending van de voorlopige agenda’s, notulen en overige stukken aan de raads- en commissieleden;
- e.
de bekendmaking van de openbare vergaderingen op de wijze zoals in het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en in de Verordening op de raadscommissies Zeist 2003 is vastgelegd;
- f.
de informatieverstrekking aan burgers, maatschappelijke groeperingen en andere belanghebbenden met betrekking tot de mogelijkheden van het spreekrecht, het burgerinitiatief e.d.
- a.
-
3. Hij draagt, waar nodig in overleg en samenwerking met de gemeentesecretaris, zorg voor een gedegen en tijdige advisering aan de raad en raadscommissies. Zo nodig adviseert de griffier de raad ten behoeve van de door de raad te nemen besluiten.
-
4. Hij beheert namens de raad de voor de uitoefening van de werkzaamheden van de raad in de begroting opgenomen budgetten. Hij treedt als zodanig als budgethouder namens de raad op.
-
5. Hij is verantwoordelijk voor een snel en adequaat verloop van de voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures, voor zover dit proces zich voltrekt binnen de griffie.
-
6. Hij staat de voorzitter van de raad en de voorzitters van de raadscommissie ter zijde bij hun zorg voor een goed verloop van de vergaderingen van de raad en die commissie.
-
7. Hij voorziet in de benoeming van de commissiegriffiers voor de raadscommissies en ziet er op toe dat deze de voorzitters van de commissies ter zijde staan bij hun zorg voor een goed verloop van de vergaderingen van die commissies.
-
8. Bij zijn verhindering of afwezigheid regelt hij zijn vervanging. Tevens zorgt hij voor vervanging van de commissiegriffiers bij verhindering of afwezigheid.
Artikel 3 Uitwerking vergaderingen raad en commissies
-
1. De griffier draagt zorg voor de ondertekening en bekendmaking/publicatie van de door de raad en commissies genomen besluiten. Wanneer hiervoor gebruik gemaakt moet worden van ondersteuning uit de ambtelijke organisatie maakt hij hierover werkafspraken met de gemeentesecretaris.
-
2. Hij ziet namens de raad toe op de uitvoering van de raadsbesluiten door het college van burgemeester en wethouders.
-
3. Hij registreert en bewaakt namens raad en commissies de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders gedaan worden in de vergaderingen van de raad en de commissies.
-
4. Hij bewaakt namens de raad en commissies in de in lid 3 genoemde gevallen dat onderwerpen die in commissie en/of raad aan de orde moeten komen worden opgenomen in de commissie- en raadsplanning(en).
Artikel 4 Voorbereiding werkbezoeken e.d. / vergaderen op locatie
-
1. De griffier draagt zorg voor de ondersteuning van de raad en de raadscommissies in de uitvoering van hun wensen ten aanzien van het verrichten van werkbezoeken en het zo mogelijk vergaderen op locatie.
-
2. Hij zorgt voor de communicatie namens raad en raadscommissies met maatschappelijke groeperingen, andere belanghebbenden en belangstellenden, die zelf commissies en/of de raad uitnodigen voor presentaties, werkbezoeken of het vergaderen op locatie dan wel waarvan raad en/of commissies uitnodiging wensen.
Artikel 5 Voorbereiding vergaderingen presidium
-
1. De griffier draagt zorg voor de voorbereiding van de vergaderingen van het presidium.
-
2. Hij draagt zorg voor het vastleggen van de door het presidium genomen besluiten en de communicatie daarover.
Artikel 6 Ondersteuning van de Rekenkamercommissie
De griffier ondersteunt de Rekenkamercommissie bij de uitoefening van de aan die commissie opgedragen taken.
Artikel 7 Ondersteuning raadwerkgroepen
Wanneer de raad een raadswerkgroep instelt draagt de griffier zonodig zorg voor de ondersteuning van deze werkgroep bij de te verrichten werkzaamheden.
Artikel 8 Onderzoekscommissie
Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.
Artikel 9 Externe communicatie
De griffier is verantwoordelijk voor de externe communicatie van de raad en de raadscommissies.
Artikel 10 Coördinatie ambtelijke bijstand en ondersteuning
-
1. De griffier draagt er binnen de bepalingen en mogelijkheden zoals opgenomen in de Verordening ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning zorg voor dat de leden van de raad de door hen gevraagde ambtelijke bijstand uit de griffie krijgen.
-
2. De griffier draagt er in samenspraak met de gemeentesecretaris zorg voor dat de leden van de raad binnen de bepalingen en mogelijkheden zoals opgenomen in de Verordening ambtelijke bijstand en fractie-ondersteuning de door hen gevraagde ambtelijke bijstand uit de ambtelijke organisatie krijgen.
-
3. De griffier, de gemeentesecretaris en de burgemeester voeren periodiek overleg over de wijze waarop en de mate waarin ambtelijke bijstand en ondersteuning wordt verleend aan raadsleden en raads-groeperingen.
Artikel 11 Verantwoordelijkheid voor de griffie
-
1. De griffier geeft leiding aan de griffie.
-
2. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.
-
3. De medewerkers van de griffie handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.
-
4. De griffier heeft de eindverantwoordelijkheid voor:
- a.
de kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning door de bij de griffie werkzame personen;
- b.
het tijdig voorzien van de raad en de raadscommissies van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning;
- c.
een planning van de activiteiten en van de uitvoering daarvan.
- a.
Artikel 12 Bevoegdheden ten opzichte van de ambtelijke organisatie
-
1. De griffier maakt werkafspraken met de gemeentesecretaris over de wijze en omvang waarop en de mogelijkheden waarbinnen hij ten behoeve van een adequate uitoefening van zijn taken en bevoegdheden gebruik kan maken van de onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris vallende ambtelijke organisatie.
-
2. De verzoeken van de griffier dienen te passen binnen de context van de jaarlijks vast te stellen programmabegroting en jaarplanning van de ambtelijke organisatie.
Artikel 13 Coördinatie van de commissieplanningen
-
1. De griffier draagt vanuit zijn ondersteunende taak, binnen zijn mogelijkheden en bevoegdheden, zorg voor een gespreide planning en behandeling van voorstellen in de commissies. Hij streeft daarbij zoveel mogelijk een gelijkmatige verdeling van het aantal en zo mogelijk ook een gelijkmatige verdeling van de zwaarte van de agendapunten per commissievergadering na.
-
2. Hij bewaakt dat per kwartaal een actualisatie van de planning aan de commissies wordt overgelegd en vraagt in voorkomende gevallen om een motivering voor de afwijkingen op de planning. Hij stelt de betreffende commissie van de motivering voor de afwijkingen in kennis.
-
3. Over de planning, de na te streven gelijkmatige verdeling als genoemd in het eerste lid en over de per kwartaal aan de commissies voor te leggen actualisatie van de planning met motivering van de afwijkingen voert de griffier periodiek overleg met de gemeentesecretaris en de burgemeester.
Artikel 14 Verhindering en vervanging
-
1. Wanneer de griffier meer dan 5 werkdagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij hiervan tijdig mededeling aan de voorzitter van de raad, en aan de voorzitters van de raadscommissies.
-
2. De griffier draagt er zorg voor dat tijdens zijn verlof of afwezigheid zijn vervanging adequaat is geregeld.
-
3. De adjunt-griffier treedt bij afwezigheid van de griffier in diens taken en bevoegdheden, zoals in deze instructie en de Gemeentewet vermeld.
Artikel 15 Functioneren van de griffier en griffie
De griffier pleegt in ieder geval jaarlijks overleg over zijn functioneren en het functioneren van de griffie met de voorzitter van de raad en een vertegenwoordiging van het presidium.
Artikel 16 Citeer artikel
Deze instructie wordt aangehaald als: “Instructie voor de griffier van Zeist 2003”.
Artikel 17 Slotbepaling
- 1.
In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier ( voor zover nodig) overleg met de voorzitter van de raad en/of het presidium.
- 2.
Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling, met dien verstande dat tot het tijdstip van inwerkingtreding van de Aanpassingswet voor de griffier gelezen dient te worden “plaatsvervangend secretaris”.
Toelichting op de instructie voor de griffier van Zeist
Artikel 1
De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. Deze taak behoort niet meer tot de taken van de gemeentesecretaris. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen naar ambtelijke ondersteuning van de raad en de individuele raadsleden. Daar waar de ondersteuning door of uit de griffie geleverd wordt heeft de griffier een eigenstandige bevoegdheid. Voor de ondersteuning van de raad door de ambtelijke organisatie is overleg met de gemeentesecretaris vereist. Zie ook de toelichting op artikel 10 in deze instructie.
Artikel 2
De griffier en de medewerkers van de griffie zijn verantwoordelijk voor de ambtelijke voorbereiding van de raads- en commissievergaderingen. In dat kader ziet hij erop toe dat de technische voorzieningen en andere facilitiaire zaken op een deugdelijke wijze geregeld zijn. De administratieve ondersteuning voor de raad en de commissies wordt door de griffie verleend. De griffier is hiervoor verantwoordelijk. Hij draagt er zorg voor dat voor de raads- en commissievergaderingen ieder jaar een concept vergaderschema opgesteld en vastgesteld wordt.
Hij draagt voor de raad en commissies zorg voor informatieverstrekking over de procedures voortkomend uit het Reglement van orde en de Verordening op de commissies aan burgers, belangengroeperingen e.d.
Hij is verantwoordelijk voor de continuïteit in de ondersteuning van de raad en commissies.
Artikel 3
De griffier ondertekent samen met de voorzitter de van de raad uitgaande stukken. Hij is daarbij verantwoordelijk voor bekendmaking van de door de raad genomen besluiten ter uit voering van de Gemeentewet. In de praktijk zal de griffier hiervoor gebruik maken van de diensten van de communicatiemedewerkers binnen de ambtelijke organisatie die onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris (als hoofd van de ambtelijke organisatie) vallen. Over de omvang en de wijze waarop van deze diensten gebruik gemaakt wordt maakt de griffier afspraken met de gemeentesecretaris.
De griffier heeft namens de raad de taak en bevoegdheid erop toe te zien dat door het college van burgemeester en wethouders uitvoering wordt gegeven aan de door de raad genomen besluiten. Hij heeft hierover een signaalfunctie aan raad en/of commissie. Tevens registreert hij gedane toezeggingen in raad of commissies. Hij ziet er op toe dat deze toezeggingen worden opgenomen in voor raad en commissies op te stellen jaarplanning van voorstellen en aktiviteiten, dan wel zorgt dat deze toegevoegd worden aan de van de verslagen van de commissies deel uitmakende lijsten met actiepunten.
Artikel 4
De griffier ondersteunt met zijn griffie raad en commissies bij de uitwerking van eventuele werkbezoeken, presentaties of wensen t.a.v. het vergaderen op een andere locatie dan in het gemeentehuis. Hij onderhoudt daarbij de contacten met derden en biedt de administratieve ondersteuning.
hierop zijn artikel 3, tweede lid, en artikel 4, tweede lid, opgenomen. Indien de griffier tevens commissiegriffier is, zullen de artikel 3 en 4 hierop aangepast moeten worden.
Artikel 5
Het presidium bestaat uit de voorzitters van de commissies en de burgemeester als voorzitter van de raad en de plaatsvervangend raadsvoorzitter. Deze commissie wordt ondersteund door de griffier. Voornaamste taak van het presidium is het bepalen van de concept-agenda voor de raadsvergadering. Tevens wordt in het presidium de gang van zaken binnen de commissies en de raad geëvalueerd en worden binnen de bepalingen in her Reglement van orde voor de raad en de Verordening op de commissies procedure afspraken gemaakt met betrekking tot de wijze van behandeling van stukken en voorstellen.
De griffier ondersteunt procedureel en administratief.
Artikel 6
In Zeist is een rekenkamercommissie uit de raad ingesteld die voorgezeten wordt door een onafhankelijke
voorzitter. Het spreekt voor zich dat de uit raadsleden bestaande commissie behoefte heeft aan ambtelijke ondersteuning. Deze administratieve en procedurele ondersteuning dient geleverd te worden door de griffier.
Artikel 7
In het geval er een raadswerkgroep t.b.v. de dualisering wordt ingesteld heeft de griffier vanzelfsprekend de taak het proces te begeleiden, administratief te ondersteunen en te adviseren.
Artikel 8
Indien de raad een enquêtecommissie instelt zal deze natuurlijk behoefte hebben aan ambtelijke ondersteuning. Het is logisch dat deze vanuit de griffie verschaft zal worden. De enquêtecommissie is immers een raadscommissie. Wellicht zal voor een dergelijke commissie tijdelijk extra personeel aangenomen moeten worden vanwege het intensieve en tijdelijke karakter van de werkzaamheden. Op grond van artikel 155a, achtste lid, van de Gemeentewet wordt een verordening opgesteld waarin nadere voorschriften worden gesteld met betrekking tot bedoelde enquêtes. Daarin worden ook regels gesteld over de ambtelijke bijstand.
Artikel 9
De griffier heeft de zorg over de communicatie van de raad en de commissies naar buiten. In overleg met het presidium en een eventuele raadswerkgroep dualisering zorgt hij er voor dat door middel van voorlichting en communicatie de externe bekendheid van het werk van de raad wordt vergroot en de rol van de raad duidelijk worden gemaakt, een en ander gericht op het verkleinen van de afstand tussen de burger en de politiek. Hij komt daartoe met projectvoorstellen waarin o.a. de gemeentelijke website en informatiegids voor de informatieverstrekking worden benut. Tevens zorgt hij voor jaarlijkse verslaglegging van de bezigheden van de raad via jaarverslag en jaarrekening alsmede via het burgerjaarverslag.
Artikel 10
De griffier heeft een spilfunctie in het goed laten verlopen van ambtelijke ondersteuning voor de raadsleden. De regeling hiervoor is/wordt uitgewerkt in de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning. Uitgangspunt is dat verzoeken om ondersteuning in eerste instantie bij de griffier worden ingediend. Voor zover de ambtelijke bijstand uit de griffie kan/moet worden verleend is hij bevoegd en verantwoordelijk. Wanneer bijstand uit de ambtelijke organisatie gewenst is leidt hij het verzoek door naar en pleegt hij overleg met de gemeentesecretaris als hoofd van de ambtelijke organisatie. Een belangrijke taak voor de griffier is de bewaking van de termijn waarbinnen de bijstand verleend wordt. Gezien de verschillen in aard en omvang van de werkzaamheden is er geen uniforme termijn te stellen. Het actief bewaken van de voortgang van het proces door de griffier kan echter wel voorkomen dat een verzoek onnodig lang blijft liggen.
Het is gewenst dat hij hierover regelmatig (tenminste ieder kwartaal) overleg pleegt met de burgemeester (als voorzitter van college en raad) en de gemeentesecretaris, als hoofd van de ambtelijke organisatie en belast met de bedrijfsvoering van het ambtelijke apparaat.
Artikel 11
Dat de griffier verantwoordelijk is voor de griffie en de werkzaamheden die door de griffier worden verricht spreekt voor zich.
Artikel 12
Voor de dagelijkse gang van zaken binnen de griffie wordt gebruik gemaakt van diverse onderdelen binnen de bestaande ambtelijke organisatie ( o.a. automatisering, repro, postkamer, personeel en organisatie, receptie, bodes, communicatie).
Tussen griffier en gemeentesecretaris moeten afspraken gemaakt worden over de wijze waarop en de omvang waarbinnen dit plaats kan vinden. Aan deze werkafspraken moet de griffier zijn bevoegd-heden t.o.v. de diverse onderdelen binnen de ambtelijke organisatie ontlenen. Uitgangspunt daarbij is de in de begroting gefiatteerde budgetten en activiteiten.
Wanneer gewenste activiteiten e.d. niet binnen de begroting of jaarplanning passen treedt de griffier in overleg met het presidium en bereidt (of laat) zonodig een (krediet) voorstel aan de raad voor (bereiden).
Artikel 13
T.b.v. de commissie- en raadsvergaderingen is het wenselijk dat gewerkt wordt met een jaarplanning die per kwartaal wordt geactualiseerd. In commissie en raad worden voorstellen en onderwerpen behandeld die afkomstig zijn van het college van burgemeester en wethouders, de raads- en commissieleden zelf, de griffie en van buiten (presentaties, burgerinitiatieven e.d.). Om werkbezoeken, presentaties e.d. goed te kunnen plannen en te kunnen streven naar een enigszins gelijkmatige verdeling van het aantal onderwerpen en vergaderpunten over de commissie- en raadsvergaderingen is het wenselijk dat de griffier taken en bevoegdheden krijgt. Voor zover het de door het college aan te dragen onderwerpen en voorstellen betreft (het grootste gedeelte van de agenda’s) wordt de planning onder leiding van de gemeentesecretaris namens het college opgesteld. De griffier zorgt in overleg en afstemming met de commissies en raad voor toevoeging van de door raad- en commissies aange-dragen onderwerpen en voorstellen. Hij bewaakt namens de commissies en raad dat de planning per kwartaal wordt geactualiseerd en in geactualiseerde vorm aan de commissies wordt overgelegd, waarbij hij bewaakt dat eventuele toezeggingen bij de actualisatie worden meegenomen. Tevens vraagt hij namens raad en de commissies in voorkomende gevallen om een motivering voor afwijkingen t.o.v. de planning. Het is gewenst dat hij hierover regelmatig (tenminste ieder kwartaal) overleg pleegt met de burgemeester (als voorzitter van college en raad) en de gemeentesecretaris, als hoofd van de ambtelijke organisatie en belast met de bedrijfsvoering van het ambtelijke apparaat.
Artikel 14
De griffier moet de raad als zijn werkgever in kennis stellen van zijn afwezigheid gedurende een langere periode. Hij is verantwoordelijk voor de continuïteit in de bedrijfsvoering van de griffie en dient uit dien hoofde zijn vervanging te regelen. Het is gewenst dat de adjunct-griffier bij zijn afwezigheid in zijn taken en bevoegdheden treedt.
Artikel 15
Het is wenselijk dat de griffier jaarlijks over zijn functioneren en het functioneren van de griffie overleg pleegt met een vertegenwoordiging uit de raad als zijn werkgever en het orgaan waarvoor hij de ondersteuning verleent en werkzaamheden verricht. In het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad is in artikel 3c bepaald, dat het presidium de burgemeester, als voorzitter van de raad, ondersteunt bij de aansturing van de griffier. Het ligt dus in de lijn dat de gesprekken over het functioneren van de griffier en griffie namens de raad gevoerd worden door de voorzitter van de raad en een vertegenwoordiging van / uit het presidium. De voorzitter van de raad en de vertegenwoordiger uit het presidium zullen alvorens zij de gesprekken voeren, de voorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde partijen polsen over hun bevindingen en opvattingen. Geëvalueerd zal worden of deze constructie bevredigend werkt of dat het voor de toekomst wenselijk moet worden geacht naast een vertegenwoordiging uit het presidium een lid uit de raad of uitsluitend een lid uit de raad ter ondersteuning van de voorzitter aan te wijzen.
Naast informele gesprekken moet dit jaarlijks ook in functionerings- en/of beoordelingsgesprekken plaatsvinden. In de gesprekken dient naast wensen en opmerkingen vanuit de raad ook aandacht geschonken te worden aan de wensen en behoeften van de griffier t.b.v. zijn persoonlijke ontwik-keling. Het kan gewenst zijn dat de gesprekken ter ondersteuning worden bijgewoond door een uit de ambtelijke organisatie afkomstige personeelsconsulent. Hierover wordt vooraf overleg gepleegd tussen partijen.
Artikel 16
Behoeft geen toelichting.
Artikel 17
De griffier wordt aangestuurd door de voorzitter van de raad, daarin bijgestaan c.q. ondersteund door het presidium (op grond van artikel 3c van het Reglement van orde van de raad). Wanneer zich een situatie voordoet waarin de instructie niet voorziet ligt het dan ook voor de hand dat de griffier in overleg treedt met de voorzitter en/of het presidium.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl