Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR95981
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR95981/1
Regeling vervallen per 01-09-2015
Privacyreglement GBA Capelle aan den IJssel 2011
Geldend van 20-04-2011 t/m 31-08-2015 met terugwerkende kracht vanaf 30-03-2011
Intitulé
Privacyreglement GBA Capelle aan den IJssel 2011HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
- 1.
Daar waar in dit reglement de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.
- 2.
De bijlagen zijn een integraal onderdeel van deze regeling.
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze regeling verstaat onder:
- a.
Wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
Verordening GBA: de Verordening gegevensverstrekking GBA;
- c.
GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
Verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- e.
Beheerder: het hoofd van de afdeling Publiekszaken;
- f.
Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;
- g.
Persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid van de wet, over één persoon in de GBA;
- h.
Verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de wet GBA,
over één uitgeschreven persoon uit de GBA;
- i.
Aangehaakte gegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst
of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;
- j.
Afnemer, bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
- k.
Binnengemeentelijke afnemer, elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt
tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door
het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;
- I.
Derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
- m.
Autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens.
HOOFDSTUK 2 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE GBA
Artikel 2 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, worden met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, aan de in Bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers, de in Bijlage 1 aangegeven algemene en verwijsgegevens verstrekt voor zover deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken. De verwerkingen worden beheerd door de hoofden van de desbetreffende afdelingen.
Artikel 3 Rechtstreeks toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
- 1.
De beheerder;
- 2.
De door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Publiekszaken,
- 3.
De bewerker en medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;
- 4.
Met inachtneming van artikelen 88 en 89 Wet GBA wordt aan medewerkers van de in Bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de op het autorisatieformulier aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.
Artikel 4 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
-
1. Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in Bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.
-
2. De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken. In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:
- ·
het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;
- ·
de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;
- ·
een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.
- ·
Artikel 5 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
1.Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikelen 98 en 99 Wet GBA, op verzoek aan de in Bijlage 4 vermelde instanties gegevens worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
De verstrekking van gegevens op grond dit artikel vindt alleen plaats op grond van een schriftelijk met redenen omkleed verzoek.
2.De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling zijn identiteit.
Artikel 6 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kan op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
- a.
buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie. Het een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en;
- b.
de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.
HOOFDSTUK 3 AANGEHAAKTE GEGEVENS
Artikel 7 Doel van de aangehaakte gegevens
De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
- a.
Informatie te leveren aan de afdeling Publiekszaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;
- b.
De binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;
- c.
Een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;
- d.
Statistische informatie te leveren.
Artikel 8 Aangehaakte gegevens
-
1. Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in Bijlage 6 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.
-
2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel te beperken.
Artikel 9 Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren publiekszaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 10 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze regeling voorziet in verbanden (artikel 3), toegang (artikel 4) en verstrekkingen (artikel 5), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 10a Beperkte toegang via binnengemeentelijke afnemer
-
1. De binnengemeentelijke afnemer (afdeling Stadsontwikkeling) verschaft beperkte toegang aan Comwonen ten behoeve van de aanpak van onrechtmatige bewoning.
-
2. De gegevens die verschaft worden betreffen de gegevens genoemd in bijlage 1.1 van dit privacyreglement.
-
3. Afspraken met betrekking tot de raadpleegautorisatie zijn opgenomen in de overeenkomst "gegevenslevering in het kader van onrechtmatige bewoning".
Artikel 11 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 12 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11, aan binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 5, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Artikel 13 Rechten van de burger
Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.
HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 14 Centraal registratie en inlichtingenbureau (CRIB)
-
a. In het geval dat zich een gebeurtenis voordoet als bedoelt in artikel 1 onder b van de Wet Rampen en Zware ongevallen heeft de beheerder de bevoegdheid af te wijken van de voorgaande artikelen.
-
b. De medewerkers van de afdeling Publiekszaken zetten in een dergelijke situatie een Centraal Registratie en Inlichtingenbureau op.
-
c. Dit CRIB werkt onder verantwoordelijkheid van het hoofd van de afdeling Publiekszaken.
Artikel 15 Registratie van gegevens door het CRIB
Het CRIB registreert de persoonsgegevens van personen:
- a.
Die tijdens een ramp of zwaar ongeval zijn aangetroffen;
- b.
Van wie de verblijfsplaats ten gevolge van de ramp of het zware ongeval onbekend is;
- c.
Die een melding hebben gedaan over een persoon van wie de verblijfplaats tijdens of na de ramp of het ongeval niet bekend is;
- d.
Bij wie aanvullende informatie verkregen kan worden over de in onderdeel b genoemde personen;
Artikel 16 Verwerking van gegevens door het CRIB
Het CRIB deelt deze gegevens op verzoek conform het rampenplan of op aanwijzing van de beheerder of de gemeentelijke veiligheidsstaf van de gemeente Capelle aan den IJssel met die instanties en ambtenaren die in verband met de ramp of het ongeval een specifieke taak hebben gekregen.
Artikel 17 Beveiliging
De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens welke in de GBA zijn opgenomen.
Artikel 18 Terugmelding
De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk (via e-mail) te melden aan de beheerder.
Artikel 19 Slotbepalingen
- 1.
Deze regeling treedt in werking op 30 maart 2011.
- 2.
Deze regeling wordt aangehaald als: Privacyreglement GBA Capelle aan den IJssel 2011.
- 3.
De regeling ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.
Ondertekening
BIJLAGEN BIJ HET PRIVACYREGLEMENT GBA CAPELLE AAN DEN IJSSEL
Bijlage 1 algemene en verwijs gegevens
- 1.
Gegevens over de burgerlijke staat
- a.
Naam
- b.
Geboorte
- c.
Geslacht
- d.
Ouders
- e.
Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen
- f.
Echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners
- g.
Kinderen
- h.
Overlijden
- a.
- 2.
Gegevens over curatele
- 3.
Gegevens over het gezag dat over de minderjarige wordt uitgeoefend
- 4.
Gegevens over de nationaliteit
- 5.
Gegevens over het verblijfsrecht van de vreemdeling
- 6.
Gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede over het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland
- 7.
Gegevens over de administratienummers van de ingeschrevene, de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen
- 8.
Gegevens over het sociaal-fiscaal nummer van de ingeschrevene
- 9.
Gegevensover het sociaal-fiscaal nummer van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen;
- 10.
Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner
De verwijsgegevens
- A.
De verwijsgegevens, bedoeld in artikel 35 en in artikel 127, zesde lid
- 1.
Gegevens over de naam en de geboorte
- 2.
Gegevens over het administratienummer
- 3.
Gegevens over de gemeente van inschrijving, over het adres in die gemeente en over de datum van inschrijving
- 1.
- B.
De verwijsgegevens, bedoeld in artikel 114 en in artikel 127, vijfde lid
- 1.
Gegevens over de naam en geboorte
- 2.
Gegevens over het administratienummer
- 3.
Gegevens over het burgerservicenummer
- 4.
Gegevens over de gemeente van inschrijving
- 1.
Bijlage 1.1
Bijlage 1.1 bij het Privacyreglement GBA Gemeente Capelle aan den IJssel 2009
Bevattende de gegevens uit de gemeentelijke basisregistratie waartoe Comwonen beperkte toegang heeft.
Elementen van de Persoonslijst conform Logisch Ontwerp
- 1.
Voornamen;
- 2.
Voorvoegsel
- 3.
Geslachtsnaam;
- 4.
Geboortedatum;
- 5.
Geboorteplaats;
- 6.
Geslachtsaanduiding;
- 7.
Aanduiding naamgebruik;
- 8.
Gezinssamenstelling omschrijving.
- 9.
Datum overlijden;
- 10.
Plaats overlijden;
- 11.
Land overlijden;
- 12.
Datum aanvang adreshouding;
- 13.
Straatnaam;
- 14.
Huisnummer;
- 15.
Huisletter;
- 16.
Huisnummer toevoeging;
- 17.
Aanduiding bij huisnummer;
- 18.
Postcode;
- 19.
Gemeente van inschrijving;
- 20.
Locatiebeschrijving;
- 21.
Functie adresomschrijving;
- 22.
Adres historie gemeente;
- 23.
Land waarheen vertrokken;
- 24.
Datum van vertrek uit Nederland;
- 25.
Plaats waarheen vertrokken buitenland;
- 26.
Adres waarheen vertrokken buitenland;
- 27.
Aanduiding gegevens in onderzoek;
- 28.
Datum ingang onderzoek;
- 29.
Datum einde onderzoek;
- 30.
Gemeente van uitschrijving;
- 31.
Straatnaam verwijzing;
- 32.
Huisnummer verwijzing;
- 33.
Huisletter verwijzing;
- 34.
Postcode verwijzing;
- 35.
Datum uitschrijving.
Bijlage 2 Gemeentelijke verbanden
Binnen de gemeente Capelle aan den IJssel zijn de volgende verbanden gelegd tussen de GBA en andere gemeentelijke registraties:
Naam verband |
Verantwoordelijke |
GWS4All |
SoZa en PuZa/Wmo |
E-loket |
BMO-Automatisering |
Verseon (EDMS) |
FD- unit DIV |
GouwBelasting |
Administraties |
Rs8 |
Publiekszaken |
LLA4All |
Welzijn en Educatie |
VIS |
Stedelijke ontwikkeling |
Bijlage 3 Binnengemeentelijke afnemers |
|||
Wie? |
Waarvoor? |
Directe toegang of niet? |
Welke gegevens? |
Afdeling Publiekszaken: algemeen: |
Het bijhouden van de gemeentelijke basisadministratie |
Beheerder en bewerker van de GBA, directe toegang en recht op mutatie |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling Publiekszaken: Wet Maatschappelijke ondersteuning |
Het bijhouden van de aanvragen in het kader van de Wmo |
Binnengemeentelijke afnemer, directe toegang; raadpleegfunctie en periodieke toezending van mutaties |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling Publiekszaken: woonruimtezaken |
Het bijhouden van de aanvragen in het kader van de regionale huisvestingsrichtlijn, in het bijzonder urgentieverklaringen |
Binnengemeentelijke afnemer, directe toegang; raadpleegfunctie |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling Publiekszaken: Informatiecentrum |
Het bijhouden van het klachtenadministratiesysteem |
Binnengemeentelijke afnemer, slechts periodieke toezending van mutaties |
Alleen N.A.W. gegevens |
Afdeling Publiekszaken: Burgerlijke Stand |
Het behandelen van geboorteaangiften in het IJsselland ziekenhuis |
Beheerder en bewerker van de GBA, directe toegang en recht op mutatie |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling Sociale zaken |
Het beoordelen van de rechtmatigheid van de te verstrekken uitkeringen. Het uitvoeren van de Wet Inburgering |
Binnengemeentelijke afnemer, directe toegang; raadpleegfunctie en periodieke toezending van mutaties |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling Sociale zaken, opsporingsambtenaren |
Het kunnen opmaken van processen-verbaal, alsmede het bijhouden van de noodzakelijke administraties |
Binnengemeentelijk afnemer, directe toegang, raadpleegfunctie |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling Welzijn en educatie |
Het bijhouden van de leerplicht en leerlingen- administratie |
Binnengemeentelijke afnemer, directe toegang; raadpleegfunctie en periodieke toezending van mutaties |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling Administraties,:gemeentelijke belastingen |
Het bijhouden van de administratie met betrekking tot belastingplichtigen |
Binnengemeentelijke afnemer, directe toegang; raadpleegfunctie en periodieke toezending van mutaties |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling BMO |
Het kunnen opzetten en uitvoeren van beleidsmatig en statistisch onderzoek |
Binnengemeentelijke afnemer, geen directie toegang, raadpleegfunctie en periodieke toezending van mutaties. |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte bedrijfsvoering alsmede voor de correcte uitvoering van statistisch onderzoek |
Afdeling Wijkzaken |
Het uitnodigen van nieuwe bewoners voor wijk-ontmoetingsavonden |
Binnengemeentelijke afnemer, geen directe toegang, geen raadpleegfunctie, slechts op verzoek toezending van selectieve gegevens. |
Alleen adresgegevens van nieuwe bewoners boven de 18 jaar. |
Afdeling Beheer |
Het uitnodigen van bewoners voor o.a. voorlichtingsavonden |
Binnengemeentelijke afnemer, geen directe toegang, geen raadpleegfunctie, slechts op verzoek toezending van selectieve gegevens. |
Alleen adresgegevens van nieuwe bewoners boven de 18 jaar. |
Afdeling Beheer, Unit H+V |
Het kunnen opmaken van processen-verbaal, alsmede het bijhouden van de noodzakelijke administraties |
Binnengemeentelijk afnemer, directe toegang, raadpleegfunctie |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Afdeling Facilitaire diensten: Unit DIV |
Ten behoeve van de ODAS –applicatie (bijstandscliënten afd. Soza) voor het scannen van alle documenten |
Binnengemeentelijke afnemer, directe toegang; raadpleegfunctie en periodieke toezending van mutaties |
Alle n.a.w. gegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Politie |
Het kunnen opmaken van processen-verbaal, alsmede het bijhouden van de noodzakelijke administraties |
Binnengemeentelijke afnemer, directe toegang; raadpleegfunctie |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de wettelijke taak |
Lokaal Zorgnetwerk |
Het kunnen uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van hulp/zorgbehoevenden in de gemeente |
Met binnengemeentelijke afnemer gelijkgestelde organisatie, kan incidenteel (telefonisch) gegevens opvragen. |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de taak |
Steunpunt Huiselijk Geweld |
Het kunnen uitvoeren van de werkzaamheden in het kader van de overeenkomst met het Steunpunt Huiselijk Geweld. |
Met binnengemeentelijke afnemer gelijkgestelde organisatie, kan incidenteel (telefonisch) gegevens opvragen. |
Alle algemene en verwijsgegevens nodig voor een correcte uitvoering van de taak |
Afdeling Stadsontwikkeling |
Het uitvoeren van regelingen met betrekking tot Besluit Woninggebonden Subsidies. |
Directe toegang |
Alle algemene en verwijsgegevens voor een correcte uitvoering van de taak. |
Afdeling Stadsontwikkeling |
Het tegengaan van overlast door overbewoning en illegale onderhuur |
Directe toegang |
Doorlevering van beperkte gegevensset conform overeenkomst en bijlage 1.1 van dit reglement.. |
Bijlage 4 Schema voor de schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Basis |
Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK) |
Wet op de Jeugdzorg art. 53 (WJZ) Zie BPR-Kwaliteitsbrochure nr. 30 Meestal spoedeisende vragen! |
Geen afnemer of derde in de zin van de Wet GBA |
Persoonsgegevens, gegevens over curatele, gezag, nationaliteit en verblijfsrecht. (Wet GBA art. 34,1,a,1-6) Niet protocolleren! |
Wet op de Jeugdzorg art. 53 (WJZ) |
Advocaten (te vinden via www.alleadvocaten.nl) |
Uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift Voorbeeld: aanspannen gerechtelijke procedure of het opstellen van een dagvaarding |
Verplichte derde |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift |
Art. 98 Wet GBA |
Advocaten |
Niet ter uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift Voorbeeld: incasso-activiteiten |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
Andere gemeenten (Afdeling Burgerzaken / Publiekszaken) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Andere gemeenten (anders dan Burgerzaken / Publiekszaken) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Bedrijfsjurist |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Bibliotheek (wel onderdeel van de gemeente) |
Uitvoering diensten bibliotheek als gemeentelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA (incidenteel) Art. 96 Wet GBA (systematisch) |
Binnengemeentelijke afdeling of -dienst |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA (incidenteel) Art. 96 Wet GBA (systematisch) |
Buitengewoon opsporingsambtenaar Openbaar Vervoer |
Controle (identificatieplicht) op zwartrijden in het openbaar vervoer; opmaken proces-verbaal |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijk taak |
Art. 88 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA Art. 76 WBP |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Bureau voor Rechtshulp |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Financiële instellingen (banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen) |
Buitengerechtelijke incassowerk-zaamheden zoals het sturen van een betalingsherinnering, het opsporen van debiteuren |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
Financiële instellingen (banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen) Geautoriseerd door minister voor GBA-verstrekkingen |
Uitbetalen van opvorderbare gelden al dan niet op termijn. Zie lijst op www.bprbzk.nl onder GBA/landelijke tabellen |
Bijzondere derde |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de taak. Verzoek vindt plaats middels voorgeschreven formulieren. (zie brief BPR2003/U66312) |
Art. 99 lid 1 Wet GBA Art. 68b Besluit GBA |
Financieringsinstellingen |
Voor commerciële doeleinden zoals het opsporen van debiteuren, het sturen van (rekening)afschriften, het bijhouden van een "niet-pensioen" gerichte administratie |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
FIOM |
Opsporen van personen (bijv. familieleden) |
Bijzondere derde |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de taak. Verzoek vindt plaats middels voorgeschreven formulieren. (zie brief BPR 4 aug 2005) |
Art. 99 lid 1 Wet GBA Art. 68c1 Besluit GBA |
Fondsverwervende organisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Gerechtsdeurwaarders (publieke taken) |
Uitvoering van een publiekrechtelijke taken zoals genoemd in artikel 2 van de Gerechtsdeurwaarderswet. Voorbeeld: betekenen dagvaardingen of gerechtelijke aanzeggingen, exploten, ontruimingen |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Gerechtsdeurwaarders (commercieel doel) |
Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Voorbeeld: buitengerechtelijke incassowerkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
Incassobureaus |
Buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie, sturen betalingsherinneringen, opsporen debiteuren |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
Informatie Beheer Groep |
Uitvoering van een publiekrechtelijke taak zoals genoemd in de Wet op de Studiefinanciering |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Instellingen (bestuursorganen) op grond van de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -Werkvoorziening |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants (NIVRA) |
Uitvoering Wet op de Registeraccountants. Voor registratietaak accountantsregister; verstrekking aan individuele accountants is niet toegestaan |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
KPN Telecom/ TNT Postgroep/ TPG Post |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank als onderdeel van een gemeente of als onderdeel van een gemeenschappelijke regeling (Wgr) |
Uitvoering maatschappelijke diensten als gemeentelijke taak. Volgens gemeentelijke verordening |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA (incidenteel) Art. 96 Wet GBA (systematisch) |
Leasebedrijven |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|
Makelaars |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|
Mandaat BV (indien gevraagd door een onbezoldigd belastingambtenaar van een gemeente) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Notarissen (publieke taak) |
Uitvoering van een publiekrechtelijke taak zoals genoemd in de Wet op het Notarisambt. Voorbeeld: verlijden authentieke akten zoals het opstellen van een verklaring van erfrecht |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Notarissen (commercieel doel) |
Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Voorbeeld: buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
Nutsbedrijven |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|
Ouderenorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Overheidsinstanties zoals Belastingdienst, RDW, SVB en politie |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Postorderbedrijven |
Buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie, sturen betalingsherinneringen, opsporen debiteuren |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
Rechtsbijstand |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|
Rechtskundig- en adviesbureaus |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|
Reclassering/verslaafden-zorg7 |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Stichting Bureau Nieuwkomers7 |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Uitzendbureaus |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
|
Vakorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Verzekerings-maatschappijen |
Voor commerciële doeleinden zoals het opsporen van debiteuren, het sturen van (rekening)afschriften, het bijhouden van een ‘niet-pensioen’ gerichte administratie |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
Vrouwenorganisaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Waarborgfonds Motorverkeer (WBF) |
Uitvoering publiekrechtelijke taak |
Afnemer |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Wetenschappelijke onderzoekers (bijv. faculteiten) |
Wetenschappelijk, statistisch of historisch onderzoek |
Art. 109 Wet GBA Art. 67 Besluit GBA |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met het onderzoek |
Art. 109 Wet GBA; Art. 67 Besluit GBA |
Woningbouwverenigingen/woningcorporaties |
Volgens gemeentelijke verordening |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Volgens gemeentelijke verordening Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen ivm die zorg |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Art. 100 Wet GBA |
Zorgverzekeraars |
Uitvoering publiekrechtelijke taak. Let op: er moet uitdrukkelijk worden aangegeven voor welke publiekrechtelijke taak de gegevens worden gevraagd. (bijvoorbeeld ZFW of AWBZ) Lijst is te vinden op: http://www.zn.nl/overzn/zorgverzekeraars/adressen_a_c.asp |
Afnemer mits op lijst uitvoerings-organen ZFW en AWBZ |
Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak |
Art. 88 Wet GBA |
Zorgverzekeraars |
Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Voorbeeld: buitengerechtelijke incassowerkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie |
Commerciële instelling |
Geen gegevens verstrekken |
Art. 100 Wet GBA |
Bijlage 5 verstrekking onder verantwoordelijkheid van de gemeente
Verstrekkingen als bedoeld in artikel 6, eerste lid van dit reglement:
In de gevallen als bedoeld in deze bijlage kan de beheerder besluiten tot het verstrekken van de in artikel 100, tweede lid, van de wet genoemde gegevens onder de voorwaarde dat:
- ·
de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad;
- ·
de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte en in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd;
- ·
de gegevens niet op een minder ingrijpende wijze kunnen worden verkregen;
- ·
de aanvraag schriftelijk geschiedt;
- ·
uit de aanvraag blijkt duidelijk met welk doel de gegevens worden gevraagd; op verzoek heeft de aanvrager bewijsstukken overlegd waaruit het belang van de aanvraag blijkt;
- ·
de identiteit van aanvrager wordt vastgesteld als het een natuurlijk persoon betreft;
- ·
de aanvraag van een rechtspersoon bevat diens beeldmerk;
- ·
indien naar de mening van de verantwoordelijke niet met zekerheid kan worden vastgesteld welke persoon of groep personen het verzoek behelst, niet tot verstrekking wordt overgegaan.
- ·
bij geheimhouding van persoonsgegevens geen gegevens worden verstrekt;
Aan de navolgende derden gegevens worden verstrekt:
- -
Natuurlijke personen met schriftelijke toestemming van betrokkene. Informatie wordt tevens verstrekt als betrokkene is overleden en de laatste woonplaats Capelle aan den IJssel was;
- -
Rechtspersonen zonder winstoogmerk die voldoen aan het bepaalde in artikel 100 van de wet GBA die werkzaam zijn op het terrein van de gezondheidszorg, maatschappelijke en sociale dienstverlening en die de gegevens nodig hebben ter uitvoering van maatschappelijke relevante activiteiten, zijnde niet het werven van leden en donateurs, zoals de Bloedbank, het Rode Kruis, de vakbonden en de Vereniging Wereldkinderen.
Bijlage 6 de aangehaakte gegevens
- ·
Aangehaakte gegevens zijn:
- ·
Gegevens inzake systeembeheer en autorisaties
- ·
Status inschrijving persoon
- ·
Gezinssterkte en -verhouding
- ·
Burgerlijke staat/gezinsrelatie
- ·
Rijkscode nationaliteit
- ·
Reden opname adresgegevens
- ·
Onderzoekgegevens
- ·
Kladblokaantekeningen behalve kladblok 00 en 01;
- §
Gegevens met betrekking tot de aanvraag en status van een optie/naturalisatieaanvraag.
- §
Gegevens met betrekking tot signalering van reisdocumenten
- §
- ·
Verstrekking Rotterdampas
- ·
Adreshistorie
- ·
Stemdistricten
- ·
PL’en van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens)
Toelichting Privacyreglement GBA
De Wet GBA bepaalt dat de verstrekking van persoonsgegevens aan organen van de gemeente en verstrekkingen aan afnemers of derden buiten het GBA–stelsel in een eigen gemeentelijke regeling moeten worden uitgewerkt. Bovendien heeft de gemeente een aantal persoonsgegevens aan de GBA “aangehaakt”voor gebruik binnen de gemeente. zoals informatie in verband met vermissingen van reisdocumenten of het koppelen van digitale akten aan de persoonslijst of gegevens die nodig zijn voor het CRIB.
Naar aanleiding van organisatorische veranderingen, de toenemende en veranderde vraag naar persoonsgegevens en de wijziging van de Wet GBA met betrekking tot de terugmeldverplichting en de GBA als authentieke registratie is de verordening GBA zoals die bestond ingetrokken en is de verstrekking van gegevens nu in deze regeling opgenomen. Op deze wijze is het mogelijk toekomstig verwachte wijzigingen in regelgeving en wijzigingen naar aanleiding van veranderingen in informatiebehoefte door de gemeentelijke organisatie snel en adequaat in de regeling op te nemen.
Elke wijziging in dit reglement zal aan het college ter besluitvorming worden voorgelegd. De Raad zal hierover worden geïnformeerd.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA
Artikel 2
Een binnengemeentelijke afnemer is elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van B&W verantwoordelijk is voor de verwerking van de persoonsgegevens in de desbetreffende administratie. Zo is bijvoorbeeld de Sociale Dienst van Capelle aan den IJssel aan te merken als een binnengemeentelijke afnemer. De Sociale Dienst van de gemeente Rotterdam is echter een buitengemeentelijke afnemer.
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is de koppeling van de GBA met het digitaal loket. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd. Dit overzicht is opgenomen in bijlage 2 .
In de artikelen 4 t/m 6 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt en aan wie gegevens worden verstrekt.
Artikel 3
Rechtstreekse toegang wil zeggen het door middel van een “online verbinding” kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen.
Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.
De GBA applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen.
De systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers wordt overgelaten aan de gemeente zelf. Hierbij geldt geen beperking. Voorwaarde is wel, dat de verstrekking is geregeld bij of krachtens een gemeentelijke verordening (artikel 96 Wet GBA). Op deze wijze is te allen tijde herleidbaar en dus controleerbaar hoe er met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan. Het kan dus voorkomen, dat bepaalde gemeentelijke diensten via een terminal aansluiting zijn verbonden met de basisadministratie. De Wet GBA staat dit toe.
Artikel 4
Binnengemeentelijke organisaties kunnen, ter actualisering van hun administraties, selecties aanvragen. Hiervoor wordt een schriftelijk verzoek ingediend. Verzoeken om een steekproef zullen altijd moeten worden getoetst aan het privacybeleid en daarom worden voorgelegd aan de beheerder en de privacybeheerder GBA.
Is er een duidelijk gemeentelijk belang, dan zal het bestand geleverd kunnen worden. Is dit niet het geval of wordt het veldwerk door een “niet-gemeentelijke organisatie” uitgevoerd, dan kan de burger eerst worden aangeschreven, alvorens het bestand wordt verstrekt.
De levering van gegevens kan op CD-rom, diskette, papier of stickers plaatsvinden. Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel 'systematisch' gegevens worden verstrekt zonder aan hen rechtstreekse toegang tot de GBA te verlenen. In dit verband kan worden gedacht aan het verschaffen van periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in de verordening. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA (artikel 88 en 89 Wet GBA).
Artikel 5
Artikel 100, tweede lid, Wet GBA.
In dit artikel worden de verstrekkingen, op grond van artikel 100 van de Wet GBA geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan de “vrije derden”. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 van de Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn in bijlage 4 nader uitgewerkt:
Artikel 6
De gemeente verstrekt telefonisch geen informatie aan derden tenzij uitdrukkelijk is vastgesteld wie de derde is en of deze recht heeft op de gevraagde informatie. Met buitengemeentelijke afnemers zoals de afdelingen Publiekszaken van andere gemeenten wordt met enige regelmaat telefonisch gegevens uitgewisseld, na vaststelling van de identiteit en het recht van de medewerker en uitsluitend ten behoeve van de uitvoering van wettelijk opgelegde taken.
Telefonische informatieverstrekking aan binnengemeentelijke afnemers geschiedt op dezelfde wijze. De identiteit van de aanvrager wordt vastgesteld en het doel waarvoor de gegevens nodig zijn wordt getoetst. Voor met binnengemeentelijke afnemers gelijkgestelde organisaties geldt nog als extra eis dat medewerkers van deze organisatie met volledige naam bekend zijn en binnen de afdeling Publiekszaken vaak hun eigen contactpersoon hebben. Met de betrokken organisaties (zoals bijvoorbeeld, het Maatschappelijk werk, Steunpunt Huiselijk geweld, Comwonen) zijn naar aanleiding van een collegebesluit in een overeenkomst aanvullende afspraken gemaakt over beperkte gegevensverstrekking.
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 7 tot en met 13
Deze artikelen hebben betrekking op de zogenoemde aangehaakte gegevens. Gegevens die wel zijn gekoppeld aan de GBA maar niet voor de uitvoering van de Wet GBA noodzakelijk zijn.
Artikel 12 verplicht de beheerder de verstrekking van aangehaakte gegevens te protocolleren. Deze plicht is beperkt tot situaties waarin aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt. Dit betekent dat herleidbare verstrekkingen niet worden geprotocolleerd. Voorts vervalt de protocolplicht ten aanzien van de verstrekking van aangehaakte gegevens indien verstrekking plaats vindt in het belang van de veiligheid van de staat of in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten.
Herleidbare verstrekkingen zijn terug te voeren aan de hand van een autorisatiebesluit of gemeentelijke regeling en indicaties op de persoonslijst van de burger. Derhalve kan een dergelijke verstrekking worden gereconstrueerd. Dat geldt niet voor de niet-herleidbare verstrekkingen. Bijvoorbeeld bij ad hoc vragen en voor verstrekkingen op basis van de verordening zonder indicatie op de persoonslijst. Deze verstrekkingen zullen wel worden geprotocolleerd.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 14 tot en met 16
In de artikelen 14,15 en 16 wordt geregeld dat de beheerder bevoegd is om af te wijken van de voorgaande artikelen, indien zich een situatie voordoet als bedoelt in de Wet Rampen en Zware ongevallen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl