Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR95519
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR95519/1
Regeling vervallen per 18-06-2015
Nadere regels uitvoering Treasurystatuut
Geldend van 05-02-2011 t/m 17-06-2015
Burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,
Gelet op artikel 8 van het Treasurystatuut 2010,
BESLUITEN
Vast te stellen de navolgende “Nadere regels uitvoering Treasurystatuut”:
Artikel 1
- 1.
Er is binnen de gemeentelijke organisatie een treasuryfunctie.
- 2.
Deze treasuryfunctie heeft tot taak de werkzaamheden te verrichten als omschreven in artikel 1 van het Treasurystatuut 2010.
Artikel 2
De concerncontroller draagt zorg voor een beschrijving van de administratieve organisatie van de treasuryfunctie in welke beschrijving in het bijzonder zal worden vastgelegd een adequate functiescheiding van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van degenen die werkzaam zijn bij de treasuryfunctie en mogelijk andere medewerkers binnen de gemeente Almere die bij de werkzaamheden van de treasuryfunctie zijn betrokken. Tevens draagt de concerncontroller zorg voor de interne controle op de werkzaamheden van de treasuryfunctie.
Artikel 3
Binnen de treasuryfunctie zijn de volgende functionarissen werkzaam:
* Teamleider Treasury: is verantwoordelijk voor de financiering, het liquiditeitenbeheer, het betalingsverkeer, het rekeningenbeheer, de rentebeheersing, de informatievoorziening en hetrisicomanagement binnen de gemeente Almere. Hiertoe geeft de teamleider direct leiding aande treasurer en de medewerkers treasury.
* Treasurer: is belast met taken op het gebied van de financiering, het liquiditeitenbeheer, het betalingsverkeer, het rekeningenbeheer, de rentebeheersing, de informatievoorziening en het risicomanagement binnen de gemeente Almere.
* Medewerker Treasury: de medewerker treasury vervult de kassiersfunctie van de gemeente en fungeert uit dien hoofde als mede-procuratiehouder voor het betalingsverkeer. Daarnaast draagt deze onder meer zorg voor het rekeningenbeheer, de informatievoorziening met betrekking tot vaste geldleningen, de liquiditeitsprognoses, de saldoregulatie en het liquiditeitenbeheer, het operationele cashmanagement, debiteurenbewaking en het verzekeringenbeheer.
Artikel 4
- 1.
De informatie- en verantwoordingsvoorziening in het kader van de treasuryfunctie vindt plaats overeenkomstig de beschrijving als opgenomen in bijlage 1 van deze nadere regels.
- 2.
De dienstcontrollers dragen zorg voor het tijdig aan de treasuryfunctie aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige positie, geldstromen en risico waaronder informatie over liquiditeitenplanning.
Artikel 5
- 1.
Er is een treasuryberaad bestaande uit de wethouder financiën (voorzitter), de concerncontroller, het hoofd van de afdeling financiën, de teamleider treasury en de treasurer.
- 2.
Het beraad kan worden bijgestaan met een door burgemeester en wethouders aangewezen extern adviseur/deskundige die niet gelieerd is aan een bank of financieringsinstelling. De extern adviseur/deskundige neemt desgewenst deel aan het treasuryberaad.
- 3.
Het treasuryberaad komt zo vaak bijeen als noodzakelijk wordt geacht.
- 4.
Het treasuryberaad heeft als doel te dienen als een klankbordgroep voor de treasuryfunctie. In het treasuryberaad komen in ieder geval aan de orde het over de afgelopen periode gevoerde treasurybeleid, het te voeren treasurybeleid, een toets van door treasury opgestelde stukken en voorstellen en voorts informatie-uitwisseling en advisering inzake de treasuryfunctie.
- 5.
Het treasuryberaad heeft geen besluitvormende bevoegdheden.
- 6.
De wethouder financiën stelt bij mandaat van burgemeester en wethouders, gehoord de overige leden van het treasuryberaad, de rentevisie en de kwartaalrapportage treasury vast.
Artikel 6
Deze nadere regels treden in werking op de dag waarop deze bekend zijn gemaakt.
Almere,
Burgemeester en wethouders van Almere,
De secretaris, de voorzitter,
A.J. Grootoonk A. Jorritsma-Lebbink
Bijlage 1:
INFORMATIEVOORZIENING
Operationele informatie
De operationele informatie kan worden gesplitst in twee tabellen, namelijk de informatie die treasury verstrekt en de informatie die treasury ontvangt. In onderstaande tabel is weergegeven de operationele informatie van belang ter ondersteuning van de uitvoering van de treasurytaken door treasury.
Informatie |
Informatieverstrekker |
Informatieontvanger |
Frequentie |
Korte termijn liquiditeitenplanning |
Dienstcontrollers |
Treasurer |
Maandelijks |
Lange termijn liquiditeitenplanning |
Dienstcontrollers |
Treasurer |
Kwartaal |
Analyse leningen en beleggingsportefeuille |
Treasurer |
Treasuryberaad |
Kwartaal |
(Rente-)risicoanalyse |
Treasurer |
Treasuryberaad |
Kwartaal |
Marktontwikkelingen: Rentevisie, nieuwe producten, ontwikkelingen in de markt |
Treasurer |
Treasuryberaad |
Kwartaal |
Verantwoordingsinformatie
De verantwoordingsinformatie is met name de informatie die aangeeft of de gestelde doelen gerealiseerd zijn en/of de uitvoering van de treasuryfunctie heeft plaatsgevonden binnen de kaders van het Treasurystatuut.
Informatie |
Informatieverstrekker |
Informatieontvanger |
Frequentie |
Maandrapportage |
Treasurer |
Directeur stafdienst Bedrijfsvoering en dienstcontrollers |
Maand |
Kwartaalrapportage |
Treasurer |
Treasuryberaad |
Kwartaal |
Realisatie versus planning |
Treasurer |
Dienstcontroller |
Kwartaal |
Treasuryparagraaf |
Treasurer |
Treasuryberaad |
Jaar |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl