Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR95112
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR95112/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Mandaatregeling 2011
Geldend van 01-04-2011 t/m 31-12-2012
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Gaasterlân-Sleat, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t e n :
vast te stellen de volgende:
"Mandaatregeling 2011”.
Afdeling I: Mandatering van bevoegdheden
Artikel 1
-
1. De uitoefening ten aanzien van de in het bij dit besluit behorende mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in dit register genoemde stukken wordt opgedragen aan de directie en aan de hoofden van de desbetreffende afdelingen c.q. aan de coördinator Centrale Klantenbalie, dan wel aan nader genoemde derden.
-
2. Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.
Artikel 2
-
1. De directie, de afdelingshoofden en de coördinator Centrale Klantenbalie zijn bevoegd de gemandateerde bevoegdheid door te mandateren (ondermandaat) aan onder hen ressorterende medewerkers.
-
2. Van deze mogelijkheid wordt geen gebruik gemaakt dan na uitdrukkelijke toestemming van het bestuursorgaan wiens bevoegdheid het betreft.
-
3. Ondermandaat doet geen afbreuk aan de in de organisatieverordening vastgelegde verantwoordingslijnen.
-
4. Op ondermandaat zijn de bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.
-
5. Bij afwezigheid van de directie, een afdelingshoofd of de coördinator Centrale Klantenbalie wordt hij/zij vervangen in overeenstemming met de in het geldende organisatiebesluit genoemde bepalingen ten aanzien van vervanging.
Artikel 3
De directeur secretaris informeert de bestuursorganen zo vaak hij/zij dit nodig acht, doch minimaal één keer per week omtrent het gebruik van de verleende mandaten.
Afdeling II: Toepassing van het mandaat
Artikel 4
Deze mandaatverlening geldt niet voor de bevoegdheid tot:
- a.
het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;
- b.
het vaststellen van beleidsregels;
- c.
het beslissen op een bezwaarschrift of beroepschrift.
Artikel 5
-
1. De mandaatnemer legt stukken die beleidsaspecten bezitten ter nadere besluitvorming voor aan het bestuursorgaan.
-
2. Stukken worden geacht beleidsaspecten te bevatten indien:
- a.
die zouden leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgelegde gedragslijn c.q. beleidslijn;
- b.
afdoening daarvan niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties heeft;
- c.
dit door of namens het bestuursorgaan is kenbaar gemaakt;
- d.
het de uitoefening van bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom betreft.
- a.
Artikel 6
-
1. Indien het onderwerp van mandaat meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.
-
2. Bij het ontbreken van overeenstemming legt de mandaatnemer de zaak ter nadere besluitvorming voor aan het verantwoordelijke bestuursorgaan.
Artikel 7
De mandaatnemer maakt geen gebruik van de bevoegdheid tot ondertekening van stukken indien:
- a.
de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;
- b.
het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;
- c.
het correspondentie betreft waarvan ondertekening door het bestuursorgaan uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;
- d.
zich na de beslissing van het bestuursorgaan nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken;
- e.
het betreft de formele verzending van besluiten van de gemeenteraad en brieven uitgaande van de gemeenteraad.
Artikel 8
-
1. Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de gemandateerde als volgt ondertekend:
Namens ………………………. (bestuursorgaan),
Naam, functie en handtekening van de gemandateerde c.q. van de ondergemandateerde.
Afdeling III: Het mandaatregister
Artikel 9
Het bij dit besluit behorende mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd en de van toepassing zijnde ondermandaten.
Artikel 10
Het mandaatregister is openbaar en ligt voor een ieder ter inzage.
Afdeling IV: Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 11
De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd.
Artikel 12
- 1.
Deze regeling treedt in werking op 1 april 2011.
- 2.
De Mandaatregeling 2010 (2e versie), vastgesteld op 12 oktober 2010, wordt op de in het eerste lid genoemde datum ingetrokken, met dien verstande dat deze regeling van toepassing blijft op in mandaat genomen.
- 3.
besluiten, welke voor de in het eerste lid genoemde datum zijn vastgesteld.
- 4.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Mandaatregeling 2011”.
Ondertekening
Aldus besloten door burgemeester en wethouders
voornoemd, d.d. 21 maart 2011,
burgemeester
secretaris
Aldus besloten door de burgemeester
voornoemd, d.d. 21 maart 2011,
burgemeester
Mandaatregister
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl