Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR94727
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR94727/1
Regeling vervallen per 24-02-2005
Privacyverordening voor de gemeentelijke basisadministratie
Geldend van 23-04-2004 t/m 23-02-2005
Raadsbesluit 2004: II - 10
De raad van de Gemeente Wieringen;
Gezien het voorstel van het college van 27 januari 2004;
B e s l u i t :
vast te stellen de volgende verordening:
Privacyverordening voor de gemeentelijke basisadministratie
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 begripsbepalingen
- a.
de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 2000, 154);
- b.
bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;
- c.
basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
- d.
aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;
- e.
houder: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie, zijnde burgemeester en wethouders;
- f.
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;
- g.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
- h.
geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de basisadministratie van de gemeente;
- i.
afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
- j.
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
- k.
derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.
Artikel 2 beheer van de gemeentelijke basisadministratie
Beheerder van de basisadministratie is het hoofd van de afdeling Samenleving.
Artikel 3 verbanden met andere gemeentelijke registraties
Met het oog op het met elkaar in verband brengen van gegevens worden alle voor gemeentelijk gebruik benodigde gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie verstrekt aan de registraties bij de afdeling:
- a.
Samenleving;
- b.
Middelen;
- c.
Grondgebiedzaken;
- d.
Het Stafbureau.
Hoofdstuk 2 Bepalingen over de basisadministratie
Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de basisadministratie
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Samenleving, Bureau Burgerzaken;
- c.
de binnengemeentelijke afnemers die werkzaam zijn op de afdelingen genoemd in artikel 3.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
- 1.
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de politie de volgende gegevens systematisch verstrekt:
a. |
vestiging; |
h. |
ouderwijziging; |
b. |
binnenverhuizingen; |
i. |
vernamen/vernummeren |
c. |
vertrek; |
j. |
ongedaan maken overlijden |
d. |
overlijden; |
k. |
actualiseren persoon; |
e. |
geslachtswijziging; |
l. |
actualiseren afstamming; |
f. |
nationaliteitswijziging; |
m. |
actualiseren overlijden; |
g. |
naamswijziging; |
ten behoeve van de uitvoering van wettelijke taken.
Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100 van de wet kunnen algemene gegevens en de verwijsgegevens, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet worden verstrekt aan (zogenaamde vrije derden):
- a.
organisaties op levensbeschouwelijke grondslag, die niet in de SILA participeren;
- b.
door de gemeente gesubsidieerde instellingen;
- c.
andere instellingen die op verzoek van het gemeentebestuur maatschappelijke activiteiten ontplooien;
- d.
andere organisaties die zich ten doel tellen de algemene veiligheid, de gezondheid of het welzijn te bevorderen.
Op verzoek worden de algemene gegevens en de verwijsgegevens over de naam, adres, woongegevens en de burgerlijke staat verstrekt. Dit ten behoeve van de opgedragen taak en voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
In bijzondere gevallen kunnen tevens gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wet warden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Hoofdstuk 3 Bepalingen over de aangehaakte gegevens
Artikel 7 tot en met 16
(niet opgenomen)
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 17 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen krachtens een vastgesteld beveiligingsplan.
Burgemeester en wethouders stellen een beveiligingsplan vast waarin is aangegeven welke voorzieningen van technische en organisatorische aard zijn getroffen tegen verlies of aantasting van gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking ervan.
Artikel 18 Slotbepaling
- 1.
De verordening kan worden aangehaald als "Privacyverordening voor de gemeentelijke basisadministratie" of "GBA-Privacyverordening";
- 2.
Dit reglement treedt in werking op de derde dag na die waarop zij is bekendgemaakt;
- 3.
De verordening ligt ter inzage in het gemeentehuis.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeente Wieringen, gehouden op 8 april 2004.
De raad voornoemd,
Raadsgriffier, |
Voorzitter, |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl