Regeling vervallen per 01-04-2013

Aanbestedingsbeleid voor werken 2010

Geldend van 08-01-2010 t/m 31-03-2013

Intitulé

Aanbestedingsbeleid voor werken 2010

Inhoud

INHOUD

1.        ALGEMENE INLEIDING

2.        AANBESTEDINGEN; ALGEMEEN

2.1.      Aanbestedingsbeginselen

2.2.      Fasen van de aanbesteding

2.3.      Geschillen en onregelmatigheden

3.        AANBESTEDINGSASPECTEN

3.1.      Aanbestedingsdocumenten

3.2.      Elektronisch aanbesteden

3.3.      Uitvoeringsvoorschriften

3.4.      Drempelbedragen

3.5.      Eisen en criteria

3.6.      Integriteit

4.        VORMEN VAN AANBESTEDEN

4.1.      Algemeen

4.2.      Openbare procedure

4.3.      Niet-openbare procedure (aanbesteding met voorafgaande selectie)

4.4.      Onderhandse procedure (meervoudig onderhandse aanbesteding)

4.5.      Enkelvoudige aanbesteding (enkelvoudig onderhandse aanbesteding)

5.        SLOTBEPALING

5.1.      Inwerkingtreding

5.2.      Overgangsperiode

BIJLAGEN

1.        Begripsomschrijvingen

2.        Verklaring inzake toepassing Wet Bibob aanbestedingen

1, ALGEMENE INLEIDING

De Europese Unie verplicht overheden om opdrachten boven een bepaald bedrag te verstrekken via een procedure van aanbesteden, zodat elke ondernemer een eerlijke kans krijgt om in aanmerking te komen voor overheidsopdrachten.

Voor het aanbesteden van een overheidsopdracht kunnen overheidsorganisaties verschillende procedures volgen. Welke aanbestedingsprocedure zij volgen is onder andere afhankelijk van de aard en de omvang van de opdracht.

Deze beleidsregel Aanbestedingsbeleid Werken geeft de kaders aan waarbinnen overheidsgelden van de provincie Drenthe op objectieve, transparante, proportionele en non-discriminatoire wijze worden aanbesteed, zodat voldaan wordt aan de eisen van behoorlijk bestuur en (Europese) wetgeving.

Het aanbestedingsbeleid draagt bij aan een doelmatige, doeltreffende en rechtmatige bedrijfsvoering en aan het transparant, integer en efficiënt verlopen van aanbestedingsprocessen. Toepassing van het beleid leidt beperkt de juridische en financiële risico¿s.

De provincie Drenthe hecht er aan om eenduidig naar buiten te treden als aanbestedende dienst. Daar waar mogelijk is aansluiting gezocht bij de Nota inkoopbeleid 2009-2011.

2, AANBESTEDINGEN; ALGEMEEN

2.1, Beginselen

In dit hoofdstuk beschrijft de provincie het door haar gewenste aanbestedingsgedrag, haar ambities en hoe ze tot bepaalde keuzes komt.

Ten aanzien van navolgende beginselen wordt verwezen naar de Nota inkoopbeleid 2009-2011 van de provincie Drenthe.

-     Duurzaam en maatschappelijk verantwoord.

-     Doeltreffend en doelmatig.

-     Rechtmatig en integer.

-     Transparant.

-     Waarborging continuïteit.

2.2, Fasen van de aanbesteding

Het aanbesteden van werken verloopt in 3 fasen, te weten fase 1: specificeren, fase 2: selecteren en fase 3: contracteren. Een aanbesteding bestaat uit het aankondigen van een opdracht en het bekendmaken van een bestek (ontwerpspecificatie). In het bestek worden eenduidige, objectieve, op het werk toegesneden eisen en criteria opgenomen waaraan de inschrijver moet voldoen.

Hierna worden de fasen nader toegelicht.

Fase 1 Specificeren

Fase 1 is de voorbereiding op de aanbesteding: de initiatieffase. De doelstelling van deze fase is inzicht te krijgen in de markt. Hiervoor wordt een marktanalyse en/of een marktconsultatie uitgevoerd. Vervolgens wordt gespecificeerd aan welke eisen en wensen het werk moet voldoen. De provincie stelt hiervoor een Programma van Eisen (PvE) op, dat later wordt vertaald in een bestek.

Risicomanagement vormt een belangrijk onderdeel van de initiatieffase. Het houdt in dat risico¿s worden geïnventariseerd die kunnen ontstaan tijdens de voorbereiding en uitvoering van een aanbesteding en het uit te voeren werk. Vervolgens wordt onderzocht hoe deze risico¿s kunnen worden beperkt door beheersmaatregelen. Het gaat daarbij niet alleen om technische of financiële risico¿s maar ook om organisatorische, logistieke, maatschappelijke, politieke en personele risico¿s.

In de initiatieffase wordt duidelijk welke aanbestedingsvorm voor de opdrachtverlening zal worden gebruikt en welke contractvorm tussen de geselecteerde inschrijver en de provincie moet worden opgesteld.

Om tot een onderbouwde en gefundeerde keuze van de aanbestedingsvorm te kunnen komen zijn de volgende onderdelen van een uit te voeren project essentieel.

1.   Marktanalyse of marktconsultatie.

2.   Risicomanagement.

3.   Programma van Eisen (PvE).

4.   Contractvormen.

Met gebruikmaking van de eerste 3 onderdelen stelt de provincie een aanbestedingsplan op.

Aanbestedingsplan

In het aanbestedingsplan wordt onder andere bepaald hoe de opdracht (eventueel) wordt opgedeeld, voor welke contractvorm wordt gekozen en welke aanbestedingsvorm wordt gevolgd. De specifieke eigenschappen van het werk zijn daarbij een bepalende factor.

Contractvormen

Op het gebied van contractvormen wordt onderscheid gemaakt in traditionele en geïntegreerde contractvormen. Naast de traditionele en geïntegreerde contractvormen (die in verschillende varianten mogelijk zijn) is een mengvorm ook mogelijk.

Traditionele contracten

De traditionele contractvorm heeft de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989) als belangrijkste uitgangspunt. Kenmerkend is dat de opdrachtgever zelf het ontwerp en bestek ontwikkelt en aanbesteedt en de inschrijver met de beste aanbieding selecteert, die het werk vervolgens uitvoert.

Daar waar het doelmatig is, kan worden overwogen omvangrijke bestekken op te delen in percelen. In geval van inschrijving in percelen, moet in het bestek en in de aankondiging worden opgenomen:

a.   of voor elk perceel afzonderlijk kan worden ingeschreven;

b.   of voor een aantal samengevoegde percelen kan worden ingeschreven;

c.    of alleen voor het totaal van de percelen kan worden ingeschreven.

Geïntegreerde contracten

De afgelopen jaren wordt er naast de traditionele contractvorm gebruikgemaakt van de geïntegreerde contractvormen. Bij een geïntegreerd contract (GC) wordt gebruikgemaakt van de kennis en kunde van de inschrijver, door het ontwerp en de uitvoering aan hem over te laten. In het algemeen wordt bij deze contractvorm op de economisch meest voordelige inschrijving geselecteerd.

Bij deze contracten is de Modelbasisovereenkomst met bijbehorende Uniforme administratieve voorwaarden voor geïntegreerde contracten 2005 (UAV-GC 2005) van toepassing.

Voor projecten die hier geschikt voor zijn, zal de provincie vaker gebruikmaken van geïntegreerde contractvormen.

De eisen en wensen die in de initiatieffase in beeld worden gebracht, worden bij geïntegreerde contracten opgenomen in een Functioneel PvE (FPvE), ook wel functioneel specificeren genoemd. Functioneel specificeren is het stellen van eisen aan mogelijke oplossingen zonder een invulling te geven aan de oplossing. Het laatste wordt dan overgelaten aan de inschrijver.

Drie verschillende varianten die in de GC denkbaar zijn, zijn:

-     alleen een FPvE

-     een FPvE en een voorlopig ontwerp

-     een FPvE, een voorlopig ontwerp en een definitief ontwerp

Fase 2 Selecteren

Nadat de aanbesteding heeft plaatsgevonden volgt de selectiefase. Dit is de fase waarin de provincie uit verschillende inschrijvingen de beste aanbieding selecteert op basis van de in het bestek vastgestelde selectie- en gunningscriteria (in paragraaf 3.2 zijn de eisen en criteria waaraan een inschrijver en/of inschrijving moet voldoen, beschreven).

Het werk wordt uitsluitend opgedragen aan de inschrijver die aan alle in het bestek en/of de aanmelding vermelde criteria voldoet.

In het ARW 2005 (zie paragraaf 3.3) is vastgelegd dat bij werken die worden aanbesteed, elke inschrijver gelijktijdig en schriftelijk in kennis wordt gesteld van de voorgenomen gunning. In deze berichtgeving zijn de gronden van de gunningsbeslissing gemotiveerd weergegeven en wordt vermeld aan welke inschrijver de provincie voornemens is te gunnen.

Aan het voornemen tot gunning kunnen geen rechten worden ontleend. Indien binnen een termijn van vijftien kalenderdagen (Alcatel-termijn) een kort geding aanhangig is gemaakt tegen het voornemen, mag er niet worden overgegaan tot gunning van de opdracht. De provincie moet de uitkomst van het kort geding afwachten voordat overgegaan kan worden tot definitieve gunning, tenzij een zwaarwegend belang gunning noodzakelijk maakt.

Fase 3 Contracteren

De schriftelijke mededeling, waarin het werk wordt gegund, wordt aangetekend verzonden. Hierin kan tevens de aanwijzing van de Directie UAV worden opgenomen.

Gelijktijdig of zo spoedig mogelijk na de schriftelijke mededeling wordt aan de aannemer toegezonden een door of namens de provincie gewaarmerkt:

-    afschrift van zijn inschrijfbiljet met de eventuele staat van verrekenprijzen;

-    exemplaar van het bestek, de daarbij behorende tekeningen en de nota¿s van inlichtingen (of andere eventueel aanwezige overeenkomsten).

2.3, Geschillen en onregelmatigheden

Geschillen

Voor werken die volgens het ARW 2005 worden aanbesteed, worden geschillen tijdens de aanbestedingsprocedure voorgelegd aan de burgerlijke rechter.

Melding onregelmatigheden bouwsector

Bij het vermoeden of constateren van onregelmatigheden (zoals mededingingsbeperkende afspraken) tijdens de aanbesteding of tijdens de uitvoering, wordt hiervan melding gedaan bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). In overleg met of op advies van de NMa wordt beoordeeld wat de verdere stappen kunnen zijn.

3, AANBESTEDINGSASPECTEN

3.1, Aanbestedingsdocumenten

Bestek

Het bestek is een ontwerpspecificatie met een nauwkeurige beschrijving van het werk. Het bevat:

-    alle relevante inlichtingen met betrekking tot de uitvoering en het verloop van het werk;

-    de rechten en plichten van de verschillende partijen;

-    de te gebruiken materialen en de regeling van de werkzaamheden;

-    en de eisen en criteria waaraan de ondernemer moet voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor gunning van de opdracht.

Voor het traditionele bestek hanteert de provincie het ontwerp volgens de RAW-systematiek (Rationalisatie en Automatisering Grond-, Water- en Wegenbouw). Een bestek volgens de RAW-systematiek bestaat uit verschillende delen. De provincie hanteert de volgende indeling op grond van de RAW-systematiek:

Deel 0, Totstandkoming overeenkomst

Deel 1, Algemeen (globaal inzicht in het werk)

Deel 2, Beschrijving (tekeningen, nadere beschrijving besteksposten)

Deel 3, Standaardbepalingen in aanvulling op de Standaard 2005 (nadere eisen/voorwaarden voor de uitvoering van het werk en technische bepalingen)

Vooraankondiging

In het ARW 2005 is bepaald dat bij opdrachten voor werken die Europees worden aanbesteed volgens de openbare procedure, de niet-openbare procedure en de onderhandelingsprocedure met voorafgaande aankondiging kan de provincie besluiten een vooraankondiging van de opdracht te plaatsen.

Wanneer bij de provincie ruim van tevoren bekend is dat zij in een later stadium een opdracht voor werken wil aanbesteden, kan de provincie een vooraankondiging plaatsen. De daadwerkelijke (Europese) aanbestedingsprocedure kan op die wijze worden verkort waardoor het werk sneller in de markt weggezet kan worden.

Het doen van een vooraankondiging verplicht de aanbesteder niet tot het doen van de feitelijke aanbesteding van de opdracht.

De publicatie van een vooraankondiging vindt plaats op http://ted.europa.eu en www.aanbestedingskalender.nl.

Aankondiging

De aankondiging van een openbare aanbesteding wordt opgesteld aan de hand van de standaardaankondiging van deel II Model B uit het ARW 2005.

De in het ARW 2005 opgenomen technische, organisatorische en financieel-economische eisen dienen in de aankondiging of het selectiedocument te worden opgenomen.

Voor de in de hoofdstukken 4.2 en 4.3 beschreven openbare en niet-openbare aanbestedingsprocedure geldt dat de aankondiging plaatsvindt op een voor iedereen toegankelijk elektronisch medium. Op dit moment is dat www.aanbestedingskalender.nl. Heeft het werk een geraamde waarde boven de Europese drempel, dan vindt de aankondiging plaats op zowel www.aanbestedingskalender.nl als  http://ted.europa.eu.

Voor de in de paragrafen 4.4 en 4.5 beschreven onderhandse aanbestedingsprocedures geldt dat onderhandse aanbestedingen voor- en achteraf niet worden bekendgemaakt.

Proces-verbaal van aanbesteding

Van de feitelijke aanbesteding wordt een proces-verbaal van aanbesteding opgemaakt. Het proces-verbaal bevat:

-     de datum, het tijdstip en de plaats waar de aanbesteding is gehouden;

-     de beschrijving/aanduiding van het werk;

-     de gevolgde aanbestedingsprocedure;

-     de inschrijvingssommen indien deze zijn bekendgemaakt tijdens de aanbesteding.

Belanghebbenden kunnen het proces-verbaal van aanbesteding, dat door de opdrachtgever wordt opgemaakt, in het provinciehuis inzien of een afschrift hiervan krijgen.

Nota van inlichtingen

De Nota van inlichtingen dient uiterlijk 6 dagen voor de feitelijke aanbesteding aan de gegadigden verstuurd te worden. Deze dient ter verduidelijking, aanvulling of wijziging van het bestek en de aanvullende stukken, en tot beantwoording van de vragen die schriftelijk of tijdens een inlichtingenbijeenkomst mondeling zijn gesteld. De eisen en criteria in de aankondiging en het bestek dienen onderling overeen te stemmen en mogen niet in de Nota van Inlichtingen worden gewijzigd.

De Nota van inlichtingen wordt, ook indien er door de gegadigden geen vragen zijn gesteld, te allen tijde verstuurd.

3.2, Elektronisch aanbesteden

Elektronisch aanbesteden maakt uniform en transparant aanbesteden mogelijk. De provincie heeft zich tot doel gesteld om in 2010 50% van alle opdrachten voor werken elektronisch aan te besteden en dit na 2010 jaarlijks met 10% te verhogen, tot uiteindelijk 100% in 2015.

Hierbij gelden de volgende uitgangspunten.

-    Alle aanbestedingsdocumenten worden in principe op digitale wijze beschikbaar gesteld.

-    Bij wijze van pilot wordt het (gehele proces van) elektronisch aanbesteden zoveel mogelijk toegepast op onderhandse aanbestedingen. Ten aanzien van openbare aanbestedingen zal per geval worden gekeken of elektronisch aanbesteden tot de mogelijkheden behoort.

-    Afhankelijk van de marktsituatie en de omstandigheden van het werk kan worden gekozen voor een elektronische aanbesteding waarbij de gunning vooraf wordt gegaan door een veiling (elektronische aanbesteding met e-veiling).

3.3, Uitvoeringsvoorschriften

Voor wat betreft de uitvoering van werken hanteert de provincie, naast eventuele specifieke voorwaarden, de navolgende voorschriften.

-    ARW 2005: Aanbestedingsreglement Werken 2005. Voor het aanbestedingsbeleid voor Werken verklaart de provincie het ARW 2005 (inclusief de daarbij behorende modellen) van toepassing. In het ARW 2005 zijn de verhoudingen tussen de opdrachtgevers en aannemers in de precontractuele fase van het bouwproces vastgelegd.

-    UAV 1989: Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989. De UAV worden in de bestekken van toepassing verklaard en bevatten regels ten behoeve van de opdrachtgevers en aannemers die de gelijkwaardigheid van deze twee partijen garanderen.

-    UAV-GC 2005: Uniforme Administratieve Voorwaarden voor geïntegreerde contractvormen 2005 zijn van toepassing op alle overeenkomsten voor de uitvoering van werken waarin ontwerpwerkzaamheden en uitvoering van werken zijn geïntegreerd.

-    Standaard 2005: Publicatie van het CROW (kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) die vaak van toepassing wordt verklaard in de bestekken in de GWW-sector (Grond, Weg en Waterbouw) Hierin wordt voor sommige onderdelen nadere invulling gegeven aan de risicoverdeling en verantwoordelijkheden zoals die zijn vastgelegd in de UAV, en die daarnaast een technisch kader biedt voor het toetsen van de prestaties van de aannemer.

3.4, Aanbestedingsvormen en drempelbedragen

Welke aanbestedingsvorm wordt gehanteerd is in eerste instantie afhankelijk van de raming van het werk en de soort opdracht. De provincie hanteert voor werken de volgende drempelbedragen.

-    Bij een werk met een raming beneden de € 50.000,-- wordt schriftelijk 1 natuurlijke of rechtspersoon tot inschrijving uitgenodigd.

-    Bij een werk met een raming tussen € 50.000,-- en € 500.000,-- worden schriftelijk minimaal 3 natuurlijke of rechtspersonen tot inschrijving uitgenodigd. 

-    Bij een werk met een raming tussen € 500.000,-- en de Europese aanbestedingsdrempel wordt de opdracht nationaal openbaar aanbesteed.

-    Bij een werk met een raming boven de Europese aanbestedingsdrempel wordt de opdracht Europees openbaar aanbesteed (voor het actuele Europese drempelbedrag wordt verwezen naar http://www.europadecentraal.nl/menu/503/Drempelwaarden.html).

Vorengenoemde bedragen gelden als uitgangspunt bij het aanbesteden van werken. De provincie behoudt zich het recht voor om, bijvoorbeeld wanneer de aard van de opdracht hiertoe aanleiding geeft, af te wijken van dit uitgangspunt (met uitzondering van werken met een raming boven de Europese aanbestedingsdrempel).

Een voorstel tot afwijking wordt ter goedkeuring aan gedeputeerde staten voorgelegd in die gevallen waarin:

-    volgens het drempelbedrag openbaar aanbesteed moet worden, maar vanwege het specifieke karakter van de producten, het complexe uitvoeringsproces en/of verwevenheid met parallelle processen een meervoudig onderhandse aanbesteding wenselijk wordt geacht;

-    volgens het drempelbedrag openbaar aanbesteed moet worden, maar een enkelvoudig onderhandse aanbesteding wenselijk wordt geacht vanwege dwingende spoed, vereiste specialistische kennis c.q. vaardigheden en/of hoge voorbereidingskosten of omdat technische moeilijkheden kunnen ontstaan bij een keuze van een andere ondernemer;

-    een andere ¿ in het ARW 2005 genoemde- aanbestedingsvorm (zoals concurrentiegerichte dialoog of de niet-openbare procedure) wordt toegepast;

-    wanneer het een afwijking betreft waarbij het voorstel is om (Europees dan wel nationaal) openbaar of anderszins aan te besteden, terwijl in de regel meervoudig of enkelvoudig onderhands aanbesteed mag worden, wordt het voorstel ter goedkeuring voorgelegd aan de bevoegde manager.

3.5, Eisen en criteria

Voor alle aanbestedingsprocedures moeten bij het formuleren van de eisen en criteria de in het aanbestedingsrecht geldende algemene beginselen van onder andere proportionaliteit en transparantie in acht worden genomen.

De beschrijving van de eisen en criteria wordt per project opgenomen in het bestek en/of vermeld in de aankondiging. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen selectiecriteria en gunningcriteria.

Selectiecriteria

De selectiecriteria zijn alle maatschappelijke, technische, organisatorische en financieel-economische eisen waaraan een inschrijver, zowel op de dag van inschrijving als op de dag van opdrachtverlening, moet voldoen. Binnen de selectiecriteria wordt onderscheid gemaakt tussen uitsluitingsgronden en geschiktheidseisen.

De provincie mag de selectiecriteria alleen gebruiken voor het beoordelen van de inschrijver, niet voor het beoordelen van de inschrijving.

Uitsluitingsgronden

De uitsluitingsgronden zijn opgenomen in artikel 2.7 ARW 2005. In de uitsluitingsgronden worden criteria aangegeven op basis waarvan de provincie inschrijvers mag uitsluiten van opdrachten. Andere uitsluitingsgronden mogen door de provincie niet worden toegepast.

Geschiktheidseisen

Aan de hand van de geschiktheidseisen, die de provincie zelf moet bepalen, wordt beoordeeld of de inschrijver geschikt is om de opdracht uit te voeren. De inschrijver wordt beoordeeld op technische bekwaamheid en (voldoende) financiële draagkracht.

Technische bekwaamheid

Ten aanzien van de technische bekwaamheid kunnen, als voorbeeld, de volgende eisen worden gesteld.

-    Ervaringseis, zowel van de individuele inschrijver als van de eventueel te vormen combinatie.

-    Het beschikken over een kwaliteitscertificaat.

-    Verklaring betreffende inschrijvingsvereisten.

-    Aanvullende eisen, bijzondere omstandigheden.

-    Aanvullende eisen, technische bekwaamheden.

Financiële en economische draagkracht

Ten aanzien van de financiële economische draagkracht kunnen bijvoorbeeld de volgende eisen worden gesteld.

-    Omzeteis, zowel van de individuele inschrijver als van de eventueel te vormen combinatie.

-    Bereidverklaring tot afgeven bankgarantie.

-    Accountantsverklaring.

Gunningscriteria

Gunningscriteria worden alleen gebruikt voor het beoordelen van de inschrijving oftewel de aanbieding op de opdracht, niet voor het beoordelen van de inschrijver.

Een opdracht voor het uitvoeren van een werk wordt gegund op basis van een van de volgende gunningscriteria:

-     de laagste prijs, of

-     de economisch meest voordelige inschrijving (Emvi).

Bij het gunningscriterium Emvi bepaalt de provincie haar keuze op grond van een weging van de scores die zijn verkregen op meerdere (sub)criteria. Te denken valt aan criteria als prijs, kwaliteit en levertijd. De provincie specificeert in de aankondiging of het bestek welk relatief gewicht aan elk van de door hem gekozen criteria wordt toegekend.

Een criterium dat de provincie voornemens is vaker toe te passen is de fictieve korting. Als een ondernemer bij zijn inschrijving aangeeft een werk een x-aantal dagen eerder te kunnen opleveren, wordt een fictieve korting op de aanneemsom toegepast. De provincie kan op die wijze een maatschappelijk voordeel creëren. Zo kan bijvoorbeeld een weg eerder worden opengesteld waardoor de omgeving (weer) bereikbaar wordt.

3.6, Integriteit

De provincie kan, indien zij daartoe aanleiding ziet, voor of na de inschrijving op de aanbesteding een nader onderzoek instellen naar de integriteit van de gegadigde in het kader van de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (Wet Bibob). De Wet Bibob beoogt te voorkomen dat onder meer door aanbestedingen van overheidsopdrachten de overheid onbedoeld mogelijk bepaalde `criminele¿ activiteiten faciliteert.

Als er in het kader van de Wet Bibob een nader onderzoek is gedaan, wordt er alleen opgedragen indien er geen bijzonderheden uit dit nader onderzoek zijn voortgekomen.

Alleen bij werken boven een geraamd bedrag van € 500.000,-- en alle werken die Europees worden aanbesteed, worden inschrijvers gevraagd een ondertekende Verklaring inzake toepassing Wet Bibob aanbestedingen (bijlage 2) aan te leveren.

4, VORMEN VAN AANBESTEDEN

4.1, Algemeen

In het ARW 2005 zijn zowel voor de nationale aanbesteding als voor de Europese aanbesteding de volgende aanbestedingsvormen opgenomen.

-     Openbare procedure (openbare aanbesteding).

-     Niet-openbare procedure (aanbesteding met voorafgaande selectie).

-     Concurrentiegerichte dialoog.

-     Onderhandelingsprocedure met voorafgaande aankondiging.

-     Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande aankondiging.

-     Concessieovereenkomst.

-     Raamovereenkomst met een enkele ondernemer.

-     Raamovereenkomst met meerdere ondernemers.

-     Experimenteren.

-     Onderhandse procedure (alleen nationale aanbesteding).

In de paragrafen 4.2 tot en met 4.4 van dit beleid zijn de voor de provincie relevante en meest toegepaste procedures, zoals in het ARW 2005 zijn opgenomen, beschreven.

Paragraaf 4.5 beschrijft de enkelvoudige aanbestedingsprocedure. Deze procedure past de provincie toe indien de situatie daartoe aanleiding geeft. De enkelvoudige aanbestedingsprocedure is niet in het ARW 2005 opgenomen.

4.2, Openbare procedure

Een aanbesteding volgens de openbare procedure is een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder mag inschrijven.

De inschrijver die voor de opdracht in aanmerking komt, moet de gegevens als genoemd in de aankondiging en het bestek verstrekken. De bij het inschrijvingsbiljet gevoegde verklaring inzake inschrijvingsvereisten (Model K formulier) dient aan te tonen of de inschrijver aan alle maatschappelijke eisen voldoet.

4.3, Niet-openbare procedure (aanbesteding met voorafgaande selectie)

Een aanbesteding volgens de niet-openbare procedure is een aanbesteding die (net als de openbare aanbestedingsprocedure) algemeen bekend wordt gemaakt, waaraan ondernemers mogen verzoeken deel te nemen. Aan de hand van de selectiecriteria en het gunningscriterium die voorafgaand aan de procedure worden bepaald, wordt een aantal gegadigden door de provincie geselecteerd. Zij worden vervolgens uitgenodigd tot inschrijven.

In de aankondiging van een niet-openbare procedure wordt óf het aantal uit te nodigen gegadigden óf een minimum- en maximumaantal aangegeven (bij de nationale aanbesteding bedraagt het aantal tot inschrijving uit te nodigen gegadigden ten minste 3, bij Europese aanbestedingen ten minste 5).

4.4, Onderhandse procedure (meervoudig onderhandse aanbesteding)

Een aanbesteding volgens de onderhandse procedure is een aanbesteding die niet algemeen bekendgemaakt wordt en waarvoor een beperkt aantal natuurlijke of rechtspersonen tot inschrijving wordt uitgenodigd.

Voor de meervoudig onderhandse aanbesteding wordt gekozen bij een werk met een raming tussen € 50.000,-- en € 500.000,--. Komt de geraamde waarde boven dit bedrag uit, maar is er sprake van een van de argumenten genoemd in paragraaf 3.4 (zoals specifieke karakter van de producten) dan mag voor deze aanbestedingsprocedure worden gekozen.

In afwijking van het ARW 2005 dienen er, in plaats van 2 bedrijven, minimaal 3 bedrijven te worden uitgenodigd. Het maximaal uit te nodigen bedrijven is, zoals in het ARW 2005 is aangegeven, ten hoogste 6.

Afhankelijk van de aard en de grootte van het werk kan hiervan worden afgeweken en kunnen bijvoorbeeld ook startende ondernemingen en kleine en middelgrote bedrijven worden uitgenodigd.

4.5, Enkelvoudige aanbesteding (enkelvoudig onderhandse aanbesteding)

Een enkelvoudige aanbesteding is een aanbesteding die niet algemeen wordt bekendgemaakt en waarbij 1 natuurlijke of rechtspersoon tot inschrijving wordt uitgenodigd.

Voor de enkelvoudig onderhandse aanbesteding wordt gekozen als het werk een geraamde waarde van beneden de € 50.000,-- heeft. Komt de geraamde waarde boven dit bedrag uit, maar is er sprake van een van de argumenten genoemd in paragraaf 3.4 (zoals dwingende spoed), dan mag voor deze aanbestedingsprocedure worden gekozen.

5, SLOTBEPALING

5.1, Inwerkingtreding

Het onderhavige beleid treedt in werking op de dag nadat het is bekendgemaakt in het Provinciaal blad, met inachtneming van het bepaalde in paragraaf 5.2.

5.2, Overgangsperiode

Voor projecten die voor de bekendmaking in het Provinciaal blad al in voorbereiding zijn genomen, geldt het huidige beleid. Deze overgangsperiode geldt tot 1 juli 2010.

Bijlagen

BIJLAGE 1 BIJ HET AANBESTEDINGSBELEID VOOR WERKEN 2010: BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

In dit aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

Aanbestedende dienst           Natuurlijke of rechtspersoon die een prijsaanbieding vraagt voor de uitvoering van een werk, levering van goederen of een dienst met als doel om te komen tot gunning.

Aanbesteding                       1. Het proces dat plaatsvindt om te komen tot het sluiten van een (aannemings)overeenkomst.

2. Het moment in de aanbestedingsprocedure waarop de inschrijvers de aanbieding op het werk indienen.

Aanbestedingsprocedure       Procedure lopend van aankondiging van het werk (of dienst of levering) tot en met de gunning van het werk.

Alcateltermijn                      Een aanbestedende dienst dient, voordat hij tot gunning overgaat, mee te delen aan partijen waaraan de opdracht niet zal worden gegund dat hij voornemens is de opdracht aan een van de andere inschrijvers te gunnen. In deze standstill-termijn van 15 kalenderdagen voorafgaand aan de daadwerkelijke gunning, veelal Alcatel-termijn genoemd, kunnen partijen vervolgens, voor zover zij daartoe aanleiding zien, een kort geding procedure bij de civiele rechter aanhangig maken.

Bankgarantie                       Borgstelling door een bank voor een cliënt gegeven, ten behoeve van een derde.

Bereidverklaring                   Document van een natuurlijke of rechtspersoon waarin deze aangeeft jegens een derde een garantie af te geven met betrekking tot de te gunnen opdracht.

Bestek/Contract                   Een nauwkeurige beschrijving van het werk, de daarbij behorende tekeningen en alle relevante inlichtingen met betrekking tot:

                                          -       de uitvoering en het verloop van het werk

                                          -       rechten en plichten van de verschillende partijen

                                          -       de te gebruiken materialen

                                          -       de regeling van de werkzaamheden

                                          -       eisen/voorwaarden

Directie (UAV)                      In de UAV 1989 is opgenomen dat de opdrachtgever gerechtigd is om een of meer personen aan te wijzen om als directie op te treden. De directie (UAV) vertegenwoordigt de opdrachtgever in alle zaken het werk betreffende, tenzij door de opdrachtgever daaraan schriftelijk beperkingen zijn gesteld.

                                          De directie (UAV) oefent het toezicht uit op de uitvoering van het werk en op de naleving van de overeenkomst.

EMVI                                  Economisch meest voordelige inschrijving.

Gegadigde                           De natuurlijke of rechtspersoon die meedingt naar een opdracht van de provincie.

GC                                      Geïntegreerd Contract.

Gunningscriterium               Een, voor de aanbesteding, vastgesteld criterium op basis waarvan wordt vastgesteld aan welke inschrijver de opdracht wordt verleend (laagste prijs of economisch meest voordelige inschrijving).

Model K                               De inschrijver dient bij de inschrijving een verklaring over te leggen dat de inschrijving niet tot stand is gekomen onder invloed van een overeenkomst, besluit of gedraging in strijd met het Nederlandse of Europese mededingingsrecht. Deze verklaring, ingericht volgens het in Deel II van de ARW 2005 opgenomen model K, dient ondertekend te zijn door een bestuurder die de inschrijver rechtsgeldig vertegenwoordigt.

Non discriminatoir                Een aanbestedende dienst behandelt alle ondernemers op gelijke wijze.

Objectief                             Selectie en gunningscriteria worden gebaseerd op heldere en verifieerbare elementen die losstaan van persoonlijke voorkeuren

Opdrachtgever                     De provincie Drenthe, volgens volmacht van de commissaris van de koningin in de provincie Drenthe vertegenwoordigd door de bevoegde manager.

Opdrachtgever                     Natuurlijke of rechtspersoon die een werk opdraagt.

Opdrachtnemer                    Natuurlijke of rechtspersoon aan wie een werk is opgedragen.

PvE                                     Programma van Eisen.

Provincie                             De provincie Drenthe.

RAW                                   Rationalisatie en Automatisering Grond-, Water- en Wegenbouw.

                                          Een systematiek die werkzaamheden beschrijft.

SenterNovem                       Een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken waar bedrijven, kennisinstellingen en overheden terecht kunnen voor advies, kennis, en financiële ondersteuning op het gebied van duurzaamheid en innovatie.

Standaard RAW-bestek         Een bestek, dat is opgesteld volgens de RAW-systematiek, dat bestaat uit vier delen.

                                          Deel 0, Totstandkoming overeenkomst

                                          Deel 1, Algemeen

                                          Deel 2, Beschrijving

                                          Deel 3, Standaardbepalingen in aanvulling op de Standaard 2005).

Standaard RAW-bepalingen   Algemeen geldende bepalingen opgenomen in de Standaard 2005. Alleen informatie die specifiek is voor het uit te voeren werk wordt in het bestek vermeld.

Transparant                         Alle gemaakte keuzes in aanbestedingsprocessen moeten verantwoord kunnen worden.

Verrekenprijs                       Bij overschrijding van de hoeveelheid resultaatsverplichting wordt vanaf 100% het meerdere verrekend volgens de verrekenprijs. De verrekenprijs bestaat uit de prijs per eenheid verhoogd met het percentage algemene kosten, winst en risico.

Vraagspecificatie                  Document waarin de aanbestedende dienst zijn vraag met betrekking tot het uit te voeren werk heeft gespecificeerd aan de hand van een aantal eisen en wensen/criteria.

BIJLAGE 2 BIJ HET AANBESTEDINGSBELEID VOOR WERKEN 2010: VERKLARING INZAKE TOEPASSING WET BIBOB AANBESTEDINGEN

Behoort bij het inschrijvingsbiljet voor besteknummer ........

       VERKLARING INZAKE TOEPASSING WET BIBOB AANBESTEDINGEN

1.    Vragen gericht op de beoordeling van de uitsluitingsgronden

1.1  Verkeert de onderneming in staat van faillissement, vereffening, surséance van betaling of akkoord, of heeft de onderneming haar werkzaamheden gestaakt of verkeert zij in een ander soortgelijke toestand ingevolge een gelijkwaardige procedure van nationale wettelijke regeling?      

       ¿ Nee

       ¿ Ja; vermeld desbetreffende toestand

       De onderneming dient desgevraagd binnen een week na het daartoe ontvangen verzoek een verklaring van de griffier van de Rechtbank of een vergelijkbare verklaring uit het land van herkomst die niet meer dan 6 maanden oud is te overleggen. De onderneming staat er voor in dat deze verklaring op het moment dat deze wordt overgelegd overeenstemt met de werkelijke situatie waarin de onderneming zich op dat moment bevindt.

1.2  Is het faillissement van de onderneming aangevraagd of is tegen de onderneming procedure van vereffening of surséance van betaling of akkoord dan wel een andere soortgelijke procedure die in de nationaal wettelijke regeling is voorzien aanhangig gemaakt?       

       ¿ Nee

       ¿ Ja; vermeld desbetreffende toestand

       De onderneming dient desgevraagd binnen een week na het daartoe ontvangen verzoek een verklaring van de griffier van de Rechtbank of een vergelijkbare verklaring uit het land van herkomst die niet meer dan 6 maanden oud is te overleggen. De onderneming staat er voor in dat deze verklaring op het moment dat deze wordt overgelegd overeenstemt met de werkelijke situatie waarin de onderneming zich op dat moment bevindt.

1.3  Is de onderneming in de 4 jaar voorafgaand aan deze aanbestedingsprocedure bij een rechterlijke beslissing die kracht van gewijsde heeft, veroordeeld geweest voor een delict dat de beroepsmoraliteit van de onderneming in het gedrang brengt.

       ¿ Nee

       ¿ Ja; vermeld de aard van het delict en de opgelegde straf/maatregel

       De onderneming dient desgevraagd binnen een week na het daartoe ontvangen verzoek een verklaring omtrent het gedrag van de onderneming (Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag; COVOG-verklaring) of de beschikking waarin afgifte van die verklaring wordt geweigerd dan wel een vergelijkbare verklaring of beschikking uit het land van herkomst die niet meer dan 6 maanden oud is te overleggen. De onderneming staat er voor in dat deze verklaring op het moment dat deze wordt overgelegd overeenstemt met de werkelijke situatie waarin de onderneming zich op dat moment bevindt.

1.4  Heeft de onderneming in de 4 jaar voorafgaand aan deze aanbestedingsprocedure in de uitoefening van haar beroep een ernstige fout begaan?

       ¿ Nee

       ¿ Ja; vermeld de aard van de fout en de eventueel opgelegde straf/maatregel

       De onderneming dient desgevraagd binnen een week na het daartoe ontvangen verzoek een verklaring omtrent het gedrag van de onderneming (COVOG-verklaring) of de beschikking waarin afgifte van die verklaring wordt geweigerd dan wel een vergelijkbare verklaring of beschikking uit het land van herkomst die niet meer dan 6 maanden oud is te overleggen. De onderneming staat er voor in dat deze verklaring op het moment dat deze wordt overgelegd overeenstemt met de werkelijke situatie waarin de onderneming zich op dat moment bevindt.

1.5  Heeft de onderneming aan haar verplichtingen voldaan ten aanzien van de betaling van de socialeverzekeringsbijdragen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar zij gevestigd is of van het land van de aanbestedende dienst?

       ¿ Nee; vermeld eventuele lopende betalingsregelingen

       ¿ Ja; leg een of meer verklaringen over van het feit dat de onderneming aan haar verplichtingen terzake heeft voldaan. Deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

       De onderneming dient desgevraagd binnen een week na het daartoe ontvangen verzoek een verklaring van het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) of een vergelijkbare verklaring uit het land van herkomst bij die niet meer dan 3 maanden oud is te overleggen. De onderneming staat er voor in dat deze verklaring op het moment dat deze wordt overgelegd overeenstemt met de werkelijke situatie waarin de onderneming zich op dat moment bevindt

1.6  Heeft de onderneming aan haar verplichtingen voldaan ten aanzien van de betaling van haar belastingen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land van de aanbestedende dienst?

       ¿ Nee; vermeld eventuele lopende betalingsregelingen

       ¿ Ja; leg een of meer verklaringen over van het feit dat de onderneming aan haar verplichtingen terzake heeft voldaan. 

       De onderneming dient desgevraagd binnen een week na het daartoe ontvangen verzoek een verklaring van de Inspecteur van de belastingen of een vergelijkbare verklaring uit het land van herkomst bij die niet meer dan 6 maanden oud is te overleggen. De onderneming staat er voor in dat deze verklaring op het moment dat deze wordt overgelegd overeenstemt met de werkelijke situatie waarin de onderneming zich op dat moment bevindt.

1.7  Heeft de onderneming zich in ernstige mate schuldig gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen die overeenkomstig de criteria voor de kwalitatieve selectie of de uitsluitingscriteria kunnen worden verlangd (of heeft de onderneming deze inlichtingen niet verstrekt)?

       ¿ Nee

       ¿ Ja; vermeld de aard hiervan en de eventueel opgelegde straf/maatregel

Aldus naar waarheid opgemaakt te ................ , op ................

door (naam en voorletters) ................................

als bestuurder van (naam onderneming) ................................

die (naam onderneming) ................................

ter zake van deze inschrijving rechtsgeldig vertegenwoordigt.

................................................. (handtekening)

Aldus naar waarheid opgemaakt op,

datum  ¿¿¿¿¿¿¿....... te ¿¿¿¿¿¿.............

door (naam en voorletters) ¿¿¿¿¿¿¿¿¿........

als bestuurder van (naam bedrijf) ¿¿¿¿¿¿¿.........

die (naam bedrijf) ¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿..

ter zake van deze inschrijving rechtsgeldig vertegenwoordigt.

¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿. (handtekening)