Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9458
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9458/1
Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2004
Geldend van 01-09-2004 t/m 31-12-2010
Intitulé
Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2004
Doelstellingen cliëntenparticipatie
Het doel van de cliëntenparticipatie is dat cliënten en hun vertegenwoordigers invloed kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op het werkterrein van de sector Sociale Voorzieningen. Ten behoeve van dit doel wordt er klanttevredenheidsonderzoek verricht en is er een Kliëntenraad.
Vormen cliëntenparticipatie
Ten minste eenmaal per twee kalenderjaren wordt een klanttevredenheidsonderzoek onder een representatieve steekproef uit het cliëntenbestand gehouden.
De Kliëntenraad wordt aangewezen als orgaan dat als vertegenwoordiger optreedt namens cliënten.
Samenstelling Kliëntenraad
De Kliëntenraad bestaat uit ten hoogste twaalf leden. Zij worden benoemd en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders.
De Kliëntenraad kiest uit zijn midden een voorzitter en secretaris.
De voorzitter en de leden worden benoemd voor een periode van 4 jaar. Na afloop van deze termijn is eenmaal een herbenoeming mogelijk. De Kliëntenraad stelt een rooster van aftreden op.
Tot voorzitter of lid zijn niet benoembaar:
leden van een bestuursorgaan van de gemeente Deventer;
ambtenaren in dienst bij een bestuursorgaan van de gemeente Deventer of daarmede op grond van hun werkzaamheden gelijk te stellen personen in de uitoefening van hun functie.
De voorzitter en de leden van de Kliëntenraad mogen niet deelnemen aan de beraadslaging en besluitvorming over aangelegenheden waarbij zij rechtstreeks of middellijk betrokken zijn;
Het college van burgemeester en wethouders ontslaat de voorzitter of een lid van de Kliënten-raad:
op zijn verzoek;
wanneer hij uit hoofde van ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen;
bij de aanvaarding van een ambt of betrekking welke bij deze verordening onverenigbaar is verklaard met het lidmaatschap van de Kliëntenraad;
wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
wanneer hij ingevolge een onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.
Adviesrecht Kliëntenraad
De Kliëntenraad brengt gevraagd of ongevraagd advies uit over:
alle onderwerpen die betrekking hebben op de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het specifiek gemeentelijk beleid ten aanzien van de Deventenaren met een inkomen tot 120% van het bijstandsniveau;
alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het uitvoeringsbeleid van de sector Sociale Voorzieningen betreffen;
andere aangelegenheden, waarin het college van burgemeester en wethouders dit wenselijk achten.
Vorm, procedure en gebruik adviesrecht
De adviezen worden schriftelijk uitgebracht en zijn met redenen omkleed. Met betrekking tot in artikel 4 genoemde onderwerpen wordt aan de Kliëntenraad een advies gevraagd over een door het college van burgemeester en wethouders genomen voorlopig besluit. Het college van burgemeester en wethouders kan in de fase van voorbereiding van een dergelijk besluit aan de Kliëntenraad een advies vragen over de probleemstelling en de agendavorming. Voorts kan de Kliëntenraad om informatie worden gevraagd.
Het college van burgemeester en wethouders geeft bij haar definitieve besluit en/of voorstel aan de gemeenteraad aan op welke wijze met het terzake uitgebrachte advies rekening is gehouden. Afwijking van het advies wordt met redenen omkleed. Het advies wordt bij het definitieve besluit gevoegd.
De Kliëntenraad ontvangt na de definitieve besluitvorming schriftelijk bericht over het door het college van burgemeester en wethouders en/of de gemeenteraad genomen besluit.
Inroepen externe deskundigheid
De Kliëntenraad is bevoegd deskundigen uit te nodigen en te horen.
Reglement van orde
De Kliëntenraad komt bijeen:
na schriftelijke oproep door de voorzitter, ten minste 6 maal per jaar;
op verzoek van ten minste twee van zijn leden;
op verzoek van het college van burgemeester en wethouders.
De Kliëntenraad beraadslaagt en besluit niet indien minder dan de helft van de leden, de voorzitter daaronder begrepen, aanwezig is. De Kliëntenraad besluit bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen beslist de voorzitter. De minderheid kan vorderen, dat uit het advies het afwijkende standpunt blijkt.
De vergaderingen van de Kliëntenraad zijn openbaar.
In bijzondere gevallen kan de Kliëntenraad op voorstel van een der leden besluiten achter gesloten deuren te vergaderen.
In spoedeisende gevallen kan van het bepaalde in het tweede lid worden afgeweken, waar-van mededeling moet worden gedaan in het uit te brengen advies.
Transparantie en verantwoording
De secretaris van de Kliëntenraad draagt er zorg voor dat van het verhandelde in een vergadering een verslag wordt opgesteld.
De secretaris draagt verder zorg voor een jaarverslag van de Kliëntenraad, dat steeds voor 1 april van het jaar daarop volgend wordt aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders.
Termijnen en procedure
Wanneer het college van burgemeester en wethouders advies vraagt aan de Kliëntenraad voorziet het college van burgemeester en wethouders de Kliëntenraad ten minste vier weken voorafgaand aan de datum dat het advies uitgebracht moet worden van alle relevante schriftelijke documenten.
Op verzoek van de Kliëntenraad worden voorgenomen besluiten ambtelijk aan de Kliënten-raad toegelicht.
Ten minste twee maal per jaar overlegt de Kliëntenraad met de wethouder Sociale Zaken.
Ten minste twee maal per jaar overlegt de Kliëntenraad met het hoofd van de sector Sociale Voorzieningen
Subsidie Kliëntenraad
Het college van burgemeester en wethouders verstrekt jaarlijks subsidie ten behoeve van de Kliënten-raad.
Niet voorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethou-ders.
Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als de Cliëntenparticipatieverordening Wet werk en bijstand 2004.
Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 september 2004.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2004.
De raad voornoemd, de griffier, de voorzitter, drs. A.G.M. Dashorst drs. J. van Lidth de Jeude
Toelichting op de Cliëntenparticipatieverordening WWB 2004
Algemeen
Tezamen met de reïntegratieverordening, de afstemmingsverordening, de toeslagenverordening en de handhavingsverordening, geeft de cliëntenparticipatieverordening invulling aan de invulling van de lokale beleidsruimte die de wetgever aan de gemeente heeft gegeven met de nieuwe wet Werk en Bijstand.
De wetgever legt in artikel 47 gemeente de taak op cliëntenparticipatie in het kader van de Wet werk en bijstand te regelen en in een verordening vast te leggen. Reeds voorafgaand aan de WWB heeft de gemeente Deventer voldaan aan die verplichting door in de raadsvergadering van 25 februari 2002 de verordening op de klientenadviesraad vast te stellen, die in werking trad op 1 april 2002.
De Wet Werk en Bijstand gaat in essentie over de welvaart en het welzijn van individuele burgers. Vanuit die optiek is het van groot belang de taakinvulling en dienstverlening ingevolge die wet doelgericht en respectvol in te richten op een wijze die recht doet aan de ermee beoogde doelstellingen.
De gemeente is als uitvoerder in medebewind in belangrijke mate verantwoordelijk voor de effecten en belevingen van de WWB. In de inrichting van haar beleid dienaangaande, doet zij er verstandig aan daarbij de meningen, ervaringen en expertise van de doelgroep van deze wet te betrekken.
Deze opvatting is voor de gemeente Deventer niet nieuw. Al meer dan 10 jaar initieert zij het betrekken van cliënten bij haar bijstandsbeleid, onder andere door het mogelijk maken en ondersteunen van de Kliëntenraad Deventer, alsmede (van meer recente datum) door het periodieke klanttevredenheids-onderzoek en de oprichting van het Breed Overleg Armoedebestrijding (BOA). De gemeente Deventer hecht er waarde aan om vanuit een zo breed mogelijk perspectief geïnformeerd en geadviseerd te worden over de vormgeving van haar bijstandsbeleid.
De Kliëntenraad ontvangt een jaarlijkse subsidie van € 12.545,--. Deze subsidie is flink hoger dan de standaard vergoeding voor adviesraden. De oorzaak hiervoor is gelegen in het feit dat de Klientenraad al gedurende meer dan tien jaar een subsidie ontvangt voor de uitvoering van haar taken. Die taken gaan verder dan uitsluitend het leveren van gevraagde en ongevraagde adviezen. De Klientenraad in Deventer heeft een ondersteunende en voorlichtende functie naar cliënten van de sector Sociale Voorzieningen en andere Deventer minima. De Klientenraad moet voor een goede taakuitoefening beschikken over onder andere eigen huisvesting, kantoorvoorzieningen en communicatiemiddelen. De subsidie aan de Klientenraad is per 2002 toegekend per beschikking. Sinds dat jaar wordt de hoogte van de subsidie jaarlijks opnieuw vastgesteld op basis van het algemeen CBS indexcijfer.
Evenals bij de Toeslagenverordening WWB 2004, kan ook voor de WWB-verplichting tot een verordening op de cliëntenparticipatie worden teruggevallen op een begin 2002 door de gemeenteraad vastgestelde verordening. In overleg met de Kliëntenraad Deventer is dan ook voor de ingevolge de WWB voorgeschreven cliëntenparticipatieverordening aangesloten op de reeds bestaande “verordening op de kliëntenadviesraad”.
Omdat inmiddels ook het klanttevredenheidsonderzoek een gewaardeerd en waardevol instrument in de cliëntenparticipatie is gebleken, menen we middels de WWB-verordening ook dit beleidsbeïnvloedende instrument te moeten codificeren. Voor het vastleggen van andere vormen van cliënten-participatie, zoals bijvoorbeeld het Breed Overleg Armoedebestrijding (bestaande uit semi-professionele belangenbehar-tigingsorganisaties), is niet geopteerd. Enerzijds omdat de continuïteit van dergelijke vormen onvoldoende gegarandeerd kan worden, anderzijds omdat dergelijke overlegvormen niet geschikt zijn als overall-adviesraad, maar veelal betrekking hebben op een onderdeel van het bijstandsbeleid.
Voor deze cliëntenparticipatieverordening WWB 2004 is dus voortgeborduurd op de reeds bestaande verordening op de kliëntenadviesraad (welke overigens met de inwerkingtreding van deze verordening zal worden ingetrokken). Door de tekst en inhoud van de verordening op de kliëntenadviesraad zoveel mogelijk over te nemen wordt nagestreefd deze verordening zoveel mogelijk overeen te laten blijven komen met de overige gemeentelijke verordeningen op (andere) adviesraden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl