Regeling vervallen per 20-12-2017

Verordening cliëntenparticipatie Wmo

Geldend van 02-06-2007 t/m 19-12-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2007

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wmo

De raad van de gemeente Harderwijk;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 maart 2007, nummer 49;

gelet op artikel 9, 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo),

besluit vast te stellen de volgende:

Verordening cliëntenparticipatie Wmo.

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    cliëntenparticipatie Wmo: de gestructureerde wijze waarop de gemeente de zelforganisaties van belanghebbenden betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wmo;

  • 2.

    Cliëntenraad Wmo: de door burgemeester en wethouders als zodanig aangewezen zelforganisatie(s) van belanghebbenden op het gebied van de Wmo. De maximaal 10 vertegenwoordigers worden door de zelforganisatie(s) zelf aangewezen.

Artikel 2 - Doelstellingen

De cliëntenparticipatie Wmo heeft de volgende doelstellingen:

  • 1.

    het bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wmo door zelforganisaties vanuit onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het Wmo-beleid;

  • 2.

    het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wmo-beleid.

Artikel 3 - Beleidsterreinen

Het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wmo bestaat uit beleidsvoorbereiding, vaststelling, uitvoering, evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wmo.

Artikel 4 - Werkwijze

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie Wmo vragen burgemeester en wethouders de cliëntenraad tijdig om advies, op een zodanig tijdstip dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Burgemeester en wethouders vragen de Cliëntenraad in ieder geval om advies bij de onderwerpen als bedoeld in artikel 3.

  • 3. De cliëntenraad is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders. 4. Het advies van de Cliëntenraad Wmo wordt aan de gemeenteraad gestuurd. In het geval burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeenteraad afwijken van het advies van de Cliëntenraad, wordt tevens aangegeven op welke gronden van het advies van de cliëntenraad is afgeweken.

  • 5. Burgemeester en wethouders voorzien de cliëntenraad van begrijpelijke informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om te kunnen reageren op plannen voor ontwikkelingen en wijzigingen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd (braille, grootletterschrift, daisy-rom).

  • 7. Tussen Burgemeester en wethouders en de Cliëntenraad vindt minimaal 2 keer per jaar een structureel overleg plaats, waarvoor beide partijen punten kunnen agenderen.

  • 8. Van overleg en afspraken met de Cliëntenraad doen burgemeester en wethouders binnen redelijke termijn schriftelijke rapportage aan de Cliëntenraad en gemeenteraad. Daarbij wordt in ieder geval aangegeven wat er met de door de Cliëntenraad gegeven adviezen is gedaan.

  • 9. De gemeente wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de Cliëntenraad Wmo. De Cliëntenraad en de contactambtenaar hebben minimaal 2 keer per jaar structureel overleg.

  • 10. De samenwerking tussen de gemeente en de Cliëntenraad wordt jaarlijks geëvalueerd.

  • 11. Indien er geen cliëntenraad binnen de gemeente functioneert, zullen burgemeester en wethouders de totstandkoming van de cliëntenraad actief bevorderen.

Artikel 5 - Faciliteiten

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen aan de Cliëntenraad zodanige middelen ter beschikking dat de cliëntenraad redelijkerwijze in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening haar taken uit te voeren. Hierbij zijn in ieder geval vergoedingen voor de volgende onkosten inbegrepen: speciale faciliteiten vanwege beperking, presentiegeld/persoonlijke onkostenvergoeding, deskundigheidsbevordering, documentatie, ondersteuning, kantoorkosten, overleg achterban, PR, overleg met andere doelgroepen.

  • 2. De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van een jaarlijks prestatiebudget voor de invulling van de taken van de Cliëntenraad.

  • 3. Voor niet reguliere activiteiten kan de Cliëntenraad bij burgemeester en wethouders een projectsubsidie aanvragen.

Artikel 6 - Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot de Wmo beslist het gemeentebestuur in overleg met de Cliëntenraad Wmo.

  • 2. Beklag over de uitvoering van deze verordening kan worden gedaan bij de ombudscommissie van de gemeente Harderwijk.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie Wmo.

  • 4. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Harderwijk in zijn openbare vergadering van
24 mei 2007, onder nummer 49.
De voorzitter,
de heer drs. J.C.G.M. Berends MPA,
De griffier,
mevrouw mr. J.Th. van der Kwast.