Regeling vervallen per 29-06-2016

Reglement Monumentencommissie provincie Drenthe 2008

Geldend van 22-08-2008 t/m 22-09-2010

*S:\DRI Concepten\2008 - nieuw\2008 - Reglement Monumentencommissie 2008.rtf

Inhoud

Artikel 1, Instelling

Gedeputeerde staten (GS) stellen de Monumentencommissie in.

Artikel 2, Taken

1.   De Monumentencommissie heeft tot taak advies uit te brengen aan GS op basis van de Provinciale Monumentenverordening. Deze adviezen betreffen vergunningverlening voor provinciale monumenten, plaatsing op en afvoeren van de provinciale monumentenlijst, en het provinciaal monumentenbeleid in het algemeen.

2.   De Monumentencommissie brengt gevraagd advies uit in alle aangelegenheden waarover het college van GS haar oordeel vraagt.

      De Monumentencommissie kan eveneens ongevraagd advies uitbrengen.

Artikel 3, Samenstelling

1.   De Monumentencommissie bestaat uit minimaal 5 en maximaal 7 stemgerechtigde leden en 1 voorzitter. De voorzitter heeft geen stemrecht. Bij ziekte of afwezigheid worden zowel de leden als de voorzitter vervangen door respectievelijk plaatsvervangende leden en een plaatsvervangend voorzitter.

2.   De leden van de Monumentencommissie mogen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de provincie Drenthe of de Drentse gemeenten.

3.   De Monumentencommissie wordt bijgestaan door een door Drents Plateau aan te wijzen secretaris. De secretaris heeft geen stemrecht en is geen lid van de Monumentencommissie.

Artikel 4, Benoeming en ontslag

1.   De (plaatsvervangende)leden van de Monumentencommissie en de (plaatsvervangend) voorzitter worden voor een periode van 3 jaar door GS benoemd en kunnen eenmaal voor 3 jaar worden herbenoemd. De wijze van werving en selectie van de leden en de voorzitter wordt door Drents Plateau gedaan en ter goedkeuring voorgelegd aan GS.

Na benoeming sluit Drents Plateau met de (plaatsvervangende) commissieleden een overeenkomst voor het lidmaatschap van de commissie.

2.   De leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen. Een ontslagaanvraag wordt schriftelijk ingediend bij het college van GS.

3.   Aftredende of ontslag nemende leden blijven (zo mogelijk) hun functie waarnemen tot in hun opvolging is voorzien.

Artikel 5, Vergaderingen

1.   De Monumentencommissie vergadert ten minste eenmaal per maand, voorts zo dikwijls als de voorzitter het nodig oordeelt of indien de meerderheid van de leden het verlangen daartoe onder opgaaf van redenen aan de voorzitter kenbaar maakt. Indien een vergadering is gevraagd, wordt zij binnen 2 weken gehouden.

2.   De secretaris belegt de vergaderingen en zorgt dat de agenda, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste 7 dagen van te voren wordt verzonden met vermelding van de te behandelen onderwerpen en bijbehorende stukken.

3.   De datum, de aanvangstijd, de plaats en de agenda van de vergadering wordt de week vooraf aan de vergadering van de Monumentencommissie aangekondigd op de website van Drents Plateau.

4.   De Monumentencommissie kan slechts beraadslagen en besluiten indien ten minste 3 stemgerechtigde leden bij de vergadering aanwezig zijn.

5.   Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter, onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering. Op deze vergadering is het derde lid niet van toepassing.

6.   De vergaderingen van de Monumentencommissie zijn openbaar.

7.   De voorzitter kan voorstellen achter gesloten deuren te vergaderen wanneer hier zwaarwichtige redenen aan ten grondslag liggen. Een besluit hiertoe dient, voorafgaande aan de behandeling van het desbetreffende agendapunt, door de meerderheid van het aantal aanwezige leden te worden genomen. Het college van GS is te allen tijde gerechtigd de besloten vergaderingen als toehoorder bij te wonen.

8.   De voorzitter kan zowel over het in een besloten vergadering behandelde als over de inhoud van de stukken die aan de Monumentencommissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding wordt in acht genomen, zowel door de leden die bij de behandeling aanwezig waren, als eventueel tot de vergadering toegelaten personen, tot de voorzitter de geheimhouding opheft.

9.   De besluiten die GS naar aanleiding van de adviezen van de Monumentencommissie neemt, worden zo spoedig mogelijk aan de Monumentencommissie meegedeeld en voorzien van een grondig uitgewerkte onderbouwing bij afwijking van het advies.

Artikel 6, Spreekrecht

1.   Eenieder kan de openbare vergadering van de Monumentencommissie bijwonen.

2.   De gemeente, de eigenaar of diens vertegenwoordiger dan wel zijn/haar architect kan, voorafgaand aan de behandeling van een agendapunt, gebruikmaken van spreekrecht.

3.   Degenen die van het spreekrecht gebruik willen maken, dienen dit aan het begin van de vergadering bekend te maken.

Artikel 7, Orde tijdens de vergadering

1.   De voorzitter draagt zorg voor de handhaving van de orde tijdens de vergadering van de Monumentencommissie.

2.   Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin het gebeurde plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

3.   De voorzitter kan, om de orde van de vergadering te handhaven, de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoort, de vergadering sluiten.

Artikel 8, Extern deskundigen

De voorzitter en secretaris zijn bevoegd, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de Monumentencommissie, ambtenaren, adviseurs en/of deskundigen te horen en/of in te schakelen.

Artikel 9, Besluitvorming

1.   In de vergadering van de Monumentencommissie hebben de leden elk 1 stem.

2.   De besluiten van de Monumentencommissie worden genomen bij meerderheid van stemmen.

3.   De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling over zaken waarbij zij op enigerlei wijze direct of indirect persoonlijk belang hebben.

4.   De adviezen worden schriftelijk met redenen omkleed uitgebracht aan GS.

5.   De commissie kan besluiten de secretaris te mandateren voor het afhandelen van plannen waarvan de mening van de commissie als bekend mag worden verondersteld. De commissie bepaalt de reikwijdte van het mandaat.

Artikel 10, Verslaglegging

1.   Van het besprokene in een vergadering van de Monumentencommissie maakt de secretaris een verslag. Dit wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris van de commissie.

2.   De Monumentencommissie legt het college van GS eenmaal per jaar, uiterlijk vóór 1 april, een verslag voor van de door haar verrichte werkzaamheden van het voorafgaande jaar.

Artikel 11, Vergoeding

De voorzitter en de leden van de Monumentencommissie ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de Monumentencommissie een vergoeding.

Artikel 12, Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter.

Artikel 13, Toezicht

1.   De Monumentencommissie functioneert onder verantwoordelijkheid van Drents Plateau.

2.   Drents Plateau zorgt voor een ordelijk, professioneel en juridisch houdbaar functioneren van de Monumentencommissie en de Monumentencommissieleden. Verder zorgt Drents Plateau voor huisvesting, secretariële en administratieve ondersteuning en honorering van de commissieleden.

3.   De Monumentencommissie verstrekt alle door het college van GS verlangde inlichtingen betreffende haar werkzaamheden.

Artikel 14, Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 15, Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Monumentencommissie provincie

Drenthe 2008".