Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR91650
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR91650/1
Regeling vervallen per 01-09-2011
Algemeen Mandaatbesluit gemeente Lochem
Geldend van 01-10-2010 t/m 31-08-2011
Intitulé
Algemeen Mandaatbesluit gemeente LochemAlgemeen mandaatbesluit Gemeente Lochem
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Lochem:
B e s l u i t e n:
I de uitoefening van de bij dit besluit behorende lijst van bevoegdheden, ieder voorzover bevoegd, op te dragen aan het daarbij vermelde afdelingshoofd;
II in te stemmen met de ondermandaatbesluiten van de respectievelijke hoofden van de afdelingen Publiekscontacten, Bestuur, Personeel en Communicatie, Facilitaire Zaken, Financiën, Maatschappelijke Ontwikkeling, Ruimtelijke Ontwikkeling en Verkeer en Openbare Werken;
III dit besluit in werking te laten treden op 1 oktober 2010.
Lochem, 21 september 2010
Burgemeester en wethouders van Lochem,
de secretaris, de burgemeester,
drs. J. ten Brinke F.J. Spekreijse
De burgemeester van Lochem,
F.J. Spekreijse
Ondermandaat door afdelingshoofden aan medewerkers
De hoofden van de afdelingen Publiekscontacten, Bestuur, Personeel en Communicatie, Facilitaire Zaken, Financiën, Maatschappelijke Ontwikkeling, Ruimtelijke Ontwikkeling en Verkeer en Openbare Werken;
Gelet op artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht;
Handelend krachtens het “Algemeen Mandaatbesluit gemeente Lochem” van het college van burgemeester en wethouders van Lochem d.d. 21 september 2010;
B e s l u i t e n
- 1.
de uitoefening van de aan hem/haar gemandateerde bevoegdheden vermeld in dit “Algemeen Mandaatbesluit gemeente Lochem” onder “Algemeen mandaat aan afdelingshoofden” op pagina 6, 7 en 8 op te dragen aan de in dat overzicht vermelde functionarissen;
- 2.
de uitoefening van de aan hem/haar gemandateerde bevoegdheden vermeld onder zijn/haar afdeling in dit “Algemeen Mandaatbesluit gemeente Lochem” op te dragen aan de in dat overzicht vermelde functionarissen;
- 3.
dit besluit met ingang van 1 oktober 2010 in werking te laten treden.
De mandaatgever (burgemeester en wethouders/ burgemeester) heeft voor dit ondermandaat toestemming verleend bij besluit van 21 september 2010.
Voorwaarden
- ·
Voor het ondermandaat gelden de algemene regels die in het “Algemeen Mandaatbesluit gemeente Lochem ” zijn opgenomen
- ·
Bij afwezigheid van de houder van het ondermandaat wordt hij/ zij vervangen door de eerste medewerker van de betreffende afdeling.
Lochem, 21 september 2010
T.Sesink J.W. Haverkamp M. Slooter H. ter Hedde
hfd. afd. PC hfd. afd. BPC hfd. afd. Fac. Zaken hfd. afd. Fin.
W.Kamphorst K. van Zwieten H.J. Bouwhuis
hfd. afd. MO hfd. afd. ROV hfd. afd. OW
Algemeen mandaatbesluit gemeente Lochem
Inleiding
Jaarlijks is het nodig een nieuw algemeen Mandaatbesluit voor de nieuwe gemeente Lochem vast te stellen. Wijzigingen in wet- en regelgeving, interne afspraken of wijzigingen in de ambtelijke organisatie maken periodiek een aanpassing van het Algemeen Mandaatbesluit noodzakelijk, terwijl overigens ook de ervaringen in de bestuurspraktijk aanleiding kunnen zijn tot wijziging. Met de inwerkingtreding van het nieuwe mandaatbesluit vervalt het oude mandaatbesluit van de gemeente Lochem van 30 maart 2010.
Beschrijving van de rechtsfiguur mandaat
Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een algemene regeling voor mandaat. Onder mandaat wordt verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het gaat hierbij om besluiten in de zin van artikel 1:3 van de Awb. In deze wet wordt onder een besluit verstaan: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Mandaat moet worden onderscheiden van volmacht en machtiging. Volmacht is het verlenen van een bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Machtiging is het verrichten namens het bestuursorgaan van feitelijke handelingen. De Awb en dit Algemeen Mandaatbesluit zijn van overeenkomstige toepassing in gevallen dat een bestuursorgaan volmacht of machtiging verleent aan een gemeenteambtenaar.
Een besluit dat door de gemandateerde wordt genomen geldt als een besluit van de mandaatgever. Deze blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen.
Besluit namens mandaatgever
In het krachtens mandaat genomen besluit moet worden vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
Ondermandaat
De mandaatgever kan toestaan dat de gemandateerde de bevoegdheid weer doormandateert. In dit besluit is bepaald dat de gemandateerde voor het verlenen van ondermandaat instemming nodig heeft van de mandaatgever. De verleende ondermandaten zijn opgenomen in dit mandaatbesluit.
Overigens wordt bij ondermandaat een besluit namens het bestuursorgaan genomen: dus niet namens de eerst gemandateerde (het afdelingshoofd).
Koppeling aan functies
Het mandaat is niet gekoppeld aan een persoon, maar aan de functie van afdelingshoofd. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd, gaat de bevoegdheid over naar het plaatsvervangend afdelingshoofd.
Over vervanging van afdelingshoofden heeft het management het volgende afgesproken: ten aanzien van organisatorische/ leidinggevende aspecten is er horizontale vervanging: het afdelingshoofd wordt vervangen door een collega-afdelingshoofd. Op vakinhoudelijk gebied is er vervanging door een eerste medewerker van de afdeling. Zie pagina 8 op welke wijze de vervanging van de afdelingshoofden is geregeld.
Informatieplicht
De plicht tot informatieverstrekking is opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht. De gemandateerde verschaft de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.
Opbouw mandaatbesluit
Allereerst worden algemene regels gegeven over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden. Vervolgens wordt een opsomming gegeven van (algemene) bevoegdheden die aan alle afdelingshoofden zijn gemandateerd. Het mandaatbesluit bevat verder een overzicht van de gemandateerde en ondergemandateerde bevoegdheden per afdeling.
Algemene regels bij het gebruik van gemandateerde bevoegdheden.
- 1.
De gemandateerde is bevoegd tot het nemen en uitvoeren van besluiten als in het vervolg van dit besluit genoemd, tenzij:
- a.
advies nodig is van andere afdelingen/instellingen en het advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten c.q. niet tot dezelfde conclusie leiden;
- b.
overleg nodig is met de portefeuillehouder en de portefeuillehouder te kennen geeft het voorstel aan het college van B&W te willen voorleggen;
- c.
het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid;
- d.
het besluit overschrijding van budgetten en kredieten zou inhouden.
- e.
het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften betreft;
- f.
de aard van de besluitvormingsprocedure zich tegen de mandaatverlening verzet;
- g.
het nemen van een besluit afwijkt van een beleidsregel als bedoeld in artikel 4:84 van de Awb;
- h.
het nemen van een besluit afwijkt van een wettelijk verplicht advies;
- i.
het nemen van een besluit niet past binnen het daarvoor bestemde budget of investeringskrediet;
- j.
bij het nemen van een besluit artikel 169, vierde lid Gemeentewet van toepassing is;
- k.
bij het besluit de gemandateerde een persoonlijke betrokkenheid heeft;
- l.
het besluit als gevoelig wordt aangemerkt, ook als het gebonden of routinematige besluiten betreft, waarbij nauwelijks keuzevrijheid bestaat.
- a.
- 2.
Wanneer wordt een besluit als gevoelig aangemerkt (zie onder 1 sub 1)? Dit kan blijken uit eerdere ervaringen, reacties van inwoners, de aard van het onderwerp of waarvan vermoed wordt dat de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders op het betreffende besluit zal worden aangesproken door leden van de gemeenteraad of de pers. De gemandateerde (het afdelingshoofd) beoordeelt in het voortraject of een bepaald besluit politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig ligt. Indien de gemandateerde tot dit oordeel komt, bespreekt hij dit met de portefeuillehouder die vervolgens aangeeft of dit besluit moet worden genomen door het bevoegde bestuursorgaan (de mandaatgever). De mandaatgever blijft immers bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.
- 3.
Doet één van de onder a. t/m l. omschreven situaties zich voor, dan wordt het nemen van het besluit voorgelegd aan het oorspronkelijk bestuursorgaan.
- 4.
Het mandaat wordt uitgeoefend door degene die de functie van afdelingshoofd bekleedt, tenzij een bijzondere wet in specifieke gevallen anders bepaalt. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd is de plaatsvervanger bevoegd om namens het afdelingshoofd te tekenen. Over vervanging van afdelingshoofden heeft het management het volgende afgesproken: ten aanzien van organisatorische/ leidinggevende aspecten is er horizontale vervanging: het afdelingshoofd wordt vervangen door een collega-afdelingshoofd. Op vakinhoudelijk gebied is er vervanging door een eerste medewerker van de betreffende afdeling. Bij het overzicht “algemeen mandaat aan alle afdelingshoofden” is aangegeven wie het afdelingshoofd vervangt. Bij de overzichten per afdeling komen alleen vakinhoudelijke onderwerpen aan de orde. Daarbij is de eerste medewerker van de betreffende afdeling de vervanger van het afdelingshoofd.
- 5.
Ondermandaat van de gemandateerde bevoegdheden is mogelijk met instemming van de mandaatgever. Bij afwezigheid van de houder van het ondermandaat wordt hij/ zij vervangen door de eerste medewerker van de betreffende afdeling.
- 6.
De ondertekening van de krachtens mandaat genomen besluiten geschiedt door het afdelingshoofd namens burgemeester en wethouders van Lochem, dan wel de burgemeester van Lochem. Dit geschiedt op de volgende wijze: “namens burgemeester en wethouders” of “namens de burgemeester”, gevolgd door de naam, functie en afdeling van de gemandateerde of degene die het ondermandaat heeft verkregen.
- 7.
Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, zoals bijvoorbeeld bij punt 35 van het Algemeen Mandaat aan afdelingshoofden, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171, tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht) van de overeenkomst. Deze vertegenwoordigingsbevoegdheid kan uitsluitend worden uitgeoefend door personen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur. Bij niet-ondergeschikten zal de vertegenwoordigingsbevoegdheid separaat verleend moeten zijn. Het is niet toegestaan de beslissingsbevoegdheid uit te oefenen voor overeenkomsten die strekken tot zekerheidsstelling ten laste van de gemeente zoals borgtocht, garantstelling, pand of hypotheek.
- 8.
De gemandateerde is bevoegd te beslissen op een bezwaarschrift, met inachtneming van het bepaalde in artikel 10:3, lid 3 Awb. Dit artikel geeft aan dat mandaat niet wordt verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen. Verder is het mandaat niet van toepassing bij beslissingen op een bezwaarschrift waarbij afgeweken wordt van het advies van de Commissie Bezwaarschriften. Dit betekent dat het merendeel van de bezwaren niet meer behandeld behoeft te worden in een collegevergadering. Daardoor wordt het bestuursorgaan en de ambtelijke organisatie ontlast. Een ander groot voordeel is dat de beslistermijn waarbinnen een bezwaarschrift wordt afgedaan, verkort kan worden..
- 9.
Het verlenen van mandaat aan een productverantwoordelijke en ondermandaat aan een deelproductverantwoordelijke wijkt enigszins af van de opbouw van het Algemeen Mandaatbesluit. In de regel wordt mandaat verleend aan het afdelingshoofd die vervolgens de mogelijkheid krijgt om ondermandaat te verlenen. Ten aanzien van de inkoop en aanbesteding is het echter wenselijk gebruik te maken van de Regeling productverantwoordelijkheid en de daaraan gekoppelde lijsten van productverantwoordelijken en deelproductverantwoordelijken. Deze medewerkers, die allen ondergeschikt zijn aan het college van burgemeester en wethouders, zijn werkzaam op de diverse afdelingen en worden separaat in die hoedanigheid aangewezen. Het verdient voorkeur om (onder)mandaat te verlenen aan deze groep van medewerkers, in plaats van een opsomming te geven van de diverse functionarissen binnen de ambtelijke organisatie. De productverantwoordelijken, zoals genoemd onder nummer 34 en 35 van het “Algemeen mandaat aan alle afdelingshoofden”, kunnen de ondergemandateerde bevoegdheden beperken wat betreft de hoogte van de bedragen, waarbij dit in de bestaande procedures en/of systemen wordt vastgelegd.
Algemeen mandaat aan alle afdelingshoofden
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aaN |
Ondermand |
1 |
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
2:3 |
-Doorzenden van geschriften tot behandeling aan bevoegd orgaan onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender -Het terugzenden van geschriften aan afzender die niet voor hem bestemd zijn en die niet worden doorgezonden |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, intern consulent |
2 |
Awb |
3.6 |
Het stellen van een termijn waarbinnen een adviseur advies dient uit te brengen |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, intern consulent |
3 |
Awb |
3:7 |
Beschikbaar stellen van gegevens aan adviseur |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, intern consulent |
4 |
Awb |
3:11, 1 |
Het ontwerpbesluit en daarop betrekking hebbende stukken ter inzage leggen |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
5 |
Awb |
3:11, 3 |
Verstrekken van afschriften tegen kostenvergoeding |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
6 |
Awb |
3:12, 1 |
Kennisgeven van het ontwerp in huis-aan-huisblad |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
7 |
Awb |
3:13, 1 |
Het ontwerpbesluit toezenden aan belanghebbenden |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
8 |
Awb |
3:14, 1 |
Ter inzage gelegde stukken aanvullen met nieuwe relevante stukken en gegevens |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
9 |
Awb |
3:15, 2 |
Bepalen dat ook anderen de gelegenheid moet worden geboden hun zienswijze naar voren te brengen |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
10 |
Awb |
3:15, 3 |
Aanvrager in de gelegenheid stellen te reageren op naar voren gebrachte zienswijzen |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
11 |
Awb |
3:18, 2 |
Beslissingstermijn verlengen met een redelijke termijn en hierover aanvrager zienswijze vragen |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, |
12 |
Awb |
3:18, 4 |
Indien geen zienswijzen zijn ingebracht, hiervan kennisgeven in een huis-aan-huisblad |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, |
13 |
Awb |
3:43 |
Van het besluit mededeling doen aan degene die een zienswijze heeft ingediend en aan de adviseur als van het advies wordt afgeweken |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, intern consulent |
14 |
Awb |
4:3a |
Ontvangst bevestigen van een elektronisch ingediende aanvraag |
Burg B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
15 |
Awb |
4:5 |
Termijn stellen voor aanvullen van de aanvraag en besluiten aanvragen niet te behandelen |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, intern consulent |
16 |
Awb |
4:7 |
Aanvrager in gelegenheid stellen zienswijze naar voren te brengen |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, intern consulent |
17 |
Awb |
4:8 |
Belanghebbende in de gelegenheid stellen zienswijze naar voren te brengen |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, intern consulent |
18 |
Awb |
4:14 |
Verdagen van termijn voor het geven van de beschikking |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
Alle medewerkers die volgens Mandaatbesluit bevoegd zijn tot het nemen van het primaire besluit |
19 |
Awb |
4:15 |
Het opschorten van de termijn voor het geven van een beschikking |
B&W/ burg |
Hfd.afd. |
Alle medewerkers die volgens Mandaatbesluit bevoegd zijn tot het nemen van het primaire besluit |
20 |
Awb |
4:15 |
Het opschorten van de termijn voor het beslissen op bezwaarschriften |
B&W/ burg |
Hfd. afd. |
Secretaris commissie Bezwaarschriften (juridisch beleids-medewerker) |
21 |
Awb |
4:18 |
Het bij beschikking vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom |
B&W/ burg |
Hfd. afd. |
1e medewerker |
22 |
Awb |
4:20 |
Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen |
B&W/ burg |
Hfd. afd. |
1e medewerker |
23 |
Awb |
Afd. 4.4.1 |
Vaststellen en inhoud van de verplichting tot betaling |
B&W/ burg/ |
Hfd. afd. |
|
24 |
Awb |
Afd. 4.4.2 |
Vaststellen wettelijke rente |
B&W/ burg. |
Hfd. afd. |
|
25 |
Awb |
Afd. 4.4.3 |
Stuiting van verjaring |
B&W/ burg. |
Hfd. afd. |
|
26 |
Awb |
Afd. 4.4.4 |
Aanmaning en invordering bij dwangbevel |
B&W/ burg |
Hfd. afd. |
|
27 |
Awb |
6:14 |
Ontvangst bevestigen van een ingediend bezwaarschrift |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker / secretaris commissie Bezwaarschriften |
28 |
Awb |
6:15 |
Doorzenden van bezwaar- of beroepschrift aan bevoegde bestuursorgaan |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker / secretaris commissie Bezwaarschriften, intern consulent |
29 |
Awb |
8:42 8.42 Awb juncto art. 39 wet RvS |
Verzenden van op de zaak betrekking hebbende stukken en het indienen van een verweerschrift bij de rechtbank Verzoek uitstel insturen verweerschrift bij RvS |
Burg. B&W Burg. B&W |
hfd. afd. hfd. afd. |
1e medewerker, intern consulent |
30 |
CAR/UWO |
Verlenen/weigeren gewoon verlof Verlenen/weigeren buitengewoon verlof |
B&W |
hfd. afd. |
||
31 |
Klachtenregeling |
Het beslissen op klachten over medewerkers van de eigen afdeling volgens de interne klachtenprocedure |
B&W |
hfd. afd. |
||
32 |
Algemeen |
Het inschakelen van oproepkrachten, voor zover passend binnen het budget |
B&W |
hfd. afd. |
||
33 |
Algemeen |
Uitvoering van opleidingsplannen i.o.m. BPC, voorzover vallend binnen het budget en vastgesteld beleid |
B&W |
hfd. afd. |
||
34 |
Inkoop- en aanbestedings-beleid |
Het houden van aanbestedingen voor werken, diensten of leveringen en het verlenen/wegieren van gunningen, conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid, voor zover vallend binnen de daartoe bestemde budgetten c.q. voortvloeiend uit exploitaties: 1) boven de drempel van Europees aanbesteden; 2) boven de drempel van Openbaar aanbesteden tot de drempel van Europees aanbesteden; 3) voor gunning uit de hand, enkelvoudige offerteaanvraag of meervoudig onderhandse aanbesteding tot de drempel van Openbaar aanbesteden. |
B&W B&W B&W |
product-ver-antwoor-delijke procuct-ver- antwoor- delijke |
Deelproductver-antwoordelijke |
|
35 |
Gemeentewet |
160, 1e lid onder e |
Het aangaan van overeenkomsten met derden inzake werken, leveringen of diensten voor zover passend binnen de voor de afdeling vastgestelde budgetten en conform de Regeling productverantwoordelijkheid van 6 april 2009: 1) boven de drempel van Europees aanbesteden; 2) boven de drempel van Openbaar aanbesteden tot de drempel van Europees aanbesteden; 3) voor gunning uit de hand, enkelvoudige offerteaanvraag of meervoudig onderhandse aanbesteding tot de drempel van Openbaar aanbesteden. |
Burg. B&W Burg. B&W Burg. B&W |
product-ver-antwoor-delijke product-ver-antwoor-delijke product-ver-antwoor-delijke |
Deelproductver-antwoordelijke |
36 |
Algemeen |
Het aangaan van of deelnemen aan onderhandelingen omtrent subsidies op ambtelijk niveau met ministeries en/of provincies en stichtingen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, beleidsmedew. |
|
37 |
Algemeen |
Eenvoudige correspondentie waarbij geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen |
B&W Burg. |
hfd. afd. |
1e medewerker, beleidsmedew. |
|
38 |
Algemeen |
Alle voorbereidende handelingen behorende bij de uitvoering van bevoegdheden die zijn gemandateerd (bijvoorbeeld het vragen van advies) |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
De functionaris die het ondermandaat heeft verkregen |
|
39 |
Awb |
Het beslissen op een bezwaarschrift behoudens het bepaalde in de Awb en het Algemeen Mandaatbesluit |
Burg B&W |
hfd. afd. |
||
40 |
Awb |
7:10, lid 3 en 4 |
De beslissing op het bezwaarschrift voor ten hoogste zes weken verdagen en het verder uitstel verlenen |
Burg B&W |
hfd. afd. |
Secretaris commissie Bezwaarschriften (juridisch beleids-medewerker) |
41 |
Gemeentewet/ Organisatiebesluit |
160 30 |
Het benoemen, schorsen en ontslaan van afdelingshoofden |
B&W |
Gem. secr. |
|
42 |
Wet Openbaar-heid van Bestuur |
6 |
Het beslissen op een verzoek om informatie |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker |
43 |
Wet bescher-ming persoons-gegevens |
35, 36 en 38 |
Correspondentie en beslissingen als bedoeld in artikel 35, 36 en 38 |
B&W |
hfd. afd. |
|
44 |
Algemeen |
Ontvangst bevestigen van een melding of aanvraag voor een vergunning, ontheffing of vrijstelling |
B&W |
Hfd. afd. |
Geregistreerde contactpersonen belast met accordering ontvangst-bevestiging |
Vervanging afdelingshoofd
Bij de punten 30, tot en met 33 vindt vervanging plaats door een ander afdelingshoofd. De vervanging is door het MT ingevuld en ziet er als volgt uit.
hoofd bestuur, personeel en communicatie |
vervangt |
hoofd facilitaire zaken |
HOOFD FACILITAIRE ZAKEN |
vervangt |
HOOFD BESTUUR, PERSONEEL EN COMMUNICATIE |
HOOFD RUIMTELIJKE ONTWIKKELING EN VERKEER |
vervangt |
HOOFD OPENBARE WERKEN |
HOOFD OPENBARE WERKEN |
vervangt |
HOOFD RUIMTELIJKE ONTWIKKELING EN VERKEER |
HOOFD RUIMTELIJKE ONTWIKKELING EN VERKEER |
vervangt |
HOOFD PUBLIEKSCONTACTEN |
HOOFD FINANCIÉN |
vervangt |
HOOFD MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING |
HOOFD MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING |
vervangt |
HOOFD FINANCIÉN |
Brandweer
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
ondermand. |
1 |
Brandweerwet |
Bevoegdheden op het gebied van de brandweerzorg |
B&W |
Cdt.brw. Zutphen / cluster- cdt. VNOG |
Hoofden Operationele Voorbereiding en Repressie (ondergeschikt en niet-ondergeschikt) |
Afdeling Publiekscontacten
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
ondermand. |
1 |
Wegen-verkeerswet |
116 |
Afgifte van rijbewijzen Uitvoering conform de ministeriële regeling |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw.dienstverlening |
2 |
Wet Rechtsbijstand aan on- en minvermogenden |
11 lid 2 |
Afgifte verklaring omtrent inkomen en vermogen ten behoeve van procedure kosteloos procederen |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
3 |
Paspoort uitvoerings-regeling (P.U.N.) |
Afgifte paspoorten en identiteitskaarten N.B. parafering door behandelend ambtenaar |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
4 |
Paspoort uitvoerings-regeling (P.U.N.) |
Afgifte zakenpaspoort |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
5 |
Paspoort uitvoerings-regeling (P.U.N.) |
Afgifte vluchtelingenpaspoort |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
6 |
Paspoort uitvoerings-regeling (P.U.N.) |
Afgifte vreemdelingenpaspoort |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
7 |
Paspoort Uitvoerings-regeling (P.U.N.) |
Verantwoording aan betreffende ministerie/instantie over de voorraadadministratie en financiële afwikkeling van rijbewijzen, paspoorten en (Nederlandse) identiteitskaarten |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
8 |
Besluit op de lijkbezorging |
17 |
Afgifte van 'laissez-passez' van lijken |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
9 |
Wet op de lijkbezorging |
68 |
Verstrekken van verloven tot ontleden van lijken |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
10 |
Wet op de lijkbezorging |
17 |
Verstrekken van verloven tot uitstel van begraving/ crematie |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
11 |
Wet op de lijkbezorging |
Verlof tot herbegraving |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
12 |
Wet op de lijkbezorging |
Het afgeven van verklaring van in leven zijn |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
13 |
Rijkswet op het Nederlander-schap |
Afgeven van verklaring van Nederlanderschap |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
14 |
Wet GBA |
-Het verstrekken van inlichtingen uit het persoonsregister conform de Verordening verstrekkingen uit GBA -Eerste inschrijving in Nederland -Geheimhouding persoonsgegevens -Gewaarmerkt afschrift GBA -Hervestiging vanuit het buitenland -Inschrijving rechtsfeiten buitenlands brondocument -Instellen onderzoek GBA -Legalisatie, documenten en handtekening -Uitnodiging -Verhuizing binnen de gemeente -Verklaring onder ede of belofte (VOE) -Vertrek naar het buitenland -Verwijderen of overschrijven van gegevens in GBA -Verzoek aanduiding naamgebruik -Vestiging, vanuit Nederland |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
15 |
Naturalisatie Nationaliteits-wetgeving |
Advisering over verzoeken om naturalisatie, geslachtsnaamwijziging en optie |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
16 |
Kieswet |
H.D. |
Het verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
17 |
Kieswet |
J.8 |
Het uitreiken van oproepingskaarten |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
18 |
Kieswet |
K.L. en M. |
Uitvoering van werkzaamheden i.v.m.: -stemming -stemmen op stembureau naar keuze (kiezerspas) -stemmen per brief -stemmen per volmacht |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
19 |
Machtigings-regeling Naturalisatie en Naturalisatie-gelden 1998 |
Ondertekenen besluiten |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
20 |
Reglement Burgerlijke Stand |
Aanwijzen trouwzondagen “Huis De Voorst” |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
21 |
Reglement burgerlijke stand |
Het instemmen met verzoeken van burgers, zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de andere gemeente, om éénmalig een huwelijk te voltrekken |
B&W |
hfd. afd. |
||
22 |
Regeling Reclame-uitingen en 2.10 APV |
Uitvoering regeling inzake tijdelijke reclameborden en spandoeken |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
23 |
APV |
2.6 |
Het verlenen en weigeren van ontheffing voor verspreiding van gedrukte stukken |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
24 |
APV |
2.9 |
Het verlenen en weigeren van ontheffing voor het optreden als straatfotograaf/straatartiest etc. |
B&W |
hfd. afd |
Mdw. dienstverlening |
25 |
APV |
2.10 en 125 Gw |
Het verlenen en weigeren van ontheffing voor opslag technische bouwmaterialen (i.o.m. OW & ROV) en verzoeken tot verwijdering van illegale voorwerpen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
26 |
APV |
2.25 |
Het verlenen en weigeren van een vergunning voor het houden van een evenement |
Burg. |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
27 |
APV |
2.28 |
Het verlenen en weigeren van een vergunning voor het innemen van een terras |
B&W/burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
28 |
APV |
2.30 |
Het vaststellen van tijdelijk andere sluitingstijden voor een of meer horecabedrijven |
Burg. |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
29 |
APV |
2.45 |
Het verlenen en weigeren van ontheffing voor het betreden van plantsoenen e.d. |
B&W |
hfd. afdl. |
Mdw. dienstverlening |
30 |
APV |
2.64 |
Het verlenen en weigeren van ontheffing tot het houden van bijen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
31 |
APV |
2.72 |
Het verlenen en weigeren van vergunningen voor het afleveren van vuurwerk |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
32 |
APV |
4.3 |
Het accepteren of weigeren van een melding voor incidentele festiviteiten |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
33 |
APV |
4.6 |
Het verlenen en weigeren van een ontheffing voor het laten spelen van een draaiorgel of geluidswagen |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
34 |
APV |
4.6 |
Het verenen en weigeren van een ontheffing voor toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben op zodanige wijze dat geluidhinder wordt veroorzaakt |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
35 |
APV |
5.13 |
Het verlenen en weigeren van vergunningen voor het inzamelen van geld en goederen (verkoopactie en collecte) |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
36 |
APV |
5.18 |
Het verlenen en weigeren van vergunningen voor een standplaats |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
37 |
APV |
5.23 |
Het verlenen en weigeren van vergunningen voor snuffelmarkten |
Burg. / B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
38 |
APV |
5.34 |
Verlenen en weigeren ontheffing stoken van vuur |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
39 |
APV |
Correspondentie/voorbereidende handelingen APV-vergunningen en ontheffingen genoemd onder punt 43. |
Burg./B&w |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
40 |
Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen lucht-vaartterreinen |
Verklaring van geen bezwaar opstijgen luchtballon of helicopter |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
41 |
Wet op de kansspelen |
3 |
Het verlenen/weigeren van loterijvergunningen |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
42 |
Wet op de kansspelen |
7c |
Het reageren op mededelingen ten aanzien van kleine kansspelen |
B&W |
hfd. Afd. |
Mdw. dienstverlening |
43 |
Wet op de kansspelen |
30b |
Het verlenen /weigeren van aanwezigheidsvergunningen voor het plaatsen van speelautomaten |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
44 |
Drank- en horecawet |
3 |
Het verlenen/weigeren van een vergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
45 |
Drank- en horecawet |
35 |
Het verlenen/weigeren van een ontheffing |
Burg. |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
46 |
Drank- en horecawet |
Correspondentie over het nakomen van wettelijke voorschriften die geen besluiten zijn in de zin van de Awb |
Burg. |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
47 |
RVV |
87 |
Verlenen/weigeren ontheffingen N.B. m.u.v. parkeerontheffingen voor omgeving Stadhuis-Gemeentehuis-Gudulakerk |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
48 |
Parkeerveror-dening 1997 Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelasting |
2 |
Verlenen/weigeren parkeervergunningen |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
49 |
Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelasting |
9, lid 1 en 2 |
Verlenen/weigeren ontheffing van parkeerbelasting |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
50 |
WVW Babw |
18 |
Verstrekken, wijzigen en weigeren gehandicapten- parkeerkaart |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
51 |
Verordening op het beheer en het gebruik van gemeentelijke begraafplaatsen |
23 leden 2 en 3 |
Aanschrijving rechthebbende op een graf m.b.t. het nakomen van de verplichting t.a.v. het onderhoud e.d. |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
52 |
Verordening gebruik en beheer gemeentelijke begraafplaatsen Gorssel en Almen |
7 lid 7 8, 9 13 |
Het verlenen ontheffing begraven buiten openingsuren begraafplaats Het verlenen verlof tot begraving ‘eigen graf’ en verlenging daarvan Het verstrekken bewijs van uitgifte graf Het verlenen van vergunning voor plaatsen grafstenen etc. |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
53 |
Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen |
20 lid 1 |
Verlenen/weigeren van een vergunning voor het hebben van een grafbedekking |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
54 |
Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen |
16 |
Het verlenen/weigeren van een vergunning voor een grafkelder |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
55 |
Uitvoeringsbesluit graven, grafbedekkingen en asbezorging |
6, lid 2 |
Verlening/weigeren toestemming voor inscripties grafmonumenten |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
56 |
Algemeen |
Verlenen toestemming inzake doorverkoop woningen (cf. vastgesteld beleid) |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
57 |
Algemeen |
Beslissen op verzoek om inschrijving voor bouwkavels |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
|
58 |
Algemeen |
Het beslissen op een verzoek om inzage in het persoonsdossier |
B&W |
hfd. afd. |
||
59 |
Awb |
4:5 |
In de gelegenheid stellen aanvraag aan te vullen en het in behandeling nemen van aanvragen / meldingen i.v.m. onvolledigheid van de verstrekte gegevens |
B&W |
hfd. afd |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker, consulent publieke dienstverlening, mdw. beleidsondersteuning en uitvoering |
60 |
Verordening Verblijfsrecreatie |
2.1 3.1 lid 6 |
Verlenen/weigeren exploitatievergunning Verlenen/weigeren ontheffing kamperen buiten (kleinschalig) kampeerterrein |
B&W |
Hfd. afd. |
1e Medewerker, kwaliteitsmedewerker |
61 |
Wwb |
36 WWB |
De bevoegdheid om beslissingen te nemen aangaande het recht op langdurigheidstoeslag ingevolge de Wet werk en bijstand. Met uitzondering van: -het beschikken op bezwaarschriften -het besluiten tot het instellen van beroep |
B&W |
hfd. afd. |
Intern consulent, 1e medewerker, consulent publieke dienstverlening, mdw. beleidsondersteuning en uitvoering |
62 |
Wwb |
48 en 51 |
Het verlenen van bijzondere bijstand in natura of in de vorm van een geldlening of borgtocht, dan wel in de vorm van een bedrag om niet |
B&W |
hfd.afd. |
Intern consulent, 1e medewerker |
63 |
Verordening subsidie voor deelname aan maatschappelijke activiteiten |
5 |
De bevoegdheid om te beslissen op ingediende aanvragen voor subsidie deelname maatschappelijke activiteiten. Met uitzondering van: -het beschikken op bezwaarschriften -het besluiten tot het instellen van beroep |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, consulent publieke dienstverlening, mdw. beleidsondersteuning en uitvoering |
64 |
Verordening categoriale verlening van bijzondere bijstand |
4 |
De bevoegdheid om te beslissen op ingediende aanvragen voor categoriale verlening van bijzondere bijstand. Met uitzondering van: -het beschikken op bezwaarschriften -het besluiten tot het instellen van beroep |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, consulent publieke dienstverlening, mdw. beleidsondersteuning en uitvoering |
65 |
Wwb |
58-1 WWB |
De bevoegdheid om beslissingen te nemen aangaande terugvordering van kosten van bijstand, inbegrepen het treffen van terugbetalingsregelingen |
B&W |
hfd. afd. |
Intern consulent, 1e medewerker |
66 |
Wwb |
62 |
De bevoegdheid om beslissingen te nemen aangaande verhaal van kosten van bijstand op derden op grond van onderhoudsplicht, inbegrepen het treffen van betalingsregelingen |
B&W |
hfd. afd. |
Intern consulent, 1e medewerker |
67 |
Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Verordening individuele voorzieningen wet maatsch. ondersteuning |
Alle beslissingen in het kader van de wet en verordening m.u.v. -het beschikken op bezwaarschriften -het besluiten tot het instellen van beroep |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, Consulent publieke dienstverlening (Wmo), mdw. beleids-ondersteuning en uitvoering |
|
68 |
Verordening individuele voorzieningen Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
Ondertekening van bruikleenovereenkomsten |
burg. |
hfd. afd. |
1e medewerker, consulent publieke dienstverlening (Wmo), mdw. beleids-ondersteuning en uitvoering |
|
69 |
Verordening Wet Kinderopvang gemeente Lochem 2006 |
36 WWB |
Uitvoering verordening |
B&W |
hfd. afd. |
Intern consulent, 1e medewerker, |
70 |
WWB, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 |
Het ondertekenen van voorlopige verslagen over de uitvoering van de WWB, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 |
B&W |
hfd. afd. |
||
71 |
Wet milieubeheer |
10.63 2e lid |
Verlenen en weigeren ontheffing stoken van vuur |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. dienstverlening |
72 |
Wet milieubeheer |
8.1 |
Verlenen/weigeren milieuvergunningen (ondermandaat voor alleen ontwerpbeschikking) |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
73 |
Wet milieubeheer |
8.19/ 8.40/ 8.44 |
Instemmen met meldingen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
74 |
Wet milieubeheer |
8.22/8.23/8.24 |
Wijzigen van een vergunning (ondermandaat voor alleen ontwerpbeschikking) |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
75 |
Wet milieubeheer |
8.25/ 8.26 |
Intrekken van vergunningen op grond van de wet milieubeheer (ondermandaat voor alleen ontwerpbeschikking) |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
76 |
Besluit algemene regels inrichtingen milieubeheer |
2,1/2.2/ 2.7/ 2.11/2.16/2.20/2.22/2.23/3.1/3.2/3.4/ 3.6/3.22/4.11/4.76/4.77/4.80/4.104a/4.109/4.111/4.124/6.10/6.18/6.21/6.22 |
Het opstellen van maatwerkvoorschriften |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker |
77 |
Besluit landbouw milieubeheer |
4.1 t/m 4.9 |
Het opstellen van maatwerkvoorschriften |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker |
78 |
Besluit mestbassins milieubeheer |
1.2 en 5.5 |
Het stellen van nadere eisen |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker |
79 |
Wet milieubeheer/Na-tuurbescher-mingswet |
8.7 en 44 |
Advisering aan overheden in het kader van de behandeling van een provinciale aanvraag Wet milieubeheer en aanvragen Natuurbeschermingswet |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker |
80 |
Wet milieubeheer |
7.8 b |
Het nemen van een m.e.r.-beoordelingsbesluit |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker |
81 |
Woningwet |
40, lid 1 resp. 44 lid 1,3 |
Verlenen respectievelijk weigeren van een bouwvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
82 |
Woningwet |
44, lid 1,3 |
Het onder de vergunning brengen van wijzigingen |
B&W |
hfd.afd. |
Bouwvergunningver- Lener/klantmanager |
83 |
Woningwet |
6 |
Verlenen/weigeren ontheffing van voorschriften Bouwbesluit |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
84 |
Woningwet |
41 |
Kennis geven ontvangst aanvraag |
B&W |
hfd. afd. |
Administratief medewerker |
85 |
Woningwet |
43 |
Mededeling dat geen bouwvergunning nodig is |
B&W |
hfd. afd. |
Bouwvergunningver-lener/klantmanager |
86 |
Woningwet |
46 lid 2 |
Verdagen van het besluit op een aanvraag om bouwvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
87 |
Woningwet |
46 lid 2, 50, 50a, 51, 52, 52A, 53, 54, 55, 56B |
Aanhouden aanvraag om bouwvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
88 |
Woningwet |
58 |
Bekendmaken van rechtswege verleende bouwvergunningen |
B&W |
hfd. afd. |
Medewerker dienstverlening |
89 |
Woningwet |
59, lid 1 sub c, 4.1 Bouwv. |
Het intrekken of, na het stellen van een nieuwe termijn, het niet intrekken van een verleende bouwvergunning indien de in de bouwverordening genoemde termijn is overschreden |
B&W |
hfd.afd. |
Bouwvergunningver-lener/klantmanager |
90 |
Woningwet |
60 en 61 |
Verlenen woonvergunning en hergebruiksvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
91 |
Gebruiksbesluit |
2.2.1 en 2.3.6 |
Kwaliteit brandmeldinstallaties resp ontruimingsinstallaties |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, medewerker publ. dienstverlening bouwvergunningen |
92 |
Gebruiksbesluit |
2.11.3 |
Beslissing op aanvraag om gebruiksvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
93 |
Gebruiksbesluit |
2.11.3 |
Aanhouden beslissing gebruiksvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
94 |
Gebruiksbesluit |
2.11.6 |
Wijzigen gebruiksvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
95 |
Gebruiksbesluit |
2.11.6 |
Het intrekken van een gebruiksvergunning |
B&W |
Hfd.afd. |
Bouwvergunningver-lener/klantmanager |
96 |
Gebruiksbesluit |
2.12.5 |
Wijzigen nadere voorwaarden gebruiksmelding |
B&W |
Hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
97 |
Bouw-verordening |
2.4. 2 |
Bodemonderzoek in relatie tot aard en functie bouwwerk |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, medewerker publ. dienstverlening bouwvergunningen, intern consulent toetser |
98 |
Bouw-verordening |
2.7.3 lid 2 2.7.4. lid 4 2.7.5. lid 3 |
Verlenen van ontheffing van eis tot diverse aansluitingen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
99 |
Bouwver-ordening |
8.1.1 lid 1 resp 8.1.7 lid 1, 8.1.7. lid 2 |
Verlenen en weigeren sloopvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
100 |
Bouw-verordening |
8.1.2 lid 1 |
Vaststellen aanvraagformulier sloopvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
101 |
Bouw-verordening |
8.1.2 lid 11 |
Ontvangstbewijs vergunningaanvraag resp. melding slopen |
B&W |
hfd. afd. |
Administratief medewerker |
102 |
Bouw-verordening |
8.1.3 lid 1 |
In de gelegenheid stellen nadere gegevens aan te leveren |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker, medewerker. dienstverlening , |
103 |
Bouw-verordening |
8.1.4 lid 1 en 2 en 8.1.6 resp. 8.1.4 lid 3 |
Beslissen of, verdagen van de beslissing, op aanvraag sloopvergunning, resp. aanhouden van een beslissing |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
104 |
Bouw-verordening |
8.1.7 |
Intrekken van een sloopvergunning |
B&W |
hfd.afd. |
Bouwvergunningver-lener/klantmanager |
105 |
Bouw-verordening |
8.2.1 lid 1 |
Mededeling dat geen sloopvergunning is vereist |
B&W |
hfd.afd |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
106 |
Bouw-verordening |
8.2.1. lid 2 |
Vaststellen meldingsfomulier |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
107 |
Bouw-verordening |
8.2.1. lid 8 |
Verbinden voorschriften mededeling slopen met betrekking tot de verwijdering, opslag en afvoer van asbest |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
108 |
Bouw-verordening |
8.2.1. lid 11 |
In de gelegenheid stellen ontbrekende gegevens over te leggen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerkermedewerker. dienstverlening |
109 |
Bouw-verordening |
9.1 en 9.7 lid 3,4, 5 |
Mandaat welstandsbeoordeling lichte bouwvergunningplichtige bouwwerken |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerkermedewerker. dienstverlening |
110 |
Bouw-verordening |
9.5 lid 1,2,3,4 |
Verzoek om advies |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker,medewerker. dienstverlening |
111 |
Bouw-verordening |
10.3 |
Overdragen vergunningen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
112 |
Bouw-verordening |
12.2 |
Acceptatie bodemonderzoek |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker medewerker. dienstverlening |
113 |
Wet op de Ruimtelijke Ordening + voorschriften bestemmingsplan Wet ruimtelijke ordening + voorschriften bestemmingsplan |
15 Diverse 3.6, lid 1 onder c |
Verlenen/weigeren vrijstelling van planvoorschriften voor zover vrijstelling in planvoorschriften is opgenomen (zgn. binnenplanse vrijstelling) Verlenen/weigeren ontheffing van planvoorschriften voor zover ontheffing in planregels is opgenomen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
114 |
Wet op de Ruimtelijke Ordening Wet ruimtelijke ordening |
17 3.22 |
Het verlenen/weigeren van tijdelijke vrijstelling Het verlenen/weigeren van tijdelijke ontheffingen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
115 |
Wet op de Ruimtelijke Ordening Wet ruimtelijke ordening |
44 3.16 3.18 |
Verlenen / weigeren aanlegvergunning Verlenen / weigeren aanlegvergunning Aanhouden beslissing op aanvraag aanlegvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
116 |
Wet ruimtelijke ordening |
3.19 |
Het intrekken van een aanlegvergunning |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
117 |
Wet ruimtelijke ordening |
3.20 3.20, lid 5 |
Het verlenen / weigeren van een sloopvergunning Het aanhouden beslissing op aanvraag sloopvergunning |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
118 |
Wet op de Ruimtelijke Ordening Wet ruimtelijke ordening |
19, lid 3 3.23 |
Het verlenen / weigeren van vrijstelling van planvoorschriften in gevallen zoals opgenomen in artikel 20 van het Besluit op de ruimtelijke ordening 1985 Het verlenen / weigeren van ontheffing van planregels in gevallen zoals opgenomen in artikel 4.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
119 |
Monumentenwet |
art. 11 juncto 14 |
Verlenen/weigeren wijzigingsvergunning rijksmonumenten |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
120 |
Monumenten-verordening |
art. 10 |
Verlenen/weigeren wijzigingsvergunning gemeentelijke monumenten |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, kwaliteitsmedewerker |
121 |
Verordening naamgeving en nummering 2007 (adressen) |
Verstrekken en wijzigen huisnummers |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker / kwaliteitsmedewerker |
|
122 |
BAG |
10 |
Het opmaken van een proces verbaal van constatering en verklaringen ambtshalve correctie en verklaringen signalering wijziging in feitelijke situatie |
B&W |
hfd. afd. |
Vergunningverleners team Omgevingslo-ket |
123 |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Het geven van adviezen en/of het nemen van besluiten op grond van of in samenhang met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
B&W |
hfd. afd. |
1e Medewerker, kwaliteitsmedewerker |
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
1 |
Raamcon-tract inzake levering en servicedienstverlening Wmo |
Mandaat/machtiging/volmacht voor: -het uit depot direct leveren van hulpmiddelen of nieuw kernassortiment hulpmiddelen na ontvangst van leveringsopdracht door de gemeente (in de gevallen dat geen verzoek tot offerte wordt gedaan); -het aangaan van een bruikleenovereenkomst met een cliënt en de ondertekening daarvan. |
B&W, burg. |
Mdw. Afleveraar of Technisch Adviseur van Welzorg Revalidatie bv. |
Afdeling Bestuur, Personeel en Communicatie
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
ondermand. |
1 |
Gemeentewet Organisatie-besluit |
160 30 |
Werkzaamheden betreffende de werving en selectie van een door B&W opengestelde vacature beneden niveau van afdelingshoofd, alsmede betreffende de daarop volgende aanstelling als ook de schorsing en het ontslag |
B&W |
hfd. afd. |
|
2 |
Algemeen |
Aangaan van stageovereenkomsten |
B&W |
hfd. afd. |
||
3 |
Algemeen |
Uitvoering van belasting- en premieheffingsvoorschriften m.b.t. salarisadministratie van de gemeente |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. interne dienstverlening (pers.zaken) |
|
4 |
Algemeen |
Uitvoering van regelingen t.b.v. de bedrijfsvereniging, ABP en IZA |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. interne dienstverlening (pers.zaken) |
|
5 |
Spaarloon-regeling |
Uitvoering van de regeling |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. interne dienstverlening (pers.zaken) |
|
6 |
Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling / Uitwerkingsovereenkomst |
De uitvoering van de gehele regeling |
B&W |
hfd. afd. |
||
7 |
Rijksregeling voorzieningen raads- en com-missieleden, verordening rechtspositie wethouders, raads- en com-missieleden |
Uitvoering van de rijksregeling geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden en van de verordening, regelende tegemoetkoming en vergoeding van kosten die verband houden met de vervulling van het wethoudersambt |
B&W |
hfd. afd. |
||
8 |
Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers |
Uitvoering van de wetgeving |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. interne dienstverlening (pers.zaken) |
|
9 |
Vergoedingsregvrijw brandweer |
Uitvoering van de regeling |
B&W |
hfd. afd. |
||
10 |
Procedure-regeling fuwa |
Onderhoud functiewaardering N.B. conform vastgesteld beleid en standaardzaken |
B&W |
hfd. afd. |
||
11 |
Subsidieregelingen A&O-fonds en Min. SZW |
Afhandeling declaraties m.b.t. het A. en O.-fonds en werkgelegenheidsmaatregelen |
B&W |
hfd. afd. |
||
12 |
Gemeenschap-pelijke regeling |
Beschikbaarstelling van subsidie Bestuursacademie Oost-Nederland |
B&W |
hfd. afd. |
||
13 |
B&W-besluit |
Beschikbaarstelling bijdrage aan personeelsvereniging |
B&W |
hfd. afd. |
||
14 |
Indelingsregeling gemeente Lochem |
3 |
Het nemen van een gemotiveerd positief indelingsbesluit |
B&W |
Secr.dir. |
|
15 |
APV |
2.59 |
Het opleggen een aanlijn- en/of muilkorfgebod |
B&W |
Hfd. afd. |
|
16 |
Algemeen |
Afhandeling schadegevallen in samenwerking met de OVO (aansprakelijkheidsverzekeraar) |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker (juridische zaken) |
|
17 |
Algemeen |
Doorsturen van aansprakelijkstellingen naar de OVO en het bevestigen van ontvangst van de aansprakelijkstelling |
B&W |
hfd. afd. |
Juridisch beleids-medewerker |
|
18 |
Gemeentewet |
125 |
Preventieve bestuursdwang bij woningontruimingen |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker (juridische zaken) |
19 |
Interne klachten-regeling |
Correspondentie in verband met klachten over medewerkers van de eigen afdeling volgens de interne klachtenprocedure |
B&W |
Hfd. afd. |
Juridisch beleidsmedewerker |
|
20 |
Externe klachten-regeling |
Correspondentie in verband met klachten die zijn voorgelegd aan de Nationale Ombudsman |
B&W |
Hfd. afd.. |
Juridisch beleidsmedewerker |
|
21 |
Awb |
Hfd. 4 |
Aan dorpsraden waarmee een convenant is afgesloten: -het verstrekken van reguliere subsidie; -het verstrekken van subsidie voor snelle maatregelen; -het verstrekken van subsidie voor het opstellen van een dorpsplan en -het verstrekken subsidie voor de uitvoering van wensen uit het dorpsplan |
B&W |
Hfd. afd. |
|
22 |
Awb |
Hfd. 4 |
Het verlenen en vaststellen van de jaarlijkse reguliere subsidie aan Achterhoek FM |
B&W |
Hfd. afd. |
|
23 |
Awb |
Hfd. 4 |
Het verlenen en vaststellen van de jaarlijkse reguliere subsidie aan de Programmaraad Gelderland Oost |
B&W |
Hfd. afd. |
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
1 |
Afgifte legitimatiebewijs voor toezichthouders van het regionaal handhavingsteam prostitutie/ mensenhandel |
B&W en burgemeester |
Korpschef politie Noord- en Oost Gelderland |
||
2 |
Wet tijdelijk huisverbod |
3, 1e lid |
Ondertekenen van het besluit tot het opleggen van een huisverbod Voorts wordt de hulpofficier van Justitie gemachtigd voor de handelingen als bedoeld in artikel 2, lid 3, lid 7, lid 8 en artikel 5, lid 1 van de wet |
Burgemeester |
Hulpofficier van Justitie |
Afdeling Facilitaire Zaken
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
ondermand. |
1 |
Beveiligingsplan i&a |
Beveiliging geautomatiseerde informatievoorziening N.b. binnen vastgesteld beleid |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker (I&A) |
|
2 |
Projectenplan IP |
Uitvoering informatieplan N.B. Binnen vastgesteld beleid en binnen budget |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker (I&A) tot max. € 25.000 |
|
3 |
Awb |
4:3a |
Ontvangstbevestiging van electronisch ingediende aanvragen |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. interne dienstverlening |
4 |
Algemeen |
In ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, postwissels en cheques |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw. interne dienstverlening (bode) |
|
5 |
Algemeen |
160, 1e lid e Gw |
Het afsluiten van contracten voor kantoorbenodigdheden (koop-, huur- en leasecontracten) |
B&W |
hfd. afd. |
Mdw interne dienstverlening (b) tot max. € 25.000 |
6 |
Algemeen |
Afsluiten contracten met bedrijven en leveranciers en het geven van opdrachten aan bedrijven en leveranciers betreffende het onderhoud aan de panden Hoofdstraat 14, 28 te Gorssel, Markt 1, 2 en 3 te Lochem en Hanzeweg 8 te Lochem |
Burg. B&W |
hfd. afd. |
Mdw. interne dienstverlening (b) tot max. € 25.000 |
|
7 |
Archiefwet |
Het vervangen, vervreemden en vernietigen van archiefbescheiden |
B&W |
hfd. afd. |
||
8 |
Archiefwet |
Het (vervroegd) overbrengen van archiefbescheiden en het opschorten van het overbrengen |
B&W |
hfd. afd. |
||
9 |
Archiefwet |
Het stellen en het opheffen van beperkingen op de openbaarheid m.b.t. over te brengen archieven |
B&W |
hfd. afd. |
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
- |
Afdeling Financiën
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
ondermand. |
||
1 |
Treasurystatuut |
16 en 17 |
Uitvoering van het treasurystatuut conform artikel 16 en 17 waarbij de verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor zowel het hfd. afd. en de eerste medewerker financieel beheer zijn vastgelegd |
B&W |
hfd. afd. |
|||
2 |
Algemeen |
Aangifte omzetbelasting en BTW compensatie fonds |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, beleidsmed. Fin. Beheer, med. interne dienstverlening |
|||
3 |
Algemeen |
Het aangaan, wijzigen en opzeggen van verzekeringen en het aanmelden en afwikkelen van schadegevallen (m.u.v. afwikkeling “Ovo-schadegevallen”) N.b. in overleg met de functionele afdeling |
B&W |
hfd. afd. |
||||
4 |
Gemeentelijke belastingen -uitvoeren van richtlijnen kwijtscheldingen |
B&W |
hfd. afd. |
|||||
5 |
Awb Burgerlijk Wetboek |
5:35 3:319 |
Stuiting verjaring dwangsommen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker (comptabele) |
||
6 |
Verordening Stimuleringsfonds Starterslening |
4, 5, 6, 7, 8 en 10 |
Het toekennen/afwijzen van een starterslening, het hieraan verbinden van voorschriften, het aanpassen van de maximale hoogte, het toetsen van aanvragenformulieren, het intrekken van een toewijzingsbrief en het toepassen van de hardheidsclausule |
B&W |
hfd.afd. |
|||
7 |
Algemeen |
Aanbieding bouwkavels/ woningen en de toewijzing van bouwkavels |
B&W |
hfd. afd. |
||||
8 |
Algemeen |
160 Gw |
Aankoop, ruiling of verwerving van onroerende zaken met inachtneming van het bepaalde in de Verordening op de uitgangspunten voor het financiële beleid alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Lochem N.B. overleg met portefeuillehouder |
B&W |
hfd. afd. |
|||
9 |
Algemeen |
Afsluiten van exploitatie-overeenkomst |
B&W |
hfd. afd. |
||||
10 |
Algemeen |
160 Gw |
In optie geven en verkoop van onroerende zaken N.B. overleg met portefeuillehouder indien het betreft industrieterrein of terrein voor projectmatige bouw |
B&W |
hfd. afd. |
|||
11 |
Algemeen |
160 Gw |
Bezwaring van gemeente-eigendommen voor zover dit betreft het vestigen en opheffen van beperkte zakelijke rechten |
B&W |
hfd. afd. |
|||
12 |
Algemeen |
160 Gw |
Verhuren, verpachten, in gebruik geven van gemeente-eigendommen niet voor de openbare dienst bestemd, alsmede de uitgifte van volkstuinen |
B&W |
hfd. afd. |
|||
13 |
Algemeen |
171 Gw |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij buitengerechtelijke rechtshandelingen ter zake van: -aan- en verkoop (inclusief ruiling) van onroerende zaken; -het bezwaren van gemeente-eigendommen; -het vestigen van zakelijke rechten t.b.v. de gemeente; -het vestigen van rechten ingevolge het bepaalde in de Belemmeringenwet privaatrecht; -exploitatieovereenkomsten, waar de exploitatieverordening op van toepassing is -het tekenen van volmachten |
Burg. |
hfd. afd. |
|||
14 |
Algemeen |
Verlenen/ weigeren toestemming gebruik openbare gronden |
B&W |
hfd. afd. |
||||
15 |
Algemeen |
In gebruik geven van schoolgebouwen, alsmede het medegebruik en verhuur van schoollokalen buiten schooltijd en de verhuur van schoollokalen die niet als schoollokaal in gebruik zijn |
B&W |
hfd. afd |
||||
16 |
BAG |
10 |
Het opmaken van een proces verbaal van constatering en verklaringen ambtshalve correctie en verklaringen signalering wijziging in feitelijke situatie |
B&W |
Gegevensbeheerder BAG |
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
N.B. De uitvoerende bevoegdheden op het terrein van heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de Wet waardering onroerende zaken zijn bij besluit van 18 januari 2005 geattribueerd aan het afdelingshoofd Financiën.
Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
ondermand. |
1 |
Algemene subsidie verordening gemeente Lochem 2005 |
Uitvoering van de verordening N.B. Volgens voorwaarden verordening en conform beleidsregels |
B&W |
hfd. afd. |
||
2 |
Verordening leerlingen- Vervoer |
Uitvoering van de verordening |
B&W |
hfd. afd. |
||
3 |
Leerplichtwet 1969 |
3a, 3b |
Vervangende leerplicht |
B&W |
hfd. afd. |
beleidsmedewerker (onderwijs) en mdw beleidsonder-steuning en uitvoering, leerplichtambtenaar |
4 |
Leerplichtwet 1969 |
7 |
Bepalingen omtrent lichamelijke of psychische ongeschiktheid |
B&W |
hfd. afd. |
beleidsmedewerker (onderwijs) en mdw beleidsonder-steuning en uitvoering, leerplichtambtenaar |
5 |
Leerplichtwet 1969 |
15 |
Vrijstelling wegens volgen van onderwijs |
B&W |
hfd. afd. |
beleidsmedewerker (onderwijs) en mdw beleidsonder-steuning en uitvoering, leerplichtambtenaar |
6 |
Algemeen |
Het jaarlijks volgens rooster in gebruik geven van de gymzaal aan de Schoolstraat 60a in Eefde |
B&W |
hfd. afd. |
||
7 |
Verordening voorzieningen huivesting onderwijs |
38 en 39 |
Vaststelling rooster Uitkering vergoeding gymnastiekonderwijs |
B&W |
hfd. afd. |
|
8 |
Wet Kinderopvang |
1.45 t/m 1.47 |
Uitoefening bevoegdheden op grond van de artikelen 1.45 t/m 1.47 Wet Kinderopvang |
B&W |
hfd. afd. |
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
1 |
160 Gw |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen voortvloeiende uit de taakopdracht volgens de Verordening Bestuurscommissie Voortgezet Onderwijs en de Verordening Bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs |
B&W |
Bestuurscommissie Voortgezet Onderwijs en bestuurscommis-sie openbaar primair onderwijs |
|
2 |
171 Gw |
Volmacht voor het vertegenwoordigen van de gemeente bij het verrichten van privaatrechteljike rechtshandelingen als bedoeld onder 1 |
Burgemeester |
Voorzitter van de Bestuurscommissie voortgezet Onderwijs en voorzitter van de Bestuurscommissie openbaar primair onderwijs |
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Verkeer
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
ondermand. |
1 |
Algemeen |
Afsluiten standaard achtervangovereenkomsten Waarborgfonds Sociale Woningbouw |
B&W |
hfd. afd. |
||
2 |
Monumentensub-sidieverordening |
Het toekennen en weigeren van subsidie |
B&W |
hfd. afd. |
||
3 |
Afvalstoffenveror-dening |
Verlenen/weigeren vergunning kledinginzameling |
B&W |
hfd. afd. |
Beleidsmedewerker (Afvalbeheer) |
|
4 |
Wet Geluidhinder |
82a |
Verzoek hogere grenswaarde geluid |
B&W |
hfd. afd. |
|
5 |
Wet op de Ruimtelijke Ordening |
19, lid 2 19a, lid 2 |
Verlenen/ weigeren van planologische vrijstellingen Toepassing geven aan voorbereidingsprocedure ex artikel 19a, lid 4 WRO |
B&W B&W |
hfd. afd. hfd. afd. |
|
6 |
Wro |
6.4a |
Aangaan en ondertekenen van planschadeverhaalsovereenkomsten |
B&W/ burg |
hfd. afd. |
|
7 |
Wro |
6.4, lid 1 |
Heffen recht voor aanvraag tegemoetkoming planschade |
B&W |
hfd. afd. |
|
8 |
Wro |
6.4, lid 2 |
Niet-ontvankelijk verklaren van aanvraag indien verschuldigd recht niet is voldaan binnen termijn |
B&W |
hfd. afd. |
|
9 |
Marktverordening |
Beslissing op verzoek om toewijzing standplaats weekmarkt |
B&W |
hfd. afd. |
||
10 |
Marktverordening |
2.4, 4.2, 4.3, 4.4 |
Intrekken van een vergunning, schorsen, uitsluiting en verwijdering van vergunninghouder of standwerker Verstandiger om dit door afd. te laten doen |
B&W |
hfd. afd. |
|
11 |
Verordening winkeltijden Lochem Winkeltijden-verordening 1997 (Gorssel) |
Het verlenen/ weigeren/intrekken/wijzigen van ontheffingen |
B&W |
hfd. afd. |
||
12 |
APV |
5.6, 5.7, 5.8 en 5.11 |
Ontheffingen inzake parkeerexcessen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker (verkeer en vervoer), Mdw beleids-ondersteuning en uitvoering, beleidsmedewerker |
13 |
WvW/RVV 1990 |
87 |
Ontheffingen ex artikel 87 |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, Mdw beleids-ondersteuning en uitvoering, beleidsmedewerker |
14 |
WVW |
18 |
Nemen verkeersbesluiten t.b.v. tijdelijke maatregelen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, Mdw beleids-ondersteuning en uitvoering, beleidsmedewerker |
15 |
Leegstandswet |
art. 15,lid c, |
Verlenen/weigeren vergunning Leegstandswet |
B&W |
hfd. afd. |
|
16 |
Voertuigenregle-ment |
Art. 7.1 |
Verlenen/weigeren ontheffing van inrichtingseisen van o.a. landbouwvoertuigen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker, Mdw beleids-ondersteuning en uitvoering, beleidsmedewerker |
17 |
Verordening energiebesparing monumenten |
Het verlenen/weigeren en vaststellen van de subsidie |
B&W |
hfd. Afd. |
||
18 |
Verordening energiebesparing particuliere huiseigenaren |
Het verlenen/weigeren en vaststellen van de subsidie |
B&W |
hfd. afd. |
||
19 |
Aandeelhouders-overeenkomst Berkel Milieu NV |
Aangaan gemeentespecifieke deel van de jaarlijks vast te stellen Dienstvereningsovereenkomst |
B&W |
Hfd. afd. |
||
20 |
Wet bodembe-scherming / Besluit bodem-kwaliteit |
Het niet accepteren van een melding grondverzet volgens het bodembeheersplan gemeente Lochem |
B&W |
Hfd. afd. |
||
21 |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Het geven van adviezen en/of het nemen van besluiten op grond van of in samenhang met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
B&W |
hfd. afd. |
1e Medewerker, beleidsmedewerker |
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
|
1 |
RVV en Wegenverkeers- reglement |
diverse |
Het verlenen/weigeren van ontheffingen voor bijzondere transporten op de wegen Goorseweg, Kwinkweerd en Stationsweg indien: Gewicht < 100000 kg, Lengte < 35 meter, Breedte < 4 meter, Hoogte < 4,5 meter |
B&W |
Rijksdienst voor het Wegverkeer (Centrum voor voertuigtechniek) |
|
2 |
RVV en Wegen-verkeerswet |
Het verlenen/weigeren van ontheffingen ten behoeve van landbouwvoertuigen buiten de komgrenzen |
B&W |
Rijksdienst voor het Wegverkeer (Centrum voor voertuigtechniek) |
||
3 |
Regeling verkeers-regelaars 2009 |
Het aanstellen van verkeersregelaars |
Burg. |
Teamchef politie Lochem-Gorssel |
Afdeling Openbare Werken
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
ondermand. |
1 |
APV |
2.10 |
Hinderlijke beplanting of voorwerp §rechtsoordeel/besluit dat boom/beplanting gevaarlijk is en zonder vergunning kan worden gekapt §Aanschrijving inzake het verwijderen van gevaarlijke of hinderlijke beplanting of voorwerp |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker (Civiele Techniek en Groenbeheer) |
2 |
APV |
2.11 APV 5.4. lid 1 Telecom- municatiewet |
-Vergunning verlenen tot het leggen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond -Instemming verlenen om werkzaamheden uit te voeren in of op openbare gronden in verband met de aanleg, instandhouding of opruiming van kabels ogv artikel 5.4, lid 1 Telecommunicatiewet |
B&W |
hfd. afd. |
Vakspecialist (Civiele Techniek) |
3 |
APV |
2.12 |
Weigeren melding in- en uitritten |
B&W |
hfd. afd. |
Vakspecialist (Inkoop/ Toezicht) |
4 |
APV |
2.45 |
Verlenen/weigeren van ontheffing voor het betreden van plantsoenen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker (Civiele Techniek en Groenbeheer) |
5 |
APV |
4.11 |
Verlenen/weigeren van een kapvergunning |
B&W |
hfd. afd. |
Vakspecialist (groenbeheer) |
6 |
Wet milieubeheer (hoofdstuk 10) |
Aansluiting riolering |
B&W |
hfd. afd. |
Vakspecialist (Civiele Techniek) |
|
7 |
Wet milieubeheer |
8.42, onder a en b |
Het voorschrijven van maatwerkvoorschriften |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
8 |
Algemeen |
Het verlenen van toestemming tot het verrichten van werkzaamheden nutsbedrijven o.g.v. “Algemene Voorwaarden die in acht moeten worden genomen bij het leggen, hebben en onderhouden van kabels en leidingen van nutsbedrijven” |
B&W |
hfd. afd. |
Vakspecialist (Civiele Techniek) |
|
9 |
Algemeen |
Het verkopen van tweedehands en overtollig materieel en materiaal tot een bedrag van € 454,- |
B&W |
hfd. afd. |
||
10 |
Algemeen |
Uitvoering gladheidsbestrijding |
B&W |
hfd. afd. |
||
11 |
Algemeen |
Het verlenen en weigeren van een fretteervergunning |
B&W |
hfd. afd. |
||
12 |
Algemeen |
Het aansprakelijk stellen van derden bij beschadiging gemeentelijk eigendom |
B&W |
hfd. afd. |
||
13 |
Gemeentewet en Awb |
100d, 125 Gw en 5:22 Awb |
Het feitelijk stilleggen van bouwwerkzaamheden in de bij de bouwverordening aangewezen gevallen en overeenkomstig daarbij gegeven voorschriften |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
14 |
Gemeentewet en Awb |
125 Gw en 5:32 Awb |
Het feitelijk stilleggen van sloopwerkzaamheden in de bij de bouwverordening aangewezen gevallen en overeenkomstig daarbij gegeven voorschriften |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
15 |
Bouwverordening |
4.4 |
Uitzetten rooilijn |
B&W |
hfd. afd. |
Consulent publieke dienstverl. Bouw- en woningtoez |
16 |
Bouwverordening |
4.10 lid 3 en 4 |
Geven richtlijnen i.v.m. veiligheid |
B&W |
hfd. afd |
1e medewerker handhaving / Consulent publieke dienstverl. Bouw- en woningtoez. |
17 |
Bouwverordening |
7.2.2 resp. 7.2.3 |
Gelasten staken van een bouwwerk resp. woonwagen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving / Intern consulent handhaving |
18 |
Bouwverordening |
8.2.1. lid 11 |
In de gelegenheid stellen ontbrekende gegevens over te leggen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving / Intern consulent handhaving / Consulent publieke dienstverl. Bouw- en woningtoez. |
19 |
Bouwverordening |
10.6 |
Herziening en vervanging van aangewezen normen en richtlijnen |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
20 |
Wet ruimtelijke ordening |
3.22 |
Het in overeenstemming met het vastgestelde beleid inzake permanente bewoning recreatieverblijven verlenen van tijdelijke vrijstelling van de planvoorschriften ten behoeve van bewoning van recreatieverblijven (calamiteitenregeling) |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
21 |
Gemeentewet Awb |
125 5.31 |
Bij toepassing van bestuursdwang (zoals een stillegging van bouwwerkzaamheden) geen termijn gunnen als de vereiste spoed zich daartegen verzet |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving / Intern consulent handhaving |
22 |
Awb |
5.24 |
Het gunnen van een hersteltermijn om een overtreding te beëindigen en beëindigd te houden op de volgende rechtsgebieden: Woningwet, Bouwverordening, Wet Milieubeheer, Wet bodembescherming, wet geluidhinder, WRO, Wro, APV, Verordening Verblijfsrecreatie en Wegenverkeerswet |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving / Intern consulent handhaving / consulent publ. dienst. milieu, bouw- en woningtoez. en APV-toezicht / adm. juridisch medewerker |
23 |
Awb |
Voornemen tot bestuursrechtelijk optreden |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
|
24 |
Awb |
5:32 |
Het opleggen van een last onder dwangsom, in overeenstemming met het vastgestelde beleid inzake permanente bewoning van recreatieverblijven, aan personen die in de GBA worden ingeschreven in een recreatieverblijf |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
25 |
Awb |
5:32 |
Het opleggen van een last onder dwangsom na (of bij) bouwstop als bedoeld in artikel 100d Woningwet en 125 Gw, indien werkzaamheden niet worden gestaakt |
B&W |
hfd.afd. |
1e medewerker handhaving |
26 |
Awb |
5.34 |
Intrekking besluit last onder dwangsom -op verzoek van overtreder -bij beëindiging overtreding |
B&W |
hfd. afd |
1e medewerker handhaving |
27 |
Awb |
5:32 |
Het opleggen van een last onder dwangsom inzake overtredingen in het kader van de Wet milieubeheer. Dit mandaat geldt slechts indien er geen zienswijze kenbaar is gemaakt. |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
28 |
Awb |
5.32 |
Het opleggen van een last onder dwangsom inzake overtredingen in het kader van de Woningwet. Dit mandaat geldt slechts indien er geen zienswijze kenbaar is gemaakt. |
B&W |
hfd. afd. |
1e medewerker handhaving |
29 |
BAG |
10 |
Het opmaken van een proces verbaal van constatering en verklaringen ambtshalve correctie en verklaringen signalering wijziging in feitelijke situatie |
B&W |
Toe-zicht-houder cluster handh. |
|
30 |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Het geven van adviezen en/of het nemen van besluiten op grond van of in samenhang met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
B&W |
hfd. afd. |
1e Medewerker, medewerker, vakspecialist (civiele techniek en groenbeheer) |
Mandaat aan niet-ondergeschikten (10:4 Awb)
nr |
regeling |
art. |
omschrijving |
door |
aan |
- |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl