Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9053
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR9053/1
Regeling vervallen per 20-12-2010
Reglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad
Geldend van 03-12-2008 t/m 19-12-2010
Intitulé
Reglement van orde voor het presidium van de gemeenteraadNr. GRIFFIE / 79.d
De raad van de gemeente Roosendaal;
gezien het advies van het Presidium d.d. 9 september 2008;
BESLUIT:
vast te stellen het REGLEMENT VAN ORDE VOOR HET PRESIDIUM VAN DE GEMEENTERAAD.
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
voorzitter: de voorzitter van de gemeenteraad of de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad;
- b.
griffier: de raadsgriffier of de plaatsvervangend raadsgriffier;
- c.
secretaris: de plaatsvervangend raadsgriffier of zijn vervanger.
Hoofdstuk 2: Het presidium
Artikel 2 Het presidium
-
1. Het presidium is op grond van artikel 5 van het ‘reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad ingesteld’.
-
2. Het presidium bestaat uit de voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de fractievoorzitters. Bij afwezigheid of verhindering laat de voorzitter zich vervangen door zijn plaatsvervanger. De fractievoorzitters kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een lid van de fractie. De commissievoorzitters nemen als adviserende leden deel aan de vergadering.
Artikel 3 De voorzitter
De voorzitter is belast met:
- a.
Het samenstellen van de voorlopige agenda;
- b.
het leiden van de vergadering;
- c.
hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.
Artikel 4 De griffier
-
1. Het presidium wordt bijgestaan door de griffier. De griffier is in elke vergadering van het presidium aanwezig.
-
2. De griffier kan, indien hij daartoe door de voorzitter wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement deelnemen.
Artikel 5 Taken
Het presidium heeft tot taak:
- 1.
Het bewaken en zo mogelijk verbeteren van de kwaliteit van de werkwijzen en procedures van de gemeenteraad;
- 2.
het aanstellen van leden van de griffie m.u.v. de griffier en de plaatsvervangend griffier;
- 3.
het behartigen van de zaken die de werkgeversrol van de raad betreffen waaronder de algemene taakstelling en wijze van functioneren van, en concrete opdrachten aan, de griffier;
Hoofdstuk 3 De Vergaderingen
Artikel 6 De Vergaderingen
De bijeenkomsten van het presidium zijn niet openbaar.
Artikel 7 Vergaderfrequentie
De vergaderingen van het presidium vinden in de regel plaats voor de vergadering van de commissie Bestuur en vangen aan om 17.30 uur. De vergaderingen worden in principe gehouden in de B&W-kamer.
Artikel 8 De agenda
-
1. Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt de voorzitter de voorlopige agenda van de vergadering vast.
-
2. De voorzitter kan na het verzenden van de schriftelijke oproeping voor de aanvang van een
vergadering een aanvullende agenda opstellen.
-
3. Bij aanvang van de vergadering stelt het presidium de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het presidium bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.
-
4. Op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter kan het presidium de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.
Artikel 9 Oproep vergadering
-
1. De voorzitter roept - spoedeisende vergaderingen uitgezonderd - de leden tenminste vijf
dagen van tevoren schriftelijk tot de vergadering op.
-
2. De agenda en de daarbij behorende voorstellen -met uitzondering van de in artikel 25, tweede lid Gemeentewet bedoelde stukken- worden tegelijkertijd met de oproeping (dan wel uiterlijk voor aanvang van de vergadering) verzonden.
-
3. Indien er stukken als bedoeld in artikel 25, tweede lid Gemeentewet aan het presidium worden overgelegd of voor het presidium ter inzage worden gelegd, besluit het presidium over bekrachtiging van de opgelegde geheimhouding.
Artikel 10 Verhindering tot bijwoning vergadering
Het lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft daarvan voor het begin van de vergadering, zo mogelijk schriftelijk, kennis aan de voorzitter c.q. de griffier.
Artikel 11 Opening vergadering, ontbreken quorum
-
1. De vergadering wordt door de voorzitter geopend op het tijdstip waarop zij is belegd indien naast de voorzitter de helft plus één van de leden aanwezig zijn.
-
2. Wanneer een kwartier na de voor de opening van de vergadering bepaalde tijd het vereiste aantal leden niet aanwezig is, deelt de voorzitter mede dat de vergadering niet kan worden gehouden. Tevens bepaalt de voorzitter (onder verwijzing naar dit artikel) dag en uur van de volgende vergadering.
Artikel 12 Verslaglegging
-
1. Het verslag van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, gelijktijdig met de schriftelijke oproep aan de leden toegezonden.
-
2. Bij het begin van de vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.
-
3. Het verslag moet inhouden:
a. de namen van de aanwezigen;
b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
c. een zakelijke samenvatting van het gesprokene.
-
4. Het verslag wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.
-
5. Het verslag wordt na vaststelling verzonden naar alle raadsleden en wordt op de website van de gemeenteraad geplaatst.
Artikel 13 Advisering en besluitvorming
Het presidium adviseert de gemeenteraad over de onderwerpen genoemd in artikel 5 van dit reglement.
Hoofdstuk 4 Slotbepalingen
Artikel 14 Uitleg reglement
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.
Artikel 15 In werking treden
-
1. Dit reglement treedt op 3 december 2008 in werking .
-
2. Op dat tijdstip vervalt het reglement van orde voor het presidium van de gemeenteraad". vastgesteld bij raadsbesluit op 31 mei 2006.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl