Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR89648
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR89648/1
Regeling vervallen per 01-01-2012
Verordening op de heffing en invordering van leges 2011
Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011
Intitulé
VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2011De raad van de gemeente Edam-Volendam;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 16 november 2010;
gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de:
VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2011
Artikel 1 Belastbaar feit
Onder de naam leges worden rechten geheven voor van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 2 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 3 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- a.
het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;
- b.
het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Register door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.
- c.
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als
bedoeld in artikel 2.2.2. (evenementenvergunningen) van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam.
Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven
-
a. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
b. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 5 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 6 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiking van de kennisgeving, dan wel
in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 7 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 8 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.
Artikel 9 Kwijtschelding
Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. De ‘Legesverordening 2010’ van 14 december 2009, sedertdien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.
-
4. Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2011".
Ondertekening
TABEL VAN TARIEVEN
Behorende bij de legesverordening 2011, vastgesteld
bij raadsbesluit van 13 december 2010, no. 93-2010.
TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING
HOOFDSTUK 1
1 Algemeen
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,40
2 Kaarten, tekeningen, e.d.
2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kaarten en tekeningen, al dan niet
behorende bij de hiervoor onder 1 genoemde stukken, dan wel van
kopieën of lichtdrukken daarvan, een en ander voorzover deze stukken
in de volgende artikelen of in een andere belastingverordening van deze
gemeente, dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd:
2.1.1 per kaart, tekening of kopie op A0-formaat afgedrukt € 16,75
2.1.2 voor een mini-plattegrond van de gemeente (model S333a) € 2,60
2.1.3 voor een mini-plattegrond van de gemeente (kleurenmodel) € 2,75°
2.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een lichtdruk, afdruk of kopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, bouwkundige tekening of tekening van technische installaties op een formaat groter dan A3, per afdruk: € 15,00
3 Kadaster
3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:
3.1.1 raadplegen van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken:
3.1.1.1 indien daarbij de bijstand van een ambtenaar van de gemeente is verkregen: per half uur of een gedeelte daarvan € 8,55
3.1.1.2 in de gevallen anders dan genoemd onder 3.1.1.1:
per half uur of gedeelte daarvan € 4,25
3.1.2 door de belanghebbende nemen van afschriften van of uittreksels uit de kadastrale stukken, nevens de onder 3.1.1 genoemde rechten:
per perceel of gedeelte van een perceel € 3,50
3.1.3 al dan niet schriftelijk verstrekken van een opgave van gegevens uit de kadastrale stukken, per perceel of gedeelte van een perceel € 6,00
4 Gemeentearchief
4.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van afbeeldingen, afschriften van en
uittreksels uit de in het archief berustende stukken, een en ander
voorzover deze stukken niet afzonderlijk en elders in deze verordening
of in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in
andere rechtsregels zijn genoemd: per bladzijde of gedeelte daarvan € 7,30
4.2 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor :
a. het geven van inlichtingen voor het opstellen van taxatierapporten voor
onroerende zaken door derden;
b. ter zake van het ter plaatse geldende bestemmingsplan;
c. ter zake van de bodemsituatie;
d. overige doeleinden;
per bestede tijdseenheid van 10 minuten of een gedeelte daarvan: € 10,00
5. Bestuursstukken
5.1 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
5.1.1 een exemplaar van de gemeentebegroting met bijlagen € 75,00
5.1.2 een exemplaar van de gemeenterekening met bijlagen € 75,00
5.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
5.2.1 een afschrift van de verslagen van de bespreekrondes van het Raadsplein
5.2.1.1 per vergadering van het Raadsplein € 5,00
5.3 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
5.3.1 een afschrift van alle stukken van het Raadsplein
5.3.1.1 per vergadering van het
Raadsplein € 7,50
5.3.1.2 bij abonnement voor alle vergaderingen,
per kalenderjaar € 60,00
5. 4 Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het jaar naar tijdsgelang vastgesteld.
5. 5 Aan een politieke partij of politieke groepering, die aan de laatste verkiezing van de gemeenteraad heeft deelgenomen worden ten hoogste twee abonnmenten als bedoeld in dit onderdeel gratis verstrekt. Indien een politieke partij of een politieke groepering op grond van de uitslag van de laatste verkiezingen van de leden van de gemeenteraad met vier of vijf zetels in de raad is vertegenwoordigd wordt het hiervoor genoemde aantal van twee gratis abonnementen verhoogd tot drie gratis abonnementen en indien met zes of meer zetels vertegenwoordigd worden vier abonnementen gratis verstrekt.
5. 6 Onder gelijke voorwaarden als onder 5. 5 van dit artikel worden gratis abonnementen verstrekt aan niet-raadsleden van politieke partijen welke door deze politieke partijen zijn afgevaardigd naar een bespreekronde van het Raadsplein. Het aantal gratis abonnementen dat een politieke partij volgens deze regeling verkrijgt wordt verminderd met het aantal gratis abonnementen waarop de politieke partij reeds recht heeft volgens de regeling vermeld onder 5. 5 van dit artikel.
6 Verordeningen
6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
6.1.1 een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 44,65
6.1.2 een exemplaar van de Bouwverordening Edam-Volendam € 62,50
6.1.3 een exemplaar van een andere dan de onder 6.1.1 en 6.1.2 genoemde verordeningen:
6.1.3.1 per bladzijde of gedeelte daarvan € 0,40
6.1.3.2 tot een maximum per exemplaar van € 14,65
7 Rapporten, publicaties, e.d.
7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een door of vanwege het gemeentebestuur samengesteld rapport of publicatie, welke in druk verkrijgbaar is gesteld:
7.1.1 per vier bladzijden, bedrukt of onbedrukt € 1,70
7.1.2 tot een maximum per exemplaar van € 14,65
8 Beschikkingen (algemeen)
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een gunstige beschikking op verzoek-
schriften, van een vergunning of ontheffing, dan wel van elk ander
stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voorzover
deze stukken niet afzonderlijk en elders in deze verordening dan wel in
andere rechtsregels zijn genoemd: per beschikking € 30,00
9 Speelautomaten
9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als
bedoeld in artikel 30d van de Wet op de kansspelen:
9.1.1 voor één speelautomaat € 226,50
9.1.2 voor twee speelautomaten € 362,50
10 Ontheffing sluitingsuur
10.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
10.1.1 indien de ontheffing voor een keer geldt € 25,00
10.1.2 indien de ontheffing voor een geldigheidsduur van een
kalenderjaar of een gedeelte van een kalenderjaar geldt:
10.1.2.1 voor een dag per week € 150,00
10.1.2.2 voor twee dagen per week € 200,00
10.1.2.3 voor meer dan twee dagen per week € 300,00
11 Loterijen en collecten
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel
5:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 10,00
12 Terrasvergunning
12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning op basis van
artikel 2:10A van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
12.1.1 voor een vergunning voor onbepaald tijd € 125,00
12.1.2 voor een tijdelijke vergunning bij evenementen € 35,00
13 Vuurwerk
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk op de daarvoor geldende verkoopdag als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 100,00
14 Ontheffing vestigingsbeleidbepalingen
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een voorwaardelijke vrijstelling van
de privaatrechtelijke vestigingsbeleidbepalingen ten behoeve van verkoop van een woning met vrije vestiging € 100,00
15 Verkeer en vervoer
15.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
15.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met betrekking tot het in artikel 25, eerste lid, van het Reglement bedoelde verbod:
15.1.1.1 geldig voor een dag € 8,55
15.1.1.2 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 20,00 15.1.2 tot het verkrijgen van een vergunning voor een parkeerplaats aangeduid met bord E09 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990, of gelegen binnen een zone aangeduid met bord
E09 uit bijlage 1 van het Reglement met opschrift zone:
15.1.2.1 geldig voor een dag € 8,55
15.1.2.2 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 20,00 15.1.3 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voorzover niet
bedoeld onder lid 15.1.1 van dit artikel:
15.1.3.1 geldig voor een dag € 8,55
15.1.3.2 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 20,00 15.1.4 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement € 33,15
15.1.5 tot het verkrijgen, verlengen of wijzigen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer(BAWB) € 34,50
15.2 Indien voor het verkrijgen of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart een geneeskundig onderzoek als bedoeld in artikel 2 van het Besluit gehandicaptenparkeerkaart heeft plaatsgehad, wordt het onder 15.1.5 van dit artikel vermelde bedrag verhoogd:
15.2.1 in geval van een keuring op dossier met € 40,00
15.2.2 in geval van een keuring op spreekuur met € 55,00
15.3 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een parkeerschijf € 2,00
16 Melding Telecommunicatiewet
16.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip,
plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in
artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet € 188,30
16.1.1 Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 16.1 vermelde bedrag per strekkende meter sleuf vermeerderd met € 1,08
16.2 Het in onder 16.1 genoemde bedrag wordt:
16.2.1 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 75,20
16.2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde
kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van
burgemeester en wethouders is opgesteld.
16.3 Indien een begroting als bedoeld onder 16.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
16.4 Het tarief bedoeld in onderdeel 16.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor
beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande
dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.
17 Opbreekvergunning
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel
2:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam- Volendam € 188,30
18 Vergunning straatfotografie of filmoperateur
18.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing om (buiten de kermisperioden in de gemeente) op te mogen treden als straatfotograaf of filmoperateur op de openbare weg, als bedoeld in artikel 2:9 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
18.1.1 geldig voor een dag € 35,00
18.1.2 geldig voor zes dagen € 75,00
18.1.3 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 150,00
18.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing om op te mogen treden als straatfotograaf tijdens de kermissen in Edam en/of Volendam op de openbare weg, als bedoeld in artikel 2:9 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
18.2.1 gedurende de gehele kermisperiode in Edam € 125,00
18.2.2 gedurende de gehele kermisperiode in Volendam € 125,00
19 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (WKPB)
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag per perceel tot het verstrekken van:
19.1 een uittreksel uit het WKPB-beperkingenregister € 10,25
19.2 een uittreksel uit het WKPB-register € 10,25
19.3 een onbelastverklaring uit het WKPB-
beperkingenregister € 10,25
19.4 een verzoek om informatie betreffende publiekrechtelijke beperkingenuit het Kadastraal Register via “kadaster-on-Line” € 10,25
20 Speelgelegenheden
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in
artikel 2:39 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 50,00
21 Winkeltijdenwet
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het
Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 30,00
22 Leegstandwet
22.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
22.1.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 150,00
22.1.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet € 150,00
23 Standplaatsvergunningen
23.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel
5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
23.1.1 geldig voor een dag € 15,00
23.1.2 geldig voor maximaal een week € 30,00
23.1.3 geldig voor een periode, welke langer dan zeven dagen duurt,
per maand of gedeelte daarvan € 50,00
23.1.4 geldig voor een jaar of gedeelte daarvan € 100,00
23.1.5 geldig voor langer dan een jaar € 300,00
HOOFDSTUK 2
1 Huwelijksvoltrekking of registratie van partnerschap
1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, op andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is bepaald, op:
1.1.1 maandag tot en met vrijdag
1.1.1.1 - in de Stolphoeve te Volendam € 350,00
1.1.1.2 - in het Stadhuis te Edam € 350,00
1.1.2 zaterdag
1.1.2.1 - in de Stolphoeve te Volendam € 525,00
1.1.2.2 - in het Stadhuis te Edam € 525,00
1.1.3 zondag
1.1.3.1 - in de Stolphoeve te Volendam € 700,00
1.1.3.2 - in het Stadhuis te Edam € 700,00
1.2 Voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap waarvan beide partijen, ten tijde van het voltrekken van het huwelijk of registratie van het partnerschap, niet in de gemeentelijke basisadministratie van Edam-Volendam zijn ingeschreven, worden de onder 1.1 vermelde tarieven verhoogd met € 124,00
1.3 Voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een
partnerschap buiten de onder 1.1 genoemde locaties is naast genoemde
tarieven verschuldigd een bedrag van € 220,00
1.4 Indien partijen of een der partijen blijkens geneeskundige verklaring tengevolge van lichamelijke of geestelijke omstandigheden niet in staat zijn in de onder 1.1 genoemde locaties te verschijnen gelden de bedragen onder 1.1 genoemd.
1.5 Indien voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap door partijen bijstand wordt gevraagd van een ambtenaar van het huis van de gemeente om op te treden als getuige, worden de onder 1.1 vermelde tarieven verhoogd met een bedrag per getuige van € 30,65
2 Trouw- en partnerschapsboekjes
2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:
2.1.1 een trouwboekje in een normale uitvoering (kunststof model) € 10,00
2.1.2 een trouwboekje in een luxe uitvoering (lederen model) € 20,25
2.1.3 een partnerschapsboekje € 10,00
3 Akten burgerlijke stand
Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
4 Opgave omtrent aangiften
4.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van wekelijkse opgaven, vermeldende de in dat tijdvak gedane aangiften van geboorten, huwelijken en overlijden,
alsmede de in dat tijdvak gehuwden:
4.1.1 voor elk(e) in deze opgave vermelde geborene, gehuwd paar,
ondertrouwd paar en overledene € 2,80
4.1.2 bij abonnement voor een kalenderjaar, recht gevende op de
periodieke verstrekking van de bedoelde opgaven € 115,15
met dien verstande, dat voor een gedeelte van een kalenderjaar de leges per kwartaal worden berekend.
5 Nasporingen registers
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verrichten van een nasporing in de registers van de burgerlijke stand, indien met de nasporing meer dan een kwartier is gemoeid: per half uur of gedeelte daarvan € 8,55
6 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens aan particulieren en aan bedrijven, voor zover niet vallende onder 6.4 van dit artikel:
6.1.1 zonder abonnement, voor elke inlichting € 7,40
6.1.2 bij abonnement met een geldigheidsduur van een kalenderjaar:
6.1.2.1 voor 25 inlichtingen € 71,80
6.1.2.2 voor 100 inlichtingen € 179,30
6.1.2.3 voor 500 inlichtingen € 708,35
6.1.2.4 voor 1.000 inlichtingen of meer € 1.065,35
met dien verstande, dat voor een gedeelte van een kalenderjaar de leges per kwartaal worden berekend.
6.2 In afwijking van het voorgaande onderdeel bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 2,27
6.3 Bijzondere inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, die worden verstrekt ten aanzien van niet met naam of adres aangeduide of aan te duiden personen, ten behoeve van welke verstrekking de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens geheel dan wel gedeeltelijk dient te worden doorgelopen, teneinde de verlangde
gegevens op te sporen, voor elk daaraan te besteden half uur
of gedeelte daarvan € 8,55
6.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijk inlichtingen uit de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (geautomatiseerde
registers):
de tarieven genoemd onder 6.1 van dit artikel te vermeerderen per selectie
met een bedrag van € 433,15
6.5 De onder 6.1 en 6.2 genoemde leges zijn eveneens verschuldigd indien de gevraagde inlichtingen niet leiden tot het door de aanvrager beoogde doel of geen inlichting als gewenst kan worden verstrekt.
6.6 Voor de toepassing van het bepaalde in sub 6.1 tot en met 6.3 omvat een inlichting de gegevens van de persoonslijst of aangehaakte gegevens uitsluitend een persoon betreffende.
7 Bewijzen van opneming
7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:
7.1.1 indien het bewijs betrekking heeft op een persoon (standaard bewijs) € 4,50
7.1.2 indien het bewijs betrekking heeft op een gezin (uitgebreid bewijs) € 6,10
8 Verklaringen omtrent personen e.d.
8.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
8.1.1 een Verklaring Omtrent het Gedrag, per stuk € 30,05
8.1.2 een bewijs van opneming in gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens met een bewijs van Nederlanderschap, per stuk
€ 6,10
8.1.3 een attestatie de vita € 6,10
8.1.4 enige andere, niet in deze verordening genoemde verklaring, welke in het bijzonder belang der betrokken persoon wordt opgemaakt € 6,10
9 Legalisaties
9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:
9.1.1 legaliseren van een handtekening of foto € 3,05
9.1.2 ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in
Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager € 4,25
9.1.3 waarmerken van een register € 3,05
9.1.4 waarmerken van een kopie € 3,05
10 Inlichtingen uit aangehaakte gegevens
10.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit bescheiden, die niet
tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens behoren,
aan de houders van de in 6.1 bedoelde abonnementen:
10.1.1 voor 100 inlichtingen € 13,05
10.1.2 voor 500 inlichtingen € 53,00
10.1.3 voor 1.000 inlichtingen € 82,80
11 Reisdocumenten
11.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
11.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument
voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 52,10
11.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal
bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld
in 11.1.1 (zakenpaspoort) € 58,20
11.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als
Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 52,10
11.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld
in 11.1.1 tot en met 11.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe
reisdocument € 9,20
11.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 11.1.1 tot en met 11.1.3 € 21,50
11.1.6 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder € 43,85
11.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)
aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar € 9,20
11.2 De tarieven als genoemd in de onderdelen 11.1.1 tot en met 11.1.3 alsmede in 11.1.6 en 11.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 45,00
11.3 Bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 11.1.1 tot en met 11.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 11.1.4, worden de in 11.1.1 tot en met 11.1.3 genoemde tarieven slechts verhoogd met het onder 11.2 genoemde bedrag.
11.4 Het tarief als genoemd in onderdeel 11.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van € 21,40
11.5 De tarieven als genoemd in de onderdelen 11.1.1 tot en met 11.1.3 alsmede in 11.1.6 worden in geval van verlies, diefstal of vermissing van het eerder uitgereikt Nederlands reisdocument vermeerderd met een
bedrag van € 20,90
11.6 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een plastic beschermhoesje voor een id-kaart of rijbewijs € 1,00
12 Rijbewijzen
12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
12.1.1 tot het afgeven of vernieuwen dan wel omwisselen van een rijbewijs € 41,00
12.1.2 tot het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen, per inlichting € 1,95
12.2 Het tarief als genoemd in onderdeel 12.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 33,50
12.3 Indien de aanvraag betrekking heeft op de afgifte van een rijbewijs ter vervanging van een eerder aan de aanvrager afgegeven rijbewijs dat, nog geldig is hetzij zijn geldigheid door het verstrijken van de geldigheidsduur heeft verloren, welk rijbewijs verloren geraakt of teniet gegaan is, wordt het onder 12.1 van dit artikel genoemde bedrag verhoogd met € 20,90
13 Wet bescherming persoonsgegevens
13.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van
een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de
Wet bescherming persoonsgegevens:
13.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:
13.1.1.1 ten hoogste 100 pagina's, per pagina € 0,25
met een maximum per bericht van € 4,50
13.1.1.2 meer dan 100 pagina's € 22,50
13.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 4,50
13.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard
van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie € 22,50
13.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen
13.1.1 tot en met 13.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.
13.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van
een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming
persoonsgegevens € 4,50
TITEL 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVINGSVERGUNNING
1 Begripsomschrijvingen
1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamhedengeheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor hettot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
1.1.3 sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
2.1.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is of het in
behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning :
indien de geraamde kosten minder dan € 100.000 bedragen € 300,00
2.1.2 indien de geraamde kosten € 100.000 of meer maar minder dan
€ 250.000 bedragen € 1.500,00
2.1.3 indien de geraamde kosten € 250.000 of meer maar minder dan
€ 500.000 bedragen € 2.000,00
2.1.4 indien de geraamde kosten € 500.000 of meer bedragen
€ 2.500,00
2.2 Indien, binnen een termijn van zes maanden na de bekendmaking van de beslissing naar aanleiding van het vooroverleg, een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van het
vooroverleg uitgewerkte aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt
ingediend, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.
3 Omgevingsvergunning
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
3.1 Bouwactiviteiten
3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:
3 %, van de bouwkosten, met een minimum van: € 300,00
3.1.1.2 indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen:
2,7 %van de bouwkosten;
3.1.1.3 indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 3.750.000 bedragen:
2,4 % van de bouwkosten;
3.1.1.4 indien de bouwkosten € 3.750.000 of meer bedragen: 2,1 % van de bouwkosten
3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 150 % van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.
3.2 Aanlegactiviteiten
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op
een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b,
van de Wabo, bedraagt het tarief: € 450,00
3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1:
3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo
wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 100 % van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;
3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo
wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 100 % van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;
3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo
wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 100 % van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;
3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast
(tijdelijke afwijking): 100 % van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;
3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 100 % van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;
3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 100 % van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;
3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 100 % van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;
3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 100 % van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag.
3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet
tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,
onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo
wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 425,40
3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo
wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 425,40
3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo
wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 850,80
3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast
(tijdelijkeafwijking) € 425,40
3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 850,80
3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 850,80
3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 850,80
3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 850,80
3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 572,60
3.5.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, en de vergunning geldt voor een periode korter dan 1 jaar, bedraagt het tarief: € 45,10
3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen
van een monument: € 121,85
3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 121,85
3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een
vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 121,85
3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht
3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: € 121,85
3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 121,85
3.7.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, € 121,85
3.8 Aanleggen of veranderen weg
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het
aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg
van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale
verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een
vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2,
aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 154,00
3.9 Uitweg/inrit
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het
maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg
waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of
artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of
ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 154,00
3.10 Kappen
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het
vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling
in een provinciale verordening of artikel 4.3.2 dan wel artikel 4.11 van de
Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,
als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo,
bedraagt het tarief: € 154,00
3.11 Opslag van roerende zaken
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de
opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of
de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale
verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een
vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
3.11.1 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: € 154,00
3.11.2 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: € 154,00
3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998
3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de
Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 154,00
3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid,
van de Natuurbeschermingswet 1998 € 154,00
3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de
Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 154,00
3.14 Andere activiteiten
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het
verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande
onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:
3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo,
bedraagt het tarief: € 154,00
3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 154,00
3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
3.16 Beoordeling bodemrapport
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk
bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat
onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:
3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 154,00
3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 154,00
3.17 Advies
3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:
het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 3.18.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
4 Samenloop en digitaal aanvragen
4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meerdere activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel als bedoeld in artikel 3.1.1 van de tarieventabel.
De vermindering bedraagt indien naast bouwactiviteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, gelijktijdig gecombineerd een andere activiteit wordt aangevraagd:
4.1.1 aanlegvergunning 100% van de leges op grond van artikel 3.2 van deze verordening voor een aanvraag om een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b,van de Wabo;
4.1.2 beoordeling bodemrapport 100% van de leges op grond van artikel 3.16 van deze verordening indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld;
4.1.3 sloopvergunning 100% van de leges op grond van artikel 3.7 van deze verordening voor een aanvraag om een sloopactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g en h, en artikel 2.2, eerste lid onder a, b en c van de Wabo;
4.1.4 gebruiksvergunning 100% van de leges op grond van artikel 3.5 van deze verordening voor een aanvraag voor het in gebruik nemen als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo;
4.1.5 kapvergunning 100% van de leges op grond van artikel 3.10 van deze verordening voor een aanvraag om een kapvergunning als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder g, van de Wabo;
4.1.6 monumentenvergunning 100% van de leges op grond van artikel 3.6 van deze verordening voor een aanvraag om een monumentenvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo;
4.2 Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning digitaal plaatsvindt met gebruikmaking van het Omgevingsloket Online (OLO) wordt op de tarieven die betrekking hebben op de aanvraag een kortingspercentage toegepast van: 10%
5 Teruggaaf
5.1 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 3.1, 3.2, 3.6 en 3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan 50 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
5.2 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 3.1, 3.2, 3.6 of 3.7 weigert, bestaat op aanvraag aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de
omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 100,00
7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 20.000
7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening € 850,80
8 Sloopmelding
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding
als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 154,00
9 In deze titel niet benoemde beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om
een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 154,
TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN
1 Drank- en Horecawet
1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.1.1 voor het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 200,00
1.1.2 voor het wijzigen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 100,00
1.1.3 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35, eerste lid, van de Drank- en Horecawet € 35,00
1.1.4 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7 van de Drank- en Horecaverordening. € 35,00
2 Brandbeveiligingsverordening
2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in paragraaf 2, artikel 2, van de brandbeveiligingsverordening voor een inrichting:
2.1.1 kleiner dan 500 m2 € 45,10
2.1.2 van 500 m2 tot 1500 m2 € 90,35
2.1.3 groter dan 1500 m2 € 180,70
2.2 Teruggaaf
2.2.1 Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.1 wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de verschuldigde leges.
2.2.2 Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.1 wordt geweigerd bestaat aanspraak op teruggaaf van 25% van de verschuldigde leges.
Behoort bij besluit van de raad
van de gemeente Edam-Volendam van
13 december 2010,
de griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl