Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR88811
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR88811/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet voorziening gehandicapten gemeente Urk
Geldend van 01-11-2004 t/m 31-12-2014
Intitulé
Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet voorziening gehandicapten gemeente Urk<vet>‘Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet voorziening gehandicapten gemeente Urk’</vet>
Artikel 1 Begripsomschrijving
-
1. Doelgroep Wet Werk en Bijstand: iedereen die is aangewezen op een uitkering en/of bijzondere bijstand bij de gemeente Urk en iedereen, voor wie de gemeente Urk verantwoordelijk is voor diens reïntegratie in het arbeidsproces.
-
2. Doelgroep Wet Voorzieningen Gehandicapten: iedereen die door een functiebeperking en/of chronische aandoening wordt beperkt in de deelname aan het maatschappelijke leven, dan wel gedwongen is gebruik te maken van speciale voorzieningen en zorg.
-
3. Cliëntenparticipatie WWB en WVG: De gestructureerde wijze waarop de gemeente individuele cliënten, maatschappelijke organisaties en zelforganisaties van cliënten via het platform betrekt bij de gemeentelijke beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de WWB en de WVG.
-
4. Cliëntenplatform: De overlegvorm waarin cliënten, maatschappelijke organisaties en zelforganisaties deelnemen en overleggen over het te voeren en gevoerde beleid op het gebied van de WWB en de WVG alsmede over uitvoeringszaken. Het cluster Sociale Zaken is ook vertegenwoordigd bij het overleg van het platform. Het platform is vrij om vertegenwoordigers van de verschillende doelgroepen te betrekken bij het platform zodra dit voor actuele onderwerpen van belang is.
Artikel 2 Opdracht aan het college en doelstelling
-
1. Het college bevordert het instellen van een orgaan, bestaande uit cliënten, of hun vertegenwoordigers wanneer deze blijkens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten en maatschappelijke organisaties, hierna te noemen: cliëntenplatform, met als doel deze te betrekken bij de uitvoering van de wet, zoals beschreven in deze verordening.
-
2. Per beleidsterrein waarvoor cliëntenparticipatie is voorgeschreven wordt een platform gevormd.
Artikel 3 Beleidsterreinen
-
1. In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert het cliëntenplatform over beleid in het kader van de WWB, de WVG en het integraal gehandicaptenbeleid, alsmede over aangelegenheden die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening betreffen.
-
2. Het cliëntenplatform houdt zich niet bezig met:· individuele klachten, bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;· verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is.
Artikel 4 Samenstelling platform
-
1. In het cliëntenplatform hebben personen zitting die deskundig zijn op het gebied van en actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetten en/of de WVG. Deze personen kunnen zowel zaakwaarnemer als uitkeringsgerechtigde zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten en/of WVG;
-
2. Leden van het cliëntenplatform worden geselecteerd uit de bestaande belangengroepen in de gemeente Urk, individuele cliënten van het cluster Sociale Zaken en maatschappelijke organisaties;
-
3. Het cliëntenplatform bestaat uit minimaal 5 en maximaal 15 leden;
-
4. De belangengroepen, als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:· het moeten belangenorganisaties zijn binnen de werksfeer van de afdeling;· er moet sprake zijn van terugkoppeling naar de leden of doelgroep;· zij moeten door de leden of doelgroep aanspreekbaar zijn;· zij moeten hun werkterrein hebben binnen de gemeente Urk;· de leden of doelgroepen moeten direct belang hebben bij het beleid van de gemeente Urk.
-
5. De individuele cliënten, als bedoeld in het tweede lid, moeten (ex) uitkerings-gerechtigden zijn van het cluster Sociale Zaken, waaronder begrepen zij die gebruik maken of hebben gemaakt van voorzieningen verstrekt in het kader van de WVG.
-
6. De onder het tweede lid genoemde belangengroepen kunnen plaatsvervangende leden voordragen;
-
7. De leden kiezen uit hun midden een voorzitter;
-
8. De chef van de afdeling is tevens adviseur en ondersteuner van het cliëntenplatform. Deze kan zich zonodig laten vervangen door een medewerker van de afdeling;
-
9. Het secretariaat van het cliëntenplatform wordt vervuld door een medewerker van de afdeling.
-
10 Het lidmaatschap van het cliëntenplatform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, gemeenteraadscommissie dan wel het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 5 Werkwijze
-
1. In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt het college het cliëntenplatform om advies inzake het gemeentelijk beleid en de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 van de verordening.
-
2. Het cliëntenplatform is gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college inzake het gemeentelijk beleid en de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 van de verordening.
-
3. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het toegevoegd kan worden aan de voor besluitvorming van college of raad ter beschikking te stellen stukken.
-
4. Er is minimaal twee keer per jaar een overleg tussen de betrokken wethouder en het cliëntenplatform.
-
5. Contacten tussen het cliëntenplatform en het cluster Sociale Zaken lopen via de ambtelijk secretaris.
-
6. Wanneer het cliëntenplatform uit eigen beweging advies uitbrengt gebeurt dit via de chef van de afdeling of diens plaatsvervanger.
-
7. De ambtelijk secretaris nodigt het cliëntenplatform en de betrokken wethouder uit voor het overleg en zorgt dat de agenda en de benodigde stukken tijdig worden verstuurd.
-
8. De ambtelijk secretaris woont het overleg bij, biedt ondersteuning, maakt de notulen en bewaakt de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen.
Artikel 6 Faciliteiten
-
1. De leden van het cliëntenplatform ontvangen geen vergoeding. Voor het bijwonen van de vergadering wordt geen presentiegeld verstrekt.
-
2. De gemeente draagt er zorg voor dat ten behoeve van vergaderingen van het cliëntenplatform vergaderruimte en overige faciliteiten om niet beschikbaar worden gesteld.
-
3. Ten behoeve van de leden van het cliëntenplatform kan scholing en training door onafhankelijke instanties worden ingezet.
-
4. Het college publiceert desgevraagd informatie van het cliëntenplatform in de reguliere publicaties van het cluster sociale zaken en de gemeentepagina.
Artikel 7 Openbaarheid vergaderingen
-
1. De vergaderingen van het platform zijn doorgaans openbaar.
-
2. Op grond van dringende redenen kan besloten worden tot het houden van een besloten deel van de vergadering.
-
3. De vergaderingen van het platform worden tijdig aangekondigd.
Artikel 8 Geheimhoudingsplicht
-
1. De leden van het cliëntenplatform, deskundigen en/of derden, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen zover dit door het college van Burgemeester en Wethouders of gemachtigden kenbaar is gemaakt.
-
2. Het voornemen tot geheimhouding moet van te voren bekend zijn gemaakt. De duur en inhoud van de geheimhoudingsplicht moet vooraf zijn aangegeven. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van het cliëntenplatform
Artikel 9 Slotbepalingen
-
1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet voorzieningen gehandicapten beslissen burgemeester en wethouders na overleg met het platform.
-
2. Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat het cliëntenplatform daarover is gehoord.
-
3. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet voorzieningen gehandicapten Gemeente Urk”.
-
4. Deze verordening treedt per 1 november 2004 in werking.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Urk, gehouden op 2 september 2004,De voorzitter, De griffier,
Toelichting 1 ‘Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet voorziening gehandicapten gemeente Urk’.
<vet>Algemeen</vet>In de gemeente Urk participeren op dit moment het klantenpanel sociale zaken en het klantenpanel WVG. De gemeente is ingevolgde de WWB en de WVG verplicht om cliëntenparticipatie in een verordening te regelen. Omdat de doelstelling, de werkwijze, de faciliteiten en dergelijke voor beide platforms gelijk zijn is gekozen voor één verordening cliëntenparticipatie.
<onderstreept>Artikel 47 van de Wet werk en bijstand</onderstreept> luidt als volgt:De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
- a.
periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;
- b.
deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;
- c.
zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.
<onderstreept>Artikel 1a van de Wet voorzieningen gehandicapten </onderstreept>luidt als volgt:
- 1.
Het gemeentebestuur stelt bij verordening regels vast, die zijn gericht op de realisatie en de vormgeving van cliëntenparticipatie bij de uitvoering van de wet met inachtneming van artikel 50 van de Gemeentewet.
- 2.
In deze verordening wordt ten minste geregeld:a. dat de reikwijdte van de cliëntenparticipatie betrekking heeft op het integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid;b. dat de gemeentebesturen tijdig advies vragen aan de lokale platforms over wijziging in de verordening en uitvoeringsregelingen;c. welke faciliteiten het gemeentebestuur beschikbaar stelt aan de lokale platforms.
Met deze verordening komt de gemeenteraad tot een invulling van deze uit beide wetten voortvloeiende plicht.<vet>Artikelsgewijze toelichting</vet><onderstreept>Artikel 1 Begripsomschrijving</onderstreept>Dit artikel bevat enkele begripsomschrijvingen.Gekozen is voor cliëntenplatforms in plaats van een cliëntenraad om deze laatste term een min of meer zelfstandig opererend orgaan veronderstelt. In het verleden is gebleken dat een dergelijke vorm van cliëntenparticipatie in een kleine gemeente niet realiseerbaar is. Cliënten van sociale zaken zijn in onze gemeente niet georganiseerd en de gemeente kiest dan ook voor een invulling van individuele cliënten een maatschappelijke organisaties. Tot nu toe functioneert dit goed.
<onderstreept>Artikel 2 Opdracht aan het college en doelstelling</onderstreept>Het college spant zich in voor cliëntenparticipatie. Zij doet dit door het bestaan van een cliëntenplatform te bevorderen. De rechten en plichten die voortvloeien uit deze verordening zijn van toepassing op het cliëntenplatform waarmee het college afspraken maakt om de belangenbehartiging voor een bepaalde periode uit te voeren. Het cliëntenplatform kan zijn standpunten over de uitvoering van de wet aan het college kenbaar maken. Het gaat daarbij om een breed scala van onderwerpen die de cliënten raken, zoals inkomensverstrekking, integraal gehandicaptenbeleid, arbeidsreïntegratie en fraudebestrijding. De wijze waarop de cliëntenplatforms betrokken worden, is beschreven in de rest van de verordening. Er worden twee afzonderlijke platforms ingesteld, één voor alle zaken aangaande de WWB en één voor alle zaken aangaande de WVG.
<onderstreept>Artikel 3 Beleidsterreinen</onderstreept>In dit artikel wordt beschreven over welk beleid de cliëntenplatforms adviseren. Advies wordt gevraagd bij de vaststelling van beleidskaders, verordeningen en beleidsregels op het terrein van de WWB en de WVG en het integraal gehandicaptenbeleid.
<onderstreept>Artikel 4 Samenstelling cliëntenplatform</onderstreept>Er is gekozen voor een mix van cliënten en maatschappelijke organisaties. Omwille van de werkbaarheid is ervoor gekozen het aantal leden en vertegenwoordigers beperkt te houden. In dit artikel zijn geen bepalingen over benoeming of termijnen opgenomen, omdat in het verleden is gebleken dat het moeilijk is om vooral cliënten te interesseren voor het deelnemen aan een cliëntenplatform. In dit artikel wordt voorts de onverenigbaarheid van functies aangeduid.Omdat het hier gaat om belangenbehartiging van cliënten, is het wenselijk, en zelfs noodzakelijk, dat de cliëntenplatform voor het grootste deel bestaat uit leden van de doelgroep zelf. Uiteraard mag de doelgroep zich laten vertegenwoordigen. De werkzaamheden van deze vertegenwoordigers moeten ook gericht zijn op belangenbehartiging van cliënten met betrekking tot de uitvoering van de wetten door de gemeente. Het kan ook nuttig zijn input vanuit andere expertises bij de belangenbehartiging te betrekken. Zo kunnen bijvoorbeeld (vertegenwoordigers van) mensen met een WAO-uitkering of AOW- uitkering een belangrijke bijdrage leveren. Ook kunnen gecombineerde bijeenkomsten belegd worden van het platform met raads- en of commissieleden als dat dienstbaar wordt geacht. Sociale zaken ziet toe of de samenstelling van de cliëntenplatform in overeenstemming is met de eisen van dit artikel.<onderstreept>Artikel 5 Werkwijze</onderstreept>In dit artikel wordt het initiatief- en adviesrecht nader ingevuld. Essentieel is dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat dit kan worden toegevoegd aan de stukken die voor de besluitvorming beschikbaar worden gesteld. Dit is op deze wijze in ieder geval gewaarborgd. Er is gekozen voor een vaste overlegstructuur. Cliëntenparticipatie is een proces dat moet groeien. Om dit te bevorderen is het belangrijk dat de leden, de wethouder en de ambtelijk secretaris elkaar regelmatig ontmoeten.De ambtelijk secretaris biedt administratieve ondersteuning, maar is geen lid van het cliëntenplatform De taken en verantwoordelijkheden zijn voldoende helder beschreven in dit artikel. De ambtelijk secretaris is binnen de ambtelijke organisatie het centrale aanspreekpunt voor het cliëntenplatform.
<onderstreept>Artikel 6 Faciliteiten</onderstreept>Het cliëntenplatform kan beschikken over ruimte waar de leden elkaar ook buiten de plenaire vergaderingen kunnen ontmoeten. Het is noodzakelijk dat ook beschikt wordt over andere faciliteiten, behalve vergaderruimte. Te denken valt aan kopieerfaciliteiten, de mogelijkheid om gebruik te maken van een PC met internetverbinding etc. Het beschikbaar stellen van andere faciliteiten gebeurt in overleg. Er is geen eigen budget beschikbaar voor het cliëntenplatform.Wel is het mogelijk om scholing en dergelijk in te zetten voor deskundigheidsbevordering.<onderstreept>Artikel 7 Openbaarheid van de vergaderingen</onderstreept>Dit artikel behoeft geen toelichting.<onderstreept>Artikel 8 Geheimhoudingsplicht</onderstreept>Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt het cliëntenplatform vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college, geldt tot dat moment voor het cliëntenplatform de geheimhoudingsplicht. Dit houdt onder andere in dat het cliëntenplatform (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen dan zijn leden, en ook zijn leden zich aan de geheimhoudingsplicht houden. Voor specifiek deskundig advies kan het cliëntenplatform een derde raadplegen. Deze dient zich dan ook aan de geheimhoudingsplicht te houden.Na schriftelijke toestemming van de gemeente mag het cliëntenplatform (de inhoud) van beleidsplannen openbaar maken. Een openbaar besluit van het college van burgemeester en wethouders mag beschouwd worden als schriftelijke goedkeuring van de gemeente.<onderstreept>Artikel 9 Slotbepalingen</onderstreept>Voor de juiste uitvoering van de verordening kan het noodzakelijk zijn dat nadere uitvoeringsregels worden vastgesteld. Dit artikel geeft het college de bevoegdheid om dergelijke regels vast te stellen in overleg met het platform.In het tweede lid wordt geregeld dat het cliëntenplatform vooraf gehoord wordt als deze verordeningwordt gewijzigd dan wel ingetrokken.Verder worden hier de naam van de verordening en de datum van inwerkingtreding geregeld. De verordening is op grond van artikel 8 Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding van de verordening moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden. Daarom is gekozen voor 1 november 2004.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl