Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR88408
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR88408/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Verordening inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
Geldend van 11-08-2006 t/m 31-12-2019
Intitulé
Verordening inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaatsDe raad van de gemeente Echt-Susteren
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van ;
Gelet op de artikelen 30, 1e lid en 32 2e lid van de Archiefwet 1995;
Besluit:
Vast te stellen de navolgende “Verordening inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (Archiefverordening).
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
Artikel 1
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
- a.
de wet: de Archiefwet 1995;
- b.
de gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel artikel 1, onder b van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;
- c.
de archiefbewaarplaats: de door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;
- d.
beheerder: degene die ingevolge artikel 3 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van gemeentelijke organen, die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;
- e.
beheerseenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie-onderdeel:
- f.
informatiesysteem: een systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.
Hoofdtstuk 2 De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Hoofdstuk 2 De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
ARTIKEL 2
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet, alsmede van voldoende en doelmatige archiefruimten.
ARTIKEL 3
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder(s).
ARTIKEL 4
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden, verbonden aan het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.
ARTIKEL 5
-
1. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanig wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.
-
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen, dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
ARTIKEL 6
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten welke aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
ARTIKEL 7
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke
organen die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht voorschriften vast, gehoord de raadscommissie Algemene en Juridische Zaken.
ARTIKEL 8
Burgemeester en wethouders doen tenminste eenmaal per twee jaar aan de raad verslag van hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.
Hoofdstuk 3 Toezicht van de gemeentesecretaris op het beheer van archiefbescheiden welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
ARTIKEL 9
De gemeentesecretaris ziet erop toe, dat het beheer van de archiefbescheiden van de verschillende beheerseenheden, voor zover hij daarvan zelf geen beheerder is, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.
ARTIKEL 10
De gemeentesecretaris is bevoegd zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door aan hem ondergeschikte ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek
als bedoeld in artikel 22 van de wet.
ARTIKEL 11
-
1. De beheerder of beheerders verstrekt/verstrekken aan de gemeentesecretaris of degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verleent of verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van archiefbescheiden, alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.
-
2. De gemeentesecretaris en degenen die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan hebben, met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de archiefbescheiden en de ruimten waarin deze zich bevinden.
ARTIKEL 12
De gemeentesecretaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefeningen van het toezicht mededeling aan de beheerders, alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.
ARTIKEL 13
De beheerder doet aan de gemeentesecretaris tenminste tijdig mededeling van het voornemen om aan burgemeester en wethouders een voorstel te doen tot:
- a.
opheffing, samenvoeging of splitsing van een beheerseenheid of overdracht van één of meer taken aan een andere beheerseenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon;
- b.
bouw, verbouwing, inrichting of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;
- c.
verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;
- d.
ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem;
- e.
voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen.
ARTIKEL 14
De gemeentesecretaris doet éénmaal per twee jaar aan burgemeester en wethouders verslag betreffende de uitvoering van het toezicht.
Hoofdstuk 4 Slotbepalingen
ARTIKEL 15
De Archiefverordening van de gemeente Echt-Susteren 2003, vastgesteld
bij raadsbesluit van 18 maart 2004 wordt ingetrokken.
ARTIKEL 16
Deze verordening treedt in werking per 1 juli 2006.
ARTIKEL 17
Deze verordening kan worden aangehaald als de Archiefverordening Echt-Susteren 2006.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Echt-Susteren in zijn vergadering van 29 juni 2006.
De raad voornoemd,
De Griffier, De Burgemeester,
mr. M.M.W.H.Y. Hermans, mr. E. Schaftenaar
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl