Regeling vervallen per 01-01-2015

Legesverordening Peel en Maas

Geldend van 01-01-2012 t/m 14-06-2016

DE RAAD VAN DE GEMEENTE PEEL EN MAAS

Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 november 2009

Gezien de behandeling in de voorbereidende raadsbijeenkomst van 7 december 2009

Gelet op het bepaalde in artikel 147, 149 en 156 van de Gemeentewet.

Gelet op de artikelen 216 en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT

Vast te stellen de volgende verordening:

Legesverordening Peel en Maas 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald, met uitzondering van het bepaalde in artikel 6.2.1a Bro;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

     

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

     

     

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 21 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

     

     

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

     

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

     

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:1. onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);2. 1.2. Hoofdstuk 2 Reisdocumenten;3. 1.3 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen;4. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);5. 1.6 Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens;6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);7. 1.15 Hoofdstuk 15 Kansspelen;een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding nieuwe en intrekking oude verordeningen

  • 1. De onderstaande verordeningen worden ingetrokken met ingang van het in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. Het betreft:

    • a.

      de Legesverordening Helden van 7 december 2009;

    • b.

      de Legesverordening Kessel van 7 december 2009;

    • c.

      de Legesverordening Maasbree van 7 december 2009;

    • d.

      de Legesverordening Meijel van 7 december 2009;

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

     

  • 3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijven, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordeningen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van leges in die periode plaatsvindt. 

    a. De op 4 januari 2010 vastgestelde Legesverordening Peel en Maas blijft van toepassing op de belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerktreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

     

  • 4. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012. 

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening Peel en Maas.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van: 20 december 2011

De raad van de gemeente Peel en Maas,

 

de griffier,                                                  de voorzitter,

drs. A.G. Joosten                                      W.J.G. Delissen-van Tongelo

TARIEVENTABEL 2012 behorende bij de Legesverordening Peel en Maas 1

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 2011

2012

1.1

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

1.1.1 

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

 

1.1.1.1

maandag tot en met vrijdag

217,15 

 219,30

1.1.1.2 

buiten de dagen en tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand voor de registraties of voltrekkingen geopend is

434,30

 438,60

1.1.2 

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

 

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag

217,15

 219,30

1.1.2.2

buiten de dagen en tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand voor de registraties of voltrekkingen geopend is

434,30

 438,60

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 

 

1.1.3.1

maandag tot en met vrijdag

217,15

 219,30

1.1.3.2 

buiten de dagen en tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand voor de registraties of voltrekkingen geopend is

434,30

 438,60

1.1.4 

Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk dan wel registreren van een partnerschap in een bijzondere trouwlocatie (dus als gemeentehuis aangewezen door het college van burgemeester en wethouders) wordt bij 1.1.1.1, 1.1.1.2, 1.1.2.1, 1.1.2.2 vermeerderd met

100,00

 101,00

1.1.5 

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

25,25

 25,50

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

 

1.1.6.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

17,70

 17,90

1.1.6.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

32,30

         -

1.1.7 

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

1.1.8 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 

1.2

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

2011

2012

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,00

48,00

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

55,75

48,00

1.2.1.3 

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,00

48,00

1.2.1.4 

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

8,80

8,90

1.2.1.5 

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

20,40

20,60

1.2.1.6 

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

8,80

8,90

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) vanaf 14 jaar

42,00

40,00

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) tot en met 13 jaar

8,60

20,00

1.2.2 

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,00

45,50

1.2.3 

Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

 

1.2.4 

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

21,40

1.2.5

Indien oorspronkelijke document niet kan worden overlegd vermeerderd met

20,00

20,00

 

1.3

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

2011 

 2012

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

35,35

35,70

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,50

33,50

1.3.3

Indien oorsprokelijke document niet kan worden overlegd vermeerderd met

20,00

20,00

 

1.4

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

2011

2012

1.4.1 

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

7,60

7,70

1.4.2.2 

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

1.4.2.2.1 

voor 10 t/m 1.000 vestrekkingen                                                                                 met een toeslag per verstrekking van 

59,601,07

1.4.2.2.2 

voor 1.000 t/m 10.000 verstrekkingenmet een toeslag per verstrekking van

579,00 0,54

584,200,55

1.4.2.2.3 

voor meer dan 10.000 vestrekkingenmet een toeslag per verstrekking van

3.279,00 0,27

3.338,200,27

1.4.2.3 

tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, conform 1.4.2.2.1, 1.4.2.2.2, 1.4.2.2.3

 

 

1.4.3 

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

7,60

7,70

1.4.4.2  

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

1.4.4.2.1  

voor 10 t/m 1.000 vestrekkingenmet een toeslag per verstrekking van

59,00 1,06

59,601,07 

1.4.4.2.2 

voor 1.000 t/m 10.000 verstrekkingenmet een toeslag per verstrekking van

579,00 0,54

584,200,55 

1.4.4.2.3 

voor meer dan 10.000 vestrekkingenmet een toeslag per verstrekking van

3.279,00 0,27

3.338,200,27

1.4.5 

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 

27,80

28,10

 

 

 

 

 

1.5

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

2011 

2012 

 

 vervallen 2011

7,60

     -

 

1.6

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

2011

2012 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

0,30

0,30

 

met een maximum per bericht van

4,50

4,50

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

15,15

15,30

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

7,60

7,70

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

15,15

15,30

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

4,50

4,50

  

1.7

Hoofdstuk 7 Verstrekking van bestuursstukken

2011 

2012 

1.7.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

30,30

30,60

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

30,30

30,60

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

30,30

30,60

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

 

 

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

0,30

0,30

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

0,30

0,30

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

 

1.7.2.2.1

op de agenda, stukken en verslagen van de raadsvergaderingen

30,30

30,60

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

 

 

1.7.3.1.1 

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

0,30

0,30

1.7.3.1.2 

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

0,30

0,30

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

 

1.7.3.2.1

op de agenda, stukken en verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

30,30

30,60

1.7.4 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.4.1 

een afschrift van een niet nader in deze tarieventabel omschreven verordening, per pagina

0,30

0,30

 

1.8

Hoofdstuk 8 Verstrekking  van overige informatie en documenten (papier en digitaal)

2011

2012

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kaarten, plots of afdrukken van de G.B.K.N.-Zuid per kaart/plot/afdruk:

 

 

1.8.1.1

van A4-formaat, landelijk gebied:

6,05

6,10

1.8.1.2

van A4-formaat, stedelijk gebied, schaal < 1:2000

6,05

6,10

1.8.1.3

van A4-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

9,10

9,20

1.8.1.4

van A3-formaat, landelijk gebied, schaal < 1:2000

6,05

6,10

1.8.1.5

van A3-formaat, landelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

9,10

9,20

1.8.1.6

van A3-formaat, stedelijk gebied, schaal ≤ 1:500

6,05

6,10

1.8.1.7

van A3-formaat, stedelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:2000

9,10

9,20

1.8.1.8

van A3-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

17,70

17,90

1.8.1.9

van A2-formaat, landelijk gebied, schaal ≤ 1:500

6,05

6,10

1.8.1.10

van A2-formaat, landelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:2000

9,10

9,20

1.8.1.11

van A2-formaat, landelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

17,70

17,90

1.8.1.12

van A2-formaat, stedelijk gebied, schaal ≤ 1:500

9,10

9,20

1.8.1.13

van A2-formaat, stedelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:2000

17,70

17,90

1.8.1.14

van A2-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

35,35

35,70

1.8.1.15

van A1-formaat, landelijk gebied, schaal ≤ 1:500

9,10

9,20

1.8.1.16

van A1-formaat, landelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:2000

17,70

17,90

1.8.1.17

van A1-formaat, landelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

35,35

35,70

1.8.1.18

van A1-formaat, stedelijk gebied, schaal ≤ 1:500

17,70

17,90

1.8.1.19

van A1-formaat, stedelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:2000

35,35

35,70

1.8.1.20

van A1-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

70,20

70,90

1.8.1.21

van A0-formaat, landelijk gebied, schaal ≤ 1:500

17,70

17,90

1.8.1.22

van A0-formaat, landelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:2000

35,35

35,70

1.8.1.23

van A0-formaat, landelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

70,20

70,90

1.8.1.24

van A0-formaat, stedelijk gebied, schaal ≤ 1:500

35,35

35,70

1.8.1.25

van A0-formaat, stedelijk gebied, schaal tussen 1:500 en 1:2000

70,20

70,90

1.8.1.26

van A0-formaat, stedelijk gebied, schaal ≥ 1:2000

140,40

141,80

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van de gegevens uit de GBKN-Zuid via een digitaal bestand

55,05

55,60

1.8.2.1

Het basisbedrag als bedoeld in 3.2.1. wordt vermeerderd per ha. met

 

 

1.8.2.2

stedelijk gebied

38,90

39,30

1.8.2.3

landelijk gebied

14,15

14,30

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van plots per kopie:

 

 

1.8.3.1

van A4-formaat

2,30

2,30

1.8.3.2

van A3-formaat

3,80

3,80

1.8.3.3

van A2-formaat

5,05

5,10

1.8.3.4

van A1-formaat

8,85

8,90

1.8.3.5

van A0-formaat

10,10

10,20

1.8.4 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst met administratieve gemeentelijke basisgegevens (digitaal of analoog)

27,80

28,10

1.8.4.1

Het basisbedrag als bedoeld in 3.4.1 wordt vermeerderd voor ieder daaraan besteed kwartier

15,15

15,30

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een luchtfoto-uitsnede uit de digitale luchtfoto aan inwoners van de gemeente:

 

 

1.8.5

per digitaal luchtfotobestand

60,60

61,20

 

Per analoge afdruk

 

 

1.8.5.1

van A4-formaat

6,05

6,10

1.8.5.2

van A3-formaat

9,10

9,20

1.8.5.3

van A2-formaat

17,70

17,90

1.8.5.4

van A1-formaat

35,35

35,70

1.8.5.5

van A0-formaat

70,20

70,90

1.8.6.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijk beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

14,95

15,10 

1.8.7

N.v.t.

 

 

1.8.8  

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel van A4-formaat uit 

 

 

1.8.8.1

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

0,30

0,30 

 1.8.9.1

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

 15,15    

 15,30   

 1.8.9.2

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

 15,15

 15,30

 1.8.9.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 15,15

 15,30

 1.8.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

 1.8.10.1

een (digitaal) afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina A4 

 0,30

 0,30

 

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk (vervallen)

 7,60

      -

 1.8.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 1.8.11.2

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoorniet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 

 5,05

 5,10

 1.8.11.3

(digitale) afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

 

 1.8.11.3.1

per pagina op papier van een ander A4-formaat

 0,30

 0,30

 1.8.11.3.2

per pagina op papier van een ander formaat 

 0,50

 0,50

 1.8.12

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 

 7,60

 7,70

 

1.9

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

2011

2012

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,35

30,05

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

7,60

7,70

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

7,60

7,70

  

 1.10 

 Hoofdstuk 10 Gemeentearchief (opgenemen in H8).

         

         

 

 N.v.t.

 

 

 

 

1.11

Hoofdstuk 11 Leegstandwet

2011

2012 

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.11.1.1 

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet:

176,75

 178,50 

1.11.1.2 

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet:

  30,30  

       30,60

 

1.12

Hoofdstuk 12 Gemeentegarantie

 

1.12 .1

N.v.t.

 

 

1.13

Hoofdstuk 13 Marktstandplaatsen

2011 

2012 

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

1.13.1.1

inschrijving op de wachtlijst als bedoeld in het Marktreglement:

20,20

20,40

1.13.1.2

verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.13.1.1:

10,10

10,20

1.13.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het innemen van een standplaats op de weekmarkt als bedoeld in de marktverordening:

 

 

1.13.3   

 Voor een tijdelijk stanplaats (dagplaats/standwerkplaats)                            

 90,90

 91,80

1.13.4

 Voor een vaste standplaats per jaar

 90,90

 91,80

 

1.14

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet

2011

2012

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet:

 

 

1.14.1.1

Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 3, lid 3 aanhef en onder a

242,40

244,80

1.14.1.2

Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 3, lid 4

242,40

244,80

1.14.1.3

Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 4, lid 2

50,50

51,00

1.14.1.4

Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 6, lid 1

50,50

51,00

1.14.1.5

Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 3, lid 3 van vrijstellingsbesluit

50,50

51,00

1.14.1.6

Ontheffing Winkeltijdenwet artikel 3, lid 4 van vrijstellingsbesluit

50,50

51,00

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.14.2.1 

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.14.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

50,50

   51,00 

1.14.2.2

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.14.1 bedoelde ontheffing

50,50

51,00

 

1.15

Hoofdstuk 15 Kansspelen

2011 

2012 

1.15.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

 

1.15.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

57,10

1.15.1.2 

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

56,50

57,10

 

en voor iedere volgende speelautomaat

34,00

34,30

1.15.2 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning vanaf € 4500)

40,40

40,80 

1.15.3 

N.v.t.

 

 

1.15.4 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een speelgelegenheid

151,50

  153,00 

1.15.5 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een speelautomatenhal

404,00

  408,00 

1.15.6 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor leeftijdsvereiste exploitatie speelautomatenhal

30,30

    30,60 

 

1.16

Hoofdstuk 16 Rioolaansluiting NIEUW

2012

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om te mogen aanluiten op de bestaande riolering

 

1.17

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

2011 

2012 

 

Vergunningen/instemmingsbesluiten kabels en leidingen

 

 

1.17.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om vergunning of instemming voor:

 

 

1.17.2 

het (ver)leggen, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen, als bedoeld in artikel 5.4 van de Telecommunicatiewet

303,00

  306,00 

1.17.3

vermeerderd met een bedrag per m1 sleuf tot 1.000 m1 van

1,70

1,70

1.17.4

vermeerderd met een bedrag per m1 sleuf tussen 1.001 en 5.000 m1 van

1,70

1,55

 

 1.17.5

 vermeerderd met een bedrag per m1 sleuf boven 5.000 m1 van             

 1,70

 1,25     

 1.17.6

 het maken van handholes, per handhole

 303,00

 306,00

 

1.18

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

2011 

2012

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.18.1.1 

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

25,25

  25,50 

1.18.1.2 

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

32,30

  32,60 

1.18.1.3 

tot het verkrijgen van een individuele gehandicaptenparkeerplaats (Verkeersbesluit)

30,30

30,60 

1.18.1.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABB)

gratis

gratis

 1.18.1.5

 tot wijziging van een ontheffing artikel 87 RVV                                                         

 30,30 

 15,00 

 

1.19

 Hoofdstuk 19 Diversen

2011

 2012

 1.19.1

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 7,70   

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

 

2.1

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

2.1.1.

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

gebruiksfunctie:

            

 

de gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel of standplaats,

 

 

die dezelfde gebruiksbestemming hebben en die tezamen een gebruikseenheid

 

 

vormen, zoals omschreven in het Bouwbesluit 2003;

 

2.1.1.2

gebruiksoppervlakte:

 

 

gebruiksoppervlakte in vierkante meter (m2) wordt bepaald zoals omschreven in NEN 2580;

 

2.1.1.3

vooroverleg:

 

 

een vooroverleg volgende uit een verzoek hierom en daarmee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker, waarvan een concept- aanvraag deel uit maakt.

 

2.1.1.4

concept- aanvraag:

 

 

een concept- aanvraag is een schriftelijk verzoek, middels de vastgestelde formulieren en daarmee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker tot advisering inzake één of meerdere deelaspecten van een voorgenomen project voordat er sprake is van een aanvraag tot een (omgevings)vergunning

 

2.1.1.5

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2 

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3 

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

 

2.2

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/concept- aanvraag

2011 

2012 

2.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

 

 

2.2.1.1 

concept- aanvraag/ vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de WABO vergunbaar is

176,75

  178,50 

 

2.3

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2011

2012

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

Heffingsgrondslag

 

 

 

Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden meerdere grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:

 

 

 

a. de aanvraag betrekking op heeft, als omschreven onder artikel 2.1. van deze titel;

 

 

 

b. vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel;

 

 

 

c. overige grondslagen, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel.

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1. 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de gebruiksoppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en daaraan gekoppelde gebruiksoppervlakte. Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de gebruiksoppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen, dakkapel) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd.

 

 

 

Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande.

 

 

2.3.1.1.1

Wanneer sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:

 

 

 

- bijeenkomstfunctie;

 

 

 

- gezondheidsfunctie

 

 

 

- logiesfunctie;

 

 

 

- winkelfunctie

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.1.1 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

2.3.1.1.1.2 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

 

vermeerderd met

22,22

22,44

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.

 

 

2.3.1.1.1.3 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:

4.151,10

4.192,20

 

vermeerderd met

16,67

16,84

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2

 

 

2.3.1.1.1.4 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:

9.152,10

9.244,20

 

vermeerderd met

15,15

15,30

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2

 

 

2.3.1.1.1.5 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 2000 m², bedraagt het tarief:

31.877,10

32.194,20 

 

vermeerderd met

14,65

14,80

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2

 

 

2.3.1.1.2.

Wanneer sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:

 

 

 

- kantoorfunctie;

 

 

 

- sportfunctie;

 

 

 

- onderwijsfunctie

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.2.1 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

2.3.1.1.2.2 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

 

vermeerderd met

20,20

20,40

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.

 

 

2.3.1.1.2.3 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:

3.787,50

3.825,00

 

vermeerderd met

15,15

15,30

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2

 

 

2.3.1.1.2.4 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:

8.332,50

8.415,00

 

vermeerderd met

12,63

12,76

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2

 

 

2.3.1.1.2.5 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 2000 m², bedraagt het tarief:

27.277,50

27.555,00

 

vermeerderd met

10,10

10,20

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2

 

 

2.3.1.1.3.

Wanneer sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:

 

 

 

- woonfunctie;

 

 

 

- industriefunctie;

 

 

 

- overige gebruiksfunctie;

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.3.1 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

2.3.1.1.3.2 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:

151,50

 153,00

 

vermeerderd met

20,00

20,20

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.

 

 

2.3.1.1.3.3 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:

3.751,50

3.789,00

 

vermeerderd met

18,99

19,18

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2

 

 

2.3.1.1.3.4 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:

9.448,50

9.543,00

 

vermeerderd met

12,63

12,76

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2

 

 

2.3.1.1.3.5 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 2001 m² tot en met 10000 m², bedraagt het tarief:

28.393,50

  28.683,00 

 

vermeerderd met

7,58

7,66

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2

 

 

2.3.1.1.3.6 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 10000 m², bedraagt het tarief:

89.033,50

89.963,00 

 

vermeerderd met

5,05

5,10

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 10001 m2

 

 

2.3.1.1.4

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- industriefunctie (agrarisch);

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.4.1 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

2.3.1.1.4.2 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

 

vermeerderd met

5,05

5,10

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.

 

 

2.3.1.1.4.3 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:

1.060,50

1.071,00

 

vermeerderd met

4,04

4,08

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2

 

 

2.3.1.1.4.4 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:

2.272,50

2.295,00 

 

vermeerderd met

3,03

3,06

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2

 

 

2.3.1.1.4.5 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 2000 m², bedraagt het tarief:

6.817,50

6.885,00

 

vermeerderd met

2,53

2,56

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2

 

 

2.3.1.1.5

Wanneer sprake is van één van de volgende gebruiksfuncties:

 

 

 

- industriefunctie (agrarisch licht);

 

 

 

- industriefunctie (licht);

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.5.1 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

2.3.1.1.5.2 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 200 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

 

vermeerderd met

4,04

4,08

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.

 

 

2.3.1.1.5.3 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 201 m² tot en met 500 m², bedraagt het tarief:

878,70

887,40

 

3,28

3,31

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 201 m2

 

 

2.3.1.1.5.4 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 501 m² tot en met 2000 m², bedraagt het tarief:

1.862,70

1.880,40

 

vermeerderd met

2,53

2,56

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 501 m2

 

 

 2.3.1.1.5.5 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 2001 m² tot en met 10000 m², bedraagt het tarief:

5.657,70

5.720,40

 

vermeerderd met

2,02

2,04

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2001 m2

 

 

2.3.1.1.5.6 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van meer dan 10000 m², bedraagt het tarief:

21.817,70

22.040,40

 

vermeerderd met

1,52

1,54

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 10001 m2

 

 

2.3.1.1.6

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- industriefunctie (glastuinbouw);

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.6.1 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

2.3.1.1.6.2 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 21 m² tot en met 10.000 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

 

vermeerderd met 

0,61

0,62

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.

 

 

2.3.1.1.6.3 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde van 10.001 m² tot en met 30.000 m², bedraagt het tarief:

6.239,30

6.340,60

 

vermeerderd met

0,30

0,30

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 10.001 m2

 

 

2.3.1.1.6.4 

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 30.000 m², bedraagt het tarief:

12.239,30

  12.340,60 

 

vermeerderd met 

0,15

0,15

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 30.001 m2

 

 

2.3.1.1.7

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- industriefunctie (foliekassen);

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.7.1 

Bij een gebruiksoppervlakte van het aangevraagde tot en met 20 m², bedraagt het tarief:

151,50

153,00

2.3.1.1.7.2 

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 20 m² , bedraaagt het tarief:

151,50

153,00

 

vermeerderd met 

0,17

 0,17

 

voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 21 m2.

 

 

2.3.1.1.8

Wanneer sprake is van bouwwerken geen gebouw zijnde

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

101,00

102,00

 

vermeerderd met:

2,02

2,04

 

per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is met een maximum van:

1.515,00

1.530,00

 

Achteraf ingediende aanvraag (legalisatie) 

 

 

2.3.1.1.9 

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1 t/m 2.3.1.1.8 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit verhoogd met:

100%

100%  

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van 

202,00

204,00

 

en een maximum van

5.050,00

5.100,00 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 

 353,50

       357,00 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

2.3.3.1 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse ontheffing (3.6 lid 1 onder c WRO)): 

 227,25

      229,50

2.3.3.2 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 530,25

      535,60

2.3.3.3 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 4.040,00

    4.080,40

2.3.3.4 

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

 1.060,50

    1.071,10

2.3.3.5 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toepast (afwijking van exploitatieplan):

 1.060,50

    1.071,10

2.3.3.6 

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 1.060,50

    1.071,10 

2.3.3.7 

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 1.060,50

    1.071,10 

2.3.3.8 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 

 1.060,50

    1.071,10

2.3.3.9

Als voor de aanvraag een ruimtelijke onderbouwing dient te worden vervaardigd, wordt het onder 2.3.3.3 genoemde bedrag verhoogd met de kosten van die activiteit , zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde procedure aan de aanvrager zijn meegedeeld en blijken uit een begroting c.q. een offerte die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in realtie tot brandveiligheid

 

 

2.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning

 

 

 

betrekking heeft op het verkrijgen, wijzigen en/of uitbreiden van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief indien: de betreffende gebruiksoppervlakte bedraagt:

 

 

 

a. tot en met maximaal 100 m2

 475,71

480,47

 

b. meer dan 100 m2 tot en met 500 m2

 330,71

334,47

 

vermeerderd per m2 met

 1,45

1,46

 

 c. meer dan 500 m2 tot en met 2.000 m2

 785,71

789,47

 

vermeerderd per m2 met

 0,54

0,55

 

 d. meer dan 2.000 m2 tot en met 5.000 m2

 1.605,71

1.629,47

 

 vermeerderd per m2 met

 0,13

0,13 

 

e. meer dan 5.000 m2 tot en met 50.000 m2

 2.105,71

2.129,47

 

vermeerderd per m2 met

 0,03

0,03

 

f. meer dan 50.000 m2

 3.105,71

3.129,47

 

vermeerderd per m2 met

 0,01

0,01

2.3.4.1.a

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verkrijgen, wijzigen en/of uitbreiden van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een tijdelijke inrichting, bedraagt het tarief indien de betreffende gebruiksoppervlakte bedraagt:

 

 

 

a. tot en met maximaal 100 m2

 

48,05

 

b. meer dan 100 m2 tot en met 500 m2

 

33,05

 

vermeerderd per m2 met

 

0,15

 

c. meer dan 500 m2 tot en met 2.000 m2

 

78,05

 

vermeerderd per m2 met

 

0,06

 

d. meer dan 2.000 m2 tot en met 5.000 m2

 

172,04

 

vermeerderd per m2 met

 

0,013

 

 e. meer dan 5.000 m2 tot en met 50.000 m2

 

222,03

 

vermeerderd per m2 met 

 

0,003

 

f. meer dan 50.000 m2

 

322,03

 

vermeerderd per m2 met 

 

0,001

 2.3.4.2 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een verklaring van overdracht van gebruiksvergunning aan de nieuwe gebruiker:

 50,50

2.3.4.3

Een geweigerde gebruiksvergunning komt niet voor teruggaaf in aanmerking.

 

 

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

2.3.5.1 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedaagt het tarief:

 

 

2.3.5.1.1. 

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: 

 252,50

        255,00 

2.3.5.2.  

Indien de aanvraag voor een omgevingsvergunning zoals in 2.3.5.1 voorafgegaan wordt door een vooroverleg en/of concept- aanvraag dan vervalt de legesheffing zoals genoemd in 2.3.5.1.1.

 

 

2.3.6

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 151,50

        153,00 

2.3.6.2 

Sloopmelding 

 

 

2.3.6.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening

 50,50

          51,00 

2.3.7

Aanleggen of veranderen van weg 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening c.q. beleidsregel een vergunning of ontheffing is vereist , als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief 

 80,80

          81,60 

2.3.8

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 

 80,80

81,60 

2.3.9

Kappen

 

 

2.3.9.1  

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: 

 45,45

45,90

2.3.10

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 

 

 

2.3.10.1 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 80,80

81,60

2.3.10.2  

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:

 80,80

81,60

2.3.11

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 

 

 

2.3.11.1 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief: 

 80,80

81,60

2.3.12 

Omgevingsvergunning in twee fasen 

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 

 

 

2.3.12.1  

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 

 

 

2.3.12.2 

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft;

 

 

2.3.13

Advies 

 

 

2.3.13.1 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting van bovengenoemde bestuursorganisatie of instantie. 

 

 

2.3.13.2 

Indien de begroting als bedoeld in 2.3.13.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag (verder) in behandeling genomen. Indien de aanvrager voor de vijfde werkdag na mededeling de aanvraag schriftelijk intrekt wordt het bedrag volgende uit de begroting als bedoeld in 2.3.13.1 niet in rekening gebracht. 

 

 

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.14.1 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 

 

 

2.3.14.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 530,25

 535,60

2.3.14.1.2 

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag dat aan de aanvrager wordt medegedeeld, blijkt uit een specificatie van bovengenoemde bestuursorganisatie of instantie.

 

 

2.3.14.2 

Indien de specificatie als bedoeld in 2.3.14.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen.Indien de aanvrager voor de vijfde werkdag na mededeling de aanvraag schriftelijk intrekt wordt het bedrag bedoeld in 2.3.14.1.2 niet in rekening gebracht.

 

 

2.3.15

Handelsreclame

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het oprichten, hebben, veranderen van handelsreclame langs provinciale wegen waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en i, van de WABO, bedraagt het tarief

     -

80,00

 

2.4

Hoofdstuk 4 Vermindering

2011

 2012

2.4.1 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg/conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg/ conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

2.4.2 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan één activiteit, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15. De vermindering bedraagt:

 

 

2.4.2.1

bij 2 tot 5 activiteiten:

5%

 5%

 

met een maximum van

505,00

 510,00

2.4.2.2

bij 6 tot 10 activiteiten:

8%

 8%

 

met een maximum van

1.010,00

 1.020,00

2.4.3 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning volledig en direct ontvankelijk is, en dus voldoet aan de wettelijke indieningsvereisten en het vastgestelde toetsingsprotocol, bestaat aanspraak op vermindering van het legesbedrag.

 

 

 

De vermindering bedraagt

5%

5%

 

met een maximum van

1.010,00

1.020,00

2.4.5 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning en de hierbij horende stukken volledig digitaal zijn ingediend wordt het legesbedrag zoals bepaald in 2.3 verminderd met

5%

5%

 

met een maximum van

505,00

510,00

 

2.5

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2011

 2012

2.5.1 

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

2.5.1.1 

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan:

50%

50%   

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.2 

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan:

25%

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.3 

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan:

10%

10% 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.2 

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

 

 

2.5.2.1 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 5 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.

 

 

 

De teruggaaf bedraagt:

25%

25%

 

van de op grond van de in 2.5.1. genoemde onderdelen verschuldigde leges. Van teruggaaf is geen sprake wanneer er toepassing is gegeven aan artikel 2.5.6. tenzij de intrekking tevens geldt voor de activiteiten waarop artikel 2.5.6. van toepassing is.

 

 

2.5.3 

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.5.3.1 

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.,2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

 

 

De teruggaaf bedraagt:

50%

50%

 

van de op grond van de in 2.5.3.1. genoemde onderdelen verschuldigde leges

 

 

2.5.3.2 

Indien op basis van wettelijke onvolledigheid/niet ontvankelijkheid het verzoek als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 niet (verder) in behandeling wordt genomen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

 

 

De teruggaaf bedraagt:

60%

60%

 

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges. Het minimum bedrag aan leges mag echter nooit minder bedragen dan

151,50

153,00

2.5.3.3 

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1. wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

2.5.3.4 

Indien er sprake is van het weigeren van een omgevingsvergunning bestaat geen recht op teruggave van het in Titel 3 onderdeel 3.1.4 genoemde bedrag

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

2.5.2.1

Een bedrag minder dan:

50,50

51,00

 

wordt niet teruggegeven.

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17. en 2.3.18. wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

2.5.6. 

Indien een aanvraag tot wijziging van het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7, die reeds is verleend maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden enkel de leges welke betrekking hebben op de wijziging berekend volgens de in 2.3 genoemde heffingsgrondslagen. De oorspronkelijke omgevingsvergunning wordt gezien als huidige toestand. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld in essentie een nieuwe bouwplan sprake is.

 

 

 

 

 

 

 

2.6

Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2011

 2012

2.6.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

50,50

  51,00 

 

2.7

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen

2011

 2012

2.7.1. 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek om planologische medewerking

707,00

714,00    

 

Indien een definitieve aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan, omgevingsvergunning inclusief besluit tot het opheffen van de strijdigheid met het bestemmingsplan of wijziging van het bestemmingsplan op basis van een eerder behandeld principeverzoek binnen 6 maanden na de datum van verzending van het positief standpunt  in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

 

2.7.2 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7, eerste lid van de Wet ruimtelijk ordening bedraagt:

1.717,00

1.734,00

2.7.3 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening tenzij dit wordt geregeld via een exploitatieovereenkomst of een exploitatieplan.

5.050,00

5.100,50

2.7.4 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening tenzij dit wordt geregeld via een exploitatieovereenkomst of een exploitatieplan.

4.040,00

4.080,40

2.7.5 

Het tarief bedraagt voor de herziening van een (gedeelte van een) bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, nadat er eerst een omgevingsvergunning inclusief besluit tot het opheffen van de strijdigheid met het bestemmingsplan is genomen.

2.878,50

2.907,30

2.7.6 

Als voor de aanvraag een bestemmingsplan(herziening) dient te worden vervaardigd, wordt het onder 2.7.3, 2.7.4 en 2.7.5 genoemde bedrag verhoogd met de kosten van die activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde procedure aan de aanvrager zijn meegedeeld en blijken uit een begroting c.q. Een offerte die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.7.6.1 

De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 7 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing.

 

 

2.7.7

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

 

 

2.7.7.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

656,50

663,00

2.7.8

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

 

 

2.7.8.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

656,50

663,00 

2.7.9

Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

 

 

2.7.9.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan:

656,50

663,00

2.7.9.2 

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) of op een andere manier zijn of worden verhaald.

 

 

 

2.8

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde beschikking

2011

 2012

2.8.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

176,75

178,50

 

Titel 3  

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

3.1

Hoofdstuk 1 Horeca

2011

 2012

3.1.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

404,00

408,00

3.1.2 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet of het wijzigen van de leidinggevenden

151,50

153,00

3.1.3 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4 lid 5 of artikel 35 van de Drank- en Horecawet

70,70

71,40

3.1.4 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ten behoeve van verlenging van de sluitingstijden voor horecabedrijven

101,00

102,00

3.1.5 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor geluidhinder (tarief per dag met maximum van 250 euro)

30,30

30,60

3.1.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een (omgevings)vergunning waarbij getoetst wordt volgens de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur (BIBOB) wordt vermeerderd met

500,00

505,00

 

3.2

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

2011

 2012

3.2.1. 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

 

3.2.1.1 

een grootschalig evenement (met meer dan 1000 bezoekers en/of deelnemers) of een evenement met verhoogd risicoprofiel

151,50

153,00

3.2.1.2

een middelgroot evenement (tussen de 100 en 1000 bezoekers en/of deelnemers)

101,00

102,00

3.2.1.3

een klein evenement (tot 100 bezoekers en/of deelnemers)

50,50

51,00

3.2.1.4 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening

30,30

     -

 

3.3

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

2011

 2012

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

 

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

1.111,00

1.122,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

1.111,00

1.122,00 

3.3.2 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of excortbedrijf, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening :

 

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

111,10

 112,20

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

111,10

 112,20

 

3.4

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

2011

 2012

3.4.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

176,75

94,95

 

3.5

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

 

3.5.1

N.v.t.

 

 

3.6

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

3.6.1

N.v.t. (verwijzing naar hoofdstuk 2.7)

 

 

3.7

Hoofdstuk 7 Overig

2011

 2012

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een:

 

 

3.7.1.1

Inzamel(ings)vergunning (collecteren en direct dialogue)

30,30

      -

3.7.1.2

Inzamel(ings)vergunning (afvalstoffen)

30,30

30,60

3.7.1.3

Vervallen (Ontheffing aanbieden gedrukte / geschreven stukken en afbeeldingen)

30,30

      -

3.7.1.4

Ontheffing aantasting groenvoorziening door voertuigen

30,30

30,60

3.7.1.5

Ontheffing asverstrooiing

30,30

30,60

3.71.6

Ontheffing beperking verkeer in natuurgebieden

30,30

30,60

3.7.1.7

Vervallen (Ontheffing betreden plantsoen)

30,30

      -

3.7.1.8

Ontheffing geluidhinder (tafief per dag met maximum van 250 euro)

30,30

30,60

3.7.1.9

Vervallen (Ontheffing houden bijen)

30,30

      -

3.7.1.10

Vervallen (Ontheffing houden hinderlijke of schadelijke dieren)

30,30

      -

3.7.1.11

Ontheffing parkeren voertuigen autobedrijven c.s.

30,30

30,60

3.7.1.12

Ontheffing parkeren grote voertuigen

30,30

30,60

3.7.1.13

Ontheffing parkeren reclamevoertuigen (1 maand)

60,60

61,20

3.7.1.14

Ontheffing parkeren reclamevoertuigen (1 jaar)

252,50

255,00

3.7.1.15

Vervallen (Ontheffing plaatsen voorwerpen op of aan de weg)

30,30

      -

3.7.1.16

Ontheffing nachtverblijf buiten kampeerterrein

30,30

30,60

3.7.1.17

Vervallen (Ontheffing artikel 87 RVV, huifkarren e.d.), zie 1.18.1.5

30,30

      -

3.7.1.18

Vervallen (Ontheffing artikel 7.1 Voertuigenreglement)

30,30

      -

3.7.1.19

Ontheffing samenscholing

30,30

30,60

3.7.1.20

Ontheffing stalling kampeermiddelen

30,30

30,60

3.7.1.21

Vervallen (Ontheffing te koop aanbieden voertuigen)

30,30

      -

3.7.1.22

Vervallen (Ontheffing uitrijden meststoffen op feestdagen en in weekenden)

      -

3.7.1.23

Vervallen (Ontheffing uitvliegen duiven)

30,30

      -

3.7.1.24

Vervallen (Ontheffing verbod van vrijheid van meningsuiting)

30,30

      -

3.7.1.25

Vervallen (Vergunning ter beschikking stellen consumentenvuurwerk)

30,30

      -

3.7.1.26

Verklaring geen bezwaar opstijgen luchtballon, helicopter. e.d.

40,40

40,80

3.7.1.27

Verklaring geen bezwaar wedstrijden op de weg

40,40

40,80

3.7.1.28

Vervallen (Vrijstelling verplichting mbt verkoopregister)

30,30

      -

3.7.1.29

Ontheffing zondagswet

30,30

30,60

3.7.1.30

Ontheffing betreden gesloten woning of lokaal

30,30

30,60

3.7.1.31

Huisnummerbesluit (op verzoek)

75,75

76,50

3.7.1.32

Vervallen (Kapvergunning ivm omgevingsvergunning)

45,45

      -

3.7.1.33

Ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen (weg)

80,80

81,60

3.7.1.34

Besluit aanstellen verkeersregelaars

30,30

30,60

3.7.1.35

Besluit onttrekking weg aan openbaar verkeer

30,30

30,60

3.7.1.36

Exploitatievergunning horecabedrijf

404,00

408,00

3.7.1.37

Exploitatievergunning horecabedrijf (wijziging inrichting of leidinggevenden)

111,10

112,00

3.7.1.38

Standplaatsvergunning op grond van artikel 5.18 van de APV

       -

40,00

 

 3.8    

 Hoofdstuk 8 in deze titel niet benoemde beschikking

 2011    

 2012  

 3.8.1      

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

         -  

 40,00

De griffier

drs. A.G. Joosten