Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR88071
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR88071/1
Reglement voor de verwerking van persoonsgegevens krachtens de verordening gemeentelijke basisadministratie Urk 2010
Geldend van 16-04-2009 t/m heden
Intitulé
Reglement voor de verwerking van persoonsgegevens krachtens de verordening gemeentelijke basisadministratie Urk 2010Burgemeester en wethouders van de gemeente Urk;gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494) en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Urk;gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens (Stb. 2000, 302);overwegende dat de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens verplicht tot het vaststellen van een Verordening waarin of krachtens waarbij de verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers en derden wordt vastgelegd;besluitenonder intrekking van het op 10 juli 2008 vastgestelde reglement voor de gemeentelijke basisadministratie vast te stellen het volgende<vet>‘Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie’</vet>
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a.
de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb 1994, 494);
- b.
de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- c.
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Urk vastgesteld door de gemeenteraad op 18 september 2003;
- d.
basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
- e.
verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de basisadministratie zijn de burgemeester en wethouders;
- f.
beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;
- g.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
- h.
persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid van de wet over één persoon in een basisadministratie;
- i.
afnemer: een bestuursorgaan;
- j.
buitengemeentelijke afnemer: elke andere afnemer dan een binnengemeentelijke afnemer;
- k.
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie;
- l.
derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.
Artikel 2
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot beheer, geautomatiseerde verbanden, rechtstreekse toegang tot en verstrekkingen uit de basisadministratie
Artikel 3 Beheer van de basisadministratie
-
1. Beheerder van de basisadministratie is de manager van de afdeling Publiekszaken;
-
2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.
- a.
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke gegevensinzameling
-
1. Op grond van artikel 1 van de verordening, kunnen met het oog op het langs geautomatiseerde weg met elkaar in verband brengen, gegevens van persoonslijsten worden verstrekt aan gegevensverzamelingen van een binnengemeentelijke afnemer;
-
2. Verstrekkingen als bedoeld in lid 1, worden opgenomen in bijlage 1;
-
3. Bijlage 1 bevat de volgende gegevens:- naam binnengemeentelijke afnemer;- taak ten behoeve waarvan de verstrekking plaatsvindt;- de te verstrekken gegevens van de persoonslijst.
Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers, voor wat betreft de daarbij genoemde gegevens, ten behoeve van hun taak.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet worden aan de in bijlage 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers gegevens verstrekt die benodigd zijn voor het uitoefenen van hun taak.
Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
-
1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet op schriftelijk verzoek over personen incidenteel gegevens worden verstrekt aan
- a.
de in bijlage 4 genoemde rechtspersonen
- b.
natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt.
- c.
de echtgenoot/echtgenote/geregistreerd partner en meerderjarige kinderen mits de identiteit van de verzoeker deugdelijk wordt vastgesteld en verzoeker en de persoon wiens gegevens het betreft in de GBA op hetzelfde adres staan ingeschreven.
- a.
-
2. Met inachtneming van artikel 100, eerste lid onder a van de wet, wordt een verzoek als bedoeld in het eerste lid onder a van dit artikel, alleen ingewilligd, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.
Artikel 8 Terugmeldplicht
-
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke;
-
2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;
-
3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.
Artikel 9 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Informatiebeveiligingsplan GBA en privacy.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Artikel 10 Slotbepaling
-
1. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie;
-
2. Het reglement ligt ter inzage bij de afdeling Publiekszaken, Singel 9, 8321 GT Urk.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Urk, gehouden op 16 april 2009,De secretaris, De burgemeester,
1
Lijst van binnengemeentelijke applicaties waaraan gegevens uit de bevolkingsadministratie kunnen worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
BRS |
Diverse gemeentelijke taken |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens. |
2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met de raadpleegmogelijkheidDe volgende dienstonderdelen van de gemeente Urk hebben rechtstreeks toegang tot de basisadministratie:
Afdeling Publiekszaken: × Teleportaal (front-office) |
Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, Regelgeving Rijbewijzen, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, Wet Werk en Bijstand, Wet Kinderopvang, Wet Inburgering, Woningwet, Wet op de Ruimtelijke Ordening Invorderingswet en Gemeentelijke belastingverordeningen |
Alle gegevens op PL en verwijsgegevens |
Afdeling Publiekszaken:Cluster Burgerzaken |
Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en Regelgeving Rijbewijzen |
Alle gegevens op PL en verwijsgegevens |
Afdeling Publiekszaken:× Cluster Sociale Zaken |
Wet Werk en Bijstand, Wet Kinderopvang, en Wet Inburgering |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, reisdocumentengegevens en verwijsgegevens |
Afdeling Publiekszaken:× Cluster Bouwen & Wonen |
Woningwet, Wet op de Ruimtelijke Ordening |
Persoonsgegevens, oudergegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens |
Afdeling Publiekszaken:× Cluster Belastingen |
lnvorderingswet, Gemeentelijke belastingverordeningen |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens |
Afdeling Directiestaf:× Cluster Invordering |
Invorderingswet |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens en verwijsgegevens. |
Afdeling Ontwikkeling & Advies: × Cluster Onderwijs |
Leerplichtwet |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens, kindgegevens en verwijsgevens. |
Afdeling Interne Dienstverlening |
Basisadministratie Adressen en Gebouwen |
Persoonsgegevens en adresgegevens |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
3
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA
Cluster Invordering van de afdeling Directiestaf |
Uitvoering gemeentelijke belastingverordeningen |
Mutatiegegevens: overlijden. |
Cluster Milieu van de afdeling Publiekszaken |
Uitvoering gemeentelijke verordening op de heffing en invordering van afvalstoffen |
Mutatiegegevens: geboorten, vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden. |
Cluster Sociale Zaken van de afdeling Publiekszaken |
Uitvoering Wet Inburgering Nieuwkomers |
Mutatiegegevens: vestigingen. |
Afdeling Ontwikkeling en Advies, taakveld Jeugdzorg |
Uitvoering verwijsindex risicojongeren (ingesteld n.a.v. de aanstaande wijziging van Wet Jeugd en Gezin). |
A-nummer, BSN, naam, geb. datum, geslacht, adres en indicatie geheimhouding van jongeren van 0-23 jaar |
4
Overzicht van de vrije derden, waaraan gegevens kunnen worden verstrekt uit de GBA
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl |
Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier ten lande |
Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Bureau voor Rechtshulp |
Ter uitvoering van de opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Fondsverwervende organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van:× Maatschappelijke dienstverlening× Algemene/geestelijke gezondheidszorg× Kinderopvang× Jeugdwelzijnswerk× Ouderenzorg× Gehandicaptenzorg× Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Voor de aan de organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ouderenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen (tenzij art. 34 Pensioen- en Spaarfondsenwet van toepassing is) |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Reclassering/verslaafdenzorg |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Stichting Bureau Nieuwkomers |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vakorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Voor de aan de organisaties opgedragen taken |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vrouwenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Woningbouwverenigingen/ woningbouwcorporaties |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen i.v.m. die zorg |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl