Piketregeling medewerker rampenbestrijding en crisismanagement

Geldend van 01-04-2010 t/m 21-10-2014

Piketregeling medewerker rampenbestrijding en crisismanagement

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1

    Piketmedewerker rampenbestrijding en crisismanagement: De medewerker die door het College van Burgemeester en Wethouders is aangewezen, waarop de verplichting rust zich zowel binnen als buiten de voor hem geldende reguliere werktijden ter beschikking te houden voor inzet bij rampenbestrijding en crisismanagement binnen het district Noord

  • 2

    Piketdienst: Het bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden ten behoeve van de rampenbestrijding en crisismanagement.

  • 3

    Piketdienstperiode: Een aaneengesloten periode van één week (7 dagen x 24 uur) waarin de medewerker zowel binnen als buiten de reguliere werktijd verplicht is bereikbaar en beschikbaar te zijn om na oproep zo spoedig mogelijk de werkzaamheden te verrichten die behoren bij de functie.

Artikel 2 Aanwijzing piketmedewerkers

Lid 1

Alle voor de piketdienst in aanmerking komende medewerkers worden door het College van Burgemeester en Wethouders aangewezen.

Lid 2

De in het 1e lid bedoelde functionaris is verplicht deel te nemen aan de piketdienst.

Lid 3

Bezwaren tegen de aanwijzing als bedoeld in het eerste lid dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college te worden ingediend.

Lid 4

Het college kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen functionaris ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.

Artikel 3 Rooster

Lid 1

De piketdienst wordt bij toerbeurt verricht door functionarissen, op basis van een vooraf vastgesteld rooster.

Lid 2

Het ruilen van diensten is mogelijk in onderling overleg.

Artikel 4 Geldelijke vergoedingen

Voor het verrichten van piketdiensten als bedoeld in deze regeling wordt een geldelijke vergoeding toegekend welke is gebaseerd op artikel 21 (calamiteitenvergoeding) van de Bezoldigingsverordening van de gemeente Noordenveld.

Artikel 5 Overwerk

Lid 1

De piketmedewerker ontvangt voor werkzaamheden die worden verricht in het kader van de piketdienst, een overwerkvergoeding conform het gestelde in de Bezoldigingsverordening van de gemeente Noordenveld.

Lid 2

De duur van het overwerk wordt bepaald door het verschil tussen het tijdstip van oproep en het tijdstip waarop de werkzaamheden worden beëindigd, vermeerderd met de tijd die nodig is om terug te keren naar het huisadres.

Lid 3

De in het 2e lid bedoelde duur bedraagt per oproep minimaal 30 minuten.

Artikel 6 Reiskosten

Het feitelijke aantal kilometers, gemaakt ten behoeve van de werkzaamheden in het kader van de piketdienst, wordt vergoed conform de regeling dienstreizen gemeente Noordenveld.

Artikel 7 Bereikbaarheid en inzetbaarheid

Lid 1

Van de functionaris die wordt aangewezen voor het verrichten van piketdiensten, wordt verlangd dat hij of zij na alarmering direct met de werkzaamheden start en binnen 30 minuten na alarmering op de plaats waar de werkzaamheden verricht dienen te worden c.q. incident aanwezig kan zijn.

Lid 2

De functionaris dient daartoe een mobiele telefoon bij zich te dragen (en tot de invoering van de communicator de P2000 pager).

Artikel 8 Hardheidsclausule

Het College van Burgemeester en Wethouders kan, voor zover nodig in individuele gevallen en ten aanzien van een door hen aan te wijzen groep van functionarissen, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Artikel 9 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2010 en kan worden aangehaald als "piketdienstregeling piketmedewerker rampenbestrijding en crisismanagement".

Ondertekening