Regeling vervallen per 01-01-2024

Reglement Handhaving Milieurecht provincie Limburg

Geldend van 16-02-2001 t/m 31-12-2023

Intitulé

Reglement Handhaving Milieurecht provincie Limburg

REGLEMENT HANDHAVING MILIEURECHT PROVINCIE LIMBURG

Paragraaf 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

  • a.

    de wet: de Wet persoonsregistraties;

  • b.

    persoonsgegeven: persoonsgegeven in de zin van de wet;

  • c.

    houder: de deelnemers aan het bestuurlijk provinciaal milieuhandhavingsoverleg (bPMO) als bedoeld in de bestuursovereenkomst milieuwethandhaving Limburg d.d. 1 december 1999, zijnde de genoemden in bijlage 1;

  • d.

    beheerder: de functionarissen van het Servicepunt Handhaving als bedoeld in de bestuursovereenkomst milieuwethandhaving Limburg d.d. 1 december 1999, zijnde de genoemden in bijlage 2;

  • e.

    registratie: de persoonsregistratie Handhaving Milieurecht Provincie Limburg;

  • f.

    verstrekken van gegevens uit de registratie: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens, voor zover zulks geheel of grotendeels steunt op gegevens die in die persoonsregistratie zijn opgenomen, of die door verwerking daarvan, al dan niet in verband met andere gegevens, zijn verkregen.

  • g.

    verstrekken van gegevens aan een derde: verstrekken van gegevens uit de registratie aan een persoon of instantie buiten de organisaties van de houder.

  • h.

    milieudelicten: strafbare feiten op het gebied van de milieuwet- en regelgeving c.a., zoals genoemd in bijlage 3.

Paragraaf 2 Doel en werking

Artikel 2

  • 1.

    De registratie heeft tot doel de informatieverziening binnen de organisaties van de houder en tevens de hierin participerende bestuursorganen, mogelijk te maken voor wat betreft de handhaving van het milieurecht in de provincie Limburg en zonodig daar buiten, op zowel bestuurlijk als strafrechtelijk niveau.

  • 2.

    Persoonsgegevens uit de registratie kunnen worden gebruikt ten hoeve van bedrijfsstatistiek, bedrijfsvoering en ontwikkeling van beleid binnen de organisaties van de houder en de hierin participerende bestuursorganen.

Artikel 3

De registratie wordt deels geautomatiseerd en deels handmatig gevoerd door de beheerder.

Paragraaf 3 Beheer

Artikel 4

De beheerder is, onder verantwoordelijkheid van de houder, belast met de ¬zeggenschap over de registratie. Hij draagt zorg voor de naleving van de wet en het reglement. Hij treft daartoe onder meer voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de registratie tegen verlies of aantasting van de persoonsgegevens tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan. Tevens treft hij maatregelen ter bevordering van de juistheid en volledigheid van de in de registratie opgenomen gegevens.

Paragraaf 4 Inhoud van de registratie

Artikel 5

In de registratie kunnen slechts gegevens worden opgenomen omtrent de volgende categorieën van personen:

  • a.

    personen die worden verdacht van het plegen van milieudelicten of ¬gebeurtenissen die in strijd zijn met enige milieubepaling;

  • b.

    personen die naar redelijkerwijze kan worden vermoed betrokken zijn of zijn geweest bij het plegen van milieudelicten of die overtreder is;

  • c.

    aangevers, melders, getuigen en benadeelden van milieudelicten;

  • d.

    functionarissen die deel uitmaken van de organisaties van de houder en de hierin participerende bestuursorganen;

  • e.

    personen of instanties die worden ingeschakeld bij de uitvoering van de ¬doelstellingen genoemd in artikel 2.

Artikel 6

  • 1.

    Omtrent de in artikel 5, onder a en b genoemde categorieën van personen kunnen ten hoogste de volgende soorten gegevens worden opgenomen:

    • a.

      volledige personalia, adresgegevens, telefoonnummer en postcode;

    • b.

      een bedrijf waarin de persoon werkzaam is dan wel – feitelijk – leiding aangeeft;

    • c.

      tijdstip, datum, plaats, aard en omschrijving van het strafbare feit, het voorval of de overtreding;

    • d.

      weergave van afgelegde verklaringen;

    • e.

      op het strafbare feit, het voorval of de overtreding betrekking hebbende fotografische afbeeldingen;

    • f.

      verbanden met andere milieu-aangelegenheden;

    • g.

      gegevens over vergunningen, ontheffingen, toestemmingen, voorschriften enzovoorts op het gebied van milieuwet- en regelgeving als bedoeld in bijlage 3;

    • h.

      gegevens met betrekking tot genomen maatregelen;

    • i.

      andere op het strafbare feit, het voorval of de overtreding betrekking ¬hebbende gegevens.

  • 2.

    Omtrent de in artikel 5, onder c genoemde categorieën van personen kunnen ten hoogste de volgende soorten van gegevens worden opgenomen:

    • a.

      volledige personalia, adresgegevens, telefoonnummer en postcode;

    • b.

      weergave van de gedane aangifte, gedane melding of afgelegde verklaring;

    • c.

      een bedrijf waarin de persoon werkzaam is dan wel – feitelijk – leiding aangeeft.

    • d.

      een verzoek om zijn persoonlijke gegevens niet aan derden bekend te maken.

  • 3.

    Omtrent de in artikel 5, onder d en e genoemde categorieën van personen kunnen ten hoogste de volgende soorten van gegevens worden opgenomen:

    • a.

      volledige personalia;

    • b.

      dienstnummer, organisatie-aanduiding, rang, functie;

    • c.

      wachtwoord en autorisatieniveau;

    • d.

      gegevens in verband met de taakuitoefening ten aanzien van de doelstelling genoemd in artikel 2.

  • 4.

    De gegevens genoemd in het eerste tot en met het derde lid worden ¬verkregen van:

    • a.

      de geregistreerde;

    • b.

      de houder en de hierin participerende bestuursorganen;

    • c.

      de functionarissen die deel uitmaken van een van de organisaties van de houder en de hierin participerende bestuursorganen;

    • d.

      de Kamer van Koophandel;

    • e.

      anderen.

Paragraaf 5 Verwijdering en vernietiging

Artikel 7

  • 1.

    De in artikel 6 genoemde gegevens worden uit de registratie verwijderd en ¬vernietigd wanneer deze niet meer noodzakelijk zijn voor het doel van de registratie. Hiervan is in ieder geval sprake zes maanden nadat een rechterlijke uitspraak terzake het strafbare feit waarvoor opname heeft plaatsgevonden in kracht van gewijsde is gegaan. De overige gegevens worden uit de registratie verwijderd na verloop van vijf jaren na het jaar van (laatste) opname. De verwijderde gegevens worden zodra mogelijk vernietigd.

  • 2.

    Indien noodzakelijk voor het doel van de registratie kan de beheerder bij besluit afwijken van het bepaalde in het eerste lid.

  • 3.

    Door de beheerder wordt periodiek bezien of er persoonsgegevens zijn die niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie en om die reden verwijderd en vernietigd kunnen worden.

Paragraaf 6 Verstrekking van gegevens

Artikel 8

  • 1.

    Verstrekking van gegevens aan een derde vindt alleen plaats door de beheerder. Daarbij worden de artikelen 11, 12, 14 en 18, derde lid, van de wet in acht genomen.

  • 2.

    Van iedere verstrekking aan een derde wordt aangetekend de datum van ¬verstrekking, de identiteit van de verzoeker en een omschrijving van de verstrekte gegevens. De aantekening wordt ten minste één jaar bewaard.

Artikel 9

Verstrekking van gegevens aan een persoon die deel uitmaakt van de organisaties van de houder en de hierin participerende bestuursorganen vindt slechts plaats:

  • a.

    aan een persoon die op grond van artikel 10 van dit reglement rechtstreeks toegang heeft tot de registratie;

  • b.

    de personen die de gegevens noodzakelijkerwijs behoeven voor de uitoefening van hun taak in overeenstemming met een van de in artikel 2, eerste lid, omschreven doelstellingen.

Paragraaf 7 Rechtstreekse toegang tot de registratie

Artikel 10

Rechtstreekse toegang tot de registratie, dan wel onderdelen daarvan, hebben personen die daartoe bij besluit van de houder zijn geautoriseerd. In het besluit is aangegeven voor welk doel de rechtstreekse toegang, daaronder begrepen de bevoegdheid tot raadplegen, invoeren, verstrekken, wijzigen, verwijderen of vernietigen van gegevens, wordt verleend. Het besluit wordt op verzoek ter inzage beschikbaar gesteld.

Paragraaf 8 Inzage- en correctierecht

Artikel 11

De geregistreerde wordt binnen vier weken na eerste opname in de registratie schriftelijk van deze opname in kennis gesteld, tenzij de betrokkene weet of ¬redelijkerwijs kan weten dat een dergelijke opname heeft plaatsgevonden, dan wel indien een gewichtig belang van de betrokkene zich tegen het doen van een schriftelijke mededeling verzet dan wel voor zover het achterwege laten van de mededeling noodzakelijk is met het oog op de belangen, genoemd in artikel 30 van de wet.

Artikel 12

  • 1.

    Verzoeken om kennisneming als bedoeld in artikel 29, eerste en tweede lid, van de wet, en verzoeken om mededeling van derdenverstrekkingen als bedoeld in artikel 32 van de wet kunnen worden ingediend bij de houder.

  • 2.

    Een verzoek genoemd in het eerste lid dient schriftelijk gericht te worden aan de houder, t.a.v. het Servicepunt Handhaving Limburg, per adres postbus 1287, 6040 KG Roermond. Aan de behandeling van een dergelijk verzoek zijn kosten verbonden. Bij de behandeling van een dergelijk verzoek worden de  artikelen 29, 30, 32, 33, 34, 35 en 36 van de wet al naar gelang het een verzoek als bedoeld in artikel 29, eerste en tweede lid, van de wet dan wel een verzoek als bedoeld in artikel 32 van de wet in acht genomen.

Artikel 13

  • 1.

    Een geregistreerde aan wie ingevolge artikel 29 van de wet inzage is verleend, kan de beheerder ingevolge artikel 31 van de wet verzoeken:

    • a.

      bepaalde gegevens over hem te verbeteren;

    • b.

      bepaalde gegevens over hem aan te vullen;

    • c.

      bepaalde gegevens over hem te verwijderen.

  • 2.

    Een correctieverzoek dient schriftelijk te worden gericht aan de houder, t.a.v. het Servicepunt Handhaving Limburg, per adres postbus 1287, 6040 KG Roermond. In het verzoek dient de gewenste verbetering, aanvulling of verwijdering aangegeven te worden.

  • 3.

    Bij de behandeling van het correctieverzoek worden de artikelen 31, 33, eerste lid, onder a, 34 en 35 van de wet in acht genomen.

Paragraaf 9 Verbanden met andere verzamelingen van persoonsgegevens

Artikel 14

De registratie heeft geen verbanden met andere verzamelingen van persoons¬gegevens.

Paragraaf 10 Slotbepalingen

Artikel 15

Bij besluit van de houder kan een bijlage van dit reglement worden gewijzigd.

Artikel 16

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als het Reglement Handhaving Milieurecht Provincie Limburg

  • 2.

    Het reglement treedt in werking met ingang van 1 maart 2001.

  • 3.

    Het reglement wordt gepubliceerd in het Provinciaal Blad voor een ieder ter inzage gelegd in:

    • a.

      het kantoor van het Servicepunt Handhaving Limburg, Maria Theresialaan 99 te Roermond;

    • b.

      de bibliotheek van het gouvernement, Limburglaan 10 te Maastricht;

    • c.

      de gemeenten in de provincie Limburg op hen gebruikelijke plaats(en);

    • d.

      het kantoor van Rijkswaterstaat Directie Limburg, Avenue Ceramique 125 te Maastricht;

    • e.

      het kantoor van het Zuiveringschap Limburg, Maria Theresialaan 99 te Roermond;

    • f.

      het kantoor van de Inspectie Milieuhygiëne Zuid, Avenue Ceramique 1d te Maastricht;

    • g.

      het kantoor van de Algemene Inspectiedienst van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, Kloosterraderstraat 25 te Kerkrade;

    • h.

      het kantoor van het Waterschap Peel en Maasvallei, Driedecembersingel 46 te Venlo;

    • i.

      het kantoor van het Waterschap Roer en Overmaas, Parklaan 10 te Roermond;

    • j.

      het kantoor van de politieregio Limburg-Noord, Rijnbeekstraat 1 te Venlo;

    • k.

      het kantoor van de politieregio Limburg-Zuid, Pr. Bisschopsingel 53 te Maastricht.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd,
mr. B.J.M. BARON VAN VOORST TOT VOORST, voorzitter
MW. MR. E.H.M. BRANS, griffier
Uitgegeven, 15 februari 2001
de griffier der Staten van Limburg
mw. E.H.M. Brans

Bijlage 1

Houder:

De deelnemers van het bestuurlijk provinciaal milieuhandhavingsoverleg

- de gedeputeerde belast met milieu van de provincie Limburg - de vijf portefeuillehouders milieu van de gewesten als vertegenwoordiger namens de gemeenten - de regionaal inspecteur milieuhygiëne Zuid als vertegenwoordiger van de Minister van VROM - de hoofdingenieur-directeur rijkswaterstaat directie Limburg als vertegenwoordiger van de Minister van Verkeer en Waterstaat - de voorzitter van het zuiveringschap Limburg - de hoofdinspecteur van de algemene inspectiedienst, inspectie Zuid-Nederland - de officier van justitie voor milieuzaken te Maastricht namens de arrondissementsparketten Roermond en Maastricht - de korpschefs van de politieregio’s Limburg-Noord en Limburg-Zuid

Bijlage 2

Beheerder:

De functionarissen van het Servicepunt Handhaving

- medewerkers secretariaat - regio-coördinatoren - beleidsmedewerkers - senior-beleidsmedewerker

Bijlage 3

Lijst van wet en regelgeving.

- Wet milieubeheer, inclusief de daarop gebaseerde Provinciale milieu¬verordening Limburg - Wet bodembescherming - Wet milieugevaarlijke stoffen - Wet geluidhinder - Wet inzake de luchtverontreiniging - Algemene Plaatselijke Verordening (voor relevante delen) - Europese Verordening Overbrenging van Afvalstoffen - Kernenergiewet - Luchtvaartwet - Meststoffenwet - Bestrijdingsmiddelenwet - Ontgrondingenwet - Mijnwet - Wet verontreiniging oppervlaktewateren - Grondwaterwet - Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden - Wet op de waterhuishouding - Wet afvalwater - Boswet (inclusief kapverordening) - Jachtwet - Natuurbeschermingswet - Natuurbeschermingswet 1998 - Vogelwet - Wet bedreigde uitheemse diersoorten - Visserijwet - Flora- en faunawet - Wet op de ruimtelijke ordening - Landinrichtingswet.

Nota Bene: Onder deze lijst vallen tevens het bij of krachtens deze wetten en wettelijke regelingen bepaalde (algemene maatregelen van bestuur enzovoorts).