Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR86585
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR86585/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Treasurystatuut 2009
Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2013
Intitulé
Treasurystatuut 2009De raad van de gemeente Asten;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d.
3 november 2009;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet, Financiële verordening gemeente Asten en Wet financiering decentrale overheden (fido);
gehoord het advies van de commissie ALGEMENE ZAKEN en CONTROL d.d.
26 november 2009;
b e s l u i t:
- -
vast te stellen het Treasurystatuut 2009
- -
in te trekken de ‘Beheersverordening 2002’ (inclusief Treasurystatuut).
Artikel 1: Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:
- 1.
Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- 2.
Het beschermen van het gemeentelijke vermogen tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s, valutarisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido, aanvullende regelgeving en respectievelijk de limieten en richtlijnen van dit treasurystatuut.
Artikel 2: Algemene uitgangspunten verstrekken leningen en garanties
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
- 1.
De gemeente mag leningen en garanties verstrekken indien het doel past binnen het gemeentelijk beleid, uit hoofde van de “publieke taak”, waarbij vooraf advies wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij;
- 2.
De gemeente verstrekt uitsluitend leningen en garanties na goedkeuring door de gemeenteraad en wanneer er geen eigen waarborgfonds voor de betreffende categorie bestaat waarnaar doorverwezen kan worden;
- 3.
Een garantie heeft de voorkeur boven een lening;
- 4.
Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak worden zoveel mogelijk zekerheden of garanties geëist;
- 5.
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken of te garanderen in euro’s.
Artikel 3: Algemene uitgangspunten uitzettingen van middelen en aantrekken van gelden
- 1.
De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd door middel van de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut;
- 2.
Bij het risicobeheer wordt gestreefd naar beperking van het renterisico op de lange en korte schuld;
- -
De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet Fido;
- -
De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet Fido;
- -
- 3.
Om renterisico’s te beperken en het renteresultaat te optimaliseren wordt het aantrekken van externe financieringsmiddelen zoveel mogelijk beperkt, primair worden de beschikbare interne financieringsmiddelen aangewend;
- 4.
De omvang en de looptijd van nieuwe financieringen en uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie, de liquiditeitenplanning en de rentevisie. De rentevisie van de gemeente Asten is gebaseerd op de rentevisie van financiële instellingen met een AAA-rating;
- 5.
Uitzettingen worden alleen gedaan als de hoofdsom op einddatum is gegarandeerd;
- 6.
De gemeente beperkt de koersrisico’s op uitzettingen door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, spaarrekening, daggeld, deposito’s, obligaties en garantieproducten;
- 7.
Het gebruik van derivaten is niet toegestaan;
- 8.
Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door alleen financieringen en uitzettingen aan te gaan in euro’s;
- 9.
De gemeente streeft naar spreiding in de rentetypische looptijden van leningen en uitzettingen;
- 10.
De gemeente streeft naar spreiding van financiële instellingen waar geld geleend of uitgezet wordt.
Artikel 4: Uitzetten van gelden
Bij het uitzetten van middelen gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Het uitzetten van overtollige geldmiddelen gebeurt uitsluitend bij Nederlandse financiële instellingen met een AAA rating (triple A) afgegeven door twee gezaghebbende rating agencies of bij instellingen voor wiens waardepapieren een solvabiliteitseis geldt van 0%;
- 2.
Voor het uitzetten van gelden worden tenminste 3 prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen opgevraagd en vastgelegd;
- 3.
Gekozen wordt voor de financiële instelling waarbij de uitzetting het hoogste rendement oplevert. Wanneer het vanuit het oogpunt van spreiding wenselijk is, bestaat de mogelijkheid om voor een andere financiële instelling te kiezen.
Artikel 5 Aantrekken van gelden
Bij het aantrekken van financieringen gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn daggeldleningen, kasgeldleningen, krediet in rekening courant en onderhandse leningen;
- 2.
De gemeente vraagt prijsopgaven op bij minimaal 3 financiële instellingen alvorens een financiering wordt aangetrokken. Deze prijsopgaven worden door de gemeente schriftelijk vastgelegd;
- 3.
Gekozen wordt voor de financiële instelling waarbij de lening de laagste lasten oplevert.
Artikel 6: Relatiebeheer
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands-toezicht te vallen;
- 2.
Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Artikel 7: Betalingsverkeer
De kosten van het geldstromenbeheer worden als volgt geminimaliseerd:
- 1.
Het liquiditeitsgebruik wordt beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau, in relatie tot de liquiditeitsplanning op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om een tijdige nakoming van verplichtingen te kunnen garanderen;
- 2.
Het betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank.
Artikel 8: Hardheidsclausule
-
1. Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen in overleg met de commissie AZC afwijken van de bepalingen in deze verordening;
-
2. In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.
Artikel 9: Inwerkingtreding
-
1. Dit treasurystatuut treedt in werking op 1 januari 2010 (na bekendmaking);
-
2. Dit statuut wordt aangehaald als ‘Treasurystatuut 2009’;
-
3. De Beheersverordening 2002 (inclusief treasurystatuut) wordt ingetrokken.
-
4. Evaluatie van het treasurystatuut vindt na 2 jaar plaats.
BIJLAGE 1: Begrippenkader
Daggeld(lening) |
Opgenomen of uitgezette middelen voor onbepaalde tijd die dagelijks gewijzigd kunnen worden; |
Derivaten |
Financiële derivaten zijn beleggingsinstrumenten die hun waarde ontlenen aan de waarde van een ander goed, zoals aandelen en olie. Het andere goed wordt ook wel de onderliggende waarde genoemd. De voornaamste soorten derivaten zijn opties, futures, swaps en forwards. Men gebruikt financiële derivaten om risico's te verkleinen of juist te speculeren; |
Deposito |
Geldbedrag dat aan een financiële instelling wordt toevertrouwd voor een bepaalde periode tegen een bepaalde rentevergoeding. Gedurende de afgesproken periode kan niet vrij over dat geld worden beschikt; |
Financiering |
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen; |
Garantieproducten |
Garantieproducten garanderen in elk geval de terugontvangst van de inleg. Sommigen kennen daarnaast een gegarandeerd rendement dat eventueel gemaximaliseerd kan zijn; |
Geldstromenbeheer |
Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer); |
Intern liquiditeitsrisico |
De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen; |
Kasgeldleningen |
Niet verhandelbare leningen voor een vast bedrag en voor een vaste periode (van maximaal twee jaar) tegen een vooraf overeengekomen rentepercentage; |
Kasgeldlimiet |
De kasgeldlimiet begrenst de omvang van de korte financiering (korter dan een jaar) tot een percentage van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar; |
Koersrisico |
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen; |
Kredietrisico |
De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij; |
Liquiditeitenplanning |
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid; |
Liquiditeitspositie |
Omvat het totaal van de rekening-courantsaldi, kasgeld- en daggeldleningen og/ug (opgenomen geld en uitgeleend geld); |
Obligatie |
Verhandelbaar bewijs van deelneming in een geldlening, met een vaste nominale waarde waarover een, meestal vaste, rente wordt betaald. Na verloop van de looptijd wordt de geldlening afgelost; |
Onderhandse leningen |
Dit zijn leningen waarbij de geldgever (aanbieder) en de geldnemer (vrager) rechtstreeks met elkaar onderhandelen over de voorwaarden van een krediet; |
Prudent karakter |
Het aangaan van financiële transacties met als oogmerk om die financiële waarden te zijner tijd met winst te verkopen, is nadrukkelijk niet toegestaan. Bankachtige activiteiten – het aantrekken en uitzetten van middelen met als doel het generen van inkomsten – zijn als gevolg van deze bepaling verboden; |
Rating |
Een beoordeling van de kredietwaardigheid van een persoon, bedrijf of land. Een rating geeft een indicatie van het risico op non-betaling; |
Renterisico |
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen; |
Renterisiconorm |
Het doel van de renterisiconorm is het beheersen van de renterisico’s bij herfinanciering. De norm is een vastgesteld percentage (20%) van het begrotingstotaal; |
Rentetypische looptijd |
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding; |
Rentevisie |
Toekomstverwachting over de renteontwikkeling; |
Solvabiliteitsratio van 0% |
Status die door een bancaire toezichthouder in de Europese Economische Ruimte (lidstaten van de Europese Unie uitgebreid met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend; |
Treasuryfunctie |
De treasuryfunctie bestaat uit de treasuryfunctionaris of de plaatsvervangend treasurer en omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer; |
Uitzettingen |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities; |
Wet Fido |
De Wet financiering decentrale overheden. |
BIJLAGE 2: Memorie van toelichting
In deze Memorie van toelichting worden, waar nodig, de in het treasurystatuut opgenomen artikelen toegelicht.
Toelichting per (deel van een) artikel
Artikel 1 lid 4 |
De bedoeling is om de renteresultaten te optimaliseren. Dit betekent dat gestreefd wordt naar zo hoog mogelijke rentebaten c.q. zo laag mogelijk rentelasten binnen de kaders van het treasurystatuut; |
Artikel 3 lid 4 |
Afstemming op de financiële positie en de prognose is bedoeld om middelen te lenen c.q. uit te zetten gedurende de periode dat die echt nodig respectievelijk beschikbaar zijn. De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasury activiteiten mede te baseren op een korte termijn liquiditeiten planning (looptijd tot één jaar), alsmede een globale meerjarige liquiditeiten planning die aansluit op het meerjaren investeringsprogramma; |
Artikel 3 lid 9 |
Door spreiding aan te brengen in de periode dat de rente van een uitzetting vast is, wordt de invloed van een rentedaling op de renteresultaten gespreid over meerdere jaren. Deze spreiding is slechts mogelijk als uit de liquiditeitsprognose blijkt dat middelen gedurende een langere periode beschikbaar zijn. |
Artikel 3 lid 10 |
Door spreiding aan te brengen in het aantal financiële instellingen waar geld is uitgezet, worden risico’s gespreid; |
Artikel 4 lid 1 |
Een (credit-)rating is een beoordeling van de kredietwaardigheid van een instelling. Die wordt voor zowel de korte als de lange termijn toegekend door rating ‘agencies’ als Standard & Poor’s, Moody’s en Fitch IBCA. De hoogste kredietwaardigheid wordt bij Standard & Poor’s en Fitch IBCA vermeld met AAA, gevolgd door AA en A. Moody’s kwalificeert van hoog naar laag Aaa, Aa en A. Daarnaast kent men kwalificaties met letters B, C en D. Een A-rating staat voor “zeer kredietwaardig”. AA staat ook voor zeer kredietwaardig maar de veiligheidsmarge is niet zo hoog als bij de AAA-categorie. De indeling AAA komt overeen met “extreem kredietwaardig”. Een solvabiliteitsratio van 0% (ofwel een ‘solvabiliteitsvrije status’) is een status die door een bancaire toezichthouder in een EER-lidstaat1 wordt toegekend aan het schuldpapier van een instelling. Dat betekent dat een bank voor het desbetreffende papier geen reserves (0%) hoeft aan te houden. Die status wordt onder meer toegekend aan papier dat is uitgegeven of gegarandeerd door (centrale) overheden. De gemeente kan dus bij andere overheden geld uitzetten (bijvoorbeeld schatkistbankieren bij het ministerie van Financiën) of beleggen in papier waaraan een overheidsgarantie is verbonden (zoals door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw gewaarborgde leningen van woningbouwcorporaties). |
Artikel 6 lid 2 |
Tussenpersonen zijn intermediair bij het afsluiten van financiële transacties. |
Artikel 7 lid 1 |
Het beheer van geldstromen gaat vooral om het zorgen voor een efficiënt betalingsverkeer. Geldstromen kunnen bijvoorbeeld op elkaar worden afgestemd door een betalingsdatum af te stemmen op de verwachte ontvangsten. Zo wordt voorkomen dat tijdelijk middelen moeten worden aangetrokken (c. q. dat het uitzetten van middelen niet wordt verlengd) om te voorzien in de liquiditeitsbehoefte. |
Artikel 7 lid 2 |
Het uitvoeren van het betalingsverkeer door één bank heeft efficiencyvoordelen: de kosten van het overboeken van middelen tussen verschillende banken worden vermeden en de omgang van treasury kan beperkt blijven tot de ontwikkeling van het saldo op één bankrekening i.c. die van de huisbankier. |
BIJLAGE 3: Beheersdeel treasurystatuut
ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE EN INTERNE BEHEERSING
Artikel 1: Uitgangspunten administratieve organisatie en interne beheersing
In het kader van de treasury functie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasury activiteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd;
Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgelegd;
Bij de uit te voeren treasury activiteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- a.
iedere transactie wordt door minimaal twee verschillende functionarissen uitgevoerd (het vier ogen principe);
- b.
de uitvoering en controle geschieden door afzonderlijke functionarissen.
Artikel 2: Verantwoordelijkheden
De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasury functie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Gemeenteraad |
®Het vaststellen van treasury doelstellingen, het beleid en de beleidskaders in het treasurystatuut; ®Het vaststellen en houden van toezicht op de uitvoering van het treasurybeleid aan de hand van de financieringsparagraaf in de begroting en de jaarrekening. |
College van B&W |
®Het uitvoeren van het treasury beleid (formele verantwoordelijkheid) en het betalingsverkeer; ®Het rapporteren aan de Gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid in de financieringsparagraaf. |
Concerncontroller |
®Het controleren van de volledigheid, betrouwbaarheid en de rechtmatigheid van treasury activiteiten door het verrichten van interne controle activiteiten. Hierover rapporteren aan betrokkenen en het MT. ®Het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen. |
Afdelingshoofd Interne Dienstverlening |
®Op basis van mandaat ondertekenen van financiële contracten voortvloeiend uit de treasuryfuncties; ®Formeel eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de informatievoorziening over treasury in de Planning en Control instrumenten. |
Treasurer |
®Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied; ®Invulling geven aan de feitelijke uitvoering van de treasuryfunctie conform het treasurystatuut; ®Het beheren van de geldstromen en verwerken van informatie van de afdelingen in een liquiditeitenplanning; ®Het onderhouden van contacten met banken, tussenpersonen en overige financiële instellingen. |
Afdelingshoofden en budgethouders |
®Het zorg dragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare informatie over toekomstige geldstromen aan de Treasurer, met het oog op de liquiditeitenplanning. ®Het fiatteren van betalingen en ontvangsten ten laste of ten gunste van hun budgetten. |
Externe accountant |
®In het kader van zijn reguliere controletaak adviseren en controleren van het uitgevoerde treasurybeheer en waar nodig adviseren. |
Artikel 3: Bevoegdheden
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasury activiteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde autorisatie.
Bevoegd functionaris (voorbereiding) |
Bevoegd functionaris (autorisatie) |
|
Het uitzetten van gelden |
Treasurer |
Beheerder gemeentefinanciën¹ (v.w.b. beleggingsactiviteiten) |
Het aantrekken van gelden |
Treasurer |
Beheerder gemeentefinanciën (v.w.b. beleggingsactiviteiten) |
Het verstrekken van garanties en leningen aan derden |
Treasurer |
Gemeenteraad |
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen |
Betalingsfiatteur |
Beheerder gemeentefinanciën |
Bankrekeningen openen, sluiten en wijzigen |
Treasurer |
Beheerder gemeentefinanciën |
Bankcondities en tarieven afspreken |
Treasurer |
Afdelingshoofd Interne Dienstverlening |
¹ De beheerder gemeentefinanciën is het afdelingshoofd Interne dienstverlening of een financieel consulent van de gemeente Asten.
Artikel 4: Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasury activiteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Informatie |
Frequentie |
Informatie-verstrekker |
Informatie-ontvanger |
Opstellen van de financieringsparagraaf bij de begroting |
Jaarlijks |
Treasurer |
Gemeenteraad |
Opstellen van de financieringsparagraaf bij de jaarrekening |
Jaarlijks |
Treasurer |
Gemeenteraad |
Terugkoppeling treasuryactiviteiten inclusief liquiditeitenplanning |
2 keer per jaar |
Treasurer |
Commissie AZ/C |
Opstellen overzicht uitgezette gelden |
Ieder kwartaal |
Treasurer |
Portefeuillehouder |
Stand van zaken uitzetten en aantrekken van gelden |
Portefeuille-overleg |
Treasurer |
Portefeuillehouder |
Uitzetten en aantrekken van gelden > € 1.000.000,= |
Voor uitzetting c.q. aantrekking |
Treasurer |
Portefeuillehouder |
Interne controle rapportage |
Jaarlijks |
Intern controleur |
MT |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl