Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR86367
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR86367/1
Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen 2011
Geldend van 06-01-2011 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen 2011Het college van burgemeester en wethouders van Leiderdorp;
gelet op de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de artikelen 29 en 31 van de Invorderingswet 1990 in verbinding met de artikelen 231, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, en 237 van de Gemeentewet, op artikel 162 van de Gemeentewet, op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op het betreffende artikel van de in de gemeente Leiderdorp geldende belastingverordeningen, waarin aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid is toegekend nadere regels te geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden gemeentelijke belastingen;
besluit:
vast te stellen de
Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen 2011
Artikel 1. Algemene bepaling
-
1. Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de artikelen 29 en 31 van de Invorderingswet 1990, artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen in de belastingverordeningen van de gemeente Leiderdorp op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden gemeentelijke belastingen.
-
2. Voor de toepassing van deze regeling worden rechten en heffingen aangemerkt als gemeentelijke belastingen.
-
3. De op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen bedoeld in artikel 233 van de Gemeentewet, worden voor de toepassing van deze regeling aangemerkt als bij wege van aanslag geheven belastingen, met dien verstande dat wordt verstaan onder de aanslag of de voorlopige aanslag: het gevorderde, onderscheidenlijk het voorlopig gevorderde bedrag. Artikel 2 blijft bij de op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen buiten toepassing.
Artikel 2. Aangifte
1.De belastingplichtige voor:
- a.
de toeristenbelasting,
- b.
de hondenbelasting of
- c.
de precariobelasting
aan wie niet binnen zes maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen een maand na het verstrijken van die zes maanden bij de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.
- 2.
Indien de belastingplicht voor de hondenbelasting in de loop van het belastingjaar ontstaat dan wel het aantal honden dat door de belastingplichtige wordt gehouden wijzigt, moet de belastingplichtige binnen twee weken na het tijdstip waarop de belastingplicht is ontstaan of de wijziging van het aantal honden heeft plaatsgevonden, bij de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar schriftelijk verzoeken om uitreiking van een aangiftebiljet.
- 3.
Als formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 1 opgenomen model.
- 4.
Als formulier van het aangiftebiljet hondenbelasting wordt vastgesteld:
- a.
voor het doen van aangifte, het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 2 opgenomen model;
- b.
voor het afmelden van honden, het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 3 opgenomen model.
- a.
- 5.
Als formulier van het aangiftebiljet precariobelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 4 opgenomen model.
- 6.
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangiftebiljet gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld. Het aangiftebiljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden ingeleverd of toegezonden.
Artikel 3. Gebruik nachtverblijfregister ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting
Bij de vaststelling van feiten ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting kan de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, bedoelde gemeenteambtenaar het door belastingplichtige bijgehouden nachtverblijfregister raadplegen.
Artikel 4. Voorlopige aanslag
-
1. De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar legt een voorlopige aanslag op, indien het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld, na verrekening van voorheffingen en reeds opgelegde voorlopige aanslagen, zulks naar zijn mening rechtvaardigt.
-
2. De bepaling van het bedrag van een voorlopige aanslag die wordt vastgesteld in het tijdvak waarover de belasting wordt geheven, dan wel na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan kan:
- a.
voor de toeristenbelasting geschieden op grond van het gemiddelde dat voortvloeit uit de gegevens die hebben gediend ter vaststelling van de meest recente belastingaanslag over elk van de twee voorafgaande jaren, met dien verstande dat daarbij op benaderende wijze rekening kan worden gehouden met wijzigingen in de wettelijke bepalingen betreffende de heffing van de gemeentelijke belasting alsmede met andere wijzigingen die voor de heffing van de gemeentelijke belasting van belang kunnen zijn. Ingeval de belastingplichtige aannemelijk maakt dat het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld lager is dan het op de voet van de vorige volzin berekende bedrag, wordt de voorlopige aanslag gesteld op dit lagere bedrag;
- b.
voor de precariobelasting geschieden op grond van de aangifte of op grond van de gegevens die hebben gediend ter vaststelling van de meest recente belastingaanslag over, dan wel met betrekking tot het meest recente tijdvak of kalenderjaar, met dien verstande dat daarbij op benaderende wijze rekening kan worden gehouden met wijzigingen in de wettelijke bepalingen betreffende de heffing van de gemeentelijke belasting alsmede met andere wijzigingen die voor de heffing van de gemeentelijke belasting van belang kunnen zijn. Ingeval de belastingplichtige aannemelijk maakt dat het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld lager is dan het op de voet van de vorige volzin berekende bedrag, wordt de voorlopige aanslag gesteld op dit lagere bedrag.
- a.
Artikel 5. Rente
-
1. Het percentage van de invorderingsrente is het percentage dat ingevolge artikel 29 van de Invorderingswet 1990 voor het betreffende kalenderkwartaal voor de rijksbelastingen is vastgesteld.
-
2. Bij de invordering van de gemeentelijke belastingen vindt de ministeriële regeling bedoeld in artikel 31 van de Invorderingswet 1990 overeenkomstige toepassing.
-
3. In afwijking van de in het tweede lid bedoelde regeling wordt geen invorderingsrente in rekening gebracht indien deze in totaal minder bedraagt dan € 23,-.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen 2011 treedt in werking op 1 januari 2011.
- 2.
Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen 2011.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Leiderdorp van 21 december 2010.
de secretaris,
de burgemeester,
Datum van bekendmaking 5 januari 2011
Bijlage behorende bij de Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Leiderdorp 2010
Bijlage 1: model voor het formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting
Bijlage 2: model voor het formulier van het aangiftebiljet hondenbelasting (verkorte aangifte)
Bijlage 3: model voor het formulier van het aangiftebiljet hondenbelasting (afmelden van honden)
Bijlage 5: model voor het formulier van het aangiftebiljet precariobelasting
Behorende bij besluit van het college van 21 december 2010.
De secretaris,
Bijlage 1 model voor het formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting
behorende bij de ‘Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Leiderdorp 2011
Aangiftebiljet toeristenbelasting
Belastingjaar :
Datum uitreiking :
De aangifte moet ingevuld en ondertekend zijn ontvangen
door de afdeling Gemeentewinkel van de gemeente Leiderdorp vóór
Ondergetekende:
Bedrijfsnaam :
Ondergetekende Naam en voorletters :
Adres :
Postcode en woonplaats :
Adres van het onderkomen:
Adres :
Postcode, plaats :
Aard van het onderkomen*:
Hotel/motel/conferentieoord/pension
Het aantal overnachtingen (personen x nachten)**:
S.v.p. nachtverblijfregister of accountantsverklaring ter inzage bijvoegen.
Aldus duidelijk, stellig en zonder voorbehoud ingevuld en ondertekend,
(plaats)
(datum)
(handtekening)
(naam)
* Doorhalen wat niet van toepassing is.
** Niet meetellen verblijf door asielzoekers of verblijfsgerechtigden in het kader van de centrale opvang onder verantwoordelijkheid van het ZBO Centrale Opvang Asielzoekers.
Bijlage 2 Model voor het formulier van het aangiftebiljet hondenbelasting
behorende bij de ‘Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Leiderdorp 2011
Aangiftebiljet hondenbelasting
Aanmelding honden
Belastingjaar :
Datum uitreiking :
De aangifte moet ingevuld en ondertekend zijn ontvangen door de afdeling Gemeentewinkel van de gemeente Leiderdorp vóór
Ondergetekende:
Naam en voorletters :
Straatnaam en huisnummer:
Postcode en woonplaats :
Geboortedatum :
Datum van verhuizing* :
verklaart:
houder te zijn van één of meer honden;
aantal honden :
datum aanschaf :
naam vorige eigenaar :
adres vorige eigenaar :
Dienen één of meer honden als blindengeleidehond? ja/nee**
Zo ja, hoeveel?
Zijn één of meer honden door de ‘Stichting hulphond Nederland’ als
gehandicaptenhond aan een gehandicapte ter beschikking gesteld? ja/nee**
Zo ja, hoeveel?
* Alleen invullen indien u na 1 januari van het aangegeven belastingjaar bent verhuisd naar Leiderdorp.
** Doorhalen wat niet van toepassing is.
Aldus duidelijk, stellig en zonder voorbehoud ingevuld en ondertekend,
(plaats)
(datum)
(handtekening)
Bijlage 3 model voor het formulier van het aangiftebiljet hondenbelasting
behorende bij de ‘Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Leiderdorp 2011
Aangiftebiljet hondenbelasting
Afmelding van honden
Datum uitreiking:
De aangifte moet ingevuld en ondertekend zijn ontvangen
door de afdeling Gemeentewinkel van de gemeente Leiderdorp vóór
Ondergetekende:
Naam en voorletters :
Straatnaam en huisnummer:
Postcode en woonplaats :
Geboortedatum :
verklaart:
dat een of meerdere honden zijn overleden/verkocht*:
datum overlijden/verkoop* :
naam koper :
adres koper :
S.v.p. bij overlijden kopie , crematieverklaring, euthanasieverklaring van de dierenarts of afstandverklaring bijvoegen
Na overlijden/verkoop* is ondergetekende houder van
aantal honden :
Aldus duidelijk, stellig en zonder voorbehoud ingevuld en ondertekend,
(plaats)
(datum)
(handtekening)
* Doorhalen wat niet van toepassing is.
Bijlage 4 model voor het formulier van het aangiftebiljet precariobelastingen
behorende bij de ‘Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Leiderdorp 2011
Aangiftebiljet precariobelasting
Belastingjaar:
Datum uitreiking:
De aangifte moet ingevuld en ondertekend zijn ontvangen door de afdeling Gemeentewinkel van de gemeente Leiderdorp vóór datum
Bedrijfsnaam :
Ondergetekende
Naam en voorletters :
Adres :
Postcode en plaats :
Bijlagen
Vermeld het aantal bij deze aangifte gevoegde bijlagen ____
1 Algemeen
-
- 1.1
Heeft uw bedrijf kabels of leidingen onder, op of boven grond die eigendom is van de gemeente Leiderdorp?
Zie de toelichting
□ Nee. Ga verder met vraag 1.2
□ Ja. Ga verder met vraag 1.3
- 1.2
Zijn er onder, op of boven grond die eigendom is van de gemeente Leiderdorp, kabels of leidingen aanwezig ten behoeve van uw bedrijf?
Zie de toelichting
□ Nee. Onderteken de aangifte
□ Ja. Ga verder met vraag 2
- 1.3
Zijn er naast de kabels bedoeld in vraag 1.1 andere kabels ten behoeve van uw bedrijf aanwezig onder, op of boven grond die eigendom is van de gemeente Leiderdorp, kabels of leidingen
aanwezig ten behoeve van uw bedrijf?
Zie de toelichting
□ Nee. Ga verder met vraag 2
□ Ja. Ga verder met vraag 2
- 1.1
- 2
Aard van de kabels of leidingen
2.1Welke is de aard van de onder, op of boven de gemeentegrond aanwezige kabels of leidingen?
Zie de toelichting
□ Elektriciteitsleidingen, ondergronds
□ Elektriciteitsleidingen, bovengronds
□ Gasleidingen
□ Waterleidingen
□ Anders, namelijk :
3 Lengte van de kabels of leidingen
3.1 Is er sedert 1 januari van het voorgaande belastingjaar wijziging opgetreden in de lengte van de in de voorgaande vragen bedoelde kabels die op die datum aanwezig waren in de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond van Leiderdorp aanwezige leidingen en kabels?
□ Ja. Ga naar vraag 3.2.
□ Nee. Ga naar vraag 3.3
3.2 Is de lengte van de kabels en leidingen toegenomen of afgenomen?
□ Toegenomen Ga naar vraag 3.3
□ Afgenomen Geef hiervoor onderstaand een verklaring en ga naar vraag 3.3
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
3.3 Vermeld in onderstaand overzicht de lengte van de op 1 januari van het belastingjaar in de voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond van Leiderdorp aanwezige kabels en leidingen.
soort kabel of leiding |
aantal strekkende meters |
Elektriciteitsleidingen, Ondergronds |
|
Elektriciteitsleidingen, bovengronds |
|
Gasleidingen |
|
Waterleidingen |
|
Kabels voor radio- en t.v.-signalen, telefonie en dataverkeer |
|
Andere kabels of leidingen namelijk …………………………… |
|
Andere kabels of leidingen namelijk …………………………… |
|
Andere kabels of leidingen namelijk …………………………… |
|
Totaal |
Ondertekening
Ik verklaar deze aangifte met de bijlage(n) duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te hebben ingevuld.
Naam _________________________
Adres _________________________
Datum _________________________
Plaats _________________________
Handtekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl