Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR84624
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR84624/5
Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2008
Geldend van 24-12-2015 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 02-07-2015
Intitulé
Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2008De raad van de gemeente Voerendaal,
gelezen het advies van het presidium;
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2008;
Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand
Artikel 1
-
1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:
a. feitelijke informatie van geringe omvang;
b. inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;
c. bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.
-
2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.
-
3. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De gemeentesecretaris beslist.
-
4. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 2
-
1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:
a. het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
b. dit het belang van de gemeente kan schaden;
c. het bijstand betreft, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, en het raadslid reeds volledig gebruik heeft gemaakt van het hem op grond van artikel 5, eerste lid, beschikbaar gestelde aantal uren ambtelijke bijstand.
-
2. De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.
-
3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de gemeentesecretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
Artikel 3
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.
Artikel 4
-
1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.
-
2. Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.
Artikel 5
-
1. Elk raadslid heeft per jaar recht op 10 uur ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.
-
2. De gemeentesecretaris houdt in een register bij hoeveel uren per jaar een raadslid gebruik maakt van ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.
Artikel 6
De gemeentesecretaris verstrekt aan de portefeuillehouder tot wiens portefeuille het verzoek inhoudelijk behoort in het college desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.
Artikel 7
1 Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van de gegeven bijstand wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
Paragraaf 2: Fractieondersteuning
Artikel 8 Ingetrokken
Artikel 9 Ingetrokken
Artikel 10 Ingetrokken
-
1 [Per 01-01-2015] Ingetrokken
-
2 [Per 01-01-2015] Ingetrokken
-
3 [Per 01-01-2015] Ingetrokken
-
4 [Per 01-01-2015] Ingetrokken
-
5 [Per 02-07-2015] Ingetrokken
Paragraaf 3 Slotbepaling
Artikel 11
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2008.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl