Regeling vervallen per 07-12-2019

Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

Geldend van 07-09-2019 t/m 06-12-2019

Intitulé

Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Purmerend; ieder voor zoveel het zijn/hun bevoegdheden betreft;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

besluiten

vast te stellen de volgende Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften

HOOFDSTUK 1 Begripsbepalingen en reikwijdte verordening

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      vervallen.

    • b.

      adviescommissie voor bezwaarschriften: commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 7:13 van de wet en in artikel 18;

    • c.

      voorzitter:de voorzitter van de adviescommissie voor bezwaarschriften;

    • d.

      verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

    • e.

      college: het college van burgemeester en wethouders;

    • f.

      secretaris: een medewerker van het team Juridische en Veiligheidszaken, die de adviescommissie voor bezwaarschriften ondersteunt bij de uitoefening van haar taken en/of de interne bezwaarprocedure regisseert;

    • g.

      wet: Algemene wet bestuursrecht

  • 2 Deze verordening is niet van toepassing op in artikel 26 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen genoemde besluiten.

HOOFDSTUK 2 Behandeling van bezwaarschriften waarop de raad dient te besluiten

vervallen.

HOOFDSTUK 3 Behandeling van bezwaarschriften

AFDELING 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 17a Informele aanpak

  • 1. De informele aanpak is uitgangspunt bij de behandeling van bezwaarschriften.

  • 2. De vormgeving van de informele aanpak is afhankelijk van het ingediende bezwaarschrift.

  • 3. De informele aanpak kan starten met het direct na binnenkomst van een bezwaarschrift contact opnemen met de indiener van het bezwaarschrift en de afdeling waarvan het primaire besluit afkomstig is.

  • 4. Indien toegepast, vermeldt de secretaris de wijze waarop de informele aanpak is vormgegeven in de beslissing op bezwaar dan wel in een apart document indien de informele aanpak heeft geleid tot intrekking van het bezwaarschrift.

Artikel 18 Wijzen van bezwaarbehandeling

  • 1. Onverminderd het gestelde in artikel 17a, worden beslissingen op bezwaar voorbereid via de adviescommissie voor bezwaarschriften of via de interne procedure, zoals genoemd in afdeling 3.

  • 2. De secretaris bepaalt of een beslissing op bezwaar wordt voorbereid via de adviescommissie voor bezwaarschriften of via de interne procedure

Artikel 19 Toepassing artikel 7:3 van de wet

De secretaris beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

AFDELING 2 ADVIESCOMMISSIE VOOR BEZWAARSCHRIFTEN

PARAGRAAF 1 SAMENSTELLING, ZITTINGSDUUR EN ONDERSTEUNING

Artikel 20 Samenstelling
  • 1. De adviescommissie voor bezwaarschriften bestaat uit een voorzitter en twee andere leden.

  • 2.

    • a.

      De voorzitter is een aan een Nederlandse universiteit afgestudeerde jurist.

    • b.

      De voorzitter wordt per voor te bereiden beslissing op bezwaar aangewezen door de manager van het team Juridische en Veiligheidszaken uit de groep benoemde voorzitters.

  • 3.

    • a.

      De twee andere leden hebben minimaal een HBO werk- en denkniveau en beschikken over adequate juridische en/of bestuurlijke deskundigheid.

    • b.

      De onder a bedoelde leden worden per voor te bereiden beslissing op bezwaar aangewezen door de manager van het team Juridische en Veiligheidszaken uit de groep benoemde voorzitters dan wel uit de groep benoemde andere leden.

  • 4. De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Purmerend.

Artikel 21 Zittingsduur
  • 1.

    De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften worden door de raad, het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 2.

    De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften worden voor onbepaalde tijd benoemd.

  • 3.

    De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 4.

    Een lid verliest van rechtswege zijn lidmaatschap wanneer:

    • a.

      het een ambt of functie aanvaardt dat/die op grond van artikel 20, vierde lid onverenigbaar is met het lidmaatschap van de adviescommissie voor bezwaarschriften; of

    • b.

      de adviescommissie wordt opgeheven.

  • 5.

    De raad, het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, ontslaan een lid wanneer het lid naar het oordeel van de raad, het college of de burgemeester door zijn gedragingen in dan wel tijdens werkzaamheden ten behoeve van de adviescommissie voor bezwaarschriften ernstig nadeel toebrengt aan het aanzien of functioneren van de adviescommissie of een gemeentelijk bestuursorgaan.

  • 6.

    In het geval, bedoeld in het vijfde lid, zijn de raad, het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, bevoegd het betreffende lid te schorsen hangende het onderzoek naar de gedragingen. De schorsing duurt maximaal negen weken.

Artikel 22 Secretaris

De secretaris is belast met het redigeren van het advies als bedoeld in artikel 33.

PARAGRAAF 2 VOORBEREIDING BESLISSING OP BEZWAREN

Artikel 23 Ingediend bezwaarschrift

Op het schriftelijk ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

Artikel 24 Opdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de artikelen:

  • a.

    2:1, tweede lid, van de wet;

  • b.

    6:6 van de wet, wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de  wet, kan worden hersteld;

  • c.

    6:17 van de wet, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de adviescommissie voor bezwaarschriften;

  • d.

    7:4, tweede lid, van de wet; en

  • e.

    7:6, vierde lid, van de wet,

    worden voor de toepassing van deze verordening opgedragen aan de secretaris.

Artikel 25 Vooronderzoek en plaatsopneming
  • 1.

    • a.

      De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

    • b.

      Indien de voorzitter het nodig oordeelt gaat hij over tot plaatsopneming.

    • c.

      Aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan wordt mededeling gedaan van plaats, dag en uur van de plaatsopneming.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de adviescommissie voor bezwaarschriften personen uitnodigen om in de vergadering van de adviescommissie te verschijnen, teneinde de in de vergadering te behandelen bezwaren nader toe te lichten of ten aanzien daarvan nader advies te verstrekken.

Artikel 26 Beleggen vergadering, inclusief hoorzitting

De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de vergadering van de adviescommissie voor bezwaarschriften, inclusief van dat deel van de vergadering waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de adviescommissie te laten horen.

Artikel 27 Uitnodigen vergadering, inclusief hoorzitting
  • 1. De secretaris roept de leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften ten minste tien dagen voor de vergadering schriftelijk op. De oproep gaat zo mogelijk vergezeld van alle op de te behandelen bezwaren betrekking hebbende stukken, maar vermeldt in ieder geval de bezwaren waarvoor de vergadering is belegd.

  • 2. De secretaris nodigt de belanghebbenden, het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 3. Binnen drie dagen na de uitnodiging, kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de secretaris verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4. De beslissing van de secretaris op het in het derde lid genoemde verzoek wordt uiterlijk vijf dagen voor het tijdstip van de hoorzitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 5. De secretaris is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de in het eerste, derde en vierde lid genoemde termijnen.

Artikel 28 Quorum
  • 1. Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat in ieder geval de voorzitter en één ander lid van de adviescommissie voor bezwaarschriften aanwezig zijn.

  • 2. De adviescommissie voor bezwaarschriften mag niet beraadslagen of beslissen over een uit te brengen advies als niet alle leden van de adviescommissie aanwezig zijn.

Artikel 29 Niet deelneming aan de behandeling

De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij een persoonlijk belang in het geding kan zijn.

Artikel 30 Openbaarheid hoorzitting en toegankelijkheid toehoorders
  • 1. De hoorzittingen, gehouden door de adviescommissie voor bezwaarschriften, zijn besloten.

  • 2. De adviescommissie voor bezwaarschriften kan na een daartoe strekkend verzoek van een lid van de adviescommissie, een belanghebbende of het verwerend orgaan beslissen dat de deuren kunnen worden geopend.

  • 3. Onverminderd het gestelde in de artikelen 2:1 en 7:8 van de wet, kan de voorzitter een maximum stellen aan het aantal toehoorders dat tot een hoorzitting wordt toegelaten.

  • 4. In dit artikel wordt onder toehoorders verstaan: personen die een belanghebbende bijstaan, niet zijnde gemachtigden, en belangstellenden.

Artikel 31 Schriftelijke verslaglegging
  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een korte vermelding in van wat over en weer tijdens de hoorzitting is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Wanneer de hoorzitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren heeft plaatsgevonden, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt door de secretaris ondertekend.

Artikel 32 Nader onderzoek
  • 1. Indien na afloop van de hoorzitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van een ander lid van de adviescommissie voor bezwaarschriften dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften, de belanghebbenden en het verwerend orgaan toegezonden.

  • 3. De leden van de adviescommissie voor bezwaarschriften, de belanghebbenden en het verwerend orgaan kunnen binnen vijf dagen na verzending van de nadere informatie aan de secretaris een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. Bij de toezending als bedoeld in het tweede lid wordt hierop gewezen.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 33 Raadkamer en advies
  • 1. Na afloop van de hoorzitting beraadslaagt en beslist de adviescommissie voor bezwaarschriften, in aanwezigheid van de secretaris, in beslotenheid over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. De adviescommissie voor bezwaarschriften beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en bevat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaar.

  • 4.

    • a.

      Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

    • b.

      Voor de ondertekening door de voorzitter kan gebruik worden gemaakt van een handtekeningstempel.

Artikel 34 Uitbrengen advies
  • 1. Het advies wordt, onder meezending van het verslag als bedoeld in artikel 31 en eventueel door de adviescommissie voor bezwaarschriften ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het verwerend orgaan.

  • 2. Indien naar het oordeel van de secretaris de termijn van twaalf weken als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van het advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

AFDELING 3 INTERNE BEZWAARPROCEDURE

Artikel 35 Secretariaat

Vervallen.

Artikel 36 Behandelwijze bezwaarschriften

Met inachtneming van hetgeen in de wet en in deze verordening is geregeld, is de secretaris bevoegd zijn werkwijze zelf te bepalen.

Artikel 37 Opdracht bevoegdheden

Voor zover van toepassing, worden de bevoegdheden ingevolge de artikelen:

  • a.

    2:1, tweede lid, van de wet;

  • b.

    6:6 van de wet, wat betreft het de indiener stellen van een termijn waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld;

  • c.

    6:17 van de wet, voor zover het betreft de verzending van stukken lopende de voorbereiding van de beslissing op bezwaar;

  • d.

    7:4, tweede lid, van de wet,

    voor de toepassing van deze verordening opgedragen aan de secretaris.

Artikel 38 Openbaarheid hoorzitting

  • 1. De hoorzittingen, gehouden in het kader van de voorbereiding van de beslissing op bezwaren via de interne bezwaarprocedure, zijn besloten.

  • 2. De secretaris kan na een daartoe strekkend verzoek van een belanghebbende beslissen dat de deuren kunnen worden geopend.

Artikel 39 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een korte vermelding in van wat over en weer tijdens de hoorzitting is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Wanneer de hoorzitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren heeft plaatsgevonden, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt door de secretaris ondertekend.

Artikel 40 Telefonisch horen

Telefonisch horen in het kader van de voorbereiding van een beslissing op bezwaar via de interne bezwaarprocedure, kan alleen plaatsvinden indien:

  • a.

    er geen derden-belanghebbenden bij de beslissing op bezwaar zijn;

  • b.

    vaststaat dat de belanghebbende geen bezwaar heeft tegen telefonisch horen;

  • c.

    voorafgaand aan het telefonisch horen hiertoe een separate afspraak wordt gemaakt;

  • d.

    na afloop van het telefonisch horen door de secretaris een verslag van het horen wordt gemaakt en ondertekend.

HOOFDSTUK 4 Slotbepalingen

Artikel 41 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de derde dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2. Op het in het eerste lid bedoelde tijdstip wordt ingetrokken de Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften Purmerend 1994.

Artikel 42 Kosten

De kosten van de vergaderingen en de verdere uitgaven van de commissie als bedoeld in artikel 18 komen ten laste van de exploitatie van de gemeente.

Artikel 43 Onvoorziene omstandigheden

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist het college.

Artikel 44 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften Purmerend 2002.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 mei 2002
de secretaris, A. Leijnse
de voorzitter, Th. van Dam
Burgemeester en wethouders van Purmerend,
de secretaris, A. Leijnse
de burgemeester, Th. van Dam
De burgemeester van Purmerend, Th. van Dam