Regeling vervallen per 01-01-2024

VERORDENING TOT REGELING VAN DE VOORWAARDEN, WAAROP AANSLUITING OP HET GEMEENTERIOOL KAN WORDEN VERKREGEN.

Geldend van 06-01-2011 t/m 31-12-2023

Intitulé

VERORDENING TOT REGELING VAN DE VOORWAARDEN, WAAROP AANSLUITING OP HET GEMEENTERIOOL KAN WORDEN VERKREGEN.

De raad van de gemeente Harderwijk;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 mei 1950, nr. 2380, inzake de aansluiting van percelen op het gemeenteriool en de regeling der betreffelijke voorwaarden en 21 december 1993, nr. 2;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende

VERORDENING TOT REGELING VAN DE VOORWAARDEN, WAAROP AANSLUITING OP HET GEMEENTERIOOL KAN WORDEN VERKREGEN.

Artikel 1

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

Hoofd : het hoofd van de hoofdafdeling Stadsbeheer.

Eigenaar : de beheerder van- en voorts ieder, die krachtens enig zakelijk recht, bezit daaronder begrepen, beschikking heeft over enig onroerend goed.

Hoofdriool : de doorgaande rioolleiding in de openbare weg.

Dienstriool : de rioolleiding, welke loopt van het hoofdriool tot de plaatsen van afvoer van het aangesloten perceel.

Artikel 2

De aansluiting van de in een woning of gebouw aangebrachte leiding voor de afvoer van faecaliën, huis-, bedrijfs- en hemelwater op het hoofdriool geschiedt door of vanwege de gemeente op kosten van de eigenaar van de woning of het gebouw.

Artikel 3

  • 1. De aanvraag om vergunning tot aansluiting op het hoofdriool wordt door de eigenaar van het betrokken perceel bij burgemeester en wethouders ingediend onder overlegging van een werktekening in drievoud.

  • 2. De in lid 1 bedoelde aanvraag dient te worden gesteld op een formulier, dat op het kantoor van de hoofdafdeling kosteloos verkrijgbaar is.

Artikel 4

  • 1. Burgemeester en wethouders beslissen zo spoedig mogelijk op een aanvraag om vergunning, als bedoeld in artikel 3, lid 1, en brengen hun beslissing onverwijld ter kennis van aanvrager door toezending van een afschrift daarvan.

  • 2. In de beschikking wordt opgave gedaan van de kosten, welke aan de aansluiting zijn verbonden en worden de voorwaarden vermeld, waaronder de aansluiting zal plaatsvinden.

  • 3. Onder de in lid 2 bedoelde kosten worden verstaan de kosten van van aansluiting van het dienstriool op het hoofdriool, alsmede die van het te verrichten grond- en straatwerk.

Artikel 5

De plaats van het dienstriool wordt na overleg met de eigenaar van het betrokken perceel door het hoofd aangewezen.

Artikel 6

Bij het ontdekken van lekken of andere gebreken van het dienstriool is de eigenaar van het betrokken perceel verplicht hiervan onmiddellijk aan het hoofd kennis te geven.

Artikel 7

Aan het hoofd en het door deze aan te wijzen personeel moet te allen tijde tot het dienstriool toegang worden verleend.

Artikel 8

Voor de bij het in werking treden van deze verordening bestaande dienstriolen gelden de artikelen 7, 8 en 9 van deze verordening. Indien een bestaand dienstriool door een nieuw moet worden vervangen zijn de overige artikelen van deze verordening, voor zover nodig, daarop van toepassing.

Artikel 9

Burgemeester en wethouders kunnen vrijstelling verlenen van het bepaalde in artikel 2 van deze verordening.

Artikel 10

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: "Rioolaansluitingsverordening".

  • 2. Bij de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de "Rioolaansluitingsverordening" zoals deze is vastgesteld bij raadsbesluit van 28 juni 1950 en sedertdien gewijzigd.

  • 3. De vergunningen en ontheffingen die verleend zijn krachtens de in lid 2 genoemde verordening blijven van kracht totdat de tijd waarvoor ze werden verleend is verstreken of totdat zij worden ingetrokken.

  • 4. Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een vergunning of ontheffing is aangevraagd op grond van een verordening bedoeld in het tweede lid en op het tijdstip van inwerkingtreding daarop nog niet is beslist wordt die aanvraag op grond van de bepalingen van deze verordening afgehandeld.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Harderwijk, in zijn openbare vergadering van
20 januari 1994, onder nummer 2.
De voorzitter, J.G. de Groot
De secretaris, K. Dikkema