Regeling vervallen per 01-06-2011

Verordening betreffende de 1e wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2011

Geldend van 01-05-2011 t/m 31-05-2011

De raad van de gemeente Nieuw-Lekkerland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Graafstroom. Liesveld en Nieuw-Lekkerland d.d. 1 april 2011

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening betreffende de 1e wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

(Legesverordening 2011)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 0.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de 1e dag van de kalendermaand tot de 1e dag van de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de 1e dag van het kalenderjaar tot de 1e dag van het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, indien deze verklaring:

    • -

      voor de aanvrager noodzakelijk is om te kunnen optreden als gastouder voor een niet-eigen kind dat een gastverblijf van enkele weken per jaar wordt aangeboden;

    • -

      wordt aangevraagd in het kader van een adoptieprocedure voor buitenlandse kinderen;

  • b.

    het verstrekken van maximaal vijf abonnementen op de raadstukken aan elke in de gemeenteraad zitting hebbende politieke groepering, partij of vereniging, met dien verstande dat het aantal abonnementen per groepering, partij of vereniging wordt vastgesteld door burgemeester en wethouders;

  • c.

    het verstrekken van één abonnement op de raadstukken aan:

    • -

      elke niet in de gemeenteraad zitting hebbende politieke groepering, partij of vereniging;

    • -

      op verzoek van de ereburgers van de gemeente;

  • d.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften terzake van gemeentelijke belastingen;

  • e.

    het afgeven van beschikkingen op verzoeken om gemeentelijk subsidie;

  • f.

    het afgeven van stukken, nodig voor het ontvangen van pensioenen, lijfrenten of andere publiekrechtelijke periodieke uitkeringen.

  • g.

    de aan belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging daarvan betreffende enige gemeentelijke functie of dienstverlening jegens de gemeente;

  • h.

    het in behandeling nemen van aanvragen tot het verkrijgen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • i.

    het afgeven van stukken nodig voor het ontvangen van pensioenen, lijfrenten of andere publiekrechtelijke periodieke uitkeringen;

  • j.

    Het in behandeling nemen van aanvragen tot het organiseren van kleinschalige activiteiten cq. huis aan huis acties (venten) door verenigingen die gevestigd zijn in de gemeente.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van de in die tabel gegeven aanwijzingen.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een project- uitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990, moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de bovengenoemde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

  • 2.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • 3.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 4.

    onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

  • 5.

    hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 6.

    onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • 7.

    hoofdstuk 15 (kansspelen);

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

De artikelen en tarieventabel van de ‘Legesverordening 2010’ van d.d. 17 december 2009, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 24 juni 2010 (2e wijziging), wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede de lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

  • a.

    die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • b.

    waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 2 %, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2011".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nieuw-Lekkerland, gehouden op 16 december 2010.

De griffier, De voorzitter,

T.W. Kanters Ir. M. Houtman

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011

met ingang van 1-1-2011

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 -Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 -Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 -Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 -Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 -Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 -Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 -Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 -Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 -Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 -Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 -Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 -Leegstandwet

Hoofdstuk 13 -Standplaatsen

Hoofdstuk 14 -Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 15 -Kansspelen

Hoofdstuk 16 -Telecommunicatie

Hoofdstuk 17 -Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 18 -Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 -Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 -Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 -Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 -Vermindering

Hoofdstuk 5 -Teruggaaf

Hoofdstuk 6 -Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 -Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 -Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 -Sloopmelding

Hoofdstuk 10 -In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 -Horeca

Hoofdstuk 2 -Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 -Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 -Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 -Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 6 -In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1

Huwelijk of registratie van een partnerschap

Het gemeenteoverzicht is bepalend voor locatie, dagen en tijden:

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.2

Kosteloze huwelijksvoltrekking in gemeentekantoor:

Kosteloze huwelijksvoltrekking op grond van artikel 4 alleen in het gemeentekantoor:

Gemeentekantoor de Waard, Melkwegplein 1 te Bleskensgraaf

op maandag tussen 09.00 uur en 12.00 uur

1.1.3

Huwelijksvoltrekking:

* Graafstroom: Gemeentehuis of de Burgerzaal in het Dorpshuis de Spil te Bleskensgraaf

* Liesveld: De Vijf Lelies te Streefkerk, Hof van Ammers te Groot-Ammers

Voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een

partnerschap op een andere tijd dan waarop dit ingevolge artikel 4

van de wet van 23 april 1879, Staatsblad 72, kosteloos moet plaatsvinden,

zijnde de locaties het gemeentehuis*:

1.1.3.1

op maandag - tussen 9.00 en 16.30 uur

€ 

255,00

1.1.3.2

op dinsdag tot en met vrijdag - tussen 9.00 en 16.30 uur

€ 

255,00

1.1.3.3

op zaterdag en zondag of daarmee gelijkgestelde dagen,

€ 

615,00

als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet

en op alle overige dagen op andere tijdstippen dan vermeld onder 1.1.3.1, 1.1.3.2 en

1.1.3.3 alleen indien daartoe dringende redenen aanwezig zijn

zaterdag, zondag en daarmee gelijk gestelde dagen - tussen 09.00 en 16.30 uur

1.1.4

Huwelijksvoltrekking buiten het gemeentehuis:

voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap buiten

de in art. 1.1.3 genoemde locaties, maar gelegen in de gemeente

Graafstroom, Liesveld of Nieuw-Lekkerland

1.1.4.1

op maandag tot en met vrijdag - tussen 9.00 en 16.30 uur

€ 

510,00

1.1.4.2

op zaterdag en zondag of daarmee gelijkgestelde dagen,

€ 

920,00

1.1.4.3

op maandag tot en met vrijdag - tussen 9.00 en 16.30 uur, in Het Arsenaal of Stadhuis Nieuwpoort

€ 

375,00

1.1.4.4

op zaterdag en zondag of daarmee gelijkgestelde dagen, in Het Arsenaal of Stadhuis Nieuwpoort

€ 

725,00

als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet

en op alle overige dagen op andere tijdstippen dan vermeld onder 1.1.4.1, 1.1.4.2,

1.1.4.3 en 1.1.4.4. alleen indien daartoe dringende redenen aanwezig zijn

zaterdag, zondag en daarmee gelijk gestelde dagen - tussen 09.00 en 16.30 uur

1.1.5

Andere tijden:

1.1.5.1

Het tarief, zoals dat is opgenomen in 1.1.3. en 1.1.4 wordt, indien de voltrekking van

een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd partnerschap plaatsvindt

voor 9.00 en na 16.30 uur (tijden), en in overleg verhoogd met 50%.

Overig:

1.1.6

Indien een gemeenteambtenaar wordt opgeroepen als getuige op te treden bij

een huwelijksvoltrekking of het aangaan van een geregistreerd partnerschap,

wordt het tarief, zoals dat is opgenomen in artikel 1.1.2, 1.1.3 en 1.1.4 verhoogd met

€ 

20,50

1.1.6.1

Het tarief voor het omzetten en/of wijzigen van datum, tijd of lokatie

€ 

25,00

1.1.7

Het tarief voor het omzetten van een partnerschap in een huwelijk, indien er sprake

is van een ceremonie in één van de trouwlocaties is gelijk aan het

in 1.1.2, 1.1.3 en 1.1.4 opgenomen tarief.

1.1.8

ter zake van de afgifte van een duplicaat van een trouwboekje of

een partnerschapboekje

€ 

15,50

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het (wettelijk) tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand, waar o.a. onder horen, van elk:

1.1.9.1

-afschrift van akte van de burgerlijke stand

€ 

11,50

1.1.9.2

-meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

€ 

11,50

1.1.9.3

-verklaring van huwelijksbevoegdheid, artikel 49a, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

€ 

20,70

1.1.10

Het tarief bedraagt terzake van de afgifte van niet ondertekende bewijzen van inschrijving van een akte in één van de registers van de burgerlijke stand, per bewijs

€ 

2,10

1.1.11

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 

20,50

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 

52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 

58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 

52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 

9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 

21,50

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 

9,20

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 

43,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 

45,00

1.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€ 

21.40

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 

43,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met (wettelijk tarief)

€ 

33,50

1.3.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen, per inlichting

€ 

4,00

1.3.4

Het tarief voor het afgeven van een eigen verklaring bedraagt

€ 

24,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 

7,50

1.4.2.2

tot het digitaal aanvragen, per verstrekking

€ 

6,00

1.4.2.3

per computeroverzicht, op papier of alternatief medium

€ 

65,00

vermeerderd met voor iedere printregel een bedrag van

€ 

0,07

1.4.3

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van

gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.3.1

tot 100 verstrekkingen

€ 

92,00

1.4.3.2

van 100 tot 500 verstrekkingen

€ 

184,00

1.4.3.3

van 501 tot 1.000 verstrekkingen

€ 

276,00

1.4.3.4

van 1.001 tot 10.000 verstrekkingen

€ 

350,00

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 

20,50

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.5.1

-voor afstemming via alternatieve media (CD-rom)

€ 

24,00

1.4.5.2

-per verstrekking na een no-hit

€ 

2,50

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 

5,10

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 

4,60

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken cq. Besluiten

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

de gemeentebegroting en meerjarenbegroting inclusief de toelichting en de bijlagen

€ 

76,50

1.7.1.2

een jaarlijks vast te stellen Programmabegroting

€ 

30,50

1.7.1.3

het jaarlijks vast te stellen Jaarverslag

€ 

30,50

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.2.1

een exemplaar van de agenda met bijbehorende stukken,

zoals deze aan de leden van de gemeenteraad worden

toegezonden ter behandeling in een openbare vergadering,

met uitzondering van de in 1.7.1.1, 1.7.1.2 en 1.7.1.3 genoemde stukken

€ 

10,20

1.7.2.2

een abonnement voor een kalenderjaar op de agenda met

bijbehorende stukken, zoals deze aan de leden van de

gemeenteraad worden toegezonden ter behandeling in een

openbare vergadering, met inbegrip van de in 1.7.1.2 en 1.7.1.3

genoemde stukken

€ 

143,00

1.7.2.4

een exemplaar van de in 1.7.2.1 genoemde agenda zonder de

in 1.7.2.1 genoemde bijbehorende stukken

€ 

1,60

1.7.2.5

een abonnement voor een kalenderjaar op de in 1.7.2.1 ge-

noemde agenda, zonder de in 1.7.2.1 genoemde bijbehorende

stukken

€ 

20,50

Overig

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening (APV)

€ 

20,50

1.7.3.2

een afschrift van de bouwverordening

€ 

20,50

1.7.3.3

voor een andere dan de sub 1.7.3.1 en 1.7.3.2 genoemde verordening

€ 

20,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.2

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 

20,50

1.8.2.1

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 

20,50

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag van personen (wettelijk tarief)

€ 

31,00

1.9.2

het legaliseren van een handtekening

€ 

7,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een gewaarmerkte kopie

€ 

7,50

1.9.4

tot het verkrijgen van een nationaliteitsbewijs, niet bestemd tot reisdocument

€ 

7,50

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen,

ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende

stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief, per kwartier

€ 

20,50

1.10.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief

berustend stuk:

1.10.1.2

per pagina op papier van A4-formaat

€ 

0,50

1.10.1.3

per pagina op papier van een ander formaat (veelvoud van A4-formaat)

1.10.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief rustende

berustende kaart, tekening of lichtdruk per kaart, tekening of lichtdruk

€ 

12,50

1.10.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een reproductie van een foto uit het fotoarchief per reproductie

€ 

31,00

1.10.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een kopie van een videoband uit het archief van film- en videomateriaal

€ 

61,00

Hoofdstuk 11 (Volks)-Huisvestingswet

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1.1

het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in

artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 

6,20

1.11.1.2

het in behandeling nemen van een urgentieaanvraag op basis

van artikel 3.2 van de gemeentelijke Huisvestingsverordening

€ 

25,50

1.11.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot het wijzigen van de samenstelling van de woningvoorraad (door middel van gehele of gedeeltelijke onttrekking, samenvoeging of omzetting van (on)zelfstandige woonruimte) als bedoeld in artikel 30, eerste lid van de Huisvestingswet

€ 

122,50

1.11.3

tot het verkrijgen van een vergunning voor het splitsen van een gebouw in appartementsrechten als bedoeld in artikel 106, eerste en vierde lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek

€ 

122,50

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 

6,20

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 

6,20

Hoofdstuk 13 Standplaatsen

Gemeente Nieuw-Lekkerland:

1.13.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een (tijdelijke) standplaatsvergunning:

tot het verkoop van waren op openbare grond op de zogenaamde "minimarkt",

voor elke dag of een gedeelte daarvan dat standplaats mag worden ingenomen,

€ 

0,92

per meter

1.13.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats tot

verkoop van waren op openbare grond anders dan op de "minimarkt", voor elke

dag of een gedeelte daarvan dat standplaats mag worden ingenomen, per meter

€ 

1,55

1.13.3.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een standplaats ten

behoeve van lunaparken, circussen, kermissen, en andere soortgelijke

vermakelijkheden, per dag of gedeelte daarvan dat de standplaats mag worden

ingenomen, voor het gehele terrein

€ 

174,00

Standplaats op ijs

1.13.4

het innemen van een tijdelijke standplaats op het ijs als bedoeld

in artikel 5.18 per seizoen, per kern

€ 

37,00

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 

35,00

1.14.1.1

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

over te dragen aan een ander

€ 

31,00

1.14.1.2

tot het intrekken of wijzigen van een in 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 

31,00

Horecabedrijven

1.14.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing sluitingstijden voor horecabedrijven als genoemd in artikel 2:29, lid 1 en 2 APV (artikel 2:29, lid 5 APV) bedraagt:

1.14.2.1

a.voor één uur of minder

€ 

20,50

1.14.2.2

b.voor twee uur of minder, doch meer dan één uur

€ 

31,00

1.14.2.3

c.voor meer dan twee uur

€ 

41,00

1.14.2.4

tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onder-

delen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 

31,00

Hoofdstuk 15 Kansspelen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.15.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat (wettelijk)

€ 

56,50

1.15.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat (wettelijk)

€ 

22,50

1.15.1.3

en voor iedere volgende speelautomaat (wettelijk)

€ 

34,00

1.15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 

27,50

1.15.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 7c van de Wet op de kansspelen (kleine kansspelen)

€ 

27,50

Hoofdstuk 16 Telecommunicatie

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 

215,00

1.16.1.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 

175,00

1.16.1.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.16.1.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 17 Verkeer, vervoer, en parkeren

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.17.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van

het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de

uitvoering van bijzondere transporten

€ 

43,00

1.17.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van

het Voertuigreglement

€ 

43,00

1.17.3

het in behandeling nemen van een aanvraag van een uitwegvergunning

op grond van artikel 2.12 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 

102,00

1.17.4

Gehandicapten

1.17.4.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49

van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 

39,00

1.17.4.2

tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart

€ 

27,50

1.17.4.3

tot het verkrijgen van een onderbord voor het reserveren van

een invalidenparkeerplaats als bedoeld in artikel 26 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 

76,50

Hoofdstuk 18 Diversen

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

(Digitale) Fotokopieën, afschriften, doorslagen, uittreksels

1.18.1.1

afschriften, doorslagen, fotokopieën (A4-formaat) of uittreksels van

stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 

0,50

1.18.1.2

per pagina op papier van een ander formaat (veelvoud van A4-formaat)

1.18.1.3

gewaarmerkte afschriften, doorslagen, fotokopieën of uittreksels

van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in

een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 

2,30

1.18.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor

de niet in 1.18.1.1 en 1.18.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in

deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

per kaart, tekening of lichtdruk, per stuk

€ 

12,50

1.18.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een bestemmingsplankaart, per stuk

€ 

30,50

1.18.1.6

Een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of

in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 

20,50

Verkoop van vuurwerk

1.18.2

het verkrijgen van een vergunning of ontheffing ingevolge de

Algemene Plaatselijke Verordening voor:

1.18.2.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het bedrijfsmatig ter beschikking stellen, dan wel het ter beschikking aanwezig houden van consumentenvuurwerk (artikel 2:72 APV), bedraagt

€ 

37,50

Ventvergunning

1.18.3

het verkrijgen van een vergunning of ontheffing ingevolge art. 5:15 van de

Algemene Plaatselijke Verordening voor:

1.18.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een ventvergunning

a.geldig voor een dag

€ 

10,20

b.geldig voor een week

€ 

20,50

c.geldig voor een maand

€ 

41,00

d.geldig voor een half jaar

€ 

82,00

e.geldig voor een jaar

€ 

164,00

Overig

1.18.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking bedraagt

€ 

20,50

1.18.5

Het tarief bedraagt voor het doen van een aanvraag van naspeuringen voor ieder daaraan besteed kwartier bedraagt

€ 

20,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/

omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

De bouwkosten worden bepaald op basis van de meest recente uitgave van taxatieboekjes van Reed Business Information BV (Bouw & Infra). Voor bouwwerken die niet passen binnen dit regime van vaststelling van bouwkosten geldt de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/ principeverzoek/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg/principeverzoek in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

200,00

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

%

50

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 200.000 bedragen:

%

2,80

van de bouwkosten, met een minimum van:

145,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen:

%

2,80

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen:

%

2,65

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen:

%

2,55

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 2.000.000 tot € 5.000.000 bedragen:

%

2,45

2.3.1.1.6

indien de bouwkosten € 5.000.000 of meer bedragen van de bouwkosten:

%

2,35

met een maximum van:

€ 

460.000,00

Welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de welstandscommissie nodig is en wordt beoordeeld:

Bouwsom lager dan € 4.000

55,00

Van € 4.000 tot € 25.000

51,00

Plus 2 ‰ van de bouwkosten

Van € 25.000 tot € 120.000

77,00

Plus 1,1 ‰ van de bouwkosten

Van € 120.000 tot 230.000

123,00

Plus 1,1 ‰ van de bouwkosten

Van € 230.000 tot € 455.000

262,00

Plus 0,6 ‰ van de bouwkosten

Van € 455.000 en hoger

494,00

Plus 0,25 ‰ van de bouwkosten

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 

535,00

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

%

100

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

385,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

535,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

535,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

5.460,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

535,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

5.460,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

5.460,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

5.460,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

535,00

2.3.4

Gereserveerd

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.150,00

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2008 Gemeenten Liesveld, Graafstroom en Nieuw-Lekkerland aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

580,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

580,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de op grond van de Erfgoedverordening 2008 Gemeenten Liesveld, Graafstroom en Nieuw-Lekkerland aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

580,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

102,00

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

102,00

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 

205,00

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

385,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

385,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

0,00

2.3.11

Gereserveerd

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

385,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

385,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

385,00

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

102,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 

102,00

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

400,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 

535,00

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

535,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 

535,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg, principeverzoek of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft en tussen de officiële aanvraag en de conceptaanvraag of aanvraag om vooroverleg geen kalenderjaar is verstreken, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken voor het verlenen van de vergunning

%

50

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

%

25

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. Indien het bedrag lager of gelijk is aan het bedrag genoemd in artikel 2.6. is er geen teruggaaf.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

%

25

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 10,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 

102,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 

102,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 

8.190,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 

8.190,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 

102,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 

102,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 

135,00

3.1.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of het doen van een melding van een reeds verleende vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet bedraagt het tarief

€ 

42,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 

21,00

3.1.4

Het tarief bedraagt tot het verkrijgen van een exploitatievergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening artikel 2:28

€ 

127,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement en snuffelmarkten, als bedoeld in artikel 2:25 respectievelijk 5:23 van de APV, indien het betreft:

3.2.1.1

vergunning per activiteit

€ 

21,00

3.2.1.2

vergunning per activiteit voor vier jaar, mits de vergunning zich daarvoor verleend

€ 

147,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

het verkrijgen van een vergunning of ontheffing ingevolge de

Algemene Plaatselijke Verordening voor:

3.3.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf (artikel 3:4 APV) bedraagt

€ 

715,00

3.3.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf (artikel 3:4 APV) bedraagt

€ 

155,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 

125,00

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening

€ 

2150,00

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 

20,50

Behorende bij raadsbesluit van 16 december 2010,

De griffier van gemeente Liesveld,

T.W. Kanters