Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR82444
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR82444/3
Regeling vervallen per 01-04-2024
Verordening klachtbehandeling
Geldend van 01-09-2006 t/m 31-03-2024
Intitulé
Verordening klachtbehandelingVerordening klachtbehandeling
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Nuenen ca.;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gezien het voorstel van het college;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;
Besluiten:
vast te stellen de volgende verordening tot wijziging van de “Verordening klachtbehandeling”
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
Artikel 1
In deze verordening wordt verstaan onder:
- -
De wet: de Algemene wet bestuursrecht;
- -
Bestuursorgaan: een gemeentelijk bestuursorgaan, danwel een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan;
- -
Klacht: een uiting van ongenoegen op de wijze, waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens klager of een ander heeft gedragen;
- -
Klager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die zich met een klacht tot een bestuursorgaan wendt (inclusief ambtenaren);
- -
Commissie: de (externe) commissie, belast met de behandeling van en advisering over klachten, genaamd: de klachtencommissie.
Hoofdstuk 2 Interne klachtbehandeling
Artikel 2 Indiening klachten
Een ieder heeft het recht om bij een bestuursorgaan een klacht in te dienen.
Artikel 3 Instelling klachtencommissie
-
1. Er is een gemeentelijke klachtencommissie
-
2. De commissie is belast met de behandeling van en advisering over de bij de gemeentelijke bestuursorganen ingediende klachten, voorzover daarop het terzake in de wet en in deze verordening bepaalde van toepassing is.
Artikel 4 Samenstelling commissie
De klachtencommissie wordt gevormd door de leden van de Bijzondere Kamer zoals bedoeld in de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften.
Artikel 5 Secretariaat commissie
Het secretariaat van de commissie wordt uitgeoefend door een door de burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar.
Artikel 6 Inlichtingen en geheimhouding
-
1. Aan de commissie worden door het bestuursorgaan waartegen de klacht is gericht op verzoek van de commissie alle inlichtingen gegeven danwel bescheiden overgelegd die gebezigd zijn bij de vervulling van de overheidstaak in de aangelegenheid waarop een in behandeling zijnde klacht betrekking heeft.
-
2. Bescheiden die op grond van enige wettelijke bepaling niet openbaar kunnen worden gemaakt of die een zodanig geheim karakter hebben dat openbaarmaking daarvan naar het oordeel van het bestuursorgaan het gemeentelijk belang ernstig kunnen schaden, kunnen slechts aan de commissie worden overgelegd onder voorwaarde, dat deze met betrekking tot die bescheiden geheimhouding zal betrachten.
Artikel 7 Openbaarheid hoorzitting
De hoorzittingen van de commissie ter uitvoering van deze verordening zijn niet openbaar.
Artikel 8 Klachtenafhandelaar
-
1. Een klacht wordt afgehandeld door:
• de gemeentesecretaris, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een medewerker betreft;
• de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;
• de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een wethouder of het college betreft;
• de loco-burgemeester, namens de burgemeester, indien het een gedraging van de burgemeester betreft;
• de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de gemeenteraad betreft;
• de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de raadsgriffier betreft.
-
2. In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, wijst het college van burgemeester en wethouders een klachtafhandelaar aan.
Artikel 9 Externe voorziening
Indien klager niet tevreden is met de afhandeling van zijn klacht, dan bestaat de mogelijkheid zich te wenden tot een externe klachtvoorziening. De gemeente is aangesloten bij de Nationale Ombudsman.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 10 Vangnetbepalingen
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 11 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening klachtbehandeling”.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 september 2006
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl