Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011 Millingen aan de Rijn

Geldend van 24-12-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011 Millingen aan de Rijn

De raad van de gemeente Millingen aan de Rijn;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van d.d.16 november 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en

onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011 Millingen aan de Rijn

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder :

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstelling

Leges worden niet geheven

  • a.

    voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • c.

    voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of het verrichten van interne diensten ten behoeve van de gemeente voor zover de leges niet meer bedragen dan € 250,-.

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      titel 1 hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      titel 1 hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      titel 1 hoofdstuk 16 (kansspelen);

    • 4.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 5.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.8.4 (kadasternetwerk);

    • 7.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet al bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De 'Legesverordening 2010-1 Millingen aan de Rijn van 25 mei 2010 met bijbehorende tarieventabel, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 26 oktober 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2011 Millingen aan de Rijn.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Millingen aan de Rijn op 14 december 2010.

De raadsgriffier, De voorzitter,

Bijlage I Tarieventabel Legesverordening 2011 Millingen aan de Rijn

Indeling tarieventabel

                                                                                                                                   

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiesregister

 

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

 

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

 

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

 

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

 

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

 

Hoofdstuk 14

Marktstandplaats

 

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

 

Hoofdstuk 16

Kansspelen

 

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

 

Hoofdstuk 18

Kabels en Leidingen

 

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

 

Hoofdstuk 20

Diversen

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningen

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijving

 

Hoofdstuk 2

Beoordeling schetsplan dan wel conceptaanvraag

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 4

Verminderingen

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

 

Hoofdstuk 6

Principeverzoeken

 

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijziging zonder activiteit

 

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

 

Hoofdstuk 10

In deze titel niet genoemde aanvragen

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1

Horeca

 

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

 

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

 

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

 

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

 

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1            Algemene Dienstverlening

 Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd van een partnerschap op:

 

 

1.1.1.1

maandag t/m donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur, m.u.v. dinsdag om 09.15 uur

263,00

1.1.1.2

vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur

294,00

1.1.1.3

zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur

422,00

1.1.1.4

dinsdag om 9.15 uur

Kosteloos

 

 

 

 

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

 

1.1.2.1

maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur

51,50

1.1.2.2

vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur

51,50

 

 

 

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 , Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

51,50

 

 

 

 

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek          

51,50

 

 

 

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

12,90

 

 

 

 

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

 

 

 

 

 

 

52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

21,50

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

 

 

9,20

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

43,85

 

 

 

 

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,00

1.2.2.1

Het tarief als genoemd in artikel 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in artikel 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in artikel 1.2.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.

 

 

1.2.2.2

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

21,40

1.2.2.3

Indien aanvrager niet bij machte is een eerder afgegeven reisdocument, dat nog niet is ingenomen, te overleggen, worden de kosten ter verkrijging van een nieuw reisdocument verhoogd met

31,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

36,00

 

 

 

 

1.3.2

Het tarief bedraagt voor het verwerken van een proces-verbaal c.q. verklaring van vermissing, boven het tarief als bedoeld in 1.3.1

31,00

 

 

 

 

1.3.3

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,50

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

6,20

1.4.2.2

per verstrekking op internationaal uittreksel papier

12,40

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

 

voor 100 verstrekkingen

412,00

 

voor 500 verstrekkingen

1.957,00

 

voor 1000 verstrekkingen

3.605,00

 

 

 

 

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

 

 

 

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking          

6,20

1.4.4.2

per verstrekking op internationaal uittreksel papier

12,40

1.4.4.3

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

 

voor 100 verstrekkingen

412,00

 

voor 500 verstrekkingen

1.957,00

 

voor 1000 verstrekkingen

3.605,00

 

 

 

 

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

2,27

 

 

 

 

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

12,90

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit Kiezersregister

N.v.t.

 

Hoofdstuk 6 Verstrekking op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

N.v.t.

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

14,73

 

een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting

29,66

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

14,73

1.7.1.3

een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening

29,66

 

 

 

 

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

 

 

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

0,26

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

0,26

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor één kalenderjaar:

 

 

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

20,60

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergadering

36,57

 

 

 

 

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

 

 

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een raadscommissievergadering, per pagina

0,26

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

0,26

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar

 

 

1.7.3.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen van een raadscommissie

20,60

1.7.3.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergadering van een raadscommissie

36,57

1.7.3.3

een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina

0,26

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

0,26

1.8.1.1.2

in formaat A3

0,62

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan op:

 

 

1.8.1.2.1

A2 of A1 formaat

7,73

1.8.1.2.2

A0 formaat

9,27

 

 

 

 

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uitreksel uit:

 

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

15,45

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

15,45

1.8.2.3

van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

 

5,15

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

 

5,15

1.8.2.5

de kadastrale massale output

6,20

1.8.2.6

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publieke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 

 

 

 

 

 

 

 

15,45

 

 

 

 

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

 

 

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand, per adres

6,20

1.8.3.2

het relatiebestand adreskadastraal perceel, per gelegde relatie

6,20

1.8.3.3

het adressencoördinatenbestand, per adrescoördinaat

6,20

 

 

 

 

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie middels de gemeentelijke aansluiting op het kadasternetwerk, per inlichting

6,20

 

 

 

 

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van gegevens van een geregistreerd object, pand of verblijfsobject voor niet wettelijk bepaalde afnemers,

per (verblijfs)object/pand

0,10

 

met een minimum bedrag van

154,50

Hoofdstuk 9 Overige publiekzaken

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

6,20

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

6,20

1.9.4

tot het verkrijgen van een of meerdere gewaarmerkte kopieën per vijfvoud

6,20

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het, op verzoek, doen van naspeuringen in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

 

 

12,88

 

 

 

 

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

0,26

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

6,20

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet  

N.v.t.

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

1.12.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

75,20

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

75,20

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

 

 

30,90

 

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

N.v.t.

 

 Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet      

25,75

1.15.2

tot het overdragen, intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

20,60

Hoofdstuk 16 Kansspelen

 

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning in gevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

 

1.16.1.1

voor een periode van 12 maanden voor één speelautomaat          

56,50

1.16.1.2

voor een periode van 12 maanden voor twee of meer speelautomaten:

 

 

1.16.1.2.1

voor de eerste speelautomaat

56,50

1.16.1.2.2

voor iedere volgende speelautomaat

34,00

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd

226,50

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd:

 

 

1.16.1.4.1

voor de eerste speelautomaat

226,50

1.16.1.4.2

voor iedere volgende speelautomaat

136,00

 

 

 

 

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

15,00

 

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

 

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per uittreksel

6,20

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking

6,20

Hoofdstuk 18 Kabels en Leidingen

 

1.18.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een instemmingsbesluit ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt

194,00

1.18.1.1

Het bovenstaande tarief wordt, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, verhoogd met

 

 

1,73

 

coördinatiekosten per meter (m1) te leggen kabels en leidingen, behalve indien het nieuwbouwtrajecten betreft.

 

 

 

 

 

 

1.18.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding ingevolge de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren bedraagt

34,00

1.18.3

Het in 1.18.1 en 18.2 genoemde tarief wordt indien over een melding coördinatieoverleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

268,00

1.18.3.1

Het in 1.18.1. en 1.18.2 genoemde tarief wordt indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Begroting

1.18.3.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.3.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

N.v.t.

 

 Hoofdstuk 20 Diversen

 

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

 

 

4,12

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,26

1.20.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

0,62

1.20.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.20.1.3.1

per kaart, tekening of lichtdruk op A2 of A1 formaat

7,75

1.20.1.3.2

per kaart, tekening of lichtdruk op A0 formaat

9,30

1.20.1.4

een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

12,90

1.20.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

 

 

4,15

1.20.1.6

een vervangende hondenpenning

12,90

1.20.1.7

een plattegrond van de gemeente

2,05

1.20.1.8

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de APV (gebruik openbare weg)

 

12,90

1.20.1.9

om ontheffing voor het stoken van bijvoorbeeld vreugdevuren en andere vuren als bedoeld in artikel 5:34 van de APV

51,50

1.20.2

Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Particuliere Alarm Centrale, waarbij het bevoegde gezag geen eisen stelt aan deze installaties, de particuliere en de Particuliere Alarm Centrale contractueel alarmopvolging zijn overeengekomen en er geen sprake is van een directe noodsituatie zoals vermeld in de Wet op de veiligheidsregio's.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

553,00

1.20.3

Het tarief bedraagt voor een aanvraag om een repressieve inzet van de brandweer, gemeld vanuit een Openbaar Brandmeld Systeem, waarbij het bevoegde gezag eisen stelt aan deze installaties en de alarmopvolging, de alarmopvolging niet op de juiste wijze heeft plaatsgevonden dan wel door de gebruiker onvoldoende toezicht is gehouden op het gebruik van het Openbaar Brandmeld Systeem en er geen sprake is van een directe noodsituatie zoals vermeld in de Wet op de veiligheidsregio's

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

553,00

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aan derden schriftelijk verstrekken van bodeminformatie/milieuhygiënische bodemgesteldheid per kadastraal object.

 

 

 

€ 

 

 

 

57,00

Titel 2              Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

 

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 beoordeling schetsplan danwel conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

2.2.1

om beoordeling van schetsplan, danwel een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

 

percentage van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

25%

2.2.2

Indien de conceptaanvraag betrekking heeft op omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten en de conceptaanvraag voor advies dient te worden voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge artikel 48, eerste lid van de Woningwet wordt dit bedrag verhoogd met de overeenkomstig artikel 2.3.1.2 berekende (volledige) kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (ongeacht of het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit positief of negatief luidt). Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van de conceptaanvraag uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 225.000 bedragen

1,93 %

van de bouwkosten, met een minimum bedrag van

€ 113,-

 

 

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 225.000 of meer bedragen:

€ 4.342,50

vermeerderd met:

1%

van de meerdere bouwkosten;

 

 

 

(Extra) welstandstoets

 

2.3.1.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit moet worden ingewonnen, wordt het bedrag genoemd in onderdeel 2.3.1 verhoogd met het

1,9 ‰ met een minimum van € 44,- ingeval van

 

 

geraamde bouwkosten van € 1 tot en met € 500.000,-

 

 

plus van het gedeelte van de bouwsom

van € 500.000,01 tot en met € 2.500.000

0,6  ‰

 

plus van het gedeelte van de bouwsom

van € 2.500.000,01 tot en met € 5.000.000,-

0,25  ‰

 

plus van het gedeelte van de bouwsom

van € 5.000.000,01 en meer

 

0,11  ‰

 

Voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende:

 

 

bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief berekend zoals hierboven vermeld;

 

 

bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 5 woningen berekend;

 

 

bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 6 woningen berekend;

 

 

bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 8 woningen berekend;

 

 

bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 10 woningen berekend;

 

 

bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 12 woningen berekend;

 

 

bij complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 14 woningen berekend;

 

 

bij complexen van 61 en meer gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 16 woningen berekend.

 

 

Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.

 

 

In het geval er sprake is van een bouwvergunning waarnaast ook een monumentenvergunning noodzakelijk is en hiervoor tevens een integraal advies door het Gelders Genootschap wordt uitgebracht, geldt een factor van 1,8 x het reguliere tarief. Indien er meerdere extra disciplines voor de advisering van het Gelders Genootschap nodig zijn, geldt een factor van 2,2 x het regulier tarief.

 

 

Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten van

het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volledig verschuldigd.

 

2.3.1.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op het aanbrengen van een of meer reclamebord(en) en hierover het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit moet worden ingewonnen, wordt het genoemde bedrag verhoogd met leges Welstand

 

 

 

€ 44,00

 

 

 

2.3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een beschikking, houdende verlenging van de termijn als bedoeld in artikel 45 Woningwet

€ 184,-

 

Advies derden

 

2.3.1.5

Indien ten aanzien van een aanvraag tot een omgevingsvergunning advies van derden wordt ingewonnen, worden de onder dat punt bedoelde bedragen verhoogd met het bedrag van de externe

advieskosten. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk medegedeeld.

 

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de gemaakte externe advieskosten volledig verschuldigd.

Begroting

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.6

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

€ 124,-

2.3.1.6.1

De leges verband houdende met een aanvraag onder 2.3.1.6 komen niet voor restitutie in aanmerking.

 

2.3.1.6.2.

Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.1.6 voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, geldt dat het ingevolge 2.3.1.2 berekende bedrag aan verschuldigde leges wordt vermenigvuldigd met factor 1,5.

 

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.1.7

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen, van de leges zoals die berekend zijn in het kader van de aanvraag om omgevingsvergunning zoals omschreven in 2.3.1

 

 

 

 

0,2 %

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

1,7 %

van de aanlegkosten (inclusief materialen), met een minimum van:

€ 53,50

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º of 2º van de Wabo wordt toegepast:

€ 184,-

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 

2.3.3.2.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in rekening gebracht

€ 1.563,-

2.3.3.2.2

als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een ruimtelijke onderbouwing voor een projectbesluit danwel buiten toepassingverklaring, wordt naast de leges in artikel 2.3.3.2.1 in rekening gebracht

€ 5.002,-

2.3.3.2.3

als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, wordt naast de leges op grond van artikel 2.3.3.2.1 en 2.3.3.2.2 in rekening gebracht

€ 2.574,-

2.3.3.3

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 253,-

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 184,-

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 184,-

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 184,-

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 

€ 184,-

2.3.3.8

indien artikel 50 lid 3 van de Woningwet wordt toegepast (doorbreken aanhoudingsplicht)

€ 184,-

2.3.3.9

indien artikel 50a, lid 3 van de Woningwet wordt toegepast (doorbreken aanhouding exploitatieplan)

 

€ 184,-

 

2.3.4

 

Exploitatieplan

 

2.3.4.1

Indien een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12 lid 6 van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend

€ 184,-

2.3.4.2

Indien de aanvraag moet worden getoetst aan de regels van een exploitatieplan

€ 138,-

 

2.3.5

Brandveilig gebruik

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, bedraagt het tarief

 

 

€ 772,50

 

vermeerderd met een verhoging ingevolge artikel 2.3.5.2

 

 

 

 

2.3.5.2

De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter gebruiksoppervlakte:

 

2.3.5.2.1

gebouwen met een gezondheidszorgfunctie

 

 

ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord, of ziekenhuis

€ 51,50

 

ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- dagverblijf

€ 77,25

2.3.5.2.2

gebouwen met een logiesfunctie

 

 

ingeval het bouwwerk betreft een hotel

€ 103,-

 

ingeval het bouwwerk betreft een discotheek

€ 51,50

 

ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine, kinderdagverblijf of wijkcentrum

 

€ 51,50

 

ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal

€ 51,50

2.3.5.2.3

gebouwen met een onderwijsfunctie

ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling

 

€ 25,75

2.3.5.2.4

overige gebouwen

 

 

Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals gehanteerd in het Bouwbesluit.

 

€ 103,-

2.3.5.2.5

Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de opslag per volle eenheid van 100 vierkante meter zoals bedoeld in artikel 2.3.5.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per categorie. Het basisbedrag ingevolge artikel 2.3.5.1 wordt per gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.

 

2.3.6

Revisie brandveilig gebruik

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een omgevingsvergunning brandveilig gebruik is afgegeven maar waar sedertdien enkel interne bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden waarbij de vergunningsvoorwaarden niet worden gewijzigd en of administratieve wijzigingen

 

 

 

 

 

 

€ 77,25

 

2.3.6.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven maar waar sedertdien bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand waarbij de vergunningsvoorwaarden worden gewijzigd

 

 

 

 

 

 

€ 386,25

2.3.6.3

Indien de bouwkundige wijziging een uitbreiding in vierkante meters gebruiksoppervlakte betreft wordt het onder artikel 2.3.5.1 vermeerderd met het van toepassing zijnde tarief uit artikel 2.3.5.2 per volle eenheid van 100 vierkante meter uitbreiding gebruiksoppervlakte.

 

2.3.7

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de  Erfgoedverordening Millingen aan de Rijn 2009 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 185,40

2.3.7.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 185,40

2.3.7.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Millingen aan de Rijn 2009 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 185,40

2.3.8

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.8.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo en in gevallen waarvoor op grond van <artikel 8.1.1 van de Bouwverordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

 

 

Tot en met 100 m3 sloopafval

 

€ 72,10

Van 100 m3 tot en met 250 m3

€ 10300

Van 250 m3 tot en met 500 m3

€ 123,60

Van 500 m3 tot en met 750 m3

€ 133,90

Van 750 m3 tot en met 1000 m3

€154,50

Meer dan 1000 m3       

€ 154,50

 

Vermeerderd met per 100 m3 boven de 1000 m3

€ 10,30

2.3.8.1.2

Sloopveiligheidsplan

Indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan ingediend moet worden, wordt het in 2.3.8.1 genoemde bedrag verhoogd met

 

 

 

 

€ 137,00

2.3.8.1.3

Het verschuldigde bedrag op grond van 2.3.8.1 wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, verhoogd met

 

 

 

€184,00

2.3.8.1.4

Het verschuldigde bedrag op grond van 2.3.8.1wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

 

 

 

€184,00

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 10,30

2.3.10

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 

 

 

 

€ 184,-

2.3.10.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 184,-

2.3.11

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 184,-

 

 

 

2.3.12

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.12.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 184,-

2.3.12.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 184,-

2.3.12.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 184,-

2.3.12.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Begroting

2.3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (op verzoek) in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

2.3.15

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.15.1

het beoordelen van de opzet van een bodemonderzoek, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de gemeentelijke Bouwverordening

 

 

€ 118,45

2.3.15.2

het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem (indien de opzet reeds is beoordeeld en goedgekeurd), als bedoeld in artikel 2.1.5. van de gemeentelijke Bouwverordening

 

 

 

 

€ 74,15

2.3.15.3

het beoordelen van de opzet van een bodemonderzoek en de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem als bedoeld in artikel 2.1.5. van de gemeentelijke Bouwverordening

 

 

 

€ 221,45

2.3.15.4

het beoordelen van de resultaten van een rapport betreffende een historisch onderzoek inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de gemeentelijke Bouwverordening  

 

 

€ 53,50

2.3.16

Advies

 

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Begroting

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 184,-

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 89,20

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning ( per fase) betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

€ 184,-

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

€ 368,-

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

€ 553,-

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van niet in behandeling nemen aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

 

 

Als een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1  niet (verder) in behandeling wordt genomen, wordt 50% van de verschuldigde leges in rekening gebracht

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

 

 

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag schriftelijk intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

 

 

a. 50 % van de ingevolge 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 verschuldigde leges., indien de aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken binnen een termijn van 8 weken na het in behandeling nemen ervan, doch voor het verlenen van de vergunning. Minimaal blijft hierbij een bedrag van € 57,00 voor rekening van de aanvrager.

 

 

b. 25 % van de ingevolge 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 verschuldigde leges, indien de aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken op een later tijdstip dan in 2.5.2.a bedoeld, doch voor het verlenen van de vergunning. Minimaal blijft hierbij een bedrag van € 57,00 voor rekening van de aanvrager.

 

 

 

 

2.5.3

 

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Wanneer de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten intrekt op schriftelijke aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 20 % van de ingevolge 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 verschuldigde leges.

 

 

2.5.4

 

 

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.4.1

Indien de gevraagde vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten wordt geweigerd, wordt van de ingevolge 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 verschuldigde leges 50% in rekening gebracht.

 

 

 

 

2.5.5

 

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

In ieder geval blijft het minimum bedrag voor de betreffende vergunning voor rekening van de aanvrager. De aanvrager is de kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volledig verschuldigd. Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.5, 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Principeverzoeken

2.6

Het tarief voor een verzoek tot beoordeling van een principeverzoek door het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot de vraag of op basis van de beoogde uitwerking van dat plan, herziening (artikel 3:1 Wro), projectbesluit (artikel 3:10 Wro), wijziging (artikel 3.6 lid 1 onder a Wro) of nadere uitwerking (artikel 3:6 lid 1 onder b Wro) zou kunnen worden verleend bedraagt.                                                                            

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning of een voor een herziening, projectbesluit, wijziging of nader uitwerking, op basis van het principeverzoek, uitgewerkt plan in behandeling wordt genomen, wordt het bedrag ad € 300,- met de daarvoor verschuldigde deze leges verrekend.

 

 

 

 

 

 

€ 309,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 184,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot herziening of uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid en artikel 3.6 lid 1 sub b van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in rekening gebracht

€ 1.563,00

2.8.1.2

Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een voorontwerpbestemmingsplan, wordt naast de leges in artikel 2.8.1.1 in rekening gebracht

 

 

 

€ 5.002,00

2.8.1.3

Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, wordt naast de leges op grond van artikel 2.8.1.1 en 2.8.1.2 in rekening gebracht

€ 2.574,00

2.8.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub a Wet ruimtelijke ordening wordt in rekening gebracht 50% van de bedragen voor de respectievelijke fasen genoemd in de artikelen 2.8.1.1 t/ m 2.8.1.3.

 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 61,80

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde aanvragen

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 137,-

2.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot overschrijving van een verleende omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening

€ 11,30

2.10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het maken van (handels)reclame als bedoeld in artikel 4:15 van de APV

 

 

€ 62,80

2.10.3.1

Indien de onder 2.10.3 bedoelde vergunning voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, wordt het onder 2.10.3 genoemde bedrag verhoogd met

 

 

€ 44,30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.10.4 

Ontheffing Wet geluidhinder

Indien een geluidsrapport benodigd is zullen de kosten van het geluidsrapport in rekening worden gebracht bij de aanvrager.

 

 

begroting

 

 

 

De verschuldigde leges voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het beoordelen van een geluidsrapport bedragen

 

€   160,00

 

 

2.10.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing en vaststelling van hogere grenswaarde(n) op grond van de Wet geluidhinder bedraagt:

 

 

 

 

a. indien het betreft een ontheffing voor 1-10 woningen    

€    298,00

 

 

 

b. indien het betreft een ontheffing voor 11-20 woningen  

€    576,00

 

 

 

c. indien het betreft een ontheffing voor 21 en meer woningen

€ 1.133,00

 

Titel 3            Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet

85,00

 

 

 

 

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 30, van de Drank- en Horecawet.

€ 

 

12,50

 

Hierbij gaat het om administratieve wijzigingen die geen expliciete controle van de inrichting vragen.

 

 

 

 

 

 

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 

15,00

 

 

 

 

3.1.4

Voor de exploitatie van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 van de APV

45,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

3.2.1

Tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de APV

 

 

3.2.1.1

met een te verwachten bezoekersaantal

tot en met 1.500 personen

 

25,75

 

vanaf 1.500 personen

77,25

 

 

 

 

3.2.2

Tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 4:6 van de APV:

 

 

3.2.2.1

geldig voor één dag

12,90

3.2.2.2

geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week

20,60

3.2.2.3

geldig voor een aaneengesloten periode ten hoogste één jaar

72,10

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunningaanvraag voor seksinrichting en/of escortbedrijf als bedoeld in Hoofdstuk 3 van de APV

Begroting

3.3.1

Voor een aanvraag als bedoeld in 3.3 wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld.

Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig verschuldigd.

In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen:

a. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

b. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

N.v.t.

 

 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

N.v.t.

 

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

3.6.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting (bijv. een tent) op basis van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt voor inrichtingen waar meer dan 50 mensen gelijktijdig in kunnen verblijven met een bruto oppervlakte tot 200 m²:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25,75

 

van 200 m² tot 300 m²

51,50

 

van 300 m² tot 400 m²

77,25

 

van 400 m² tot 500 m²

103,00

 

van 500 m² tot 600 m²

128,75

 

van 600 m² tot 700 m²

154,50

 

van 700 m² tot 800 m²

180,25

 

van 800 m² tot 900 m²

206,00

 

van 900 m² tot 1.000 m²

231,75

 

van 1.000 m² of meer

257,50

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.7.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

3.7.1

tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 14 van de Luchtvaartwet en artikel 5, lid 6, van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen (helikoptervluchten)

12,90

 

 

 

 

3.7.2

tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 14, lid 2 onder a, van de Luchtvaartwet en artikel 10, lid 2 van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen (ballonvaarten)

12,90

 

 

 

 

3.7.3

tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van geld (o.a. collecte) of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de APV

 

 

12,90

 

 

 

 

3.7.4

tot het verkrijgen van een ontheffing voor recreatief nachtverblijf buiten een kampeerterrein zoals bedoeld in artikel 4:18 van de APV

15,45

 

 

 

 

3.7.5

tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5:18 van de APV:

 

 

3.7.5.1

geldig voor één dag

12,90

3.7.5.2

geldig voor een aaneengesloten periode van twee of meer dagen doch niet langer dan één week

15,45

3.7.5.3

geldig voor een aaneengesloten periode van één maand of een gedeelte daarvan, doch langer dan één week

26,80

3.7.5.4

geldig voor een aaneengesloten periode in één kalenderjaar, welke langer duurt dan vier maanden

118,45

 

 

 

 

3.7.6

om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

12,90