Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR81923
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR81923/1
Regeling vervallen per 27-02-2024
Reglement betreffende de samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van het presidium van de raad
Geldend van 20-05-2010 t/m 26-02-2024
Intitulé
Reglement betreffende de samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van het presidium van de raadI. Samenstelling
Artikel 1
- a.
De voorzitter van de raad is tevens voorzitter van het presidium.
- b.
De voorzitter kan voorstellen de secretaris uit te nodigen voor het presidium.
- c.
Elke fractie wijst ook een plaatsvervangend lid van de raad aan, dat de fractievoorzitter bij zijn afwezigheid in het presidium vervangt.
II. Vergaderingen
Artikel 2
- a.
Het presidium vergadert volgens een door het presidium vastgesteld schema.
- b.
De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.
- c.
De agenda’s en de besluitenlijsten van het presidium zijn openbaar.
- d.
De onder c genoemde bepalingen zijn niet van toepassingen op, volgens een meerderheid van het presidium, privacygevoelige zaken en zaken waarbij openbaarheid de belangen van de gemeente kunnen schaden.
III. Taken
Artikel 3
- a.
Het presidium stelt de conceptagenda voor de vergadering van de adviescommissie en raadsvergaderingen vast.
- b.
Het presidium stelt het jaarschema voor de vergaderingen en de andere algemene activiteiten van raad en commissie vast.
- c.
Het presidium stelt een dynamische lange termijn agenda op.
- d.
Het presidium evalueert de vergaderingen en de overige algemene activiteiten van raad en commissie en geeft aanbevelingen aan eenieder die het aangaat.
- e.
Het presidium overlegt minimaal twee keer per jaar met het college.
Artikel 4
- a.
Het presidium begeleidt de werkprocessen van de raad en de commissie en neemt zonodig initiatieven voor verbetering.
- b.
Het presidium organiseert voor de raad de hoorzittingen, werkbezoeken, excursies, cursussen en dergelijke.
Artikel 5
- a.
Het presidium raamt jaarlijks de directe uitgaven van de raad.
- b.
Het presidium ziet toe op de nakoming van toezeggingen aan de raad en de commissie alsook op de afhandeling van aan de raad gerichte brieven.
Artikel 6
- a.
Het presidium is verantwoordelijk voor de aansturing van en het uitoefenen van toezicht op de griffier. De dagelijkse aansturing is de verantwoordelijkheid van de voorzitter van de raad.
- b.
Eens per jaar heeft het presidium namens de gemeenteraad met de griffier een functioneringsgesprek.
IV. Bevoegdheden
Artikel 7
- a.
Het presidium kan voorstellen doen aan de raad en de raadscommissie.
- b.
Het presidium is bevoegd beslissingen te nemen ten aanzien van huishoudelijke zaken van de raad waarbij geen sprake is van politieke gevoeligheid.
V. Algemeen
Artikel 8
Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Cranendonck
in de openbare vergadering 11 mei 2010.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl