Verordening auditcommissie Gemeente Meppel 2010

Geldend van 13-04-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening auditcommissie Gemeente Meppel 2010

De R a a d der gemeente Meppel;

 

gelezen het voorstel van de agendacommissie d.d. 27 september 2010,

nr. 2010-13273;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

 

tot vaststelling van de:

Verordening auditcommissie Gemeente Meppel 2010.

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

1. de commissie: de auditcommissie;

2. de raad: de gemeenteraad;

3. het college: het college van burgemeester en wethouders;

4. de accountant: de in de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Meppel bedoelde en door de raad benoemde accountant;

5. controleverordening: de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Meppel, vastgesteld d.d. 6-11-2003.

Artikel 2 Doel

  • 1. De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren als bedoeld in artikel 4 van de controleverordening ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole en uitvoering te geven aan de taken als omschreven in artikel 2 (lid 1 tot en met 4) van de controleverordening.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3 Taken en bevoegdheid

  • 1. het voeren van afstemmingsoverleg als bedoeld in artikel 4, 3e lid van de controleverordening;

  • 2. de jaarlijkse voorbereiding van het door de raad vast te stellen aanwijzingen voor de accountantscontrole;

  • 3. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

  • 4. het voeren van technisch overleg over de jaarrekening;

  • 5. het voorbereiden van de aanbesteding van de accountantscontrole;

  • 6. de auditcommissie kan, indien zij dat nodig vindt, de raad adviseren over de kwaliteit van de “governance” (het maatschappelijk goed besturen) binnen de gemeente;

  • 7. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

  • 8. het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit één (duo-)raadslid per fractie, tevens benoemt elke fractie een plaatsvervanger.

  • 2. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter of één of meer plaatsvervangers aan. De voorzitter heeft stemrecht.

  • 3. Naast de commissieleden kunnen de griffier, de portefeuillehouder financiën, en de gemeentesecretaris (of diens vervangers) als adviseurs uitgenodigd.

  • 4. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie.

  • 5. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 5 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert in principe vier maal per jaar.

  • 2. De commissie vergadert niet als er minder dan vier leden aanwezig zijn.

  • 3. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 4. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 6. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 7. Het vastgestelde verslag van niet openbare vergaderingen wordt vertrouwelijk ter kennis gebracht aan de commissie en ligt voor de overige raadsleden vertrouwelijk ter inzage op de griffie.

Artikel 6 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden meegezonden met de schriftelijke oproep aan de commissieleden. De stukken worden tevens op de gemeentelijke website geplaatst.

  • 2. Informatie van de auditcommissie of aan de auditcommissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier; alle raadsleden kunnen bij de griffier deze informatie inzien.

Artikel 7 Evaluatie

[Vervallen]

Artikel 8 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie gemeente Meppel”. De verordening treedt in werking op de dag na vaststelling. 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 oktober 2010
de griffier, de voorzitter,