Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR76528
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR76528/1
Regeling vervallen per 15-04-2014
Nota financieel beleid
Geldend van 03-07-2007 t/m 14-04-2014
Intitulé
Nota financieel beleidOndertekening
Besloten in de vergadering van 03-07-2007.
Bijlage
Bijlage 1 Overzicht actiepunten nota financieel beleid 2007
hfst
Omschrijving
planning
2.3
1. actualiseren van de financiële beheersverordening ex art 212
2. in de begroting en de rekening een overzicht opnemen van de onderdelen uit de beheersverordening die nog niet op orde zijn en die op orde zijn gebracht.
Nog bepalen
Sept 07
3.3
3. Uniformeren tussentijdse managementrapportages (2007 en 2008)
4. Uniformeren opmaak voor afdelingsplannen
5. Processen voor jaarrekening, 1e marap/berap en perspectiefnota beter op elkaar afstemmen
2e helft 2007
2e helft 2007
2008
3.4.3
6. Aan de raad voorstellen om bij het vaststellen van een incidenteel budget voor een éénmalig project, er tevens mee in te stemmen dat het budget voor nog niet uitgevoerd werk één jaar mag worden overgeheveld naar het nieuwe boekjaar, mits het project nog actueel is..
Opnemen in raadbesluit bij deze nota
3.4.6
7. opstellen (afronden) van het handboek grondexploitatie waarin ook de financiële beleidsuitgangspunten worden vastgelegd voor de bestaande en toekomstige grondvoorraad en de hierin vastgelegde of vast te leggen financiële middelen.
8. opstellen nota grondbeleid
9. Jaarlijks opstellen van een bijgestelde raming van de verschillende complexen grondexploitatie (vertrouwelijk).
2007
2007
zomer 2007
4.1.2
10. Opstellen standaardberekening voor iedere heffing; deze jaarlijks actualiseren als bijlage bij de productenraming (vaststelling college) en de samenvattende resultaten opnemen in de paragraaf lokale heffingen. In het bijzonder aandacht voor bedrijfsafval.
In begr 08 (PUZA, vakafdeling)
4.1.3
11. uitwerken richtlijnen voor nieuwe (wel of niet marktconforme) huurtarieven en voor de berekening van verhuurtarieven van sportaccommodaties, muziekschool en multifunctionele gebouwen, waarbij ook een relatie wordt gelegd met de gemaakte kosten en het subsidie-instrumentarium.
2008 (MAZA)
4.1.5
12. Administratief beheer van alle geldleningen centraal bij één (financiële) functionaris onderbrengen, rekening houdend met functiescheiding..
Juni-juli 07
4.2.2
13. Opnieuw vaststellen van de verdeelsleutels voor de interne producten aan de externe producten en afdelingskostenplaatsen, deze verdeelsleutel jaarlijks actualiseren en vastleggen in een bijlage bij de productenraming.
14. Uitwerken hoe bij declarabele projecten duidelijk onderscheid kan worden gemaakt in interne producten en afdelingskostenplaatsen, waarbij voor alle afdelingen(óók voor BMO en FO) dezelfde systematiek van urendoorbelasting wordt gehanteerd.
15. Vastleggen hoe de niet-compensabele BTW uiteindelijk via mengpercentages wordt verdeeld over de producten en projecten. Jaarlijks actualiseren als bijlage bij de productenraming.
Juni – sept 07
Inbegr 08 (BMO)
Juni – sept 07
4.2.3
16. Ontwikkelen organisatiebrede richtlijnen voor de centrale tijdregistratie en de financiële doorbelasting van de uurkosten van eigen personeel en ingehuurd personeel.
2e helft 2007
17. Bij de uitwerking van de begroting 2008 ontwikkelen van nieuwe berekeningswijze voor de uurtarieven, waarin zo mogelijk onderscheid wordt gemaakt in salarisgroep en binnendienst/ buitendienst;
18. verbeterslag werkwijze urenboeking en urendoorberekening;
19. in de urenbegroting onderscheid maken in formatieuren voor regulier werk en formatie die kan worden doorberekend (aan projecten, aan tariefproducten of aan derden);
20. Standaardraming opzetten voor berekening productieve uren;.
21. Ontwikkelen format voor investeringskrediet, waarbij duidelijk wordt hoe eigen uurkosten en de externe kosten over de jaren worden verdeeld.
In begr 08
2e helft 2007
productbegr 08
In begr 08
aug – sept 08
4.2.5
22. De hulpkostenplaats sportaccommodaties samenvoegen met het exploitatieproduct sportaccommodaties met tevens de interne verrekening tussen de producten sportaccommodaties en onderwijs vereenvoudigen.
23. Kostenplaats tractiekosten ombouwen tot kostenplaats wagenpark. Op die kostenplaats worden alle gemeentelijke voertuigen ondergebracht. Er wordt gewerkt met een beperkt aantal gedifferentieerde uurtarieven.
In begr 08
In begr 08
5.1
24. Keuzevoorstel aan de raad doen om het restant van de reserve CCM en de reserve Nieuwbouw Stadhuis toe te voegen aan de algemene reserve, ofwel deze reserves benutten voor balanssanering.
25. Raadsvoorstel uitwerken om kleine geactiveerde investeringen op te schonen.
1e + 2e berap 07
najaar 2007
5.1.1
26. in de nieuwe begroting en bestuursrapportages opnemen welk deel van de kapitaallasten naar verwachting incidenteel vrijvalt door vertragingen in de investeringen;
27. Nieuwe afschrijvingstermijnen en het afschrijvingsbeleid vastleggen in de te wijzigen financiële verordening ex artikel 212 gemeentewet.
Vanaf begr 08 en 1e berap 07
Zie 1
5.1.2
28. opstellen van een meerjarig investeringsplan met onderscheid in incidentele en vervangingsinvestering en waarin ook meerjarig de kapitaallasten en de prijsindexering zijn opgenomen;
29. opstellen spelregels in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen hoe in de begroting wordt omgegaan met kapitaallasten in relatie tot de onderhoudskosten voor kapitaalgoederen.
In begr 08
2008
5.1.3
30. Opstellen uitvoeringsplanning treasury, waarin rekening is gehouden met de pieken in de inkomsten en uitgaven en het meerjarige investeringsschema, inclusief uitgaven van gronden;
31. In de paragraaf financiering bij de begroting de verwachte financieringsbehoefte aangegeven en hoe dat zal worden ingevuld.
Start 2e helft 2007
In begr 08
5.3.1
32. Bestaande reserves nader onderbouwen en beheren.
Juli 07
5.3.2
33. De berekening van het weerstandsvermogen en de toelichting daarop in de paragraaf weerstandsvemogen geleidelijk uitbreiden tot een systeem van risicomanagement.
Eind 2008
5.5
34. Regelen van het structureel beheer van reserves en voorzieningen
35. Opstellen van een nota inventarisatie en opschoning voorzieningen
Juni 07
5.7
36. Onderbouwing van het financieringstekort, de renteberekening en het financieringstekort/ overschot opnemen in de paragraaf financiering en in de productenraming;
37. Bij de opstelling van de perspectiefnota en de begroting afwegen welk deel van de reserve vrij inzetbaar moet blijven en waarvan (na bestemming) de rente moet worden toegevoegd aan de reserves.
In begr 08
In begr 08
6.1
38. De raad voorstellen nieuwe beleidsafspraken over geldverstrekkingen en garantiestellingen vast te stellen en de verouderde nota gemeentelijke financiële medewerkingen (uit 1994) in te trekken.
In raadsbeluit bij deze nota
6.2
39. Notitie opstellen over hypothecaire geldleningen aan ambtenaren.
Op termijn
6.3
40. Opstellen van een inventarisatie van de arbeidskosten gerelateerde verplichtingen en nagaan of de getroffen voorziening toereikend is.
Nov 07
6.4
41. Aanpassen financiële administratie zodat de informatie aan derden ieder kwartaal snel, goed en betrouwbaar kan worden opgeleverd.
Loopt
6.6
42. Opstellen van duidelijke richtlijnen voor uniform grootboekbeheer met verduidelijking van de naamgevingen, het omgaan met verschillen op tussenrekeningen en duidelijke voorschriften voor het aanleveren van gewone en memoboekingen .
Sep-okt 2007
6.7
43. Inventariseren van de gemeentelijke bezittingen die niet op de balans zijn geactiveerd en dit opnemen in de bezittingenregistratie (als onderdeel van de activamodule)
Start eind 2007 (OW, FO, BMO)
Bijlage 2
Relevante bestaande verordeningen en beleidsnota’s
Zie voor actuele stand en voor exacte omschrijving http://www.meppel.digitalebalie.nl/
OMSCHRIJVING
actueel
planning
Organisatiebesluit
Niet aanwezig
Financiële beheersverordening, ex artikel 212
Aanpassing gewenst, o.a. ivm afschrijvingsbeleid
Controleverordening, ex artikel 213
Actueel
Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid, ex artikel 213a
Actueel
Budgethoudersregeling gemeente Meppel 2006
Actueel, 22 mei 2006
Mandaatbesluit 2005
Wordt momenteel geactualiseerd
Treasury statuut 2001
heroverwegen
Algemene subsidieverordening Meppel
heroverwegen
Diverse subsidieverordeningen en beleidsregels welzijnssubsidies
Veelal verouderd, heroverwegen
Diverse verordeningen voor heffing en invordering van belastingen en leges
Verschilt per verordening
Overwegen om tarieven te vereenvoudigen
Instructie voor kassiers en voor comptabele
Van 1998
Financieringsregeling huisvesting ambtenaren
van 1998
Notitie reserves en weerstandsvermogen (2006)
Oktober 2006
Jaarlijks bijstellen en resultaten in jaarrekening opnemen
Tussenrapportage kostendekkendheid tarieven (intern stuk van 8 december 2004)
nee
Behoeft nadere uitwerking
Notitie kredieten (intern stuk van begin 2007)
nee
Behoeft nadere uitwerking
Nota gemeentelijke financiële medewerkingen
24 november 1994
Laten intrekken door raad en aangepaste
beleidsregels laten vaststellen
Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2006
2006
Algemene en aanvullende inkoopvoorwaarden
2005
Nota aanbestedingsbeleid
In voorbereiding
Audit financiële processen (ivm rechtmatigheid)
Mei 2007
Nota aanbestedingsbeleid
In voorbereiding
Bijlage 3
Overzicht afschrijvingstermijnen
Investering
Conform financiële beheersverordening ex artikel 212
Afschrijvingstermijn
opmerking
Kosten onderzoek en ontwikkeling (immateriële vaste activa)
Max 5 jaar
Kosten geldleningen
Direct afboeken
Riolering
35 jaar
Overwegen om termijn aan te passen
nieuwbouw woonruimten, bedrijfsgebouwen, (permanente bouw)
40 jaar
renovatie, restauratie, aankoop woonruimten en bedrijfsgebouwen
25 jaar
Bodemsaneringen
40 jaar
Renovatie, restauratie en aankoop van bedrijfsgebouwen en woonruimten
25 jaar
Nieuwbouw bedrijfsgebouwen en woonruimten (semi permanent)
25 jaar
Vervanging daken en dakbedekkingen
20 jaar
technische installaties bedrijfsgebouwen (lift, cv)
15 jaar
Veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen, telefooninstallaties, kantoormeubilair, school-meubilair, aanleg tijdelijke terreinwerken
10 jaar
Hard- en software (geen PC’s)
5 jaar
Bouw tijdelijke bedrijfsgebouwen
10 jaar
Zware transportmiddelen (tractoren, vuilniswagens, sneeuwploegen, schaftwagens, maaimachines)
7 jaar
Aanhangwagens, schuiten, lichte bedrijfsvoertuigen en PC’s
1 jaar
Overwegen om termijn aan te passen
gronden en terreinen.
Niet
Nieuwe afspraak (nog niet in financiële beheersverordening opgenomen):
Investeringen in de openbare ruimte worden (na verrekening met de bestemmingsreserve en onder aftrek van bijdragen van derden) op de balans geactiveerd tegen maximaal de volgende afschrijvingstermijnen. Dit is in overeenstemming met de gangbare berekeningswijze.
- 15 jaar aanleg en reconstructie wegen
- 15 jaar houten bruggen
- 25 jaar herinrichting parken
- 40 jaar betonnen/ijzeren bruggen en viaducten
- 10 jaar verkeersregelinstallaties, openbare verlichting
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl