Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR76176
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR76176/7
Regeling vervallen per 01-01-2013
Legesverordening 2012
Geldend van 22-12-2011 t/m 31-12-2012
Intitulé
Legesverordening 2012De raad der gemeente Appingedam;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 29 november 2011;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;
B E S L U I T :
vast te stellen de:
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:a. dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;b. week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;c. maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;d. jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;e. kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:- het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen of vermogen;- diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimte-lijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;- diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Artikel 5 Tarieven
-
1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
2 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van en aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwe-zenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet .
-
3 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving; b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
-
2 In afwijking van het in lid 1a en b bepaalde, moeten de leges conform artikel 1.19.3.1 van de tarieventabel behorende bij deze legesverordening (reservering gehandicaptenparkeerplaats) worden betaald in vijf gelijke termijnen.De termijnen worden geïnd door middel van een jaarlijkse nota, die betaald dient te worden binnen één maand na de dagtekening van denota.
-
3 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste en tweede lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Teruggaaf
-
1 Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
-
2 Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:a. van zuiver redactionele aard zijn; b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft: 1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten); 3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen); 4. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens); 5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens); 6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag); 7. hoofdstuk 16 (kansspelen); een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeesters en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
-
1 De ‘Legesverordening 2011’ van 17 december 2010, sedertdien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
3 In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vijfde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.
-
5 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.
-
6 Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2012”.
Ondertekening
Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2012 1
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012
Titel 1 Algemene dienstverlening Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand Hoofdstuk 2 Reisdocumenten Hoofdstuk 3 Rijbewijzen Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het KiezersregisterHoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens Hoofdstuk 7 Bestuursstukken Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken Hoofdstuk 10 Gemeentearchief Hoofdstuk 11 Huisvestingswet Hoofdstuk 12 Leegstandwet Hoofdstuk 13 GemeentegarantieHoofdstuk 14 Marktstandplaatsen Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet Hoofdstuk 16 Kansspelen Hoofdstuk 17 Kinderopvang Hoofdstuk 18 Telecommunicatie Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer Hoofdstuk 20 Diversen
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leef-omgeving/omgevingsvergunning Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning Hoofdstuk 4 Vermindering Hoofdstuk 5 Teruggaaf Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijzigingproject Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten Hoofdstuk 9 Sloopmelding Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn Hoofdstuk 1 Horeca Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven Hoofdstuk 4 Kinderopvang Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 1.1.1.1 dinsdagmiddag (13.30–16.30 uur) € 342,20;1.1.1.2 maandag, woensdag, donderdag of vrijdag (09.00–16.30 uur) € 342,20;1.1.1.3 zaterdag (09.00–16.00 uur) € 706,50.
1.1.2 Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte wordt be-rekend naar de onder 1.1.1 genoemde tarieven.
1.1.3 Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap plaatsvindt in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, worden de tarieven onder 1.1.1 en 1.1.2 verhoogd met € 69,70.
1.1.4 Indien het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis ingevolge artikel64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, worden de tarieven onder 1.1.1 en 1.1.2 verhoogd met € 69,70.
1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van eenduplicaat trouwboekje of partnerschapsboekje € 24,70.
1.1.6 gereserveerd
1.1.7 gereserveerd
1.1.8 Het tarief bedraagt voor van het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 26,25.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
1.1.9 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burger-lijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Le-gesbesluit akten burgerlijke stand.
1.1.10 Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap wordt verricht door een (onbezoldigde) buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente, worden de tarieven onder 1.1.1 en 1.1.2 verhoogd met € 105,00.
1.1.11 Het tarief voor het annuleren van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap binnen veertien dagen voor de afgesproken datum bedraagt € 78,75.
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag: 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreem¬delingen € 48,70;1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, eengroter aantal bladzijden bevattende dan een nationaalpaspoort als genoemd in 11.1.1.1 (zakenpaspoort) € 48,70;1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoevevan een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Moluk¬kers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 48,70;1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocumentals genoemd in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij deaanvraag van dit nieuwe reisdocument € 9,35;1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvings-sticker in een reeds uitgegeven reisdocument als genoemd in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 21,85;
1.2.1.6 tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 9,35;
1.2.1.7 voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor een persoon die op het moment van de aanvraag veertien jaar of ouder is € 40,05.
1.2.1.8 voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt € 30,00.
1.2.2 De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoed-levering vermeerderd met een bedrag van € 45,90.
1.2.3 Het tarief als genoemd in het onderdeel 11.1.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van een of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts een keer per reisdocument berekend.
1.2.4 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoed-levering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van € 21,80.
1.2.5 Indien bij de aanvraag om een reisdocument ingevolge artikel 31 van de Paspoortwet een schriftelijke verklaring omtrent de vermis-sing moet worden opgemaakt,worden de overeenkomstig 1.2.1.1. tot en met 1.2.1.3 en 1.2.1.7 en 1.2.1.8 berekende bedragen verhoogd met € 24,35.
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van eenrijbewijs € 37,05.
1.3.2 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoed-levering vermeerderd met een bedrag van € 33,50.
1.3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen € 4,60.
1.3.4 Indien bij de aanvraag om een rijbewijs een schriftelijke verklaring omtrent de vermissing moet worden opgemaakt, wordt het overeenkomstig 1.3.1 berekende bedrag verhoogd met € 27,40.
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de on-derdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke ba-sisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag:
1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens:per verstrekking € 11,80;
1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 284,50;1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 843,55;1.4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 1.407,60;
1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het maandelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen inde gemeente € 351,90.
1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag:1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens:per verstrekking € 11,80;1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gege-vens gedurende de periode van één jaar:1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 284,50;1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 843,55;1.4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 1.407,60;
1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10,tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratiepersoonsgegevens € 2,27.
1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteedkwartier € 26,25.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, twee-de lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in be-hande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (Gereserveerd.)
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens(Gereserveerd.)
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting, per pagina € 0,02;1.7.1.2 een afschrift van de productramingen per sector, per pagina € 0,02;1.7.1.3 een afschrift van de gemeenterekening, per pagina € 0,02;
1.7.2 gereserveerd
1.7.3 gereserveerd
1.7.4 gereserveerd
1.7.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:1.7.5.1 een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening, per pagina € 0,02;1.7.5.2 een afschrift van de Bouwverordening, per pagina € 0,02.
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag:1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie (zwart/wit) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegen-kaart behorende bij de legger, structuurplan of stadsvernieuwings-plan, per bladzijde:1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner € 3,50;1.8.1.1.2 in formaat A3 € 5,30;1.8.1.1.3 in formaat A2 € 7,15;1.8.1.1.4 in formaat A1 € 10,75;1.8.1.1.5 in formaat A0 € 14,20.
1.8.1.1a tot het verstrekken van een fotokopie (kleur) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart be-horende bij de legger, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per bladzijde:1.8.1.1a.1 in formaat A4 of kleiner € 5,40;1.8.1.1a.2 in formaat A3 € 8,15;1.8.1.1a.3 in formaat A2 € 10,65;1.8.1.1a.4 in formaat A1 € 16,25;1.8.1.1a.5 in formaat A0 € 21,25.1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestem-mingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per bladzijde:1.8.1.2.1 in formaat A4 of kleiner € 7,05;1.8.1.2.2 in formaat 3 € 10,60;1.8.1.2.3 in formaat A2 € 14,10;1.8.1.2.4 in formaat A1 € 17,55;1.8.1.2.5 in formaat A0 € 21,15.
1.8.1.3 tot het verstrekken van een print van uitsnede van een digitale kaart, per bladzijde:1.8.1.3.1 in formaat A4 of kleiner € 7,05;1.8.1.3.1 in formaat A3 € 10,60;1.8.1.3.1 in formaat A2 € 14,10;1.8.1.3.1 in formaat A1 € 17,55;1.8.1.3.1 in formaat A0 € 21,15.
1.8.1.4 tot het verstrekken van een digitaal bestand van uitsnede van een digitale kaart, per bestand:1.8.1.4.1 via e-mail € 9,25;1.8.1.4.2 op eigen usb stick € 11,45;1.8.1.4.3 op CD-ROM € 13,45;1.8.1.4.4 op DVD € 14,95.
1.8.2. n.v.t1.8.3. n.v.t
1.8.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift uit de kadastrale massale output € 11,45.
1.8.5 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier € 26,25.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag: 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05;1.9.2 tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn € 11,80;1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 11,80;1.9.4 tot het waarmerken van een fotokopie € 11,80;1.9.5 tot het verstrekken van een duplicaat containerpas € 11,80.
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 26,25.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina € 0,40;1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 12,20.
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (Gereserveerd.)
Hoofdstuk 12 Leegstandswet (Gereserveerd.)
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (Gereserveerd.)
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (Gereserveerd.)
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (Gereserveerd.)
Hoofdstuk 16 Kansspelen
1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als be-doeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:1.16.1.1 voor een periode van 12 maanden voor één speel-automaat € 56,50;1.16.1.2 voor een periode van 12 maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 56,50; en voor iedere volgende speelautomaat € 34,00.
Hoofdstuk 17 Kinderopvang (Gereserveerd.)
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie (Gereserveerd.)
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
1.19.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag:1.19.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing voor voertuigen als be-doeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en ver-keerstekens 1990 € 31,00;1.19.1.2 tot het verkrijgen van een ontheffing voor voertuigen als be-doeld in artikel 9.1 van het Voertuigreglement € 31,00.
1.19.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag:1.19.2.1 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 36,60;1.19.2.2 tot het verkrijgen van een duplicaat van een gehandicaptenpar-keerkaart als bedoeld in artikel 52 van het Besluit administra-tieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 36,60.
1.19.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag:1.19.3.1 tot reservering van een gehandicaptenparkeerplaats door middel kentekenvermelding alsmede het plaatsen van een bord E6 als bedoeld in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (artikel 29 BABW), voor de duur van maximaal 5 jaar € 448,10.
1.19.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag:1.19.4.1 tot het verkrijgen van een ontheffing van de parkeerduurregeling voor de parkeerterreinnen: “de Ossendrift”, de Paardewasch, de Wijkstraat, de Molenstraat en het terrein achter het hotel Wapen van Leiden te Appingedam € 37,00;1.19.4.2 tot het wijzigen van de ontheffing van de parkeerduur- regeling voor de onder 1.19.4.1. genoemde parkeerterreinen we-gens het wijzigen van het kenteken van het motorvoertuig van de houder van de ontheffing € 12,20.
Hoofdstuk 20 Diversen
1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag tot het verstrekken van:1.20.1.1 van een vergunning tot handelingen, waarvoor krachtens wet,reglement of verordening van politie vergunning moet wordengevraagd, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen voor ieder daaraan besteed kwartier € 26,25.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begro-ting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
1.20.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag tot het verstrekken van:1.20.2.1 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina € 0,40;1.20.2.2 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moe-ten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgeno-men, per pagina € 12,20.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leef-omgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanleg-kosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid ge-schieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aan-vraag betrekking heeft; 2.1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voe-ren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouw-kosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is ver-vangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouw-kosten verstaan de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;2.1.1.3 sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in para-graaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaar-den voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slo-pen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn om-schreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waar-voor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag, gereserveerd
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde le-ges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, hande-ling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
2.3.1 Bouwactiviteiten
2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 50.000 bedragen: 1,67%van de bouwkosten, met een minimum van € 83,60;2.3.1.1.2 indien de bouwkosten € 50.000 tot € 500.000 bedragen: 1,37%van de bouwkosten; 2.3.1.1.3 indien de bouwkosten € 500.000 tot € 4.000.000 bedragen: 1,07%van de bouwkosten; 2.3.1.1.4 indien de bouwkosten € 4.000.000 of meer bedragen: 0,87% van de bouwkosten, met een maximum van € 500.000,--.Extra welstandstoets 2.3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het ta-rief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onder-deel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, verhoogd met het bedrag aan kosten advies Welstandscommissie. Deze verhoging wordt aan de aanvrager mede gedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, be-doeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aan-vrager ter kennis is gebracht.Verplicht advies agrarische commissie 2.3.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het ta-rief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat on-derdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commis-sie nodig is en wordt beoordeeld verhoogd met het bedrag aan kosten advies van de agrarische commissie.Deze verhoging wordt aan de aanvrager mede gedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, be-doeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aan-vrager ter kennis is gebracht.Achteraf ingediende aanvraag 2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het ta-rief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt inge-diend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 25%van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 2.3.1.5. Beoordeling aanvullende gegevens, gereserveerd
2.3.2 Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 64,75.2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van eenbouwactiviteit.Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, be-draagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 330,00;2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 550,00;2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 770,00;2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast(tijdelijke afwijking): € 330,00; 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordttoegepast (afwijking van exploitatieplan): € 770,00;2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke orde-ning en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 770,00;2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke orde-ning en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 770,00;2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 550,00.
2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 330,00;2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 550,00;2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 770,00;2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast(tijdelijke afwijking) € 330,00;2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordttoegepast (afwijking van exploitatieplan): € 770,00;2.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke orde-ning en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 770,00;
2.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, deactiviteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krach-tens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 770,00;2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordttoegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 550,00.
2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief € 425,50.2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale veror-dening of de Erfgoedverordening Gemeente Appingedam aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: € 86,10;2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 86,10.2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens pro-vinciale verordening of de Erfgoedverordening Gemeente Appinge-dam aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief € 86,10.
2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverorde-ning of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo € 80,00;2.3.7.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van deBouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, be-doeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van deWabo € 80,00;
2.3.7.2 Asbesthoudende materialen, gereserveerd 2.3.8 Aanleggen of veranderen weg, gereserveerd2.3.9 Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een pro-vinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatse-lijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 25,00.
2.3.10 Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 lid 1 van de Bomenverordening Appingedam een vergunning of ont-heffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 35,10.2.3.11 Opslag van roerende zaken, gereserveerd2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbescher-mingswet 1998, gereserveerd2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet, gereser-veerd2.3.14 Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die acti-viteit of handeling: 2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysie-ke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meege-deelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begro-ting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.;2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie ac-tiviteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomge-ving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, be-draagt het tarief: 2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uit-gevoerd zonder omgevingsvergunning.;2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: hetbedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeel-de kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aan-vraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschik-king met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voort-vloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschik-king met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voort-vloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
2.3.16 Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voor-schrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodem-rapport wordt beoordeeld: 2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport het be-drag aan kosten van dat bodemrapport.Deze kosten worden aan de aanvrager mede gedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is op-gesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aan-vrager ter kennis is gebracht;2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport het be-drag aan kosten van dat bodemrapport.Deze kosten worden aan de aanvrager mede gedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is op-gesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aan-vrager ter kennis is gebracht.
2.3.17 Advies 2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dithoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uit-brengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meege-deelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schrifte-lijk is ingetrokken.
2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen 2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omge-vingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: nihil;2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geenbedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opge-steld. 2.3.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht,wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schrifte-lijk is ingetrokken. Hoofdstuk 4 Vermindering, gereserveerd
Hoofdstuk 5 Teruggaaf2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergun-ning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aan-leg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behande-ling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op terug-gaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van twee weken na het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na twee weken na het in behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteitverschuldigde leges.
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergun-ning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een pro-ject dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen zes maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergun-ning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopacti-viteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt medeverstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergun-ning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 2.5.4 gereserveerd
2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen beden-kingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.
2.5.6 Teruggaaf bij melding begin der werkzaamheden en gereedmeldingIndien de meldingen “begin der werkzaamheden” en “gereedmel-ding” binnen twee weken na het begin c.q. het gereedkomen schriftelijk gemeld zijn, wordt op verzoek een teruggaaf van € 50,00 van de geheven leges als vermeld in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2 worden verleend.
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning, gereserveerd
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 86,10.
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening het bedrag aan kosten zoals dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aanvrager is meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, be-doeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aan-vrager ter kennis is gebracht.
2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke or-dening het bedrag aan kosten zoals dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aanvrager is meege-deeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeente-ambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld, met een minimum van € 330,00.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aan-vrager ter kennis is gebracht.
Hoofdstuk 9 Sloopmelding2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouw-verordening € 80,00.
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 60,70.
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 255,35.3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 57,80.3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 22,15.
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
3.2.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:3.2.4.1. tot het verkrijgen van een vergunning als genoemd in artikel 5.18 (individuele standplaats) van de algemene plaatselijke veror-dening geldig voor:3.2.4.1.1 a) een dag € 7,85;3.2.4.1.2 b) een maand € 17,05;3.2.4.1.3 c) een jaar € 101,75.
3.2.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:3.2.5.1 tot het verkrijgen van een vergunning als genoemd in artikel 6 (ligplaats woonboten) van de woonschepenverordening Appingedam € 315,00.3.2.5.2 Indien de aanvraag betrekking heeft op een ligplaats woonschip waarvoor een vergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandcriteria als bedoeld in artikel 7 van de woonschepen-verordening Appingedam moet plaatsvinden wordt:3.2.5.2.1 het overeenkomstig 3.2.5.1 berekende bedrag verhoogd met het bedrag aan kosten advies Welstandscommissie zoals dat vooraf-gaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aan-vrager is meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aan-vrager ter kennis is gebracht.
3.2.6 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:3.2.6.1. tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening:3.2.6.1.1 voor een klein evenement € 7,70;3.2.6.1.2 voor een bestaand grootschalige evenement € 26,25;3.2.6.1.3 voor een grootschalig evenement of een evenementmet verhoogd risicoprofiel € 150,00.
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergun-ning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, of artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening € 741,00.
Hoofdstuk 4 Kinderopvang
3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het exploiteren van3.4.1 een kinderdagverblijf € 562,80;3.4.2 een gastouderbureau € 562,80.3.4.3 een gastouderopvang € 476,50.3.4.4 een commerciële peuterspeelzaal € 562,80.
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening, gereserveerd
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligings-verordening € 434,00.
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-vraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking voor ieder daaraan besteed kwartier € 26,25.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aan¬vraag, aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begro-ting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeente¬wet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behande¬ling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begro¬ting van het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
Aldus besloten in de openbarevergadering d.d. 15 december 2011
De raad voornoemd,
, voorzitter. , griffier.(H.K. Pot) (E.P. Faber-van Brug)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl