Regeling vervallen per 01-07-2009

Reglement voor de commissie naamgeving

Geldend van 17-03-2005 t/m 30-06-2009

Intitulé

Reglement voor de commissie naamgeving

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meppel; gelet op het bepaald in de Verordening Naamgeving, art. 7;

b es l u i t: vast te stellen het:

REGLEMENT VOOR DE COMMISSIE NAAMGEVING

bevattende regels over taak, samenstelling, werkwijze etcetera van de commissie naamgeving 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. Burgemeester en wethouders: Het college van burgemeester en wethouders van Meppel.

b. Rechthebbende: Ieder, die krachtens eigendom of beperkt zakelijk recht zodanig beschikking heeft over een onroerende zaak, dat hij/zij naar burgerlijk recht bevoegd is met betrekking tot die zaak te handelen als in de verordening is voorgeschreven, zomede de beheerder.

c. Belanghebbende: Degene wiens/wier belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.

d. Openbare ruimte: Alle voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande wegen, straten, paden, pleinen, plaatsen, plantsoenen, parken, bruggen, tunnels, viaducten, knooppunten en alle wateren die, al dan niet met enige beperking, voor het publiek bevaarbaar of anderszins toegankelijk zijn, alsmede daarin begrepen alle bouw- en kunstwerken die daar onderdeel van uitmaken.

e. Bouwwerk: Elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming, hetzij direct of indirect met de grond is verbonden, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond en bedoeld is om ter plaatse te functioneren.

f. Groslijst: Een lijst waarop meerdere namen worden opgenomen die passen binnen het vastgestelde thema en waaruit namen gekozen kunnen worden voor de benoeming van straten.

Artikel 2 De commissie

Er is een commissie van advies aan burgemeester en wethouders voor (straat)naamgeving, hierna te noemen de commissie.

Artikel 3 Taak

1. De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan burgemeester en wethouders over:

-het vaststellen van wijk- en buurtnamen

-het vaststellen van thema’s voor straatnaamgeving in nieuwe gebieden

-het toekennen van namen aan te onderscheiden delen van de openbare ruimte en aan de

gemeentelijke bouwwerken

-het toekennen van nieuwe namen in bestaande wijken of buurten

2. De commissie stelt op basis van het door burgemeester en wethouders vastgestelde thema, groslijsten samen, waaruit kan worden geput voor de benoeming van straatnamen.

3. De commissie vult – bij uitbreiding in bestaande wijken / buurten – zonodig bestaande groslijsten aan op basis van het door burgemeester en wethouders vastgestelde thema.

Artikel 4 Samenstelling en lidmaatschap

1. De commissie bestaat uit:

-een lid van het college van burgemeester en wethouders

-2 ambtelijke deskundigen (Ruimelijke zaken en Publiekszaken)

-een historicus

-2 vertegenwoordigers uit de bevolking van Meppel

2. Burgemeester en wethouders benoemen en herbenoemen de leden van de commissie.

3. De duur van het lidmaatschap van de commissie is gelijk aan de zittingsduur van de gemeenteraad,

waarna herbenoeming of aftreding volgt.

4. Het lidmaatschap van de commissie vervalt van rechtswege:

a. voor de vertegenwoordiger van de bevolking

-als hij/zij niet langer inwoner is van de gemeente Meppel

-als hij/zij benoemd is als lid van de gemeenteraad of als wethouder

-als hij/zij twee opeenvolgende zittingsperioden heeft volbracht

b. voor een ander lid:

-als het niet langer de functie uitoefent op grond waarvan het werd benoemd.

5. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 5 Voorzitter

1. Een lid van het college van burgemeester en wethouders is voorzitter van de commissie.

2. De commissie benoemt uit haar midden één of twee plaatsvervangend(e) voorzitter(s).

3. De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.

Artikel 6 Secretaris

1. Burgemeester en wethouders wijzen de secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie aan.

2. De secretaris bereidt de vergaderingen voor, draagt zorg voor de verslaglegging, bewaakt de voortgang van actiepunten en dient voorstellen in bij het college, waarin het advies van de commissie is verwoord.

3. De secretaris dient de commissie desgevraagd van advies.

Artikel 7 Tekenen van stukken

1. De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

2. De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 8 Deskundigen / belanghebbenden

De voorzitter is, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen en/of belanghebbenden uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

Artikel 9 Werkwijze

1. De commissie komt ten minste 2 maal per jaar bijeen en zo nodig vaker, wanneer:

-de voorzitter dit nodig acht, of

-burgemeester en wethouders daartoe verzoeken, of

-twee leden schriftelijk – en onder opgave van redenen – daartoe verzoeken.

2. De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten, die zullen worden behandeld. De agenda en de vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden. De commissie werkt zoveel mogelijk op basis van een vergaderschema.

3. De commissie vergadert slechts als ten minste vier leden, waaronder de voorzitter en/of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze tweede vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

4. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen.

5. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

6. Deskundigen/belanghebbenden, die ter vergadering aanwezig zijn voor een bepaald punt, nemen deel aan de beraadslagingen, maar hebben geen stemrecht.

7. Er wordt gestemd zonder last of ruggespraak.

8. Wanneer een lid zich van stemming onthoudt, wordt hij bij de besluitvorming geacht zijn stem niet te hebben uitgebracht.

9. De commissie vergadert en besluit in het openbaar. Het advies van de commissie aan het college van burgemeester en wethouders bevat, voorzover relevant, de zienswijzen van de leden van de commissie.

10. De deuren worden gesloten, wanneer ten minste twee van de aanwezige leden dit vorderen of de voorzitter het nodig acht. De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Het besluit daartoe behoeft de stemmen van tweederde van de aanwezige leden. Artikel 86 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing. De leden zijn verplicht tot geheimhouding inzake onderwerpen die tijdens besloten vergaderingen worden behandeld.

11. Het verslag van de vergadering van de comissie naamgeving wordt aan het college ter kennis gebracht.

Artikel 10 Presentievergoeding

1. De vertegenwoordiger uit de bevolking heeft recht op een presentievergoeding op grond van het

“Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden”.

2. Deskundigen die geen deel uitmaken van de commissie of in dienst zijn van de gemeente en deelnemen aan de vergadering hebben recht op een presentievergoeding die gelijk is aan de vergoeding van de vertegenwoordiger uit de bevolking.

Artikel 11 Slotbepalingen

In gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie

Artikel 12 Citeertitel en inwerkingtreding

1. Dit reglement kan worden aangehaald als: “Reglement voor de commissie naamgeving”.

2. Dit reglement treedt in werking op 2005.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 8 maart 2005. Burgemeester en wethouders voornoemd, de secretaris, de voorzitter,

Bijlage Bijlagen

Toelichting reglement voor de commissie naamgeving