Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR752581
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR752581/1
Verordening op de raadscommissies Reusel-De Mierden 2025
Geldend van 24-12-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening op de raadscommissies Reusel-De Mierden 2025De raad van de gemeente Reusel-De Mierden;
gelezen het voorstel van het Presidium van 6 oktober 2025;
gelet op artikel 82 en 84 Gemeentewet;
besluit vast te stellen:
Verordening op de raadscommissies Reusel-De Mierden 2025
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- •
commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
- •
commissielid: lid van een raadscommissie;
- •
commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
- •
griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
- •
werkbijeenkomst: een bijeenkomst op basis van artikel 84 gemeentewet.
Artikel 2. Instelling raadscommissies
Er is een:
- 1.
raadscommissie Inwoners (art. 82 Gemw), waarvan de werkzaamheden de onderwerpen betreffen:
- a.
openbare orde en veiligheid;
- b.
het sociale domein;
- c.
bestuur en ondersteuning;
- d.
financiën.
- a.
- 2.
raadscommissie Ruimte (art. 82 Gemw), waarvan de werkzaamheden de onderwerpen betreffen:
- a.
milieu;
- b.
ruimtelijke ordening en bouwen;
- c.
economische zaken, toerisme en recreatie;
- d.
verkeer en vervoer.
- a.
Artikel 3. Taken
Een raadscommissie:
- a.
brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;
- b.
kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a;
- c.
voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen bedoeld onder a.
Artikel 4. Samenstelling; benoeming commissievoorzitter
-
1. Een raadscommissie bestaat uit maximaal drie leden per fractie.
-
2. Als commissielid kunnen optreden zowel raads- als niet-raadsleden.
-
3. Elke fractie mag maximaal vier commissieleden voordragen die geen raadslid zijn. De commissieleden worden door de raad benoemd. De artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet en artikel 5 van het Reglement van orde van de raad van de gemeente Reusel-De Mierden zijn van overeenkomstige toepassing.
-
4. Alle commissieleden zijn per commissie, per vergadering en per agendapunt flexibel inzetbaar.
-
5. De raad benoemt de commissievoorzitters en hun plaatsvervangers.
Artikel 5. Zittingsduur
-
1. De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.
-
2. Een commissielid houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.
-
3. De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.
-
4. De raad kan de commissievoorzitter ontslaan.
-
5. Een commissielid en de commissievoorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.
-
6. Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van commissieleden die op voordracht van die fractie zijn benoemd van rechtswege.
Artikel 6. De commissiegriffier
-
1. De raadsgriffier is tevens commissiegriffier.
-
2. Een commissiegriffier is aanwezig in commissievergaderingen en bij raadsavonden of wordt vervangen door diens vervanger.
-
3. Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.
HOOFDSTUK 2. VERGADERINGEN
PARAGRAAF 1. VOORBEREIDINGEN
Artikel 7. Oproep en voorlopige agenda
-
1. De commissievoorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 88 van de Gemeentewet bedoelde stukken.
-
2. Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 8, eerste lid, wordt opgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.
Artikel 8. Aanvullende agenda; vaststellen agenda
-
1. In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.
-
2. Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 87 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.
-
3. Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.
Artikel 9. Ter inzage leggen van stukken
-
1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
-
2. Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst.
-
3. Informatie van de raadscommissie of aan de raadscommissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier.
Artikel 10. Openbare kennisgeving
-
1. Commissievergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging op de in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de gemeentelijke website.
-
2. In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden. Hierbij geldt de termijn zoals vermeld in artikel 7 tweede lid.
PARAGRAAF 2. TER VERGADERING
Artikel 11. Presentielijst
-
1. De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.
-
2. Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissievoorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 12. Opening vergadering en quorum
-
1. Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst tenminste uit 2 fracties in totaal tenminste 3 commissieleden tegenwoordig zijn.
-
2. Als ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste 24 uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.
-
3. Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of adviseren, als blijkens de presentielijst van tenminste 2 fracties in totaal tenminste 3 commissieleden tegenwoordig zijn.
Artikel 13. Verslag
-
1. Een commissiegriffier draagt zorg voor verslagen van vergaderingen.
-
2. Een verslag bevat in ieder geval:
- a.
de namen van de commissievoorzitter, de commissiegriffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
- b.
een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
- c.
een samenvatting van de conclusies en het advies aan de raad;
- d.
bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 16 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
- a.
-
3. Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de commissievoorzitter en commissiegriffier.
-
4. Conceptverslagen worden zo spoedig mogelijk na de commissievergadering openbaar gemaakt door plaatsing op de gemeentelijke website.
Artikel 14. Advies; geen stemmingen
-
1. Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.
-
2. In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.
Artikel 15. Aantal spreektermijnen
-
1. Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.
-
2. Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.
-
3. Commissieleden mogen in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.
-
4. Bij de bepaling hoeveel malen een commissielid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.
Artikel 16. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 17. Spreekrecht
-
1. Belanghebbenden kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn (met uitzondering van de lijst van ingekomen stukken) en over onderwerpen die niet geagendeerd zijn.
-
2. Insprekers die het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn spreken in bij het agendapunt ‘spreekrecht’.
-
3. Insprekers die het woord voeren over onderwerpen die niet geagendeerd zijn spreken in bij het agendapunt ‘burgers aan het woord’.
-
4. Het woord kan niet worden gevoerd over
- a.
een besluit waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan;
- b.
benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
- c.
een onderwerp waarover een klacht als bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;
- a.
-
5. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk om 12.00 uur ‘s middags op de dag van de vergadering aan de commissiegriffier onder vermelding van zijn naam, mailadres, telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden. De voorzitter heeft de mogelijkheid om hiervan af te wijken.
-
6. De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De commissievoorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.
-
7. De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers korte, verhelderende vragen te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.
-
8. Insprekers krijgen vijf minuten de tijd voor hun bijdrage. De voorzitter kan hiervan afwijken in bijzondere gevallen.
Artikel 18. Handhaving orde en schorsing
-
1. De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.
-
2. De voorzitter roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
-
3. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door de voorzitter te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.
-
4. De voorzitter kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van het gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 19. Voorstellen van orde
Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.
PARAGRAAF 3. BESLOTEN VERGADERINGEN
Artikel 20. Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 21. Verslag besloten vergadering
-
1. Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de leden van de commissie ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.
-
2. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het opheffen van de geheimhouding op het verslag.
-
3. De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Artikel 22. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89 vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
PARAGRAAF 4. TOEHOORDERS EN PERS
Artikel 23. Toehoorders en pers
-
1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.
-
2. Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.
-
3. De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
-
4. De voorzitter is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.
Artikel 24. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
HOOFDSTUK 3. WERKBIJEENKOMST
Artikel 25. Werkbijeenkomst
-
1. Er is een werkbijeenkomst die bestaat uit raadsleden en commissieleden (artikel 4 derde lid) in wisselende samenstelling.
-
2. De werkbijeenkomst kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.
-
3. De werkbijeenkomst dient als een informatieve bijeenkomst.
-
4. De werkbijeenkomst kan een advies geven aan het college van burgemeester en wethouders.
-
5. De gemeenteraad benoemt een voorzitter en twee plaatsvervangende voorzitters.
-
6. De griffier of diens plaatsvervanger is aanwezig bij de werkbijeenkomst en maakt een beknopt verslag.
-
7. De agendacommissie (artikel 3 Reglement van orde van de raad van Reusel-De Mierden over de vergaderingen en werkzaamheden van de raad 2025) bepaalt of de werkbijeenkomst openbaar of besloten is.
Artikel 26. Presentielijst werkbijeenkomst
-
1. De griffier of diens plaatsvervanger draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.
-
2. Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
HOOFDSTUK 4. SLOTBEPALINGEN
Artikel 27. Intrekken oude verordening
De Verordening op de raadscommissies gemeente Reusel-De Mierden 2022 wordt ingetrokken.
Artikel 28. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 december 2025.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies gemeente Reusel-De Mierden 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van 11 november 2025,
de griffier,
mw. I.A.C. de Groot
de voorzitter,
mw. A.J.M.H. van de Ven
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl