Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR750965
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR750965/1
Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Staphorst 2025
Geldend van 19-12-2025 t/m heden
Intitulé
Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Staphorst 2025De raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar en de WOZ-ambtenaar van de gemeente Staphorst:
- -
ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
- -
gelet op artikel 2:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht,
besluiten vast te stellen het:
Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Staphorst 2025
Artikel 1 Definities
Dit besluit verstaat onder:
- a.
bericht: een bericht als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
- b.
kanaal: een aangewezen wijze van elektronisch verzenden van berichten als bedoeld in artikel 2:13, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Aanwijzing kanalen
-
1. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient, zijn de specifieke webformulieren of e-mailadressen aangewezen in bijlage 1 bij dit besluit.
-
2. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient bij een organisatie die een bepaalde taak uitvoert voor de gemeente, geldt dat berichten worden ingediend via het door die organisatie voor het bericht gehanteerde kanaal;
-
3. Voor berichten die op verzoek van de gemeente worden ingediend, wordt de in de uitnodiging aangewezen elektronische wijze van verzenden als kanaal gebruikt.
-
4. Voor berichten die de verzender uit eigen beweging indient, en waarvoor geen specifiek kanaal is aangewezen, geldt het algemene e-mailadres gemeente@staphorst.nl als aangewezen kanaal.
Artikel 3 Wijzigen bestaande of aanwijzen nieuwe kanalen
-
1. De raad delegeert de bevoegdheid tot het aanwijzen en wijzigen van de kanalen als bedoeld in artikel 2 van dit aanwijzingsbesluit aan het college, gelet op artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht.
-
2. De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders mandateren de bevoegdheid tot aanwijzing en wijziging van kanalen als bedoeld in artikel 2 van dit aanwijzingsbesluit aan de medewerkers Team Communicatie van de afdeling Bestuur- & Managementondersteuning.
-
3. De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar en de WOZ-ambtenaar van de gemeente Staphorst mandateren de bevoegdheid tot aanwijzing en wijziging van kanalen als bedoeld in artikel 2 van dit aanwijzingsbesluit aan de medewerkers Team Communicatie van de afdeling Bestuur- & Managementondersteuning.
Artikel 4 Kanaal Omgevingswet
In afwijking van artikel 2 gebruiken we het Omgevingsloket als kanaal voor berichten van producten en diensten die vallen onder de Omgevingswet (als bedoeld in artikel 20.21 van die wet).
Artikel 5 Kanaal Dienstenwet
In afwijking van artikel 2 gebruiken we de Berichtenbox voor Bedrijven als kanaal voor berichten die onderdeel zijn van een procedure of formaliteit die valt onder de Dienstenwet (als bedoeld in artikel 5 van de Dienstenwet).
Artikel 6 Inwerkingtreding besluit
Dit besluit treedt in werking een dag na bekendmaking.
Artikel 7 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening Staphorst 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 13 november 2025
De heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar
Aldus vastgesteld op 13 november 2025
De WOZ-ambtenaar
Aldus vastgesteld op 18 november 2025
De burgemeester
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 18 november 2025
De burgemeester
De secretaris
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 december 2025
De voorzitter
De griffier
Toelichting
Algemeen
Op 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (hierna: Wmebv) in werking. Een uitzondering hierop is zorgplicht (voor het bieden van passende ondersteuning bij digitaal verkeer met de gemeente ), omdat die al op 1 januari 2024 voor gemeenten geldt. Met deze wet wordt onder andere afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) gewijzigd.
De Wmebv geeft iedereen het recht om zogenoemde formele berichten – dat wil zeggen berichten die deel uitmaken van een procedure over een besluit, klachten, of andere volgens wettelijk voorschrift voorgeschreven berichten – elektronisch (wij geven de voorkeur aan het gebruik van het meer dagelijks gebruikte woord: ‘digitaal’) naar een bestuursorgaan te sturen. Hierna wordt steeds over inwoners en bedrijven worden gesproken, maar ook anderen (zoals verenigingen en stichtingen) hebben dit recht. Gemeentelijke bestuursorganen waarvoor dit in elk geval geldt, zijn de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar en de WOZ-ambtenaar. Deze bestuursorganen moeten daarom de digitale kanalen aanwijzen die inwoners, bedrijven en anderen voor deze officiële berichten moeten gebruiken.
Artikelsgewijs
Alleen de artikelen die verdere toelichting nodig hebben, zijn hieronder toegelicht.
Artikel 1. Definities
De definitie van ‘bericht’ en ‘kanaal’ is gelijk aan hoe het in de Awb staat. Als aanvulling geldt het volgende. Het recht om digitaal berichten aan een bestuursorgaan te sturen gaat over de volgende typen officiële berichten:
- 1.
Een bericht dat deel uitmaakt van een procedure over een besluit. Dit gaat in ieder geval over:
- -
Aanvraag voor een besluit van een bestuursorgaan (artikel 4:1 Awb);
- -
Een aanvulling (artikel 4:5 Awb);
- -
Een ingebrekestelling (artikel 4:17 Awb);
- -
Een zienswijze en bedenkingen (artikel 3:15, 4:7, 4:8 Awb);
- -
Een bezwaarschrift (artikel 6:4 Awb);
- -
Verzoek om informatie bij of vraag aan een bestuursorgaan over een lopende procedure over een besluit.
- -
- 2.
Een klacht. Dit gaat over klachten tegen gemeentelijke bestuursorganen volgens hoofdstuk 9 van de Awb, inclusief verzoeken aan de gemeentelijke ombudsman. Ook klachtenprocedures volgens bijzondere wetten vallen hier onder.
- 3.
Een ander volgens wettelijk voorschrift voorgeschreven bericht. Dit gaat in ieder geval over wettelijk verplichte meldingen, zoals in de Omgevingswet of de Participatiewet.
De wet schrijft voor dat voor elk type bericht een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke wijze van verzenden wordt aangewezen (artikel 2:13, tweede lid Awb). Welke wijze dat in een concreet geval is, is afhankelijk van de aard en de inhoud van het type bericht en het doel waarvoor het bericht wordt gebruikt.
De volgende kanalen worden als ‘voldoende betrouwbaar en vertrouwelijk’ gezien:
- -
specifiek webformulier
- -
generiek (algemeen) webformulier
- -
ingevuld (geprint of gedownload) formulier dat geüpload kan worden
- -
e-mail
- -
mijnomgevingen.
Daarbij is het voor sommige type berichten gezien hun aard en inhoud nodig om authenticatie op bepaalde betrouwbaarheidsniveaus mogelijk te maken. Voor de betrouwbaarheidsniveaus wordt aangesloten bij de Wet digitale overheid (Wdo) en de regels die op basis daarvan zijn gesteld. Bestuursorganen kunnen ook elk voor hun eigen bevoegdheid nadere regels opstellen.
Artikel 2. Aanwijzing kanalen
Voor de aanwijzing van kanalen gebruikt de gemeente Staphorst de formele producten en diensten naar inwoners. Een overzicht van deze producten en diensten is beschreven in bijlage 1. Omdat het overzicht aan formele producten en diensten een dynamisch karakter heeft, heeft de gemeente Staphorst de opsomming van deze producten en diensten niet in de regeling zelf opgenomen maar in een bijlage. De bijlage kan worden aangevuld met meer producten en diensten. Deze bijlage wordt geactualiseerd door de ambtelijke organisatie die daarvoor het mandaat heeft gekregen (zie artikel 3).
In beginsel wordt een specifiek webformulier of een e-mailadres aangewezen. Met het vierde lid zorgen we ervoor dat er altijd een digitaal kanaal beschikbaar is, als er geen specifiek kanaal is aangewezen.
Artikel 3 Mandaat en delegatie
Omdat het overzicht aan formele producten en diensten een dynamisch karakter heeft, is het overzicht opgenomen in bijlage 1. Om deze bijlage up-to-date te houden, is in artikel 3 is geregeld dat het aanwijzen van nieuwe kanalen en het wijzigen van bestaande kanalen (bijlage 1) lager in de organisatie wordt belegd. Voor de bevoegdheid van burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar en de WOZ-ambtenaar, krijgen de medewerkers van het team Communicatie van de afdeling Bestuur- & Managementondersteuning het mandaat. Voor de raad wordt de bevoegdheid gelet op artikel 156 Gemeentewet gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 4 Kanaal Omgevingswet
Voor sommige typen berichten geldt dat de wetgever het gebruik van een bepaald kanaal door burgers en bedrijven heeft voorgeschreven. Dat geldt voor bepaalde berichten in de op 1 januari 2024 inwerking getreden Omgevingswet. In artikel 16.1, eerste lid, van de Omgevingswet is geregeld dat een elektronische aanvraag om een besluit of een melding op grond van de Omgevingswet in bij algemene maatregel van bestuur (AMvB) geregelde gevallen via de landelijke voorziening als bedoeld in artikel 20.21 van de wet wordt ingediend of gedaan. Die landelijke voorziening is het Omgevingsloket dat onderdeel is van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ook is in artikel 16.1, tweede lid, van de Omgevingswet de mogelijkheid geboden om bij AMvB te regelen hoe het elektronisch voldoen aan een andere informatieverplichting dan een melding of het elektronisch verzenden van een ander bericht op grond van de Omgevingswet kan plaatsvinden. Daartoe is in artikel 14.1 en 14.2 van het Omgevingsbesluit aangegeven dat de indiening van de volgende berichten via het Omgevingsloket verloopt:
- a.
een aanvraag om een omgevingsvergunning;
- b.
een aanvraag om een maatwerkvoorschrift;
- c.
een aanvraag om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel;
- d.
een melding als bedoeld in artikel 4.4, eerste lid, van de Omgevingswet;
- e.
een andere informatieverplichting dan een melding, tenzij bij wettelijk voorschrift een andere wijze is aangewezen waarop aan de informatieverplichting wordt voldaan; en
- f.
de bij de onder a t/m e te verstrekken gegevens en bescheiden, tenzij het bevoegd gezag instemt met een andere wijze van verstrekken.
In de artikelen 14.1, derde lid en 14.2, tweede lid, van het Omgevingsbesluit is aangegeven voor welke type berichten en daarbij de te verstrekken gegevens en bescheiden uit de eerdere artikelleden de landelijke voorziening niet beschikbaar is.
Aangezien het Omgevingsloket op grond van de Omgevingswet al als verplicht te gebruiken kanaal is aangewezen, hoeft dat niet nog een keer te gebeuren in het aanwijzingsbesluit. In dit artikellid is 6 daarom niet geregeld dat dit kanaal wordt ‘aangewezen’. Volledigheidshalve is echter wel geregeld dat het Omgevingsloket voor deze berichten als kanaal wordt ‘gebruikt’.
Het Omgevingsloket is niet voor alle berichten in de fysieke leefomgeving aangewezen als verplicht te gebruiken kanaal. Voor de berichten waarvoor het gebruik van het Omgevingsloket niet verplicht is, is in de bijlage alsnog een kanaal aangewezen.
Artikel 5 Kanaal Dienstenwet
In artikel 5 van de Dienstenwet is geregeld dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zorgdraagt voor de inrichting van een centraal elektronisch loket. Onderdeel van dit centrale elektronische loket – het Dienstenloket – is de Berichtenbox voor Bedrijven.
Het gebruik van de Berichtenbox om procedures en formaliteiten in de zin van de Dienstenwet af te handelen is momenteel niet wettelijk verplicht voor dienstverleners (ondernemers). Gemeenten zijn op grond van de Dienstenwet (artikel 14) wel verplicht aan te sluiten op het Dienstenloket. Ook zijn zij verplicht de Berichtenbox te gebruiken bij de verzending van berichten over procedures en formaliteiten die onder de Dienstenwet vallen. De verplichting geldt voor zover een ondernemer waarvoor een bericht is bestemd, via de Berichtenbox kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is.
Gemeenten zijn bovendien verplicht ervoor te zorgen dat ze via de Berichtenbox voldoende bereikbaar zijn voor berichten van een ondernemer die zien op de afwikkeling van procedures en formaliteiten. Aangezien er voor het berichtenverkeer tussen de gemeente en ondernemers al een elektronische voorziening is getroffen, is ervoor gekozen de Berichtenbox voor Bedrijven als verplicht kanaal aan te wijzen.
Bijlage 1 Aanwijzingsbesluit elektronische kanalen publieke dienstverlening gemeente Staphorst 2025
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl