Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74949
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74949/1
Kader concerncontrol 2009 gemeente Teylingen
Geldend van 03-09-2010 t/m heden
Intitulé
Kader concerncontrol 2009 gemeente TeylingenKADER CONCERNCONTROL 2009 GEMEENTE TEYLINGEN
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen;
Van mening dat het wenselijk is ten behoeve van de uitoefening van de functie van concerncontroller regels te stellen;
Tevens van mening dat het wenselijk is op korte termijn een organisatieverordening op te stellen na besluitvorming over de aanbevelingen organisatie-evaluatie;
Gelet op de artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet;
Gelet op het gestelde in de notitie Concerncontrol, “Control, eerste hulp bij de verbetering van efficiency en effectiviteit”;
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
Kader concerncontrol 2009 gemeente Teylingen
Hoofdstuk I Begripsbepalingen
Artikel 1
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
Het management
Het management bestaat uit de directeur en de afdelingshoofden.
Integraal management
Onder integraal management wordt het volgende verstaan:
- -
integratie van output-sturing met het beheer van de daarvoor benodigde productiemiddelen zoals personeel, materieel, technologie en financiën
- -
het realiseren van het strategisch beleid: beoogde effecten voor klanten en doelgroepen
- -
op grond van taken en verantwoordelijkheden bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie mandateren
- -
op de resultaten worden aangesproken volgens gemaakte afspraken
- -
werken volgens de geldende regels van de organisatie
- -
handelen binnen de grenzen van de formatie en het budget.
De kern van integraal management is de dagelijkse, operationele sturing op output. Deze output moet via klanten (doelgroepen) tot de effecten leiden die door het bestuur zijn gekozen en door belanghebbenden worden gewenst.
Control
Control is het bewaken van de afgesproken kaders en spelregels en het analyseren van de belangrijkste risico’s en de onderliggende patronen, zowel op concernniveau als binnen de afdelingen. Het gaat daarbij om integrale control, dus niet alleen de financiële kant maar bijvoorbeeld ook juridisch, personeel, cultuur en informatie.
Controlplan
In het controlplan staat aangegeven wat in control zijn is, welke controlactiviteiten uitgevoerd worden en welke doelen en resultaten bereikt moeten worden. Dit controleplan wordt jaarlijks opgesteld.
Doelmatigheidsonderzoek
Jaarlijks wordt een onderzoeksplan aan het college voorgelegd waarin de onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid voor de organisatie zijn opgenomen conform verordening 213a van de gemeentewet.
Hoofdstuk II De plaats van de concerncontroller in de organisatie
Artikel 2
De concerncontroller wordt rechtstreeks onder de directeur gepositioneerd. Het college van burgemeester en wethouders benoemt de concerncontroller. De directeur wijst het afdelingshoofd Advies en Ondersteuning als zijn vervanger aan.
Hoofdstuk III De reikwijdte van de bevoegdheden
Artikel 3
We hanteren het principe van integraal management. Dit betekent dat het management eindverantwoordelijk is voor de organisatie en voor het in control zijn en blijven van de organisatie.
Artikel 4
De concerncontroller heeft eigenstandige bevoegdheden. De analyses en adviezen van de controller kunnen en mogen strijdig zijn met de belangen van het managementteam of een individueel afdelingshoofd, afhankelijk van de gemaakte afspraken in het controlplan.
De concerncontroller heeft een onafhankelijke lijn naar het bestuur en kan zonodig het college van burgemeester en wethouders informeren en of adviseren.
Artikel 6
Medewerkers binnen de organisatie voorzien de concerncontroller van betrouwbare, juiste en tijdige informatie.
Hoofdstuk IV Het takenpakket van de concerncontroller
Artikel 7
De concerncontroller is verantwoordelijk voor het samen met management en college opstellen van het controlplan en de uitvoering daarvan.
Artikel 8
De concerncontroller legt jaarlijks een onderzoeksplan voor aan het college waarin de onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid voor de organisatie zijn opgenomen (verordening 213a). Over elk van de onderzoeken legt hij verantwoording af aan het college.
Artikel 9
De controller geeft gevraagd en ongevraagd advies om de kwaliteitsverbetering aan de voorkant van de processen te stimuleren, het kwaliteitsdenken in de lijn te bevorderen en te bewaken dat adequaat wordt ingespeeld op externe ontwikkelingen.
Hoofdstuk V Slotbepalingen
Artikel 10
Het college van burgemeester en wethouders geven verdere uitwerking in handen van de directie.
Artikel 11
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Hoofdstuk VI Inwerkingtreding en citeertitel
Artikel 12
Deze verordening treedt in werking op de dag van bekendmaking en kan worden aangehaald als “Kader concerncontrol gemeente Teylingen 2009”.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl