Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR747964
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR747964/1
Regeling vervalt per 31-12-2026
Nadere regels omtrent de Subsidie Jongerencultuur Alkmaar 2026 (JCA26)
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2026 t/m 30-12-2026
Intitulé
Nadere regels omtrent de Subsidie Jongerencultuur Alkmaar 2026 (JCA26)Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar,
Overwegende dat
- -
Cultuurparticipatie belangrijk is voor jongeren omdat het hun persoonlijke, sociale en mentale ontwikkeling bevordert door zelfvertrouwen en veerkracht te vergroten, sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen, identiteitsvorming te ondersteunen en een gevoel van verbondenheid en zingeving te bieden;
- -
Cultuurparticipatie daarnaast een uitlaatklep biedt voor emoties, een plek voor zelfexpressie, en helpt bij het opdoen van positieve ervaringen en het versterken van hun sociale basis;
- -
De rijksregeling Impuls Jongerencultuur (gestart in 2022) heeft geleid tot vele waardevolle projecten voor en door jongeren, waardoor de jongerencultuur in Alkmaar een grote impuls heeft gekregen;
- -
Eén van de conclusies in de cultuurverkenning is dat het blijven stimuleren van jongerencultuur essentieel is en het daarom ook als aandachtspunt in de Cultuurvisie 2040 is opgenomen;
Gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Alkmaar 2019,
Besluit: vast te stellen Nadere regels omtrent de Subsidie Jongerencultuur Alkmaar 2026 (JCA26)
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
1. Alle begrippen die in deze Nadere regels worden gebruikt en niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de ASV.
-
2. In deze Nadere regels wordt verstaan onder:
- a.
ASV: Algemene subsidieverordening Alkmaar 2019;
- b.
Begrotingssubsidie: subsidie waarbij de subsidieontvanger en het bedrag wat maximaal als subsidie verleend kan worden expliciet op de begroting van gemeente Alkmaar staat
- c.
Culturele instelling: culturele instelling die voor de structurele activiteiten een begrotingssubsidie ontvangt met toepassing van artikel 4:23 derde lid onder c Awb.
- d.
Culturele organisatie: een rechtspersoon die statutair tot doel heeft activiteiten op het gebied van kunst en cultuur te ontwikkelen c.q. te organiseren en aan te bieden aan het publiek,
- e.
Cultuur: al hetgeen dat valt onder de reikwijdte van beeldende kunsten, podiumkunsten, letteren, vormgeving en (nieuwe) media
- f.
Cultuurparticipatie: het actief betrekken van jongeren bij (productie van) cultureel aanbod;
- g.
Giften of bijdragen aan derden: een eenzijdige handeling waarbij geld, goederen of diensten worden gegeven, zonder dat daar direct iets voor terug wordt verwacht of verkregen;
- h.
Inclusief: de insluiting van de doelgroep van alle identiteiten – zichtbaar of niet – bij activiteiten waarbij zij zich veilig en gerespecteerd kunnen voelen en zonder voorbehoud kunnen participeren;
- i.
Jongeren: natuurlijke personen in de leeftijdscategorie 14 tot en met 27 jaar;
- j.
Vernieuwend: de activiteit of productie is origineel doordat deze een vorm of combinatie laat zien die niet eerder of niet vaak in Alkmaar is vertoond.
- a.
Artikel 2 Doel van de regeling
Het doel van deze tijdelijke subsidieregeling is om een impuls te geven aan actieve cultuurbeoefening en deelname aan cultureel aanbod door jongeren woonachtig in de gemeente Alkmaar. Daarmee dragen we bij aan het algemeen welzijn, persoonlijke (talent)ontwikkeling, de weerbaarheid van jongeren en is Alkmaar een aantrekkelijke stad voor jongeren om te wonen, werken en verblijven. Idealiter worden de activiteiten zodanig opgezet dat deze bestendigd worden voor de toekomst.
Artikel 3 Doelgroep
De doelgroep van de activiteiten zijn jongeren in de leeftijdscategorie 14 tot en met 27 jaar.
Artikel 4 Subsidievoorwaarden
Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor culturele activiteiten die:
- a.
primair gericht zijn op jongeren woonachtig in de gemeente Alkmaar;
- b.
plaatsvinden in de gemeente Alkmaar;
- c.
nieuw, vernieuwend of ontwikkelingsgericht zijn;
- d.
openbaar, laagdrempelig en uitnodigend zijn voor iedereen (inclusief, niet exclusief);
- e.
die starten in het jaar 2026;
- f.
aantoonbaar van belang zijn voor het Alkmaarse culturele klimaat;
- g.
gericht zijn op de verbreding en/of verdieping van het culturele aanbod voor jongeren;
- h.
de intentie hebben om langdurig de toegankelijkheid en het bereik van het culturele aanbod voor jongeren bevorderen, en
- i.
die bijdragen aan het behalen van de doelstellingen uit de Cultuurvisie 2040.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie wordt verleend voor het organiseren van culturele activiteiten om de cultuurbeoefening en/of participatie onder jongeren te vergroten, op het gebied van:
- a.
Beeldende kunsten: zoals schilderkunst, beeldhouwkunst, fotografie, mode, videokunst, installaties, performance en digitale kunst.
- b.
Podiumkunsten, zoals theater, dans, cabaret, muziek.
- c.
Letteren: zoals lezingen, poëzie.
- d.
Vormgeving: zoals mode
- e.
(Nieuwe) Media: zoals film.
Artikel 6 Drempelvereisten aanvrager
-
1. Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door
- a.
jongeren woonachtig in de gemeente Alkmaar die niet verbonden zijn aan een culturele organisatie of culturele instelling; jongeren tot 18 jaar moeten een schriftelijke toestemming van de ouder(s)/verzorger(s) overleggen;
- b.
culturele organisaties, zijnde een stichting;
- c.
culturele instellingen, zijnde instellingen die een begrotingssubsidie ontvangen.
- a.
-
2. Subsidieaanvragen van culturele organisaties of instellingen zoals genoemd onder lid 1.b. en 1.c. komen alleen in aanmerking wanneer de activiteiten worden uitgevoerd door een culturele organisatie of instelling die gevestigd is in Alkmaar óf plaatsvinden in samenwerking met een culturele organisatie of instelling in Alkmaar.
-
3. De aanvrager heeft aantoonbaar eigen inkomsten en/of cofinanciering indien de activiteit meer financiële bijdrage vraagt dan het aangevraagde subsidiebedrag.
-
4. Indien er sprake is van een samenwerkingsverband dient één van de betrokken partijen als penvoerder de aanvraag in.
Artikel 7 Indieningstermijn
In afwijking van het bepaalde in artikel 7 van de ASV dienen subsidieaanvragen te worden ingediend tussen 26 en 8 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 8 Aanvraagvereisten
In afwijking van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van de ASV:
- 1.
Jongeren gebruiken bij de subsidieaanvraag bij voorkeur het format Activiteitenplan en het format Begroting Subsidieregeling Jongerencultuur Alkmaar;
- 2.
Culturele instellingen en culturele organisaties verwerken tenminste de gevraagde gegevens zoals vermeld in de formats in hun aanvraag;
- 3.
In de aanvraag is voldoende onderbouwd dat de aanvrager de activiteiten succesvol kan uitvoeren, de beoogde doelgroep zal bereiken en/of de activiteiten met betrokkenheid van de doelgroep ontwikkelt en realiseert.
Artikel 9 Verdeling subsidieplafond
-
1. Het college besluit over de toekenning van de subsidie op volgorde van de datum van ontvangst van volledige aanvragen.
-
2. Wanneer meerdere subsidieaanvragen op dezelfde dag zijn ontvangen en verstrekking van subsidie voor deze aanvragen zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond, dan wordt de volgorde van afhandeling bepaald door middel van het tijdstip van ontvangst van de volledige aanvraag. Mochten meerdere subsidieaanvragen op hetzelfde tijdstip volledig zijn ontvangen, wordt de volgorde van afhandeling bepaald door middel van loting.
Artikel 10 Berekening subsidie
-
1. Subsidie heeft betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden zoals cofinanciering vanuit fondsen, inkomsten uit huur, tickets, horeca en eigen bijdragen;
-
2. Subsidie kan enkel worden verstrekt voor door het college noodzakelijk te achten kosten ten behoeve van de activiteiten;
-
3. Marketing- en/of communicatiekosten bedragen maximaal 15% van de totale begroting;
-
4. Organisatiekosten bedragen maximaal 20% van de totale begroting;
-
5. In het geval dat subsidie wordt aangevraagd door een natuurlijk persoon, als bedoeld in artikel 6, onderdeel 1a, bedraagt de subsidie maximaal €5.000,-;
-
6. In het geval dat subsidie wordt aangevraagd door een culturele organisatie, als bedoeld in artikel 6, onderdeel 1b, bedraagt de subsidie maximaal €7.500,-;
-
7. In het geval dat subsidie wordt aangevraagd door een culturele instelling, als bedoeld in artikel 6, onderdeel 1c, bedraagt de subsidie maximaal €10.000,-.
Artikel 11 Weigeringsgronden
-
1. Er wordt geen subsidie verstrekt voor:
- a.
Eten en drinken;
- b.
Giften of bijdragen aan derden;
- c.
Vaste lasten zoals huur van een pand en afschrijvingen van materiaal;
- d.
Stelposten voor onvoorziene uitgaves;
- e.
Reis- en verblijfskosten.
- a.
-
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de ASV kan (een deel van) de subsidie naar oordeel van het college geweigerd worden indien:
- a.
De activiteiten onvoldoende bijdragen aan het vergroten van de cultuurbeoefening- en/of participatie van jongeren conform artikel 4 van deze Nadere regels;
- b.
Een aanvrager een subsidie aanvraagt voor dezelfde of een gelijkwaardige activiteit;
- c.
De activiteiten vanuit een andere subsidieverlener, regeling of vanuit een bestaande subsidie van de gemeente op een ander beleidsveld is/of kan worden gesubsidieerd;
- d.
Er sprake is van commercieel belang en/of particulier belang;
- e.
Eigendommen, materialen of apparatuur worden verworven die ook buiten de context van de activiteit een waarde vertegenwoordigen;
- f.
De activiteiten niet in verhouding zijn met de capaciteit van de aanvrager;
- g.
Niet wordt voldaan aan het bepaalde in deze Nadere regels;
- a.
Artikel 12 Vaststelling
In afwijking van artikel 12 lid 2 van de Algemene Subsidie Verordening (2024) worden de verleende subsidies op grond van deze subsidieregeling Jongerencultuur Alkmaar 2026 direct vastgesteld.
Artikel 13 Verplichtingen na toekenning
De volgende verplichtingen worden aan de subsidieverlening verbonden:
- 1.
Wijzigingen in de uitvoering van de activiteit dan wel overige wijzigingen die van belang zijn bij de uitvoering van de activiteiten worden tijdig voorgelegd aan het college. Voor uitstel of grote wijzigingen in de projectopzet of begroting is vooraf toestemming van het college vereist.
- 2.
Een besluit op de subsidieaanvraag staat los van een aanvraag voor een vergunning; de aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen van een evenementenvergunning.
Artikel 14 Uitbetaling
De subsidie wordt direct vastgesteld en uitbetaald binnen 6 weken na dagtekening van het vaststellingsbesluit.
Artikel 15 Hardheidsclausule
Het college kan van deze nadere regels afwijken als de strikte toepassing van de nadere regels gevolgen zouden hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de bij de nadere regels betrokken belangen.
Artikel 16 Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2026 en vervalt op 31 december 2026;
-
2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als “Nadere regels Subsidie Jongerencultuur Alkmaar 2026”;
-
3. De nadere regels blijven na het vervallen van toepassing op verleende subsidies.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van 28 oktober 2025
Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar,
A.M.C.G. Schouten, burgemeester
R. Reus, secretaris
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 2 Doel van de regeling
Cultuurdeelname heeft positieve effecten heeft op ons welzijn. Daarom is er in de Cultuurvisie 2040 in het bijzonder oog voor cultuurparticipatie door jongeren. Cultuurparticipatie verbindt jongeren met elkaar, draagt bij aan hun veerkracht en aan hun persoonlijke (talent)ontwikkeling.
De gemeenteraad heeft voor 2026 € 300.000 beschikbaar gesteld voor jongeren en nachtcultuur als vervolg op de rijksregeling ‘Impuls Jongerencultuur’. Deze eenmalige gemeentelijke impuls stimuleert activiteiten en vormen van eigentijdse cultuurbeoefening door, voor en/of met jongeren. Organisaties en instellingen worden aangemoedigd om met een extra bijdrage iets te organiseren waardoor hun reguliere activiteiten dan wel nieuwe activiteiten tot toekomstbestendig/structureel aanbod voor jongeren verworden. Daarbij wordt nadrukkelijk vermeld dat het een eenmalige subsidieverlening in 2026 betreft en dus niet automatisch recht geeft op een extra financiële bijdrage in 2027 e.v.
Artikel 4 Subsidievoorwaarden
Ad d. openbaar, laagdrempelig en uitnodigend zijn voor iedereen (inclusief, niet exclusief).
- -
De activiteit is voor iedereen toegankelijk, zonder beperkingen zoals lidmaatschap of beslotenheid;
- -
Er is geen uitsluiting op basis van sociale, culturele of economische achtergrond;
- -
Het gaat om activiteiten die in de publieke sfeer plaatsvinden, bijvoorbeeld in openbare gebouwen of ruimtes;
- -
Deelname is eenvoudig en zonder belemmeringen: geen hoge kosten, ingewikkelde aanmeldprocedures of formele eisen;
- -
De sfeer is niet intimiderend of exclusief, zodat mensen zich welkom voelen;
- -
Er wordt actief en openbaar gecommuniceerd richting de doelgroep;
- -
De vorm en inhoud van de activiteit(en) zijn aantrekkelijk en relevant voor de doelgroep;
- -
De locatie van de activiteit(en) is fysiek bereikbaar voor iedereen dan wel de aanvrager spant zich in om de locatie voor iedereen fysiek bereikbaar te maken.
- -
Ook hecht de gemeente er in het kader van inclusiviteit aan dat in communicatie over activiteiten rekening wordt gehouden met jongeren die laaggeletterd zijn en/of visuele en/of auditieve beperkingen hebben.
Ad e. die starten in het jaar 2026
Vanwege de tijdelijkheid van deze regeling moet(en) de activiteit(en) starten in 2026, maar deze mag (mogen) doorlopen in 2027 e.v. Feitelijk betekent dit dat de uiterste aanvraag datum 5 november is
Artikel 11 Weigeringsgronden
Voor deze subsidieregeling geldt een plafond van € 50.000 voor individuele jongeren en € 150.000 voor culturele organisaties en instellingen. Als dit plafond is bereikt, worden geen aanvragen meer gehonoreerd.
Artikel 13 Verplichtingen na toekenning
- •
Voor subsidies tot € 10.000 wordt in de ASV geen verantwoording gevraagd.
- •
Indien een activiteit of evenement onverhoopt niet plaatsvindt kan het college de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen op grond van artikel 4:49 lid 1 Awb.
- •
Het toekennen van subsidie betekent niet dat verlening van een vergunning vanzelfsprekend is. De initiatiefnemer is zelf verantwoordelijk voor het doen van een melding, dan wel het aanvragen van een vergunning. Activiteiten die op het water plaatsvinden moeten aan strengere (veiligheids)eisen voldoen en het vergunningstraject neemt meer tijd in beslag;
- •
Overig:
- o
Activiteiten waarvoor subsidie is ontvangen voeren zichtbaar het gemeentelogo/naamsvermelding, zowel in communicatie-uitingen als tijdens het evenement;
- o
Gemeente Alkmaar vraagt van alle activiteiten een digitaal fotoverslag, zodat er na afloop een totaaloverzicht gemaakt kan worden. De foto’s in het verslag dienen rechtenvrij te zijn, zodat deze eventueel ook kunnen worden gebruikt voor publicitaire doeleinden. Dit digitale verslag bevat een inhoudelijk verslag, inclusief bezoekers-/deelnemersaantallen, feedback van de deelnemers en de mate waarin voldaan is aan de doelstellingen waarvoor de subsidie is verleend;
- o
De aanvrager is verplicht deel te nemen aan activiteiten die onderdeel vormen van de monitoring en onderzoek ter evaluatie van deze regeling;
- o
De activiteiten waarvoor subsidie is ontvangen worden door de organisator aangemeld voor de UITagenda van Alkmaar Prachtstad.
- o
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl