Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74796
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74796/1
Regeling vervallen per 26-11-2016
Reglement van orde voor de provinciale commissie gemeentelijke plannen
Geldend van 01-06-2001 t/m 25-11-2016
Intitulé
Reglement van orde voor de provinciale commissie gemeentelijke plannenREGLEMENT VAN ORDE VOOR DE PROVINCIALE COMMISSIE GEMEENTELIJKE PLANNEN
HOOFDSTUK I De commissie
Artikel 1
- 1.
De commissie vergadert op de dagen die zijn vermeld in het vergaderschema dat is opgemaakt door de secretaris na overleg met de voorzitter en de leden. Het vergaderschema wordt voorafgaande aan het jaar waarop het schema betrekking heeft, vastgesteld.
- 2.
De voorzitter kan in bijzondere gevallen met opgaaf van redenen een vergadering laten vervallen. De leden worden tenminste zeven dagen voor de dag waarop de vergadering zou worden gehouden, bericht.
- 3.
De commissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak de voorzitter dat nodig oordeelt of tenminste vijf leden hem daarom schriftelijk en met opgaaf van redenen hebben verzocht. Een door het vereiste aantal leden gewenste vergadering wordt binnen vier weken gehouden.
- 4.
De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter de agenda voor de vergaderingen op.
- 5.
De leden hebben de mogelijkheid om op eigen initiatief stukken te doen agenderen. Zij kunnen daartoe rechtstreeks contact opnemen met de secretaris.
- 6.
De secretaris draagt er zorg voor, dat de oproep voor de vergadering, de agenda en de overige daarvoor in aanmerking komende stukken, tijdig voor de vergaderdatum worden toegezonden aan de leden.
Artikel 2
- 1.
Met betrekking tot elke vergadering wordt een presentielijst opgemaakt.
- 2.
Indien een lid verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft het daarvan tijdig kennis aan zijn plaatsvervanger en aan de secretaris. Indien het plaatsvervangende lid eveneens verhinderd is, brengt het plaatsvervangende lid dit ter kennis van de secretaris.
Artikel 3
- 1.
Het voorzitterschap wordt vervuld door het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Inrichting Zuid c.q. de afdeling Ruimtelijke Inrichting Noord.
- 2.
Gedeputeerde Staten benoemen de leden alsmede de plaatsvervangende leden.
- 3.
Gedeputeerde Staten voorzien in het secretariaat van de commissie.
Artikel 4
- 1.
De (leden van de) commissie (kunnen) kan zich doen bijstaan door deskundigen.
-
2. Leden van het provinciaal bestuur, ambtenaren en arbeidscontractanten in dienst van de Provincie kunnen de vergaderingen van de commissie en de subcommissies bijwonen voor het geven van toelichting en het verstrekken van informatie.
Artikel 5
Met uitzondering van spoedeisende zaken en zaken van eenvoudige aard, wordt in een vergadering niet over zaken beslist, waarvan de leden niet vooraf behoorlijk hebben kunnen kennisnemen.
Artikel 6
- a.
De commissie adviseert aan de gemeenten over structuurplannen, ruimtelijke structuurvisies en daarmee vergelijkbare plannen of nota's en het voorontwerp van bestemmingsplannen
- b.
De commissie adviseert aan Gedeputeerde Staten omtrent de goedkeuring van vastgestelde bestemmingsplannen.
- c.
De commissie adviseert op basis van een door het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Inrichting Zuid c.q. de afdeling Ruimtelijke Inrichting Noord voorbereid concept advies.
- d.
De commissie legt bij de uitoefening van haar taken met name op de afstemming met het ruimtelijk beleid van Rijk en Provincie en de uitvoerbaarheid van de aan haar ter advisering voorgelegde plannen.
- b.
- 2.
De adviezen worden schriftelijk uitgebracht binnen de bij de adviesaanvraag te stellen termijn.
- 3.
De adviezen worden uitgebracht overeenkomstig het gevoelen van de meerderheid van de vergadering.
- 4.
Op verzoek van de leden die ter vergadering een standpunt hebben ingebracht dat afwijkt van het gevoelen van de meerderheid, kan dat standpunt in het advies worden vermeld.
- 5.
Indien de adviesaanvraag daartoe aanleiding geeft, kan het advies worden uitgebracht op basis van een schriftelijke raadpleging van de leden.
- 6.
De adviezen worden ondertekend door de voorzitter en secretaris.
Artikel 7
Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Indien geen stemming wordt gevraagd, wordt het nemen van het besluit door de voorzitter terstond mondeling geconstateerd.
Artikel 8
De secretaris maakt van elke commissievergadering een verslag op hoofdlijnen en een afsprakenlijst. Het verslag wordt ter vaststelling geplaatst op de agenda van de eerstvolgende vergadering.
Artikel 9
- 1.
De vergadering van de commissie is in beginsel openbaar, evenals het advies van de commissie. Indien het advies is gericht aan de gemeente vindt openbaarmaking niet eerder plaats dan nadat het advies aan de gemeente is toegezonden.
-
(Adviezen aan Gedeputeerde Staten inzake vastgestelde gemeentelijke bestemmings en structuurplannen worden aan de betrokken gemeentebesturen in afschrift toegezonden)
- 2.
Van het bepaalde in lid 1 wordt op een daartoe strekkend schriftelijk verzoek van de adviesvragende gemeente afgeweken indien het een voorontwerpplan of conceptnota betreft.
- 3.
Van het bepaalde in lid 1 kan in een uitzonderlijke situatie worden afgeweken voor wat betreft de openbaarheid van de vergadering indien een meerderheid van de commissie daartoe besluit.
HOOFDSTUK II De subcommissies
Artikel 10
De commissie kan voor de behandeling van bepaalde onderwerpen uit haar midden subcommissies instellen.
Artikel 11
Het bepaalde in hoofdstuk I is van overeenkomstige toepassing op de subcommissies.
Artikel 12
De beschouwingen, aanbevelingen of adviezen worden door de voorzitter ingebracht in een vergadering van de commissie, die haar eindoordeel daarop mede baseert.
HOOFDSTUK III Slotbepalingen
Artikel 13
Bij twijfel over de uitleg van dit reglement en in gevallen waarin dit niet voorziet, beslist de voorzitter.
Artikel 14
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking nadat het door de commissie is vastgesteld.
Artikel 15
Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement van orde voor de Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl