Regeling vervallen per 01-01-2024

Reglement Bestuurscommissies Wet inrichting landelijk gebied provincie Limburg

Geldend van 26-06-2009 t/m 31-12-2023

Intitulé

Reglement Bestuurscommissies Wet inrichting landelijk gebied provincie Limburg

REGLEMENT BESTUURSCOMMISSIES WET INRICHTING LANDELIJK GEBIED PROVINCIE LIMBURG

Artikel 1 Algemeen

Dit reglement is van toepassing op door gedeputeerde staten ingestelde bestuurscommissies Wilg.

Artikel 2 Begripsbepalingen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    gedeputeerde staten: gedeputeerde staten van Limburg;

  • b.

    Reconstructiewet: Reconstructiewet concentratiegebieden;

  • c.

    Wilg: Wet inrichting landelijk gebied;

  • d.

    gebiedsgericht beleid: beleid gericht op de verbetering van de kwaliteit van het landelijk gebied, in elk geval t.a.v. natuur, recreatie, landschap, landbouw, sociaal-economische vitaliteit, milieu, water en leefbaarheid voorzover het betreft de inrichting, gebruik en beheer van daarvoor specifiek in aanmerking komende delen van het landelijk gebied, met inbegrip van de reconstructie, bedoeld in artikel 4 van de Reconstructiewet;

  • e.

    bestuurscommissie: bestuurscommissie ex artikel 81 van de Provinciewet voor de inrichting van het landelijk gebied;

  • f.

    reconstructie: voorbereiding, vaststelling en uitvoering van een onderling samenhangend complex van maatregelen en voorzieningen ter verwezenlijking van de doelstellingen van de Reconstructiewet;

  • g.

    reconstructieplan: reconstructieplan als bedoeld in artikel 11 van de Reconstructiewet;

  • h.

    inrichtingsplan: inrichtingsplan als bedoeld in artikel 17 Wilg;

  • i.

    gebiedscommissie(s): op 16 maart 2004 door gedeputeerde staten van Limburg ingestelde gebiedscommissies plattelandsontwikkeling Limburg.

Artikel 3 Commissie

Gedeputeerde staten stellen een bestuurscommissie in, indien zij dit noodzakelijk achten voor de inrichting van het landelijk gebied. Voordat zij hiertoe overgaan, kunnen zij de betreffende gebiedscommissie(s) vragen hierover advies uit te brengen.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    Gedeputeerde staten beslissen bij de instelling van een bestuurscommissie over de samenstelling hiervan.

  • 2.

    Bij de instelling van de bestuurscommissie zullen gedeputeerde staten erop toezien dat alle in het betreffende gebied betrokken belangen van enig gewicht voldoende en op een juiste manier vertegenwoordigd zijn.

  • 3.

    Gedeputeerde staten kunnen gedurende de instellingstermijn de samenstelling of het aantal leden van de bestuurscommissie wijzigen.

  • 4.

    Gedeputeerde staten benoemen een onafhankelijk voorzitter.

  • 5.

    De leden van de bestuurscommissie – inclusief de voorzitter - hebben stemrecht. Gedeputeerde staten benoemen in een bestuurscommissie een oneven aantal van stemgerechtigde leden.

  • 6.

    Gedeputeerde staten voegen een provinciaal adviseur toe aan de bestuurscommissie.

  • 7.

    Gedeputeerde staten stellen een secretaris aan.

  • 8.

    Gedeputeerde staten kunnen adviseurs op grond van hun deskundigheid uitnodigen in de bestuurscommissie zitting te nemen.

  • 9.

    De provinciaal adviseur, de secretaris en de adviseurs hebben geen stemrecht.

Artikel 5 Zittingsperiode

  • 1.

    De leden, waaronder de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de bestuurscommissie, worden voor een periode van vijf jaar benoemd door gedeputeerde staten. Een lid kan na afloop van zijn zittingsperiode terstond maar maximaal éénmaal worden herbenoemd. Bij zwaarwegende redenen kunnen gedeputeerde staten ertoe besluiten om een lid voor een derde periode te herbenoemen.

  • 2.

    Degene, die in de bestuurscommissie de plaats inneemt van een lid, wiens zittingsduur nog niet verstreken was, heeft zitting tot het einde van die duur.

Artikel 6 Benoeming en beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    De leden van de bestuurscommissie worden door Gedeputeerde staten benoemd op voordracht van de betreffende gebiedscommissies(s).

  • 2.

    Gedeputeerde staten kunnen een bestuurscommissie opheffen. Opheffing zal niet geschieden voordat de bestuurscommissie en de betreffende gebiedscommissie(s) hierover advies is gevraagd.

  • 3.

    De voorzitter en de leden kunnen te allen tijde ontslag nemen door een schriftelijke kennisgeving aan gedeputeerde staten.

  • 4.

    Gedeputeerde staten kunnen te allen tijde een lid of voorzitter, anders dan op eigen verzoek, gemotiveerd ontslag verlenen.

  • 5.

    In het tijdvak liggende tussen het ontstaan van een vacature en de voorziening daarin wordt de bestuurscommissie geacht volledig te zijn samengesteld. In dit geval zullen gedeputeerde staten bezien of de belangen, die door het ontslagen lid vertegenwoordigd werden, voldoende zijn meegewogen in de adviezen van de bestuurscommissie.

Artikel 7 Nadere eisen leden en voorzitter

Bij de benoeming van de leden en voorzitter kunnen gedeputeerde staten nadere eisen stellen met betrekking tot het functioneren van de leden en de voorzitter en de evaluatie van het functioneren.

Artikel 8 Vervanging voorzitter

De bestuurscommissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 9 Taak

  • 1.

    De bestuurscommissie heeft tot taak het inrichtingsplan uit te voeren, voor het deelgebied waarvoor de bestuurscommissie is ingesteld.

  • 2.

    Voor de uitvoering van deze taak ontvangt de bestuurscommissie van gedeputeerde staten de volgende bevoegdheden: de bevoegdheden genoemd in de volgende artikelen van de Wilg: 34 lid 3, 35, 36, 37, 38, 40, 41, 44, 45, 46, 47, 62 lid 2, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 71, 73, 75, 81, 82, 83 en 84 de bevoegdheden in de volgende artikelen van het Besluit herverkaveling: 2, 3, 4, 8 derde lid, 18, 19, 20, 28 en 29; de bevoegdheid om aanvragen voor subsidies, vergunningen en ontheffingen in te dienen, voor zover dit noodzakelijk is ter uitvoering van de van gedeputeerde staten verkregen opdracht.

  • 3.

    De bestuurscommissie heeft verder tot taak om advies uit te brengen aan gedeputeerde staten over het aanpassen of wijzigen van het in uitvoering zijnde inrichtingsplan.

Artikel 10 Besluitvorming

  • 1.

    De bestuurscommissie kan geen besluiten nemen, indien niet tenminste de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig is.

  • 2.

    Besluiten van de bestuurscommissie worden schriftelijk en ondertekend door de voorzitter en de secretaris uitgebracht en ter kennisname toegezonden aan gedeputeerde staten.

  • 3.

    Indien niet bij eenparigheid van stemmen tot een besluit kan worden gekomen, worden besluiten bij meerderheid van stemmen genomen. Eventuele afwijkende standpunten kunnen op verzoek van het lid of de leden die een afwijkend standpunt hebben ingenomen, in het besluit tot uitdrukking worden gebracht.

  • 4.

    De voorgenomen besluiten worden, zodra ze zijn geformuleerd, schriftelijk aan de leden van de bestuurscommissie voorgelegd.

  • 5.

    De voorgenomen besluiten, die niet staande de vergadering worden vastgesteld, worden in een volgende vergadering aan de bestuurscommissie ter vaststelling aangeboden.

Artikel 11 Leden van gedeputeerde staten

  • 1.

    Een lid van gedeputeerde staten kan desgewenst een vergadering van de bestuurscommissie bijwonen.

  • 2.

    Gedeputeerde staten krijgen alle vergaderstukken toegezonden. In geval van oplegging van geheimhouding geldt de toezending ook voor de vergaderstukken waarbij geheimhouding is opgelegd.

Artikel 12 Vergaderfrequentie

  • 1.

    De bestuurscommissie vergadert zo vaak de voorzitter dat nodig acht of indien ten minste een derde van het aantal leden van de bestuurscommissie daarom schriftelijk, en met opgave van redenen hebben verzocht. In het laatste geval wordt de vergadering binnen een maand na indiening van het verzoek gehouden.

  • 2.

    Gedeputeerde staten kunnen de voorzitter van de bestuurscommissie verzoeken een vergadering bijeen te roepen.

Artikel 13 Werkwijze

  • 1.

    De voorzitter stelt, na overleg met de secretaris, de agendapunten vast.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden op ter vergadering.

  • 3.

    De agenda en de daarbij behorende stukken worden aan de leden en de adviseurs toegezonden, tenminste tien dagen voor de dag van de vergadering.

  • 4.

    Na beëindiging van de werkzaamheden van de bestuurscommissie wordt haar archief gedeponeerd in het provinciale archief.

Artikel 14 Subcommissies

De bestuurscommissie heeft de mogelijkheid tot het instellen van een of meer subcommissies. Deze subcommissies beschikken niet over besluitvormende bevoegdheden.

Artikel 15 Openbaarheid

  • 1.

    De vergadering van de bestuurscommissie wordt in het openbaar gehouden.

  • 2.

    De bestuurscommissie kan besluiten haar vergadering, of een gedeelte daarvan, achter gesloten deuren te houden.

  • 3.

    De deuren worden in ieder geval gesloten, wanneer in de vergadering aangelegenheden worden behandeld, die tot specifieke personen herleidbare belangen betreffen.

  • 4.

    De bestuurscommissie kan omtrent het in besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken, die aan de bestuurscommissie worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Zij wordt in acht genomen totdat de bestuurscommissie haar opheft.

Artikel 16 Orde

De voorzitter kan de bestuurscommissie voorstellen om aan een commissielid, dat door zijn gedraging de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de commissievergadering worden ontzegd.

Artikel 17 Sprekers

Op uitnodiging van de bestuurscommissie kan een ieder ter vergadering toelichting en informatie verstrekken.

Artikel 18 Verslag

  • 1.

    De secretaris maakt van de vergadering van de bestuurscommissie een verslag op hoofdlijnen, dat na overleg met de voorzitter aan de leden en de adviseurs van de bestuurscommissie wordt toegezonden.

  • 2.

    Het verslag wordt in een volgende vergadering aan de bestuurscommissie ter vaststelling aangeboden.

  • 3.

    Na vaststelling wordt het verslag door de voorzitter en de secretaris ondertekend. Na ondertekening wordt het verslag tevens toegezonden aan gedeputeerde staten.

Artikel 19 Verantwoording

  • 1.

    De bestuurscommissie brengt jaarlijks verslag uit aan gedeputeerde staten over de verrichte werkzaamheden en de besluiten die zij heeft genomen in het kader van de gedelegeerde bevoegdheden.

  • 2.

    Het inhoudelijke verslag wordt voorzien van een financiële verantwoording.

  • 3.

    Dit verslag wordt uiterlijk voor 1 maart van het volgend kalanderjaar bij gedeputeerde staten ingediend.

  • 4.

    De betreffende gebiedscommissie krijgt tegelijkertijd een afschrift van het verslag.

Artikel 20 Vergoeding

Gedeputeerde staten besluiten bij de instelling van de bestuurscommissie of de leden, de voorzitter en adviseurs recht hebben op een vergoeding en hoe hoog deze is.

Artikel 21 Nadere regels

De bestuurscommissie stelt zo nodig nadere regels op betreffende haar werkwijze en doet daarvan mededeling aan Gedeputeerde Staten.

Artikel 22 Hardheidsclausule

Gedeputeerde staten kunnen besluiten af te wijken van deze regeling, voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 23 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 24 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Reglement bestuurscommissies Wet inrichting landelijk gebied provincie Limburg

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd,  
dhr. L.J.P.M. Frissen, voorzitter
drs. F.J. Offerein, plv. secretaris
Uitgegeven, 25 juni 2009  
De plv. secretaris, drs. F.J. Offerein