Regeling vervallen per 01-07-2014

Nadere subsidieregels voor de vestiging of uitbreiding van bedrijven of instellingen in Limburg 2009-2013

Geldend van 14-06-2013 t/m 31-12-2013

NADERE SUBSIDIEREGELS VOOR DE VESTIGING OF UITBREIDING VAN BEDRIJVEN OF INSTELLINGEN IN LIMBURG 2009-2013

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a)

    Kmo: kleine, middelgrote en micro-onderneming zoals gedefinieerd in bijlage 1.

  • b)

    Regionale steunkaart: de door de Europese Commissie vastgestelde steunkaart conform het besluit inzake Steunmaatregel N 249/2007 (bijlage 2).

  • c)

    Materiële activa: activa met betrekking tot gronden, gebouwen en installaties, machines en uitrusting; in de vervoerssector worden vervoermiddelen en vervoersuitrusting als in aanmerking komende activa beschouwd, behalve wat betreft regionale steun en met uitzondering van het vrachtvervoer over de weg en het luchtvervoer.

  • d)

    Immateriële activa: activa die technologieoverdracht door de verwerving van octrooirechten, licenties, knowhow of niet-geoctrooieerde technische kennis inhouden.

  • e)

    Specifieke opleiding: een opleiding die bestaat in onderricht dat direct en hoofdzakelijk op de huidige of toekomstige functie van de werknemer in de begunstigde onderneming is gericht, en door middel waarvan bekwaamheden worden verkregen die niet of slechts in beperkte mate naar andere ondernemingen of andere werkgebieden overdraagbaar zijn.

  • f)

    Algemene opleiding: een opleiding die bestaat in onderricht dat niet uitsluitend of hoofdzakelijk op de huidige of toekomstige functie van de werknemer in de begunstigde onderneming is gericht, maar door middel waarvan bekwaamheden worden verkregen die in ruime mate naar andere ondernemingen of werkgebieden overdraagbaar zijn, zodat de inzetbaarheid van de werknemer wordt verbeterd.

  • g)

    Projectplan: plan dat inzicht dient te bieden in de investeringen, de personele consequenties, de financiering, de looptijd en de invulling van de vereisten die deze regeling aan een project stelt.

  • h)

    Uitbreidingsplan: behalve hetgeen vermeld staat onder g, zal tevens moeten worden aangegeven dat de uitbreiding wordt gekoppeld aan een in Limburg bestaand bedrijf. De uitbreiding hoeft fysiek niet bij het bestaande bedrijf plaats te vinden, maar wel op Limburgs grondgebied.

  • i)

    Rechtstreeks door een investeringsproject geschapen werkgelegenheid: werkgelegenheid die verband houdt met de activiteit waarop de investering betrekking heeft, daaronder begrepen werkgelegenheid die dankzij een verhoging van de bezettingsgraad van de door de investering gecreëerde capaciteit is geschapen.

  • j)

    Loonkosten: het totale bedrag dat daadwerkelijk door de begunstigde van de steun ten aanzien van de desbetreffende werkgelegenheid moet worden betaald, en dat omvat:

    • 1.

       het brutoloon, vóór belasting,

    • 2.

      de verplichte bijdragen, zoals sociale zekerheidsbijdragen en

    • 3.

      de kosten voor kinder- en ouderenzorg.

  • k)

    Aantal werknemers: het aantal gedurende een jaar voltijds werkende werknemers (fte’s), waarbij deeltijdarbeid en seizoenarbeid in fracties van fte’s worden uitgedrukt.

  • l)

    Landbouwproducten:

    • 1)

      de in Bijlage I bij het EG-Verdragopgenomen producten, met uitzondering van visserijproducten en producten van de aquacultuur die onder Verordening (EG) nr. 104/2001 van de Raad vallen;

    • 2)

      producten van de GN-codes 4502, 4503 en 4504 (kurkproducten);

    • 3)

      producten die zijn bedoeld om melk en zuivelproducten te imiteren of te vervangen, zoals bedoeld in Verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad.

  • m)

    Verwerking van landbouwproducten: een bewerking van een landbouwproduct die een product oplevert dat nog steeds een landbouwproduct is, met uitzondering van activiteiten op landbouwbedrijven die nodig zijn om een plantaardig of dierlijk product voor de eerste verkoop voor te bereiden.

  • n)

    Afzet van landbouwproducten: het in voorraad hebben of uitstallen met het oog op verkoop, te koop aanbieden, leveren of op enige andere wijze verhandelen, met uitzondering van de eerste verkoop door een primaire producent aan wederverkopers of verwerkingsbedrijven en alle activiteiten waarmee een product voor een dergelijke eerste verkoop wordt voorbereid. De verkoop door een primaire producent aan eindgebruikers geldt als afzet indien deze plaatsvindt in speciaal daartoe voorziene afzonderlijke ruimten.

  • 5.

    Kwetsbare werknemers: personen die:

    in de voorafgaande zes maanden geen reguliere betaalde betrekking hebben gevonden;

    geen diploma van hoger middelbaar onderwijs hebben behaald of geen beroepsopleiding

    hebben gevolgd (ISCED

    ouder is dan 50 jaar;

    als alleenstaande volwassene de zorg heeft voor één of meer ten laste komende personen;

    werkzaam is in een sector of beroep in een lidstaat waar een gebrek aan evenwicht bestaat

    tussen mannen en vrouwen dat ten minste 25 % groter is dan de gemiddelde verhouding

    tussen mannen en vrouwen in alle economische sectoren in die lidstaat indien die persoon

    tot de ondervertegenwoordigde geslachtsgroep behoort, of;

    6. behoort tot een etnische minderheid in een lidstaat en van wie het profiel met betrekking tot

    talenkennis, beroepsopleiding of werkervaring moet worden bijgesteld om zijn vooruitzicht op

    het verkrijgen van vast werk te verbeteren

  • p).

    Uiterst kwetsbare werknemers: personen die in de voorafgaande

    24 maanden werkloos zijn geweest;

  • 2.

    Gehandicapte werknemers:

    personen die overeenkomstig het nationale recht als gehandicapt worden erkend, of

    personen die een erkende beperking hebben als gevolg van een fysieke, mentale of psychische

    handicap.

Artikel 2 Subsidieverlening

  • 1 Gedeputeerde Staten kunnen een projectsubsidie ten behoeve

    van vestiging van nieuwe bedrijven of de uitbreiding van een bestaande vestiging in Limburg zoals

    omschreven in artikel 5, eerste lid voor investeringen en/of daarmee gemoeide opleidingen en/of

    werkgelegenheid verlenen ten laste van het deelbudget knelpuntenfonds dat jaarlijks ter beschikking

    wordt gesteld, zulks te beoordelen door Gedeputeerde Staten.

  • 2 Subsidies worden in het kader van deze nadere regels verleend onder toepassing van Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 6 augustus 2008, waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag met de gemeenschappelijke markt verenigbaar worden verklaard (hierna: de algemene groepsvrijstellingsverordening), PbEU 2008/L 214/3.

Artikel 3 Subsidiecriteria

Gedeputeerde Staten kunnen een projectsubsidie verlenen indien een project naar het oordeel van Gedeputeerde Staten voldoet aan de criteria opgenomen in een van de hoofdstukken 2 tot en met 5 en daarnaast voldoet aan de volgende criteria:

  • a)

    het project past in het door Provinciale Staten vastgestelde en door Gedeputeerde Staten nader uitgewerkt economisch beleid zoals omschreven in het Coalitieakkoord, programma- en meerjarenbegroting, productenraming en in specifieke economische beleidsnota’s;

  • b)

    het project draagt in voldoende mate bij aan realisatie van de werkgelegenheidsdoelstelling van het economisch beleid door het scheppen van structurele werkgelegenheid in Limburg;

  • c)

    het project draagt in voldoende mate bij aan structuurversterking van de Limburgse economie;

  • d)

    het project levert synergie-effecten op met andere beleidsterreinen;

  • e)

    het project past bij voorkeur in een samenhangend plan en

  • f)

    de subsidie heeft een stimulerend effect.

Artikel 4 Stimulerend effect

  • 1 De subsidie wordt geacht een stimulerend effect te hebben wanneer de begunstigde vóórdat de werkzaamheden aan het project of de activiteiten zijn begonnen, een aanvraag voor subsidie bij Gedeputeerde Staten heeft ingediend.

  • 2 Voor grote ondernemingen geldt tevens dat Gedeputeerde Staten – alvorens de betrokken individuele steun toe te kennen – zich ervan hebben vergewist, dat de door de begunstigde onderneming voorbereide documenten als bedoeld in artikel 7 aantonen dat aan één of meer van de volgende criteria is voldaan:

    • a.

      een wezenlijke toename van de omvang van het project of de activiteit als gevolg van de steun;

    • b.

      een wezenlijke toename van de reikwijdte van het project of de activiteit als gevolg van de steun;

    • c.

      een wezenlijke toename van de totale uitgaven van de begunstigde voor het project of de activiteit als gevolg van de steun;

    • d.

      een wezenlijke toename van de snelheid waarmee het betrokken project of de betrokken activiteit wordt voltooid;

    • e.

      ten aanzien van regionale investerings- en/of werkgelegenheidssteun als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze regels, dat het project, zonder de subsidie, niet als dusdanig in het steungebied zal worden uitgevoerd.

Artikel 5 Investeringssteun

  • 1 Om voor de toepassing van deze nadere regels als in aanmerking komende kosten te kunnen worden aangemerkt, moet een investering bestaan in: een investering in materiële en/of immateriële activa ten behoeve van de oprichting van een nieuwe vestiging, de uitbreiding van een bestaande vestiging, de diversificatie van de productie van een bestaande vestiging in nieuwe, bijkomende producten, of een fundamentele wijziging van het volledige productieproces van een bestaande vestiging.

  • 2 Om voor de toepassing van deze verordening als in aanmerking komende kosten te kunnen worden aangemerkt, moeten immateriële activa aan alle volgende voorwaarden voldoen:

    • a)

      zij worden uitsluitend in de steunontvangende onderneming gebruikt. Regionale investeringssteun wordt uitsluitend in de steunontvangende vestiging gebruikt;

    • b)

      zij worden als afschrijfbare activa beschouwd;

    • c)

      zij worden van derden tegen marktvoorwaarden verworven, zonder dat de verwerver in een positie verkeert om in de zin van artikel 3 van Verordening (EG) nr. 139/2004 van de Raad zeggenschap uit te oefenen over de verkoper, of omgekeerd;

    • d)

      in het geval van kmo-investeringssteun, maken zij gedurende ten minste drie jaar deel uit van de activa van de onderneming. In het geval van regionale investeringssteun maken zij deel uit van de activa van de onderneming en blijven zij gedurende ten minste vijf jaar of, in het geval van kmo’s, drie jaar in de steun genietende vestiging.

  • 3 Om voor de toepassing van deze verordening als in aanmerking komende kosten te kunnen worden aangemerkt, moeten rechtstreeks door een investeringsproject geschapen arbeidsplaatsen aan elk van de volgende voorwaarden voldoen:

    • a)

      de werkgelegenheid komt binnen de drie jaar na de voltooiing van de investering tot stand;

    • b)

      het investeringsproject leidt tot een netto-toename van het aantal werknemers, in de betrokken vestiging, in vergelijking met het gemiddelde van de voorafgaande twaalf maanden;

    • c)

      de werkgelegenheid blijft behouden gedurende een periode van ten minste vijf jaar in het geval van grote ondernemingen en een periode van ten minste drie jaar in het geval van kmo’s.

Artikel 6 Subsidieplafonds

  • 1 Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks de subsidieplafonds voor deze regeling vast.

  • 2 Subsidieaanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst. De datum van de poststempel is bepalend. Bij persoonlijk afgeleverde aanvragen is de ontvangststempel van de Provincie Limburg dan wel de datum van het verkregen bewijs van ontvangst, bepalend. Bij onvolledig ingediende aanvragen geldt de datum waarop de aanvraag volledig is. Bij indiening op dezelfde datum gaat die aanvraag voor die naar het oordeel van Gedeputeerde Staten het best aansluit bij de van toepassing zijnde subsidiecriteria.

  • 3 Aanvragen die worden ingediend nadat het subsidieplafond is bereikt, worden afgewezen.

Artikel 7 Subsidieaanvraag

  • 1 Subsidieaanvragen kunnen uiterlijk tot en met 31 december 2013 bij Gedeputeerde Staten worden ingediend.

  • 2 Subsidieaanvragen kunnen uitsluitend worden ingediend met een standaard aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie: www.limburg.nl/subsidies -> actuele subsidieregelingen.

  • 3 De aanvraag dient de volgende informatie te bevatten:

    • a.

      een volledig ingevuld en bevoegd ondertekend standaard aanvraagformulier;

    • b.

      het projectplan inclusief begroting en financieringsplan (beide output gerelateerd), een overzicht van de investeringen en/of een personeelsplan met indicatie van opleidingsniveau en loonkosten en/of een opleidingsplan met kostenspecificatie; dit alles afhankelijk van het hoofdstuk op grond waarvan subsidie wordt aangevraagd.

    • c.

      een toelichting waaruit blijkt dat het voorgenomen project voldoet aan de bedoelde criteria;

    • d.

      een tijdsplanning voor het project met einddatum waarop het project is gerealiseerd en fasering in termijnen van minimaal een half jaar;

    • e.

      een toelichting op de wijze waarop de resultaten van het project gemeten zullen worden.

  • 4 De activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd mogen ten tijde van de subsidieaanvraag nog niet zijn gestart;

  • 5 De activiteiten waarvoor subsidie wordt toegekend, dienen binnen een half jaar na afgifte van de beschikking door Gedeputeerde Staten te zijn gestart, tenzij in de subsidieverleningbeschikking anders wordt bepaald.

Artikel 8 Subsidievaststelling

Gedeputeerde Staten stellen de toegekende subsidie definitief vast. Binnen de in de subsidieverleningbeschikking genoemde termijn dienen de eveneens daarin genoemde bescheiden overlegd te worden aan Gedeputeerde Staten.

Artikel 9 Monitoring, verantwoording en evaluatie

De subsidieontvanger is te allen tijde gehouden medewerking te verlenen aan het rapporteren omtrent de voortgang van het project en het evalueren van het project, teneinde een resultaatmeting en effectmeting van het provinciaal beleid mogelijk te maken. Frequentie en wijze van monitoring en evaluatie worden medegedeeld in de subsidiebeschikking.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1 Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad.

  • 2 De regeling geldt tot en met 31 december 2013.

  • 3 De Nadere subsidieregels voor de vestiging van bedrijven of instellingen in Limburg worden de dag na publicatie van deze regeling ingetrokken.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1 Aanvragen die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze regeling en waarover bij inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist, worden op basis van deze nieuwe regeling afgehandeld.

  • 2 Voor subsidiebesluiten die zijn genomen voor de inwerkingtreding van deze regeling blijven de Algemene Subsidieverordening 2004 en de daarop gebaseerde Nadere subsidieregels voor de vestiging van bedrijven of instellingen in Limburg van toepassing, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Nadere subsidieregels voor de vestiging of uitbreiding van bedrijven of instellingen in Limburg 2009-2013”.

HOOFDSTUK 2 REGIONALE INVESTERINGS- EN WERKGELEGENHEIDSSTEUN

Artikel 13 Regionale investerings- en werkgelegenheidssteun

  • 1 Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verlenen in de vorm van regionale investerings- en werkgelegenheidssteun zoals bedoeld in artikel 13 van de algemene groepsvrijstellingsverordening.

  • 2 De steun wordt verleend in voor regionale steun in aanmerking komende gebieden zoals afgebakend op de goedgekeurde regionale steunkaart voor de betrokken lidstaat voor de periode 2007-2013 (bijlage 2).

Artikel 14 In aanmerking komende kosten

  • 1 De in bijlage 2 genoemde drempels zijn van toepassing op de steunintensiteit, berekend hetzij als een percentage van de in aanmerking komende materiële en immateriële investeringskosten, hetzij als een percentage van de geraamde loonkosten van de in dienst genomen personen, berekend over een periode van twee jaar, voor rechtstreeks door het investeringsproject geschapen werkgelegenheid, hetzij als een combinatie daarvan, mits de steun niet hoger is dan het gunstigste van de bedragen die beide berekeningen opleveren.

  • 2 Wanneer de steun wordt berekend op grond van materiële of immateriële investeringskosten, of van verwervingskosten in het geval van overnames, moet de begunstigde een financiële bijdrage verstrekken van ten minste 25% van de in aanmerking komende kosten — hetzij uit eigen middelen, hetzij door externe financiering — in een vorm die vrij is van alle overheidssteun.

  • 3 Bij de verwerving van een vestiging worden alleen de kosten voor de verwerving van activa van derden in aanmerking genomen, mits de transactie op marktvoorwaarden geschiedt. Wanneer de verwerving met andere investeringen gepaard gaat, worden de kosten die hierop betrekking hebben, bij de kosten van de koop opgeteld.

  • 4 De kosten voor de verwerving van gehuurde activa, niet zijnde gronden en gebouwen, worden alleen in aanmerking genomen indien de huur in de vorm van financiële leasing plaatsvindt en de verplichting inhoudt, de activa na afloop van de huurovereenkomst te kopen. Voor de huur van gronden en gebouwen moet de huurovereenkomst na het verwachte tijdstip van de voltooiing van het investeringsproject ten minste vijf jaar blijven lopen in het geval van grote ondernemingen of drie jaar in het geval van kmo’s.

  • 5 Behalve voor kmo’s en bij overnames, moeten de verworven activa nieuw zijn. Bij overnames worden activa waarvoor reeds vóór de overname steun ten behoeve van de verwerving ervan is verleend, in mindering gebracht. Voor kmo’s kunnen ook de volledige kosten voor investeringen in immateriële activa in aanmerking worden genomen. Voor grote ondernemingen komen die kosten alleen in aanmerking tot een maximum van 50% van de totale in aanmerking komende investeringskosten voor het project.

Artikel 15 Steunintensiteit

  • 1 De maximale steunintensiteit bedraagt maximaal 10% van de in artikel 14 genoemde in aanmerking komende kosten.

  • 2 Behalve voor steun ten behoeve van grote investeringsprojecten en regionale steun voor de vervoersector, mag de in het vorige lid genoemde drempel worden verhoogd met 20% voor steun aan kleine ondernemingen en 10% voor steun aan middelgrote ondernemingen.

  • 3 Nadat de volledige investering is voltooid, moet deze in het betrokken gebied behouden blijven gedurende ten minste vijf jaar, of drie jaar in het geval van kmo’s. Een en ander staat er niet aan in de weg dat installaties of uitrustingen die door snelle technologische veranderingen zijn verouderd, worden vervangen, op voorwaarde dat de economische activiteiten gedurende de minimumperiode in het bewuste gebied worden aangehouden.

Artikel 16 Regionale investeringssteun voor de verwerking en afzet van landbouwproducten

In afwijking van de leden 1 en 2 van het vorige artikel mogen de maximale steunintensiteiten voor investeringen in de verwerking en afzet van landbouwproducten worden vastgesteld op:

  • a.

    40% van de in aanmerking komende investeringen in de in artikel 12 lid 2 genoemde gebieden, indien de begunstigde een kmo is en

  • b.

    20% van de in aanmerking komende investeringen in de in artikel 12 lid 2 genoemde gebieden indien de begunstigde minder dan 750 werknemers in dienst heeft en/of een omzet van minder dan € 200 miljoen behaalt, berekend overeenkomstig bijlage I bij deze Nadere subsidieregels.

Artikel 17 Maximale subsidie

 De subsidie wordt uitgedrukt in een percentage van de totale investering of een bedrag per gerealiseerde fte arbeidsplaats.

HOOFDSTUK 3 KMO-STEUN VOOR INVESTERINGEN EN WERKGELEGENHEID

Artikel 18 KMO-steun voor investeringen en werkgelegenheid

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verlenen aan kmo’s ten behoeve van investerings- en/of werkgelegenheidsprojecten, voorzover voldaan is aan de in dit hoofdstuk genoemde criteria.

Artikel 19 In aanmerking komende kosten

De volgende kosten komen in aanmerking:

  • 1.

    de kosten van investeringen in materiële en immateriële activa of

  • 2.

    de geraamde loonkosten, berekend over een periode van twee jaar, voor werkgelegenheid die rechtstreeks door het investeringsproject wordt geschapen.

Artikel 20 Steunintensiteit

  • 1 De steunintensiteit bedraagt ten hoogste:

    • a.

      20% van de in aanmerking komende kosten in het geval van kleine ondernemingen;

    • b.

      10% van de in aanmerking komende kosten in het geval van middelgrote ondernemingen.

  • 2 Wanneer de investering de verwerking en afzet van landbouwproducten betreft, bedraagt de steunintensiteit niet meer dan 40% van de in aanmerking komende investeringen.

Artikel 21 Maximale subsidie

 De subsidie wordt uitgedrukt in een percentage van de totale investering of een bedrag per gerealiseerde fte arbeidsplaats.

HOOFDSTUK 4 OPLEIDINGSSTEUN

Artikel 22 Opleidingssteun

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verlenen voor opleidingsprojecten voor zover voldaan is aan de in dit hoofdstuk genoemde criteria.

Artikel 23 In aanmerking komende kosten

  • 1 De in aanmerking komende kosten van een opleidingsproject zijn de volgende:

    • a.

      de personeelskosten van de opleiders;

    • b.

      de verplaatsingskosten van de opleiders en degenen die de opleiding volgen, daaronder begrepen de verblijfskosten;

    • c.

      andere lopende uitgaven voor materiaal en benodigdheden die rechtstreeks met het project verband houden;

    • d.

      de afschrijving van werktuigen en uitrusting voor zover deze uitsluitend voor het opleidingsproject worden gebruikt;

    • e.

      de kosten van diensten inzake begeleiding en advisering met betrekking tot het opleidingsproject;

    • f.

      de personeelskosten van degenen die de opleiding volgen en algemene indirecte kosten (administratieve kosten, huur, algemene vaste kosten), van ten hoogste het totaal van de overige, in de punten a) tot en met e) bedoelde, in aanmerking komende kosten.

  • 2 Wat betreft de personeelskosten van degenen die de opleiding volgen, mag slechts rekening worden gehouden met de uren die de deelnemers aan de opleiding daadwerkelijk daaraan besteden, na aftrek van de door hen gewerkte uren.

Artikel 24 Steunintensiteit

  • 1 De steunintensiteit bedraagt niet meer dan:

    • a.

      25% van de in aanmerking komende kosten voor specifieke opleiding, en

    • b.

      60% van de in aanmerking komende kosten voor algemene opleiding.

  • 2 De steunintensiteit kan evenwel als volgt worden verhoogd tot een maximum steunintensiteit van 80 % van de in aanmerking komende kosten:

    • a.

      met 10 procentpunt indien de opleiding aan gehandicapte of kwetsbare werknemers wordt gegeven;

    • b.

      met 10 procentpunt indien de steun aan middelgrote ondernemingen wordt verleend en

    • c.

      met 20 procentpunt indien de steun aan kleine ondernemingen wordt verleend.

  • 3 Ingeval het steunproject zowel componenten van specifieke opleiding als componenten van algemene opleiding omvat die voor de berekening van de steunintensiteit niet van elkaar kunnen worden gescheiden, of ingeval het specifieke dan wel algemene karakter van het project inzake opleidingssteun niet kan worden aangetoond, zijn de voor specifieke opleiding geldende steunintensiteiten van toepassing.

Artikel 25 Maximale subsidie

De krachtens dit hoofdstuk verleende subsidie kan cumuleren met subsidie op grond van hoofdstuk 2, 3 of 5mits de subsidies verschillende, identificeerbare in aanmerkende komende kosten betreffen.

HOOFDSTUK 5 INDIENSTNEMING (UITERST) KWETSBARE EN GEHANDICAPTE WERKNEMERS

Artikel 26 Algemeen

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verlenen ten behoeve van de indienstneming van (uiterst) kwetsbare werknemers en/of gehandicapte werknemers voor zover voldaan is aan de in dit hoofdstuk genoemde voorwaarden.

Artikel 27 (Uiterst) kwetsbare werknemers

  • 1 Wanneer de betrokken werknemer een kwetsbare werknemer is, zijn de in aanmerking komende kosten de loonkosten gedurende een maximumperiode van 12 maanden vanaf de indienstneming.

  • 2 Wanneer de betrokken werknemer een uiterst kwetsbare werknemer is, zijn de in aanmerking komende kosten de loonkosten gedurende een maximumperiode van 24 maanden vanaf de indienstneming.

  • 3 Ten aanzien van de steun voor indienstneming van (uiterst) kwetsbare werknemers, bedraagt de steunintensiteit niet meer dan 50% van de in aanmerking komende kosten.

  • 4 Ingeval de werkperiode korter is dan 12 maanden of naar gelang het geval 24 maanden, wordt de steun overeenkomstig naar evenredigheid verminderd.

Artikel 28 Gehandicapte werknemers

  • 1 Wanneer de betrokken werknemer een gehandicapte werknemer is, zijn de in aanmerking komende kosten de loonkosten gedurende de gehele periode waarin de gehandicapte werknemer in dienst is.

  • 2 Ten aanzien van de steun voor indienstneming van gehandicapte werknemers, bedraagt de steunintensiteit niet meer dan 75% van de in aanmerking komende kosten.

  • 3 Ingeval de werkperiode korter is dan 12 maanden, wordt de steun overeenkomstig naar evenredigheid verminderd.

Artikel 29 Algemeen

  • 1 Wanneer de indienstneming, in vergelijking met het gemiddelde van de voorbije twaalf maanden, niet leidt tot een netto-toename van het aantal werknemers in de betrokken onderneming, moeten de vacature of de vacatures zijn ontstaan ten gevolge van ontslag op initiatief van de werknemer, handicap, ouderdomspensionering, vermindering van de werktijd op initiatief van de werknemer of gewettigd ontslag om dringende redenen, en niet door afvloeiingen.

  • 2 Behalve in het geval van gewettigd ontslag om dringende redenen, moeten de werknemer of werknemers aanspraak kunnen maken op ononderbroken werkzaamheid gedurende een minimumperiode die met de betrokken nationale wetgeving of collectieve overeenkomsten inzake arbeidscontracten in overeenstemming is.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd, drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 13 juni 2013 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon

 

Toelichting Nadere subsidieregels voor de vestiging of uitbreiding van bedrijven of instellingen in Limburg 2009-2013. Algemeen Als gevolg van de internationalisatie van de economie komt de Limburgse economie steeds meer onder druk te staan van de buitenlandse concurrentie die naar verwachting sterk zal toenemen. Vooral ook de opkomende goedkopere landen zullen geduchte concurrenten worden. Dit leidt ertoe dat een deel van de bedrijven zal verdwijnen, omdat ze de internationale concurrentie niet volhouden en een ander deel zal de productie, geheel of gedeeltelijk, naar het buitenland verplaatsen. Tegenover deze bedreigingen staan ook kansen, omdat de internationalisatie van de economie er ook toe zal leiden dat bedrijven van elders genegen zijn om zich in onze provincie te vestigen. Om buitenlandse bedrijven die op zoek zijn naar een nieuwe vestigingsplaats te kunnen bewegen zich in onze provincie te vestigen dan wel in onze provincie te investeren in uitbreiding, is eerst en vooral nodig dat wij een uitstekend vestiging- en investeringsklimaat hebben. Dit stelt hoge eisen aan de omvang en kwaliteit van de bedrijventerreinen die we kunnen aanbieden, de bereikbaarheid van de regio, de beschikbaarheid en kwaliteit van werknemers, het aantal en de kwaliteit van de toeleveranciers en de kennisinfrastructuur. Subsidies voor bedrijfsvestigingen zijn van belang en in bepaalde gevallen zelfs doorslaggevend bij het nemen van de uiteindelijke investeringsbeslissing. Belangrijke redenen hiervoor zijn de, soms royale, investeringssubsidies die in andere landen aan zich aldaar vestigende bedrijven worden gegeven. Om enige positie te kunnen innemen ten aanzien van de beleidsconcurrentie uit het buitenland, vervult het knelpuntenfonds als instrument een belangrijke functie. Dit fonds biedt immers mogelijkheden om zich in Limburg vestigende of uitbreidende bedrijven financieel te ondersteunen. Dit instrument zal alleen in die gevallen worden toegepast waarin de mogelijke bijdrage voor het bedrijf de doorslag geeft om zich in Limburg te vestigen dan wel via uitbreiding te verankeren. Het wegnemen van knelpunten voor de acquisitie van bedrijven of instellingen naar Limburg kan in principe op drie manieren: 1. het bieden van directe investeringssteun 2. het bieden van steun in opleidingskosten voor personeel 3. het treffen van maatregelen in de voorwaardenscheppende sfeer (is niet in voorzien via deze subsidieregeling) 11 Artikelgewijze toelichting Artikel 1 Hier worden in de leden a tot en met n beschrijvingen gegeven van in de regeling voorkomende begrippen. Voor de definitie van een KMO-onderneming is bovendien aan de regeling een bijlage toegevoegd uit het publicatieblad van de Europese Unie. Artikel 2 Subsidieverlening in het kader van deze regeling is mogelijk voor nieuwe vestigingen van nog niet in Limburg gevestigde bedrijven dan wel uitbreiding van reeds bestaande bedrijven in Limburg. De uitbreiding zal dan wel van substantieel belang moeten zijn, bijvoorbeeld in geval van een innovatieve uitbreiding die van belang is voor ketenvorming in de betreffende sector of door uitbreiding met meer dan 20 fte welke voor de duur van minimaal 5 jaar in stand moeten blijven. Daarnaast kan op grond van deze regeling een bijdrage worden geleverd aan de met de vestiging of uitbreiding samenhangende opleidingsprojecten. Artikel 3 De criteria waaraan de aanvragen worden getoetst zijn vooral gericht op de effecten die van de provinciale steun zullen uitgaan voor de regionale economie. De overheidsmiddelen die worden ingezet, dienen uiteindelijk ten goede te komen aan werkgelegenheid en verankering van (nieuwe) bedrijvigheid in onze provincie. Artikel 4 Op grond van de Europese staatssteunregels moet een steunmaatregel een stimulerend effect hebben; de overheidsbijdrage leidt bijvoorbeeld tot snellere voltooiing van het project. Voor het midden- en kleinbedrijf wordt dit effect verondersteld aanwezig te zijn wanneer een aanvraag voor subsidie wordt ingediend. Voor grote ondernemingen geldt dat het stimulerend effect door middel van ondersteunende documenten moet worden aangetoond. Artikel 5 Enkel twee soorten investeringen komen op basis van deze regeling voor steun in aanmerking: investering in materiële/immateriële activa en investering in de verwerving van kapitaalgoederen. Artikel 7 De looptijd van de regeling is tot en met 31 december 2013. Voor aanvragen is het noodzakelijk dat het voor deze regeling ontworpen aanvraagformulier wordt gebruikt om een subsidieaanvraag in behandeling te nemen. (De gegevens die worden verstrekt zullen te allen tijde vertrouwelijk worden behandeld). Artikel 9 Wijzigingen in het projectverloop moeten steeds per direct gemeld worden aan de subsidieverstrekker. Dat geldt ook voor wijzigingen in de looptijd van het project. Artikel 13 Voor bedrijfsvestigingen in gebieden die door de Europese Commissie zijn aangemerkt als zogenaamde steunkaartgebieden gelden ruimere mogelijkheden voor steunverlening. Deze steunkaartgebieden zijn opgenomen in bijlage 2. 12 Artikel 18 De Europese regelgeving biedt een aparte basis voor steunverlening aan KMO’s. Ook in het Provinciaal beleid wordt dit onderdeel van het bedrijfsleven van groot belang geacht, juist vanwege de relevantie voor de werkgelegenheid en de gezamenlijke economische impact. Artikel 22 Op grond van hoofdstuk 4 van deze regeling kunnen Gedeputeerde Staten subsidie verlenen voor opleidingsprojecten. Artikel 26 Op grond van hoofdstuk 5 van deze regeling kunnen Gedeputeerde Staten subsidie verlenen voor indienstneming van (uiterst) kwetsbare en gehandicapte werknemers. Gedeputeerde Staten voornoemd, drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 13 juni 2013 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon