Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74649
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74649/1
Regeling vervallen per 14-07-2011
Reglemint Berie foar it Frysk
Geldend van 07-11-2008 t/m 13-07-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2008
Intitulé
Reglemint Berie foar it FryskReglement, houdende de instelling, taken, samenstelling en werkwijze van de adviescommissie Berie foar it Frysk
Gedeputeerde Staten van Fryslân;
gelet op artikel 82 van de Provinciewet,
BESLUITEN
in te stellen de adviescommissie “Berie foar it Frysk”
en daartoe vast te stellen het navolgende REGLEMENT.
Artikel 1 Begripsbepaling
In dit reglement wordt verstaan onder: de commissie: de adviescommissie Berie foar it Frysk.
Artikel 2 Taken
De commissie heeft tot taak gedeputeerde staten gevraagd en ongevraagd te adviseren over het provinciale taalbeleid in brede zin, ter bevordering van de integratie van de Friese taal in het maatschappelijke en het institutionele leven in Fryslân, op grond van gelijkwaardigheid en gelijkberechtiging aan het Nederlands.
Artikel 3 Samenstelling
-
1 De commissie bestaat uit een voorzitter en ten hoogste zeven leden. De voorzitter maakt geen deel uit van en is niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van gedeputeerde staten.
-
2 Bij de samenstelling van de commissie wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de volgende categorieën en/of beleidsterreinen: bedrijfskunde, bestuurskunde, economie, Europakunde, cultuur, media, rechten, ruimtelijke ordening, (taal)sociologie en onderwijs.
Artikel 4 Lidmaatschap commissie
-
1 Gedeputeerde staten benoemen, schorsen en ontslaan de voorzitter en de leden van de commissie.
-
2 De leden worden benoemd voor een termijn van vier jaren. De leden kunnen éénmaal worden herbenoemd.
-
3 Het lidmaatschap van de commissie eindigt:
- a.
op verzoek van het betrokken lid;
- b.
bij besluit van gedeputeerde staten.
- a.
-
4 De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie waarnemen totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 5 Voorzitter en dagelijks bestuur
-
1 De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en twee leden, alsmede hun plaatsvervangers. De voorzitter en de aldus benoemde leden vormen het dagelijks bestuur van de commissie.
-
2 De voorzitter draagt zorg voor een genoegzame voorbereiding van de vergadering. Hij is belast met het leiden van de vergadering en het handhaven van de orde.
-
3 Stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter ondertekend.
Artikel 6 Stafbureau
-
1. Het secretariaat van de commissie wordt uitgeoefend door een stafbureau. De medewerkers van het stafbureau zijn ambtenaren in provinciale dienst.
-
2. Het stafbureau is in elk geval belast met de volgende taken:
- a.
het faciliteren van de commissie in de aan haar opgedragen taken;
- b.
verslaglegging van de vergaderingen;
- c.
de archivering van documenten betreffende de commissie.
- a.
Artikel 7 Openbaarheid
-
1 De vergaderingen van de commissie zijn openbaar.
-
2 De deuren van de vergadering worden gesloten als dit door ten minste twee van de aanwezige leden wordt verlangd of als de voorzitter dit nodig acht. De commissie besluit daarna of met gesloten deuren vergaderd zal worden.
-
3 Een verslag van een vergadering wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld. De commissie stuurt van iedere vergadering een verslag naar gedeputeerde staten.
Artikel 8 Advisering
-
1 De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.
-
2 De commissie brengt schriftelijk advies uit binnen de in de adviesaanvraag gestelde termijn.
-
3 Gedeputeerde staten informeren de commissie in hoeverre uitvoering wordt gegeven aan het uitgebrachte advies.
Artikel 9 Jaarplan en informatie
-
1 De commissie stelt uiterlijk 1 december van elk kalenderjaar een jaarplan voor het daaropvolgend jaar vast, waarin tenminste een globale aanduiding van de voorgenomen activiteiten is aangegeven inclusief de daarbij behorende planning. Het jaarplan heeft de goedkeuring van gedeputeerde staten nodig.
-
2 Het dagelijks bestuur doet eens per twee jaren mondeling verslag van haar werkzaamheden in de statencommissie Boarger en Mienskip.
-
3 De commissie stuurt een tweejaarlijkse rapportage over haar werkzaamheden aan gedeputeerde en provinciale staten.
Artikel 10 Vergoeding
De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden en reis- en verblijfkosten overeenkomstig de Verordening vergoedingen staten- en commissieleden.
Artikel 11 Nadere regels
Gedeputeerde staten kunnen, gehoord de commissie, nadere regels stellen betreffende de werkwijze van de commissie.
Artikel 12 Uitleg reglement
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing daarvan beslissen gedeputeerde staten op voorstel van de voorzitter.
Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2008 en wordt aangehaald als: ‘Reglemint Berie foar it Frysk’.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl