Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR746006
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR746006/1
Kiesreglement wijkraden 2026
Geldend van 30-10-2025 t/m heden
Intitulé
Kiesreglement wijkraden 2026De Raad van de gemeente Rotterdam,
gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 23 september 2025
gelet op artikel 7 van de Verordening op de Wijkraden 2022 en artikel E 7, derde lid, en J 6 van de Kieswet;
overwegende dat:
het noodzakelijk is om met het oog op de verkiezingen van de leden van de wijkraad een kiesreglement vast te stellen;
besluit:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit Kiesreglement wordt verstaan onder:
- -
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;
- -
gemeenteraad: gemeenteraad van de gemeente Rotterdam;
- -
individu: kandidatenlijst met één kandidaat, met een aanduiding die geheel overeenstemt met de voorletters en achternaam van de kandidaat;
- -
maatschappelijk middenveld: kandidatenlijst, niet zijnde individu of politieke groepering;
- -
politieke groepering: kandidatenlijst met een voor de gemeenteraadsverkiezing geregistreerde aanduiding, dan wel een aanduiding die doorwerkt op grond van artikel G 4 van de Kieswet;
- -
wijk: wijk als bedoeld in artikel 1 van de Verordening op de Wijkraden 2022;
- -
wijkraad: commissie als bedoeld in artikel 1 van de Verordening op de Wijkraden 2022.
Artikel 2 Verkiezing wijkraden
De verkiezing van de leden van de wijkraden vindt plaats op dezelfde dag als de verkiezing van de leden van de gemeenteraad.
Artikel 3 Kiesrecht wijkraden
De leden van de wijkraden worden gekozen door degenen die op de dag van de kandidaatstelling van de verkiezing van de leden van de gemeenteraad ingezetenen zijn van de wijk en voldoen aan de eisen die gelden voor het uitoefenen van het actieve kiesrecht voor de gemeenteraad met dien verstande dat op de dag van de stemming de leeftijd van zestien jaar is bereikt.
Artikel 4 Zittingsduur wijkraden
-
1. De leden van de wijkraden worden gekozen voor vier jaren. Zij treden tegelijk af op de vierde woensdag na de dag waarop de uitslag van de verkiezing van de leden van de wijkraden wordt vastgesteld.
-
2. De leden van de wijkraden treden aan op de vierde woensdag na de dag waarop de uitslag van de verkiezing van de leden van de wijkraden wordt vastgesteld.
Artikel 5 Vervulling opengevallen plaats
Degene die ter vervulling van een opengevallen plaats tot lid is benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats diegene is benoemd, verplicht was af te treden.
Artikel 6 Stembureaus
-
1. De op grond van artikel E 3 van de Kieswet door het college ingestelde stembureaus voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad zijn tevens de stembureaus voor de verkiezing van de leden van de wijkraden, tenzij het college anders bepaalt.
-
2. De op grond van artikel E 4 van de Kieswet door het college benoemde leden alsmede plaatsvervangende leden van elk stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad worden geacht tevens benoemd te zijn als leden dan wel plaatsvervangende leden van elk stembureau voor de verkiezing van de leden van de wijkraden, tenzij het college anders bepaalt.
-
3. Een kandidaat voor een wijkraad wordt niet benoemd als lid, dan wel plaatsvervangend lid, van een stembureau in de betreffende wijk waar diegene kandidaat is.
Artikel 7 Gemeentelijk stembureau
Voor de verkiezing van de leden van de wijkraad geldt dat het gemeentelijk stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad tevens optreedt als gemeentelijk stembureau voor de verkiezing van de leden van de wijkraden.
Artikel 8 Centraal stembureau
-
1. Het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad treedt tevens op als centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de wijkraden.
-
2. De handelingen die het centraal stembureau in het kader van hoofdstuk Ea van de Kieswet verricht, hebben tevens betrekking op de verkiezing van de leden van de wijkraden.
-
3. De voorzitter van het centraal stembureau kan ambtenaren van de gemeente Rotterdam machtigen of mandateren om taken en bevoegdheden van het centraal stembureau uit te voeren.
Artikel 9 Kandidaatstelling
-
1. De kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de wijkraden vangt aan negen weken voorafgaand aan de maandag waarop de kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad plaatsvindt, tenzij het college anders besluit en eindigt twee weken voorafgaand aan de maandag waarop de kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad plaatsvindt om vijftien uur.
-
2. De voorzitter van het centraal stembureau kan per wijk een of meerdere inlevermomenten vaststellen, voor het in persoon inleveren van een kandidatenlijst.
Artikel 10 Inleveren van de kandidatenlijsten
-
1. In de periode van de kandidaatstelling, bedoeld in artikel 9, kunnen bij het centraal stembureau, digitaal of in persoon, kandidatenlijsten worden ingeleverd.
-
2. De inlevering van een kandidatenlijst geschiedt door een kandidaat die voorkomt op deze kandidatenlijst. Deze kandidaat wordt aangemerkt als inleveraar en identificeert zich bij het centraal stembureau met een geldig document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.
-
3. Een kandidaat kan, in afwijking van het tweede lid, meerdere kandidatenlijsten inleveren, met dien verstande dat een inleveraar slechts één kandidatenlijst per wijk kan inleveren en elk van de kandidatenlijsten dezelfde aanduiding draagt.
-
4. De voorzitter van het centraal stembureau stelt voor het inleveren van een kandidatenlijst een formulier vast.
-
5. Na inlevering van de kandidatenlijst, ontvangt de inleveraar een ontvangstbewijs.
Artikel 11 De kandidatenlijst
-
1. Een ieder die blijkens de Basisregistratie Personen woonachtig is in de wijk en die voldoet aan de vereisten zoals gesteld in artikel 4 van de Verordening op de Wijkraden 2022, met dien verstande dat op de dag van de stemming de leeftijd van 16 jaar is bereikt en op de laatste dag van de kandidaatstelling ingezetene van de wijk is en, indien van toepassing, wordt voldaan aan artikel 10, tweede lid, van de Gemeentewet, is gerechtigd op de kandidatenlijst voor te komen.
-
In afwijking hiervan, is tevens gerechtigd op de kandidatenlijst voor te komen, een kandidaat die geen ingezetene is van de wijk, mits die kandidaat een ondertekende verklaring overlegt, waaruit blijkt dat die voornemens is zich bij benoeming te vestigen in de betreffende wijk. Een kandidaat kan maar één verklaring overleggen.
-
2. Een kandidaat wordt op de kandidatenlijst vermeld met achternaam en voorletter dan wel voorletters. Achter de voorletter dan wel voorletters kan tussen haakjes de roepnaam van de kandidaat worden opgenomen waarna vervolgens, ter aanduiding van het geslacht van de kandidaat een «(m)» of «(v)» kan worden opgenomen.
-
3. Bij de kandidatenlijst wordt overgelegd een schriftelijke verklaring van iedere daarop voorkomende kandidaat dat die instemt met diens kandidaatstelling op deze kandidatenlijst. De voorzitter van het centraal stembureau stelt hiervoor een model vast.
-
4. Een overgelegde verklaring van instemming kan uiterlijk worden ingetrokken ter zitting van het centraal stembureau, bedoeld in artikel 14.
-
5. Een kandidaat doet blijken van diens identiteit bij het centraal stembureau. Van een kandidaat kan tevens een kopie van een geldig document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht worden overgelegd.
-
6. Van een kandidaat die op de dag van de stemming de leeftijd van zestien jaar, maar nog niet van achttien jaar heeft bereikt, wordt tevens overgelegd een verklaring van toestemming van diens wettelijk vertegenwoordiger.
-
7. De namen van de kandidaten worden op de kandidatenlijst geplaatst in de volgorde waarin aan hen de voorkeur wordt gegeven.
-
8. Op dezelfde kandidatenlijst mogen de namen van ten hoogste twintig kandidaten worden geplaatst.
Artikel 12 Aanduiding bij de kandidatenlijst
-
1. De kandidatenlijst kan bevatten de aanduiding van een instelling, groepering of andersoortig collectief.
-
2. Bij het voeren van deze aanduiding wordt bij de kandidatenlijst tevens een schriftelijke toestemming van een door die instelling, groepering of andersoortig collectief gemachtigd persoon overgelegd. Hieruit blijkt dat de inleveraar toestemming heeft deze aanduiding boven de kandidatenlijst te voeren.
-
3. De kandidatenlijst kan een samenvoeging van aanduidingen bevatten, met dien verstande dat deze samenvoeging niet bestaat uit een combinatie van een aanduiding van een politieke groepering en een andersoortige aanduiding.
-
4. De aanduiding bij de kandidatenlijst:
- a.
bevat niet meer dan 35 letters of tekens;
- b.
is niet onbetamelijk, discriminatoir, of strijdig met de openbare orde;
- c.
stemt niet geheel of in hoofdzaak overeen met die van een rechtspersoon die bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak verboden is verklaard en deswege is ontbonden;
- d.
stemt niet geheel of in hoofdzaak overeen met een aanduiding bij een kandidatenlijst die eerder is ingeleverd, waardoor verwarring mogelijk is, tenzij die andere aanduiding geschrapt is, dan wel die andere kandidatenlijst ongeldig is verklaard;
- e.
is niet anderszins misleidend voor de kiezers.
- a.
-
5. Indien de kandidatenlijst geen aanduiding bevat, worden de voorletter, dan wel voorletters en achternaam van de eerstgeplaatste kandidaat op die kandidatenlijst gebruikt als aanduiding bij die kandidatenlijst, met inachtneming van het vierde lid, aanhef en onderdeel a. In het geval de kandidatenlijst meer dan één kandidaat bevat, wordt tevens het woord ‘Lijst’ voorafgaand aan deze aanduiding opgenomen.
Artikel 13 Onderzoek kandidatenlijst
-
1. Indien bij het onderzoek van de kandidatenlijst blijkt dat niet of niet volledig is voldaan aan de gestelde eisen, stelt het centraal stembureau de inleveraar en eventueel de betreffende kandidaat hiervan onverwijld in kennis.
-
2. De inleveraar kan een verzuim herstellen bij het centraal stembureau tot uiterlijk de tweede dag na de laatste dag van kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de wijkraden om vijftien uur. Indien het verzuim het doen blijken van de identiteit van de kandidaat betreft, kan ook de betreffende kandidaat dit verzuim herstellen bij het centraal stembureau.
-
3. Bij verhindering of ontstentenis van de inleveraar, treedt in diens plaats een vervanger die voorkomt op een door de inleveraar ingeleverde kandidatenlijst, die zich bij het centraal stembureau identificeert met een geldig document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht. Deze vervanger wordt aangemerkt als de inleveraar.
-
4. Indien de kandidatenlijst een kennelijke misslag bevat, verbetert het centraal stembureau deze ambtshalve.
Artikel 14 Zitting centraal stembureau
Uiterlijk de vierde dag na de laatste dag van kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de wijkraden doet het centraal stembureau in een openbare zitting mededeling van de geldigheid van de kandidatenlijsten en over het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, alsmede over het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding.
Artikel 15 Geldigheid kandidatenlijst
De kandidatenlijst wordt tijdens de openbare zitting, bedoeld in artikel 14, onderzocht door het centraal stembureau en een kandidatenlijst is ongeldig, indien:
- a.
die niet uiterlijk op de laatste dag van de kandidaatstelling, bedoeld in artikel 9, eerste lid, om vijftien uur bij het centraal stembureau is ingeleverd;
- b.
die niet is ingeleverd door een persoon die op de ingeleverde kandidatenlijst voorkomt;
- c.
de inleveraar van wie niet is gebleken van de identiteit;
- d.
door toepassing van artikel 16 alle kandidaten van die kandidatenlijst zijn geschrapt.
Artikel 16 Schrappen kandidaat of aanduiding
-
1. Het centraal stembureau schrapt tijdens de openbare zitting, bedoeld in artikel 14, in de volgorde in dit lid aangewezen, van de kandidatenlijst de naam van de kandidaat:
- a.
die niet voldoet aan de vereisten, bedoeld in artikel 11, eerste lid;
- b.
van wie niet is overgelegd de verklaring van instemming met de kandidaatstelling op de kandidatenlijst;
- c.
van wie niet is gebleken van de identiteit;
- d.
van wie niet is overgelegd de verklaring van instemming van de wettelijk vertegenwoordiger, voor zover van toepassing;
- e.
die voorkomt op meer dan één van de bij het centraal stembureau ingeleverde kandidatenlijsten;
- f.
van wie een uittreksel uit het register van overlijden dan wel een afschrift van de akte van overlijden is overgelegd;
- g.
die op de kandidatenlijst voorkomt na het ten hoogste toegelaten aantal, genoemd in artikel 11, achtste lid.
- a.
-
2. Het centraal stembureau schrapt, in de volgorde in dit lid aangewezen, de aanduiding van een kandidatenlijst, met inachtneming van artikel 12, vijfde lid, indien:
- a.
een daarop betrekking hebbende verklaring als bedoeld in artikel 12, tweede lid, ontbreekt;
- b.
deze niet voldoet aan de eisen van artikel 12, vierde lid.
- a.
-
3. Indien de aanduiding van een kandidatenlijst een kennelijke misslag bevat, verbetert het centraal stembureau deze ambtshalve.
Artikel 17 Publicatie kandidaten verkiezingen
-
1. Na de openbare zitting, bedoeld in artikel 14, wordt een overzicht van geldige kandidatenlijsten, de daarop voorkomende geldige kandidaten en de aanduidingen bij die kandidatenlijsten door de voorzitter gepubliceerd op een website van de gemeente Rotterdam
-
2. Na loting wordt door de voorzitter van het centraal stembureau, de rangschikking van de kandidatenlijsten voor de verkiezing voor de leden van de wijkraden kenbaar gemaakt.
-
3. De kandidatenlijsten worden op het stembiljet gerangschikt, door eerst de volgorde van de individuen te loten, vervolgens de volgorde van het maatschappelijk middenveld te loten en vervolgens de politieke groeperingen overeenkomstig artikel I 14 van de Kieswet te rangschikken, met dien verstande dat indien meer dan één nieuwe politieke groepering een geldige kandidatenlijst heeft ingeleverd, de onderlinge volgorde van deze nieuwe politieke groeperingen, wordt geloot.
Artikel 18 Aantal verkiesbare zetels bij te weinig beschikbare kandidaten
Indien voor de verkiezing van een wijkraad minder kandidaten beschikbaar zijn dan het aantal zetels genoemd in artikel 5, eerste en tweede lid, van de Verordening op de Wijkraden 2022 is het aantal zetels gelijk aan het dichtstbijzijnde lagere oneven getal met een minimum van drie zetels.
Artikel 19 Beroepsmogelijkheid
-
1. Tegen een mededeling als bedoeld in artikel 14, kan beroep worden ingesteld bij een daartoe door de gemeenteraad aangewezen commissie. De termijn voor het indienen van een beroepschrift bedraagt vier dagen.
-
2. Geen beroep kan worden ingesteld tegen de rangschikking van een kandidatenlijst op het stembiljet.
-
3. Deze commissie doet uitspraak uiterlijk op de zevende dag nadat het beroepschrift is ontvangen.
-
4. Indien de uitspraak van de commissie strekt tot gegrondverklaring van het beroep, neemt de voorzitter van het centraal stembureau die uitspraak over en treedt deze in de plaats van de eerdere mededeling.
-
5. De voorzitter van het centraal stembureau stelt betrokkenen onverwijld in kennis van de uitspraak.
Artikel 20 De stempas
-
1. Ten minste veertien dagen voor de stemming ontvangt elke kiezer die bevoegd is aan de stemming deel te nemen, van de burgemeester een stempas. Op de stempas wordt een volgnummer vermeld.
-
2. De voorzitter van het centraal stembureau stelt het model vast voor de stempas.
Artikel 21 De stemming
-
1. De stemming geschiedt in elke wijk over de kandidaten van wie de namen voorkomen op de voor die wijk geldig verklaarde kandidatenlijsten.
-
2. De bepalingen uit hoofdstuk J van de Kieswet zijn, met uitzondering van artikel J 1, eerste lid, eerste volzin, van overeenkomstige toepassing.
-
3. Indien voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad regels van toepassing zijn voor een andere of aanvullende wijze van stemming, kan het college besluiten deze regels van overeenkomstige toepassing te verklaren op de verkiezing van de leden van de wijkraden.
Artikel 22 Het stembiljet
-
1. Op de bij de verkiezingen te gebruiken stembiljetten kunnen kiezers een keuze maken uit de kandidaten over wie de stemming plaatsvindt. De stembiljetten zijn voorzien van de naam van de wijkraad waarop de verkiezing betrekking heeft.
-
2. De voorzitter van het centraal stembureau stelt het model vast voor het stembiljet.
Artikel 23 Stemmen bij volmacht
De bepalingen uit hoofdstuk L van de Kieswet zijn, met uitzondering van artikel L 9, van overeenkomstige toepassing.
Artikel 24 De telling
-
1. Hoofdstuk N, eerste paragraaf, van de Kieswet is van overeenkomstige toepassing, met uitzondering van de artikelen N 5, N 6, N 9 en N 10, derde lid, van de Kieswet.
-
2. Het stembureau stelt het aantal stembiljetten vast. Dit aantal wordt in het proces-verbaal vermeld.
-
3. In afwijking van artikel N 8a, eerste lid, van de Kieswet stelt het stembureau het verschil vast tussen het aantal kiezers dat tot de stemming is toegelaten en het aantal stembiljetten dat is geteld.
-
4. De stembiljetten worden in een of meer pakken gedaan, waarbij elk pak wordt verzegeld en is voorzien van de naam van de wijkraad, het nummer van het stembureau en een beschrijving van de inhoud.
-
5. De handelingen die plaatsvinden na de opening van de stembus, bedoeld in het eerste tot en met vierde lid, worden uiterlijk de vijfde dag na de opening van de stembus verricht en kunnen tevens worden uitgevoerd door het gemeentelijk stembureau.
Artikel 25 Taken gemeentelijk stembureau
-
1. Hoofdstuk Na van de Kieswet is van overeenkomstige toepassing, met uitzondering van de artikelen Na 18 en Na 40 en met dien verstande dat in artikel Na 1 voor ‘op de dag’ wordt gelezen ‘uiterlijk de tweede vrijdag’.
-
2. Het gemeentelijk stembureau stelt in het kader van de uitkomst, bedoeld in artikel Na 17, eerste lid, van de Kieswet vast:
- a.
het aantal op iedere kandidaat uitgebrachte stemmen;
- b.
de som van de aantallen stemmen, bedoeld onder a;
- c.
het aantal blanco stemmen;
- d.
het aantal ongeldige stemmen.
- a.
-
3. De som van de aantallen, bedoeld in het tweede lid, aanhef en onderdelen a, c en d, is het aantal stemmen dat is geteld.
-
4. In afwijking van artikel Na 22, eerste lid, stelt het gemeentelijk stembureau het verschil vast van het aantal stembiljetten dat is geteld, bedoeld in artikel 24, tweede lid, en het aantal stemmen dat is geteld, bedoeld in het derde lid.
-
5. In afwijking van artikel Na 26, eerste lid, stelt het gemeentelijk stembureau ten aanzien van iedere kandidaat vast het aantal stemmen dat op die kandidaat is uitgebracht.
-
6. Indien het college ingevolge artikel N 1, eerste lid, van de Kieswet bekendgemaakt heeft dat voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad de vaststelling van het aantal stemmen dat op iedere kandidaat van een lijst is uitgebracht door het gemeentelijk stembureau plaatsvindt, kan het college besluiten dat het gemeentelijk stembureau dit tevens uitvoert voor de verkiezing van de leden van de wijkraden.
Artikel 26 Uitslag door centraal stembureau
-
1. Uiterlijk op de tweede vrijdag na de dag van de stemming stelt het centraal stembureau de uitslag van de verkiezing vast in een openbare zitting.
-
2. De artikelen P 1 tot en met P 1j van de Kieswet zijn van overeenkomstige toepassing.
-
3. De artikelen P 5 tot en met P 19a van de Kieswet, met uitzondering van artikel P 8, tweede lid, P 12 en P 13 van de Kieswet, zijn van overeenkomstige toepassing, en met dien verstande dat in artikel P 15, tweede lid, van de Kieswet voor 'gemeenteraad' 'wijkraad' gelezen wordt.
Artikel 27 Benoeming en opvolging
-
1. De artikelen W 1, eerste lid, W 2, W 4 en W 5 van de Kieswet zijn van overeenkomstige toepassing.
-
2. Het college kan, in het geval geen opvolger kan worden benoemd, besluiten tot een werving van nieuwe kandidaten middels een trekking uit personen die zich hiervoor hebben aangemeld. Het college stelt hiervoor een reglement vast.
-
3. In uitzonderlijke gevallen kan het college besluiten tot een andersoortige werving- en selectieprocedure.
-
4. Het college neemt geen besluit, bedoeld in het tweede en derde lid, alvorens de wijkraad te hebben gehoord.
Artikel 28 Begin lidmaatschap en beëindiging lidmaatschap
-
1. De bepalingen uit Hoofdstuk V en X van de Kieswet zijn, met uitzondering van de artikelen V 11, X 6 en X 8, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat voor “gemeenteraad”, “wijkraad” wordt gelezen.
-
2. In afwijking van hoofdstuk V van de Kieswet, geschiedt het onderzoek van de geloofsbrieven en de beslissing over de toelating van het benoemde lid door een door de gemeenteraad in te stellen commissie. In het geval deze commissie bij dit onderzoek onregelmatigheden constateert die de toelating van een of meer leden van de wijkraad in de weg staat, besluit de gemeenteraad over de toepassing van de artikelen in hoofdstuk V van de Kieswet betreffende hertelling of herstemming.
-
3. Indien een lid van de wijkraad meer dan vier maanden geen deel heeft genomen aan de vergaderingen van de wijkraad en geen verzoek heeft gedaan tot vervanging als bedoeld in de artikelen X 10, X 11 en X 12 van de Kieswet, kan de wijkraad het lid van het lidmaatschap vervallen verklaren.
-
4. De burgemeester kan een lid van de wijkraad schorsen of van zijn lidmaatschap vervallen verklaren in geval van:
- a.
overtreding van artikel 12, eerste lid, van de Verordening op de Wijkraden 2022;
- b.
integriteitsschendingen.
- a.
Artikel 29 Experimenteerartikel
Van het bepaalde in dit kiesreglement kan worden afgeweken indien de raad, het college en de burgemeester besluiten tot het houden van een experiment als bedoeld in artikel 35 van de Verordening op de Wijkraden 2022.
Artikel 30 Onvoorziene gevallen
-
1. In alle gevallen, met uitzondering van artikel 28, vierde en vijfde lid, waarin dit kiesreglement niet voorziet, beslist de voorzitter van het centraal stembureau.
-
2. Beroep tegen diens beslissing staat open bij de commissie, bedoeld in artikel 19, waarbij de termijnen, bedoeld in artikel 19 van overeenkomstige toepassing zijn.
Artikel 31 Inwerkingtreding en overgangsrecht
-
1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.
-
2. Het Kiesreglement wijkraden 2022 wordt ingetrokken met dien verstande dat dit van toepassing blijft op de benoeming, de toelating en de opvolging van wijkraadsleden in de huidige zittingsperiode van de wijkraad, tot hun aftreden.
Artikel 32 Citeertitel
Dit reglement wordt aangehaald als Kiesreglement wijkraden 2026.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 oktober 2025.
De griffier,
I.C.M. Broeders
De voorzitter
C.J. Schouten
Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 oktober 2025
De secretaris,
G.J.D. Wigmans
De burgemeester,
C.J. Schouten
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 20 oktober 2025
De burgemeester,
C.J. Schouten
Toelichting op het Kiesreglement wijkraden 2026
Algemeen
Dit kiesreglement heeft als doel de verkiezingen voor de wijkraden in Rotterdam te regelen. Tegelijkertijd met de verkiezingen van de gemeenteraad voor Rotterdam met ‘rode potloden’. Voor de verkiezingen voor de wijkraden zijn veel artikelen van de Kieswet van overeenkomstige toepassing verklaard, maar we kennen ook een aantal bijzondere bepalingen als het gaat om de stembiljetten, de uitslagbepaling, ontslag en de opvolging. Tevens bepaalt dit kiesreglement het aantal beschikbare zetels per wijkraad op basis van het aantal kandidaten en voorziet dit kiesreglement in de gevallen dat geen beschikbare kandidaten voor opvolging meer beschikbaar zijn.
Met dit kiesreglement wordt voorzien in een hybride systeem waar het naast politieke partijen, gemakkelijk is voor individuen of partijen uit het maatschappelijk middenveld zich aan te melden voor een lijst, waarbij de kosten voor het registreren van de aanduiding, het oprichten van een vereniging met rechtsbevoegdheid en het hebben van ondersteuningsverklaringen niet van toepassing zijn.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit artikel worden de gehanteerde begrippen gedefinieerd. Voor de definitie van wijk waarvoor de verkiezing wordt georganiseerd wordt verwezen naar de begripsbepaling in de Verordening op de Wijkraden 2022.
Artikel 2 Verkiezing wijkraden
Dit artikel bepaalt dat de wijkraadsverkiezingen op dezelfde dag plaatsvinden als de verkiezing voor de gemeenteraad. Mocht er tijdens de verkiezing voor de gemeenteraad ook het principe van early voting worden toegepast dan kan deze mogelijkheid ook voor de wijkraden aangeboden worden.
Artikel 3 Kiesrecht wijkraden
Dit artikel bepaalt de vereisten voor het actieve kiesrecht. Vanaf 16 jaar mag je stemmen voor de wijkraad. De peildatum hiervoor is de dag van de stemming. Onder ingezetenen van de wijk worden verstaan diegenen die conform de basisregistratie personen in de wijk wonen.
Artikel 4 Zittingsduur wijkraden
Wijkraden treden op basis van dit artikel later aan dan leden van de gemeenteraad. Tegelijkertijd treden de oude wijkraadsleden af. Dit latere tijdstip is bepaald om meer tijd te hebben voor de benodigde handelingen in dit reglement.
Artikel 5 Vervulling opengevallen plaats
Dit artikel bepaalt dat de zittingsduur voor een opvolger even lang is als de zittingsduur van een ‘oorspronkelijk’ gekozen lid.
Artikel 6 Stembureaus
Dit artikel bepaalt dat alle stembureaus voor de gemeenteraad ook ingezet worden voor de wijkraadsverkiezingen. Het college kan hiervan afwijken en bepaalde stembureaus aanwijzen voor meerdere wijkraadsverkiezingen.
In artikel E 4, tweede lid, aanhef en onderdeel d, van de Kieswet is bepaald dat een kandidaat voor een verkiezing niet als (plaatsvervangend) stembureaulid benoemd kan worden in de betreffende kieskring. In lijn met die bepaling kan een kandidaat voor een wijkraad niet benoemd worden als (plaatsvervangend) stembureaulid in de wijk waar die kandidaat verkiesbaar is.
Artikel 7 Gemeentelijk stembureau
Het gemeentelijk stembureau van de gemeenteraadsverkiezingen voert ook de taken uit voor de wijkraadsverkiezingen als het gaat om het bepalen van het aantal uitgebrachte stemmen. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan artikel E 7, derde lid, van de Kieswet.
Artikel 8 Centraal stembureau
Het centraal stembureau (CSB) van de gemeenteraadsverkiezingen voert ook de taken en bevoegdheden uit voor de wijkraadsverkiezingen als het gaat om het bepalen van de uitslag en het rangschikken op volgorde van het aantal behaalde stemmen.
Ook bepaalt het centraal stembureau bij een gelijk aantal behaalde stemmen de onderlinge volgorde van deze kandidaten.
Artikel 9 Kandidaatstelling
De kandidaatstelling voor wijkraden is bepaald op zeven weken. En sluit twee weken eerder dan de dag van kandidaatstelling voor de gemeenteraad. De kandidaatstelling moet zijn ontvangen om vijftien uur. Hiermee wordt bedoeld dat het CSB de opgave uiterlijk om 15:00:00 uur Nederlandse tijd heeft ontvangen. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij artikel 2:20 van de Algemene wet bestuursrecht na de inwerkingtreding van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer.
De burgemeester kan voor elke wijkraadsverkiezing een of meerdere inlevermoment(en) vaststellen voor het in persoon inleveren van een kandidatenlijst. De kandidaatstelling eindigt op de maandag twee weken voorafgaand aan die van de gemeenteraadsverkiezingen.
Artikel 10 Inleveren van de kandidatenlijsten
Dit artikel bepaalt hoe kandidatenlijsten digitaal of in persoon kosteloos kunnen worden ingeleverd. Je kunt een lijst inleveren, als je voorkomt op een kandidatenlijst en dus een kandidaat voor die specifieke lijst bent. De kandidaat die de lijst inlevert is de ‘inleveraar’ en kan voor meerdere wijken een kandidatenlijst inleveren, mits deze dezelfde aanduiding dragen.
Een inleveraar moet zich identificeren bij het centraal stembureau, ook als die digitaal een kandidatenlijst heeft ingeleverd. Deze identificatie kan, indien nodig, tevens plaatsvinden via videobellen.
Na het verzenden van de kandidatenlijst via het (digitale) systeem, is deze definitief ingeleverd. In het vijfde lid wordt geregeld dat een ontvangstbewijs wordt verzonden aan de inleveraar, na het inleveren van de kandidatenlijst. Het ontvangstbewijs bewijst dat een kandidatenlijst definitief is ingeleverd. Hierna is geen wijziging van de kandidatenlijst meer mogelijk. Wanneer de kandidatenlijst is ingeleverd na de termijn, genoemd in artikel 9, is sprake van een onherstelbaar verzuim.
Het is ook denkbaar dat een inleveraar het inleveren van de kandidatenlijsten in delen doet, bijvoorbeeld drie sets van dertien kandidatenlijsten. Dit is mogelijk, indien bij de eerste set in ieder geval de kandidatenlijst wordt ingeleverd, waar de inleveraar zelf op voorkomt, op grond van het tweede lid. Anders kan het centraal stembureau niet vaststellen of de kandidatenlijst door een bevoegde kandidaat is ingeleverd.
Artikel 11 De kandidatenlijst
Rotterdammers kunnen voorkomen op de kandidatenlijst als deze op de laatste dag van de kandidaatstelling voldoen aan de vereisten van het passief kiesrecht. Dit is opgenomen in de Verordening op de Wijkraden 2022. Alleen voor de leeftijdsgrens geldt dat je niet op de (laatste) dag van de kandidaatstelling, maar op de dag van de stemming de leeftijd van 16 jaar moet hebben bereikt. Daarnaast moet uiterlijk op de laatste dag van de kandidaatstelling zijn voldaan aan het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Gemeentewet en niet pas op de dag waarop de door de gemeenteraad ingestelde commissie beslist over toelating als lid van de wijkraad.
Daarnaast kan een kandidaat, net als bij de gemeenteraadsverkiezingen, een verklaring van voorgenomen vestiging (laten) inleveren. Dit kan een kandidaat doen wanneer deze van plan is te verhuizen naar een andere wijk. Een kandidaat kan maar één verklaring overleggen.
Kandidaten jonger dan 18 jaar hebben toestemming van hun wettelijk vertegenwoordiger nodig om zich kandidaat te kunnen stellen. Ook hiervoor wordt een formulier ter beschikking gesteld.
Van elke kandidaat wordt een instemmingsverklaring overgelegd. Daarnaast wordt een kopie van een geldig identiteitsbewijs overgelegd. Als een kandidaat geen kopie wil inleveren, kan die in persoon langskomen om diens geldige identiteitsbewijs te tonen; ook kan gebruik worden gemaakt van videobellen.
Een verklaring van instemming kan uiterlijk worden ingetrokken tijdens de zitting van het centraal stembureau. Een kandidaat die de verklaring van instemming intrekt, zal door het centraal stembureau tijdens de openbare zitting, bedoeld in artikel 14, van de kandidatenlijst worden geschrapt.
Op een kandidatenlijst moet de volgorde van de voorkomende kandidaten wordt bepaald. Daarnaast kunnen op één kandidatenlijst maximaal twintig kandidaten voorkomen.
Artikel 12 Aanduiding bij de kandidatenlijst
Het is toegestaan een politieke groepering of andersoortige organisatie te vertegenwoordigen mits die groepering of organisatie schriftelijk akkoord heeft gegeven.
Het is toegestaan meerdere aanduidingen boven een kandidatenlijst te voeren, bijvoorbeeld de naam van de eerstgeplaatste kandidaat en een naam van een lokale onderneming. Hiermee wordt de kandidatenlijst geplaatst bij de kandidatenlijsten met aanduidingen van partijen uit het maatschappelijk middenveld.
Omwille van de duidelijkheid en het onderscheid tussen de verschillende categorieën kandidatenlijsten, is het niet toegestaan een samengevoegde aanduiding te voeren, wanneer deze bestaat uit de aanduiding van een politieke groepering (geregistreerde aanduidingen voor de gemeenteraadsverkiezing, of aanduidingen die doorwerken op grond van artikel G 4 van de Kieswet) en een andersoortige aanduiding.
De aanduiding die bij een kandidatenlijst hoort, moet aan enkele eisen voldoen, zoals opgenomen in het vierde lid. Hierbij is aansluiting gezocht bij artikel G 3 van de Kieswet en dient het centraal stembureau rekening te houden met de door de Kiesraad vastgestelde beleidsregel daaromtrent (Stcrt. 2008, 54). Dit betekent onder meer dat de aanduiding niet te lang mag zijn, niet te veel mag lijken op een andere aanduiding en niet aanstootgevend mag zijn. Voor de toepassing van onderdeel a van het vierde lid, worden leestekens, verbindingsstreepjes, haakjes en spaties buiten beschouwing gelaten.
Voor de toepassing van onderdeel e van het vierde lid, wordt aansluiting gezocht bij de bepaling van artikel G 3, vierde lid, onderdeel c, van de Kieswet. Een aanduiding is misleidend, wanneer deze kiezers op een verkeerd spoor brengt. Daarvan is bijvoorbeeld sprake wanneer een aanduiding wordt gebruikt die geheel of in hoofdzaak overeenstemt met een voor de gemeenteraadsverkiezing geregistreerde aanduiding, of een aanduiding die doorwerkt op grond van artikel G 4 van de Kieswet. Daardoor kan de aanduiding geassocieerd worden met een bestaande politieke partij, terwijl er geen relatie bestaat.
Vanzelfsprekend is geen sprake van misleiding wanneer een bestaande politieke partij toestemming geeft voor het gebruik van de aanduiding bij de kandidatenlijst.
Artikel 13 Onderzoek kandidatenlijst
Dit artikel bepaalt de vereisten van de opgave tot kandidaatstelling waarop het centraal stembureau toetst.
Indien de opgave tot kandidaatstelling niet voldoet aan de gestelde vereisten is deze ongeldig. Het artikel bevat een verzuimregeling om geconstateerde gebreken te herstellen; het centraal stembureau moet het herstel uiterlijk om 15:00:00 uur Nederlandse tijd hebben ontvangen. Uiterlijk de tweede dag nadat de herstelperiode voor verzuimen is verlopen komt het centraal stembureau in een zitting bij elkaar om de definitieve kandidatenlijsten per wijkraad vast te stellen.
Het derde lid biedt de mogelijkheid om, in het geval van eventuele verzuimen, deze te laten herstellen door een ander dan de inleveraar. Voorwaarde is wel dat deze persoon voorkomt op een kandidatenlijst die de betreffende inleveraar heeft ingeleverd. Als de kandidatenlijst uit één persoon bestaat en is ingeleverd door die persoon, kan deze zich dus niet laten vervangen.
Bij een kennelijke misslag kan worden gedacht aan een ontbrekende voorletter van een kandidaat, of een typfout bij het invoeren van het huisnummer.
Artikel 14 Zitting centraal stembureau
Na het sluiten van de termijn van kandidaatstelling en de termijn van verzuimherstel, bepaalt het centraal stembureau welke kandidatenlijsten geldig zijn en welke kandidaten meedoen aan de wijkraadsverkiezingen.
Artikel 15 Geldigheid kandidatenlijst
Dit artikel bepaalt de criteria voor het ongeldig verklaren van een kandidatenlijst. Een kandidatenlijst die ongeldig wordt verklaard, doet niet mee aan de wijkraadsverkiezing.
Als de inleveraar zich niet heeft geïdentificeerd bij het centraal stembureau en niet in staat is dit alsnog te doen, dan kan elke andere kandidaat (die voorkomt op één van de door de inleveraar ingeleverde kandidatenlijsten) het verzuim herstellen.
Indien de inleveraar de verklaring van instemming intrekt, heeft dit geen gevolgen voor de kandidatenlijst, maar alleen voor de eigen deelname.
Artikel 16 Schrappen kandidaat of aanduiding
Dit artikel bepaalt de criteria voor het schrappen van een kandidaat of een aanduiding bij een kandidatenlijst.
Indien een kandidaat diens instemmingsverklaring intrekt, wordt deze geacht te ontbreken, zodat de kandidaat wordt geschrapt van de kandidatenlijst, zoals bepaald in onderdeel b.
Indien een kandidaat voorkomt op meerdere kandidatenlijsten, wordt de kandidaat van alle kandidatenlijsten geschrapt, waarop de kandidaat voorkomt.
Een kandidaat wordt geschrapt als er geen kopie van een identiteitsbewijs is ingeleverd, of die persoon niet is langsgekomen om diens geldige identiteitsbewijs te tonen; of niet heeft gebruik gemaakt van videobellen.
Een ongeldige (machtiging tot) aanduiding staat de kandidaatstelling zelf niet in de weg. De aanduiding mag dan niet worden gevoerd op het stembiljet. Boven de lijst komt op het stembiljet dan de naam en de voorletters van de eerstgeplaatste kandidaat op die kandidatenlijst te staan.
Het schrappen van de inleveraar heeft geen gevolgen voor de geldigheid van de kandidatenlijst.
Bij een kennelijke misslag kan worden gedacht aan een ontbrekend leesteken in de aanduiding, waardoor deze niet exact overeenkomt met de geregistreerde aanduiding.
Artikel 17 Publicatie kandidaten verkiezingen
Het proces-verbaal van de zitting van het CSB wordt gepubliceerd op een website van de gemeente Rotterdam.
De definitieve rangschikking (volgorde) van de kandidatenlijsten wordt op een later moment vastgesteld. Daarom worden bij de bekendmaking, bedoeld in het eerste lid, de kandidatenlijsten in alfabetische volgorde per wijk bekendgemaakt.
De kandidatenlijsten worden op het stembiljet gerangschikt, door eerst op basis van individuen (kandidatenlijst met één kandidaat, zonder gekozen aanduiding, dus met een aanduiding die geheel overeenstemt met de naam van de kandidaat en die niet overeenstemt met een geregistreerde aanduiding voor de gemeenteraadsverkiezing) te loten. Vervolgens op basis van loting van het maatschappelijk middenveld (alle andere kandidatenlijsten, niet zijnde individuen dan wel politieke groeperingen) te rangschikken. En daarna aan te vullen met politieke groeperingen (kandidatenlijsten met een aanduiding die overeenkomt met een geregistreerde aanduiding voor de gemeenteraadsverkiezing, of een aanduiding die doorwerkt op grond van artikel G 4 van de Kieswet) naar volgorde gemeenteraadslijsten.
De volgorde van de kandidatenlijsten van de politieke groeperingen is gebaseerd op het aantal stemmen dat door de groepering tijdens de voorgaande verkiezingen is behaald, in overeenstemming met artikel I 14 van de Kieswet. Indien echter meer dan één nieuwe politieke groepering een geldige kandidatenlijst heeft ingeleverd, wordt hun onderlinge volgorde geloot en worden deze nieuwe politieke groeperingen als laatste op het stembiljet afgedrukt. Een nieuwe politieke groepering is er een die bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen géén zetel behaald heeft. De eventuele loting voor de volledige volgorde voor de gemeenteraadsverkiezing wordt overigens op een ander moment uitgevoerd; deze volgorde kan daarom afwijken van de volgorde voor een wijkraadsverkiezing.
Artikel 18 Aantal verkiesbare zetels bij te weinig beschikbare kandidaten
Dit artikel bevat een regeling voor als er te weinig kandidaten zijn om het in de Verordening op de Wijkraden 2022 vastgestelde aantal zetels te vullen. Het aantal zetels wordt dan bijgesteld tot het dichtstbijzijnde lagere oneven getal. Als voor de verkiezing van een wijkraad met recht op 9 zetels bijvoorbeeld maar 8 kandidaten zijn, betekent dit een bijstelling naar 7 zetels. Het minimumaantal zetels is altijd 3. Bij minder dan 3 kandidaten vinden er ook verkiezingen plaats.
Artikel 19 Beroepsmogelijkheid
Dit artikel geeft een mogelijkheid intern beroep aan te tekenen bij een raadscommissie. Gezien de verkiezingsorganisatie een bepaalde doorlooptijd kent, zijn de termijnen voor dit intern beroep naar analogie van de Kieswet kort. Ook kan naar analogie van de andere verkiezingen geen beroep worden ingesteld tegen de rangschikking van een kandidatenlijst op het stembiljet.
Artikel 20 De stempas
Elke kiezer ontvangt een stempas voor de verkiezing van de wijkraden.
Het model voor de stempas wordt vastgesteld door de voorzitter van het centraal stembureau.
Artikel 21 De stemming
Dit artikel bepaalt dat de stemming overeenkomstig een normale verkiezing is. Dus in het stembureau, met legitimatie en door middel van het rood maken van een bolletje voor de naam van één enkele kandidaat. In het derde lid is bepaald dat indien voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad regels van toepassing zijn voor een andere of aanvullende wijze van stemming, het college kan besluiten dat deze regels van overeenkomstige toepassing worden verklaard op de verkiezing van de leden van de wijkraden. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op briefstemmen.
Artikel 22 Het stembiljet
Dit artikel bepaalt dat de voorzitter van het centraal stembureau zelf een (afwijkend) stembiljet voor de verkiezing vaststelt. Dit is in lijn met artikel J 12 van het Kiesbesluit.
Artikel 23 Stemmen bij volmacht
Dit artikel bepaalt dat kiezers ook een andere kiezer kunnen machtigen om namens hen een stem uit te brengen. Een kiezer kan slechts een andere kiezer machtigen als beide kiezers in dezelfde wijk wonen.
Artikel 24 De telling
Dit artikel bepaalt dat het tellen van de stemmen voor de verkiezing van de wijkraden later kan plaatsvinden dan die voor de gemeenteraad. Maar wel uiterlijk de vijfde dag na de dag van de stemming aanvangt.
Ook regelt dit artikel dat besloten kan worden dat de telling (stemopneming) ook op een centrale plaats kan plaatsvinden zoals gebruikelijk is conform de regeling voor de centrale stemopneming en dat de handelingen die normaal door het (lokale) stembureau worden uitgevoerd, uitgevoerd kunnen worden door het gemeentelijk stembureau.
Artikel 25 Taken gemeentelijk stembureau
Het gemeentelijk stembureau bepaalt het aantal uitgebrachte stemmen op de kandidaten.
Artikel 26 Uitslag door centraal stembureau
De systematiek van de Kieswet voor organen met negentien of minder zetels wordt, zoveel als mogelijk, gevolgd.
De artikelen P 1 tot en met P 1j zijn van overeenkomstige toepassing. Bij het controle-protocol, bedoeld in artikel P 1d van de Kieswet, wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij het controle-protocol dat de Kiesraad publiceert in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen. Het centraal stembureau maakt zo spoedig mogelijk na de bekendmaking van het controle-protocol voor de gemeenteraadsverkiezing bekend op welke punten hiervan eventueel wordt afgeweken ten aanzien van de wijkraadsverkiezing.
Artikel 27 Benoeming en opvolging
Ook hier wordt de systematiek van de Kieswet zoveel als mogelijk toegepast.
Het college kan, na de wijkraad te hebben gehoord, besluiten een trekking (loting) te organiseren onder mensen die zich hiervoor, na een oproep, hebben aangemeld. Op die manier kan de zetel alsnog op een open, onafhankelijke en transparante wijze, met een nieuwe kandidaat gevuld worden. Een trekking is de voorgeschreven manier van werving van een nieuwe kandidaat voor de wijkraad wanneer er geen kandidaten meer zijn die benoemd kunnen worden.
Het derde lid stelt het college in staat maatwerk toe te passen voor een wijkraad wanneer een trekking, zoals het tweede lid voorschrijft, niet de gewenste uitwerking op zal leveren voor die wijk. Het college besluit hier slechts toe, na de wijkraad te hebben gehoord. De wijkraad krijgt de gelegenheid om te motiveren waarom sprake is van een uitzonderlijk geval.
Artikel 28 Begin lidmaatschap en beëindiging lidmaatschap
Voor de benoeming van de wijkraadsleden alsmede hun (tijdelijk) ontslag op eigen verzoek zoals onverenigbaarheid van functies, het niet meer voldoen aan de vereisten van het lidmaatschap of zwangerschap of ziekte worden de bepalingen uit de Kieswet van overeenkomstige toepassing verklaard.
Wij gaan hier uit van een benoeming die automatisch voortvloeit uit de vaststelling van de uitslag door het centraal stembureau met daarbij behorende procedures van kennisgeving, het accepteren en het tijdig overleggen van de benodigde stukken.
In uitzondering op hetgeen is bepaald in het eerste lid geschiedt onderzoek van de geloofsbrieven en beslissing tot toelating tot de wijkraad door een door de gemeenteraad in te stellen commissie (commissie van de verkiezingsaangelegenheden). En dus niet zoals gebruikelijk het vertegenwoordigend orgaan (in dit geval de wijkraad) zelf. In het geval deze commissie bij dit onderzoek onregelmatigheden constateert die de toelating van een of meer leden van de wijkraad in de weg staat besluit de gemeenteraad over de toepassing van de artikelen in hoofdstuk V van de Kieswet betreffende hertelling of herstemming.
De wijkraad zelf kan wel een lid van het lidmaatschap vervallen verklaren bij inactiviteit van een wijkraadslid door vier maanden niet deel te nemen aan de vergaderingen. Dit kan niet als diegene zich ziek heeft gemeld en officieel heeft laten vervangen.
De burgemeester kan een lid van de wijkraad schorsen of van zijn lidmaatschap vervallen verklaren bij overtreding van artikel 12, eerste lid, van de Verordening op de Wijkraden 2022 (verboden handelingen) of bij het plegen van één of meerdere integriteitsschendingen.
Deze bepalingen zijn geenszins bedoeld om wijkraadsleden te ontmoedigen inhoudelijke standpunten uit te dragen of het gemeentebestuur continu van weerwoord te voorzien. Het onafhankelijk kunnen functioneren als kritische vertegenwoordiger van de wijk wordt hierbij gewaarborgd.
Voor het beoordelen van bovenstaande mogelijke redenen voor vervallenverklaring in het kader van integriteit wordt in de eerdergenoemde gedragscode en bijbehorend protocol meer invulling gegeven aan de procedure voor het onderzoek naar de mogelijke integriteitsschending. Uiteraard wordt hier ook de rol van de burgemeester als verantwoordelijke voor de bestuurlijke integriteit beschreven.
Artikel 29 Experimenteerartikel
Mochten de raad, het college en de burgemeester besluiten een experiment te starten conform de verordening op de wijkraden 2022, dan bepaalt dit artikel dat er ook afgeweken kan worden van het bepaalde in het kiesreglement.
Artikel 30 Onvoorziene gevallen
Dit artikel bepaalt dat de voorzitter van het centraal stembureau beslist bij alle afwijkende gevallen waar dit reglement niet in voorziet met uitzondering van artikel 28, vierde lid. Dit betreft geen verkiezingsaangelegenheden.
Artikel 31 Inwerkingtreding en overgangsrecht
Het Kiesreglement wijkraden 2022 wordt ingetrokken, maar blijft gedeeltelijk gelden voor de huidige leden van de wijkraden en voor hun eventuele opvolgers binnen de huidige zittingsperiode. Dit is van belang, omdat de wijze van onder meer de opvolging in het nieuwe Kiesreglement wijkraden 2026 afwijkt van de oude methode. Voor eventuele tussentijdse veranderingen in de samenstellingen van de huidige wijkraden geldt dus de methode van opvolging uit het Kiesreglement wijkraden 2022.
Het is belangrijk dat duidelijk is dat de wijkraadsverkiezingen van 18 maart 2026 op basis van het nieuwe Kiesreglement wijkraden 2026 worden georganiseerd.
Voor wijkraadsleden die in de huidige zittingsperiode al in de wijkraad zetelen en zich eventueel opnieuw kandidaat willen stellen, geldt dus ook het nieuwe Kiesreglement wijkraden 2026, en daarmee ook de nieuwe wijze van kandidaatstelling met een kandidatenlijst.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl