Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74588
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR74588/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Regeling aanschaf en onderhoud uniform en dienstkleding
Geldend van 26-12-2006 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2004
Intitulé
Regeling aanschaf en onderhoud uniform en dienstkledingDe gemeente stelt de Regeling aanschaf en onderhoud uniform en dienstkleding vast.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
-ambtenaar:
a) de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 en de werknemer, met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan, als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR;
b) degene op wie de Regeling Stage of de Regeling Vakantiewerk (van de gemeente Westland) van toepassing is alsmede de Bijzonder Ambtenaar Burgerlijke Stand.
-leidinggevende:
de gemeentesecretaris (voor wat betreft de directeuren);
de directeur (voor wat betreft zijn afdelingshoofden/medewerkers);
het afdelingshoofd (voor wat betreft zijn teamleiders/medewerkers);
de teamleider (voor wat betreft zijn medewerkers).
-uniformkleding:
(werk)kleding of uniform c.a. welke de ambtenaar gedurende de dienstuitoefening is voorgeschreven.
-dienstkleding:
(werk)kleding en uitrustingsstukken die, met het oog op de eisen (van veiligheid en herkenbaarheid) van de dienst, aan de ambtenaar persoonlijk in gebruik worden gegeven;
Onder kleding, bedoeld in deze regeling, kan tevens schoeisel zijn of worden begrepen.
Artikel 2 Draagplicht en voorschriften
-
1. De ambtenaar aan wie uniform of dienstkleding ter beschikking is gesteld is verplicht deze tijdens de uitoefening van zijn dienst te dragen en in goede staat te houden.
-
2. De in het kader van arbobeleid of arbowetgeving voorgeschreven (veiligheid)voorschriften en regels dienen daarbij door de ambtenaar strikt te worden opgevolgd.
-
3. Dit geldt evenzo voor voorschriften en richtlijnen aangaande overige uniform of dienstkleding.
Artikel 3 Aanschaf en onderhoud
Aanschaf en onderhoud van uniform en dienstkleding geschiedt, in overleg tussen leidinggevende en ambtenaar, voor rekening van de gemeente.
Artikel 4 Beschikbaarstelling en eigendom
-
1. Ter beschikking gestelde uniform en dienstkleding is en blijft eigendom van de gemeente en wordt op de plaats van tewerkstelling opgeborgen respectievelijk bewaard.
De gemeente zal voor het opbergen respectievelijk bewaren van kleding op de plaats van tewerkstelling zorgdragen voor deugdelijke opbergfaciliteiten.
-
2. Zodra de ambtenaar, door verandering van de aard van zijn betrekking of de omstandigheden waaronder zijn werkzaamheden dienen te worden verricht, de hem ter beschikking gestelde uniform en/of dienstkleding niet langer nodig heeft levert hij deze in.
-
3. Inlevering geschiedt eveneens bij uitdiensttreding.
-
4. De leidinggevende kan, in overleg met Personeel & Organisatie, regels stellen op grond waarvan kleding, die voor verder dienstgebruik ongeschikt is, na verwijdering van de gemeentelijke merktekens aan de ambtenaar in eigendom overgaat voor persoonlijk gebruik.
Artikel 5 Verhaal bij schade aan uniform of dienstkleding
Indien door onachtzaamheid of nalatigheid van de ambtenaar (extra) reiniging, herstel of vervanging van uniform of dienstkleding op kosten van de gemeente moet plaatsvinden kan de leidinggevende, in overleg met Personeel & Organisatie, een naar zijn oordeel billijk verhaal van de schade aan de ambtenaar opleggen.
Artikel 6 Overige bepalingen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet kunnen burgemeester en wethouders een nader besluit nemen.
Artikel 7 Slotbepaling
Deze regeling treedt, met terugwerkende kracht, in werking op 1 januari 2004 en kan worden aangehaald als “Regeling aanschaf en onderhoud uniform en dienstkleding”.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl